OB - AaB, 29.05.2016

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: OB - AaB, 29.05.2016

Indlæg af Patmand » 30. maj 2016, 18:24

FlæskeFrank skrev:
Patmand skrev:
FlæskeFrank skrev:Nu er det også et problem at AaB har kvalificeret ungdomsspillere, som de tror kan spille førsteholdskampe ???!!!

Jeg tror ingensteder, at man kan finde en AaB-ansvarlig som siger, at de unge kan sagtens erstatte dem, som forsvinder. Den udtalelse vil jeg gerne se.
Ahva? Du læser da vist mit indlæg som djævelen læser biblen.

Jeg kan tælle 17 spillere i den nuværende trup som er enten egen avl, eller har fået deres seniordebut på superliganiveau i AaB. Det er vel og mærke dem der fortsætter i AaB efter sommerpausen. Så bliver der rykket ca. 6 nye ungdomsspillere op i truppen. 17 + 6 = 23.

Jeg har stor tiltro til AaB's evner til at udvikle talenter...men fandme ikke at de kan udgøre 90% af en trup der permanent skal ligge til i toppen af dansk fodbold. Man kan endda hive den bedste frem, Nicolaj Thomsen, han er væk om senest 6 måneder.

Du siger man også henter kvalitet ind når de bedste spillere forlader AaB. Hvem erstattede Thelander, AK, Dalsgaard?
Jeg er med på man ikke hver gang kan erstatte en stamspiller af en ny "profil" hentet udenbys. Men nu er AaB slået ind på en sti hvor der stort set udelukkende rekrutteres fra egen ungdomsafdeling.

Hvem er de profiler som AaB's hold er bygget omkring? Du ved...dem i deres bedste fodboldalder som er sultne efter at opnå resultater med AaB og som er på lange/længere kontrakter. Hvem er de?

En Ahlman? Det er den eneste jeg kan se der kan komme i nærheden af det jeg efterspørger. Og han kæmper trods alt stadig en kamp for at vende tilbage på det niveau han havde før korsbåndsskaden. Hvis ikke han var løbet ind i det skadeshelvede, så tror jeg godt man kan antage at han også var væk.

Du siger man erstatter topscoreren i Superligaen med Helenius? En Helenius som var så elendig at man lejede ham ud. Han har haft et par år til at finde sig selv siden tiden i Aston Villa. Det er endnu ikke sket. Som du selv skriver, det er fire år siden han præsterede.
Man kunne sige det samme om Jönsson. Han var god for over to år siden men har siden svinget mellem at være pivringe og op til nogenlunde.
Nu ved vi ikke om han er i AaB i næste sæson. Personligt håber jeg det ikke. Jeg syntes ikke det er i orden man har en mand på kontrakt i tre år og han præsterer i under et år. Det er sgu for dyr en måde at gøre det på. Så HAR han haft muligheden for at bevise han er sin høje løn værd - og i den grad fejlet.

Rygtet om Okotie er allerede lagt i graven. Og hvis man er på jagt efter en angriber i den kategori så må vi formode det er fordi man ikke tror på Helenius evner, modsat dig.

Selv AaB's bærende spillere giver jo udtryk for det jeg efterspørger.
Würtz udtaler til Nordjyske "det bliver godt at få lidt nyt blod og lidt ny energi i truppen."
Risgaard til BT "Man er selvfølgelig noget bekymret over situationen. Vi mister igen stamspillere i det kommende vindue, det har vi gjort mange gange før. Vi mister nogle rigtig vigtige spillere og ved ikke, hvad der sker med Nicolaj Thomsen og Rasmus Jönsson."

Vi mister kvalitet og vi får ungdomsspillere ind i stedet for. Det er et problem i kampene såvel som for træningsmiljøet. Der er en forkert dynamik i AaB's spillertrup og den står til at blive forværret.
Det er jo ikke ungdomsspillerne der hiver de andre op i en svær situation. Det er ikke dem der viser den nødvendige hårdhed og stabilitet på banen.
Jeg syntes ofte vi ser at AaB's egenudviklede spillere kommer direkte fra flinkeskolen. Det kan også være farligt kun at have den type spillere. Et hold har også brug for indpiskere, de fandenivoldske typer, nogen der kan råbe lidt. Ja, hvem ved - måske tilmed fighte.
AaB's hold kunne om noget bruge nogle flere spillere der går forrest. Opildner de andre til at yde deres bedste.

Nå, men hvad ved jeg om de her ting. Ingenting formodentlig.
Hvis de har kvaliteten er det underordnet om det er hjemmeavlet. Hvis vi havde 6 Martin Ødegaard stående klar, så svarede det til, at man sagde, at vi kun kan tage de tre, for det plejer vi... Tidligere var vi nød til at tage revl og krat, i dag kan vi nøjes med at tage det, som vi skal bruge fra ungdomsafdelingen.

Jeg tror, at man i de her år skal passe meget på, at generalisere "det plejer AaB". Økonomien ændres voldomt til det bedre og derfor er sidste års salg af Thelander uden erstatning ikke sammenligneligt med afgangen af KEP eller Thomsen denne sommer.

