Angrebspuslespillet i AaB

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Arendt
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. maj 2014, 00:51
Favoritspiller: Rasmus Würtz

Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Arendt » 5. maj 2015, 23:50

Før i tiden har jeg i perioder grublet meget over, hvilke angribere der skulle score +10 mål pr. sæson i AaB. I vores nuværende situation er det lige omvendt, idet vi på nuværende tidspunkt har 5 rendyrkede angribere i truppen, mens vi har Jannik Pohl på U19 liga- og landsholdet, som er en af de mest talentfulde i årgang 96.

Pr. dags dato har Anders K. Jakobsen og Nicklas Helenius scoret 12 mål i alle turneringer, mens Rasmus Jönsson og Lukas Spalvis kæmper for at komme tilbage på deres absolutte topniveau, hvor de sidste år var et mareridt for enhvert forsvar. Viktor Ahlmann er en af de mest talentfulde angribere i årgang 95, men han har brugt efteråret på at tilvænne sig livet som fuldtidsprofessionel, mens han i foråret har lidt under, at der står fire meget kompetente angribere foran ham. Han har dog forlænget sin kontrakt til 30.6.2018, hvilket betyder at Allan Gaarde stoler på, at Viktor Ahlmann kan få succes i AaB.

En nuance til diskussionen er vores lønbudget, og som Allan Gaarde har udtalt i en artikel i Nordjyske, så kan vores trup ikke udelukkende bestå af angribere. Anders K. Jakobsen har kontraktudløb den 31.12.2015, og hvis han forlænger i AaB, skal han have en lønforhøjelse. Nicklas Helenius skal købes fri af Aston Villa, hvor han får en rigtig flot løn. Hvis han skal tilbage til AaB, så skal han acceptere en lønnedgang, da vi ikke har råd til at betale løn i den størrelse.

Mit drømmescenarie er, at vi forlænger med Anders K. Jakobsen og køber Nicklas Helenius, hvor vi skriver kontrakter med begge spillere til 30.6.2018. Herefter beholder vi Lukas Spalvis, Rasmus Jönsson og Jannik Pohl til bredden, mens vi forsøger at leje Viktor Ahlmann ud til enten Hobro, Vendsyssel eller en anden 1. divisionsklub. Grunden til at jeg nævner Hobro og Vendsyssel er primært geografi, mens Ahlmann kan træne ekstra træningspas i AaB. Herudover mister Hobro sandsynligvis Mads Hvilsom til sommer, som længe har været i belgisk søgelys, mens Viktor Ahlmann skal kunne konkurrere om en startplads i Vendsyssel, hvis han skal kunne gøre sig gældende på AaB's hold på sigt.

Hvad er jeres drømmescenarie, og er det realistisk at beholde både Nicklas Helenius og Anders K. Jakobsen med vores angrebssituation i AaB? Dertil kommer, at vi sandsynligt sælger Nikolaj Thomsen til sommer efter U21 EM, mens vi åbent i pressen har friet til både Kasper Kusk og Thomas Enevoldsen.

Kom med jeres bud!
Succés er midlertidigt. Loyalitet er for altid.

Brugeravatar
Frank Buck
Superliga
Superliga
Indlæg: 618
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:09
Favoritspiller: Nomwethe
Geografisk sted: Tørring
Kontakt:

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Frank Buck » 6. maj 2015, 07:45

Tror Helenius er for dyr - så forventer at han smutter til sommer. Det samme med Enevoldsen.
De er ellers to meget sympatiske, dygtige spillere, som bestemt ville pynte på holdet. Bare ikke til den pris de nok vil kræve.

Så vi skal forlænge med AK, og så må Jönsson, Spalvis, Ahlman og Pohl kæmpe om den anden plads i angrebet.
Syntes egentlig også vi er dækket godt ind så, forudsat at Ahlman og Pohl kan slå til på Superliga niveau.

