Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Hanga » 16. feb 2017, 17:50

Spanky skrev: Jeg er helt enig, men den metode stemmer bare ikke overens med det som også er meldt ud om, at der skal være overskud på driften med udgangspunkt i en 6. plads i superligaen.
Så må AaB altså genoverveje deres strategi, for Bassogog bliver ikke den sidste spiller, som AaB kommer til at sælge (okay, nu skal vi lige have ham solgt først). Vi behøver bare at se på hvor mange spillere vi har solgt for større eller mindre beløb i løbet af de sidste 5 år.

Frit fra hukommelsen:

Lukas Spalvis, 12 mio. kr.
Nicolai Thomsen, 4-5 mio. kr.
Rasmus Thelander, 2-4 mio. kr.
Anders K. Jacobsen, 750k
Kasper Kusk, 4-5 mio. kr.
Nicklas Helenius, 12 mio. kr.
Lasse Nielsen, 2-3 mio. kr.
Lucas Andersen, 10 mio. kr.

Dvs. salg for i alt ca. 45-50 mio. kr. over de seneste 5 år.
Så har vi i ganske få tilfælde betalt et par mio. kr. for en transfer, f.eks. Blomqvist og Flores, og vi har betalt nogle sign-on fee's, men vi kan nok alle hurtigt blive enige om, at der har været et ret pænt overskud på transfersiden. Lønbudgettet ligger fortsat i den lave ende af superligatabellen, hvis man skal tro Medianos opgørelse sidste år.

Hvad er min pointe?

AaBs nuværende økonomiske budget er lagt ud fra en 6. plads og ingen overskud på transfers. Dette til trods for vores transferhistorik og vores strategi om at udvikle talenter til senere spillersalg.

Hvad er så planen de år, hvor vi sælger spillere og kommer ud af året med et pænt plus? Skal overskuddet ligges oveni den i forvejen yderst velpolstrede kapitalbase? Skal vi udlodde overskuddet til aktionærerne ? Førstnævnte giver ingen mening da det er totalt unødvendigt at sætte mere til side, og sidstnævnte kan vi muligvis gøre én gang som tak for støtten i de trængte år, men ellers er det jo ikke en fodboldklubs mission at betale udbytte.

Vi har opgraderet vores træningsfaciliteter, vi har fået ny kunststofbane, vi har foretaget investgeringer på stadion, vi har ansat flere folk til organisationen... Vi kan altså ikke blive ved med at finde éngangs udgifter der giver mening.

Nej, det der giver mening i min verden, er at vi begynder at geninvestere sportsligt 1:1 - og ja, det kan give nogle minus de år, hvor vi ikke får solgt spillere, men vi har en yderst solid kapitalbase at spise af i de år - og når vi så får solgt en spiller, ligges der til denne kapitalbase igen. Klubben har brug for bedre spillere hvis vi skal tilbage til toppen. Det skal ikke ske på bekostning af talenterne, men vi skal tillade os at købe bedre spillere til stammen af holdet, og vi skal få lavet bedre kontrakter med vores bedste spillere, så vi kan have dem i lidt længere tid og lave lidt bedre salg.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

seamann

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af seamann » 16. feb 2017, 18:05

Hanga skrev:
Spanky skrev: Jeg er helt enig, men den metode stemmer bare ikke overens med det som også er meldt ud om, at der skal være overskud på driften med udgangspunkt i en 6. plads i superligaen.
Så må AaB altså genoverveje deres strategi, for Bassogog bliver ikke den sidste spiller, som AaB kommer til at sælge (okay, nu skal vi lige have ham solgt først). Vi behøver bare at se på hvor mange spillere vi har solgt for større eller mindre beløb i løbet af de sidste 5 år.

Frit fra hukommelsen:

Lukas Spalvis, 12 mio. kr.
Nicolai Thomsen, 4-5 mio. kr.
Rasmus Thelander, 2-4 mio. kr.
Anders K. Jacobsen, 750k
Kasper Kusk, 4-5 mio. kr.
Nicklas Helenius, 12 mio. kr.
Lasse Nielsen, 2-3 mio. kr.
Lucas Andersen, 10 mio. kr.

