Kasper Kusk

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kasper Kusk

Indlæg af jonas386 » 16. jul 2014, 12:28

Det er da rigtigt at alle laver fejl, men der er da bestemt en pointe i at man kan minimere disse fejl ved at være helt sikker på de indkøb man foretager sig. Man kan aldrig være 100 procent sikker, men hvis man undgår eksotiske lottokuponer eller spillere der kun statistisk set er gode, så er man nået langt.
Se bare FCK, her har man hentet en del angribere der statistisk set var gode, men som åbenlyst ikke passede ind i den måde man ville spille på. Det er en faktor man kan arbejde med ved bedre scouting og den slags.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Freddie
Allstar
Allstar
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 15. jun 2007, 08:18

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Freddie » 16. jul 2014, 12:29

Jeg er også enig så langt, som at det var fandens at der var en klausul. Det er det jeg hører der bliver sagt, og det er rigtigt.
Dog lyder det som om Lynge nærmest har foræret Kusk og Sivebæk den klausul. Men hans forhandlingsposition har været så vanskelig, at han ikke har kunnet undgå den. Ellers havde den jo ikke eksisteret. Undskyld, men jeg mener at det er ren logik.

De spillere du liner op som værende fiaskoer i forhold til dine succes, tyder på manglende hukommelse, viden eller at du har lyttet til andre kritikere. Jeg er langt fra at være enig med dig. For eksempel var Saganowski en ufattelig vigtig brik i de flotte uafgjorte mod Villareal og Manchester United samt sejren over Celtic i Aalborg, Milan Timko blev skadet i sin første og eneste kamp, Nwakaeme blev skadet men scorede et fantastisk mål mod OB inden det skete, Beauchamp også helt fra de glade CL dage, Dennis Marshall var ved at lære den danske spillestil da han blev dræbt, Shelton var manden der gik i spidsen i Spanien mod Deportivo La Coruna og scorede det ene mål mod Manchester City i Aalborg. Til gengæld spillede Strandli sølle 47 kampe på 5 år. Hvordan kan de komme i hver sin kategori?
Sønderhof skrev:
Jeg er oftet lodret uening med AaB 85 95 99 08, men hans indlæg her, synes jeg er en korrekt analyse.

Ang. AaB's ageren på transfermarkedet, så mener jeg at vi i adskillige år havde en håbløs transferstartegi. Lynge var en mester i at hente skandinaver som endte med få legendestatus i AaB. Strandli, Matovac, Winsness, Ståle, Johansson, Prica, Trond og Ericsson, MJ, Curth, for bare at nævne en god håndfuld. Tilgengæld er det langt fra prangende hvad der er blevet hentet ind af mere eksotiske spillere, hvor specielt de som blev hentet i 11. time, har været hovedrystende. Milan Timko, Dickson Nwakweme, Shelton, Saganowski, Kiwomya, Beauchamp, Marshall, Vilakazi + div brassere.

I stedet for sidstnævnte gruppe spillere, burde man langt før have rettet øjnene mod det danske marked, hvor man gennem grundig scouting kunne have hentet langt bedre spillere. Lynge mente dog at danske spillere var for dyre, men heldigvis har vi de seneste år endelig fundet spillere indenrigs, hvilket har været en af grundstene til den øjeblikkelige succes.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kasper Kusk

Indlæg af jernskjorten » 16. jul 2014, 13:07

jonas386 skrev:...hvis man undgår eksotiske lottokuponer eller spillere der kun statistisk set er gode...
Hvordan gør man det? Både i virkeligheden, og når jeg spiller FM?

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Indlæg: 892
Tilmeldt: 19. jul 2013, 09:06
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Re: Kasper Kusk

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 16. jul 2014, 13:21

jernskjorten skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:Man kan jo altid lede efter en forklaring på, hvorfor der i den enkelte situation blev handlet, som der gjorde, og den vej rundt blindt forsvare ledelsens dispositioner. Det kommer der bare ikke meget udvikling ud af.

Og set i det lidt større perspektivt virker det da oplagt, at AaB historisk set dels har været elendige til at sælge spillere til høj (eller bare rimelig) pris, dels har været langsomme til at finde erstatninger, når profiler er rejst. Hvem husker ikke de mange panik-signings og lejekontrakter fem minutter i lukketid på forskellige transfervinduer. Når et sådant billede tegner sig over lang tid, er det da rimeligt at overveje, at der er noget, der bliver gjort forkert.

