Dommerfejl og deres betydning...

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3246
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Brodernumsi » 25. apr 2011, 19:48

AaBlover4ever skrev:
MortenN skrev:
AaBlover4ever skrev:I kampen mellem RFC og BIF sker følgende:

Daniel Wass modtager bolden (onside) løber frem i RFC's felt og spiller bolden til Nicolaj Agger. Afleveringen går fremad og Nicolaj Agger er foran den sidste forsvarer. Nicolaj Agger scorer. Er der offside?

Jeg mener selv, at der er offside da bolden skal - efter min opfattelse - skal spilles bagud før der ikke kan dømmes offside i denne situation. Nogle "kyndige" der kan forklare nærmere?

Btw. der blev dømt mål.

Det er manden der skal dømmes for hvis han stå i en offside, og ikke om bolden bliver spillet frem eller ej...
Så du mener - ligesom mig - at der er offside, fordi Agger står i offside-position?
Agger står ikke i offside position. Han ligger bag bolden da den bliver spillet, og kan derfor ikke være offside.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
AaBlover4ever
Allstar
Allstar
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 18. aug 2005, 19:49
Favoritspiller: Thomas Augustinussen, Søren Frederiksen
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af AaBlover4ever » 25. apr 2011, 19:51

Brodernumsi skrev:
AaBlover4ever skrev:
MortenN skrev:
AaBlover4ever skrev:I kampen mellem RFC og BIF sker følgende:

Daniel Wass modtager bolden (onside) løber frem i RFC's felt og spiller bolden til Nicolaj Agger. Afleveringen går fremad og Nicolaj Agger er foran den sidste forsvarer. Nicolaj Agger scorer. Er der offside?

Jeg mener selv, at der er offside da bolden skal - efter min opfattelse - skal spilles bagud før der ikke kan dømmes offside i denne situation. Nogle "kyndige" der kan forklare nærmere?

Btw. der blev dømt mål.

Det er manden der skal dømmes for hvis han stå i en offside, og ikke om bolden bliver spillet frem eller ej...
Så du mener - ligesom mig - at der er offside, fordi Agger står i offside-position?
Agger står ikke i offside position. Han ligger bag bolden da den bliver spillet, og kan derfor ikke være offside.
Jeg mener også at have hørt noget alá det, men kan ikke finde det nogle steder? Derfor var jeg i tvivl om det kun er når bolden spilles bagud der ikke kan dømmes offside?

Brugeravatar
GregersP
Superliga
Superliga
Indlæg: 542
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:30
Geografisk sted: Københavnstrup

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af GregersP » 25. apr 2011, 19:59

AaBlover4ever skrev: Jeg mener også at have hørt noget alá det, men kan ikke finde det nogle steder? Derfor var jeg i tvivl om det kun er når bolden spilles bagud der ikke kan dømmes offside?

Selv hvis bolden spilles bagud kan der være offside. En angriber er i offside position når han er nærmere mållinjen end både bolden og næstsidste forsvarer i det øjeblik bolden berøres af medspilleren - det bliver så en STRAFBAR offside hvis man så forestiller sig han løber lidt tilbage i banen for at snuppe bolden...

Du kan eventuelt slå op i fodboldloven, der er frit tilgængeligt på DBU og lokalunionernes hjemmesider.

I den omtalte situation, ser det ikke ud til, der er offside. Dette da angriberen IKKE er nærmere mållinjen end BÅDE bolden og næstsidste forsvarer.
<--- GregersP, Herfølge, 1. maj 2005

Brugeravatar
AaBlover4ever
Allstar
Allstar
Indlæg: 2368
Tilmeldt: 18. aug 2005, 19:49
Favoritspiller: Thomas Augustinussen, Søren Frederiksen
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af AaBlover4ever » 25. apr 2011, 20:03

GregersP skrev:
AaBlover4ever skrev: Jeg mener også at have hørt noget alá det, men kan ikke finde det nogle steder? Derfor var jeg i tvivl om det kun er når bolden spilles bagud der ikke kan dømmes offside?

