Forventninger til halvårsregnskabet

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3532
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af hje1980 » 26. aug 2011, 08:37

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5/5/ ... pillersalg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunne jo så fint være Chanko...

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Pastorius » 26. aug 2011, 10:16

Brent skrev:"Nedjusteringen for året skyldes i væsentligt omfang de disponerede ekstra lønomkostninger med henblik på at sikre overlevelse i Superligaen. En nedrykning ville alene have medført et indtægtstab i niveauet 20-25 mio. kr."

Der ugler i mosen og Poul Sørensen har et kæmpe forklaringsproblem, i forhold til udmeldingen 29.marts om forventet 20 mil. underskud. Utroværdigt af h... til.
Formelt set er det vist ikke Poul Sørensen men bestyrelsen der i givet fald har et forklaringsproblem. Jeg tror ikke PS kan gå ud med børsmeddelelser uden at involvere bestyrelsen, og jeg er ret sikker på at det er bestyrelsen der har stået bag størstedelen af arbejdet med børsprospektet.

Det bekymrende i det her resultat er for mig ikke at vi - endnu engang - ikke har kunnet leve op til forventningerne. Det er derimod at det med det nuværende grundlag og både efter den nye og gamle forretningsmodel ikke ser ud til at man kan drive AaB rentabelt (jeg tror slet ikke på at man i den nutidige transfersituation kan lave en forretning ud af spillersalg).

Det ser ud til at der er gjort det der kan gøres for at reducere udgifterne (måske endda for meget), og det ser også ud til at der er gjort et seriøst arbejde for at optimere indtægterne. I hvert fald er der lagt rigtig stor vægt på at tiltrække flere tilskuere og skabe bedre stemning omkring AaB. Endelig har vi for første gang i lange tider (siden 2007-8) overgået de sportslige forventninger. Alle tre ting tyder på at der er gjort et hårdt og dygtigt arbejde hele vejen gennem organisationen. Kigger vi lidt længere tilbage så har bestyrelsen sørget for at alle de store forudsætninger i genopretningsplanen er blevet gennemført stort set som lovet. Kun omkring Sportnord ser det ud til at vi kun er kommet delvist i mål.

Alligevel løber det ikke rundt, og ser ikke umiddelbart ud til at komme til det. Jeg tror roligt vi kan indstille os på at der skal tjenes et par millioner i fodboldafdelingen årligt til at drive konferrence og college-delen, og Ishockey kommer i bedste fald til at løbe rundt.

Eneste vej ud, er som jeg ser det at vi får øget indtægterne i omegnen af 10 mill pr år. Der er to måder det kan ske på, og ingen af dem ser ud til at være lette at opnå.

1) Flere sponsorpenge.
2) Stabile sportslige resultater i toppen af dansk fodbold, uden øgede omkostninger (dvs. jævnlig europadeltagelse).

Det eneste positive i den sammenhæng er at vi altid har været bedst med ryggen mod muren, og det er altså der vi står nu - selvom vi reddede livet i superligaen sidste sæson, og er startet fint i denne.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. aug 2011, 00:59

seamann skrev:
Jesper Schmidt skrev:
seamann skrev:
Jesper Schmidt skrev:
seamann skrev:[
Om der er andet i det, end forstærkningerne der blev hentet, er netop spørgsmålet. Og hvis der er andet i det, hvad vidste man så ikke den 29. marts ?

At sige vi ikke må stille spørgsmålene, fordi de måske gør ondt på AaB er noget fis - nogen af os er også aktionærer eller sponsorer og har en legitim interesse i om selskabet opfører sig ordentligt.
Men du har ret i at vi må gå ud fra alting er foregået efter bogen, vi venter blot på nogle plausible forklaringer.
Det fremgår faktisk af rapporten, at der er et minus på posten som hedder noget med "transferaktivitet" for 2. kvartal. Man kan vel deraf godt konkludere at dette beløb drejer sig om forårs forstærkningerne, andet vil ihvertfald komme bag på mig. Hvis dette er korrekt så har man vel ikke haft nogen pligt til at fremlægge det i kvartalsrapporten for 1. kvartal, hvor udgiften endnu ikke var bogført?

