Debat om Aalborg

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 25. jun 2015, 16:43

Jeg har egentlig overvejet at lave den her tråd længe, og nu hvor kommunen har offentliggjort planen for Karonlinelund, så synes jeg egentlig ikke at timingen kunne blive meget bedre.

Selvom ikke alle herinde bor i Aalborg, eller i området, har de fleste af os vel en eller anden form for tilknytning, og nu hvor der bliver bygget så meget, og der sker så meget nyt med byen i disse år kan det være svært at følge med, eller have det præcise overblik over hvad der kommer til at ske. Så jeg tænkte vi kunne bruge denne tråd til at snakke om de ting der foregår i byen (både med byggerier og arrangementer), samt hvordan Aalborg(+ opland) potentielt kan komme til at se ud i fremtiden.

Link til Karolinelund
http://referater.aalborgkommune.dk/Pdf. ... g&id=38022

Jeg synes faktisk det ser rigtig interessant ud, og med fornyelsen af godsbanearealet, samt det løft havnen har fået, og stadig er ved at få, så bliver midtbyen pludselig noget mere åben, og det eneste jeg umiddelbart savner kunne være en sikker måde at krydse fyensgade/jyllandsgade på uden at skulle stoppe op. Et bud kunne være en tunnel fra karolinelund og over til godsbanen, det vil også give de to områder en mere naturlig tilknytning plus det vil gøre det nemmere at komme fra feks banegården og til havnen.
Det er et emne jeg personligt finder virkelig interessant, og jeg tænkte der måske også var andre der havde en interesse, så håber folk byder ind.

Trådens titel kan sagtens ændres, så hvis der er nogen med en bedre titel derude, så kom endelig med den.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af limey » 26. jun 2015, 20:53

Jeg synes, at det ser endog meget fornuftigt ud. Kan man tro på, at Aalborg Kommune rent faktisk har set tiden an, lyttet til, og analyseret på borgernes brug af faciliteterne de sidste par år? Jeg er, i den henseende, sjældent positiv - men måske har de ikke ligget i ske med Engaard denne gang.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 26. jun 2015, 21:13

Det tror jeg roligt man kan regne med de har :) - Jeg har fulgt debatten ifht parkens videre brug (fra tivoli til offentlig park), og mit indtryk er at de der har brugt parken har haft en del at skulle have sagt ifht hvordan parken skulle se ud i fremtiden. Det passer mig iøvrigt fint at man laver et stort åbent område der rent faktisk er rart at gå igennem. Som bruger af bl.a. Nordkraft synes jeg det er lækkert at det hele ikke bliver så tætpakket, og mulighederne for at cykle rundt i Aalborg bliver lidt mere interessante.

I det hele taget synes jeg byens nye åbne profil virker rigtig fornuftig, hvis planen med Budolfi går igennem og man får et stort område ved det gamle Nordea, så synes jeg man er nået rigtig med midtbyen som ellers godt har kunnet virke noget grå.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af frederikshavneren » 28. jun 2015, 04:28

Aalborg er en ganske fin by, men selvfølgelig er der plads til forbedring.

Havnefronten er et dejligt sted, hvor der er masser af liv når det er godt vejr. Den kontroversielle politiske beslutning om at indsnævre Strandboulevarden til to spor var helt rigtig, da det binder midtbyen og havnefronten bedre sammen.
Havnefronten har med rette vundet flere priser, det eneste der kan ærgre mig er øjebæen Musikkens Hus samt det mildest talt særprægede byggeri ved siden af (Larsen Waterfront).

Politikerne får ofte på puklen, men det er heldigvis tydeligt at de har lært af fadæsen mellem broerne hvor der er stendødt. Der er ikke just liv i området ved kanalen ml. broerne, som Henning Gunnar Jensen ellers udnævnte til Aalborgs 'Nyhavn' da kanalen blev indviet.

