Vi elsker København-tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
seamann

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af seamann » 7. feb 2014, 12:29

Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Visitaalborg er henvendt til (potentielle) turister.
Citatet fra Wonderful Copenhagen er taget fra deres vision - og dermed ikke fra den turistvendte kommunikation.
Det er en væsentlig forskel. Alle smører tykt på overfor turisterne - kun københavnerne har tilsyneladende en selvforståelse, som de kun selv forstår.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 7. feb 2014, 12:44

seamann skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Visitaalborg er henvendt til (potentielle) turister.
Citatet fra Wonderful Copenhagen er taget fra deres vision - og dermed ikke fra den turistvendte kommunikation.
Det er en væsentlig forskel. Alle smører tykt på overfor turisterne - kun københavnerne har tilsyneladende en selvforståelse, som de kun selv forstår.

Nice try.

Brugeravatar
Elvis lever
Superliga
Superliga
Indlæg: 559
Tilmeldt: 10. jul 2007, 11:51
Geografisk sted: Don Ø land. Ca.533 skridt fra Stafetten

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Elvis lever » 7. feb 2014, 12:55

seamann skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Visitaalborg er henvendt til (potentielle) turister.
Citatet fra Wonderful Copenhagen er taget fra deres vision - og dermed ikke fra den turistvendte kommunikation.
Det er en væsentlig forskel. Alle smører tykt på overfor turisterne - kun københavnerne har tilsyneladende en selvforståelse, som de kun selv forstår.
Så hvis man bruger store ord i forhold til hvilken retning man vil bevæge sig er man ussel, mens hvis stjæler turisternes hårdt tjente spareskillinger på at udgive sig for noget man ikke er, så er det helt i orden. Jeg troede, at det du beskrev var vammel herningensisk kræmmermentalitet, men det er åbenbart Aalborg i sin reneste form. Skal jeg ønske tillykke??
Hvis du er så pisse utilfreds, så køb en aktie og tag til generalforsamlingen.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af alithebeast » 7. feb 2014, 14:38

Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
"Autentisk og avanceret, velordnet og sikker, men samtidig frigjort og skæv."
Billede

"herlig oase med stemning og liv"
Billede
Hader København!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 7. feb 2014, 14:58

http://www.visitaalborg.dk/danmark/brya ... -gdk852586

God koncert i aften, first movers i norden!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af sulakvelidze » 7. feb 2014, 15:29

Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Nu er arkitektur nok lige så svær at kategorisere som kunst, men personligt kan jeg i forhold til Aalborgs havnefront sige "tjek" ud for både "arkitektur i verdensklasse", "spændende gastronomi", "moderne storbystemning" og "en herlig oase med stemning og liv". Det er selvfølgelig ikke som Berlin, Amsterdam, Paris og andre fede europæiske byer, men det prøver Visit Aalborg jo heller ikke at bilde nogen ind. Jeg synes faktisk, at havnefronten har det, de reklamerer med, og hvis man reducerer havnefronten til en kajplads med udsigt til Limfjordsbroen, så smører man i hvert fald tykkere på i sin nedrakning af byen, end Visit Aalborg gør i reklamen for den.

Jeg har ingen problemer med Visit Aalborgs beskrivelse af Aalborgs havnefront. Det ville jeg dog have, hvis de forsøgte at udråbe Aalborg til et af verdenssamfundets epicentre. Som en "international oplevelsesscene" (WTF!) eller som en "international by i en menneskelig skala" (WTF! WTF! WTF!!!!) Og hvis de trumfede sådan en gang kvalmende vrøvl med at invitere verden til at blive en del af "AALBORGISM", ville jeg personligt kaste så op i en grad, så området omkring mig ville ligne København på en ganske almindelig dag.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 7. feb 2014, 15:50

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Nu er arkitektur nok lige så svær at kategorisere som kunst, men personligt kan jeg i forhold til Aalborgs havnefront sige "tjek" ud for både "arkitektur i verdensklasse", "spændende gastronomi", "moderne storbystemning" og "en herlig oase med stemning og liv". Det er selvfølgelig ikke som Berlin, Amsterdam, Paris og andre fede europæiske byer, men det prøver Visit Aalborg jo heller ikke at bilde nogen ind. Jeg synes faktisk, at havnefronten har det, de reklamerer med, og hvis man reducerer havnefronten til en kajplads med udsigt til Limfjordsbroen, så smører man i hvert fald tykkere på i sin nedrakning af byen, end Visit Aalborg gør i reklamen for den.