Dvs. salg for i alt ca. 45-50 mio. kr. over de seneste 5 år.
Så har vi i ganske få tilfælde betalt et par mio. kr. for en transfer, f.eks. Blomqvist og Flores, og vi har betalt nogle sign-on fee's, men vi kan nok alle hurtigt blive enige om, at der har været et ret pænt overskud på transfersiden. Lønbudgettet ligger fortsat i den lave ende af superligatabellen, hvis man skal tro Medianos opgørelse sidste år.

Hvad er min pointe?

AaBs nuværende økonomiske budget er lagt ud fra en 6. plads og ingen overskud på transfers. Dette til trods for vores transferhistorik og vores strategi om at udvikle talenter til senere spillersalg.

Hvad er så planen de år, hvor vi sælger spillere og kommer ud af året med et pænt plus? Skal overskuddet ligges oveni den i forvejen yderst velpolstrede kapitalbase? Skal vi udlodde overskuddet til aktionærerne ? Førstnævnte giver ingen mening da det er totalt unødvendigt at sætte mere til side, og sidstnævnte kan vi muligvis gøre én gang som tak for støtten i de trængte år, men ellers er det jo ikke en fodboldklubs mission at betale udbytte.

Vi har opgraderet vores træningsfaciliteter, vi har fået ny kunststofbane, vi har foretaget investgeringer på stadion, vi har ansat flere folk til organisationen... Vi kan altså ikke blive ved med at finde éngangs udgifter der giver mening.

Nej, det der giver mening i min verden, er at vi begynder at geninvestere sportsligt 1:1 - og ja, det kan give nogle minus de år, hvor vi ikke får solgt spillere, men vi har en yderst solid kapitalbase at spise af i de år - og når vi så får solgt en spiller, ligges der til denne kapitalbase igen. Klubben har brug for bedre spillere hvis vi skal tilbage til toppen. Det skal ikke ske på bekostning af talenterne, men vi skal tillade os at købe bedre spillere til stammen af holdet, og vi skal få lavet bedre kontrakter med vores bedste spillere, så vi kan have dem i lidt længere tid og lave lidt bedre salg.
Hvorfor ikke? AaB A/S er IKKE en fodboldklub, men et aktieselskab noteret på børsen.

Fat det dog. Elitefodbold er forretning nu om stunder - og ikke ret meget andet.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af jonas386 » 16. feb 2017, 18:30

seamann skrev:Fat det dog. Elitefodbold er forretning nu om stunder - og ikke ret meget andet.
Men har AaB som mål at skulle udbetale til aktionærene? Hvis ikke aktionærene, især de store, forventer de skal have stabile afkast fra aktien, så udbetaler man nok heller ikke. Aktieselskab eller ej, så har AaB stadig et sportsligt fokus, og man ved selvfølgelig også i AaB at der er mere værdi i at have eks 20 millioner, og spille europæisk fodbold kontinuerligt, end at kunne udbetale udbytte til aktionærene og ligge konsekvent nummer 8. De penge vi får for Basso kan jo evt være med til at klubben kan rykke længere frem i bussen, og igen komme ud og spille europa, hvilket betyder flere penge i kassen, bedre sponsorater, og i det hele taget et mere attraktivt brand.
45 millioner er mange penge, især for os, men det er jo heller ikke så mange penge at det kan betale sig det store for aktionærene.

Jeg har dog også ret svært ved at se det skulle ende med at man hiver penge ud til ejerne fra det her salg. Jeg kan slet ikke se det skulle være en fordel for klubben, eller aktionærene.
Jeg tror heller ikke på at der findes en eneste større aktionær der har investeret penge i AaB for at få pengene til at yngle. Måske 9800 kan kaste lidt lys over sagen. Såvidt jeg husker smed han en del penge ved sidste emission. Jeg kan dog tage fejl.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Kunji » 16. feb 2017, 18:47

jonas386 skrev:Jeg tror heller ikke på at der findes en eneste større aktionær der har investeret penge i AaB for at få pengene til at yngle. Måske 9800 kan kaste lidt lys over sagen. Såvidt jeg husker smed han en del penge ved sidste emission. Jeg kan dog tage fejl.
I mangel på en "tag"-funktion:
9800 skrev:
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

seamann

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af seamann » 16. feb 2017, 18:51

