10 punkter i en 2020 plan....

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2988
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af raekkeettre » 31. maj 2016, 12:57

Yankee skrev:
raekkeettre skrev:Jeg vil også gerne lige byde ind, da jeg er opretshaver :) af denne lille tråd i sin tid...

Mission/Vision som AaB har - er nu ganske fin for mig! Det er meget romantisk og nået som Nordjyder skal kunne se sig selv i. Men herefter er det eneste jeg har hørt om nogle plan eller strategi, at vi skal slutte i top 6 hvert år, og vi budgettere uden spillerslag og Europa - her stopper det! Man kunne sagtens sætte dagsorden, sådan så deres handlinger giver mening for os - "selvom det ville give knap så meget rum for debat :)" - men hvis de havde en 10 punkts plan der skulle sikre dem, at deres vision holder, deres top6 hvert år holder, deres økonomisk fundament holder.... så synes jeg deres kommunikation kunne blive meget mere stringent - mere tydelig! Og derved, også virke som et arbejdsredskab for ledelsen.

Jeg mangler så at sige en kontrakt mellem AaB og deres stakeholders.

Som skrevet før...en 10 punkts plan kunne være:

1) AaB skal i 2020 have mindst 3 spillere på hver af ungdomslandsholdene
2) AaB skal være i Top3 i de 2 ungdomsrækker
3) AaBs senior hold skal bestå af 50% egne spillere
4) Der budgetteres altid med et nul - uden spiller salg og europæisk deltagelse.
5) 50% af spillersalg skal bruges til geninvestering i nye spillere
6) AaBs alders gennemsnit skal være omkring 25 år i senior truppen
7) AaBs træningsforhold, og her tænkes trænere, anlæg, etc skal være i top 3 i Denmark, og nået som skal sikre AaB er attraktive for spillere
8) AaBs omsætning skal stige med 5% hvert år. Her tænkes indtægter fra mulig Europæisk fodbold og spiller salg ikke ind.
9) AaB skal være i slutspillet 4 ud af de næste 5 år.
10) Tilskuer gennemsnittet skal stige med 5% hvert år

ja ja ja - meget snak :) men jeg mener, der mangler en tydelighed...som jeg synes forholdsvis nemt kan defineres i bestyrelsen. Herefter er det direktionen der skal ligge en strategi for hvordan de vil sikre sig ovenstående overholdes, når den er lagt er det den daglige ledelse der går i arbejdesmode - og samtidig kan man bruge 2020 planen og dens punkter, i den meget meget vigtige kommunikation til stakeholderne.

MEN - jeg forstår også hvorfor AaB ikke gør det! De vil ikke hænges op på noget, de vil ikke sætte deres røv der ud hvor det kan gøre ondt...men jeg mener bare, der er så meget mere at hente ved at forpligte sig overfor regionen, stakeholderne, fans etc.....så den kontrakt - den commitment - de balls....mangler jeg for at se tydeligheden i min klubs ageren!
Jeg anerkender dine idéer, men du bør skelne mellem slutmål og "means-to-an-end"-mål. Du skal meget tættere på selve AaBs kerne for at kunne sætte gode mål, der ikke begrænser det daglige arbejde i forretningen.

God målstyring relaterer sig til den absolutte kerne af virksomheden. Et mål skal være et mål i sig selv og ikke blot et skridt på vejen til at opnå noget andet. Det vil for AaB måske sige: Sportslige resultater, popularitet og sikker forvaltning af aktionærernes penge. Hvis AaB leverer på de tre parametre, så vil AaB være en succes - uanset hvordan vi når derhen.

Så kan det være ligemeget hvor mange unge og gamle spillere vi har, hvor mange kampe vores U17-hold vinder eller alt muligt andet. Det er alt sammen midler til at indfri de tre overordnede målsætninger, og ledelsen bør til hver en tid have så stor frihed som muligt under det overordnede målbillede. Med dine mål vil sportsdirektøren og den øvrige ledelse være bundet på hænder og fødder. Hvorfor må man ikke lave planlagte investeringer og dermed budgettere med et mindre underskud? Det er da en kæmpe begrænsning af ledelsens arbejde at opstille sådan en målsætning og vil til tider virke direkte kontraproduktivt på de overordnede mål for forretningen.
Jeg anderkender blankt, at der ikke er tænkt vanvigtigt meget over de opstillede mål - og de kan sagtens kategoriseres og prioriteres.