Jeg forhindrer så vidt jeg ved ingen i at stille spørgsmålene, jeg mener bare godt man kan spørge sig selv om det vil gavne AaB, hvis det SKULLE ende med en sag i pressen. Jeg synes ikke altid der tænkes nok over at vi befinder os i et offentligt forum, hvor der med garanti læses med af andre end os debattører, og hvor de som læser med ikke nødvendigvis vil AaB's bedste i samme grad som vi andre...
Igen, det jeg stiller spørgsmål til er:

AaB udsendte den 29/30. marts børsprospekt og årsrapport for 2010. Af årsrapporten fremgår at der forventes et underskud for 2011 i størrelsesordenen 20 mio. På dette tidspunkt viste AaB alt om omkostninger til de 3 nytilkomne spillere + de vidste hvordan investorgruppen skulle håndteres (som lån).
Dvs de 3 spillere kan ikke være forklaringen på forværringen på 10 mio. Men hvad er det så for nogle løomkostninger, som man ikke kendte den 29. marts, der gør forskellen?
At de har kendt til en udgift er vel ikke nødvendigvis det samme som at de er forpligtigede til at offentliggøre detaljer om det? Desuden er det da vist en overfortolkning, hvis du mener at lønomkostningerne alene skulle være skyld i alle 10 mio.
Af de 10 mio udgør lønomkostningerne "den væsentlige del" og derfor ikke det hele. Enig.

Og jo, AaB er i den grad forpligtiget til at oplyse om hvad de har kendskab til ifm en børsemission. Detaljeringsgraden kan man altid diskutere, men beløbet må ikke bare være udeladt af den samlede information.

Men vi får se - spørgsmålet kan slet ikke undgå at komme op i pressen. Og forhåbentlig er der en rigtig god forklaring!
Jeg må gentage at AaB ikke på noget tidspunkt har hemmeligholdt at man har lånt penge af en ekstern investorgruppe, og at man har brugt midlerne på at forstærke truppen, det var vel også kendt før aktieudvidelsen, ikke?

Og jeg vil påstå at du igen overfortolker, når du kalder de ekstra lønomkostninger for den væsentlige del - der er i min verden stor forskel på at sige det, og at sige én væsentlig del. Sandheden er vel at det ifølge halvårsrapporten andrager godt og vel halvdelen.

Det ville iøvrigt stadig være interessant at høre fra de mere regnskabskyndige debattører, om min teori angående udgiften til nye spillere/lånet fra investorgruppen kunne have noget på sig - jeg ved ikke om det er muligt, rent regnskabsmæssigt.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Funky » 27. aug 2011, 21:03

Poul Sørensen gør i Halftime rede for, at de ekstra millioner på underskuddet (han taler om 8) i det store hele skal gøres op således: Ca. halvdelen til ekstra lønninger (redningsmissionen), ca. halvdelen på ekstra udgifter på bygningerne, fordi det åbenbart har taget helt ufatteligt lang tid at få salget tinglyst!
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Pastorius » 16. nov 2011, 17:03

Så kom - en kort - børsmeddelelse omkring 3. kvartal.

Vi forventer stadig et årsregnskab på minus 30. mill. (de 26 mill er tabt allerede i første halvår).

Svjh. indgår der i forventningerne til hele årets regnskab transferindtægter på samme niveau som i 2010. Er der nogen der har styr på hvad vi så skal sælge for for at leve op til resultatet? (mener det var omkring 15. mill).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Sønderhof » 16. nov 2011, 17:42

Pastorius skrev:Så kom - en kort - børsmeddelelse omkring 3. kvartal.

Vi forventer stadig et årsregnskab på minus 30. mill. (de 26 mill er tabt allerede i første halvår).

Svjh. indgår der i forventningerne til hele årets regnskab transferindtægter på samme niveau som i 2010. Er der nogen der har styr på hvad vi så skal sælge for for at leve op til resultatet? (mener det var omkring 15. mill).
Skal vi sælge for 15 millioner for at det går i minus 30? :@

Troede sgu da man havde gjort op med denne super naive regnskabsførelse? Vi skal jo sælge Lasse N. og Würtz UDEN at bruge penge på transfer/sign-on-fee for evt. erstatninger, for at det skal gå op.

Brugeravatar
AaB1978
Allstar
Allstar
Indlæg: 2338
Tilmeldt: 19. jul 2005, 13:40
Geografisk sted: Foran fjerneren

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af AaB1978 » 16. nov 2011, 17:51

Så skriger det vel nærmest til himmelen om, at der kommer et panik-salg af minimum en spiller, fordi at regnskabet for alt i verden skal hænge sammen :(

Minder temmelig meget om Silberbauer-salget, hvor onkel Tom gik ind og sagde til Lynge, at der for alt i verden skulle sælges en spiller, så der kunne komme et 0 på bundlinien, hvorefter Silber blev solgt til discountpris til FCK.

Tror det samme kommer til at ske her, desværre

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13607
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Funky » 16. nov 2011, 19:38

Pastorius skrev:Så kom - en kort - børsmeddelelse omkring 3. kvartal.

