Den store stadiontråd

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af troelsh » 31. mar 2015, 18:16

Det ville da være fantastisk med et stadion som dette i aalborg http://essma.eu/member/images/members_gallery/afas1.jpg
Men det er vist utopi at forestille sig det er på tegnebrættet i øjeblikket ;)

Placeringen af vores stadion er også tæt på perfekt, med mulighed for fælles march til stadion, modsat hvis det var placeret ved eksempelvis gigantium. Kunne man flytte stadion i et "snup tarv", kunne en endnu bedre placering måske være ved siden af musikkens hus og nordkraft :)

Brugeravatar
Gaarde6
Allstar
Allstar
Indlæg: 6374
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Sæby Nordjylland

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Gaarde6 » 2. apr 2015, 17:26

Køllen I Møllen skrev:I mine øjne har vi i Aalborg et af Danmarks mest ucharmerende og stemningsforladte stadions men Herning og Esbjerg ligger helt i top.

Jeg afskyr vores stadion (altså byggeriet).
Kunne ikke ha skrevet det bedre selv!

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Klaus » 2. apr 2015, 18:24

Gaarde6 skrev:
Køllen I Møllen skrev:I mine øjne har vi i Aalborg et af Danmarks mest ucharmerende og stemningsforladte stadions men Herning og Esbjerg ligger helt i top.

Jeg afskyr vores stadion (altså byggeriet).
Kunne ikke ha skrevet det bedre selv!
Jeg vil gerne endnu engang bede om argumenter for at stadion i Herning er bedre, mere charmerende og med mere stemning end vores.... Jeg er enig i, at Esbjergs er i en klasse over vores. Men jeg kan altså ikke se den store forskel på Herning, Randers, Viborgs og vores.....

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 3. apr 2015, 23:03

EfBeren skrev:Nu har jeg personligt aldrig været på Aalborg Stadion, men set fra tv virker jeres faciliteter da ganske udmærkede. Jeg er glad for jeres ros til Esbjerg Stadion, der i mine øjne muligvis også er Danmarks bedste, selvom jeg selvfølgelig er lidt farvet. Det er dog et ganske gennemført stadion, hvor der er fantastiske forhold for både ude- og hjemme fans. Udebaneafsnittet på BWA bliver også ofte beskrevet som det bedste i landet, så noget må der være om det.

Jeg mener samtidig også, at Esbjerg Stadions belligenhed er rigtig fin, da man er tæt på byen/centrum, så man ligesom i Aalborg og kan gå fra værtshus til stadion på ingen tid. Det giver bare en helt anden charme, at stadion ligger placeret i bynær miljø.

http://stadiums.football.co.uk/Images/P ... /600-0.jpg

Mht til stadion i Herning, så er det da ganske udmærket. Rent arkitektonisk falder jeg dog ikke på halen over det, også ligger det på Lars Tyndskids mark, hvilket også trækker meget ned i min bog. Praktisk er det dog, det må man give dem.

Jeg håber for jer, at I får lavet de sidste 2 endetribuner højere, det vil uomtvisteligt give jeres stadion en helt anden profil og karakter, selvom det som sagt ser ganske udmærket ud allerede nu i mine øjne.
Jeg vil mene, at Esbjerg stadion nok er ligaens aller flotteste stadion. Stadionet har et meget helstøbt og moderne udseende. Jeg er særligt imponeret af de let rundede tribuner, der gør, at stadion ser mindre betonagtigt ud og i stedet får liv og dynamik. Den nederste række kan godt blive en smule lille med kun 4 (?) rækker. Jeg har kun siddet på øverste etage, men som iagtager kunne jeg frygte, at denne meget lille etage kunne blive en smule stemningsforladt og blive en slags andenrangstribune, der kun foretrækkes, såfremt der ikke er plads på den store etage?