Men jeg køber ikke præmissen om, at hvis man har nogle klare mål og nogle klare delmål, at det begrænser råderummet for en ledelse. Jeg mener omvendt at jo klare rammerne er, jo nemmere er det for en ledelse at agere, da de rammer er fastsat af den simple grund, at bestyrelsen er 100% overbevist om, at det er måden man skaber den bedste fodboldforretning og det bedste fodboldhold i Nordjylland.

Det er klart min holdning at bestyrelsen skal udstikke nogle klare retningslinjer og mål, som er taget på baggrund af en gennemarbejdet analyse. Hvis alt er lige vigtigt er alt ligegyldigt - og her mangler jeg nogle klare holdninger og prioriteringer, som skal danne grundladet for min klubs fremtidige eksistens...

MEN thank good, Jeg ikke er dem der skal tage de valg, for det kræver balls...og måske også nogle der er større end dem de Nordjyder der sidder i bestyrelsen besidder, for de hænger dem selv helt ud på kanten - og de lever helst i det gemte...

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af Yankee » 31. maj 2016, 13:19

raekkeettre skrev:
Jeg anderkender blankt, at der ikke er tænkt vanvigtigt meget over de opstillede mål - og de kan sagtens kategoriseres og prioriteres.

Men jeg køber ikke præmissen om, at hvis man har nogle klare mål og nogle klare delmål, at det begrænser råderummet for en ledelse. Jeg mener omvendt at jo klare rammerne er, jo nemmere er det for en ledelse at agere, da de rammer er fastsat af den simple grund, at bestyrelsen er 100% overbevist om, at det er måden man skaber den bedste fodboldforretning og det bedste fodboldhold i Nordjylland.
Ja, det kan sagtens være interne mål mellem bestyrelsen og ledelsen. Men det er da ikke noget, AaB skal blande offentligheden ind i? Interne mål holdes naturligvis internt.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2988
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af raekkeettre » 31. maj 2016, 13:29

Yankee skrev:
raekkeettre skrev:
Jeg anderkender blankt, at der ikke er tænkt vanvigtigt meget over de opstillede mål - og de kan sagtens kategoriseres og prioriteres.

Men jeg køber ikke præmissen om, at hvis man har nogle klare mål og nogle klare delmål, at det begrænser råderummet for en ledelse. Jeg mener omvendt at jo klare rammerne er, jo nemmere er det for en ledelse at agere, da de rammer er fastsat af den simple grund, at bestyrelsen er 100% overbevist om, at det er måden man skaber den bedste fodboldforretning og det bedste fodboldhold i Nordjylland.
Ja, det kan sagtens være interne mål mellem bestyrelsen og ledelsen. Men det er da ikke noget, AaB skal blande offentligheden ind i? Interne mål holdes naturligvis internt.
Jeg ved ikke hvor naturligt det er - når vi snakker om et produkt hvis kunder samtidig er fans og har en større bevågenhed i Lokal-/Regionområdet end kongehuset - og derfor er tilhørersforholdet en helt andet end hvis du snakker en almindelig virksomhed. En fodbold forretning er jo transparent som ind i helvede...

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af Yankee » 31. maj 2016, 13:42

raekkeettre skrev:
Yankee skrev:
raekkeettre skrev:
Jeg anderkender blankt, at der ikke er tænkt vanvigtigt meget over de opstillede mål - og de kan sagtens kategoriseres og prioriteres.

Men jeg køber ikke præmissen om, at hvis man har nogle klare mål og nogle klare delmål, at det begrænser råderummet for en ledelse. Jeg mener omvendt at jo klare rammerne er, jo nemmere er det for en ledelse at agere, da de rammer er fastsat af den simple grund, at bestyrelsen er 100% overbevist om, at det er måden man skaber den bedste fodboldforretning og det bedste fodboldhold i Nordjylland.
Ja, det kan sagtens være interne mål mellem bestyrelsen og ledelsen. Men det er da ikke noget, AaB skal blande offentligheden ind i? Interne mål holdes naturligvis internt.
Jeg ved ikke hvor naturligt det er - når vi snakker om et produkt hvis kunder samtidig er fans og har en større bevågenhed i Lokal-/Regionområdet end kongehuset - og derfor er tilhørersforholdet en helt andet end hvis du snakker en almindelig virksomhed. En fodbold forretning er jo transparent som ind i helvede...
Og hvad så? Hvad skulle lokalområdet have ud af en målsætning om at AaB skal blive nr. 3 i U17-ligaen 2019/2020 eller at man aldrig må foretage planlagte investeringer?

