Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af BoT » 9. maj 2017, 09:29

Efter en ørkenvandring af en sæson bør den sportslige ledelse ryste posen fuldstændig. Vores gamle 4-4-2 - ofte praktiseret som 4-4-1 - har vist sig fuldstændig tandløs offensivt, og ofte tynd defensivt. Vi har slet ikke haft typerne til at spille den slags back- og fløjspil, som gjorde denne taktik så effektiv i mesterskabssæsonen, og stort set alle hold har luret os og lukket os ned.

Derfor mener jeg hele vores setup bør ændres, og der bør forsøges med en 3-4-3-opstilling a la Chelsea i stedet. En opstilling, som jeg i langt højere grad mener, vi allerede nu har typerne til at kunne spille, og som vi så vil kunne købe direkte ind til i sommertransfervinduet:

De fleste kan blive enige om, at vi har brug for nyt blod og nye kompetencer i midterforsvaret - i mine øjne 2 mand: En med højde og drøjde, og en med intelligens. De to kunne så blive suppleret med Blåbjerg eller KP alt efter form og modstander.

På kanterne vil Ahlmann tage venstre side, hvor jeg tror, han vil lukrere på at have lidt færre defensive opgaver og generelt være skubbet en tand højere op på banen so udgangspunkt. Det vil frigøre ham til at levere mere offensivt, end han har gjort i denne sæson. På den anden kant kunne jeg godt se Børsting gøre det godt. Han har energien og fysikken til at spille en kant, og han kan bidrage både offensivt og defensivt.

Centralt skal man selvfølgelig tage en nøje granskning af Würtz og Risgård - men med MC og Abildgaard som backup, kan det måske godt løbe rundt uden nye folk. MC og Würtz skal dog ikke spille på samme tid - så bliver det for defensivt.

Helt fremme vil Pohl have godt af ikke at skulle bære målscoringen på egne skuldre, men i stedet bidrage med aggressivitet, fart og duelspil. Flores vil også have godt af den lidt friere rolle i en 3-mands frontkæde, og så kunne vi fyre dollars af på en ny angriber med afslutningskompetence. Han behøver ikke være stor og hovedstødsstærk, men intelligent og træfsikker. Thellufsen og Ramkilde kan være backup.

Holger, Ene, Sloth og måske Larsen må være på vej videre. Ergo skal vi have 4 mand ind - 1 angriber, 2 midterforsvarere + evt en kantspiller.

Jeg ville prøve det af allerede i kampene mod Randers. Vi kommer alligevel aldrig til at vinde 2 dobbeltopgør + en finale med den nuværende taktik, så der er i princippet intet at tabe.

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af De Fem » 9. maj 2017, 10:34

Spændende ide, men ville hellere gå til i en form for 4-2-3-1. Det ville give en fireback kæde (her mangler en back og mindst en midterforsvarer), to defensive midtbanespillere (dem har vi til overflod), på midten vil være en klassisk 10er (Risgaard/Thellufsen) flankeret af to kanter (her er forskellige muligheder) som ofte har lidt forskellige kvaliteter og en angriber (synes der mangler en her).

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Martino » 9. maj 2017, 11:37

Snakkede om det samme i efteråret, at ændre til en 3-5-2/3-4-3. Synes truppen faktisk, som du skriver, har typerne til at praktisere en sådan taktisk ændring. Gad godt se Risgård som en libero type og tror det kunne forlænge hans karriere. Jeg tror dog ikke at det kommer til at ske med Wieghorst som træner eller med PEA i kulissen.
Jeg savner Winsnes

abbifar
Superliga
Superliga
Indlæg: 664
Tilmeldt: 17. sep 2008, 21:32
Favoritspiller: Alle der hedder Prica
Geografisk sted: 6933 Kibæk

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af abbifar » 9. maj 2017, 14:38

BoT skrev:Efter en ørkenvandring af en sæson bør den sportslige ledelse ryste posen fuldstændig. Vores gamle 4-4-2 - ofte praktiseret som 4-4-1 - har vist sig fuldstændig tandløs offensivt...
Amen, for helvede. Hvis vi ofte har spillet 4-4-1, altså med 9 markspillere, så forstår jeg bedre at vi har været overmatchet... Burde man ikke kunne forvente at Wieghorst eller en af assistenterne havde opdsget det?

