Afonso Alves kunne ha været AaB'er

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Jesper Schmidt » 18. jun 2014, 12:55

Frygah skrev:Den største kritik jeg har omkring køb og salg af bygninger, er lidt en anden end Pastorius, som jeg mener glemmer en vigtig del af historien omkring bygningerne.

Det er korrekt at etape 1 gav overskud, og dannede grundlag for investeringer i spillertruppen. Så langt så godt. Men det er altså ikke korrekt at en uskyldig bestyrelse blev fuldstændig overvældet af finanskrisen, og at man er uden skyld. Faktum er at man i flere år INDEN finanskrisen ramte, i følge egen budgetter og planlægning skulle have solgt de sidste bygninger, men gjorde det ikke. Om man af grådighed holdt et salg hen (og investorerne dermed skred, som historien gik på det tidspunkt), eller om man bare overvurderede hvor værdifulde bygningerne var, selv i højkonjunkturen, skal jeg være usagt. Men faktum er altså at der af flere omgange udkom årsregnskab fra AaB hvor man mod forventning ikke havde fået solgt de bygninger man regnede med, inden finanskrisen. Og det synes jeg sgu godt man kan være kritisk overfor.
Det kan man bestemt, og som Pastorius også skriver et sted, så er der næppe nogen der har som mission at frikende den daværende bestyrelse for mange af beslutningerne dengang, bestemt heller ikke jeg.

Men lige præcist det du nævner, mener jeg også var en af de helt afgørende gevinster vi fik ud af at eje bygningerne. Det var muligvis ikke helt fint i kanten, når man flere år i træk budgetterede med salg af de forskellige etaper, men efter min mening var det også det som gjorde vi kunne gå fra at måtte sælge profiler som holdet skulle bygges op omkring (Silber, Ericsson, Trond osv.), til at kunne afvise at sælge, fordi man forventede at sælge en etape af bygningerne. Som sagt, det er ikke sikkert den var helt efter reglerne, men det gav altså ro, rent sportsligt, og man kunne stille og roligt bygge det op som blev et mesterhold, uden hele tiden at skulle hive kortsigtede brandslukkere som Sakiri osv. ind, fordi man havde solgt spilleren som skulle være rygraden på holdet.

Man fik altså kontanter ind til at kunne hente dygtige spillere, og med muligheden for at hive salg af fremtidige etaper ind i budgetterne, kunne man lægge budgetter som på papiret hang sammen, uden voldsomme salg af spillere.

Og det var altså utroligt tæt på at gå godt. Som jeg før har skrevet herinde, så var Søndergaard millimeter fra at ville afsløre det kommende salg af de resterende bygninger i Halftime inden finanskrisen satte ind, vel og mærke med fortjeneste. Han ombestemte sig udelukkende pga. børsreglerne... så det har altså være helt utroligt tæt på, præcist som det var med sportsbutikkerne, hvor kun timingen af finanskrisens start på Island satte stopper for et salg, der også havde gjort udfaldet et helt andet end det endte med. Butikkerne VAR jo faktisk solgt på det tidspunkt (også med fortjeneste), og havde det bare gået amok på Island en måned eller en uge senere, havde det set anderledes ud.

Så små var marginalerne altså, de marginaler som gjorde en forskellen på et tab på vel noget der ligner 300 mio. og en fortjeneste på måske 50-100 mio. (gætværk).

Jeg ser altså med andre ord ikke bygningerne som den helt store skurk, og skal der endelig udpeges en syndebuk, er det snarere hele koncerntanken efter min mening. Set i bakspejlet var det en stor fejl, og et alt for stort sats, men vi skal også huske at det var i tiden hvor alt FCK og Don Ø gjorde så ud til at være vejen frem for danske fodboldklubber, og at det derfor var et naturligt skridt at tage for mange klubber.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Jesper Schmidt » 18. jun 2014, 13:01

Eksil skrev:
Pastorius skrev:
Eksil skrev: Det er noget af en efterrationalisering det der.

Med den logik er det farligste der kan se vel aktieudvidelsen, da den vil gøre os til en af de frygtede middelklubber.
Det forstår jeg simpelthen ikke hvad du mener med.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men din logik er, at:

"bygningsstunt og alle efterfølgende fejl, alligevel har givet os bedre sportslige resultater end hvis vi havde holdt hænderne i lommen"

Altså økonomisk nedtur = sportslig optur?
Den økonomiske optur, da værdien af bygningerne for AaB var på det højeste, gav efter min opfattelse muligheden for at skabe det hold som vandt bronze i 07, og mesterskab i 08. Den økonomiske nedtur som fulgte, tvang AaB til at lave den store talentsatsning, og har givet den sportslige ro til at kunne spille et fantastisk hold sammen som vi nok husker vandt en smule for nylig.

