Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Buzz Killington » 27. maj 2016, 10:28

Maaske er det ikke saa tosset at vi misser europa? Det kan hurtigt komme til at lyde som en efterrationalisering, specielt paa dagen efter vi sagde farvel (med mindre Broendby gaar konkurs *krydser fingre*). Det er det maaske ogsaa, men derfor kan det jo godt give mening at spoerge alligevel.

Vi skal til naeste saeson med i slutspillet (top seks) for at opnaa klubbens oekonomiske maalsaetning. For at opnaa den uofficielle sportslige maalsaetning, skal vi spille med i toppen, hvilket man maa gaa ud fra er en placering hoejere end en sjetteplads.

Superligaens strukturreform betyder flere kampe, mindst 36 hvis man ender i mesterskabsspillet. Dog vil foerste del - grundspillet - byde paa generelt lettere modstand, da man nu har flere oprykkere i feltet. Jeg kan ikke finde nogen kampplanlaegning for 16/17 endnu, men jeg gaar ud fra man vil have flere efteraarskampe end i aar, hvilket vil vaere en udfordring for de fleste spillertrupper.

Med en enkelt undtagelse (07/08) har europaeisk deltagelse for vores vedkomne sammenfaldt med daarligere praestationer i superligaen. Hvis vi antager der er en staerk aarsagssammenhaeng her, vil vi alt andet lige vaere bedre forberedt paa at naa det vigtige slutspil uden europaeisk deltagelse. I lyset af vores praestationer de seneste tre maaneder, er der noget der tyder paa at saafremt vi var saa heldige at naa europa i 16/17, saa ville vi havde overordenligt svaert ved at opfylde begge vores maalsaetninger. Derfor er det en god ting at vi ikke naar europa…

...eller er det?

Jo, hvis vi naar europaeisk gruppespil saa er det et haardt kampprogram, men i det tilfaelde har vi jo allerede mere end opnaaet vores oekonomiske maalsaetning. Den sportslige er dog svaer at opnaa, hvilket delvist er forudsaetningen for europaeisk aaret efter. Til gengaeld er den oekonomiske gevinst og prestigen ved europaeisk deltagelse saa stor, at det mere end rigeligt kompenserer herfor.

Hvis vi ikke kommer i gruppespillet, saa kan vi risikere at staa i en situation, hvor vi har spillet seks ekstra kampe, uden den store oekonomisk gevinst, og med flere kampe i superligaen. Vi kan endda ligesom andre superligahold har oplevet, risikere at europa fjerner fokus fra suppen, og at evt. taesk i europa kan forplante sig til praestationerne i suppen. Det kan ogsaa vaere svaerere at have taktisk kontinuitet da man i europa ofte moeder langt bedre hold, og derfor er tvunget til at skift, hvilket igen kan resultere i problemer i suppen. Derfor kan det endda vaere en fordel at vores konkurenter i toppen af suppen alle har europaeisk paa programmet, og det er vel kun FCK der problemfrit kan spille med i begge turneringer.

Alt dette afhaenger naturligvis af hvor staerk vores trup er. Vi har i loebet af de sidste tre maaneder praesteret paa et uhyre lavt niveau. Fra at ligge paa andenpladsen ved vinterpausen med fantastisk spil, ligger vi for anden del af saesonen paa en delt niendeplads. Pointmaessigt er vi i et stort bundfelt, langt fra ligatopppen, hvor selv de daarligste (Broendby) har hentet 9 point flere end os de sidste tre maaneder.

Hvad er forskellen paa efteraar og foraar?

Truppen: Vi har mistet to mand – Dalle og Helenius. Vi har dog faaet Ahlmann tilbage, og har vaeret naesten helt forskaanet for skader i dette halvaar. Derudover kan naevnes at Spalvis og maaske KEP har haft hovederne et andet sted, hvilket har paavirket deres praestationer. Men alt i alt, er det ikke tydeligt at vores trup ikke vanvittigt svaekket. Derfor kan man, med en lille tilsnigelse, tage udgangspunkt i de sidste tre maaneder, naar man skal spekulere paa hvor vi staar i forhold til naeste aar. Og i det lys skal vi vaere overordenligt heldige bare for at naa mesterskabsslutspillet. Der er dog mange spoergsmaal der mangler at blive besvaret, e.g. hvor gode blive er de nytilkomne? Faar LS styr paa konceptet? Savner folk stadig Kuhn?