Der var aldrig sket under Kuhn!
/Thomas
Proud fan of AaB since 1983

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Kenneth K » 9. maj 2017, 14:52

abbifar skrev:
BoT skrev:Efter en ørkenvandring af en sæson bør den sportslige ledelse ryste posen fuldstændig. Vores gamle 4-4-2 - ofte praktiseret som 4-4-1 - har vist sig fuldstændig tandløs offensivt...
Amen, for helvede. Hvis vi ofte har spillet 4-4-1, altså med 9 markspillere, så forstår jeg bedre at vi har været overmatchet...
De andre skal jo også have en chance.

Reyad
Allstar
Allstar
Indlæg: 1186
Tilmeldt: 27. jul 2005, 13:05
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: 5500

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Reyad » 9. maj 2017, 15:13

Det er meget svært ikke at være fortaler for en ændring af det nuværende.
Personligt tror jeg det primære problem er selvtillid og forkert trupsammensætning. Alt for mange nordjyder og unge folk. Men en vigtig del af at få det bedste ud af ens materiale er at se på klubbens spillere og hvordan man får det bedste ud af dem. Det er meget flot eksemplificeret ved Chelsea og FCN herhjemme.
Chelsea skiftede taktik efter en lunken start. Siden har deres 3-4-3 været nærmest ustoppelig. Også FCN lavede op til foråret en ændring fra en slags 4-2-3-1 til 3-5-2. Det har virkelig givet deres spil hurtighed og farlighed. De har fået stabiliseret defensiven med en ekstra mand, og deres opspil ser rigtig godt ud. Blandt andet flytningen af Mtiliga ind i midterforsvaret ser overraskende godt ud. Og det har givet ro til deres absurd unge midterforsvar, der så skrøbelige ud i en 4-back-kæde.

Så ja, jeg synes egentlig det giver god mening, at vi skal forsøge os med en 3-4-3

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af BoT » 9. maj 2017, 15:20

Man må jo også sige, at det indtil nu har været nærmest usynligt, at vi har skiftet træner. Hvad er detm MW vil og kan, som Lars S ikke gjorde/kunne? Et trænerskift bør ryste posen fuldstændig, når den taktiske struktur ikke er tydeligere, end den har været i AaB. Det er jo intet sted slået fast i granit, at vi skal spille 4-4-2, som det fx er i FCK.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Yankee » 9. maj 2017, 16:28

En overgang til en tre-back-kæde kunne selvfølgelig sagtens hjælpe os på kort sigt. Da Holland var ved at vinde VM forrige år var det jo netop efter en erkendelse af at deres stoppere var så dårlige at de ikke kunne klare sig 2-mod-1 eller 2-mod-2. Det virker dog typisk kun i nogle få kampe, for en tre-back-kæde har altså også en række svagheder.

For det første har du svært ved at forsvare overlap og du skal bruge nogle exceptionelt hurtige og løbestærke kanter. Det efterlader så i en 3-4-3 en meget sårbar 2-mands-midtbane, som igen kræver hjælp af de to yderangribere, der skal presse meget indad for at lukke ned for modstanderens 6'er. Det betyder så samtidig at modstanderen får plads til at bygge op over deres backs og dermed får plads til at slå præcise lange bolde ned mod dit forsvar eller komme til gennembrud over kanten. Begge typer opspil er lige præcis hvad vi har problemer med og gerne vil undgå.