Man kunne også have valgt at køre videre i samme spor som fra 2001-2005 (ca) - ikke tage chancer, og snuppe mange flere at de 5. pladser vi i den perioder nærmest havde patent på... jeg skyder på det er hvad Pastorius mener.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Hovedet » 18. jun 2014, 13:18

Jeg synes ikke, man kan trække den direkte tråd fra købet af ejendommene i 2005 til mesterskabet i 2008, som flere herinde gør. De 2 spillere, der altid henvises til, Rade Prica og Siyabonga Nomwethe, spillede begge en perifær rolle på mesterholdet. Prica blev solgt i vinterpausen og spillede under halvdelen af kampene. Nomwethe blev skadet tidligt i sæsonen og spillede slet ikke derefter.

Dertil kom, at AaB før sæsonen skilte sig af med hele 3 profiler i form af Würtz, Winsnes og Jimmy Nielsen. Disse 3 blev erstattet af 2 spillere, Karim Zaza og Andreas Johansson, der begge dumpede ind et stykke ind i mesterskabssæsonen - hvor vi i parentes bemærket rodede rundt omkring nedrykningsstregen efter 6 runder.

Der er intet, der tyder på, at mesterskabet i 2008 var resultatet af en bevidst strategi og oprustning på spillerfronten. Det lignede mest af alt et af disse "ud-af-det-blå" - mesterskaber, som AaB har tryllet ud af en kaninhat med jævne mellemrum.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Eksil » 18. jun 2014, 13:25

Jesper Schmidt skrev:
Eksil skrev:
Pastorius skrev:
Eksil skrev: Det er noget af en efterrationalisering det der.

Med den logik er det farligste der kan se vel aktieudvidelsen, da den vil gøre os til en af de frygtede middelklubber.
Det forstår jeg simpelthen ikke hvad du mener med.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men din logik er, at:

"bygningsstunt og alle efterfølgende fejl, alligevel har givet os bedre sportslige resultater end hvis vi havde holdt hænderne i lommen"

Altså økonomisk nedtur = sportslig optur?
Den økonomiske optur, da værdien af bygningerne for AaB var på det højeste, gav efter min opfattelse muligheden for at skabe det hold som vandt bronze i 07, og mesterskab i 08. Den økonomiske nedtur som fulgte, tvang AaB til at lave den store talentsatsning, og har givet den sportslige ro til at kunne spille et fantastisk hold sammen som vi nok husker vandt en smule for nylig.

Man kunne også have valgt at køre videre i samme spor som fra 2001-2005 (ca) - ikke tage chancer, og snuppe mange flere at de 5. pladser vi i den perioder nærmest havde patent på... jeg skyder på det er hvad Pastorius mener.
Og det er så hvad jeg vil kalde en efterrationalisering.

Ja, man kan skyde penge efter et mesterskab som i 2008, den del af det køber jeg.

Dog synes jeg fortællingen om, at den økonomisk nedtur ligefrem var god for klubben er helt væk. På samme måde kan jeg argumentere: Hvad hvis nu Kent havde 2-3 gode spillere mere, hvem siger så, at det ikke var blevet til et mesterskab mere eller to.

Problemet er, at vi ikke kan vide det, men jeg tror ikke på, at dårlig økonomi avler gode resultater. Det taler imod alt fornuft og empiri. Så kan man snakke om en talentsatsning, men hvem siger Helenius og andre ikke var slået igennem alligevel?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Pastorius » 18. jun 2014, 13:59

Eksil skrev:
Pastorius skrev:
Eksil skrev: Det er noget af en efterrationalisering det der.

Med den logik er det farligste der kan se vel aktieudvidelsen, da den vil gøre os til en af de frygtede middelklubber.
Det forstår jeg simpelthen ikke hvad du mener med.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men din logik er, at:

"bygningsstunt og alle efterfølgende fejl, alligevel har givet os bedre sportslige resultater end hvis vi havde holdt hænderne i lommen"

Altså økonomisk nedtur = sportslig optur?
Du tager helt fejl.

At den økonomiske optur er blevet vendt til en sportslig optur er et mirakel, og ikke en logisk konsekvens af noget der er sket tidligere - måske bortset fra et rigtig dygtigt arbejde i ungdomsafdelingen.