Jeg er ret overbevist om, at AK kan blive endnu bedre end vi har set indtil nu, og det bliver hans store sæson næste år. Så der skal spilles lidt penge på næste sæsons Superliga topscorer ;)

Så angrebet er jeg ikke så nervøs for. Det er mere den offensive midtbane, jeg er nervøs for. Forsvinder Thomsen, så skal der tænkes nyt. Ved ikke om vores nye svensker kan overtage, men han virker ikke til at have imponeret Kent indtil nu. Men så er det der vi skal forstærke os, og ikke på angrebspladserne.
““...and the funny thing was that people who weren't entirely certain they were right always argued much louder than other people, as if the main person they were trying to convince were themselves.””
― Terry Pratchett, The Bromeliad Trilogy

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Søgaard » 6. maj 2015, 11:02

Krüger åbner i hvert fald for tilgang af en angriber http://www.bold.dk/nyt/vendsyssel-vil-h ... y-angriber - med begrænset budget, må de være åbne for at leje Ahlmann. Det kunne også styrke det samarbejde, der har været lidt under pres med BIF's indtog rundt omkring i landet, bl.a. med fokus på Vendsyssel en overgang.

Det efterlader os til den næste sæson med Jönsson, Spalvis, AK og Helen - samt Pohl som ny i truppen. Det mener jeg er en for meget. Men vil gerne have dem alle og det er lidt svært at argumentere mod nogen af dem. Helenius er lidt af en godbid at få fat i til den rigtige pris, men det ville egentlig passe meget godt trupmæssigt, hvis han lige ville ud og prøve sig af i udlandet en gang til. AK kan jeg ikke lide, at vi ikke skulle forlænge med. Han er en glimrende angriber, en type vi hungrer efter, når vi ikke har det i truppen. Samtidig har vi fat i Jönne pt., som SKAL spille. Får vi ham op i niveau, nu han ser ud til at holde sig rimelig fit, så kan han blive klasse - og vi har investeret en god portion penge i ham for næste sæson allerede. Spalvis skal også til at have spilletid igen - han skal spilles varm, for han var dælme skarp inden skaden, og vi skal se om han kan komme tilbage til det niveau - og gerne ligge på.

Alt i alt håber jeg at vi gør det mest økonomisk fornuftige, hvilket også efterlader os med en ret fornuftig besætning i angrebet, og lader Helenius gå, håber han har lyst til og kan finde et andet udlandsophold. Så satser vi i næste sæson på at forlænge med AK. Det giver Jönne, AK, Spalvis og Pohl til truppen, hvis Ahlmann sendes på udlån, og vi har egentlig 3 startere jeg vil være helt trygge ved i AK, Spalvis og Jönsson. Ahlmann må så tilbagekaldes, i tilfælde af skader. Det betyder også, at vi har angrebet på plads til næste sæson igen, med AK, Spalvis, Ahlmann og Pohl - så må man jo så vurdere, om Ahlmann/Pohl er blevet stærke nok til at supplere og tage en del starter, meget kan ske.

/Søgaard
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
Ham der Emil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1524
Tilmeldt: 7. jul 2005, 13:45
Favoritspiller: David Beckham og Martin P
Geografisk sted: 50939

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Ham der Emil » 6. maj 2015, 11:24

Enig i at der så absolut skal forlænges med AK! Det virkede på et tidspunkt som om, at AK havde lidt svært ved at finde sig til rette i truppen, og også havde lidt konflikter med nogle spillere på holdet (specielt Helen). Han har set godt ud i år, og jeg tror, at næste sæson vil han komme op på 15+ kasser i ligaen. Et angreb med AK og Spalvis har jeg lidt svært ved at se, begge spillere skal nok helst have en Jönne type ved siden af sig. Smutter Thomsen, så kan Jönne jo også nappe den ene kant, og spille lidt ala Kusk - altså trække utrolig meget ind i banen.
Gilli syntes jeg også har set lovende ud i de sidste par kampe. Ham glæder jeg mig til at se mere til.

Næste sæson bliver god. Spændende hvad Søndergaard finder på til den tid.