- Hverken Patrick eller Ahlmann er hurtige nok til at spille wingback
- Ingen af vores angribere er så dygtige i presspillet at de kan spille Mandzukic/Müller-rollen. Den er essentiel, da du ellers giver helt frit spil foran de to centrale midtbanespillere.
- Ingen af vores stoppere er gode til at forsvare indlæg eller direkte bolde.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af BoT » 10. maj 2017, 08:38

Yankee skrev:En overgang til en tre-back-kæde kunne selvfølgelig sagtens hjælpe os på kort sigt. Da Holland var ved at vinde VM forrige år var det jo netop efter en erkendelse af at deres stoppere var så dårlige at de ikke kunne klare sig 2-mod-1 eller 2-mod-2. Det virker dog typisk kun i nogle få kampe, for en tre-back-kæde har altså også en række svagheder.

For det første har du svært ved at forsvare overlap og du skal bruge nogle exceptionelt hurtige og løbestærke kanter. Det efterlader så i en 3-4-3 en meget sårbar 2-mands-midtbane, som igen kræver hjælp af de to yderangribere, der skal presse meget indad for at lukke ned for modstanderens 6'er. Det betyder så samtidig at modstanderen får plads til at bygge op over deres backs og dermed får plads til at slå præcise lange bolde ned mod dit forsvar eller komme til gennembrud over kanten. Begge typer opspil er lige præcis hvad vi har problemer med og gerne vil undgå.

- Hverken Patrick eller Ahlmann er hurtige nok til at spille wingback
- Ingen af vores angribere er så dygtige i presspillet at de kan spille Mandzukic/Müller-rollen. Den er essentiel, da du ellers giver helt frit spil foran de to centrale midtbanespillere.
- Ingen af vores stoppere er gode til at forsvare indlæg eller direkte bolde.
Jeg er ikke enig. En 3-back-kæde er ikke kun en nødløsning, fordi dine midtstoppere er for dårlige. Det tror jeg både Juventus og Chelsea er fine eksempler på.

Og ja: en 3-4-3 lægger mere op til at modtage især tidlige indlæg, end en 4-backkæde gør - men til gengæld er man langt bedre rustet (hvis 3-backkæden altså fungerer!) til at modstå indlæggene og generelt forsvare dangerzone.
Desuden vil man slippe for at lade den 6'eren trække langt ned i banen for at deltage i det opbyggende spil, som vi i høj grad har set Rasmus Würtz gøre. Hermed frigør man en ekstra spilstation højere oppe på banen i sit opbyggende spil, hvilket gør det sværere for modstanderen at lukke ned.

Desuden er en af pointerne, at man får skubbet sine backs længere frem i deres udgangspunkt, hvilket netop betyder, at de ikke behøver lige så meget fart og udholdenhed, for at kunne true offensivt. Vi har netop i denne sæson set, at Ahlmann fx ikke har haft overskuddet til at bidrage så meget offensivt - der har simpelthen været for langt derop. Og jeg ser i øvrigt ikke PK som den ene wing - her tror jeg mere på Børsting.

Det er rigtigt, at de 3 forreste er vigtige i presspillet. Men udover Flores, kan jeg ikke se, at vi ikke har - eller kan købe - typer, der vil kunne gøre dette. Pohl kan med lidt mere skoling blive en fin presspiller, og jeg ser hellere et indkøb af en aggressiv og hurtig 9'er, end et stort skur, som pøblen ellers foretrækker.

Helt overordnet synes jeg, vores 4-4-2 har spillet fallit både offensivt og defensivt. Så et eller andet må der ske. Vi har absolut hverken fløjene eller backerne til at mestre 4-4-2 pt, og jeg mener, der skal købes langt mere ind for at fastholde den taktik.

