Kommer AaB i top 6??

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
AalBoyeBK
1. div
1. div
Indlæg: 391
Tilmeldt: 29. jan 2009, 14:53

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af AalBoyeBK » 11. mar 2017, 19:21

Hvis vi ikke får 3 point i en af de næste 2 kampe havde vi heller ikke været i nærheden af Europa i den gamle struktur.

Personligt er min begejstring for Superligaen steget i denne sæson pga. den nye struktur. Alle kampe - selv andres hold - har enorm betydning, og for mig er det vigtigere med spænding fremfor traditioner. Jeg synes at slutspilssystemer som i håndbold og ishockey er latterlige, men jeg er stor tilhænger af denne model, da den efter min mening også er retfærdig.

Og jo, spændingen er da markant større når der er mere på spil, som der er for tiden

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af NIN » 11. mar 2017, 19:26

AalBoyeBK skrev:Hvis vi ikke får 3 point i en af de næste 2 kampe havde vi heller ikke været i nærheden af Europa i den gamle struktur.

Personligt er min begejstring for Superligaen steget i denne sæson pga. den nye struktur. Alle kampe - selv andres hold - har enorm betydning, og for mig er det vigtigere med spænding fremfor traditioner. Jeg synes at slutspilssystemer som i håndbold og ishockey er latterlige, men jeg er stor tilhænger af denne model, da den efter min mening også er retfærdig.

Og jo, spændingen er da markant større når der er mere på spil, som der er for tiden
Slutspil serie i hockey er fedt.I fodbold er det latterligt. Der er en grund til det kun er Mickey Mouse ligaer der ikke spiller lige ud. Men jeg ser da frem til medalje -og nedrykningspillet går i gang og publikumstallet eksploderer.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Funky » 11. mar 2017, 19:27

AalBoyeBK skrev:Hvis vi ikke får 3 point i en af de næste 2 kampe havde vi heller ikke været i nærheden af Europa i den gamle struktur.

Personligt er min begejstring for Superligaen steget i denne sæson pga. den nye struktur. Alle kampe - selv andres hold - har enorm betydning, og for mig er det vigtigere med spænding fremfor traditioner. Jeg synes at slutspilssystemer som i håndbold og ishockey er latterlige, men jeg er stor tilhænger af denne model, da den efter min mening også er retfærdig.

Og jo, spændingen er da markant større når der er mere på spil, som der er for tiden
Helt enig, det har indtil nu været en forfriskende forandring. Det bliver spændende at se, hvordan det opleves når ligaen deles.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

9800
Superliga
Superliga
Indlæg: 721
Tilmeldt: 17. apr 2014, 11:23
Favoritspiller: Wurtz

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af 9800 » 11. mar 2017, 19:49

Jeg er enig med David Nielsen, den nye struktur er for fed! I går så jeg både Randers-AGF og FCN-Silke, i morgen har jeg tænkt mig at se OB-Sønderjyske. Jeg tror aldrig jeg har set mere end en kamp på en spillerunde!

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Kristian » 11. mar 2017, 20:05

limey skrev:
Maglau skrev:
Jesper Schmidt skrev:Mandag aften kan vi ligge 2 point fra 3. pladsen, hvis vi slår Herning...ja vi kan endda risikere en situation hvor vi er 2, eller endda 1, point fra medaljerne når grundspillet slutter, men alligevel ikke får lov til at konkurrere om dem, fordi vi ryger i nedrykningsspil. Her kan vi så iøvrigt hygge os med at skulle ud i nogle nervepirrende kampe om at undgå de ulækre knald eller fald kampe i bunden - og med et forspring til det 3. bedste hold i puljen som kan være så lille som 4 point, eller endnu mindre hvis vi ikke henter 3-4 point her til slut og andre resultater går imod os.

