Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Magic » 23. mar 2011, 10:32

Debatsidens københavnske dannelseselite... Kongeudtryk Fabbe :thumbsup:

Jeg føler en eller anden uforståelig trang til at forklare mig og forsvare mig selv og min holdning, og på samme tid er jeg enig med en lang række debattører og uenig med andre. Og endda både enig og uenig med de samme :)

Min historik siger 25 år i Aalborg (afbrudt af et par korte udlandsophold), 4 år i Århus og de seneste 10 år i København/Nordsjælland. Jeg elsker som sagt Kbh og jeg vender aldrig tilbage til Jylland. Der er der flere årsager til - både at mine gamle venner fra 9000 bor her og ikke mindst fordi, jeg har mine børn her. Med andre ord hele mit netværk. Det eneste netværk, jeg har i Aalborg er min familie og nogle enkelte ganske perifære venner. Mine forældre har efterhånden været i Kbh mange gange, men resten, der måske ikke lige er så "berejste" synes, at københavnere er nogen mærkelige nogen, der tror at de er så kloge og smarte. De fatter slet ikke, hvad jeg laver herovre.

Det kan jeg slet ikke have med at gøre, og den mentalitet og mangel på åbenhed og tolerance er også årsag til, at jeg aldrig kommer tilbage.

Når det er sagt, så er jeg stolt af at være fra Aalborg, og jeg kunne aldrig finde på at skjule det for nogen. Jeg taler jysk og holder med AaB - sådan er det. Og DET bliver aldrig anderledes. Jeg får altid en klump i halsen, når man kommer over bakken på motorvejen ved Støvring og Aalborgs skyline rejser sig i horisonten...

Jeg kan nikke genkendende til Lindvangs indlæg om, at københavnere skal passe meget på i det jyske, hvorimod jyder i Kbh (med mindre du tager på en meget lokal bodega, som Fabbe siger) bliver modtaget med åbenhed og venlighed. Selvfølgelig er der masser af jydejokes, men hvis man bare smiler og giver en sviner tilbage, så er isen ligesom brudt. Jeg er i hvert fald altid blevet godt modtaget...

Bech
Superliga
Superliga
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. sep 2006, 20:49
Favoritspiller: Mogens Komforbi
Geografisk sted: Vejgaard
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Bech » 23. mar 2011, 10:42

Lindvang skrev:Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere".
Jeg syntes helt ærligt, at det er noget af det sejeste ved Aalborg. Alle de Københavnere jeg læser med har også fortalt præcis det samme. Selv om det er både bøvet, kawt og bondsk, så syntes jeg simpelthen det er så sejt.

Jeg har ikke nogle lange anekdoter at tilføje til den her fremragende tråd, så i får et par Hader København-sange til samlingen:

Melodi: ?

Der findes kun to grunde,
Til FCK at klappe,
Et hoved på en motorvej,
Et hoved på en trappe,
Lå lå lå lå..

Melodi: ?
Alle bøsser er fra djævleøen,
Alle bøsser er med FCK,
Vi jagter jer rundt gennem byen,
Vi er jyder, vi er Aalborg BK,

Selv tak.

Edith siger: BTW, spar mig for indlæg om hvor forkert det er at synge om dødsfald og homoseksualitet. Det er jeg udmærket klar over. Jeg skriver blot sangene fordi de er en del af den "Hader København"-kultur, som nu engang eksisterer.

Brugeravatar
Dot Bot
Allstar
Allstar
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 16. aug 2007, 13:40

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Dot Bot » 23. mar 2011, 10:45

Bech skrev:
Lindvang skrev:Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere".
Jeg syntes helt ærligt, at det er noget af det sejeste ved Aalborg. Alle de Københavnere jeg læser med har også fortalt præcis det samme. Selv om det er både bøvet, kawt og bondsk, så syntes jeg simpelthen det er så sejt.