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 3. apr 2015, 23:10

troelsh skrev:Det ville da være fantastisk med et stadion som dette i aalborg http://essma.eu/member/images/members_gallery/afas1.jpg
Men det er vist utopi at forestille sig det er på tegnebrættet i øjeblikket ;)

Placeringen af vores stadion er også tæt på perfekt, med mulighed for fælles march til stadion, modsat hvis det var placeret ved eksempelvis gigantium. Kunne man flytte stadion i et "snup tarv", kunne en endnu bedre placering måske være ved siden af musikkens hus og nordkraft :)
Det er et rigtigt flot og moderne stadion, du linker til - AZ Alkmaars stadion. Størrelsen er perfekt, 17.000, i forhold til klubben, ligaen og byens størrelse, samtidig med at tribunernes rundede variende højde giver et blødt og sammenhængende stadion. Set udefra er det meget business-agtigt, og man kan komme i tvivl om, hvorvidt der er tale om et stadion eller et kontorkompleks, og det trækker i min bog en smule ned.
Hertil skal nævnes, at stadion lægger op ad en stor motorvej og har store åbne arealer omkring sig. Således synes jeg, det er interessant at diskutere, om et sådant stadion ville kunne gøre sig i Aalborg? I så fald ville en tilsvarende placering være ved Gigantium - hvilket jeg personligt er imod.
I stedet skal vi eventuelt kigge mod stadions, som ligger i tæt bebyggelse, alternativt villakvarterer, for at se, hvordan de er bygget op, og om Aalborg kan hente inspiration der. Så vidt jeg ved, skal vi i så fald lede efter stadions i England for at finde tilsvarende.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 3. apr 2015, 23:34

jonas386 skrev:
1) Kan du finde personlighed og sjæl i Esbjerg eller Herning?
Derfor kan det jo godt være pæne stadions. MCH arena synes jeg holder en udmærket standard, ligesom Esbjergs.
2) Hvad er det for et niveau de to jyske stadions holder, modsat Aalborg, Randers, Viborg og Horsens, udover at de er nye?


Det er ganske enkelt pænere bygninger.
Jeg er ikke helt enig. Et stadion som MCH Arena har ikke meget personlighed og sjæl. Dets beliggenhed på en mark er ganske ucharmerende. Desuden er stadionet en arena-bygning med et meget standard udseende. MCH Arena kunne praktisk talt være hvilken som helst arena i verden - der er ingen højdeforskelle, varierende former eller brud med det karakteristiske arena-udseende - stadionets eneste iøjnefaldende træk er lysmasterne, som også er blevet nævnt brugeren FCM længere oppe i denne tråd.

Jeg vil eksempelvis mene, at Horsens stadion har meget mere personlighed. Det er arkitektonisk meget anderledes end mange andre stadions med store glasfacader bag mål, meget skrånende og mastodonte lysmaster, den bølgende sammenhæng mellem tribunerne og til sidst den meget store højdeforskel mellem tribunerne. Faktisk gør alle disse usædvanligheder Horsens stadion til et af mine favorit stadions i Danmark arkitektonisk.

Update: Jeg fandt lige dette bud på, hvordan Horsens stadion kunne have set ud: http://www.ginneruparkitekter.dk/da-DK/ ... adion.aspx. Det havde været endnu vildere og rigtigt spændende med to helt runde tribuner, som man kender det fra Huddersfield og Bolton i England, hvor det giver nogle anderledes og spændende stadions.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 9. apr 2015, 02:52

I forhold til stadionnyheder mangler der mig bekendt blot tre for, at vi har været hele Danmark rundt.

Igen starter jeg med det mest ambitiøse først:

1. Køge Park
Køge Kommune har besluttet at bygge et meget ambitiøst stadion med plads til 10.000 tilskuere. Det skal have arenaform som de fleste moderne stadions og skal bygges sammen med et stort forretningsareal. Den samlede pris skulle være over 650 millioner! :o
Den høje pris retfærdiggøres ved det store tilhørende businessareal, som vist gerne skulle dække de fleste omkostninger ved stadionet. Jeg læste endda en artikel fra byrådet, hvor et byrådsmedlem havde kaldt det "et stort forretningsareal med en grøn plet i midten".
Når jeg ser på billederne ligner det umiddelbart en ret gennemsnitlig arena, og man kan savne det træk, som skal gøre stadionet genkendeligt. Men under alle omstændigheder er det naturligvis positivt med mange ambitiøse stadions i Danmark.
Mere her: http://www.business.dk/ejendomme/koege- ... -millioner
Jeg har desuden lagt en meget udførlig PDF op, som vist er lavet af Køge kommune: https://drive.google.com/file/d/0B3T6v3 ... sp=sharing