Konklusion: intet entydigt

Alt i alt er det surt at ende paa en femteplads, og det i sig selv er traels. Men i forhold til naeste aar, kan det vise sig at blive en fordel at vi missede europa.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Indlæg: 1205
Tilmeldt: 6. nov 2007, 17:11
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Spanky » 27. maj 2016, 10:30


Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Buzz Killington » 27. maj 2016, 10:35

Spanky skrev:Der er 21 kampe i efteråret.

http://www.dbu.dk/~/media/files/dbu_bro ... ar2017.pdf
Danke. dvs. 3 flere end i aar. Derudover skal vi maaske afgive spillere til OL hvilket ogsaa er en relevant variabel.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af hje1980 » 27. maj 2016, 13:58

Buzz Killington skrev:
Spanky skrev:Der er 21 kampe i efteråret.

http://www.dbu.dk/~/media/files/dbu_bro ... ar2017.pdf
Danke. dvs. 3 flere end i aar. Derudover skal vi maaske afgive spillere til OL hvilket ogsaa er en relevant variabel.
Nej. Vi skal måske afgive SPILLER!!! Kun en mand - kunne være Blåbjerg eller Børsting. Der er vel ikke andre i spil - måske Pohl of Bruhn men tvivler.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af le Cid » 27. maj 2016, 14:01

hje1980 skrev:
Buzz Killington skrev:
Spanky skrev:Der er 21 kampe i efteråret.

http://www.dbu.dk/~/media/files/dbu_bro ... ar2017.pdf
Danke. dvs. 3 flere end i aar. Derudover skal vi maaske afgive spillere til OL hvilket ogsaa er en relevant variabel.
Nej. Vi skal måske afgive SPILLER!!! Kun en mand - kunne være Blåbjerg eller Børsting. Der er vel ikke andre i spil - måske Pohl of Bruhn men tvivler.
Vi skal aflevere op til to spillere, hvis de udtages. Klubben må dog frede én spiller.
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Eksil » 27. maj 2016, 14:16

Selvom det ikke var blevet til noget, da den 4.plads starter så ufattligt tidligt, så kunne det have været hyggeligt med lidt europæisk bold. Det er længe siden der har været et walisisk hold på menuen.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Yankee » 27. maj 2016, 14:36

Det er lidt samme logik som dengang vi skulle høre på at AaB burde stille med reservehold mod Dynamo Kiev og Steaua Bukarest fordi vi var kommet lidt bagud i ligaen.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Funky » 27. maj 2016, 14:56

Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Buzz Killington » 27. maj 2016, 15:53

Funky skrev:Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
AaB budgetterer mig bekendt med top seks, uafhaengigt af europapladser, ligesom man gjorde i 14/15. Saa med mindre AaB har meldt noget ud i den henseende, tror jeg godt vi kan tage det til troende, og anerkende praemissen.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Hanga » 27. maj 2016, 16:01

Yankee skrev:Det er lidt samme logik som dengang vi skulle høre på at AaB burde stille med reservehold mod Dynamo Kiev og Steaua Bukarest fordi vi var kommet lidt bagud i ligaen.
Enig.

Vi forstår selvfølgelig godt hvad der menes... uden europa kan vi bedre overkomme og fokusere på ligaprogrammet.

Men det må jo aldrig nogensinde give mening at misse europakval - skal vi så helst undgå europakval næste sæson, så vi heller ikke skal bøvle med hårdt program i sæson 17/18?`

Europakval bør altid være målet i en klub som AaB!
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. maj 2016, 20:12

Hanga skrev:
Yankee skrev:Det er lidt samme logik som dengang vi skulle høre på at AaB burde stille med reservehold mod Dynamo Kiev og Steaua Bukarest fordi vi var kommet lidt bagud i ligaen.
Enig.

Vi forstår selvfølgelig godt hvad der menes... uden europa kan vi bedre overkomme og fokusere på ligaprogrammet.

Men det må jo aldrig nogensinde give mening at misse europakval - skal vi så helst undgå europakval næste sæson, så vi heller ikke skal bøvle med hårdt program i sæson 17/18?`

Europakval bør altid være målet i en klub som AaB!
Målet for en klub som AaB bør altid være at vinde ligaen, og være den bedste klub i Danmark!

Jeg vil til enhver tid påstå, at det på alle måder er mere vigtigt end at kvalificere sig til internationale kampe.