Jeg har ikke nogle lange anekdoter at tilføje til den her fremragende tråd, så i får et par Hader København-sange til samlingen:

Melodi: ?

Der findes kun to grunde,
Til FCK at klappe,
Et hoved på en motorvej,
Et hoved på en trappe,
Lå lå lå lå..

Melodi: ?
Alle bøsser er fra djævleøen,
Alle bøsser er med FCK,
Vi jagter jer rundt gennem byen,
Vi er jyder, vi er Aalborg BK,

Selv tak.
Dertil kunne "under en motorvejsbro, en fucker blev delt i to.." tilføjes.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 23. mar 2011, 11:26

Jeg sidder bare og overvejer om had har ændret betydning siden jeg lærte det. Der er vist kun en enkelt der har været inde på at det er et lidt hårdt ord.

Jeg synes det er fint at der synges smædesange om søndagen, men ligefrem at begynde at diskutere sagligt grundlag for had synes jeg lyder lidt langt ude.

Had er for mig en affektionsfølelse, som kan komme over mig når blodet bruser og pulsen banker. Når blodet igen strømmen til hjernen, forvandles den som oftest til en modvilje eller et svagt ubehag.

Man kan jo filosofere over hvad der er den store forskel på landsdelsgrupperinger i lille danmark og på fx Balkan (udover selvf. religionen og en 7-800 år gammel konflikt i den forbindelse), og hvor grænsen går mellem fangrupperingers smædesange og en åben konflikt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

SimonJ
1. div
1. div
Indlæg: 358
Tilmeldt: 22. mar 2011, 08:27

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af SimonJ » 23. mar 2011, 11:33

Jeg føler ubehag omkring København.

Jeg har går personligt går med min "Hader København"-t-shirt så tit, som jeg kan. Hvorfor gør jeg det? Jamen det gør jeg fordi, at jeg bare hader København. Selve byen har da nogle fede nok ting, men de er ikke fede nok til at overskygge deres fodbold. Der skider man højt og helligt på traditioner og stolthed. Skyd dem dog!

Stylan
Miniput
Miniput
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16. dec 2010, 11:24
Favoritspiller: Ronnie Scarface

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Stylan » 23. mar 2011, 11:34

SimonJ skrev:Jeg føler ubehag omkring København.

Jeg har går personligt går med min "Hader København"-t-shirt så tit, som jeg kan. Hvorfor gør jeg det? Jamen det gør jeg fordi, at jeg bare hader København. Selve byen har da nogle fede nok ting, men de er ikke fede nok til at overskygge deres fodbold. Der skider man højt og helligt på traditioner og stolthed. Skyd dem dog!
Det han sagde ^
Mere had 2011!

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 23. mar 2011, 11:43

Fabbe skrev:
Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere"
Nå, så skulle dét kort pludselig trækkes af debatsidens københavnske dannelseselite.

Den form for machobetinget regionalchauvinisme er slet ikke forbeholdt Aalborg alene. Gå dog ind på Studenterhuset, Fryd, VLR eller andre steder, hvor klientellet er blandet og præget af studentertilflyttere, og man får ikke nogen på lampen, fordi man er fremmed. Gå som jyde ind på en bodega ved Gl. Køge Landevej og få én på lampen, fordi du er en klam jyde.

Jeg synes i dén grad, jeg har oplevet den tilsvarende københavner i mange tilfælde. Det er et miljøbetinget fænomen.
Jeg tror nu nok, at nogle og somme vil betakke sig for at indlemme mig som medlem af en såkaldt dannelseselite. Og i øvrigt handler det ikke om at trække et kort. Det var et helt åbent og fordomsfrit spørgsmål, da det ganske ofte har undret mig. Jeg hørte da også om det, da jeg selv boede i 9000, men forstod det heller ikke dengang.

Og nej, du har ikke ret, når det er den omvendte situation. Jeg har frekventeret MANGE værtshuse i Storkøbenhavn, fra Chimpansen i Tåstrup til Jaguaren på Amager, og jeg har aldrig opdaget at min jydske dialekt skulle danne basis for øretæver. Næverne kan sagtens sidde løst, men det har så været af andre årsager.