I stedet for en masse snak så vil jeg meget hellere have at AaB fokuserer på at styrke den sportslige udvikling via at forbedre træningsanlægget eller at man arbejder med den lokale forankring via "Hele Nordjyllands Håndsrækning". AaB gør alle de ting, du efterspørger - men det er åbenbart ikke godt nok hvis ikke man har det formuleret i en forkromet 2020-plan?

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2988
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af raekkeettre » 31. maj 2016, 14:12

Yankee skrev:
raekkeettre skrev:
Yankee skrev:
raekkeettre skrev:
Jeg anderkender blankt, at der ikke er tænkt vanvigtigt meget over de opstillede mål - og de kan sagtens kategoriseres og prioriteres.

Men jeg køber ikke præmissen om, at hvis man har nogle klare mål og nogle klare delmål, at det begrænser råderummet for en ledelse. Jeg mener omvendt at jo klare rammerne er, jo nemmere er det for en ledelse at agere, da de rammer er fastsat af den simple grund, at bestyrelsen er 100% overbevist om, at det er måden man skaber den bedste fodboldforretning og det bedste fodboldhold i Nordjylland.
Ja, det kan sagtens være interne mål mellem bestyrelsen og ledelsen. Men det er da ikke noget, AaB skal blande offentligheden ind i? Interne mål holdes naturligvis internt.
Jeg ved ikke hvor naturligt det er - når vi snakker om et produkt hvis kunder samtidig er fans og har en større bevågenhed i Lokal-/Regionområdet end kongehuset - og derfor er tilhørersforholdet en helt andet end hvis du snakker en almindelig virksomhed. En fodbold forretning er jo transparent som ind i helvede...
Og hvad så? Hvad skulle lokalområdet have ud af en målsætning om at AaB skal blive nr. 3 i U17-ligaen 2019/2020 eller at man aldrig må foretage planlagte investeringer?

I stedet for en masse snak så vil jeg meget hellere have at AaB fokuserer på at styrke den sportslige udvikling via at forbedre træningsanlægget eller at man arbejder med den lokale forankring via "Hele Nordjyllands Håndsrækning". AaB gør alle de ting, du efterspørger - men det er åbenbart ikke godt nok hvis ikke man har det formuleret i en forkromet 2020-plan?
Vi vil jo det samme! :) Jeg mangler bare vi/jeg kan se på hvilken måde de har tænkt sig at drive MIN KLUB :) Og jeg synes det har været for meget fra hånden til munden det sidste år...og jeg synes også resultatet desværre beviser en strategi der ikke holdt. Jeg skrev i Vinter pausen, at de skulle satse på at være klar til 2016/17 - der bliver det pisse vigtigt at have et hold der kommer i slutspillet, meget meget mere vigtigt end at få Europæisk i år.....Og derfor ville jeg hellere køre et hold i stilling end satse benhårdt på Europa - og det modsatte er lige sket. Ikke for at være bagklog :)

Jeg synes man skal kigge lidt på Brøndby - efter de har meldt en plan og strategi ud, som er meget mere realistisk, og som skal være en stærk ramme for deres ageren, så er der jo forholdsvis ro på, for så kan de hele tiden dæmme deres handlinger op imod det udmeldte - og det skaber bare ro og en gennemsigtighed som mange forstår, og derfor ikke angriber. Der synes jeg den nye bestyrelse i Brøndby har gjort deres job, nemlig at skabe arbejdsro til ledelsen, og kommunikere den form for virksomhed de mener er den bedste for Brøndby.

Vores bestyrelse har ikke meldt noget ud - det er direktionen der har det og ja, det begrænser jo i sig selv udmeldingen, så - Vi skal være i top 6 og vi budgettere med et 0 uden spillersalg og Europæisk....Vi kan nu se ledelsen henter en masse unge spillere op, men er det mere af nød (for at holde økonomien nede) eller er det af gavn (fordi kvaliteten er der) - du høre jo en MASSE der råber skriger efter vi bruger nogle af de penge vi har på kistebunden - og signalere vi er en ambitiøse klub etc. etc. - så der er enden en misforståelse af strategien af AaB stakeholdere, eller den strategi ikke er meldt ordenligt ud.