2. Holbæk Arena
Dette er nok det stadionprojekt i Danmark, der har overrasket mig mest. Jeg sad og googlede lidt rundt, og pludselig viste det sig, at man i Holbæk forsøger at samle opbakning til et kæmpe projekt, der inkluderer et stadion til 10.000, tennistadion, atletikstadion og forretningsarealer.
Projektet er ikke endeligt vedtaget endnu, men der er blevet givet tilsagn om mindst 50 millioner, om end det koster betragteligt mere. På dette link kan man læse meget mere: http://holbaek.dk/politik/planer-og-pro ... aek-arena/
Tjek i øvrigt dette meget vilde bud fra arkitektkonkurrencen: http://www.tveast.dk///sites/www.tv2eas ... iarena.jpg og dette her: http://arkitektforeningen.dk/sites/arki ... _480_2.jpg
Særligt det sidste ser nice ud!

3. Hjørring Stadion
Hjørrings stadion har i mange år været forældet, og man har længe villet renovere det. Der er nu en simpel renovering igang, hvor den nuværende tribunes ombygges og bygges sammen med to haller. Tribunen vil få 460 siddepladser plus det løse. Tribunen begynder i første sals højde, hvilket er ret atypisk. Umiddelbart synes jeg, at den nye tribune ser underlig ud, og selv med ombygning egner Hjørring stadion sig knap til 1. division.
Det skulle i øvrigt blive Danmarks mest bæredygtige stadion, siger de selv.
Man kan lidt mere her: http://www.hjoerring.dk/Borger/Fritid-a ... hoeje.aspx og se et par billeder her: http://www.danacup.com/index.php/dk/rss ... a-cup-2015

Hvis man læser mine indlæg igennem i denne tråd, har jeg vist været omkring de fleste større etablerede stadions og alle stadionbyggerier i Danmark. Byd endelig ind, hvis jeg har glemt noget :)

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af thomasjn » 9. apr 2015, 11:38

Det er da service for tilskuerne, at de hurtigt kan komme i hallen og vågne op ved at lave noget aktivt når Ove Cs drenge ellers ville have lullet dem i søvn.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 5. maj 2015, 15:11

Jeg har fundet denne omfangsrige PDF vedrørende Jysk Park i Silkeborg.
http://www.silkeborgif.com/media/22257/ ... der_5K.pdf
Stadion ser flot ud, men jeg synes, at der er et underligt stor skel mellem de to etager på tribunerne. For mig ser det ud som om, der er en etage med kun 3 sæderækker i bunden og dernæst den store række på øverste etage, som fortsat er delt op i 2 dele af 5-6 sæderækker hver. Jeg må antage, at det er billedet der misviser, eller vil jeg mene at man har fordelt sæderækkerne, sådan, at man har nogle meget smalle "blokke", hvilket hverken må gavne det visuelle eller auditive indtryk.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Køllen I Møllen » 5. maj 2015, 23:03

dyhrmaN skrev:Jeg har fundet denne omfangsrige PDF vedrørende Jysk Park i Silkeborg.
http://www.silkeborgif.com/media/22257/ ... der_5K.pdf
Stadion ser flot ud, men jeg synes, at der er et underligt stor skel mellem de to etager på tribunerne. For mig ser det ud som om, der er en etage med kun 3 sæderækker i bunden og dernæst den store række på øverste etage, som fortsat er delt op i 2 dele af 5-6 sæderækker hver. Jeg må antage, at det er billedet der misviser, eller vil jeg mene at man har fordelt sæderækkerne, sådan, at man har nogle meget smalle "blokke", hvilket hverken må gavne det visuelle eller auditive indtryk.
Hold kæft noget makværk. Altså materialet. 24 sider og ikke et eneste billede af hvordan stadion kommer til at se ud.
Janteloven eksisterer IKKE!

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 6. maj 2015, 17:54

Køllen I Møllen skrev:
dyhrmaN skrev:Jeg har fundet denne omfangsrige PDF vedrørende Jysk Park i Silkeborg.
http://www.silkeborgif.com/media/22257/ ... der_5K.pdf
Stadion ser flot ud, men jeg synes, at der er et underligt stor skel mellem de to etager på tribunerne. For mig ser det ud som om, der er en etage med kun 3 sæderækker i bunden og dernæst den store række på øverste etage, som fortsat er delt op i 2 dele af 5-6 sæderækker hver. Jeg må antage, at det er billedet der misviser, eller vil jeg mene at man har fordelt sæderækkerne, sådan, at man har nogle meget smalle "blokke", hvilket hverken må gavne det visuelle eller auditive indtryk.
Hold kæft noget makværk. Altså materialet. 24 sider og ikke et eneste billede af hvordan stadion kommer til at se ud.
Så tror jeg muligvis, der er noget i vejen med din pdf-fremviser. Der er masser af billeder af, hvordan stadion kommer til at se ud.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Kristian » 6. maj 2015, 19:58