Brugeravatar
Konsulenten
Superliga
Superliga
Indlæg: 675
Tilmeldt: 20. feb 2008, 09:42
Favoritspiller: Steve-Dave
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Konsulenten » 23. mar 2011, 12:03

Lindvang skrev:
Fabbe skrev:
Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere"
Nå, så skulle dét kort pludselig trækkes af debatsidens københavnske dannelseselite.

Den form for machobetinget regionalchauvinisme er slet ikke forbeholdt Aalborg alene. Gå dog ind på Studenterhuset, Fryd, VLR eller andre steder, hvor klientellet er blandet og præget af studentertilflyttere, og man får ikke nogen på lampen, fordi man er fremmed. Gå som jyde ind på en bodega ved Gl. Køge Landevej og få én på lampen, fordi du er en klam jyde.

Jeg synes i dén grad, jeg har oplevet den tilsvarende københavner i mange tilfælde. Det er et miljøbetinget fænomen.
Jeg tror nu nok, at nogle og somme vil betakke sig for at indlemme mig som medlem af en såkaldt dannelseselite. Og i øvrigt handler det ikke om at trække et kort. Det var et helt åbent og fordomsfrit spørgsmål, da det ganske ofte har undret mig. Jeg hørte da også om det, da jeg selv boede i 9000, men forstod det heller ikke dengang.

Og nej, du har ikke ret, når det er den omvendte situation. Jeg har frekventeret MANGE værtshuse i Storkøbenhavn, fra Chimpansen i Tåstrup til Jaguaren på Amager, og jeg har aldrig opdaget at min jydske dialekt skulle danne basis for øretæver. Næverne kan sagtens sidde løst, men det har så været af andre årsager.
Kultureliten, tak. Hvor Lindvang næppe vil kunne opnå medlemskab.
"MYYYYYY ONLY AaB MY ONLY AaB, YOU ALL I LIFE FOR YOU MAKE ME HAPY NO EVER TALKING MY AaB AVAY!"

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 12:45

Magic skrev:Debatsidens københavnske dannelseselite... Kongeudtryk Fabbe :thumbsup:

Jeg føler en eller anden uforståelig trang til at forklare mig og forsvare mig selv og min holdning, og på samme tid er jeg enig med en lang række debattører og uenig med andre. Og endda både enig og uenig med de samme :)

Min historik siger 25 år i Aalborg (afbrudt af et par korte udlandsophold), 4 år i Århus og de seneste 10 år i København/Nordsjælland. Jeg elsker som sagt Kbh og jeg vender aldrig tilbage til Jylland. Der er der flere årsager til - både at mine gamle venner fra 9000 bor her og ikke mindst fordi, jeg har mine børn her. Med andre ord hele mit netværk. Det eneste netværk, jeg har i Aalborg er min familie og nogle enkelte ganske perifære venner. Mine forældre har efterhånden været i Kbh mange gange, men resten, der måske ikke lige er så "berejste" synes, at københavnere er nogen mærkelige nogen, der tror at de er så kloge og smarte. De fatter slet ikke, hvad jeg laver herovre.

Det kan jeg slet ikke have med at gøre, og den mentalitet og mangel på åbenhed og tolerance er også årsag til, at jeg aldrig kommer tilbage.

Når det er sagt, så er jeg stolt af at være fra Aalborg, og jeg kunne aldrig finde på at skjule det for nogen. Jeg taler jysk og holder med AaB - sådan er det. Og DET bliver aldrig anderledes. Jeg får altid en klump i halsen, når man kommer over bakken på motorvejen ved Støvring og Aalborgs skyline rejser sig i horisonten...