jonas386 skrev:
seamann skrev:Fat det dog. Elitefodbold er forretning nu om stunder - og ikke ret meget andet.
Men har AaB som mål at skulle udbetale til aktionærene? Hvis ikke aktionærene, især de store, forventer de skal have stabile afkast fra aktien, så udbetaler man nok heller ikke. Aktieselskab eller ej, så har AaB stadig et sportsligt fokus, og man ved selvfølgelig også i AaB at der er mere værdi i at have eks 20 millioner, og spille europæisk fodbold kontinuerligt, end at kunne udbetale udbytte til aktionærene og ligge konsekvent nummer 8. De penge vi får for Basso kan jo evt være med til at klubben kan rykke længere frem i bussen, og igen komme ud og spille europa, hvilket betyder flere penge i kassen, bedre sponsorater, og i det hele taget et mere attraktivt brand.
45 millioner er mange penge, især for os, men det er jo heller ikke så mange penge at det kan betale sig det store for aktionærene.

Jeg har dog også ret svært ved at se det skulle ende med at man hiver penge ud til ejerne fra det her salg. Jeg kan slet ikke se det skulle være en fordel for klubben, eller aktionærene.
Jeg tror heller ikke på at der findes en eneste større aktionær der har investeret penge i AaB for at få pengene til at yngle. Måske 9800 kan kaste lidt lys over sagen. Såvidt jeg husker smed han en del penge ved sidste emission. Jeg kan dog tage fejl.
Jeg skriver ikke, at der skal laves aktieudbytte. Jeg skriver, at det er en mulighed. Dine spekulationer om hvordan der tjenes flest penge, har ledelsen naturligvis også (hint - læs strategien).

Fat det dog - professionel fodbold er en forretning - og ikke så meget andet.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Jesper Schmidt » 16. feb 2017, 18:56

seamann skrev:
Hanga skrev:
Spanky skrev: Jeg er helt enig, men den metode stemmer bare ikke overens med det som også er meldt ud om, at der skal være overskud på driften med udgangspunkt i en 6. plads i superligaen.
Så må AaB altså genoverveje deres strategi, for Bassogog bliver ikke den sidste spiller, som AaB kommer til at sælge (okay, nu skal vi lige have ham solgt først). Vi behøver bare at se på hvor mange spillere vi har solgt for større eller mindre beløb i løbet af de sidste 5 år.

Frit fra hukommelsen:

Lukas Spalvis, 12 mio. kr.
Nicolai Thomsen, 4-5 mio. kr.
Rasmus Thelander, 2-4 mio. kr.
Anders K. Jacobsen, 750k
Kasper Kusk, 4-5 mio. kr.
Nicklas Helenius, 12 mio. kr.
Lasse Nielsen, 2-3 mio. kr.
Lucas Andersen, 10 mio. kr.

Dvs. salg for i alt ca. 45-50 mio. kr. over de seneste 5 år.
Så har vi i ganske få tilfælde betalt et par mio. kr. for en transfer, f.eks. Blomqvist og Flores, og vi har betalt nogle sign-on fee's, men vi kan nok alle hurtigt blive enige om, at der har været et ret pænt overskud på transfersiden. Lønbudgettet ligger fortsat i den lave ende af superligatabellen, hvis man skal tro Medianos opgørelse sidste år.

Hvad er min pointe?

AaBs nuværende økonomiske budget er lagt ud fra en 6. plads og ingen overskud på transfers. Dette til trods for vores transferhistorik og vores strategi om at udvikle talenter til senere spillersalg.

Hvad er så planen de år, hvor vi sælger spillere og kommer ud af året med et pænt plus? Skal overskuddet ligges oveni den i forvejen yderst velpolstrede kapitalbase? Skal vi udlodde overskuddet til aktionærerne ? Førstnævnte giver ingen mening da det er totalt unødvendigt at sætte mere til side, og sidstnævnte kan vi muligvis gøre én gang som tak for støtten i de trængte år, men ellers er det jo ikke en fodboldklubs mission at betale udbytte.

Vi har opgraderet vores træningsfaciliteter, vi har fået ny kunststofbane, vi har foretaget investgeringer på stadion, vi har ansat flere folk til organisationen... Vi kan altså ikke blive ved med at finde éngangs udgifter der giver mening.