I det nuværende vindue ser vi imidlertid for første gang en tendens til, at der bliver gjort op med den mentalitet. i hvert fald afvises klart budet på Thomsen, ligesom der er fundet gode erstatninger for dem, der er rejst (kunne dog godt bruge en breddespiller eller to mere, som ikke er fra laveste hylde). Men det (forhåbentlige) mentalitetsskifte skal jeg - som stor kritikker af den tidligere orden - være den første til at hilse velkomment.

Når det så er sagt, så er det år ekstra, som vi fik med Kusk, jo givet almindeligt godt ud, idet det var med til at give os alle sammen nogle af de bedste fodboldoplevelser nogensinde kulminerende med The Doubble!
Angående det fremhævede: det er jo ikke et særligt AaB-fænomen, men derimod den generelle "natur" for et transfervindue: spillere, der venter med at signe til allersidste øjeblik, fordi de lige vil se, om der kommer et bedre tilbud. Og klubber, der venter med at handle til sidste øjeblik, fordi de satser på at kunne hente relativt gode - og forhåbentligt desperate - spillere, der vil gå for en lavere pris blot for at komme videre i karrieren. Det er jo ikke tilfældigt, at de sidste dage i transfervinduet er hektisk - ikke kun for AaB, men for alle klubber og spillere.

Og hvad er det lige for mærkelige transfers, du tænker på, og i hvor lang tid har vi set dem? Ser man bort fra Pehrssons tid, mener jeg faktisk ikke, at det er så mystisk, hvad AaB render og laver. Slet ikke i forhold til, at vi siden 2009 har haft 5 møl og et kondom i tegnedrengen til at handle for.

Om Gaarde så har lagt stilen lidt om i forhold til Lynge i forhold til at gå tidligere ud i vinduet og handle ved jeg ikke. AaB virker jo nok mere rolige i transfervinduet, når paraloen hedder internt talentarbejde frem for at hente udefra sammenholdt med, at man ikke sidder og kan/vil fyre 5 millioner af på en enkelt spiller.
Der er i hvert fald MEGET langt mellem, at vi har lavet nogle bare lidt opsigtsvækkende salg.

Jeg kan desuden ikke huske noget sommertransfervindue, hvor truppen har været så klar, som tilfældet er i år. Og selvom det sidste år ikke var signings i sidste minut, som vi tidligere har set, var vores offensiv først meget sent klar (der var f.eks. ikke meget angreb med til Georgien). Læg så dertil, at mange af de tidligere tiders stjerner er hentet på luskede kontrakter, hvor der ikke blev svaret ordentligt feriepenge, hvilket har været ved at kvæle klubben efterfølgende.

Så noget må der da blive gjort anderledes i år. Nu har vi forhåbentligt ro til, at vi kan hukke til, hvis de rigtige muligheder byder sig i forhold til lige at få suppleret bredden på en plads eller to (eller hente Jønsson :D ).
Fodbold skal ses med hjertet!

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kasper Kusk

Indlæg af jonas386 » 16. jul 2014, 13:24

jernskjorten skrev:
jonas386 skrev:...hvis man undgår eksotiske lottokuponer eller spillere der kun statistisk set er gode...
Hvordan gør man det? Både i virkeligheden, og når jeg spiller FM?
Scouter dem ordentligt. Der vil selvfølgelig altid være fejlkøb, det giver lidt sig selv, men en spiller som Diouf i FCK er et godt eksempel, scorede mange mål i tippeligaen, men passede/passer åbenlyst ikke ind i den måde FCK vil spille fodbold på. Adi et andet eksempel. Mange mål, men passer ikke ind i den måde FCK vil spille på. Omvendt har der været eksempler på spillere der ikke har gjort det specielt godt i enkelte klubber, men bliver store profiler andre steder fordi de ganske enkelt passer bedre ind. Her er Rasmus Jönsson et godt eksempel hvis vi skal kigge på egne spillere.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kasper Kusk