Jeg kan nikke genkendende til Lindvangs indlæg om, at københavnere skal passe meget på i det jyske, hvorimod jyder i Kbh (med mindre du tager på en meget lokal bodega, som Fabbe siger) bliver modtaget med åbenhed og venlighed. Selvfølgelig er der masser af jydejokes, men hvis man bare smiler og giver en sviner tilbage, så er isen ligesom brudt. Jeg er i hvert fald altid blevet godt modtaget...
Er det dit generelle indtryk at jyder har en mentalitet med "mangel på åbenhed og tolerance" og at københavnere "skal passe meget på i det jydske"? Og at københavnere modtager jyder med åbenhed og venlighed? For så forstår jeg sandelig godt at du ikke har planer om at vende hjem...

Jeg køber simpelthen ikke den med at københavnere skal passe på når de bevæger sig rundt i Jylland. Hvad fanden er det for noget forkvaklet vrøvl i finder på? Jeg har adskillige venner fra københavn som aldrig har oplevet noget som helst i den retning. Mange af dem er bosat i Aalborg og ville grine af jeres påstande.

Jeg vil ikke påstå at jeg føler mig truet på nogen måde når jeg er i kbh (bortset fra når man drister sig til fodbold men det tæller vel ikke?) men det kunne vel ske akkurat som det kunne ske for en københavner i Jylland.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 12:48

Pastorius skrev:Jeg sidder bare og overvejer om had har ændret betydning siden jeg lærte det. Der er vist kun en enkelt der har været inde på at det er et lidt hårdt ord.

Jeg synes det er fint at der synges smædesange om søndagen, men ligefrem at begynde at diskutere sagligt grundlag for had synes jeg lyder lidt langt ude.

Had er for mig en affektionsfølelse, som kan komme over mig når blodet bruser og pulsen banker. Når blodet igen strømmen til hjernen, forvandles den som oftest til en modvilje eller et svagt ubehag.

Man kan jo filosofere over hvad der er den store forskel på landsdelsgrupperinger i lille danmark og på fx Balkan (udover selvf. religionen og en 7-800 år gammel konflikt i den forbindelse), og hvor grænsen går mellem fangrupperingers smædesange og en åben konflikt.
Det var vist mig der startede med at lave "had" om til "ikke at bryde sig særligt om". Og jeg tror, når alt kommer til alt, at det er sådan vi har det. Der er sgu ikke nogen der hader København direkte.

Men jeg hader Brøndby og Fck samt deres tåbelige fans :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 12:50

Lindvang skrev:
Fabbe skrev:
Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere"
Nå, så skulle dét kort pludselig trækkes af debatsidens københavnske dannelseselite.

Den form for machobetinget regionalchauvinisme er slet ikke forbeholdt Aalborg alene. Gå dog ind på Studenterhuset, Fryd, VLR eller andre steder, hvor klientellet er blandet og præget af studentertilflyttere, og man får ikke nogen på lampen, fordi man er fremmed. Gå som jyde ind på en bodega ved Gl. Køge Landevej og få én på lampen, fordi du er en klam jyde.

Jeg synes i dén grad, jeg har oplevet den tilsvarende københavner i mange tilfælde. Det er et miljøbetinget fænomen.
Jeg tror nu nok, at nogle og somme vil betakke sig for at indlemme mig som medlem af en såkaldt dannelseselite. Og i øvrigt handler det ikke om at trække et kort. Det var et helt åbent og fordomsfrit spørgsmål, da det ganske ofte har undret mig. Jeg hørte da også om det, da jeg selv boede i 9000, men forstod det heller ikke dengang.

Og nej, du har ikke ret, når det er den omvendte situation. Jeg har frekventeret MANGE værtshuse i Storkøbenhavn, fra Chimpansen i Tåstrup til Jaguaren på Amager, og jeg har aldrig opdaget at min jydske dialekt skulle danne basis for øretæver. Næverne kan sagtens sidde løst, men det har så været af andre årsager.
Du påstår dermed i ramme alvor at københavnere ofte trues med øretæver i Aalborg mens jyder bliver taget venligt imod når de kommer til kbh. Og sådan er det bare?
Janteloven eksisterer IKKE!