Og alligevel forstår hverken medier eller klubberne hvorfor tilskuerne bliver væk...
Alt det du skriver er da kun med til at gøre det til et større mysterium - spændingen er enorm hvilket burde kalde på endnu flere tilskuere
Spændingen er da på ingen måde enorm - den er tæt på at være ikke-eksisterende. Turneringsstrukturen er latterlig. Knap halvvejs inde i forårssæsonen handler alt pludselig om at få en sjetteplads. Om to uger handler det måske om medaljer eller nedrykning, selvom det ikke burde være muligt med vores pointhøst. Det fungerer måske i andre sportsgrene, men det har altså intet med fodbold at gøre efter min mening. Jeg har fulgt AaB siden midten af firserne hvor de lå i de lavere divisioner. Jeg får stadig lidt ondt i maven af spænding hver gang de rø'e går ind til en betydende kamp, fordi deres succes igennem mange år har haft stor indflydelse på min dagligdag og jeg ikke helt kan forestille mig ikke at identificere mig med det. Men det er bare slet ikke det samme længere. Mit engagement på stadion, foran tv, eller på debatsiden er kraftigt decimeret, og jeg tvivler på, at det vender tilbage til fordums styrke, efter at de har lavet så markant om i det hele.
Hvad er det præcist du føler har ændret din holdning til at engagere dig i kampene ? Spændingen er ikke blevet hverken mindre eller mere fordi der er kommet slutspil.

Det handler jo stadigvæk om at vinde fodboldkampe og få så mange point som muligt. Nu deles ligaen bare og det vil selvfølgelig give nogle spændende kampe 2-3 runder før den knækker.

Om det så kommer AaB til gode, at vi SKAL levere, ellers er det ud, det kan vi diskutere. For det plejer vi bestemt ikke være gode til. Men det er da fedt, at vi er tvunget til at hive point hjem mod FCM, fremfor at det bare var en ligakamp hvor vi tænker, nåååå ja, der er jo alligevel 30 point at spille om bagefter.
------------------
mvh Kristian

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af doukas » 11. mar 2017, 20:34

Kristian skrev:Men det er da fedt, at vi er tvunget til at hive point hjem mod FCM, fremfor at det bare var en ligakamp hvor vi tænker, nåååå ja, der er jo alligevel 30 point at spille om bagefter.
Ja, fordi sådan tænkte 99 % af debatsiden før denne sæson....
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af le Cid » 11. mar 2017, 20:52

limey skrev:Om to uger handler det måske om medaljer eller nedrykning, selvom det ikke burde være muligt med vores pointhøst.
AaBs pointhøst er lige præcis 7 færre end den aktuelle førsteplads - med en kamp i baghånden. Derfor er det muligt, og det har da intet med turneringsstrukturen at gøre. Der kan være mange årsager til, at sub-toppen er meget tættere i år end den plejer at være, og man kan måske endda driste sig til at sige, at tredjepladsen er historisk billigt til salg. Måske er det generelle niveau faldet en anelse, efter flere klubber er begyndt at sætte tærring efter næring - og i det lys er det beskæmmende, at nr. 2-4 netop er BIF, LFC og FCM, som er de klubber, som har den absolut dårligste økonomiske styrring.

...og AaB kommer ikke til at blive del af en nedrykningsstrid, uagtet om vi ender i top 6 eller ej!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af NIN » 11. mar 2017, 21:11

le Cid skrev:
limey skrev:Om to uger handler det måske om medaljer eller nedrykning, selvom det ikke burde være muligt med vores pointhøst.
AaBs pointhøst er lige præcis 7 færre end den aktuelle førsteplads - med en kamp i baghånden. Derfor er det muligt, og det har da intet med turneringsstrukturen at gøre. Der kan være mange årsager til, at sub-toppen er meget tættere i år end den plejer at være, og man kan måske endda driste sig til at sige, at tredjepladsen er historisk billigt til salg. Måske er det generelle niveau faldet en anelse, efter flere klubber er begyndt at sætte tærring efter næring - og i det lys er det beskæmmende, at nr. 2-4 netop er BIF, LFC og FCM, som er de klubber, som har den absolut dårligste økonomiske styrring.