Indlæg af jernskjorten » 16. jul 2014, 14:13

jonas386 skrev:Scouter dem ordentligt. Der vil selvfølgelig altid være fejlkøb, det giver lidt sig selv, men en spiller som Diouf i FCK er et godt eksempel, scorede mange mål i tippeligaen, men passede/passer åbenlyst ikke ind i den måde FCK vil spille fodbold på. Adi et andet eksempel. Mange mål, men passer ikke ind i den måde FCK vil spille på. Omvendt har der været eksempler på spillere der ikke har gjort det specielt godt i enkelte klubber, men bliver store profiler andre steder fordi de ganske enkelt passer bedre ind. Her er Rasmus Jönsson et godt eksempel hvis vi skal kigge på egne spillere.
Jeg kender hverken Adi eller Diouf - eller Jönsson for den sags skyld - godt nok til at vide, hvordan de spillede før og om denne spillestil har været åbenlyst forkert eller rigtig i forhold til dét, FCK og AaB har været ude efter.
Men hvis "ordentlig" scouting er løsningen, kan det undre, at selv verdens bedste og rigeste klubber laver dårlige indkøb. For de burde om nogen have ressourcerne til at scoute ordentligt.
Jeg tror ikke, at svaret er så simpelt.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kasper Kusk

Indlæg af jernskjorten » 16. jul 2014, 14:19

AaB 85 95 99 08 skrev:
jernskjorten skrev:Angående det fremhævede: det er jo ikke et særligt AaB-fænomen, men derimod den generelle "natur" for et transfervindue: spillere, der venter med at signe til allersidste øjeblik, fordi de lige vil se, om der kommer et bedre tilbud. Og klubber, der venter med at handle til sidste øjeblik, fordi de satser på at kunne hente relativt gode - og forhåbentligt desperate - spillere, der vil gå for en lavere pris blot for at komme videre i karrieren. Det er jo ikke tilfældigt, at de sidste dage i transfervinduet er hektisk - ikke kun for AaB, men for alle klubber og spillere.

Og hvad er det lige for mærkelige transfers, du tænker på, og i hvor lang tid har vi set dem? Ser man bort fra Pehrssons tid, mener jeg faktisk ikke, at det er så mystisk, hvad AaB render og laver. Slet ikke i forhold til, at vi siden 2009 har haft 5 møl og et kondom i tegnedrengen til at handle for.

Om Gaarde så har lagt stilen lidt om i forhold til Lynge i forhold til at gå tidligere ud i vinduet og handle ved jeg ikke. AaB virker jo nok mere rolige i transfervinduet, når paraloen hedder internt talentarbejde frem for at hente udefra sammenholdt med, at man ikke sidder og kan/vil fyre 5 millioner af på en enkelt spiller.
Der er i hvert fald MEGET langt mellem, at vi har lavet nogle bare lidt opsigtsvækkende salg.

Jeg kan desuden ikke huske noget sommertransfervindue, hvor truppen har været så klar, som tilfældet er i år. Og selvom det sidste år ikke var signings i sidste minut, som vi tidligere har set, var vores offensiv først meget sent klar (der var f.eks. ikke meget angreb med til Georgien). Læg så dertil, at mange af de tidligere tiders stjerner er hentet på luskede kontrakter, hvor der ikke blev svaret ordentligt feriepenge, hvilket har været ved at kvæle klubben efterfølgende.

Så noget må der da blive gjort anderledes i år. Nu har vi forhåbentligt ro til, at vi kan hukke til, hvis de rigtige muligheder byder sig i forhold til lige at få suppleret bredden på en plads eller to (eller hente Jønsson :D ).
Jeg er enig i, at det føles som om, at der er mere ro i dette transfervindue end normalt. Men mon ikke vi har haft lignende transfervinduer, hvor holdet er på plads i god tid før vinduet lukket.
Vi skal jo så bare heller ikke glemme, at ingen af spillerne umiddelbart er fristet af at skifte nu, hvor alt er godt. Sluttede vi nr. 5, var der nok flere, der kunne lade sig lokke af vores hjemlige konkurrenter.

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Frygah » 16. jul 2014, 14:22

Vi er vel også i den unikke situation i år, at vi havde 2 tidligere AaB-profiler der ikke var tiltænkt en plads i deres respektive klubber, hvorfor det var oplagt, og sikkert også nemmere, at hente dem hjem.

Det var nok været noget sværere at få lokket Greven, Prica o.l. til klubben, når de absolut ingen tidligere tilknytning har haft til os.