Nej, det der giver mening i min verden, er at vi begynder at geninvestere sportsligt 1:1 - og ja, det kan give nogle minus de år, hvor vi ikke får solgt spillere, men vi har en yderst solid kapitalbase at spise af i de år - og når vi så får solgt en spiller, ligges der til denne kapitalbase igen. Klubben har brug for bedre spillere hvis vi skal tilbage til toppen. Det skal ikke ske på bekostning af talenterne, men vi skal tillade os at købe bedre spillere til stammen af holdet, og vi skal få lavet bedre kontrakter med vores bedste spillere, så vi kan have dem i lidt længere tid og lave lidt bedre salg.
Hvorfor ikke? AaB A/S er IKKE en fodboldklub, men et aktieselskab noteret på børsen.

Fat det dog. Elitefodbold er forretning nu om stunder - og ikke ret meget andet.
AaB A/S er vel, lidt simplificeret, ejet af bestyrelsen, og bestyrelsen har ikke på noget tidspunkt sat det som et mål at der skal udbetales til aktionærerne. Det tror jeg simpelthen ikke kommer til at ske, og jeg kan sådan set heller ikke se hvorfor det skulle være i deres interesse på nuværende tidspunkt.

Jeg er overbevist om at et større salg vil betyde et betydeligt løft, og jeg tror absolut også det kommer til at ske på den måde jeg har skitseret, hvor enhver krone er tjent før den bliver brugt. Rent praktisk vil dette regnskabsår under alle omstændigheder give et stort overskud, og så vil man vel bare forklare på næste års generalforsamling hvordan man benytter en del af ekstraindtægterne til yderligere investeringer.

Jeg tror dog ikke nødvendigvis at en transfersum som den vi drømmer om for Basso vil blive investeret 100% i spillere, men jeg er helt sikker på det vil give et pænt løft.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Hanga » 16. feb 2017, 18:59

seamann skrev:
Hvorfor ikke? AaB A/S er IKKE en fodboldklub, men et aktieselskab noteret på børsen.

Fat det dog. Elitefodbold er forretning nu om stunder - og ikke ret meget andet.
Du er velkommen til at nævne de åbenbart talrige eksempler på moderne fodboldklubber der jævnligt udbetaler udbytte til deres aktionærer. Glæder mig til at høre om dem, for jeg kender i hvert fald ikke til det.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5105
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Jakobsen » 16. feb 2017, 20:02

Noget andet omkring udbytte er, at det politiske vil være vanvittigt dumt. Man vil pisse en hel mase mennesker af som holder med AaB og ingen klub har brug for et anstrengt forhold til deres fans. Store dele af fanskaren, som er det der holder AaB i live er i forvejen lunkne overfor gnierkursen. Hvis man hæver en masse millioner vil folk uden tvivl føle sig endnu mere pisset på og det er på ingen måde gavnlig i en periode, hvor der i forvejen er modgang.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Buzz Killington » 16. feb 2017, 20:40

Det er forresten også ved at være på tide at nogen nævner at det sammenfald der er mellem den mængde spileltid Basso har fået, og det "talentdogme" der hersker i AaB. Hvis vi nu havde forstærket angrebet betydeligt efter salget af Spalvis, er det ikke sandsynligt at Basso havde fået den mængde spilletid, der alt andet lige har været udslagsgivende i forhold til hans udvikling, hans plads på Camerouns landshold, og dermed også de mange mange millioner der snart ruller ind på kontoen.

Det er simpelthen strengt nødvendigt at vi tør give spillerne chancen, selv når de er meget ufærdige, såfremt deres udviklingskurve skal forblive stejl. Naturligvis vil ikke alle slå igennem, og de skal også have rutinerede spillere at støtte sig til. Men der skal også være tillid, både fra AaB og os fans. Det giver mening, og det er med til at styrke os langsigtet.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

seamann

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af seamann » 16. feb 2017, 21:13

Hanga skrev:
seamann skrev:
Hvorfor ikke? AaB A/S er IKKE en fodboldklub, men et aktieselskab noteret på børsen.