Reyad
Allstar
Allstar
Indlæg: 1186
Tilmeldt: 27. jul 2005, 13:05
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: 5500

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Reyad » 10. maj 2017, 08:47

Jeg er meget enig med BoT. 3-4-3 eller 3-5-2 behøver ingenlunde være en nødløsning. Det er en forløsning af spillermateriale.
Lige nu er vi i min optik lidt udfordret med materialet på den front. Ahlmann kan måske løse wing-backen, men i højre side er vi langt væk, og jeg tror ikke på Børsting der.
Vi har heller ikke tre gode midterforsvarer. Vi har vel knap nok én...
Vi har masser af centrale midtbanespillere, men for mange af dem er 6'ere og der er altså ikke behov for en dybdeliggende type i dette system. Det kræver mere drive og tempo. Den slags midtbanespillere har vi ikke. Se på Lobotka i DK, N'Kante i England eller Khedira/Marchisio i Italien. Det er den type midtbanespillere vi skal bruge.
I angrebet ser det også tyndt ud.

Når det er sagt, så ville man i øjeblikket kunne rive alle taktikker fra hinanden, da spillerene leverer elendigt. Vi ved, at de har et højere et niveau. Og måske er en ændring til 3-4-3/3-5-2 svaret på det.
Personligt kan jeg også godt se en 4-1-2-2-1 formation med en dyb midtbanespiller og offensive kanter fungere.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Martino » 10. maj 2017, 08:49

BoT skrev:
Yankee skrev:En overgang til en tre-back-kæde kunne selvfølgelig sagtens hjælpe os på kort sigt. Da Holland var ved at vinde VM forrige år var det jo netop efter en erkendelse af at deres stoppere var så dårlige at de ikke kunne klare sig 2-mod-1 eller 2-mod-2. Det virker dog typisk kun i nogle få kampe, for en tre-back-kæde har altså også en række svagheder.

For det første har du svært ved at forsvare overlap og du skal bruge nogle exceptionelt hurtige og løbestærke kanter. Det efterlader så i en 3-4-3 en meget sårbar 2-mands-midtbane, som igen kræver hjælp af de to yderangribere, der skal presse meget indad for at lukke ned for modstanderens 6'er. Det betyder så samtidig at modstanderen får plads til at bygge op over deres backs og dermed får plads til at slå præcise lange bolde ned mod dit forsvar eller komme til gennembrud over kanten. Begge typer opspil er lige præcis hvad vi har problemer med og gerne vil undgå.

- Hverken Patrick eller Ahlmann er hurtige nok til at spille wingback
- Ingen af vores angribere er så dygtige i presspillet at de kan spille Mandzukic/Müller-rollen. Den er essentiel, da du ellers giver helt frit spil foran de to centrale midtbanespillere.
- Ingen af vores stoppere er gode til at forsvare indlæg eller direkte bolde.
Jeg er ikke enig. En 3-back-kæde er ikke kun en nødløsning, fordi dine midtstoppere er for dårlige. Det tror jeg både Juventus og Chelsea er fine eksempler på.

Og ja: en 3-4-3 lægger mere op til at modtage især tidlige indlæg, end en 4-backkæde gør - men til gengæld er man langt bedre rustet (hvis 3-backkæden altså fungerer!) til at modstå indlæggene og generelt forsvare dangerzone.
Desuden vil man slippe for at lade den 6'eren trække langt ned i banen for at deltage i det opbyggende spil, som vi i høj grad har set Rasmus Würtz gøre. Hermed frigør man en ekstra spilstation højere oppe på banen i sit opbyggende spil, hvilket gør det sværere for modstanderen at lukke ned.

Desuden er en af pointerne, at man får skubbet sine backs længere frem i deres udgangspunkt, hvilket netop betyder, at de ikke behøver lige så meget fart og udholdenhed, for at kunne true offensivt. Vi har netop i denne sæson set, at Ahlmann fx ikke har haft overskuddet til at bidrage så meget offensivt - der har simpelthen været for langt derop. Og jeg ser i øvrigt ikke PK som den ene wing - her tror jeg mere på Børsting.