Jeg har ingen problemer med Visit Aalborgs beskrivelse af Aalborgs havnefront. Det ville jeg dog have, hvis de forsøgte at udråbe Aalborg til et af verdenssamfundets epicentre. Som en "international oplevelsesscene" (WTF!) eller som en "international by i en menneskelig skala" (WTF! WTF! WTF!!!!) Og hvis de trumfede sådan en gang kvalmende vrøvl med at invitere verden til at blive en del af "AALBORGISM", ville jeg personligt kaste så op i en grad, så området omkring mig ville ligne København på en ganske almindelig dag.

Ok, hvilken storby er det at Aalborgs havn matcher i "moderne storbystemning"? Og hvad er det for en arkitektur på havnefronten der er i "verdensklasse" ligefrem? Troede vi var enige om at lade bønderne i Herning om at døbe alt de har rørt ved til "verdensklasse"?

Jeg medgiver at der sikkert kan findes dage med super meget storbystemning på havnen i Aalborg, jeg tænker bare at der sgu nok er ret langt imellem dem! Men jeg har fundet et billede med herligt stemning og liv:

Billede

Brugeravatar
Elvis lever
Superliga
Superliga
Indlæg: 559
Tilmeldt: 10. jul 2007, 11:51
Geografisk sted: Don Ø land. Ca.533 skridt fra Stafetten

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Elvis lever » 7. feb 2014, 16:11

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Nu er arkitektur nok lige så svær at kategorisere som kunst, men personligt kan jeg i forhold til Aalborgs havnefront sige "tjek" ud for både "arkitektur i verdensklasse", "spændende gastronomi", "moderne storbystemning" og "en herlig oase med stemning og liv". Det er selvfølgelig ikke som Berlin, Amsterdam, Paris og andre fede europæiske byer, men det prøver Visit Aalborg jo heller ikke at bilde nogen ind. Jeg synes faktisk, at havnefronten har det, de reklamerer med, og hvis man reducerer havnefronten til en kajplads med udsigt til Limfjordsbroen, så smører man i hvert fald tykkere på i sin nedrakning af byen, end Visit Aalborg gør i reklamen for den.

Jeg har ingen problemer med Visit Aalborgs beskrivelse af Aalborgs havnefront. Det ville jeg dog have, hvis de forsøgte at udråbe Aalborg til et af verdenssamfundets epicentre. Som en "international oplevelsesscene" (WTF!) eller som en "international by i en menneskelig skala" (WTF! WTF! WTF!!!!) Og hvis de trumfede sådan en gang kvalmende vrøvl med at invitere verden til at blive en del af "AALBORGISM", ville jeg personligt kaste så op i en grad, så området omkring mig ville ligne København på en ganske almindelig dag.
Er det fordi du ikke forstår hvad en vision er eller er det bare fordi du vil have noget at misforstå og forarges over. En vision er fremtidig og fluffy af natur og selvfølgelig bliver den sær når man som du, insisterer på at gøre det til en konstatering af fakta. Hils kræmmerne i Herning.
Hvis du er så pisse utilfreds, så køb en aktie og tag til generalforsamlingen.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af sulakvelidze » 7. feb 2014, 16:26

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Nu er arkitektur nok lige så svær at kategorisere som kunst, men personligt kan jeg i forhold til Aalborgs havnefront sige "tjek" ud for både "arkitektur i verdensklasse", "spændende gastronomi", "moderne storbystemning" og "en herlig oase med stemning og liv". Det er selvfølgelig ikke som Berlin, Amsterdam, Paris og andre fede europæiske byer, men det prøver Visit Aalborg jo heller ikke at bilde nogen ind. Jeg synes faktisk, at havnefronten har det, de reklamerer med, og hvis man reducerer havnefronten til en kajplads med udsigt til Limfjordsbroen, så smører man i hvert fald tykkere på i sin nedrakning af byen, end Visit Aalborg gør i reklamen for den.