Fat det dog. Elitefodbold er forretning nu om stunder - og ikke ret meget andet.
Du er velkommen til at nævne de åbenbart talrige eksempler på moderne fodboldklubber der jævnligt udbetaler udbytte til deres aktionærer. Glæder mig til at høre om dem, for jeg kender i hvert fald ikke til det.
Udbytte eller ej er ligegyldigt. Udbytte er blot en metode til at belønne aktionærerne. En stigende kurs er det samme (og som regel med bedre skattemæssig resultat). Jeg pointerer blot at udbytte, eller anden måde at tilgoðse ejerne økonomisk på, er en en endog meget naturlig ting for et aktieselskab.

seamann

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af seamann » 16. feb 2017, 21:17

Jakobsen skrev:Noget andet omkring udbytte er, at det politiske vil være vanvittigt dumt. Man vil pisse en hel mase mennesker af som holder med AaB og ingen klub har brug for et anstrengt forhold til deres fans. Store dele af fanskaren, som er det der holder AaB i live er i forvejen lunkne overfor gnierkursen. Hvis man hæver en masse millioner vil folk uden tvivl føle sig endnu mere pisset på og det er på ingen måde gavnlig i en periode, hvor der i forvejen er modgang.
Så du mener, at det vil være en økonomisk set dårlig måde at gøre det på for AaB A/S. Hvis ledelse, bestyrelse og ejere er enige med dig, vil de naturligvis agere derefter, og tilgodese ejerne på anden vis. Ingen hokuspokus i det.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Hanga » 16. feb 2017, 21:38

seamann skrev:
Udbytte eller ej er ligegyldigt. Udbytte er blot en metode til at belønne aktionærerne. En stigende kurs er det samme (og som regel med bedre skattemæssig resultat). Jeg pointerer blot at udbytte, eller anden måde at tilgoðse ejerne økonomisk på, er en en endog meget naturlig ting for et aktieselskab.
Ja i mange aktieselskaber er det en ambition, fordi økonomisk gevinst som regel er den den primære motivationsfaktor for investorerne. Investorer i fodboldbranchen er typisk styret af andre faktorer som følelser, prestige, lokalpatriotisme og lign. Økonomisk gevinst til ejere af fodboldklubber er ikke et mål i langt langt de fleste fodboldvirksomheder, og har i øvrigt på intet tidspunkt været nævnt som en ambition i AaB A/S. Sportsforretninger ønsker som regel en solid økonomi for at have de bedste forudsætninger for at kunne præstere sportsligt, og for at kunne stå imod væsentligt dårligere resultater end forventet, som f.eks. en nedrykning. Det er en sund økonomisk tilgang, og det har vi heldigvis så rigeligt fået bygget op i AaB.

Mit spørgsmål går på, hvad AaB har tænkt sig at gøre med fremtidige overskud, hvis ikke der snart skal geninvesteres mere sportsligt. Vi har ikke behov for yderligere konsolidering, og økonomisk gevinst til aktionærerne har aldrig været en ambition i AaB (og bliver det forhåbentlig aldrig). Ambitionen må være at skabe det stærkest mulige AaB både sportsligt og økonomisk, og her er det i hvert fald min holdning, at vi snart må kunne tillade os at investere mere sportsligt for at forbedre forudsætningerne for det som hele fodboldklubbens eksistens er baseret på - at vinde kampe og være en del af toppen af dansk fodbold.

Jeg synes i hvert fald ikke at min holdning eller argumentation fortjener en "fat det" kommentar, især ikke når det jeg skal fatte er at økonomisk gevinst til ejerne skulle være en helt normal ting i moderne fodbold - uden at fremføre et eneste eksempel.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

seamann

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af seamann » 16. feb 2017, 22:08

Hanga skrev:
seamann skrev:
Udbytte eller ej er ligegyldigt. Udbytte er blot en metode til at belønne aktionærerne. En stigende kurs er det samme (og som regel med bedre skattemæssig resultat). Jeg pointerer blot at udbytte, eller anden måde at tilgoðse ejerne økonomisk på, er en en endog meget naturlig ting for et aktieselskab.
Ja i mange aktieselskaber er det en ambition, fordi økonomisk gevinst som regel er den den primære motivationsfaktor for investorerne. Investorer i fodboldbranchen er typisk styret af andre faktorer som følelser, prestige, lokalpatriotisme og lign. Økonomisk gevinst til ejere af fodboldklubber er ikke et mål i langt langt de fleste fodboldvirksomheder, og har i øvrigt på intet tidspunkt været nævnt som en ambition i AaB A/S. Sportsforretninger ønsker som regel en solid økonomi for at have de bedste forudsætninger for at kunne præstere sportsligt, og for at kunne stå imod væsentligt dårligere resultater end forventet, som f.eks. en nedrykning. Det er en sund økonomisk tilgang, og det har vi heldigvis så rigeligt fået bygget op i AaB.