Det er i øvrigt en lille ekstra bonus ved at det er egne talenter vi sælger. Det lader til de husker hvor de kommer fra, jævnfør Kasper Kusks udtalelse (hvilket selvfølgelig er nemt for ham at sige nu, men det tror jeg dog på han mener).
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kasper Kusk

Indlæg af jonas386 » 16. jul 2014, 14:32

jernskjorten skrev:
jonas386 skrev:Scouter dem ordentligt. Der vil selvfølgelig altid være fejlkøb, det giver lidt sig selv, men en spiller som Diouf i FCK er et godt eksempel, scorede mange mål i tippeligaen, men passede/passer åbenlyst ikke ind i den måde FCK vil spille fodbold på. Adi et andet eksempel. Mange mål, men passer ikke ind i den måde FCK vil spille på. Omvendt har der været eksempler på spillere der ikke har gjort det specielt godt i enkelte klubber, men bliver store profiler andre steder fordi de ganske enkelt passer bedre ind. Her er Rasmus Jönsson et godt eksempel hvis vi skal kigge på egne spillere.
Jeg kender hverken Adi eller Diouf - eller Jönsson for den sags skyld - godt nok til at vide, hvordan de spillede før og om denne spillestil har været åbenlyst forkert eller rigtig i forhold til dét, FCK og AaB har været ude efter.
Men hvis "ordentlig" scouting er løsningen, kan det undre, at selv verdens bedste og rigeste klubber laver dårlige indkøb. For de burde om nogen have ressourcerne til at scoute ordentligt.
Jeg tror ikke, at svaret er så simpelt.
Jeg kender heller ikke de 2, men læste mig frem til at blandt andet Diouf fungerede godt for Molde fordi de spillede 4-3-3 med hurtige aggresive kanter/yderangribere. Noget FCK ikke rigtigt gør. Primært fordi de spiller en meget klassisk 4-4-2. Jönsson var mere ifht folk herinde der havde fulgt ham og mente han ikke var den type som folk sukkede efter. Selvfølgelig laves der fejl alle steder, det er heller ikke det jeg siger, jeg siger bare man kan minimere de fejl ved ikke at hente, for mange, eksotiske lottokuponer og kigge på typen istedet for statistikken. Der var et par nordmænd der advarede FCK mod at købe Diouf (ganske vist kun på bold.dk) da han ikke ville passe ind i den rolle han var tiltænkt.
Man kan ikke fjerne fejl helt, men man kan minimere dem ved at overveje hver enkelt køb nøje.

Jeg har dog også et indtryk at større klubber med mange penge gerne smider penge efter en spiller der har gjort det nogenlunde, for at se om han kan blive til mere. Hvis ikke, er det ikke jordens undergang, og han skippes bare videre. Der er selvfølgelig også de helt absurde køb, såsom Caroll til Liverpool feks. Eller spillere man burde tro var gode nok, men af den ene eller anden grund flopper totalt, såsom Torres eller Schevchenko i Chelsea (ja, eller en masse andre Chelsea spillere som Crespo, og hvem nu)
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Sønderhof » 30. jul 2014, 00:23

Freddie skrev:Jeg er også enig så langt, som at det var fandens at der var en klausul. Det er det jeg hører der bliver sagt, og det er rigtigt.
Dog lyder det som om Lynge nærmest har foræret Kusk og Sivebæk den klausul. Men hans forhandlingsposition har været så vanskelig, at han ikke har kunnet undgå den. Ellers havde den jo ikke eksisteret. Undskyld, men jeg mener at det er ren logik.

De spillere du liner op som værende fiaskoer i forhold til dine succes, tyder på manglende hukommelse, viden eller at du har lyttet til andre kritikere. Jeg er langt fra at være enig med dig. For eksempel var Saganowski en ufattelig vigtig brik i de flotte uafgjorte mod Villareal og Manchester United samt sejren over Celtic i Aalborg, Milan Timko blev skadet i sin første og eneste kamp, Nwakaeme blev skadet men scorede et fantastisk mål mod OB inden det skete, Beauchamp også helt fra de glade CL dage, Dennis Marshall var ved at lære den danske spillestil da han blev dræbt, Shelton var manden der gik i spidsen i Spanien mod Deportivo La Coruna og scorede det ene mål mod Manchester City i Aalborg. Til gengæld spillede Strandli sølle 47 kampe på 5 år. Hvordan kan de komme i hver sin kategori?
Sønderhof skrev:
Jeg er oftet lodret uening med AaB 85 95 99 08, men hans indlæg her, synes jeg er en korrekt analyse.