Jeg har ingen problemer med Visit Aalborgs beskrivelse af Aalborgs havnefront. Det ville jeg dog have, hvis de forsøgte at udråbe Aalborg til et af verdenssamfundets epicentre. Som en "international oplevelsesscene" (WTF!) eller som en "international by i en menneskelig skala" (WTF! WTF! WTF!!!!) Og hvis de trumfede sådan en gang kvalmende vrøvl med at invitere verden til at blive en del af "AALBORGISM", ville jeg personligt kaste så op i en grad, så området omkring mig ville ligne København på en ganske almindelig dag.

Ok, hvilken storby er det at Aalborgs havn matcher i "moderne storbystemning"? Og hvad er det for en arkitektur på havnefronten der er i "verdensklasse" ligefrem? Troede vi var enige om at lade bønderne i Herning om at døbe alt de har rørt ved til "verdensklasse"?

Jeg medgiver at der sikkert kan findes dage med super meget storbystemning på havnen i Aalborg, jeg tænker bare at der sgu nok er ret langt imellem dem! Men jeg har fundet et billede med herligt stemning og liv:

Billede
Med hensyn til moderne storbystemning gætter jeg på, at de hentyder til miljøet med restaurationer, gastronomi, kunst og byliv i det hele taget. Sådan som man ser det i mange europæiske storbyer med vand. Selvfølgelig ikke på niveau med COPENHAGENISMENS højt berømmede Nyhavn, men stadig storbystemning i min bog. Ikke i din, og det er fair nok. Sådan er vi jo så forskellige, og storbystemning kan jo i princippet være alt fra ildelugtende slum til overfyldte forlystelsesparker fyldt med fotograferende japanere. Jeg ved ikke, hvilken form for storbystemning, der tiltaler dig, men personligt kan havnefronten i Aalborg sagtens give mig associationer til andre hyggelige storbyer.

Med hensyn til arkitektur i verdensklasse gætter jeg på, at refererer til Utzon Center – tegnet af ham Jørn Utzon. Det kan selvfølgelig også være noget andet, de har i tankerne, men det er vist alment accepteret, at Utzon var en arkitekt i verdensklasse. Jeg respekterer dog, at du selvfølgelig kan selvfølgelig vide bedre.

Men hey, du har selvfølgelig ret til at rakke ned på Aalborg alt det, du vil. Jeg vil bare fortælle dig, at jeg ville brække mig tre døgn i træk, hvis Visit Aalborg fyrede en smøre om AALBORGISM af. Og når jeg var færdig med at brække mig, ville jeg bakke dig op i din kritik af sådan en omgang tåbelige vrøvl. Lige som jeg ville bakke dig op, hvis du havde bare det mindste problem med Wonderful Copenhagens forvrøvlede og kvalmende svada om COPENHAGENISM.

Yngvesson
Superliga
Superliga
Indlæg: 573
Tilmeldt: 14. feb 2009, 18:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Yngvesson » 7. feb 2014, 16:29

Poker-One-Kenobi skrev: Ok, hvilken storby er det at Aalborgs havn matcher i "moderne storbystemning"? Og hvad er det for en arkitektur på havnefronten der er i "verdensklasse" ligefrem? Troede vi var enige om at lade bønderne i Herning om at døbe alt de har rørt ved til "verdensklasse"?

Jeg medgiver at der sikkert kan findes dage med super meget storbystemning på havnen i Aalborg, jeg tænker bare at der sgu nok er ret langt imellem dem! Men jeg har fundet et billede med herligt stemning og liv:

Billede
En måde at tolke "moderne storbystemning" kunne være at se på den omdannelse af havnen som er foregået igennem de senere år, nemlig omdannelsen fra at være industriel og praktisk til at være et rekreativt og kulturelt område hvor man forsøger at udnytte en unik beliggenhed tæt ned til vandet. Ligesom som ser i rigtige storbyer som ligger på ligende lokationer som Aalborg (eksempelvis London og Sydney). Jeg siger ikke at Aalborg har den samme skala eller lige så mange tilbud, men et kendetegn for en moderne storby er at man er gået fra at være en industrielt baseret by til at være et videnssamfund som har kulturelle og rekreative tilbud på en havnefront. Og hvis ikke Aalborg allerede har det, og ja det er bestemt i mini skala, så er vi godt på vej mod det.