Køllen I Møllen skrev:
dyhrmaN skrev:Jeg har fundet denne omfangsrige PDF vedrørende Jysk Park i Silkeborg.
http://www.silkeborgif.com/media/22257/ ... der_5K.pdf
Stadion ser flot ud, men jeg synes, at der er et underligt stor skel mellem de to etager på tribunerne. For mig ser det ud som om, der er en etage med kun 3 sæderækker i bunden og dernæst den store række på øverste etage, som fortsat er delt op i 2 dele af 5-6 sæderækker hver. Jeg må antage, at det er billedet der misviser, eller vil jeg mene at man har fordelt sæderækkerne, sådan, at man har nogle meget smalle "blokke", hvilket hverken må gavne det visuelle eller auditive indtryk.
Hold kæft noget makværk. Altså materialet. 24 sider og ikke et eneste billede af hvordan stadion kommer til at se ud.
Hehe prøv åben øjnene:-)

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. maj 2015, 04:46

dyhrmaN skrev:
Køllen I Møllen skrev:
dyhrmaN skrev:Jeg har fundet denne omfangsrige PDF vedrørende Jysk Park i Silkeborg.
http://www.silkeborgif.com/media/22257/ ... der_5K.pdf
Stadion ser flot ud, men jeg synes, at der er et underligt stor skel mellem de to etager på tribunerne. For mig ser det ud som om, der er en etage med kun 3 sæderækker i bunden og dernæst den store række på øverste etage, som fortsat er delt op i 2 dele af 5-6 sæderækker hver. Jeg må antage, at det er billedet der misviser, eller vil jeg mene at man har fordelt sæderækkerne, sådan, at man har nogle meget smalle "blokke", hvilket hverken må gavne det visuelle eller auditive indtryk.
Hold kæft noget makværk. Altså materialet. 24 sider og ikke et eneste billede af hvordan stadion kommer til at se ud.
Så tror jeg muligvis, der er noget i vejen med din pdf-fremviser. Der er masser af billeder af, hvordan stadion kommer til at se ud.
Ja, udenfor og fra loungen. Men der er kun et eneste billede af en af tribunerne. Hvordan ser de andre 3 tribuner ud?
Janteloven eksisterer IKKE!

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 12. maj 2015, 00:15

Så er der igen nyt fra den danske stadionverden.
Denne gang er det førerholdet FC Helsingør, der overvejer et nyt og ambitiøst stadionbyggeri, som muligvis vil koste op mod 100 millioner kroner. Projektet finansieres gennem salg af den nuværende stadiongrund, som har udsigt over vandet og derfor er meget lukrativ samt gennem kommunalt tilskud.
Der er endnu ikke præsenteret billeder af projektet endnu, men arkitektfirmaet Atrium-Arkitekterne lover, at det nye stadion skal vække international opmærksomhed grundet en særpræget arkitektur: "Helsingør Byråd og blandt andre Helsingør Dagblad så dog et skitse-forslag i går. Og allerede på det måske spinkle grundlag står det klart, at Helsingør kan få en sportsarena, der vil være noget helt særligt. Atrium-arkitekterne forestiller sig et stadion, der har form som en bakke og faktisk er bygget inde i en grøn høj."
Det lyder funky, og jeg er naturligvis spændt på at se, om det rent faktisk realiseres.

http://www.hdnet.dk/projektforslag-nyt- ... -esrumvej/
http://www.hdnet.dk/nyt-stadion-kan-for ... n-bakke-2/

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Yankee » 12. maj 2015, 10:54

Det ville være meget ærgerligt. Helsingør Stadion er et af landets absolut bedste stadions og det giver en fremragende stemning at begge tribunerne er fyldt til randen til alle deres hjemmekampe samt fyldt op hele vejen rundt langs banden. Samtidig ligger stadion helt fantastisk midt i skoven med havudsigt og lokalbanen, der kommer fordi en gang hver halvleg og hilser på. Endelig har de suverænt Danmarks bedste fodboldbane og har altid haft det.