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 23. mar 2011, 12:58

Køllen I Møllen skrev:
Lindvang skrev:
Fabbe skrev:
Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere"
Nå, så skulle dét kort pludselig trækkes af debatsidens københavnske dannelseselite.

Den form for machobetinget regionalchauvinisme er slet ikke forbeholdt Aalborg alene. Gå dog ind på Studenterhuset, Fryd, VLR eller andre steder, hvor klientellet er blandet og præget af studentertilflyttere, og man får ikke nogen på lampen, fordi man er fremmed. Gå som jyde ind på en bodega ved Gl. Køge Landevej og få én på lampen, fordi du er en klam jyde.

Jeg synes i dén grad, jeg har oplevet den tilsvarende københavner i mange tilfælde. Det er et miljøbetinget fænomen.
Jeg tror nu nok, at nogle og somme vil betakke sig for at indlemme mig som medlem af en såkaldt dannelseselite. Og i øvrigt handler det ikke om at trække et kort. Det var et helt åbent og fordomsfrit spørgsmål, da det ganske ofte har undret mig. Jeg hørte da også om det, da jeg selv boede i 9000, men forstod det heller ikke dengang.

Og nej, du har ikke ret, når det er den omvendte situation. Jeg har frekventeret MANGE værtshuse i Storkøbenhavn, fra Chimpansen i Tåstrup til Jaguaren på Amager, og jeg har aldrig opdaget at min jydske dialekt skulle danne basis for øretæver. Næverne kan sagtens sidde løst, men det har så været af andre årsager.
Du påstår dermed i ramme alvor at københavnere ofte trues med øretæver i Aalborg mens jyder bliver taget venligt imod når de kommer til kbh. Og sådan er det bare?
Jeg spørger! For det er det, jeg hører og tidligere har hørt.

I øvrigt vil jeg mene, at nordjyder er mindst lige så åbne som københavnere. Men manglen på tolerance er mere udpræget i Nordjylland end i København.

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Magic » 23. mar 2011, 13:28

Køllen I Møllen skrev:Er det dit generelle indtryk at jyder har en mentalitet med "mangel på åbenhed og tolerance" og at københavnere "skal passe meget på i det jydske"? Og at københavnere modtager jyder med åbenhed og venlighed? For så forstår jeg sandelig godt at du ikke har planer om at vende hjem...

Jeg køber simpelthen ikke den med at københavnere skal passe på når de bevæger sig rundt i Jylland. Hvad fanden er det for noget forkvaklet vrøvl i finder på? Jeg har adskillige venner fra københavn som aldrig har oplevet noget som helst i den retning. Mange af dem er bosat i Aalborg og ville grine af jeres påstande.

Jeg vil ikke påstå at jeg føler mig truet på nogen måde når jeg er i kbh (bortset fra når man drister sig til fodbold men det tæller vel ikke?) men det kunne vel ske akkurat som det kunne ske for en københavner i Jylland.
Ja, det er faktisk mit generelle indtryk, at langt de fleste jyder, der ikke har foretaget en eller anden form for "dannelsesrejse" til udlandet eller til andre landsdele er enormt intolerante, snævertsynede og underkastet janteloven. Selvfølgelig er der masser af undtagelser, og det er sikkert bare mig, der er blevet københavnersmart og omgiver mig med de allermest smarte og højrøvede københavnere, jeg kan finde. Og som derfor oplever, at der bliver kigget skævt til dem eller at de bliver truet med bål og brand, så snart de åbner munden.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 13:32

Det sjove er, at der vel ikke findes det land hvor hovedstaden ikke lægges for "had" af resten af landet. Svenskere som ikke er fra Stockholm ville bruge de præcis samme beskrivelser af Stockholmerne som er brugt om københavnerne i den her tråd. Selv på færøerne, et land med små 50K indbyggere, HADER dem som ikke er fra "Kontorshavn" alle de snobbede smartasses fra metropolen Thorshavn. Ligeså synes hovedstadens indbyggere af de andre er nogen tilbagestående bønder, og kalder Klaksvig oppe i nord for Kakkerlaksvig!