Og for lige at vende tilbage til den med prioriteringer i 14/15 sæsonen, så havde vi 5 sejre i ligaen ved vinterpausen... når man nu må konstatere at AaB valgte at køre efteråret igennem med den trupstørrelse man nu engang gjorde, så har jeg stadig ikke de store problemer med at argumentere for hvad det kostede at man ikke spillede med hele trupbredden i alle turneringer. Jeg synes fortsat godt at man kunne have givet flere af de unge chancen i EL kampene, og jeg kan virkelig ikke se det kontroversielle i at gøre det. Har man en realistisk mulighed for at vinde Superligaen, mener jeg til enhver tid at det bør være førsteprioriteten, og så kan man da selvfølgelig sagtens ærgre sig over at noget andet så må være andenprioritet, men sådan er det jo nu engang med meget her i livet.

Har man kun mel nok til enten at bage et brød, som man kan blive mæt af - eller en kage, som smager langt bedre og er mere spændende... så må man jo vælge, når man ikke har råd (eller har taget sig råd) til at købe nok mel til begge dele, eller også må man acceptere at enten begge dele, eller enten brødet eller kagen, ikke bliver til noget særligt. (vild bagedyst metafor-mode /off)

Selvfølgelig er det ekstremt vigtigt for AaB at få kampe i Europa, det kunne jeg ikke drømme om at modsige, men det vil altså efter min mening være svært at argumentere imod at netop cocktailen af mange kampe i Europa, og et AaB hold som kun ekstremt sjældent har haft de økonomiske muskler til rent faktisk at være optimeret til så mange kampe - det er en stor del af grunden til at AaBs resultater i sæsoner som efterfølger en succesfuld sæson, kun i et enkelt tilfælde (2008 mesterskabet) har været hvad man har håbet på. Og i præcist det tilfælde var præmissen markant anderledes end de andre gange, fordi man stadig var ved at bygge noget op.

Nå men anyways, jeg ærgrer mig da af helvede til over at vi ikke kvalificerede os til Europa i år, ikke mindst fordi det også var det absolutte minimum man kunne være tilfreds med efter denne sæson... men hey, om ikke andet slap vi for overskrifter som den Brøndby fik på Ekstra Bladet:

"Brøndby klar til Europa - men hvad skal de i grunden der?"

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Funky » 27. maj 2016, 23:04

Buzz Killington skrev:
Funky skrev:Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
AaB budgetterer mig bekendt med top seks, uafhaengigt af europapladser, ligesom man gjorde i 14/15. Saa med mindre AaB har meldt noget ud i den henseende, tror jeg godt vi kan tage det til troende, og anerkende praemissen.
Det er udmærket, hvad AaB budgetterer med. Jeg har ikke hørt, at man ikke vil ud i Europa, fordi det er for hårdt - tværtimod. Enten er det noget, man bare siger for sjov - eller også forpligter det.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Buzz Killington » 27. maj 2016, 23:51

Funky skrev:
Buzz Killington skrev:
Funky skrev:Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
AaB budgetterer mig bekendt med top seks, uafhaengigt af europapladser, ligesom man gjorde i 14/15. Saa med mindre AaB har meldt noget ud i den henseende, tror jeg godt vi kan tage det til troende, og anerkende praemissen.
Det er udmærket, hvad AaB budgetterer med. Jeg har ikke hørt, at man ikke vil ud i Europa, fordi det er for hårdt - tværtimod. Enten er det noget, man bare siger for sjov - eller også forpligter det.
Jf. vores track-record, saa er det dermed - med dine ord - bare noget man siger for sjov. Man vurderer at man ikke pt. har et tilstraekkeligt oekonomisk fundament til at opbygge og opretholde et hold der kan praestere i to staerke turneringer. Den vurdering kan man saa vaere uenige i, men saafremt det vitterligt er hvordan AaB ser verden, saa vil europaeisk fodbold vaere en svaekkelse i forhold til den hjemmelige liga.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. maj 2016, 23:52

Funky skrev:
Buzz Killington skrev:
Funky skrev:Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
AaB budgetterer mig bekendt med top seks, uafhaengigt af europapladser, ligesom man gjorde i 14/15. Saa med mindre AaB har meldt noget ud i den henseende, tror jeg godt vi kan tage det til troende, og anerkende praemissen.
Det er udmærket, hvad AaB budgetterer med. Jeg har ikke hørt, at man ikke vil ud i Europa, fordi det er for hårdt - tværtimod. Enten er det noget, man bare siger for sjov - eller også forpligter det.
Er det ikke netop det du nævner i den del Buzz her har citeret som er hele humlen?