Vi forventer stadig et årsregnskab på minus 30. mill. (de 26 mill er tabt allerede i første halvår).

Svjh. indgår der i forventningerne til hele årets regnskab transferindtægter på samme niveau som i 2010. Er der nogen der har styr på hvad vi så skal sælge for for at leve op til resultatet? (mener det var omkring 15. mill).
Jeg troede ellers man erklæret var holdt op med at regne med formodede fremtidige indtægter.

Men hvis dit citat ellers er præcist, så betyder det vel, at der ikke er noget nyt - at regnskabet udvikler sig som forventet og tidligere udmeldt.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Klaus » 16. nov 2011, 19:45

Jeg vil da godt nok håbe, at det udmeldte resultat ikke indebærer transferindtægter, ellers kan vi vist godt hejse det hvide flag.....

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Provst i Brovst » 16. nov 2011, 19:45

Heldigvis er vi kommet af med møllestenen om halsen, håndbold.

Nårh, de fik vist overskud på 656.000 kroner i første halvår...
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Smokey
2. div
2. div
Indlæg: 207
Tilmeldt: 13. jan 2007, 13:13
Geografisk sted: Aalborg

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Smokey » 16. nov 2011, 20:39

Provst i Brovst skrev:Heldigvis er vi kommet af med møllestenen om halsen, håndbold.

Nårh, de fik vist overskud på 656.000 kroner i første halvår...
Korrekt, men de forventer samlet et mindre underskud over de første 18 måneder..ifølge bestyrelsesformanden.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Jesper Schmidt » 16. nov 2011, 20:48

Smokey skrev:
Provst i Brovst skrev:Heldigvis er vi kommet af med møllestenen om halsen, håndbold.

Nårh, de fik vist overskud på 656.000 kroner i første halvår...
Korrekt, men de forventer samlet et mindre underskud over de første 18 måneder..ifølge bestyrelsesformanden.
Indeed, og som jeg tidligere har skrevet andetsteds, så er jeg stensikker på at den pose penge de fik fra AaB for at "skride" er grunden til de sorte tal. Jeg har ihvertfald svært ved at tro det pludselig skulle blive rentabelt, for første gang i verdenshistorien, at drive tophåndbold i Aalborg fra den ene dag til den anden...

Mogens
Allstar
Allstar
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 16. jun 2007, 20:41
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Mogens » 16. nov 2011, 21:36

Hvad angår håndbold, så får de vist også en del udgifter, som endnu ikke er bogført. Disse udgifter er primært i forbindelse med signing af nye spillere (5 stk.) synes jeg at have læst mig til.
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

andreasaab89
Allstar
Allstar
Indlæg: 2670
Tilmeldt: 18. maj 2009, 17:08

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af andreasaab89 » 16. nov 2011, 23:00

Smokey skrev:
Provst i Brovst skrev:Heldigvis er vi kommet af med møllestenen om halsen, håndbold.

Nårh, de fik vist overskud på 656.000 kroner i første halvår...
Korrekt, men de forventer samlet et mindre underskud over de første 18 måneder..ifølge bestyrelsesformanden.
Man kan intet se ud af det regnskab. Eigild ejer jo Aalborg håndbold. Han ejer samtidig deres storsponsor Nordjysk Elhandel sammen med Dreisler familien. Dvs. kan han se at der bliver et underskud på 2 mio i aalborg håndbold hæver han jo bare sponsoratet lidt så det kommer til at køre i 0 fremadrettet.
AaB er min trosretning
Aalborg stadion er min kirke
Lynge Jakobsen er min gud

Brugeravatar
F. Greven
1. div
1. div
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:54
Geografisk sted: Amager

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af F. Greven » 17. nov 2011, 09:40

Pastorius skrev:Så kom - en kort - børsmeddelelse omkring 3. kvartal.

Vi forventer stadig et årsregnskab på minus 30. mill. (de 26 mill er tabt allerede i første halvår).

Svjh. indgår der i forventningerne til hele årets regnskab transferindtægter på samme niveau som i 2010. Er der nogen der har styr på hvad vi så skal sælge for for at leve op til resultatet? (mener det var omkring 15. mill).
Hvor ser du, at forventningerne til hele året er bundet op på transferindtægter?