Det at der bliver beskrevet at arkitekturen er i verdensklasse er for mig at se meget subjektivt, du vil altså aldrig kunne beskrive arkitektur som verdensklasse objektivt, da alle har sine egne individuelle holdninger til hvad god arkitektur er og hvad en flot bygning eller byrum er. Til gengæld synes jeg at Aalborgs havnefront kan beskrives som moderne arkitektur (Utzon centret, Musikkens hus, havnebadet, parken osv.) og den kan beskrives som at den har historisk værdi (Aalborghus Slot, Toldkammeret og meget tæt på havnefronten ligger også Jens Bangs stenhus). Så Aalborg havnefront har bestemt nogle arkitektoniske kvaliteter også kvaliteter som er meget unikke og som ikke ses særligt mange steder.

Kan du ikke lige beskrive hvad storbystemning er? Hvad kræves det af en by eller et område i en by for at de kan få lov at kalde det for storbystemning?

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af sulakvelidze » 7. feb 2014, 16:32

Elvis lever skrev:
sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Nu er arkitektur nok lige så svær at kategorisere som kunst, men personligt kan jeg i forhold til Aalborgs havnefront sige "tjek" ud for både "arkitektur i verdensklasse", "spændende gastronomi", "moderne storbystemning" og "en herlig oase med stemning og liv". Det er selvfølgelig ikke som Berlin, Amsterdam, Paris og andre fede europæiske byer, men det prøver Visit Aalborg jo heller ikke at bilde nogen ind. Jeg synes faktisk, at havnefronten har det, de reklamerer med, og hvis man reducerer havnefronten til en kajplads med udsigt til Limfjordsbroen, så smører man i hvert fald tykkere på i sin nedrakning af byen, end Visit Aalborg gør i reklamen for den.

Jeg har ingen problemer med Visit Aalborgs beskrivelse af Aalborgs havnefront. Det ville jeg dog have, hvis de forsøgte at udråbe Aalborg til et af verdenssamfundets epicentre. Som en "international oplevelsesscene" (WTF!) eller som en "international by i en menneskelig skala" (WTF! WTF! WTF!!!!) Og hvis de trumfede sådan en gang kvalmende vrøvl med at invitere verden til at blive en del af "AALBORGISM", ville jeg personligt kaste så op i en grad, så området omkring mig ville ligne København på en ganske almindelig dag.
Er det fordi du ikke forstår hvad en vision er eller er det bare fordi du vil have noget at misforstå og forarges over. En vision er fremtidig og fluffy af natur og selvfølgelig bliver den sær når man som du, insisterer på at gøre det til en konstatering af fakta. Hils kræmmerne i Herning.
Tak - jeg skulle hilse fra kræmmerne i Herning og sige, at COPENHAGENISM kunne de ikke have fundet bedre på selv.

Du får nogenlunde samme svar som Poker, og jeg vil personligt skide på, om det var en vision eller konstatering: Hvis Visit Aalborg gav sig til at fable løs aalborgensernes menneskelige værdier og særegenhed og om at invitere verden til at blive en del af AALBORGISME, så ville jeg kaste op tre dage i træk. Det gør Visit Aalborg heldigvis ikke, så jeg slipper for at kaste op. Det overlader jeg til de københavnere, der får kvalme af visioner om COPENHAGENISM. Hvis de da findes.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 7. feb 2014, 16:39

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:"Aalborgs havnefront rummer arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi, moderne storbystemning og er en herlig oase med stemning og liv." VisitAalborg.dk

Billede

Lad os bare blive enige om at det ikke kun er de fæle Tjæwenhavnere der smører tykt på!!
Nu er arkitektur nok lige så svær at kategorisere som kunst, men personligt kan jeg i forhold til Aalborgs havnefront sige "tjek" ud for både "arkitektur i verdensklasse", "spændende gastronomi", "moderne storbystemning" og "en herlig oase med stemning og liv". Det er selvfølgelig ikke som Berlin, Amsterdam, Paris og andre fede europæiske byer, men det prøver Visit Aalborg jo heller ikke at bilde nogen ind. Jeg synes faktisk, at havnefronten har det, de reklamerer med, og hvis man reducerer havnefronten til en kajplads med udsigt til Limfjordsbroen, så smører man i hvert fald tykkere på i sin nedrakning af byen, end Visit Aalborg gør i reklamen for den.