...og AaB kommer ikke til at blive del af en nedrykningsstrid, uagtet om vi ender i top 6 eller ej!
Måske er det mig der er lidt træt, men 7 point færre end den aktuelle førsteplads?
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af le Cid » 11. mar 2017, 21:25

NIN skrev:Måske er det mig der er lidt træt, men 7 point færre end den aktuelle førsteplads?
Nej, det er ikke dig. Jeg skrev tredjeplads - damn you, autocorrect! ;-)
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af NIN » 11. mar 2017, 21:39

le Cid skrev:
NIN skrev:Måske er det mig der er lidt træt, men 7 point færre end den aktuelle førsteplads?
Nej, det er ikke dig. Jeg skrev tredjeplads - damn you, autocorrect! ;-)
Ah fornemt. Nu må jeg gerne se Barnaby færdig så :thumbsup:
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af limey » 11. mar 2017, 21:43

Kristian skrev:
Hvad er det præcist du føler har ændret din holdning til at engagere dig i kampene ? Spændingen er ikke blevet hverken mindre eller mere fordi der er kommet slutspil.
Jo. Det er ufedt at skulle forholde sig til en deadline midt i sæsonen. Hvad nu hvis feltet er tæt i midten og man kan nå medaljer med en god slutspurt og så pludselig ikke kan, fordi man ikke ramte formen i 26. spillerunde, eller hvornår det nu er, og i stedet for skal til at spille nedrykningskamp? Det er åndssvagt at man så er afskåret muligheden, og det er endnu mere åndssvagt, at man, som en slags kompensation, pludselig alligevel kan komme i Europa, selvom man er blandt de 8 ringeste i ligaen. Det er en masse unyttig gejl som burde kunne - og helt sikkert kan - gennemføres bedre ved en almindelig ude-hjemme struktur.
Kristian skrev:
Det handler jo stadigvæk om at vinde fodboldkampe og få så mange point som muligt. Nu deles ligaen bare og det vil selvfølgelig give nogle spændende kampe 2-3 runder før den knækker.

Om det så kommer AaB til gode, at vi SKAL levere, ellers er det ud, det kan vi diskutere. For det plejer vi bestemt ikke være gode til. Men det er da fedt, at vi er tvunget til at hive point hjem mod FCM, fremfor at det bare var en ligakamp hvor vi tænker, nåååå ja, der er jo alligevel 30 point at spille om bagefter.


For mig handler det overhovedet ikke om hvordan AaB plejer at klare sig bedst, men om, hvorvidt strukturen bestemmer om det er mest spændende midt i sæsonen eller sidst på sæsonen. Hvor mange gange skal vi møde FCM, hvis vi slår dem og Viborg efter grundspillet? Og hvorfor skal vi ikke møde de hold, der har klaret sig dårligere? Er de hold pludselig så ringe, at de ikke er gode nok til at møde os i resten af sæsonen? Og alligevel er de gode nok til, at de måske kan komme i Europa.

Ja, ja. Det handler ganske vist stadig om at vinde fodboldkampe. Desværre handler det nu også om hvornår man vinder dem - og strukturen gør, at det tilsyneladende er noget mere tilfældigt, end det var før ændringerne trådte i kraft. Det er fortænkt og unødvendigt kompliceret og det bidrager ikke til noget godt i forhold til det væsentligste i turneringsfodbold - nemlig at en hel sæson er en hel sæson, og at holdets samlede præstation skal vurderes efter at turneringen er forbi - ikke efter en masse mellemregninger som er bestemt i strukturen.