Det har været til diskussion før, men det er som om at der mangler noget inde i centrum, hvilket Lonely Planet eksempelvis også mener. Løbet er kørt nu hvor der kommer overflødige sporvogne, men jeg synes at Aalborg burde lade sig inspirere af Århus. Tror det ville være rigtig fedt hvis Østerå blev fritlagt fra fjorden til eksempelvis Algade.
Det vil give centrum et helt andet udtryk, samt fjerne det dårlige indtryk som de mange larmende og osende bybusser giver. Det er ikke særlig hyggeligt at sidde udendørs på eksempelvis en beværtning og drikke en kold når bybusserne drøner forbi i en lind strøm.

Væk med bybusserne og en frilæggelse af Østerå er mine bud på hvad der kan give midtbyen lidt tiltrængt wow faktor. I tidernes morgen sejlede både op ad åen for at levere varer til købmandsgårdene, hvor af Jens Bangs Stenhus stadigvæk eksisterer (sørgeligt at næsten alle gamle huse fra middelalderens Aalborg er væk, det er paradoksalt at mange af bygningerne i 'Den gamle by' i Århus stammer fra Aalborg).
Desværre kommer en frilæggelse aldrig til at ske. Sporvogne, kostbar granit på Boulevarden, 'rollator banden' mv. hindrer det.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af limey » 28. jun 2015, 09:37

Både letbane og en frilæggelse af åen er vel netop inspireret af Aarhus uden at blive en decideret efterligning. Man sikrer en god infrastruktur til uni og det nye sygehus og man forstærker det rekreative område i et dejligt parkområde.

Og som du selv er inde på, har man netop brugt masser af ressourcer på at lave om på Boulevarden, hvorfor det ville være skørt at grave det hele op igen, for partout at skulle have en å midt i byens trafikale midtpunkt.

Egentlig synes jeg Tolbod Plads fungerer fint nu som bindeled imellem Nytorv og fjorden og der er skabt mere liv, så hvorfor lave om i noget der virker?

Ellers er vi rørende enige om området imellem broerne. Man havde en enestående mulighed for at binde Midtbyen, Vestbyen og Fjordparken sammen, men valgte desværre at gå efter den højeste kvadratmeterpris, hvilket har resulteret i et område der virker ligeså åndsforladt som Ørestaden.

ps_vb
2. div
2. div
Indlæg: 112
Tilmeldt: 9. sep 2005, 09:36

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af ps_vb » 29. jun 2015, 12:16

Til Frederikshavneren (især): Østerå har ikke løbet under Østerågade i rigtigt mange år og kan derfor ikke fritlægges der som i gamle dage. Der arbejdes dog i høj grad med en fritlægning fra Østerådalen via Godsbanen og Karolinelund til dens nuværende udmunding øst for Musikkens Hus - dvs. lige vest Østre Havn, der er i gang med at blive omdannet...

Se evt. her: http://apps.aalborgkommune.dk/images/te ... 9-2011.pdf

I øvrigt er det vel svært at blive uenige med nogen angående kritikken af området mellem broerne. I al retfærdighed skal man så bare huske, at det område blev ombygget på et tidspunkt, hvor der var krise, og alle byer sukkede efter investeringer og arbejdspladser. Den meget vellykkede centrale havnefront blev udbygget under opsvinget, så der var "råd til" at skabe åndehuller og variation. Så ærgerligt, men trods alt lidt forståeligt...

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Fabbe » 8. jul 2015, 00:24

Det kan godt være, at forandringerne er sket langsomt som at se maling tørre, hvorfor man nemt glemmer, hvor meget, der er sket. Men for hulen da. Når man ser området omkring havnebadet og tænker 10-20-30 år tilbage. Dengang det mest ophidsende var en kombineret bowling- og spillehal i et nedlagt pakhus, så har havnen altså fået et herligt liv, og på en fin sommerdag, hvor Tolbod Plads er fyldt, så fungerer pladsen som et fint bindeled. Det store trafikkaos, som blev spået, da Nyhavnsgade blev indsnævret til to spor, er aflyst. Jeg kører der hver dag i myldretiden, og det fungerer upåklageligt. Der er noget med Aalborg "Slot" (det ligner mere en herregård, gør det ikke?), som virker lidt gemt og kunne få en mere fremtrædende rolle, for det er en dejlig grøn plet, men det er som om, at den gemte profil indbyder mere til skumle ungdomskliker, der sidder og ser truende ud sammen, end det indbyder til hygge. Det kunne man måske gøre noget ved.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af limey » 8. jul 2015, 09:10