Selv hvis bolden spilles bagud kan der være offside. En angriber er i offside position når han er nærmere mållinjen end både bolden og næstsidste forsvarer i det øjeblik bolden berøres af medspilleren - det bliver så en STRAFBAR offside hvis man så forestiller sig han løber lidt tilbage i banen for at snuppe bolden...

Du kan eventuelt slå op i fodboldloven, der er frit tilgængeligt på DBU og lokalunionernes hjemmesider.

I den omtalte situation, ser det ikke ud til, der er offside. Dette da angriberen IKKE er nærmere mållinjen end BÅDE bolden og næstsidste forsvarer.
Tak for svaret - til dig og alle :)

Med hensyn til Fodboldloven, så har jeg prøvet at skimme den igennem, men kunne ikke umiddelbart finde noget om det?

A_Strandfelt
Allstar
Allstar
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 15. apr 2006, 23:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af A_Strandfelt » 25. apr 2011, 20:03

Agger var ikke offside (han var bag bolden), da bolden blev spillet til ham, selvom Ousted godt nok appellerede for det. Mht. reglen om, at der ikke er offside, hvis bolden spilles bagud, kan du læse følgende afsnit fra Fodboldloven (§11 Offside):
En spiller er i offside-position, hvis:
  • han er nærmere modspillernes mållinje end både bolden og næstsidste modspiller.
Da bolden spilles bagud, eller i hvert fald til en spiller, der er bag bolden, er modtageren ikke offside.

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Magic » 25. apr 2011, 21:00

Bolden spilles jo netop ikke bagud. Men der er ikke offside - Agger er da endda bag Wass, der afleverer den.

Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Indlæg: 944
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:18
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Worminator » 26. apr 2011, 04:38

Elegia skrev:Michael Tykgaard snød også - i mine øjne - AaB for et føringsmål i går, da han undlod at fløjte for straffespark i en situation, hvor der ellers blev spændt ben for Nicklas Helenius.
Var Duncan til gengæld ikke offside på det første mål?
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Pastorius » 26. apr 2011, 08:16

Worminator skrev:
Elegia skrev:Michael Tykgaard snød også - i mine øjne - AaB for et føringsmål i går, da han undlod at fløjte for straffespark i en situation, hvor der ellers blev spændt ben for Nicklas Helenius.
Var Duncan til gengæld ikke offside på det første mål?
Jo.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Pastorius » 26. apr 2011, 08:20

Pastorius skrev:
Worminator skrev:
Elegia skrev:Michael Tykgaard snød også - i mine øjne - AaB for et føringsmål i går, da han undlod at fløjte for straffespark i en situation, hvor der ellers blev spændt ben for Nicklas Helenius.
Var Duncan til gengæld ikke offside på det første mål?
Jo.
...og beviset:
http://dl.dropbox.com/u/2044756/offside.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 26. apr 2011, 08:24

Pastorius skrev:
Pastorius skrev:
Worminator skrev:
Elegia skrev:Michael Tykgaard snød også - i mine øjne - AaB for et føringsmål i går, da han undlod at fløjte for straffespark i en situation, hvor der ellers blev spændt ben for Nicklas Helenius.
Var Duncan til gengæld ikke offside på det første mål?
Jo.
...og beviset:
http://dl.dropbox.com/u/2044756/offside.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er slet ikke i tvivl om at han er offside men lige det billede der beviser vel intet eftersom man ikke rigtigt kan se bolden og heller ikke kan se om det er taget lige i afleveringsøjeblikket. :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Pastorius » 26. apr 2011, 10:36

Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:
Pastorius skrev:
Worminator skrev:
Elegia skrev:Michael Tykgaard snød også - i mine øjne - AaB for et føringsmål i går, da han undlod at fløjte for straffespark i en situation, hvor der ellers blev spændt ben for Nicklas Helenius.
Var Duncan til gengæld ikke offside på det første mål?
Jo.
...og beviset:
http://dl.dropbox.com/u/2044756/offside.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er slet ikke i tvivl om at han er offside men lige det billede der beviser vel intet eftersom man ikke rigtigt kan se bolden og heller ikke kan se om det er taget lige i afleveringsøjeblikket. :)
Nej, der er du nødt til at stole på mig.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 26. apr 2011, 18:52

Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:
Pastorius skrev:
Worminator skrev:
Elegia skrev:Michael Tykgaard snød også - i mine øjne - AaB for et føringsmål i går, da han undlod at fløjte for straffespark i en situation, hvor der ellers blev spændt ben for Nicklas Helenius.
Var Duncan til gengæld ikke offside på det første mål?
Jo.
...og beviset:
http://dl.dropbox.com/u/2044756/offside.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er slet ikke i tvivl om at han er offside men lige det billede der beviser vel intet eftersom man ikke rigtigt kan se bolden og heller ikke kan se om det er taget lige i afleveringsøjeblikket. :)
Nej, der er du nødt til at stole på mig.
Og det gør jeg naturligvis betingelsesløst. :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Pastorius » 26. apr 2011, 21:05

Køllen I Møllen skrev: Og det gør jeg naturligvis betingelsesløst. :)
Du sender bare dit login og pass til debatside, så skal jeg nok skrive lidt for dig, når du ikke selv har tid ;-)
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Gentleman Finn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3827
Tilmeldt: 27. mar 2006, 18:35
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Gentleman Finn » 27. apr 2011, 00:20

Straffesparket kunne sagtens have været dømt, det var en 50/50, han tager Nicklas' ben.

Men fra den vinkel der kan det godt se ud som om, at der var en smal offside. Det tager vi med kyshånd efter vores dommerheld denne sæson.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. apr 2011, 01:32

Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Pastorius skrev:
Pastorius skrev:
Worminator skrev: Var Duncan til gengæld ikke offside på det første mål?
Jo.
...og beviset:
http://dl.dropbox.com/u/2044756/offside.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er slet ikke i tvivl om at han er offside men lige det billede der beviser vel intet eftersom man ikke rigtigt kan se bolden og heller ikke kan se om det er taget lige i afleveringsøjeblikket. :)
Nej, der er du nødt til at stole på mig.
Og det gør jeg naturligvis betingelsesløst. :)
Jeg stoler til gengæld ikke et klap på screendumps fra en Mac - de er garanteret shinet op med et eller andet overflødigt gejl, for at få dem til at virke mere spiselige ;)

Offside til gengæld - dét var der ganske klart.

Lad os håbe Lady Luck omsider begynder at holde med det rigtige hold, noget kunne tyde på det... Men "straffet" mod Helenius som andre nævner, det tror jeg hun skulle have været bestukket i ganske voldsom grad for at kunne hjælpe os med - der var ikke skyggen af straffespark.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Buzz Killington » 27. apr 2011, 03:22

Kære folkens, lad os nu få det på det rene - det hedder altså Opseijt. Tak, god nat.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

A_Strandfelt
Allstar
Allstar
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 15. apr 2006, 23:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af A_Strandfelt » 2. maj 2011, 09:20

Okay, nu er vi måske ved at være langt ude, hvad angår AaB, men havde AC fået rødt kort her, kunne kampen let være tippet til FC Nordsjællands fordel, hvilket havde været fint for AaB: http://onside.dk/fodbold-video/superlig ... -rodt-kort" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af doukas » 13. maj 2011, 09:01

Fucking typisk! Ved godt det ikke kan bruges til det helt store, men det er alligevel tankevækkende hvordan det kunne have set ud.

http://www.sporten.dk/fodbold/lyngby-er ... f-dommerne" onclick="window.open(this.href);return false;
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af alithebeast » 17. sep 2011, 18:40

Så blev endnu et mål underkendt, fordi dommer og linjevogter er blinde. Hvornår mon vi får den chip i bolden?
Hader København!

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Hanga » 17. sep 2011, 19:47

alithebeast skrev:Så blev endnu et mål underkendt, fordi dommer og linjevogter er blinde. Hvornår mon vi får den chip i bolden?
Jeg synes godt nok det er en hård dom at erklære dommerne for blinde, fordi de ofte har svært ved at se, om en bold lige nøjagtigt er inde over stregen eller ej. Det går utrolig hurtigt.

Jeg er dog enig i, at der godt kan sættes chip i bolden. Det burde være forholdsvist nemt og sænker ikke spillet ligesom f.eks. muligheden for at se gentagelser. Det er i øvrigt utroligt så mange af de situationer, der har været i denne sæson indtil videre.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Besvar