Since
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 2. aug 2009, 21:03

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Since » 11. mar 2017, 23:20

limey skrev:
Maglau skrev:
Jesper Schmidt skrev:Mandag aften kan vi ligge 2 point fra 3. pladsen, hvis vi slår Herning...ja vi kan endda risikere en situation hvor vi er 2, eller endda 1, point fra medaljerne når grundspillet slutter, men alligevel ikke får lov til at konkurrere om dem, fordi vi ryger i nedrykningsspil. Her kan vi så iøvrigt hygge os med at skulle ud i nogle nervepirrende kampe om at undgå de ulækre knald eller fald kampe i bunden - og med et forspring til det 3. bedste hold i puljen som kan være så lille som 4 point, eller endnu mindre hvis vi ikke henter 3-4 point her til slut og andre resultater går imod os.

Og alligevel forstår hverken medier eller klubberne hvorfor tilskuerne bliver væk...
Alt det du skriver er da kun med til at gøre det til et større mysterium - spændingen er enorm hvilket burde kalde på endnu flere tilskuere
Spændingen er da på ingen måde enorm - den er tæt på at være ikke-eksisterende. Turneringsstrukturen er latterlig. Knap halvvejs inde i forårssæsonen handler alt pludselig om at få en sjetteplads. Om to uger handler det måske om medaljer eller nedrykning, selvom det ikke burde være muligt med vores pointhøst. Det fungerer måske i andre sportsgrene, men det har altså intet med fodbold at gøre efter min mening. Jeg har fulgt AaB siden midten af firserne hvor de lå i de lavere divisioner. Jeg får stadig lidt ondt i maven af spænding hver gang de rø'e går ind til en betydende kamp, fordi deres succes igennem mange år har haft stor indflydelse på min dagligdag og jeg ikke helt kan forestille mig ikke at identificere mig med det. Men det er bare slet ikke det samme længere. Mit engagement på stadion, foran tv, eller på debatsiden er kraftigt decimeret, og jeg tvivler på, at det vender tilbage til fordums styrke, efter at de har lavet så markant om i det hele.
På mig lyder det bare til at du er blevet gammel og gnaven. Det er vel ikke strukturen der gør om du brænder for AaB?

Breezer
2. div
2. div
Indlæg: 199
Tilmeldt: 7. aug 2016, 23:37

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Breezer » 12. mar 2017, 00:24

Since skrev:
limey skrev:
Maglau skrev:
Jesper Schmidt skrev:Mandag aften kan vi ligge 2 point fra 3. pladsen, hvis vi slår Herning...ja vi kan endda risikere en situation hvor vi er 2, eller endda 1, point fra medaljerne når grundspillet slutter, men alligevel ikke får lov til at konkurrere om dem, fordi vi ryger i nedrykningsspil. Her kan vi så iøvrigt hygge os med at skulle ud i nogle nervepirrende kampe om at undgå de ulækre knald eller fald kampe i bunden - og med et forspring til det 3. bedste hold i puljen som kan være så lille som 4 point, eller endnu mindre hvis vi ikke henter 3-4 point her til slut og andre resultater går imod os.