Man kunne jo pille de der rædsomme bygninger ned som ligger overfor Salling og åbne op ind til voldgraven. Med ét ville Nytorv få et grønt område.

Brugeravatar
Alando
Landshold
Landshold
Indlæg: 807
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:27
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: Aalborg

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Alando » 11. sep 2015, 16:03

Der er planer om et nyt parkeringshus i Vestbyen og så vil man minsandten smide et betonmonster op i Fjordmarken. Det er hul i hovedet når der nu er et fint parkeringhus på Kastetvej, der stort set ikke bliver brugt.

Der er startet en underskriftindsamling imod planerne.
http://www.skrivunder.net/parkeringshus ... _-_nej_tak

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af dyhrmaN » 16. sep 2015, 12:06

limey skrev:Man kunne jo pille de der rædsomme bygninger ned som ligger overfor Salling og åbne op ind til voldgraven. Med ét ville Nytorv få et grønt område.
Den debat var oppe at vende da Friis blev bygget også - handelsstandsforeningens interesserer vejer desværre tungere end grønne områder - om en de fleste af nok ville kunne blive enige om, at det ville kunne give et tiltrænkt boost til nytorv, der som bycentrum er blevet overhalet for længe af landets andre større byer. Eller også har det bare aldrig været foran...

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 29. sep 2015, 11:45

Letbanen er røget af finansloven.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af astonvilla » 29. sep 2015, 14:20

jonas386 skrev:Letbanen er røget af finansloven.
Hvad så med projekt smadre Egholm?
Bienvenu Bassogog!

DonSilicone
1. div
1. div
Indlæg: 263
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:08
Geografisk sted: Aalborg

Sv: Re: Debat om Aalborg

Indlæg af DonSilicone » 29. sep 2015, 17:10

astonvilla skrev:
jonas386 skrev:Letbanen er røget af finansloven.
Hvad så med projekt smadre Egholm?
Det er der så frigivet penge til nu, desværre.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Sv: Re: Debat om Aalborg

Indlæg af astonvilla » 29. sep 2015, 20:09

DonSilicone skrev:
astonvilla skrev:
jonas386 skrev:Letbanen er røget af finansloven.
Hvad så med projekt smadre Egholm?
Det er der så frigivet penge til nu, desværre.
Pis
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jernskjorten » 30. sep 2015, 08:16

DonSilicone skrev:
astonvilla skrev:
jonas386 skrev:Letbanen er røget af finansloven.
Hvad så med projekt smadre Egholm?
Det er der så frigivet penge til nu, desværre.
Er du sikker? Der blev afsat penge sidste år (vist nok) til at kunne overtage de ejendomme, der ligger i linjeføringen, så de borgere kan komme videre med deres tilværelse, men deciderede anlægsressourcer har jeg ikke hørt noget om.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af dyhrmaN » 30. sep 2015, 09:40

Den er vist god nok desværre. En skam, Aalborg er en by i fremdrift og har vel allerede overhalet Odense som landets tredje vigtigste by. Det er useriøst at nedlægge letbanen og en stor bet til både universitetet og det nye sygehus.
Det virker som Københavnerpolitik.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af astonvilla » 30. sep 2015, 09:49

dyhrmaN skrev:Den er vist god nok desværre. En skam, Aalborg er en by i fremdrift og har vel allerede overhalet Odense som landets tredje vigtigste by. Det er useriøst at nedlægge letbanen og en stor bet til både universitetet og det nye sygehus.
Det virker som Københavnerpolitik.
Personligt er jeg temmelig ligeglad med den letbane da jeg ikke ser den store up-side med denne ud over bygge-bøwl igennem 20 år (bare se det kaos nede i Århus som allerede har stået på i 6 år.