Nu løber OB med alt - "klubben i fremdrift" - og hvorfor!?!? de er langt under os, de har slet ikke den historik vi har igennem de sidste 20 år, deres spillere er ikke bedre, de hugger vores...etc. etc....nej det er kommunikationen, signalet i deres handlinger etc. - jeg tror hvis du lavede en analyse om hvem af de 2 klubber der ende øverst næste år - vil 60% sige OB og 40% sige AaB - kun på baggrund af signal værdi og kommunikation. Og det har betydning for vores spillers selvopfattelse...

Nå...jeg stopper nu...ha ha..:) Sorry - men havde lige 10 min inden et møde...

seamann

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af seamann » 31. maj 2016, 14:16

Jeg synes man skal kigge lidt på Brøndby - efter de har meldt en plan og strategi ud, som er meget mere realistisk, og som skal være en stærk ramme for deres ageren, så er der jo forholdsvis ro på, for så kan de hele tiden dæmme deres handlinger op imod det udmeldte - og det skaber bare ro og en gennemsigtighed som mange forstår, og derfor ikke angriber. Der synes jeg den nye bestyrelse i Brøndby har gjort deres job, nemlig at skabe arbejdsro til ledelsen, og kommunikere den form for virksomhed de mener er den bedste for Brøndby.
Det bliver nok svært at blive enige med ret mange, hvis Brøndby skal være eksemplet på god ledelse.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af Eksil » 31. maj 2016, 14:30

Brøndby har ikke meldt en plan ud, men er på version 6.4!

Hvorfor gå sådan op i formelle mål. I så fald bør vi vinde CL 7 ud af 10 år.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2988
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af raekkeettre » 31. maj 2016, 14:30

seamann skrev:
Jeg synes man skal kigge lidt på Brøndby - efter de har meldt en plan og strategi ud, som er meget mere realistisk, og som skal være en stærk ramme for deres ageren, så er der jo forholdsvis ro på, for så kan de hele tiden dæmme deres handlinger op imod det udmeldte - og det skaber bare ro og en gennemsigtighed som mange forstår, og derfor ikke angriber. Der synes jeg den nye bestyrelse i Brøndby har gjort deres job, nemlig at skabe arbejdsro til ledelsen, og kommunikere den form for virksomhed de mener er den bedste for Brøndby.
Det bliver nok svært at blive enige med ret mange, hvis Brøndby skal være eksemplet på god ledelse.
Ha ha - ja okay - men sådan set fra helikopteren...og med den begrundelse at nuværende ledelser er MARKANT forbedret end hvad Oscar kunne udføre...Men yes - I get your point. Jeg håber også bare du kan se lidt af min...

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2988
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af raekkeettre » 31. maj 2016, 14:32

Eksil skrev:Brøndby har ikke meldt en plan ud, men er på version 6.4!

Hvorfor gå sådan op i formelle mål. I så fald bør vi vinde CL 7 ud af 10 år.
Fordi de er nemmere at forstå - men nu er jeg nok også lidt dummere end de fleste. Men jeg har simpelthen svært ved at forstå hvad de vil - og jeg tror spillere og stakeholderne har den samme opfattelse - nu når de er lidt dummere end de fleste :)

Brugeravatar
AnyFellow
1. div
1. div
Indlæg: 474
Tilmeldt: 29. jul 2005, 12:28
Geografisk sted: Viborg

Re: 10 punkter i en 2020 plan....

Indlæg af AnyFellow » 31. maj 2016, 14:56

raekkeettre skrev: Vores bestyrelse har ikke meldt noget ud - det er direktionen der har det og ja, det begrænser jo i sig selv udmeldingen, så - Vi skal være i top 6 og vi budgettere med et 0 uden spillersalg og Europæisk....Vi kan nu se ledelsen henter en masse unge spillere op, men er det mere af nød (for at holde økonomien nede) eller er det af gavn (fordi kvaliteten er der) - du høre jo en MASSE der råber skriger efter vi bruger nogle af de penge vi har på kistebunden - og signalere vi er en ambitiøse klub etc. etc. - så der er enden en misforståelse af strategien af AaB stakeholdere, eller den strategi ikke er meldt ordenligt ud.
Jeg synes nu strategien er meldt meget klart ud og efterhånden også gentaget igen og igen.

Det er nok nærmere et udtryk for uenighed i, at det er den rigtige strategi at følge.

Det er fair nok at være uenig i strategien, men hvis man ikke har forstået AaB strategi endnu, vil jeg mene at vedkommende burde kigge indad i stedet.

Besvar