Og alligevel forstår hverken medier eller klubberne hvorfor tilskuerne bliver væk...
Alt det du skriver er da kun med til at gøre det til et større mysterium - spændingen er enorm hvilket burde kalde på endnu flere tilskuere
Spændingen er da på ingen måde enorm - den er tæt på at være ikke-eksisterende. Turneringsstrukturen er latterlig. Knap halvvejs inde i forårssæsonen handler alt pludselig om at få en sjetteplads. Om to uger handler det måske om medaljer eller nedrykning, selvom det ikke burde være muligt med vores pointhøst. Det fungerer måske i andre sportsgrene, men det har altså intet med fodbold at gøre efter min mening. Jeg har fulgt AaB siden midten af firserne hvor de lå i de lavere divisioner. Jeg får stadig lidt ondt i maven af spænding hver gang de rø'e går ind til en betydende kamp, fordi deres succes igennem mange år har haft stor indflydelse på min dagligdag og jeg ikke helt kan forestille mig ikke at identificere mig med det. Men det er bare slet ikke det samme længere. Mit engagement på stadion, foran tv, eller på debatsiden er kraftigt decimeret, og jeg tvivler på, at det vender tilbage til fordums styrke, efter at de har lavet så markant om i det hele.
På mig lyder det bare til at du er blevet gammel og gnaven. Det er vel ikke strukturen der gør om du brænder for AaB?
Det er jo en kæmpe fordel at vi på dette tidspunkt af sæsonen snakker om vigtigheden af en 6. plads. Det har medbragt ekstremt meget fokus på midterklubberne omkring 6. pladsen såsom os, Lyngby, Randers, Sønderjyske, FCN og Silkeborg. I næste runde møder FCK Esbjerg, i en kamp mellem top og bund, presset ind mellem de to Ajax kampe. Samtidig mødes Randers og Sønderjyske i en nærmest direkte kamp om at komme i mesterslutspillet. Jeg ved da godt hvilken kamp jeg finder mest interessant. Interessen for disse hold stilner nok af når slutspillet starter, men man har stadig fået mere fokus end man ellers ville.

I forhold til om det er tilfældige afgørelser, så må man bare sige at det er altså bare konkurrence på internationale vilkår. Det handler altså om hvem der kan få sit hold til at toppe på de rigtige tidspunkter af sæsonen, og det er altså en kæmpe udfordring for hele setupet omkring superligaholdende. Dette kan ses på Randers, som slet ikke har timet sin form optimalt, og derfor pludselig er på vej ud af top 6.

Jeg er enig i at der er nogen småjusteringer, f.eks. puljedannelserne i nedrykningsspillet. Men helt generelt er jeg blevet meget positiv overfor strukturen, og jeg var selv meget skeptisk da vi startede.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Jesper Schmidt » 12. mar 2017, 04:05

Yankee skrev:
Jesper Schmidt skrev:Mandag aften kan vi ligge 2 point fra 3. pladsen, hvis vi slår Herning...ja vi kan endda risikere en situation hvor vi er 2, eller endda 1, point fra medaljerne når grundspillet slutter, men alligevel ikke får lov til at konkurrere om dem, fordi vi ryger i nedrykningsspil. Her kan vi så iøvrigt hygge os med at skulle ud i nogle nervepirrende kampe om at undgå de ulækre knald eller fald kampe i bunden - og med et forspring til det 3. bedste hold i puljen som kan være så lille som 4 point, eller endnu mindre hvis vi ikke henter 3-4 point her til slut og andre resultater går imod os.

Og alligevel forstår hverken medier eller klubberne hvorfor tilskuerne bliver væk...
Kender du én eneste person, der har fravalgt en sportsbegivenhed fordi strukturen er uretfærdig? I så fald burde ingen se NFL eller Champions League.

Jeg kender til gengæld mange, der fravælger Superligakampe fordi de ligger lige oven i Premier League-kampe eller fordi man ikke kan nå på stadion på en hverdagsaften.
Det sidste er vel ikke noget de lige er begyndt på i denne sæson, hvor tilskuertallene ikke bare falder, men er styrtdykket?

Engang var jeg interesseret i dansk ishockey... indtil man besluttede sig for at lave en turneringsform, hvor man i store træk spiller i 2/3 af turneringen om at få lov til at vælge hvem man vil spille mod i slutspillet, og at få en ekstra hjemmekamp, hvis man ikke har vist sig at være bedre end ens modstander efter 6 kampe. Så stod jeg lige så stille af, ikke mindst hjulpet godt på vej af da man bestemte sig på at nogle hold skulle spille flere kampe mod naboklubber end mod andre.

Hvad angår fodbolden, så må det da være enormt svært at argumentere for at det ikke skulle være den nye ligastruktur, som bærer en meget stor del af skylden for de tilskuertal vi ser i år... og det var vel blandt andet det som den her ekstra, men falske, spænding skulle sørge for ikke ville ske.