Med det vil jeg bare konstatere, at det åbenbart er et had nærmest alle folkeslag går og hygger sig med, derfor er der ingen grund til at tage det hverken alt for højtideligt eller personligt. Hvis man gør det, lever man vel nærmest bare op til fordommene, uden noget synderligt resultat andet end at man afskærer sig selv for nogle muligheder og oplevelser i såvel provinsen som i storbyen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 23. mar 2011, 13:33

Køllen I Møllen skrev: Det var vist mig der startede med at lave "had" om til "ikke at bryde sig særligt om". Og jeg tror, når alt kommer til alt, at det er sådan vi har det. Der er sgu ikke nogen der hader København direkte.

Men jeg hader Brøndby og Fck samt deres tåbelige fans :)
Tja, Køllen som den der lige klapper hesten og nuancerer diskussionen. Det viser vist at vi bliver mildere med årene :-)

I mellemtiden har jeg fundet det ord, jeg bedst synes dækker den del at det københavnske som får modviljen op i mig. Ordet er foragter. Det udtrykker både at det ikke er noget man ser med mildhed på, uden dog at lægge op til at næste skridt er at slå nogen ihjel.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Kilde
Allstar
Allstar
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 7. aug 2008, 23:19

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Kilde » 23. mar 2011, 13:43

Som svar på trådens overskrift.

Billede

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 13:44

Magic skrev:
Køllen I Møllen skrev:Er det dit generelle indtryk at jyder har en mentalitet med "mangel på åbenhed og tolerance" og at københavnere "skal passe meget på i det jydske"? Og at københavnere modtager jyder med åbenhed og venlighed? For så forstår jeg sandelig godt at du ikke har planer om at vende hjem...

Jeg køber simpelthen ikke den med at københavnere skal passe på når de bevæger sig rundt i Jylland. Hvad fanden er det for noget forkvaklet vrøvl i finder på? Jeg har adskillige venner fra københavn som aldrig har oplevet noget som helst i den retning. Mange af dem er bosat i Aalborg og ville grine af jeres påstande.

Jeg vil ikke påstå at jeg føler mig truet på nogen måde når jeg er i kbh (bortset fra når man drister sig til fodbold men det tæller vel ikke?) men det kunne vel ske akkurat som det kunne ske for en københavner i Jylland.
Ja, det er faktisk mit generelle indtryk, at langt de fleste jyder, der ikke har foretaget en eller anden form for "dannelsesrejse" til udlandet eller til andre landsdele er enormt intolerante, snævertsynede og underkastet janteloven. Selvfølgelig er der masser af undtagelser, og det er sikkert bare mig, der er blevet københavnersmart og omgiver mig med de allermest smarte og højrøvede københavnere, jeg kan finde. Og som derfor oplever, at der bliver kigget skævt til dem eller at de bliver truet med bål og brand, så snart de åbner munden.
Jeg siger bestemt ikke at det er dine venner der er højrøvede eller at du er blevet københavnersmart. Jeg tror bare ikke en skid på at københavnere skal passe på når de bevæger sig rundt i Jylland. Tror du har set for mange gangsterfilm derovre østpå :)

Nu har jeg selv foretaget sådan en "dannelsesrejse" som du kalder det så jeg tager ikke dit indlæg personligt.... Jeg er bare helt vildt og voldsomt uenig med dig. Jeg har, som sagt, adskillige venner fra Kbh (flere af dem bosiddende i Aalborg) der aldrig nogensinde har oplevet noget i den retning og jeg har aldrig før hørt om noget der ligner. Derfor min tvivl.