Der er ikke noget som tyder på at AaB, med den nuværende strategi fra ledelsen, har planer eller ambitioner om at klæde holdet yderligere på til en eventuel UEFA kvalifikation, ligesom man heller ikke gjorde det i 14/15 sæsonen... hvis vi overhovedet har set det ske tidligere. Måske ER det lige præcist det skridt vi mangler at tage for at blive et blivende tophold - at turde lave en kortsigtet styrkelse af truppen for at kunne præstere i både Europa og superliga i en sammenpresset efterårssæson med mange kampe. Hvordan kunne 14/15 sæsonen f.eks. have set ud, hvis vi havde lavet 2-4 korte lejeaftaler a la Duncan/Lumb i efteråret? Det synes jeg sådan set er en interessant tanke, og måske en situation hvor kortsigtede aftaler kan skabe resultater på længere sigt, uden at man behøver at give afkald på den gennemgående strategi om bæredygtig økonomi og plads til talenter, på den lange bane.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Funky » 28. maj 2016, 00:21

Buzz Killington skrev:
Funky skrev:
Buzz Killington skrev:
Funky skrev:Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
AaB budgetterer mig bekendt med top seks, uafhaengigt af europapladser, ligesom man gjorde i 14/15. Saa med mindre AaB har meldt noget ud i den henseende, tror jeg godt vi kan tage det til troende, og anerkende praemissen.
Det er udmærket, hvad AaB budgetterer med. Jeg har ikke hørt, at man ikke vil ud i Europa, fordi det er for hårdt - tværtimod. Enten er det noget, man bare siger for sjov - eller også forpligter det.
Jf. vores track-record, saa er det dermed - med dine ord - bare noget man siger for sjov. Man vurderer at man ikke pt. har et tilstraekkeligt oekonomisk fundament til at opbygge og opretholde et hold der kan praestere i to staerke turneringer. Den vurdering kan man saa vaere uenige i, men saafremt det vitterligt er hvordan AaB ser verden, saa vil europaeisk fodbold vaere en svaekkelse i forhold til den hjemmelige liga.
Jeg taler ikke om track record. Jeg taler om, hvad der kommer ud af munden på AaB-ledelsen. De er ikke ude med "uha det bliver for hårdt"-argumenter, de vil da gerne have fået mere ud af sæsonen end en skuffende 5.plads. Til det siger jeg så - lidt provokerende, måske - at man da ikke kan have ambitioner om at komme ud i Europa, bare for at stille op med kanonføde. Vil man være et tophold, som spiller med i flere turneringer, så må man skrue et ordentligt setup sammen. Provokationen fra min side ligger i, at AaB givetvis godt kan se anderledes på det. Men jeg håber da virkelig ikke, at nogen derude går og siger "godt vi missede Europa". Det ville være en falliterklæring, og jeg tror i øvrigt heller ikke et øjeblik på det.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Funky » 28. maj 2016, 00:36

Jesper Schmidt skrev:
Funky skrev:
Buzz Killington skrev:
Funky skrev:Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
AaB budgetterer mig bekendt med top seks, uafhaengigt af europapladser, ligesom man gjorde i 14/15. Saa med mindre AaB har meldt noget ud i den henseende, tror jeg godt vi kan tage det til troende, og anerkende praemissen.
Det er udmærket, hvad AaB budgetterer med. Jeg har ikke hørt, at man ikke vil ud i Europa, fordi det er for hårdt - tværtimod. Enten er det noget, man bare siger for sjov - eller også forpligter det.
Er det ikke netop det du nævner i den del Buzz her har citeret som er hele humlen?