Når FCM kommer på besøg mandag aften, vil det undre mig hvis tilskuertallet sniger sig over 8000, og skulle de to sidste runder ende med at AaB ender i nedrykningsspillet, kan jeg ikke forestille mig at sæsonsnittet på Aalborg Stadion ender med at være over 6000. Det ville komme bag på mig hvis ikke en stor del af de mere end 1000 tilskuere som pludselig bliver hjemme fra stadion ville nævne det nye ligaformat som en stor det af grunden til de ikke dukker op.

Indtil videre byder denne sæson på det markant største fald i gennemsnittet for en superligakamp, hvor næsten hver fjerde tilskuer vælger at blive hjemme i forhold til sidste sæson, og det laveste snit siden 98/99. http://www.superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar

Selvfølgelig er der mange grunde til at tilskuertallet generelt har været faldende over en del år, men hold op hvor er forskellen fra sidste sæson markant.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af limey » 12. mar 2017, 07:26

Since skrev: På mig lyder det bare til at du er blevet gammel og gnaven. Det er vel ikke strukturen der gør om du brænder for AaB?
Helt sikkert gammel, og ja til at være gnaven, når de laver så markant om i strukturen. Og jo, engagementet er sgu ikke det samme fra min side af efter det er lavet om. Og når man kigger på fremmødet på de danske stadions, ser jeg ikke ud til at være ene om det. Jeg håber inderligt at det kun kører et par år, og man så kommer til fornuft og får lavet en helt old school struktur med 16 hold.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Martino » 12. mar 2017, 07:47

limey skrev:
Since skrev: På mig lyder det bare til at du er blevet gammel og gnaven. Det er vel ikke strukturen der gør om du brænder for AaB?
Helt sikkert gammel, og ja til at være gnaven, når de laver så markant om i strukturen. Og jo, engagementet er sgu ikke det samme fra min side af efter det er lavet om. Og når man kigger på fremmødet på de danske stadions, ser jeg ikke ud til at være ene om det. Jeg håber inderligt at det kun kører et par år, og man så kommer til fornuft og får lavet en helt old school struktur med 16 hold.
Fuldstændig enig. 16hold. Gider ikke se de samme modstandere om og om igen, men tror ikke de kommer til fornuft medmindre tilskuertallet daler de kommende år også.
Jeg savner Winsnes

FCM
Landshold
Landshold
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. feb 2007, 09:45

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af FCM » 12. mar 2017, 08:34

Jesper Schmidt skrev: Indtil videre byder denne sæson på det markant største fald i gennemsnittet for en superligakamp, hvor næsten hver fjerde tilskuer vælger at blive hjemme i forhold til sidste sæson, og det laveste snit siden 98/99. http://www.superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar

Selvfølgelig er der mange grunde til at tilskuertallet generelt har været faldende over en del år, men hold op hvor er forskellen fra sidste sæson markant.
Det giver bare ikke mening, at sammenligne på tværs af årene, når der er lavet ny struktur. Den største grund til faldet i år, er at den nye struktur har lukket 3 tilskuerfattige klubber op i ligaen. Det har intet med om folk kan lide strukturen eller ej at gøre. Det er jo bare simpel logik, at hvis du tilfører ekstra i bunden, så falder gennemsnittet. I den gamle struktur var udviklingen i tilskueregennemsnittet også afhængig af, om AGF var i ligaen eller ej. Uafhængig af strukturen vil hjemmekampe mod Lyngby eller Horsens jo også tiltrække færre tilskuere end en ekstra hjemmekamp mod FCK eller BIF. Derfor er det logisk, at tilskuertallet i grundspillet falder. Der kommer jo ikke pludselig 8000 tilskuere til Lyngby-Horsens, bare fordi det hedder Superliga i stedet for 1. Div. Til gengæld skulle snittet så gerne stige i slutspillet.