Iøvrigt så findes janteloven ikke. Det er noget usympatiske mennesker har fundet på de kan slynge i hovedet af folk der ikke beundrer dem. Det burde du vide som "gammel" debatør herinde :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 13:51

Lindvang skrev:Jeg spørger! For det er det, jeg hører og tidligere har hørt.
Nej du gør ej! Du fremfører en bizar påstand om at nordjyder er aggressive overfor københavnere og at de derfor lider af mindreværdskomplekser. Og så pakker du det ind i et spørgsmål.
Hvad er det, der gør, at man i Aalborg har denne aggressive indstilling over for københavnere, blot fordi de er københavnere? Jeg har aldrig rigtigt forstået det. I min næse lugter det også af en eller anden form for latent mindreværd, som jeg absolut ikke kan forstå. For hvorfor skulle man have det?
Jyder er ikke mere aggressive overfor københavnere end københavnere er overfor jyder. Personligt har jeg fået tæsk 2 gange i forbindelse med fodboldkampe i københavn da jeg var mindreårig og er blevet forsøgt overfaldt 5-6 gange. Aldrig har jeg slået eller overfaldet nogen selv.
Janteloven eksisterer IKKE!

NeverDefeated

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af NeverDefeated » 23. mar 2011, 14:12

Jeg tror ikke, at den foragt overfor "fremmede" er udtalt lige for den gruppe der hedder københavnere. Det kan ligeså vel gøre sig gældende for nogle af de bønder der kommer ind om lørdagen fra Aars eller længere nordpå, og ryger i totterne på aalborggensere, som måske lige ser en tand for smarte ud.

Generelt har jeg det dog selv sådan, at det ikke handler om tolerance eller jantelov. Men jeg bliver mere end irriteret, når jeg er tvunget til at høre på individer som for længst har smidt alle deres rødder over bord, og opfører sig som om de er kommet på landet, hvor alt er mindre, indbyggerne er underfrankerede og byen i øvrigt ligner lort.
Og jeg har ellers store dele af min familie i det storkøbenhavnske, og er ikke just et produkt af arbejderklassen.

En Brøndby-hooligan beskrev engang i en bog (såvidt jeg husker) oplevelsen af at komme til Aalborg, mere eller mindre som at komme til en by gennemsyret af et rendyrket had. Det eneste sted hvor Brøndby-fans kunne risikere at blive spyttet på af helt tilfældige mennesker, og hvor hadet, eller måske nærmere foragten, er så stærk at byen emmer af det. Jeg skal se om jeg kan finde beskrivelsen et sted.

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Magic » 23. mar 2011, 14:26

Køllen I Møllen skrev:Jeg siger bestemt ikke at det er dine venner der er højrøvede eller at du er blevet københavnersmart. Jeg tror bare ikke en skid på at københavnere skal passe på når de bevæger sig rundt i Jylland. Tror du har set for mange gangsterfilm derovre østpå :)

Nu har jeg selv foretaget sådan en "dannelsesrejse" som du kalder det så jeg tager ikke dit indlæg personligt.... Jeg er bare helt vildt og voldsomt uenig med dig. Jeg har, som sagt, adskillige venner fra Kbh (flere af dem bosiddende i Aalborg) der aldrig nogensinde har oplevet noget i den retning og jeg har aldrig før hørt om noget der ligner. Derfor min tvivl.

Iøvrigt så findes janteloven ikke. Det er noget usympatiske mennesker har fundet på de kan slynge i hovedet af folk der ikke beundrer dem. Det burde du vide som "gammel" debatør herinde :)
Mit indlæg var bestemt heller ikke møntet på hverken dig eller nogen anden navngivet debattør. Det er rendyrket generalisme.

Men uenigheden viser vel bare, hvor stor forskel der kan være på folks indtryk af tingene, og forklarer måske også, hvorfor man kan være meget uenige om en fodboldkamp f.eks.

Og nu vil jeg læne mig tilbage med armene over kors :)

Besvar