Jeg håber de bærer mange af de samme unikke attraktioner ind i et eventuelt nyt stadion og at de ikke får bygget det for stort.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 11. jun 2015, 09:40

Hvis man vil følge lidt med i stadionbyggerier i de ligaer kan jeg foreslå denne fremragende side:
http://www.footballgroundguide.com/abou ... ments.html
Her beskrives alle byggerier og nye tiltag.
Jeg synes det har været særligt interessant at følge Bournemouth og Watfords tanker omkring stadions og PL. Bournemouth har besluttet ikke at udvide, hvorfor de med en kapacitet på 12.000 får et af PLs mindste stadions nogensinde. Watford udvider kun med 700 pladser, hvorfor de også vil ligge i den lave ende i forhold til kapacitet. De bytter dog med eksempelvis QPR som heller ikke havde høj kapacitet, men til gengæld har et meget traditionelt og charmerende stadion.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 29. jun 2015, 10:41

HB Køge har endelig besluttet sig for deres nye stadion.
http://www.bold.dk/nyt/hb-koege-forvent ... ion-i-2018
Artiklen siger ikke meget om, hvordan stadion kommer til at se ud. Men hvis de står ved deres oprindelige 'Køge Park'-planer, er det sammen med Silkeborg landets nuværende mest ambitiøse stadionbyggeri.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 10. jul 2015, 11:59

Hobro forventer, at deres nye stadion står klar til jul.
Tidligere havde man forventet at have det klar til sæsonstart, men grundet senere start på byggeriet end planlagt, har man udsat startdatoen. Jeg har stadig ikke nogen idé om, hvordan stadion kommer til at se ud, og om byggeriet er gået igang. Måske er der nogen i Hobro, der kan give en update?

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Corona » 13. jul 2015, 09:59

dyhrmaN skrev:Hobro forventer, at deres nye stadion står klar til jul.
Tidligere havde man forventet at have det klar til sæsonstart, men grundet senere start på byggeriet end planlagt, har man udsat startdatoen. Jeg har stadig ikke nogen idé om, hvordan stadion kommer til at se ud, og om byggeriet er gået igang. Måske er der nogen i Hobro, der kan give en update?
Jeg kom forbi i forbindelse med mit arbejde. Det ligner at byggeriet er igang, men at der er lang vej endnu.
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

Brugeravatar
mich1596
Allstar
Allstar
Indlæg: 1120
Tilmeldt: 4. dec 2007, 10:34
Favoritspiller: Peter Rasmussen, IB, minni og Lucas Andersen.
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af mich1596 » 17. jul 2015, 19:53

ved ikke hvordan jeg skal sige det pænt....men jeg prøver....det er fandeme da talentløst at projekterer et stadion der undervejs i byggefasen ændrede både karrakter....og kapacitet, vi gik fra ca 20 000 til ca nå omkring 17 800 til ca 16 000 til er det 13 200 der er det officielle tal nu?
Det vidner om at forarbejdet ikke var gjort godt nok, Alle incl mig selv troede vi ville få et fedt stadion med stemning, et stadion der måske kunne være lidt intimiderende for gæstende hold....hmmm og haha.
Alle har formegentlig haft samme mål, bortset fra schleppergrelsgades protestforening" der som jeg husker det var banemænd for løsningen med 4 lige høje tribuner, nemlig at få et af de fedeste stadioner i landet, eller som lynge udtrykte det....vi får landest mest intime atmosfære.....det skete så ikke.
Istedet fjernede vi supporters fra den nordvente tribune og klumpede dem sammen i et hjørne hvor de kun i sjældne tilfælde får andre end dem selv med, samt en tribune der er alt for lille (øst) til at den kan høres, samt en sponsortribune der notorisk er svær at hive op(ikke kun i Aalborg) det er synd for Aalborgs fodboldfans at vi ikke igen får muligheden for med 20 000 i ryggen at have fornemmelsen af at publikum rent faktisk kan påvirke modstanderne og dommerne.
Derudover er der hele det logistiske setup der medfører 10 min ventetid på en øl....på weber kan man så ikke se bold imens og hvis der er mange 10 min ventetid på toiletbesøg.
Alt i alt kan man vel godt forstå hvorfor man skal være meget inkarneret AaB fan for at fortrække stadion frem for den hjemmelige kolde og det store flade.
Flyt capoen ind på midten !! udvid spar nord. skab stemning som før:-)

Besvar