Mit spørgsmål går på, hvad AaB har tænkt sig at gøre med fremtidige overskud, hvis ikke der snart skal geninvesteres mere sportsligt. Vi har ikke behov for yderligere konsolidering, og økonomisk gevinst til aktionærerne har aldrig været en ambition i AaB (og bliver det forhåbentlig aldrig). Ambitionen må være at skabe det stærkest mulige AaB både sportsligt og økonomisk, og her er det i hvert fald min holdning, at vi snart må kunne tillade os at investere mere sportsligt for at forbedre forudsætningerne for det som hele fodboldklubbens eksistens er baseret på - at vinde kampe og være en del af toppen af dansk fodbold.

Jeg synes i hvert fald ikke at min holdning eller argumentation fortjener en "fat det" kommentar, især ikke når det jeg skal fatte er at økonomisk gevinst til ejerne skulle være en helt normal ting i moderne fodbold - uden at fremføre et eneste eksempel.
Hvis du kigger på udlandet, er der rigtig mange fodboldhold, hvor det drejer sig om økonomisk gevinst. I lille Danmark er hovedaktionærerne i ps&e og FCM primært involveret aht indtjening. Jeg er ikke sikker på AaB egentlig adskiller sig fra det.

Og undskyld for "fat det" - det er dårlig stil.
.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Martino » 16. feb 2017, 22:10

Buzz Killington skrev:Det er forresten også ved at være på tide at nogen nævner at det sammenfald der er mellem den mængde spileltid Basso har fået, og det "talentdogme" der hersker i AaB. Hvis vi nu havde forstærket angrebet betydeligt efter salget af Spalvis, er det ikke sandsynligt at Basso havde fået den mængde spilletid, der alt andet lige har været udslagsgivende i forhold til hans udvikling, hans plads på Camerouns landshold, og dermed også de mange mange millioner der snart ruller ind på kontoen.

Det er simpelthen strengt nødvendigt at vi tør give spillerne chancen, selv når de er meget ufærdige, såfremt deres udviklingskurve skal forblive stejl. Naturligvis vil ikke alle slå igennem, og de skal også have rutinerede spillere at støtte sig til. Men der skal også være tillid, både fra AaB og os fans. Det giver mening, og det er med til at styrke os langsigtet.
Fuldstændig enig, Buzz. Vi skal turde kaste dem for løverne, men selvfølgelig samtidig være skarp på at rydde op i truppen indimellem. Noget jeg håber også kommer til sommer, hvor Wieghorst kender truppens styrker og svagheder indgående. Man kan jo allerede nu gisne om hvilke U19 spilleren som får en chance i truppen efter sommer og hvilke spillere fra truppen der kan være fortid.

Iøvrigt tillykke til Bruhn for at få en chance mere i en Superligatrup. Håber han griber den selvom det er i Rend Os.
Jeg savner Winsnes

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Hanga » 16. feb 2017, 22:27

seamann skrev: Hvis du kigger på udlandet, er der rigtig mange fodboldhold, hvor det drejer sig om økonomisk gevinst. I lille Danmark er hovedaktionærerne i ps&e og FCM primært involveret aht indtjening. Jeg er ikke sikker på AaB egentlig adskiller sig fra det.

Og undskyld for "fat det" - det er dårlig stil.
.
Tak for det.

Parken udbetalte udbytte i 2005 for første og eneste gang - hele 22 mio. kr. Aktien er ikke blevet mere værd, tværtimod. Så landets klart mest veldrevne fodboldvirksomhed har ikke belønnet deres ejere særlig godt. Dette til trods for at Parken er en helt anden type virksomhed med store sideforretninger, og med langt mere professionelle investorer end vi har i AaB.

Det er muligt at Benham er i FCM for økonomisk gevinst, men det er da heldigvis heller ikke en model vi er ude i i AaB.