Jeg har ingen problemer med Visit Aalborgs beskrivelse af Aalborgs havnefront. Det ville jeg dog have, hvis de forsøgte at udråbe Aalborg til et af verdenssamfundets epicentre. Som en "international oplevelsesscene" (WTF!) eller som en "international by i en menneskelig skala" (WTF! WTF! WTF!!!!) Og hvis de trumfede sådan en gang kvalmende vrøvl med at invitere verden til at blive en del af "AALBORGISM", ville jeg personligt kaste så op i en grad, så området omkring mig ville ligne København på en ganske almindelig dag.

Ok, hvilken storby er det at Aalborgs havn matcher i "moderne storbystemning"? Og hvad er det for en arkitektur på havnefronten der er i "verdensklasse" ligefrem? Troede vi var enige om at lade bønderne i Herning om at døbe alt de har rørt ved til "verdensklasse"?

Jeg medgiver at der sikkert kan findes dage med super meget storbystemning på havnen i Aalborg, jeg tænker bare at der sgu nok er ret langt imellem dem! Men jeg har fundet et billede med herligt stemning og liv:

Billede
Med hensyn til moderne storbystemning gætter jeg på, at de hentyder til miljøet med restaurationer, gastronomi, kunst og byliv i det hele taget. Sådan som man ser det i mange europæiske storbyer med vand. Selvfølgelig ikke på niveau med COPENHAGENISMENS højt berømmede Nyhavn, men stadig storbystemning i min bog. Ikke i din, og det er fair nok. Sådan er vi jo så forskellige, og storbystemning kan jo i princippet være alt fra ildelugtende slum til overfyldte forlystelsesparker fyldt med fotograferende japanere. Jeg ved ikke, hvilken form for storbystemning, der tiltaler dig, men personligt kan havnefronten i Aalborg sagtens give mig associationer til andre hyggelige storbyer.

Med hensyn til arkitektur i verdensklasse gætter jeg på, at refererer til Utzon Center – tegnet af ham Jørn Utzon. Det kan selvfølgelig også være noget andet, de har i tankerne, men det er vist alment accepteret, at Utzon var en arkitekt i verdensklasse. Jeg respekterer dog, at du selvfølgelig kan selvfølgelig vide bedre.

Men hey, du har selvfølgelig ret til at rakke ned på Aalborg alt det, du vil. Jeg vil bare fortælle dig, at jeg ville brække mig tre døgn i træk, hvis Visit Aalborg fyrede en smøre om AALBORGISM af. Og når jeg var færdig med at brække mig, ville jeg bakke dig op i din kritik af sådan en omgang tåbelige vrøvl. Lige som jeg ville bakke dig op, hvis du havde bare det mindste problem med Wonderful Copenhagens forvrøvlede og kvalmende svada om COPENHAGENISM.
Men så nævn da et par af de storbyer??

Og Utzon er selvfølgelig en verdenskendt arkitekt, men tror du det er for Utzon centeret?? Tror du virkelig folk valfarter til Aalborg for at opleve Utzoncenterets arkitektoniske verdensklasse? Skulle det endelig handle om arkitektur, er Aalto's kunstmuseum 100 gange mere interessant, og sikkert osse et meget større trækplaster blandt turister som går op i arkitektur. Men okay, du mener til syneladende at Utzoncenteret kan blive Aalborgs Guggenheim, og derfor hører det til i "verdensklassen"?