Mht. Helenius og alle de andre. Så vil man med din kontante "opdeling" jo kun have Würtz, Thomsen og N. Larsen tilbage i truppen. Alle de andre skulle erstattes.
For at tage det sidste først; jeg forstår umiddelbart ikke hvordan du når frem til den konklusion.
Det er som om du bevidst forsøger at lægge mig ord i munden.
Jeg syntes ellers jeg er klar nok i mælet.

Jeg har i lang tid beskrevet hvad jeg ser som en bekymrende udvikling, nemlig at stamspillerne lader deres kontrakter løbe ud og forsvinder. Samtidigt ser det ud som om AaB har svært ved at tiltrække profiler udefra. Det må bunde i at AaB ikke længere har et attraktivt setup. Selvfølgelig spiller lønniveauet en vis rolle, men der er også andre ting i det.

Det efterlader AaB til at satse voldsomt på egenudviklede spillere og det er skam fornuftigt at forsøge at fremelske dygtige spillere. Min pointe er, at der er også en grænse for hvor mange egnede superligaspillere man selv kan producere. Og de kommer i klumper - ikke præcis 2,4 dygtige superligaspillere pr årgang.
Det syntes jeg harmonerer dårligt med de forventninger AaB har meldt ud omkring at spille med i toppen hvert år.

Du undlod behændigt at svare på spørgsmålet; hvem er det AaB er ved at bygge holdet op omkring?
Altså spillere i deres bedste fodboldalder som er sultne efter at opnå resultater med AaB. Det er dem jeg syntes der mangler.

Jeg syntes trenden er klar, det går den gale vej i øjeblikket. Og ja, det går selvfølgelig op og ned i en mellemstor klub som AaB.

Dagens begivenheder syntes jeg i øvrigt meget godt underbygger det jeg har gentaget flere gange over det seneste 1-2 år.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: OB - AaB, 29.05.2016

Indlæg af FlæskeFrank » 30. maj 2016, 19:59

Patmand skrev:1) For at tage det sidste først; jeg forstår umiddelbart ikke hvordan du når frem til den konklusion.
Det er som om du bevidst forsøger at lægge mig ord i munden.
Jeg syntes ellers jeg er klar nok i mælet.

Jeg har i lang tid beskrevet hvad jeg ser som en bekymrende udvikling, nemlig at stamspillerne lader deres kontrakter løbe ud og forsvinder. Samtidigt ser det ud som om AaB har svært ved at tiltrække profiler udefra. Det må bunde i at AaB ikke længere har et attraktivt setup. Selvfølgelig spiller lønniveauet en vis rolle, men der er også andre ting i det.

2) Det efterlader AaB til at satse voldsomt på egenudviklede spillere og det er skam fornuftigt at forsøge at fremelske dygtige spillere. Min pointe er, at der er også en grænse for hvor mange egnede superligaspillere man selv kan producere. Og de kommer i klumper - ikke præcis 2,4 dygtige superligaspillere pr årgang.
Det syntes jeg harmonerer dårligt med de forventninger AaB har meldt ud omkring at spille med i toppen hvert år.

3) Du undlod behændigt at svare på spørgsmålet; hvem er det AaB er ved at bygge holdet op omkring?
Altså spillere i deres bedste fodboldalder som er sultne efter at opnå resultater med AaB. Det er dem jeg syntes der mangler.

4) Jeg syntes trenden er klar, det går den gale vej i øjeblikket. Og ja, det går selvfølgelig op og ned i en mellemstor klub som AaB.

Dagens begivenheder syntes jeg i øvrigt meget godt underbygger det jeg har gentaget flere gange over det seneste 1-2 år.
Ad 1) Nu var det et forsøg på at få at vide, hvem som er gode nok på holdet. For hvis det kun var de nævnte fire spillere, så vil man altid være skuffet.

2) Talenterne kommer netop i klumper, så hvad skal AaB gøre, hvis de har mange talenter, men der kommer en ordentlig klump her til sommer. Enten skal "gode nok" talenter skylles ud med badevandet eller også skal man skabe plads(ved f.eks. udleje spillere eller undlade at købe spillere mellem de etablerede og to talenter).

3) AaB skal bygges op om Larsen, Ahlmann, Holgersson, Würtz og Risgaard. Suppleret med spillere, som stadig kan videreudvikles men som allerede har spillet mange kampe Ahlmann, Kasper P og Børsting. Thomsen og Enevoldsen ser jeg på vej ud, så de er overgangsfigurer. Meilinger skal ind og være fast spiller, men ukendt. Det giver i en kortere periode 10-11 spillere til startellever, læg dertil at vi afgiver to angribere, men endnu ikke indkøbt en spiller(Helenius eller ny).

4) Som jeg har pointeret andetsteds, så kan man ikke bruge AaB anno 2014 eller 2015, da økonomien var helt anderledes. Det viser netop købet af Holgersson og Meilinger. Og hvad der endnu vigtigere - AaBs sportchef har ikke sagt at transfervinduet er smækket i. Så AaB af i går ligner slet ikke AaB af i dag.
- FlæskeFrank

Besvar