At vi blev mestre (i 2008) er en direkte konsekvens af at vi fik tilført midler i forbindelse med bygningsstuntet - også selvom der gik lidt tid. I den tid ændrede måden AaB greb tingene an på sig dramtisk og med ansættelsen af Hamrén (som heller ikke var sket uden bygningerne og de store armbevægelser der senere kostede os dyrt) ændrede også den sportslige kultur sig drastisk. Uanset hvad hovedet mener, så er jeg 100% overbevist om den del af pointen, og har meget svært ved at forstå der ikke er 100% konsensus om det synspunkt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Klaus » 18. jun 2014, 14:33

Pastorius skrev: Tråden her startede med at forbande den ledelse der stod bag, men det hører med til historien at det var den ledelse som har gjort alle vores store oplevelser mulige, trods alle deres fejl.
Det er godt nok noget af en påstand. Vores bygningseventyr burde retteligt have kostet os eksistensen for mange år siden. Var vi ikke kommet i CL havde AaB ikke eksisteret i dag. Vi havde ikke vundet the double med ligaens 4. laveste spillerbudget, men nærmere hygget os med lokalopgør mod Jammerbugt og lignende. Hele konstruktionen omkring bygningerne har altid været tåbelig. Vi fik en mindre kortsigtet gevinst ved salget af første etape. Men at sige det var lige nøjagtig de penge, der skabte vores mesterskab er godt nok en påstand. Med lige så stor ret kunne man hævde, at de var brugt på basket, håndbold, hockey, sportsbutikker, direktørløninger, reklamebureauer opstart af college og hvad ved jeg.

Konstruktionen var jo hele tiden bygget op på, at bygningernes værdi skulle stige fordi AaB ville bruge dem til noget fornuftigt og dermed betale en høj leje. Jo højere leje AaB betalte, jo dyrere kunne man sælge bygningerne. Prisen for at komme ud af de fantasifulde lejekontrakter har været meget, meget høj. AaBs daværende ledelse kostede næsten vores klub livet. Det er mig ubegribeligt, at man kan vælge at have sit fokus andre steder.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Provst i Brovst » 18. jun 2014, 14:44

Klaus skrev:Det er godt nok noget af en påstand. Vores bygningseventyr burde retteligt have kostet os eksistensen for mange år siden.
Er det ligefrem en uret at AaB eksisterer?
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Klaus » 18. jun 2014, 15:00

Provst i Brovst skrev:
Klaus skrev:Det er godt nok noget af en påstand. Vores bygningseventyr burde retteligt have kostet os eksistensen for mange år siden.
Er det ligefrem en uret at AaB eksisterer?
Næsten.... Vi var helt vildt heldige. Var vi ikke kommet i CL, havde vi manglet op imod 100 millioner. Vi kom i gruppespillet ved at slå Kaunas, som var den i særklasse letteste modstander, vi kunne få. Naturligvis var spillerne også dygtige, men vi havde også heldet. Og det held mener jeg ikke man kan godskrive den daværende ledelse. Naturligvis havde AaB også eksisteret i dag, men ikke i den form vi kender.

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af hje1980 » 18. jun 2014, 15:03

Klaus skrev:
Provst i Brovst skrev:
Klaus skrev:Det er godt nok noget af en påstand. Vores bygningseventyr burde retteligt have kostet os eksistensen for mange år siden.
Er det ligefrem en uret at AaB eksisterer?
Næsten.... Vi var helt vildt heldige. Var vi ikke kommet i CL, havde vi manglet op imod 100 millioner. Vi kom i gruppespillet ved at slå Kaunas, som var den i særklasse letteste modstander, vi kunne få. Naturligvis var spillerne også dygtige, men vi havde også heldet. Og det held mener jeg ikke man kan godskrive den daværende ledelse. Naturligvis havde AaB også eksisteret i dag, men ikke i den form vi kender.
Så det er legalt at have held til at komme i Champions Leauge, men ikke legalt at have uheld med salg af ejendommene...???