Pointen er selvfølgelig ikke at rakke ned på Aalborg, men at vise hvordan det absolut ikke kun er forbeholdt Wonderful Copenhagen at bruge alt for store floskler om sine attraktioner. Aalborg har masser at byde på, og kvaliteter som ingen andre byer i Danmark, men det er sgu ikke arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi og moderne storbystemning som den er bygget på eller kommer til at leve af. Og det synes jeg sådan set er ret fint og naturligt.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 7. feb 2014, 16:51

Yngvesson skrev:
Poker-One-Kenobi skrev: Ok, hvilken storby er det at Aalborgs havn matcher i "moderne storbystemning"? Og hvad er det for en arkitektur på havnefronten der er i "verdensklasse" ligefrem? Troede vi var enige om at lade bønderne i Herning om at døbe alt de har rørt ved til "verdensklasse"?

Jeg medgiver at der sikkert kan findes dage med super meget storbystemning på havnen i Aalborg, jeg tænker bare at der sgu nok er ret langt imellem dem! Men jeg har fundet et billede med herligt stemning og liv:

Billede
En måde at tolke "moderne storbystemning" kunne være at se på den omdannelse af havnen som er foregået igennem de senere år, nemlig omdannelsen fra at være industriel og praktisk til at være et rekreativt og kulturelt område hvor man forsøger at udnytte en unik beliggenhed tæt ned til vandet. Ligesom som ser i rigtige storbyer som ligger på ligende lokationer som Aalborg (eksempelvis London og Sydney). Jeg siger ikke at Aalborg har den samme skala eller lige så mange tilbud, men et kendetegn for en moderne storby er at man er gået fra at være en industrielt baseret by til at være et videnssamfund som har kulturelle og rekreative tilbud på en havnefront. Og hvis ikke Aalborg allerede har det, og ja det er bestemt i mini skala, så er vi godt på vej mod det.

Det at der bliver beskrevet at arkitekturen er i verdensklasse er for mig at se meget subjektivt, du vil altså aldrig kunne beskrive arkitektur som verdensklasse objektivt, da alle har sine egne individuelle holdninger til hvad god arkitektur er og hvad en flot bygning eller byrum er. Til gengæld synes jeg at Aalborgs havnefront kan beskrives som moderne arkitektur (Utzon centret, Musikkens hus, havnebadet, parken osv.) og den kan beskrives som at den har historisk værdi (Aalborghus Slot, Toldkammeret og meget tæt på havnefronten ligger også Jens Bangs stenhus). Så Aalborg havnefront har bestemt nogle arkitektoniske kvaliteter også kvaliteter som er meget unikke og som ikke ses særligt mange steder.

Kan du ikke lige beskrive hvad storbystemning er? Hvad kræves det af en by eller et område i en by for at de kan få lov at kalde det for storbystemning?
Men er det arkitektur i "verdensklasse"? Selvfølgelig er det ikke det, og lad nu være med at sige den slags kan man ikke sige. Hvor mange tror du vælger Aalborg som ferieby for at opleve dens arkitektoniske perler i verdensklasse? Jeg gætter på ingen. Derfor er det latterligt at ville puste sig op til det i turistmateriale.

Moderne storbystemning på havnen? Jeg tænker ihvertfald ikke at Aalborg har det, jeg tænker til gengæld at der sikkert er ret lækkert en varm solskinsdag om sommeren, men igen, hvorfor puste det op til mere end det? Hvorfor ikke bare sælge Aalborg på det den er, intim og hyggelig, fuld af historie, sikker og nem at være i? Jeg hader det der "Nu fik vi Utzon til at tegne lortet, så skal vi fandme osse sælge det som var det fucking operaen." Det er plat, ligegyldigt hvem der gør det, og det var egentlig min pointe.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af sulakvelidze » 7. feb 2014, 16:55