Vedr. Blomqvist, så blev han jo købt som en langsigtet løsning til Risgård; så næste sæson skal han nok få sine chancer.
Et Hjerte - En Klub

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af FlæskeFrank » 6. maj 2015, 12:19

Søgaard skrev:Krüger åbner i hvert fald for tilgang af en angriber http://www.bold.dk/nyt/vendsyssel-vil-h ... y-angriber - med begrænset budget, må de være åbne for at leje Ahlmann. Det kunne også styrke det samarbejde, der har været lidt under pres med BIF's indtog rundt omkring i landet, bl.a. med fokus på Vendsyssel en overgang.

Det efterlader os til den næste sæson med Jönsson, Spalvis, AK og Helen - samt Pohl som ny i truppen. Det mener jeg er en for meget. Men vil gerne have dem alle og det er lidt svært at argumentere mod nogen af dem. Helenius er lidt af en godbid at få fat i til den rigtige pris, men det ville egentlig passe meget godt trupmæssigt, hvis han lige ville ud og prøve sig af i udlandet en gang til. AK kan jeg ikke lide, at vi ikke skulle forlænge med. Han er en glimrende angriber, en type vi hungrer efter, når vi ikke har det i truppen. Samtidig har vi fat i Jönne pt., som SKAL spille. Får vi ham op i niveau, nu han ser ud til at holde sig rimelig fit, så kan han blive klasse - og vi har investeret en god portion penge i ham for næste sæson allerede. Spalvis skal også til at have spilletid igen - han skal spilles varm, for han var dælme skarp inden skaden, og vi skal se om han kan komme tilbage til det niveau - og gerne ligge på.

Alt i alt håber jeg at vi gør det mest økonomisk fornuftige, hvilket også efterlader os med en ret fornuftig besætning i angrebet, og lader Helenius gå, håber han har lyst til og kan finde et andet udlandsophold. Så satser vi i næste sæson på at forlænge med AK. Det giver Jönne, AK, Spalvis og Pohl til truppen, hvis Ahlmann sendes på udlån, og vi har egentlig 3 startere jeg vil være helt trygge ved i AK, Spalvis og Jönsson. Ahlmann må så tilbagekaldes, i tilfælde af skader. Det betyder også, at vi har angrebet på plads til næste sæson igen, med AK, Spalvis, Ahlmann og Pohl - så må man jo så vurdere, om Ahlmann/Pohl er blevet stærke nok til at supplere og tage en del starter, meget kan ske.

/Søgaard
Meget enig omkring AK.

Typemæssigt er der vel følgende angrebsgrupper: 1) AK(jeg kan kun se målet) 2) Helenius og Jönsson(tekniker et eller andet) 3) Spalvis og Pohl(er vel det tættest på en tankcenterforward) og 4) Ahlmann, som jeg ikke ved hvor skal passes ind. Gilli er ikke taget med i ligningen.

Hvis jeg har ret i denne betragtning, så skal gruppe 2 og 3 vel reduceres med en mand hver, særligt hvis der ikke er *Europa til efteråret. Så Helenius passer vel dårligt i den ligning medmindre Jönsson forsvinder
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Yankee » 6. maj 2015, 12:55

Lad os dog beholde alle fire. Jönsson og Spalvis har (af gode grunde) intet vist i denne sæson, og der er ikke noget unormalt i at bruge 40-50 pct. af sit budget på angribere. Det er så afgørende for holdets præstationer at vi har nogle angribere, der laver mål, at vi bør have fire gode til hver en tid. Så kan vi bedre overleve at køre en U19-knægt på backen eller kanten.

Brugeravatar
Supersystem
2. div
2. div
Indlæg: 164
Tilmeldt: 17. maj 2014, 10:15
Favoritspiller: Maldini
Geografisk sted: Østerbro
Kontakt:

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Supersystem » 6. maj 2015, 13:44

Personligt kan jeg godt undvære Niklas H. Jeg er godt tilfreds med RJ, Spalvis, AK og så en reserve. Det har intet at gøre med, at jeg ikke ser NH som en god spiller, og han har bestemt bidraget positivt i AaB-trøjen. Men det er nye tider, og jeg vil hellere have de andre vi benytter os af de andre.