Ang. AaB's ageren på transfermarkedet, så mener jeg at vi i adskillige år havde en håbløs transferstartegi. Lynge var en mester i at hente skandinaver som endte med få legendestatus i AaB. Strandli, Matovac, Winsness, Ståle, Johansson, Prica, Trond og Ericsson, MJ, Curth, for bare at nævne en god håndfuld. Tilgengæld er det langt fra prangende hvad der er blevet hentet ind af mere eksotiske spillere, hvor specielt de som blev hentet i 11. time, har været hovedrystende. Milan Timko, Dickson Nwakweme, Shelton, Saganowski, Kiwomya, Beauchamp, Marshall, Vilakazi + div brassere.

I stedet for sidstnævnte gruppe spillere, burde man langt før have rettet øjnene mod det danske marked, hvor man gennem grundig scouting kunne have hentet langt bedre spillere. Lynge mente dog at danske spillere var for dyre, men heldigvis har vi de seneste år endelig fundet spillere indenrigs, hvilket har været en af grundstene til den øjeblikkelige succes.
Strandli blev hente i januar 1999, hvor han i foråret scorede 9 mål og dermed havde en kæmpe andel i mesterskabet! Han spillede 54 kampe og scorede 24 mål frem til han blev erklæret invalid i oktober 2002. Mener du han skal han har samme plads i AaB-historien som Shelton, Nwakweme og Saganowski, eller måske det: "tyder på manglende hukommelse, viden eller at du har lyttet til andre kritikere" ?

Du nævner enkelte kampe, hvor de forskellige spillere har scoret vigtige mål og spillet gode kampe. Det har du ret i, men det ændrer ikke på at de på bundlinien må betegnes som fejlinvesteringer. Tjek lige op på de spillere jeg lister op, og se hvordan deres karriere har udviklet sig efterfølgende. De havde alle toppet da de kom til AaB. Det er ikke noget med en forkert træner eller uheld. De var ifht. de forventninger man havde til dem og den løn de hev hjem, kæmpe skuffelser. (havde forøvrigt lykkelig glemt Chanko og Kusi-Asare)

Som andre nævner, har andre klubber en ligeså skidt eller værre succesrate for deres indkøb. Senest kostede det Brian Steen og CV deres jobs.

Det er fucking nemt at være bagklog, og det kan jo ikke bruges til noget som helst! Jeg gør det nu alligevel ;) Min pointe er at vi aldrig skulle have kastet os ud i at "hente spillere fra øverste hylde", som betød at de skulle være inde omkring deres respektive landshold, og helst skulle kunne gå ind i startopstillingen fra dag et. Det tunnelsyn førte til en alen lang række fejlinvesteringer, som på kort sigt betød dårlige sportslige resultater og på den lange bane var med til at bringe klubben i knæ økonomisk.

Havde vi langt tidligere sadlet om, og også scoutet spillere indenrigs, er ikke i tvivl om at vi ville være kommet bedre igennem post '99 og post '08.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Yankee » 30. jul 2014, 08:27

Jeg har jo tidligere argumenteret for at den største misére i de dyre slut-00'ere var en overdreven satsning på "eksotiske" spillere. Deriblandt kan nævnes Benedict Vilakazi, Chris Rolfe, Marcus Tracy, Dennis Marshall og mange flere. Spillere, som aldrig havde spillet på europæiske baner eller i skandinavisk klima. Det medførte naturligt nok alt, alt for mange skader og disse spillere fik aldrig rigtig muligheden for at finde sig til rette i Aalborg eller i Superligaen.

Der er det meget glædeligt at vi nu tilsyneladende satser på langt sikrere kort. AaB bliver aldrig en klub, der har kapacitet til at dække det nordamerikanske eller afrikanske spillermarked, og så skal vi hellere lade helt være med at hente disse spillere. Det er meget svært at finde succesfulde AaB-indkøb uden en eller anden form for forudgående tilknytning til Skandinavien.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Kasper Kusk

Indlæg af FlæskeFrank » 30. jul 2014, 08:54

Yankee skrev:Jeg har jo tidligere argumenteret for at den største misére i de dyre slut-00'ere var en overdreven satsning på "eksotiske" spillere. Deriblandt kan nævnes Benedict Vilakazi, Chris Rolfe, Marcus Tracy, Dennis Marshall og mange flere. Spillere, som aldrig havde spillet på europæiske baner eller i skandinavisk klima. Det medførte naturligt nok alt, alt for mange skader og disse spillere fik aldrig rigtig muligheden for at finde sig til rette i Aalborg eller i Superligaen.