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12. jul 2005, 12:39
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Kasper » 18. jun 2014, 15:13

Klaus skrev:
Provst i Brovst skrev:
Klaus skrev:Det er godt nok noget af en påstand. Vores bygningseventyr burde retteligt have kostet os eksistensen for mange år siden.
Er det ligefrem en uret at AaB eksisterer?
Næsten.... Vi var helt vildt heldige. Var vi ikke kommet i CL, havde vi manglet op imod 100 millioner. Vi kom i gruppespillet ved at slå Kaunas, som var den i særklasse letteste modstander, vi kunne få. Naturligvis var spillerne også dygtige, men vi havde også heldet. Og det held mener jeg ikke man kan godskrive den daværende ledelse. Naturligvis havde AaB også eksisteret i dag, men ikke i den form vi kender.
Hvis det skal være helt korrekt så trak vi Rangers/Kaunas. Vi havde også banket Rangers ;)
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Pastorius » 18. jun 2014, 15:58

Klaus skrev:
Pastorius skrev: Tråden her startede med at forbande den ledelse der stod bag, men det hører med til historien at det var den ledelse som har gjort alle vores store oplevelser mulige, trods alle deres fejl.
Det er godt nok noget af en påstand. Vores bygningseventyr burde retteligt have kostet os eksistensen for mange år siden. Var vi ikke kommet i CL havde AaB ikke eksisteret i dag. Vi havde ikke vundet the double med ligaens 4. laveste spillerbudget, men nærmere hygget os med lokalopgør mod Jammerbugt og lignende. Hele konstruktionen omkring bygningerne har altid været tåbelig. Vi fik en mindre kortsigtet gevinst ved salget af første etape. Men at sige det var lige nøjagtig de penge, der skabte vores mesterskab er godt nok en påstand. Med lige så stor ret kunne man hævde, at de var brugt på basket, håndbold, hockey, sportsbutikker, direktørløninger, reklamebureauer opstart af college og hvad ved jeg.

Konstruktionen var jo hele tiden bygget op på, at bygningernes værdi skulle stige fordi AaB ville bruge dem til noget fornuftigt og dermed betale en høj leje. Jo højere leje AaB betalte, jo dyrere kunne man sælge bygningerne. Prisen for at komme ud af de fantasifulde lejekontrakter har været meget, meget høj. AaBs daværende ledelse kostede næsten vores klub livet. Det er mig ubegribeligt, at man kan vælge at have sit fokus andre steder.
Jeg bestrider egentlig ikke noget af det du siger.
Jeg synes ikke om at man driver forretning på andres bekostning, og du har helt ret i at manglende CL-deltagelse ville have været katastrofalt.

...men alt det er old news.

Vi kom i CL og vi eksisterer stadig i bedste velgående, og under den noget turbulente (og moralsk anløbne) rejse fik vi nogle enestående sportslige oplevelser som det ikke er mange fodboldfans forundt at opleve nogensinde. Og de oplevelser fik vi ikke på trods af den daværende ledelse, vi fik dem på grund af den daværende ledelse.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Klaus » 18. jun 2014, 16:29

hje1980 skrev: Så det er legalt at have held til at komme i Champions Leauge, men ikke legalt at have uheld med salg af ejendommene...???
Ikke forstået. Fodboldkampe kan vindes eller tabes. Når det handler om ejendomshandlen byggede den på grundlæggende forkerte forestillinger. Når man selv skal være lejer i den bygning man sælger, behøver man ikke være geni for at regne ud, at prisen på ejendommen vil være afhængig af, hvilken leje køberen kan få ind. For vores vedkommende betød det høje lejeomkostninger for AaB-konference og College. Vel og mærke så høje omkostninger, at ingen af delene på noget tidspunkt kom til at løbe rundt i de år, de eksisterede. Så salget og den hurtige engangsindtægt var ikke meget værd.

Det her handler ikke om, at AaB har været uheldige med salget af ejendomme. Såfremt vi havde solgt dyrere, ville vi bare have haft endnu højere lejeomkostninger, og endnu sværere ved at slippe af med lejekontrakterne end vi rent faktisk havde. Det var hele konstruktionen den var gal med, det kan man ikke kalde "uheld", men nærmere manglende dygtighed. Jeg husker kun et tidspunkt, vi har været rigtigt uheldige, og det var da salget af sportsbutikkerne ikke gik igennem.

På den anden side kan man så glæde sig over, at vores økonomiske katastrofekurs i sidste ende tvang og til at satse på egne talenter. Så på en eller anden pervers måde, skal man måske alligevel takke den daværende ledelse for deres uansvarlige arbejde.

Brugeravatar
Pungrotten
Landshold
Landshold
Indlæg: 769
Tilmeldt: 20. jul 2005, 20:51

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Pungrotten » 19. jun 2014, 00:07

AaB-Jones skrev:Er denne debat ikke en lille smule afsporet ift. "transfer-tråden", hvor der sikkert er andre end mig, der higer efter nyt om tilgang/afgang. Derfor er det lidt "træls", når de fleste nye indlæg relaterer sig til denne tråd.