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga
Indlæg: 542
Tilmeldt: 26. okt 2005, 20:34
Geografisk sted: Belgien

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Jacob » 12. mar 2017, 08:35

Jesper Schmidt skrev:
Yankee skrev:
Jesper Schmidt skrev:Mandag aften kan vi ligge 2 point fra 3. pladsen, hvis vi slår Herning...ja vi kan endda risikere en situation hvor vi er 2, eller endda 1, point fra medaljerne når grundspillet slutter, men alligevel ikke får lov til at konkurrere om dem, fordi vi ryger i nedrykningsspil. Her kan vi så iøvrigt hygge os med at skulle ud i nogle nervepirrende kampe om at undgå de ulækre knald eller fald kampe i bunden - og med et forspring til det 3. bedste hold i puljen som kan være så lille som 4 point, eller endnu mindre hvis vi ikke henter 3-4 point her til slut og andre resultater går imod os.

Og alligevel forstår hverken medier eller klubberne hvorfor tilskuerne bliver væk...
Kender du én eneste person, der har fravalgt en sportsbegivenhed fordi strukturen er uretfærdig? I så fald burde ingen se NFL eller Champions League.

Jeg kender til gengæld mange, der fravælger Superligakampe fordi de ligger lige oven i Premier League-kampe eller fordi man ikke kan nå på stadion på en hverdagsaften.
Det sidste er vel ikke noget de lige er begyndt på i denne sæson, hvor tilskuertallene ikke bare falder, men er styrtdykket?

Engang var jeg interesseret i dansk ishockey... indtil man besluttede sig for at lave en turneringsform, hvor man i store træk spiller i 2/3 af turneringen om at få lov til at vælge hvem man vil spille mod i slutspillet, og at få en ekstra hjemmekamp, hvis man ikke har vist sig at være bedre end ens modstander efter 6 kampe. Så stod jeg lige så stille af, ikke mindst hjulpet godt på vej af da man bestemte sig på at nogle hold skulle spille flere kampe mod naboklubber end mod andre.

Hvad angår fodbolden, så må det da være enormt svært at argumentere for at det ikke skulle være den nye ligastruktur, som bærer en meget stor del af skylden for de tilskuertal vi ser i år... og det var vel blandt andet det som den her ekstra, men falske, spænding skulle sørge for ikke ville ske.

Når FCM kommer på besøg mandag aften, vil det undre mig hvis tilskuertallet sniger sig over 8000, og skulle de to sidste runder ende med at AaB ender i nedrykningsspillet, kan jeg ikke forestille mig at sæsonsnittet på Aalborg Stadion ender med at være over 6000. Det ville komme bag på mig hvis ikke en stor del af de mere end 1000 tilskuere som pludselig bliver hjemme fra stadion ville nævne det nye ligaformat som en stor det af grunden til de ikke dukker op.

Indtil videre byder denne sæson på det markant største fald i gennemsnittet for en superligakamp, hvor næsten hver fjerde tilskuer vælger at blive hjemme i forhold til sidste sæson, og det laveste snit siden 98/99. http://www.superstats.dk/tilskuere/aar-for-aar

Selvfølgelig er der mange grunde til at tilskuertallet generelt har været faldende over en del år, men hold op hvor er forskellen fra sidste sæson markant.
Den absolut altovervejende årsag til faldet i tilskuertal fra sidste sæson til denne er jo at man har taget 3 "små"(tilskuermæssigt) hold op. Det påvirker altså gennemsnittet markant. De 3 oprykkere har et hjermmesnit lige under 2500 tilskuere - det påvirker altså det samlede gennemsnit markant (de øvrige 11 hold har vel et snit på ca 6600 indtil videre). Hvis du kun indregner 1 af de 3 oprykkere med i gennemsnittet - for at gøre det sammenlignelig med sidste sæsons tal, så ligger snittet vel ca på 6300, som selvfølgelig også er et pænt fald ifht til sidste sæson omend langt fra så slemt. Umiddelbart vil en del af forklaringen af det resterende fald kunne findes hos FCK - 1) FCKs dominans i denne sæson, 2) deres max antal tilskuere er faldet markant (hvilket vel er kampene mod BIF), 3) Der er en færre kamp imellem FCK og BIF, som jo er de kampe der ellers trækker tilskueresnittet markant op.
Endelig (men dette har jeg ikke tjekket) kunne jeg forestille mig, at alle de 11 ikke oprykkere holds hjemme gennemsnit er påvirket af de 3 hjemmekampe mod de 3 oprykkere som nok langtfra kommer med mange tilskuere eller bringer mange af hjemmeholdets fans op af sofaen.
Med alt det sagt, så forklarer det nok ikke hele faldet - men ihvertfald en meget stor del af det.
Life is good..... AaB is better!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Yankee » 12. mar 2017, 09:22