Hvis vi får NH ind i truppen til næste år, så har vi et luksus problem. Der er bare andre områder jeg hellere vi bruge penge end på NH
Abraham Lincoln sagde engang, at mennesker er lige så glade, som de beslutter sig for at være.
Det handler nemlig ikke om hvad du har, og egentlig heller ikke om, hvem du er med. Det handler om hvem du er, og hvad du gør med det du møder på din vej

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Jesper Schmidt » 6. maj 2015, 16:41

Yankee skrev:Lad os dog beholde alle fire. Jönsson og Spalvis har (af gode grunde) intet vist i denne sæson, og der er ikke noget unormalt i at bruge 40-50 pct. af sit budget på angribere. Det er så afgørende for holdets præstationer at vi har nogle angribere, der laver mål, at vi bør have fire gode til hver en tid. Så kan vi bedre overleve at køre en U19-knægt på backen eller kanten.
Jeg kan sagtens følge pointen, men det bliver svært at gøre, samtidig med at vi holder på de unge talenter, heriblandt også Spalvis som jeg ikke tror kan affinde sig med at være så langt tilbage i køen, hvilket jeg på alle måder kan følge. Det er selvfølgelig et luksusproblem af de helt store for klubben, men vi skal dælme også passe på vi ikke kommer til at smide guld på gaden, ikke mindst for hvad angår Spalvis.

Det bliver et kæmpe dilemma at løse, for fortsætter Helenius på det niveau han har vist på det sidste, skal man selvfølgelig gøre ALT for at beholde ham, og man kan sådan set sige præcist det samme om AK. Omvendt synes jeg sådan set at en forlængelse med Dalsgaard bør prioriteres over AK, ligesom jeg trods alt nok også hellere ville bruge penge på at købe Kusk end Helenius.

Én ting er sikkert - Gaarde får både travlt og grå hår i løbet af sommeren :)

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Yankee » 6. maj 2015, 18:02

Jesper Schmidt skrev:
Yankee skrev:Lad os dog beholde alle fire. Jönsson og Spalvis har (af gode grunde) intet vist i denne sæson, og der er ikke noget unormalt i at bruge 40-50 pct. af sit budget på angribere. Det er så afgørende for holdets præstationer at vi har nogle angribere, der laver mål, at vi bør have fire gode til hver en tid. Så kan vi bedre overleve at køre en U19-knægt på backen eller kanten.
Jeg kan sagtens følge pointen, men det bliver svært at gøre, samtidig med at vi holder på de unge talenter, heriblandt også Spalvis som jeg ikke tror kan affinde sig med at være så langt tilbage i køen, hvilket jeg på alle måder kan følge. Det er selvfølgelig et luksusproblem af de helt store for klubben, men vi skal dælme også passe på vi ikke kommer til at smide guld på gaden, ikke mindst for hvad angår Spalvis.

Det bliver et kæmpe dilemma at løse, for fortsætter Helenius på det niveau han har vist på det sidste, skal man selvfølgelig gøre ALT for at beholde ham, og man kan sådan set sige præcist det samme om AK. Omvendt synes jeg sådan set at en forlængelse med Dalsgaard bør prioriteres over AK, ligesom jeg trods alt nok også hellere ville bruge penge på at købe Kusk end Helenius.

Én ting er sikkert - Gaarde får både travlt og grå hår i løbet af sommeren :)
Vi kender jo ikke de økonomiske forudsætninger - og ved faktisk ikke engang rigtigt i hvilken retning pilen peger sådan rent strategisk.