Artiklen er naturligvis transferrelateret, men det synes jeg ikke debatten er. Så ville der gå noget tabt ved at flytte den over i "AaB-forum"?

I øvrigt lidt sjovt "gensyn" med Pungrotten - ikke just den mindst kritiske AaB-fan (og fint med det), men det er da lidt påfaldende i en jubel-tid, at du fundet en artikel, der giver os en anledning til at mindes fortidens synder. Dine indlæg om glæden ved the double er jeg vist kommet til at overse :P
Kære Jones,
Jeg har bevidst holdt mig væk fra debatsiden pga jeg igen og igen blev bekræftet i at der ikke var plads til (lynge)kritiske indlæg.
Ved ikke om det er en artikel om "fortidens synder". Sådan læste jeg den nu ikke. Læste bare artiklen i avisen som jeg tænkte jeg ville dele herinde da jeg synes det var interessant læsning.
Min glæde ved the double er naturligvis enorm! :aabfan: Som det er sikkert er tilfældet for 99 % herinde. Men netop det du hinter er grunden til at jeg har holdt mig væk. At der ikke er plads til kritiske indlæg mod AaB og især Lynge (kan have ændret sig - har ikke været her meget længe).
På trods af jeg ikke længere bor i dk så var jeg på plads i Parken til pokaltriumfen og også til flere af de sidste mange hjemmekampe. Ta ikke fejl af at jeg har et kæmpe AaB hjerte og kun vil klubben det bedste!

Men nu du selv åbner for posen.. Pudsigt at vi vinder vores første double året efter Lynge endelig er stoppet...... Men lad nu den ligge.

Forza de røde!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Jesper Schmidt » 19. jun 2014, 00:58

Hovedet skrev:Jeg synes ikke, man kan trække den direkte tråd fra købet af ejendommene i 2005 til mesterskabet i 2008, som flere herinde gør. De 2 spillere, der altid henvises til, Rade Prica og Siyabonga Nomwethe, spillede begge en perifær rolle på mesterholdet. Prica blev solgt i vinterpausen og spillede under halvdelen af kampene. Nomwethe blev skadet tidligt i sæsonen og spillede slet ikke derefter.

Dertil kom, at AaB før sæsonen skilte sig af med hele 3 profiler i form af Würtz, Winsnes og Jimmy Nielsen. Disse 3 blev erstattet af 2 spillere, Karim Zaza og Andreas Johansson, der begge dumpede ind et stykke ind i mesterskabssæsonen - hvor vi i parentes bemærket rodede rundt omkring nedrykningsstregen efter 6 runder.

Der er intet, der tyder på, at mesterskabet i 2008 var resultatet af en bevidst strategi og oprustning på spillerfronten. Det lignede mest af alt et af disse "ud-af-det-blå" - mesterskaber, som AaB har tryllet ud af en kaninhat med jævne mellemrum.
2007-2008:
Prica - 9 mål, 2 assists
Nomvethe - 6 mål, 6 assists

Det er altså samlet over 1/3 af AaB's mål i den superligasæson. Læg dertil at Prica i dén grad var manden bag bronzen i 2007, og også ekstrem vigtig i UEFA eventyret i første halvdel af mesterskabssæsonen. At kalde deres roller perifære, synes jeg er at stramme den.

Spillerbudgettet steg iøvrigt markant i de år, og selv om Rade og Nomvethe måske er toppen af kransekagen, så hentede man jo også spillere som Allan Olesen i fransk fodbold, en amerikansk landsholdsstopper (Califf), en svensk semi-landsholdsspiller (Lindstrøm) og ja, en svensk landsholdsspiller (Johansson) fra en Premier League klub. Vilakazi blev også hentet som sydafrikansk landsholdsspiller og stort talent... det har bestemt ikke været en billig omgang. Man havde iøvrigt 14 udlændinge i 07/08 sæsonen (halvdelen af den samlede trup, rekord for AaB).

Men vigtigst af alt - man kunne holde på profilerne, og Prica havde f.eks. stensikkert ikke været i AaB i efteråret 2007 hvis man ikke havde sikkerhedslinen som hed "vi forventer at sælge etape X i 2008 for XX mio.". Jeg ved godt at man så lod Jimmy og Winsness smutte, for henholdsvis at få et fortjent eventyr og komme hjem til fjeldene og være læge, og at man af uforklarlige årsager sendte Würtz til FCK, men man lykkedes altså med at beholde den store stjerne mod alle odds... Rade var ALT for god til at AaB burde kunne holde på ham på det tidspunkt, og det var bestemt ikke købere som manglede.