Derimod gør det mig rasende i en grad så det er svært at beskrive at de tumper i byrådet har i deres visdom valgt at smadre et af de få virkelig skønne naturområder vi har helt op mod Aalborg ved at smide en helt og aldeles ligegyldig og overflødig bro over engene + Egholm.

Det faktum at byrådet har nægtet at lytte til den sunde fornuft der er kommet ud af diverse rapporter fortæller os jo bare at det er et rendyrket prestigeprojekt.

Prestigeprojekt for byrådsmedlemmerne med omfattende konsekvenser og ødelæggelser til følge.

Skandale! Det skulle skamme sig.
Bienvenu Bassogog!

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af dyhrmaN » 30. sep 2015, 11:10

astonvilla skrev:
dyhrmaN skrev:Den er vist god nok desværre. En skam, Aalborg er en by i fremdrift og har vel allerede overhalet Odense som landets tredje vigtigste by. Det er useriøst at nedlægge letbanen og en stor bet til både universitetet og det nye sygehus.
Det virker som Københavnerpolitik.
Personligt er jeg temmelig ligeglad med den letbane da jeg ikke ser den store up-side med denne ud over bygge-bøwl igennem 20 år (bare se det kaos nede i Århus som allerede har stået på i 6 år.

Derimod gør det mig rasende i en grad så det er svært at beskrive at de tumper i byrådet har i deres visdom valgt at smadre et af de få virkelig skønne naturområder vi har helt op mod Aalborg ved at smide en helt og aldeles ligegyldig og overflødig bro over engene + Egholm.

Det faktum at byrådet har nægtet at lytte til den sunde fornuft der er kommet ud af diverse rapporter fortæller os jo bare at det er et rendyrket prestigeprojekt.

Prestigeprojekt for byrådsmedlemmerne med omfattende konsekvenser og ødelæggelser til følge.

Skandale! Det skulle skamme sig.
Lad os starte med motorvejen.
Jeg er fuldstændigt enig! Motorvejen over Egholm er det dummeste projekt, jeg har set længe, og jeg forstår ikke engang, hvordan politikere kan mene, at det er et prestigeprojekt. Ydermere skal det virkeligt diskuteres, hvor nødvendigt det er. Jeg tror på, at det er meget lidt nødvendigt.
Allerede for næsten 10 år siden regnede man på den gennemgående trafik kontra trafik til og fra Aalborg for at vurdere, hvilken type trafik, der var årsag til de tætte forhold i de travle timer.
Det viste sig, at cirka 15% var gennemgående trafik - altså biler, som skulle fra nord og videre mod syd eller omvendt og således blot passerede Aalborg ad motorvejen. De resterende 85% skulle enten til eller fra Aalborg.
Disse tal alene burde være dødsstødet for enhver forbindelse som ikke noget med Aalborg by at gøre. Egholmforbindelse, ret mig hvis jeg tager fejl, er lavet som en vejen udenom Aalborg - altså en motorvej til de 15% som ikke har et ærinde i Aalborg. Enhver kan regne ud, at det er et enormt spild af resourcer i forhold til en ekstra bro i Aalborg, udvidelse af tunnelen eller naturligvis; Letbanen.

