Du forstår at sætte ord på mine tanker.Nyggi skrev:FCM tager dem jo kun herop og behandler dem pænt fordi en megatransfer af bare en af dem kan dække mange års akademidrift og stadig skæppe godt i kassen. Hvis Jens Ørgård gad satte sig lidt ind i verdenssituationen i Afrika ville han vide følgende.
1) Unge afrikanere som hentes til Europa for at spille fodbold lægges under et gevaldigt pres af deres familier. Det er dem som kan redde familien ud af fattigdom, hvis det går godt. Hvis de derimod er blandt de fire af de fem fra en årgang Jens Ørgård ikke kan bruge vender de hjem som knækkede tabere, som har svigtet familien.
2) At ovenstående er dybt sørgeligt.
3) At FCMs akademidrift tvinger nogle unge drenge, som slet ikke er modne til det endnu ind i en helt ekstreme konkurrencesituation om at blive den udvalgte, som får kontrakt, da spillernes såvel som deres familiers fremtid handler om det.
4) Spillerne går i dansk skole på et særligt center i Herning. Men meget af det de har lært i Danmark kan de ikke bruge når de kommer kasserede hjem qua. arbejdsløshed og fattigdom. Deres danskkundskaber flytter f.eks. ikke deres liv en tomme, da de ikke kan blive her. Og så kan de have sagt "Hej" til Tykke Lone fra Herning nok så mange gange i et TV program.
5) At stortset alle i Affrika er ludfattige.
6) Ja FCMs akademi gavner måske Nigerias landshold fordi de udvikler 1-2 talenter på 5 år. Men hvordan i alverden hjælper det den almindelige Nigerianer?
Ovenstående er blot mine refleksioner over et TV program om FCMs akademi. Derudover skal Jens Ørgård tænkte på, at Danida ikke gør det for pengenes skyld - det gør han. Hvis Jens Ørgård og FCM vitterligt ville gøre noget for fattige afrikanere kunne de jo lave en "Barcelona" og lade UniCef være på deres trøjer og donere x% af deres omsætning til UniCef ligesom F.C. Barcelona gør. For satan hvor jeg ville elske at se Lynge køre Ørlegård rundt i en debat om ovenstående.
Men den gennemsnitlige midgetfan mener stadig, at de er en godgørende organisation...!