Jeg må stadig spørge - hvis det er så forfærdeligt at have slutspil og hvis man på ingen måde kan leve med sportslige "uretfærdigheder" - hvorfor er de amerikanske ligaer som NFL, NBA og NHL så enorme kommercielle successer - selv i Europa?

Dansk (og europæisk) fodbold mangler i den grad nogle flere altafgørende kampe. Mange europæere elsker at se Super Bowl fordi det hele er sat på spidsen i én kamp. Det var også en kæmpe driver for dansk fodbold dengang Brøndby og København altid mødtes i næstsidste runde. Om man vil det eller ej så har det altså givet nogle af de mest mindeværdige kampe i Superligaens historie.

Du kan også se det på Champions League i øjeblikket. Vi har fået den ene fantastiske kamp efter den anden i knock-out-fasen efter en temmelig ligegyldig omgang gruppespil.

Min påstand er at tilskuertallene nu i mange år har været aftagende, fordi der er så mange ligegyldige kampe. Den almene tilskuer er mere tiltrukket af at sidde derhjemme og se en eller anden kvartfinale i kvindehåndbold, fordi kampen i det mindste ikke er ligegyldig.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kommer AaB i top 6??

Indlæg af Yankee » 12. mar 2017, 09:28

Jacob skrev: Den absolut altovervejende årsag til faldet i tilskuertal fra sidste sæson til denne er jo at man har taget 3 "små"(tilskuermæssigt) hold op. Det påvirker altså gennemsnittet markant. De 3 oprykkere har et hjermmesnit lige under 2500 tilskuere - det påvirker altså det samlede gennemsnit markant (de øvrige 11 hold har vel et snit på ca 6600 indtil videre). Hvis du kun indregner 1 af de 3 oprykkere med i gennemsnittet - for at gøre det sammenlignelig med sidste sæsons tal, så ligger snittet vel ca på 6300, som selvfølgelig også er et pænt fald ifht til sidste sæson omend langt fra så slemt. Umiddelbart vil en del af forklaringen af det resterende fald kunne findes hos FCK - 1) FCKs dominans i denne sæson, 2) deres max antal tilskuere er faldet markant (hvilket vel er kampene mod BIF), 3) Der er en færre kamp imellem FCK og BIF, som jo er de kampe der ellers trækker tilskueresnittet markant op.
Endelig (men dette har jeg ikke tjekket) kunne jeg forestille mig, at alle de 11 ikke oprykkere holds hjemme gennemsnit er påvirket af de 3 hjemmekampe mod de 3 oprykkere som nok langtfra kommer med mange tilskuere eller bringer mange af hjemmeholdets fans op af sofaen.
Med alt det sagt, så forklarer det nok ikke hele faldet - men ihvertfald en meget stor del af det.
For lige at underbygge denne, så har de 11 "tilbageværende" klubber et hjemmebanesnit på ca. 6.500 tilskuere - eller et fald på "kun" 10 procent. Ca. halvdelen af tilskuernedgangen i snit pr. kamp kan altså tilskrives udvidelsen fra 12 til 14 hold.

Besvar