Så er det muligt vi kan finde eksempler i udlandet, hvor økonomisk genvinst til ejerne er et hovedmål, men det er det altså ikke i AaB - og jeg spørger, om det er blevet det? Det hverken tror eller håber jeg på. Jeg synes som skrevet i førte indlæg godt vi kan udbetale udbytte én gang, som tak for indsatsen mens vi hang med røven i vandskorpen, men det må ikke blive det vi generelt skal anvende vores overskud til, så længe holdet hænger i midten af tabellen og knapt nok kan hive 6.000 på stadion.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Forza » 16. feb 2017, 22:41

Martino skrev:
Buzz Killington skrev:Det er forresten også ved at være på tide at nogen nævner at det sammenfald der er mellem den mængde spileltid Basso har fået, og det "talentdogme" der hersker i AaB. Hvis vi nu havde forstærket angrebet betydeligt efter salget af Spalvis, er det ikke sandsynligt at Basso havde fået den mængde spilletid, der alt andet lige har været udslagsgivende i forhold til hans udvikling, hans plads på Camerouns landshold, og dermed også de mange mange millioner der snart ruller ind på kontoen.

Det er simpelthen strengt nødvendigt at vi tør give spillerne chancen, selv når de er meget ufærdige, såfremt deres udviklingskurve skal forblive stejl. Naturligvis vil ikke alle slå igennem, og de skal også have rutinerede spillere at støtte sig til. Men der skal også være tillid, både fra AaB og os fans. Det giver mening, og det er med til at styrke os langsigtet.
Fuldstændig enig, Buzz. Vi skal turde kaste dem for løverne, men selvfølgelig samtidig være skarp på at rydde op i truppen indimellem. Noget jeg håber også kommer til sommer, hvor Wieghorst kender truppens styrker og svagheder indgående. Man kan jo allerede nu gisne om hvilke U19 spilleren som får en chance i truppen efter sommer og hvilke spillere fra truppen der kan være fortid.

Iøvrigt tillykke til Bruhn for at få en chance mere i en Superligatrup. Håber han griber den selvom det er i Rend Os.
Jeg kan også kun trykke enig knappen i bund her. Dette er lige nøjagtig det Lynge mente da han udtalte at det jo ikke var forbudt for spillere at udvikle sig.

AaB satser meget på talentsektoren, vi kan selvfølgelig aldrig ramme plet HVER gang men har vi et stor talent som staben mener er klar så skal vi turde satse på vedkommende. Erstatter vi 1/1 hver gang ender det i hvert fald hurtigt med at blive en dårlig forretning for os.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Mogens
Allstar
Allstar
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 16. jun 2007, 20:41
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Mogens » 16. feb 2017, 23:05

De Fem skrev:
Mogens skrev:
Derudover ville det heller ikke gøre noget, hvis man fik en god central midtbanespiller NU. Risgaard er skadet pt og har døjet meget gennem de seneste par år, Würtz får sine karantænedage og Magnus C er ikke god nok endnu. Derudover holder de to førstnævnte ikke evigt, og med en ny mand til at danne rygrad sammen med Würtz, så må Magnus tage den spilletid han nu kan få det næste 1-1½ år, hvorefter han muligvis er klar til at skubbe Ris/Würtz ud af holdet (sammen med den nye), hvis de ikke helt stopper. Sloth havde jeg store forventninger til og naturligvis også håbet på kunne vise sit bedste niveau, men det virker bare slet ikke til, at han kan komme i gear/får trænerens tillid.
Synes ikke det er et behov. Vi har Würtz, Risgaard er ikke invalid endnu, Sloth har sin naturlige position der og spændende unge typer som MC, Abilgaard og Thellufsen skal have spilletid for at udvikle sig. Kommer der penge i kassen ville jeg klart købe en forsvarer med noget fart i støvlerne.
Jeg synes, der er et behov, men det var også helt bevidst, at jeg skrev forsvaret først.
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Jesper Schmidt » 16. feb 2017, 23:15

Forza skrev:Erstatter vi 1/1 hver gang ender det i hvert fald hurtigt med at blive en dårlig forretning for os.
Har vi egentlig nogensinde erstattet en profil 1/1? Strandli for Dahlin måske, men ellers kan jeg ikke komme på nogen, og det siger vel meget om hvor svært (læs: dyrt) det er at gøre det, for en klub som generelt har haft succes med at være meget dygtigere end økonomien har dikteret, når succesen er kommet.