Der er det meget glædeligt at vi nu tilsyneladende satser på langt sikrere kort. AaB bliver aldrig en klub, der har kapacitet til at dække det nordamerikanske eller afrikanske spillermarked, og så skal vi hellere lade helt være med at hente disse spillere. Det er meget svært at finde succesfulde AaB-indkøb uden en eller anden form for forudgående tilknytning til Skandinavien.
Det er selvfølgelig tilladt at have den holdning, men det svarer jo til, at vi kun skal hente knoldesparkere i Aalborgs opland, fordi de er de eneste som forstår området. Marcus Tracys skade vil du vel ikke henvise til nye omgivelser. I øvrigt burde Luton Shelton jo have været en kanonsucces, da han jo var integreret i skandinavisk fodbold allerede.

Kleber og ham den svenske angriber, som fik en infektion på sygehuset, var tydeligt nogle uintegreret eksotiske spillere. Ligesom vores største angriber nogensinde Frank Strandli, som også tillod sig at blive skadet.

Du vil altid kunne finde nogle spillere, som giver det udkomme. Skal Rolf Toft og andre lokale spillere, så være beviset på at vi ikke skal hente lokalt for der er ikke kvalitet nok. Og tro mig, jeg kan hente en lang række lokale navne, som ikke slog til.
- FlæskeFrank

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Kasper Kusk

Indlæg af gravballe » 30. jul 2014, 09:13

FlæskeFrank skrev:
Yankee skrev:Jeg har jo tidligere argumenteret for at den største misére i de dyre slut-00'ere var en overdreven satsning på "eksotiske" spillere. Deriblandt kan nævnes Benedict Vilakazi, Chris Rolfe, Marcus Tracy, Dennis Marshall og mange flere. Spillere, som aldrig havde spillet på europæiske baner eller i skandinavisk klima. Det medførte naturligt nok alt, alt for mange skader og disse spillere fik aldrig rigtig muligheden for at finde sig til rette i Aalborg eller i Superligaen.

Der er det meget glædeligt at vi nu tilsyneladende satser på langt sikrere kort. AaB bliver aldrig en klub, der har kapacitet til at dække det nordamerikanske eller afrikanske spillermarked, og så skal vi hellere lade helt være med at hente disse spillere. Det er meget svært at finde succesfulde AaB-indkøb uden en eller anden form for forudgående tilknytning til Skandinavien.
Det er selvfølgelig tilladt at have den holdning, men det svarer jo til, at vi kun skal hente knoldesparkere i Aalborgs opland, fordi de er de eneste som forstår området. Marcus Tracys skade vil du vel ikke henvise til nye omgivelser. I øvrigt burde Luton Shelton jo have været en kanonsucces, da han jo var integreret i skandinavisk fodbold allerede.

Kleber og ham den svenske angriber, som fik en infektion på sygehuset, var tydeligt nogle uintegreret eksotiske spillere. Ligesom vores største angriber nogensinde Frank Strandli, som også tillod sig at blive skadet.

Du vil altid kunne finde nogle spillere, som giver det udkomme. Skal Rolf Toft og andre lokale spillere, så være beviset på at vi ikke skal hente lokalt for der er ikke kvalitet nok. Og tro mig, jeg kan hente en lang række lokale navne, som ikke slog til.
Man kan ikke glemme Dan Sahlin! Han var blevet vild, hvis ikke Aalborg sygehus havde splittet ham af...

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Sønderhof » 30. jul 2014, 09:46

Att. FlæskeFrank:

Kan heller ikke følge Yankees tese om at eksotiske spillere er mere eksponeret overfor skader end europæiske. Synes det virke noget søgt.

Tilgengæld er det noget vrøvl du fyrer af efterfølgende. Der er ingen der har nævnt at vi kun skal satse på lokale spillere. Det har du grebet ud af den blå luft!

AaB's evne til at få det maksimale ud af egen talentmasse er jo netop enestående. Kan vi se bare glimtet af potentiale i en ung spiller, bliver vi ved med at give vedkommende chancen. Se bare spillere som Tranberg, Chr. Christiansen, Kortegaard, Morten Larsen og senest Rolf Toft. Spillere som fik mange chancer, men i sidste ende ikke havde det påkrævede niveau. Den eneste spillere jeg umiddelbart kan komme på, hvor vi kan ærgre os, er Ronni. Her var situationen bare den at vi ikke kunne love ham fast spiletid, og han var ikke Kents kopte.