Der er ikke noget som tyder på at AaB, med den nuværende strategi fra ledelsen, har planer eller ambitioner om at klæde holdet yderligere på til en eventuel UEFA kvalifikation, ligesom man heller ikke gjorde det i 14/15 sæsonen... hvis vi overhovedet har set det ske tidligere. Måske ER det lige præcist det skridt vi mangler at tage for at blive et blivende tophold - at turde lave en kortsigtet styrkelse af truppen for at kunne præstere i både Europa og superliga i en sammenpresset efterårssæson med mange kampe. Hvordan kunne 14/15 sæsonen f.eks. have set ud, hvis vi havde lavet 2-4 korte lejeaftaler a la Duncan/Lumb i efteråret? Det synes jeg sådan set er en interessant tanke, og måske en situation hvor kortsigtede aftaler kan skabe resultater på længere sigt, uden at man behøver at give afkald på den gennemgående strategi om bæredygtig økonomi og plads til talenter, på den lange bane.
Tjah, hvis man mener, det er lejeaftaler, der skal til. Dem har AaB nu også forsøgt sig med tidligere. Jeg mener blot det er en kunstig diskussion, det her med "godt vi missede Europa". Det strider imod alle signaler fra AaB, at man skulle anlægge et sådant verdenssyn. Men jeg tror da det er rigtigt, at AaB med den nuværende strategi nok ikke ville gøre noget særligt meget anderledes hvis det var blevet til en 4.plads, og fair nok - de skal bare huske på deres egne signaler, derude på Hornevej. De VIL gerne være en topklub, og selv om det er en topklub i lille DK, så betyder det altså for mig, at man ikke kan sende signaler om at "pyha nej vi kan da vist ikke klare at stille med bare nogenlunde konkurrencedygtige hold til de turneringer, vi har vundet adgangsret til". Det er et signal jeg ville forvente og acceptere fra et bundhold.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Jesper Schmidt » 28. maj 2016, 02:38

Funky skrev: Tjah, hvis man mener, det er lejeaftaler, der skal til. Dem har AaB nu også forsøgt sig med tidligere. Jeg mener blot det er en kunstig diskussion, det her med "godt vi missede Europa". Det strider imod alle signaler fra AaB, at man skulle anlægge et sådant verdenssyn. Men jeg tror da det er rigtigt, at AaB med den nuværende strategi nok ikke ville gøre noget særligt meget anderledes hvis det var blevet til en 4.plads, og fair nok - de skal bare huske på deres egne signaler, derude på Hornevej. De VIL gerne være en topklub, og selv om det er en topklub i lille DK, så betyder det altså for mig, at man ikke kan sende signaler om at "pyha nej vi kan da vist ikke klare at stille med bare nogenlunde konkurrencedygtige hold til de turneringer, vi har vundet adgangsret til". Det er et signal jeg ville forvente og acceptere fra et bundhold.
Det er bestemt ikke fordi jeg i det store billede er fan af lejeaftaler, men det kunne måske være et interessant virkemiddel at tage i brug, fremfor at havne hvor vi for tit er havnet - med et efterår med både kampe i Europa og i ligaen, hvor vi tydeligvis ikke har haft et bredt nok hold til at kapere begge dele. Selvfølgelig havde man i den perfekte verden i de tilfælde et hold som var bredt nok, og havde nok kvalitet, til at magte et stærkt efterår i ligaen, selv om der også er EL eller CL kampe, men der er saftsusme langt op til et lønbudget som kan bære den slags, og man kommer jo også nemt til at sætte sig mellem to stole, i forhold til talentudvikling. Jeg kunne godt se helt korte og "øremærkede" lejeaftaler være et virkemiddel man kunne tage i brug, uden at ændre voldsomt på en økonomiske strategi, og jeg tror ærlig talt det kunne gøre en kæmpestor forskel hvis det kunne lykkes at være med helt i toppen af ligaen i flere år i træk, særligt efter et mesterskab. Det er en mulighed som vi indtil nu har fraskrevet os, i hvert fald i nyere tid, fordi holdet snarere er blevet svækket end gjort bredere efterfølgende. Noget som har sin helt naturlige, økonomiske årsag, som med stramme lønbudgetter er svær at ændre på, permanent. Men som tidligere nævnt, synes jeg nu også at truppen først og fremmest skal optimeres til at gøre det så godt som muligt i ligaen, ellers skal vi jo ud i satsninger af Brøndby/FCM agtige dimensioner, hvis der skal være bare nogenlunde sikkerhed for europæisk succes. Jeg mener ikke at det er en mulighed at hente eksempelvis 3-4 nye profiler på permanente kontrakter, for at have nogenlunde sikkerhed for at kunne klare begge opgaver, og det er vel i øjeblikket det som skulle til. Det er vel i det hele taget kun FCK som i det seneste årti har forstærket sig på baggrund af kommende europæiske opgaver.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af Buzz Killington » 28. maj 2016, 10:08