Iøvrigt er jeg enig, dog det er i mine øjne ikke det at vi har mange unge i truppen, og på banen, som er problemet. Problemet ligger hos de rutinerede, og det er der selvfølgelig mange årsager til.

seamann

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af seamann » 16. feb 2017, 23:18

Hanga skrev:
seamann skrev: Hvis du kigger på udlandet, er der rigtig mange fodboldhold, hvor det drejer sig om økonomisk gevinst. I lille Danmark er hovedaktionærerne i ps&e og FCM primært involveret aht indtjening. Jeg er ikke sikker på AaB egentlig adskiller sig fra det.

Og undskyld for "fat det" - det er dårlig stil.
.
Tak for det.

Parken udbetalte udbytte i 2005 for første og eneste gang - hele 22 mio. kr. Aktien er ikke blevet mere værd, tværtimod. Så landets klart mest veldrevne fodboldvirksomhed har ikke belønnet deres ejere særlig godt. Dette til trods for at Parken er en helt anden type virksomhed med store sideforretninger, og med langt mere professionelle investorer end vi har i AaB.

Det er muligt at Benham er i FCM for økonomisk gevinst, men det er da heldigvis heller ikke en model vi er ude i i AaB.

Så er det muligt vi kan finde eksempler i udlandet, hvor økonomisk genvinst til ejerne er et hovedmål, men det er det altså ikke i AaB - og jeg spørger, om det er blevet det? Det hverken tror eller håber jeg på. Jeg synes som skrevet i førte indlæg godt vi kan udbetale udbytte én gang, som tak for indsatsen mens vi hang med røven i vandskorpen, men det må ikke blive det vi generelt skal anvende vores overskud til, så længe holdet hænger i midten af tabellen og knapt nok kan hive 6.000 på stadion.
Glem nu det aktieudbytte, det er blot en blandt flere metoder at betale til ejerne. Og om aktien er blevet mere eller mindre værd, siger jo intet om hvad intentionen er(ikke alle er lige gode til at drive forretning). Skærbæk har helt klart udtalt at han er i ps&e for forretningen. Det samme har Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

Men, man må jo sige, at det er imponerende hvor loyale kunder, man kan få, ved at spinde en anden historie.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Transferønsker vol. 22 (Vintervinduet 2016/17)

Indlæg af Pastorius » 16. feb 2017, 23:52

seamann skrev:
Hanga skrev:
seamann skrev:
Hvorfor ikke? AaB A/S er IKKE en fodboldklub, men et aktieselskab noteret på børsen.

Fat det dog. Elitefodbold er forretning nu om stunder - og ikke ret meget andet.
Du er velkommen til at nævne de åbenbart talrige eksempler på moderne fodboldklubber der jævnligt udbetaler udbytte til deres aktionærer. Glæder mig til at høre om dem, for jeg kender i hvert fald ikke til det.
Udbytte eller ej er ligegyldigt. Udbytte er blot en metode til at belønne aktionærerne. En stigende kurs er det samme (og som regel med bedre skattemæssig resultat). Jeg pointerer blot at udbytte, eller anden måde at tilgoðse ejerne økonomisk på, er en en endog meget naturlig ting for et aktieselskab.
Men dog ikke mere naturlig i AaB, end at det ved seneste emmission blev meldt ud at man ikke som aktionær skulle regne med at der blev udbetalt udbytte, og at målet var at bruge overskud til at udvikle fodboldforretningen.

Jeg er helt enig med dig i at AaB ikke fungerer som en fodboldklub, men det fungerer altså heller ikke som et traditionelt aktieselskab.

Jeg ved ikke hvordan AaB ville bruge et evt stort overskud fra en Basso-handel. Men jeg er fuldstændig overbevist om at de vil tale overskuddet så meget ned som overhovedet muligt. AaB vil ikke ud i at prale omkring alle de penge de har fået i transfer og som nu skal bruges til at forstærke truppen.

Jeg tror sagtens man kunne forestille sig at Gaarde stiller sig op og siger at vi er fint tilfreds med den nuværende trup, og kun vil forstærke den, hvis der dukker noget virkeligt interessant op - fuldstændig uafhængigt af hvordan de rent faktisk har tænkt sig at agere. Alt sammen selvfølgelig for ikke at skrue evt. modparters prisforventninger kunstigt højt op.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Låst