Der hvor vores strategi på transfermarkedet henover 00'erne var hovedrystende, var to ting. 1: "Øverste hylde"-spillerne, som vi ikke havde ordentlig research på. Det værste eksempel herpå, var den vanvittige angrebskarussel, hvor vi lejede et utal af mere eller mindre profilerede navne.

2: Breddespillere/udviklingsspillere: Heriblandt spillere som Vilakazi, Marshall, Tracy, div. brassere.

Synes klubber som FCN, Randers og Esbjerg og en nogen grad FCM, havde en langt mere begavet tilgang til at hente spillere.

Mens vi hentede de mange mærkværdige spillere, som jeg har nævnt i de tidligere indlæg, syltede vi det danske marked.

Et element i det her, er også at vi nærmest aldrig har formået at sælge vores dyrt indkøbte profiler. I hvert fald ikke ifht hvad vores ovenstående konkurrenter har formået.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Yankee » 30. jul 2014, 10:20

Jeg siger på intet tidspunkt at skandinaviske spillere partout bliver en succes eller ikke kan blive skadede. Det forholder jeg mig faktisk slet ikke til.

Mit bud på en forklaring er så, at rigtig mange af spillerne har været dygtige og talentfulde, men simpelthen har været plaget af utroligt mange skader. Kroneksemplet er naturligvis Marcus Tracy, der blev hentet fra et sekundahold i de amerikanske sydstater direkte ind til en hård opstart i en skandinavisk topklub, hvor banerne, klimaet og fodbolden er en helt, helt anden. Det er naturligt at det lægger et kæmpe pres på en ellers meget talentfuld ung drengs fysik. Jeg tror også selv en topatlet som Rasmus Thelander ville rende ind i skader hvis han med ét skulle vænne sig til at spille fodbold i Ecuador, for eksempel.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Kasper Kusk

Indlæg af FlæskeFrank » 30. jul 2014, 11:01

Sønderhof skrev:Att. FlæskeFrank:

Kan heller ikke følge Yankees tese om at eksotiske spillere er mere eksponeret overfor skader end europæiske. Synes det virke noget søgt.

Tilgengæld er det noget vrøvl du fyrer af efterfølgende. Der er ingen der har nævnt at vi kun skal satse på lokale spillere. Det har du grebet ud af den blå luft!

AaB's evne til at få det maksimale ud af egen talentmasse er jo netop enestående. Kan vi se bare glimtet af potentiale i en ung spiller, bliver vi ved med at give vedkommende chancen. Se bare spillere som Tranberg, Chr. Christiansen, Kortegaard, Morten Larsen og senest Rolf Toft. Spillere som fik mange chancer, men i sidste ende ikke havde det påkrævede niveau. Den eneste spillere jeg umiddelbart kan komme på, hvor vi kan ærgre os, er Ronni. Her var situationen bare den at vi ikke kunne love ham fast spiletid, og han var ikke Kents kopte.

Der hvor vores strategi på transfermarkedet henover 00'erne var hovedrystende, var to ting. 1: "Øverste hylde"-spillerne, som vi ikke havde ordentlig research på. Det værste eksempel herpå, var den vanvittige angrebskarussel, hvor vi lejede et utal af mere eller mindre profilerede navne.

2: Breddespillere/udviklingsspillere: Heriblandt spillere som Vilakazi, Marshall, Tracy, div. brassere.

Synes klubber som FCN, Randers og Esbjerg og en nogen grad FCM, havde en langt mere begavet tilgang til at hente spillere.

Mens vi hentede de mange mærkværdige spillere, som jeg har nævnt i de tidligere indlæg, syltede vi det danske marked.

Et element i det her, er også at vi nærmest aldrig har formået at sælge vores dyrt indkøbte profiler. I hvert fald ikke ifht hvad vores ovenstående konkurrenter har formået.
Nu var min videre kommentar, at hvis man mente, at eksotiske spillere ikke var vejen frem, hvad var så vejen frem. Her kunne jeg finde ligeså mange eksempler på, at det ihvertilfald ikke er lokale spillere. Det skriver jeg ikke for at nedgøre omegnens talenter, men mere for at sige, at teorien om eksotiske spillere ikke holder - og man kunne opbygge den samme teori med lokale spillere og underbygge den ligeså grundigt.