Letbanen er ikke et prestigeprojekt. Og byggebøvl?? Ahhhh, Jeg har selv boet i Aarhus indtil for ganske nyligt - og vist skaber det gener ned ad Randersvej, men forhåbningen er jo også, at en stor del af de biler, der er med til at skabe gener nu, kan flyttes over i Letbanen, da den betjener flere de store forstæder, hvor disse biler kommer fra.
Letbanen skulle prioriteres langt mere end en ligegyldig bro over et naturskønt område. Faktisk burde man forsøge at lave en linje ud til lufthavn, og eventuelt lave ekstra stop efter sygehuset ud ti Gistrup og Klarup, således man får to af de større forstæder med i et snuptag. Det ville være et seriøst og fremtidssikret offentligt infrastrukturprojekt i Aalborg som kunne cemetere Aalborg som landets tredjestørste og vigtigste by.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 30. sep 2015, 11:49

Helt enig med letbanen. Man kan jo bare se på S-togene og hvor meget det har gjort for København. Ikke at man nødvendigvis behøver have et system i den størrelse, men jeg synes også at letbanen, såfremt den kommer, skal kunne få flere linier på i fremtiden. Jeg har været en del i Basel over de sidste par år, og har i den forbindelse været flittig bruger af deres tram system, som tilbyder en hurtig genvej gennem byen, og forstæder. Hurtigt, og til tiden. Et sådant system så jeg meget gerne i Aalborg.

Selvom jeg personligt glæder mig til Letbanen kan jeg dog også sagtens se at den nuværende linje sagtens kan forbedres, feks er jeg ikke helt overbevist om at det er den bedste løsning at smide letbanen igennem Boulevarden, eller at forbindelsen går på Jyllandsgade (mellem John F. Kennedys plads og Karolinelund), her tror jeg det ville være et bedre alternativ hvis man fik letbanen ført væk fra trafikken, og helt undgå at den vil kunne påvirke bil og bustrafikken.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

DonSilicone
1. div
1. div
Indlæg: 263
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:08
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Re: Debat om Aalborg

Indlæg af DonSilicone » 30. sep 2015, 17:20

jernskjorten skrev:
DonSilicone skrev:
astonvilla skrev:
jonas386 skrev:Letbanen er røget af finansloven.
Hvad så med projekt smadre Egholm?
Det er der så frigivet penge til nu, desværre.
Er du sikker? Der blev afsat penge sidste år (vist nok) til at kunne overtage de ejendomme, der ligger i linjeføringen, så de borgere kan komme videre med deres tilværelse, men deciderede anlægsressourcer har jeg ikke hørt noget om.
Nej, jeg er bestemt ikke sikker, men frygter det værste! Preben Bang Henriksen har allerede været ude med, at hvis vi ikke får letbanen, så er den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm endnu mere vigtig og må fremskyndes. Jeg forudser hylekoret, der nu får travlt med at kræve ind, når nu det er alle andres penge, der skal betale gildet. I modsætningen til letbanen, vil en 3. Limfjordsforbindelse blive fuldt finansieret af staten, altså os allesammen.

Jeg er også fuldstændig enig i de andre, der har ytret holdninger her, at denne forbindelse over Egholm er et dumt, for dyrt og alt for ødelæggende projekt, der vil smadre den ellers meget positive udvikling Aalborg som by er inde i med transformation fra industriby.
Prøv at forestille jer, hvor lidt attraktivt det vil være at bo i en (voksende) by, der er klemt inde mellem to alt for bynære motorveje. Der er desuden alt for lidt aflastning af bro og eksisterende motorvej i Egholmforbindelsen, faktisk så lidt, at der allerede om få år alligevel vil blive behov for udvidelse af tunnel. Jamen så lad os da starte med den udvidelse, der kan gøres LANGT billigere!

Lad mig lige slå fast, at der IKKE er vedtaget en anlægslov endsige bevilget penge til forbindelsen, så det er ikke for sent at stoppe vanviddet.

Men hvis ikke vi konstant minder vores politikere og andre beslutningstagere om, at der er meget stor modstand mod denne forbindelse, vil den en dag blive til virkelighed. Så ytr modstand hvor du kan komme til det, direkte besked til din foretrukne politiker, læserbreve, debatter på sociale medier osv.

Jeg kan også opfordre til at blive medlem af Borgerbevægelsen mod Egholm-forbindelsen: http://www.borgerbevægelsen.dk.

Besvar