Funky skrev:
Jesper Schmidt skrev:
Funky skrev:
Buzz Killington skrev:
Funky skrev:Man kan ikke være eller blive et tophold, hvis man grundlæggende ikke kan eller vil påtage sig den arbejdsbyrde, der følger med. Så rationalet bag det oprindelige indlæg holder kun, hvis ledelsen i AaB ikke vil bruge de ressourcer, det ville kræve at spille europæisk (med andet end kanonføde).
AaB budgetterer mig bekendt med top seks, uafhaengigt af europapladser, ligesom man gjorde i 14/15. Saa med mindre AaB har meldt noget ud i den henseende, tror jeg godt vi kan tage det til troende, og anerkende praemissen.
Det er udmærket, hvad AaB budgetterer med. Jeg har ikke hørt, at man ikke vil ud i Europa, fordi det er for hårdt - tværtimod. Enten er det noget, man bare siger for sjov - eller også forpligter det.
Er det ikke netop det du nævner i den del Buzz her har citeret som er hele humlen?

Der er ikke noget som tyder på at AaB, med den nuværende strategi fra ledelsen, har planer eller ambitioner om at klæde holdet yderligere på til en eventuel UEFA kvalifikation, ligesom man heller ikke gjorde det i 14/15 sæsonen... hvis vi overhovedet har set det ske tidligere. Måske ER det lige præcist det skridt vi mangler at tage for at blive et blivende tophold - at turde lave en kortsigtet styrkelse af truppen for at kunne præstere i både Europa og superliga i en sammenpresset efterårssæson med mange kampe. Hvordan kunne 14/15 sæsonen f.eks. have set ud, hvis vi havde lavet 2-4 korte lejeaftaler a la Duncan/Lumb i efteråret? Det synes jeg sådan set er en interessant tanke, og måske en situation hvor kortsigtede aftaler kan skabe resultater på længere sigt, uden at man behøver at give afkald på den gennemgående strategi om bæredygtig økonomi og plads til talenter, på den lange bane.
Tjah, hvis man mener, det er lejeaftaler, der skal til. Dem har AaB nu også forsøgt sig med tidligere. Jeg mener blot det er en kunstig diskussion, det her med "godt vi missede Europa". Det strider imod alle signaler fra AaB, at man skulle anlægge et sådant verdenssyn. Men jeg tror da det er rigtigt, at AaB med den nuværende strategi nok ikke ville gøre noget særligt meget anderledes hvis det var blevet til en 4.plads, og fair nok - de skal bare huske på deres egne signaler, derude på Hornevej. De VIL gerne være en topklub, og selv om det er en topklub i lille DK, så betyder det altså for mig, at man ikke kan sende signaler om at "pyha nej vi kan da vist ikke klare at stille med bare nogenlunde konkurrencedygtige hold til de turneringer, vi har vundet adgangsret til". Det er et signal jeg ville forvente og acceptere fra et bundhold.
Jeg er personligt tilstraekkeligt pragmatisk anlagt til at mene at langsigtet vaekst i fodboldforretningen er vigtigere end fodboldsymbolik. FCN gjorde f.eks. i mine oejne det helt rigtige da de nedprioriterede CL i stedet for at danse med paa sportspressens sang om at satse (for DANSK FODBOLDS SKYLD :'( :'( :'( ). Vi er i en position lige nu hvor vi langsomt men sikkert vaekster, hvor storsalg og europaeisk deltagelse er ren bonus. Paa sigt tror jeg denne strategi er den eneste gangbare i et lille fodboldland som DK.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

birk
Allstar
Allstar
Indlæg: 2453
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:52

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af birk » 28. maj 2016, 11:14

Stor salg ? AaB ?

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Den obligatoriske: "Det er ikke saa skidt vi missede europa" -traad

Indlæg af frederikshavneren » 28. maj 2016, 18:42

Synes godt nok at det var skuffende at høre Gaarde efter Herning kampen, men det var omvendt også en ualmindelig medgørlig reporter som slet ikke stillede de åbenlyse kritiske spørgsmål.

Der skulle naturligvis være spurgt ind til forårets katastrofale sportslige resultater, efterårets måske bedst spillende hold som er blevet forvandlet til noget af det mest bovlamme samt ikke mindst ville det være oplagt at spørge hvor presset Søndergaard er.

Besvar