Att. Gravballe
Det var lige netop Dan Sahlin jeg tænkte på. Han havde bombet monstermeget, hvis ikke sygehusvæsenet havde fået fat i ham.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Yankee » 30. jul 2014, 12:04

Men så glemmer du prisen. De lokale spillere er langt billigere end de "eksotiske" og bidrager også bedre til holdånden og stemningen i truppen. Det er beviseligt at AaBs største resultater er skabt med en stamme af lokale drenge.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Kasper Kusk

Indlæg af FlæskeFrank » 30. jul 2014, 12:22

Yankee skrev:Men så glemmer du prisen. De lokale spillere er langt billigere end de "eksotiske" og bidrager også bedre til holdånden og stemningen i truppen. Det er beviseligt at AaBs største resultater er skabt med en stamme af lokale drenge.
De lokale spillere er ikke nødvendigvis langt billigere. Brasilianere kan vi jo få på bankelevløn :D

Den eneste forskel er jo, at for de lokale kan vi betale prisen for over en længere årrække(udvikle dem selv og betale en mindre pris hvert år, men i flere år) - mens for de øvrige/udenlandske skal vi betale ved kasse 1. Det er nok ikke anderledes herhjemme end i England, hvor Laudrup netop brokkede sig over at engelske spillere var for dyre ift. spanske.

Så find belæg for, at prisen er langt billigere. FCM snakker om at de har brugt 10 mio kr. om året på deres akademi, ligesom Brøndbypressen snakker om 20-30 mio. kr. Hvordan bliver det lige billigere ?
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 965
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Kasper Kusk

Indlæg af Rams » 30. jul 2014, 12:23

Det har vel grundlæggende noget at gøre med, at vi forhåbentlig er ovre de dage, hvor vi hentede etablerede udenlandske spillere ind for at skabe bredde i truppen. I dag giver vi jo netop de unge spillere chancen, når der er karantæner, skader mv.

Selvfølgelig skal vi stadig hente etablerede udenlandske spillere ind, hvis de kan gå umiddelbart ind på holdet og medvirke til at udbygge en vinderkultur og agere rollemodeller for de unge.

Der er også fortsat god idé i at arbejde videre med, at supplere vores lokale drenge på U-17 og U-19 med udlændinge, der vurderes at være markant bedre end det vi har. Vi har hentet spillere ned fra vores samarbejdsklub Vigør i Norge (der dog fik hjemvé), Kakeeto fra Uganda (som nu er ved at blive gjort til voksenbold gennem optrædener på reserveholdet) og så har vi hentet Simkus på det litauiske fodboldforbunds akademi. Generelt synes jeg derfor vi kører en rigtig fornuftig linje, hvor vi supplerer op med unge spillere fra det øvrige Danmark (Nicolai Larsen, Thelander og Thrane) og ellers rekruttere via netværk. Men selvfølgelig er Skandinavien inkl. Finland og Island interessant, ligesom Baltikum også kan være det. Henter vi eksotisk giver det rigtig god mening at gøre det tidligt og bruge U-19 som filter/indslusning
In verbis simus faciles

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Kasper Kusk

Indlæg af doukas » 30. jul 2014, 12:35

FlæskeFrank skrev:
Yankee skrev:Men så glemmer du prisen. De lokale spillere er langt billigere end de "eksotiske" og bidrager også bedre til holdånden og stemningen i truppen. Det er beviseligt at AaBs største resultater er skabt med en stamme af lokale drenge.
De lokale spillere er ikke nødvendigvis langt billigere. Brasilianere kan vi jo få på bankelevløn :D

Den eneste forskel er jo, at for de lokale kan vi betale prisen for over en længere årrække(udvikle dem selv og betale en mindre pris hvert år, men i flere år) - mens for de øvrige/udenlandske skal vi betale ved kasse 1. Det er nok ikke anderledes herhjemme end i England, hvor Laudrup netop brokkede sig over at engelske spillere var for dyre ift. spanske.

Så find belæg for, at prisen er langt billigere. FCM snakker om at de har brugt 10 mio kr. om året på deres akademi, ligesom Brøndbypressen snakker om 20-30 mio. kr. Hvordan bliver det lige billigere ?
Der er ingen grund til at smile - det skal tages 100 % bogstaveligt.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Besvar