Poker-One-Kenobi skrev:Men så nævn da et par af de storbyer??
Øh, hvem har dig udnævnt som overdommer og regelrytter i tråden her? Jeg gentager, at i min bog kan jeg sagtens få øje på storbystemning omkring havnefronten i Aalborg. Det betyder ikke, at Aalborg er en kopi af Hamburg, Berlin, Amsterdam og andre fede byer, men storbystemningen kan jeg sagtens få øje på. Det kan du ikke, og fred være med det. Men ville du ikke have større besvær med Visit Aalborg, hvis de fyrede nonsens om "AALBORGISME" af? Eller er det lige så slemt at bruge det åbenbart så forbudte ord "storbystemning"?
Poker-One-Kenobi skrev:Og Utzon er selvfølgelig en verdenskendt arkitekt, men tror du det er for Utzon centeret?? Tror du virkelig folk valfarter til Aalborg for at opleve Utzoncenterets arkitektoniske verdensklasse? Skulle det endelig handle om arkitektur, er Aalto's kunstmuseum 100 gange mere interessant, og sikkert osse et meget større trækplaster blandt turister som går op i arkitektur. Men okay, du mener til syneladende at Utzoncenteret kan blive Aalborgs Guggenheim, og derfor hører det til i "verdensklassen"?
Jeg skrev udtrykkeligt, at det også kunne være noget andet end Utzon Centret, de havde i tankerne, så det er vist en vanlig Poker, at jeg nu skal skydes i skoene, at Utzon Centret kan blive Aalborgs Guggenheim. Og nej, jeg gider ikke gå ned i en fluekneppende diskussion om, hvad arkitektur i verdensklasse er. Jeg fastholder bare, at Visit Aalborg ikke skyder helt forbi, hvis de fremhæver arkitekturen på havnefronten. Læs i øvrigt Yngvessons indlæg for andre bud.
Poker-One-Kenobi skrev:Pointen er selvfølgelig ikke at rakke ned på Aalborg, men at vise hvordan det absolut ikke kun er forbeholdt Wonderful Copenhagen at bruge alt for store floskler om sine attraktioner. Aalborg har masser at byde på, og kvaliteter som ingen andre byer i Danmark, men det er sgu ikke arkitektur i verdensklasse, spændende gastronomi og moderne storbystemning som den er bygget på eller kommer til at leve af. Og det synes jeg sådan set er ret fint og naturligt.
Hvis du ikke kan tåle, at Visit Aalborg bruger harmløse ord som "storbystemning", har du vist generelt et issue med Aalborg som by. Det er i hvert fald den fornemmelse, du giver mig, men jeg kan tage fejl.

Jeg kunne dog godt tænke mig at lege med på din påstand om, at "storbystemning" er et fyord for en fra Aalborg. Sidestiller du helt seriøst Aalborgs harmløse reklame for havnefronten i Aalborg med Wonderful Copenhagens svulstige svada om epicentre, menneskelige værdier, særegenhed og COPENHAGENISME? Er de to "overtrædelser" lige store i din bog? Eller indrømmer du, at den københavnske nok lige er en snert mere til den kvalmende side?

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af alithebeast » 7. feb 2014, 16:57

Hele snakken om storby i Danmark er plat. Danmark er et provinshul, København inklusive.
Hader København!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Provst i Brovst » 7. feb 2014, 17:09

Af københavnersnobberne er de jyske tilflyttere de mest arrogante og mest snobbede. Det er ligesom de værste antirygere er eksrygere.

Redepissere, det er hvad de er.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Yngvesson
Superliga
Superliga
Indlæg: 573
Tilmeldt: 14. feb 2009, 18:12
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Yngvesson » 7. feb 2014, 17:31

Poker-One-Kenobi skrev:
Yngvesson skrev:
En måde at tolke "moderne storbystemning" kunne være at se på den omdannelse af havnen som er foregået igennem de senere år, nemlig omdannelsen fra at være industriel og praktisk til at være et rekreativt og kulturelt område hvor man forsøger at udnytte en unik beliggenhed tæt ned til vandet. Ligesom som ser i rigtige storbyer som ligger på ligende lokationer som Aalborg (eksempelvis London og Sydney). Jeg siger ikke at Aalborg har den samme skala eller lige så mange tilbud, men et kendetegn for en moderne storby er at man er gået fra at være en industrielt baseret by til at være et videnssamfund som har kulturelle og rekreative tilbud på en havnefront. Og hvis ikke Aalborg allerede har det, og ja det er bestemt i mini skala, så er vi godt på vej mod det.