Men vi er vel også på et sted, hvor det ikke ville skade at få lidt frisk blod ind udefra? Det synes jeg næsten er vigtigere end hvem vi lige får forlænget med. Vi har mange folk på vej frem, men kunne også godt bruge noget ny motivation og inspiration i truppen. Det er også i det lys jeg ser signingen af Blomqvist og hele Mensah-sagaen. Mon ikke vi ser AaB gå efter en ny kantspiller eller måske en venstre back udefra til sommer? Der er muligheder nok rundt omkring, og samtidig kan vi jo lade Lars Søndergaard vurdere de spillere, vi har på vej mod kontraktudløb.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af jonas386 » 6. maj 2015, 18:09

Jeg ser meget gerne at vi henter Kusk og tilknytter Helenius permanent og sender Thomsen samt Enevoldsen videre. I det tilfælde kan vi bruge Jönsson på Thomsens plads, og Kusk kan tage højrekanten som han gjorde med succes i mesterskabssæsonen. Børsting og Bruhn kan så tage de indhop der kommer, for de skal nok komme såfremt der også, 7-9-13, kommer europa på bordet. I det tilfælde har vi Helenius, AK, Spalvis og Pohl/Ahlmann til de 2 forreste pladser, og det mener jeg ikke er helt dumt når også Jönsson kan tage pladsen såfremt det bliver aktuelt. Det vil give en ideal opstilling som følger:



Bænk: CC, Patrick, Blåbjerg, Kasper P, Blomqvist, Bruhn, Spalvis

Her er der ikke taget så meget hensyn til midterforsvaret, og bænken er blot et eksempel, som selvfølgelig kan komme til at se anderledes ud, men det synes jeg er en virkelig potent offensiv der har lidt af det hele. Og samtidig er der rigeligt at skyde med fra bænken. Man kan jo frygte at vi på den måde holder unge talenter såsom Børsting og Bruhn ude af truppen, men jeg tror egentlig på at spillere helt generelt har nemmere ved at udvikle sig hvis de kommer ind på et hold der fungerer, og hvor ansvaret ikke ligger på om U/19 spilleren der kommer ind er kampafgørende. Jeg synes både Børsting og Bruhn er spændende talenter, men jeg synes samtidig de har haft det sværere end nødvendigt fordi det har været lidt et problem at de ikke er kampafgørende nok, og det tror jeg egentlig ikke er særlig givende for udviklingen.

Alt i alt synes jeg ikke der er mange hold i suppen der kan matche en offensiv, eller en start-11'er, der er meget stærkere. Og samtidig synes jeg der er plads til talenterne kan komme ind og få de minutter de skal bruge.
Det står og falder dog lidt med at Thomsen ryger videre, for det bliver ganske enkelt for meget hvis vi har denne trup og samtidig holder på en spiller som Thomsen, ja eller Enevoldsen for den sags skyld.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Angrebspuslespillet i AaB

Indlæg af Forza » 8. maj 2015, 10:21

Det er virkelig et luksusangreb vi har for tiden og hvem vi evt. skal skille os af med bliver virkelig svært at vælge.

Vi har på nuværende tidspunkt AK, Jönne, Spalvis, Helenius + talenterne Pohl og Ahlmann. Derudover spiller Ene også en habil angriber.

Jeg hælder til en udlejning af Ahlmann.

Pohl skulle eftersigende være et kæmpe talent og derfor kunne det være godt at lade ham så småt snuse til superligaen.

Jeg kunne godt tænke mig at man prøvede Jönsson på midtbanen. Hans enorme tekniske skills ville kunne udfordre godt og med vores kanter der ofte trækker ind tror jeg han ville kunne dække højrekanten godt. Spalvis er ung og viste i sidste sæson at han havde et enormt potentiale i angrebet inden hans forfærdelige skade. Dertil bringer han noget fysik som de andre angribere ikke har.
AK er nærgående og agressiv og yderst farlig foran mål og Helenius viser glimt af det niveau han havde i AaB inden AV.

Det optimale ville måske være at lade en spiller gå. Umiddelbart ville den oplagte spiller være Helenius. Han viser stadig kun i glimt hans topniveau og han er uden tvivl en løntung spiller hvis han skal hentes hjem permanent. Det der taler for er at hans form er yderst opadgående og han er begyndt at lave en del mål. Derfor afhænger hans fremtid nok især af hvad AV og ham selv vil kræve ved en evt. handel.

I tilfælde af at Ahlmann bliver lejet ud og Jönne bliver rykket ned på midtbanen vil jeg godt kunne se os beholde alle. Alternativt må vi nok desværre sige farvel og forhåbentligt på gensyn til Helenius.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Besvar