Her er hvad direktionen skrev i halvårsregnskabet (s. 9), hvor man ændrede forventningerne til underskuddet - det må selvklart være de forventninger den seneste meddelelse henviser til:

"Resultatforventningerne for regnskabsåret 2011 er et underskud i niveauet 30 mio. DKK mod tidligere udmelding i niveauet 20 mio. DKK. Resultatudviklingen skal ses på baggrund af større omkostninger til renter, huslejer, etc. ved gennemførelse af omstruktureringsplanen i niveauet 4-5 mio. DKK. Herudover bidrager AaB Fodbold negativt med 4 mio. DKK primært pga. lavere spillersalg. Lavere omsætning i AaB ishockey giver negativ afvigelse på ca. 1 mio. DKK.

Et årsresultat i niveauet minus 30 mio. DKK efter et 1. halvår på 26,2 mio. indebærer væsentlig reduktion af underskuddet i 2 halvår. Dette forventes at ske gennem øgede indtægter fra TV og fra samarbejdspartnere samt en generel reduktion af omkostninger efter gennemførsel af omstruktureringsplanen herunder ikke mindst
lønomkostninger og renteomkostninger."
Mads

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Pastorius » 17. nov 2011, 09:56

F. Greven skrev:
Pastorius skrev:Så kom - en kort - børsmeddelelse omkring 3. kvartal.
Vi forventer stadig et årsregnskab på minus 30. mill. (de 26 mill er tabt allerede i første halvår).
Det er frit fra hukommelsen fra sidste årsregnskab og det tilhørende budget (har ikke lige haft tid til at checke op - håber der er andre der træder til), hvor der blev budgeteret med transferindtægter på et eller andet niveau. Det blev også diskuteret af Poul Sørensen efterfølgende, med ord som at AaB ikke kunne hænge sammen som forretning uden spillersalg.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om vi har solgt noget som helst i år, så det ville være klassisk at komme ud med et minus på 40 mill. og sige at vi ikke var i stand til at sælge spillere som forventet. Det er nu ikke fordi det er noget nyt ift kvartalsmeddelelsen. Det er også muligt at de har været forudseende nok til at justere budgettet løbende og kompensere for de manglende indtægter på anden vis, og det er det der afspejles i kvartalsmeddelelsen, men indtil det modsatte er bevist (det ved vi den 27/3) tillader jeg mig at være en smule nervøs.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Toarn
Landshold
Landshold
Indlæg: 833
Tilmeldt: 30. maj 2008, 11:43
Favoritspiller: Burke Henry
Geografisk sted: Westside 9000

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Toarn » 17. nov 2011, 10:41

Jeg har samme frygt som dig Pastorius; et eller andet sted forstår jeg ikke hvordan man kan retfærdiggøre at have en indtægtspost i budgettet der hedder spillersalg - der er ingen som helst sikkerhed for at det lykkes at sælge nogen (er vel reelt også kun Lucas og måske Helenius der er interessante for andre lige nu) og derved ender man med et urealistisk budget - nogen der ved hvad egenkapitalen står i lige nu?
In Åke we trust

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Pastorius » 17. nov 2011, 10:45

Toarn skrev:Jeg har samme frygt som dig Pastorius; et eller andet sted forstår jeg ikke hvordan man kan retfærdiggøre at have en indtægtspost i budgettet der hedder spillersalg - der er ingen som helst sikkerhed for at det lykkes at sælge nogen (er vel reelt også kun Lucas og måske Helenius der er interessante for andre lige nu) og derved ender man med et urealistisk budget - nogen der ved hvad egenkapitalen står i lige nu?
Mener der stod 80 mill. i regnskabsmeddelelsen (det kraftige fald skyldes at vi ikke længere ejer bygningerne).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 397
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af Remark » 17. nov 2011, 21:48

Vi har vel i 2011 solgt, men sikkert ikke få mange ører for følgende...

Daniel Fredheim Holm
JK Sørensen
Ronnie Schwartz

seamann

Re: Forventninger til halvårsregnskabet

Indlæg af seamann » 18. nov 2011, 11:48

Pastorius skrev:
Toarn skrev:Jeg har samme frygt som dig Pastorius; et eller andet sted forstår jeg ikke hvordan man kan retfærdiggøre at have en indtægtspost i budgettet der hedder spillersalg - der er ingen som helst sikkerhed for at det lykkes at sælge nogen (er vel reelt også kun Lucas og måske Helenius der er interessante for andre lige nu) og derved ender man med et urealistisk budget - nogen der ved hvad egenkapitalen står i lige nu?
Mener der stod 80 mill. i regnskabsmeddelelsen (det kraftige fald skyldes at vi ikke længere ejer bygningerne).
Det er balancen, der er på 80 mio. Jeg ved ikke hvad egenkapitalen er, men det er vel max det halve..

Besvar