Brugeravatar
nulle666
1. div
1. div
Indlæg: 459
Tilmeldt: 3. apr 2006, 12:41
Geografisk sted: Støvring

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af nulle666 » 2. jul 2014, 20:28

Maglau skrev:
Pastorius skrev:
MHJ skrev:
Pastorius skrev:
MHJ skrev:
Yankee skrev:Du har inderligt ret, og jeg hylder dig for at holde fast i den korrekte analyse, men du taler desværre for døve øren, Pastorius. Du vil diskutere økonomi med folk, der ikke har nogen forståelse for begreber som afskrivninger, passiver, aktiver og likvider, og som forstår økonomi på samme måde som de forstår deres lønkonto. Det er ikke indsatsen værd.
Han taler ikke for doeve oere. Han argumenterer ikke engang. Der er ingen analyse her. Proev igen.
Hvis vi nu starter med at sige at vi ikke postede penge (kontanter) i de bygninger, men tværtimod hev penge (igen kontanter) ud af dem. Så har vi et startsted.
Dvs. (spoerger jeg aabent) vi havde ikke mulighed for at laane tilsvarende i banken paa det tidspunkt?
Det var ikke et lån (direkte i hvert fald) - vi fik en gevinst på mange millioner ud af første etape, og kunne have fået tilsvarende ud af de næste med lidt mere held og lidt mindre is i maven. "Prisen" var at vi hang på nogle halv-lange lejekontrakter på bygningerne, som så har kostet os penge at komme ud af - udover at det har kostet os rigtig meget at betale af på realkredit-lånene i meget længere tid end forventet. Alt sammen udover det værditab vi fik som følge af finanskrisen.
Pastorius lad nu været at gå ud af den tangent - lyt til Yankee.

AaBs inkompentente ledelse og bestyrelse burde naturligvis have vidst at finanskrisen ville komme og undladt at investere i bygninger og ejendomsmarkedet generelt. Det ved ALLE herinde var elendig virksomhedsledelse.
Istedet burde de have kigget herind hvor der var mange fremragende ideer til investeringer, som aldrig nogensinde helt sikkert aldrig slår fejl. Det mest udbredte var naturligvis at de istedet i 2004/05 burde have kopieret FCK og Parken sport og entertainment. ;)
Uanset hvilke argumenter, ideer, blålys og andre fabler der kan antages omkring bygningerne og AaB's aktivitet i dem, kan jeg stadig kun se én eneste årsag til at AaB pludselig skulle agerer ejendomsmogul.....For at gøre Per og Poul tykkere på baglommen. TK Development solgte bygningerne til AaB, Per tjente lidt penge, TK fik ombygningskontrakten, Per tjente flere penge, Pouls firma IDA Catering fik kontrakten omkring drift og catering for Hotel og konferencecentret, Poul tjente penge. Der var aldrig en flig af AaB blod i de handler og da det hele gik ad helvedes til, fik de to, nu rigere bestyrelsesmedlemmer, travlt med at tørre det hele af på finanskrisen....Det var svindel før alt andet.....Og AaB havde sikkert klaret sig fint uden nær at dø af det eventyr til Per og Poul....

Jeg har indsat lidt læsning....Bare til historisk refleksion.

http://www.tipsbladet.dk/content/stort- ... r/side/0/5" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tipsbladet.dk/artikel/fiduse ... nanskrisen" onclick="window.open(this.href);return false;
DET HANDLER IKKE OM AT VÆRE MED, MEN OM AT VINDE.

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Afonso Alves kunne ha været AaB'er

Indlæg af Frygah » 2. jul 2014, 23:07

Jeg synes vitterligt vi bør skelne mellem Per Søndergaard og Poul Sørensen. Poul tog altså over som administrerende direktør, og har været central i at vende AaB fra den dybeste afgrund med alverdens sideaktiviteter, til en strømlinet fodboldforretning. Han stak ikke af, han tog over da det var sværest og var med til at eksekvere nogle hårde beslutninger. Det synes jeg faktisk han fortjener en vis respekt for, på trods af han sad i bestyrelsen da vi var ejendomsspekulanter.

Det samme kan man vel ikke ligefrem sige om Per Søndergaard...
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Besvar