Det at der bliver beskrevet at arkitekturen er i verdensklasse er for mig at se meget subjektivt, du vil altså aldrig kunne beskrive arkitektur som verdensklasse objektivt, da alle har sine egne individuelle holdninger til hvad god arkitektur er og hvad en flot bygning eller byrum er. Til gengæld synes jeg at Aalborgs havnefront kan beskrives som moderne arkitektur (Utzon centret, Musikkens hus, havnebadet, parken osv.) og den kan beskrives som at den har historisk værdi (Aalborghus Slot, Toldkammeret og meget tæt på havnefronten ligger også Jens Bangs stenhus). Så Aalborg havnefront har bestemt nogle arkitektoniske kvaliteter også kvaliteter som er meget unikke og som ikke ses særligt mange steder.

Kan du ikke lige beskrive hvad storbystemning er? Hvad kræves det af en by eller et område i en by for at de kan få lov at kalde det for storbystemning?
Men er det arkitektur i "verdensklasse"? Selvfølgelig er det ikke det, og lad nu være med at sige den slags kan man ikke sige. Hvor mange tror du vælger Aalborg som ferieby for at opleve dens arkitektoniske perler i verdensklasse? Jeg gætter på ingen. Derfor er det latterligt at ville puste sig op til det i turistmateriale.

Moderne storbystemning på havnen? Jeg tænker ihvertfald ikke at Aalborg har det, jeg tænker til gengæld at der sikkert er ret lækkert en varm solskinsdag om sommeren, men igen, hvorfor puste det op til mere end det? Hvorfor ikke bare sælge Aalborg på det den er, intim og hyggelig, fuld af historie, sikker og nem at være i? Jeg hader det der "Nu fik vi Utzon til at tegne lortet, så skal vi fandme osse sælge det som var det fucking operaen." Det er plat, ligegyldigt hvem der gør det, og det var egentlig min pointe.
Hvis du mener at man gerne må definere arkitektur i verdensklasse, så kunne du jo passende komme med et par parametre dette vurderes udfra og evt nogle værker? Det tror jeg bestemt ikke der er særligt mange der gør og generelt er det nok de færreste der vælger destinationer ud fra om det er en arkitektonisk perle, særligt fordi der IKKE findes særligt mange byer rundt omkring i verden som har arkitektonisk materiale der er hver at bruge mere end en weekend på, medmindre man er arkitekt eller af andre årsager interessere sig rigtigt rigtigt meget for arkitektur. Altså for helt ærligt, når du har set Opera huset i Sydney, så er der ikke super meget mere at komme efter rent arkitektonisk, medmindre du hører til en meget særlig lille niche.

Det ville for mig også være helt fint at de beskrev Aalborg sådan, men du påstår jo at det er faktuelt forkert at det er sådan i Aalborg og det er jeg ikke enig med dig i. I hvert fald ikke indtil du beskriver hvad "moderne storbystemning" er.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 7. feb 2014, 17:47

alithebeast skrev:Hele snakken om storby i Danmark er plat. Danmark er et provinshul, København inklusive.
Enig, Danmark har ikke størrelsen, og sådan er det. Århus kalder gerne sig selv for "verdens mindste storby" hvor latterligt er det ikke?

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af limey » 7. feb 2014, 18:00

Poker-One-Kenobi skrev:
alithebeast skrev:Hele snakken om storby i Danmark er plat. Danmark er et provinshul, København inklusive.
Enig, Danmark har ikke størrelsen, og sådan er det. Århus kalder gerne sig selv for "verdens mindste storby" hvor latterligt er det ikke?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Vi elsker København-tråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. feb 2014, 18:12

Måske er jeg bare blevet gammel og blød. Men jeg kan ærlig talt ikke se noget galt i at de tre byer kalder sig de ting som nævnt i tråden. København strammer den muligvis en anelse men det er man jo vant til fra "den store metropol". Det kan dog ikke bringe mit pis i kog. Det er der mange andre ting i Kbh der kan men sgu ikke det her...

Hvad er der galt med at Århus gerne vil kalde sig verdens mindste storby? Jeg kan simpelthen ikke se det.
Janteloven eksisterer IKKE!

Besvar