Det er rigtigt, at de 3 forreste er vigtige i presspillet. Men udover Flores, kan jeg ikke se, at vi ikke har - eller kan købe - typer, der vil kunne gøre dette. Pohl kan med lidt mere skoling blive en fin presspiller, og jeg ser hellere et indkøb af en aggressiv og hurtig 9'er, end et stort skur, som pøblen ellers foretrækker.

Helt overordnet synes jeg, vores 4-4-2 har spillet fallit både offensivt og defensivt. Så et eller andet må der ske. Vi har absolut hverken fløjene eller backerne til at mestre 4-4-2 pt, og jeg mener, der skal købes langt mere ind for at fastholde den taktik.
Jeg håber ledelsen/trænerne går med samme overvejelser, eller i det mindste læser med ;) Det er på tide at overveje et drastisk skridt væk fra vores gennemprøvede 442/4411, som nu ikke har fungeret kontinuerligt i 1 1/2år. Så kan man mene hvad man vil om truppen.
Jeg savner Winsnes

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af De Fem » 10. maj 2017, 11:49

Dumt spørgsmål, hvis man har en back (Ahlmann) og måske en midterforsvarer med ordentligt niveau (vælg selv), er det så ikke dumt at stille op i et system der kræver tre midterforsvarer og omskoling af backsene? Det klubben har pt. er defensive midtbanespillere som Würtz, MC, Abilgaard og Kateego, så en 4-2-3-1 er vel mest oplagt, hvis man vil stille efter noget der udnytter hvad truppen kan.

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Forza » 10. maj 2017, 12:13

De Fem skrev:Dumt spørgsmål, hvis man har en back (Ahlmann) og måske en midterforsvarer med ordentligt niveau (vælg selv), er det så ikke dumt at stille op i et system der kræver tre midterforsvarer og omskoling af backsene? Det klubben har pt. er defensive midtbanespillere som Würtz, MC, Abilgaard og Kateego, så en 4-2-3-1 er vel mest oplagt, hvis man vil stille efter noget der udnytter hvad truppen kan.
Det er overhovedet ikke et dumt spørgsmål. Jeg mener heller ikke 3 mand i bagkæden er det bedste valg på os.

Desuden vil det være dumt at gå væk fra den linje vi kører ned igennem rækkerne i AaB. Man kan godt dreje vores nuværende taktik men at skifte helt væk, ville være dumt IMO.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af BoT » 10. maj 2017, 12:51

Altså selv hvis vi forbliver med en 4-backkæde, skal vi hente gerne 3 nye forsvarsspillere: 2 centerbacks og 1 højreback. Så det er jo ikke ligefrem, fordi vi har en fantastisk velfungerende defensiv, som det er.

Og det er altså noget pjat, at man ikke på 1. holdet kan skifte taktik, fordi ungdomsholdene har spillet på en anden måde i et par år. 1. holdet er det klart vigtigste. Så må man omskole ungdomsholdene, så spillerne formår at spille i flere forskellige systemer.

Der står intet sted beskrevet, at AaB SKAL spille 4-4-2!

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af De Fem » 10. maj 2017, 13:48

BoT skrev:Altså selv hvis vi forbliver med en 4-backkæde, skal vi hente gerne 3 nye forsvarsspillere: 2 centerbacks og 1 højreback. Så det er jo ikke ligefrem, fordi vi har en fantastisk velfungerende defensiv, som det er.

Og det er altså noget pjat, at man ikke på 1. holdet kan skifte taktik, fordi ungdomsholdene har spillet på en anden måde i et par år. 1. holdet er det klart vigtigste. Så må man omskole ungdomsholdene, så spillerne formår at spille i flere forskellige systemer.

Der står intet sted beskrevet, at AaB SKAL spille 4-4-2!
Nej, det står der ingen steder og førsteholdet spiller naturligvis hvad de vil. Det sagt, så tror jeg ikke der kommer mere end end centerforsvarer og en back ind. At stille med en tre-mandskæde giver endnu flere udfordringer i vinduet, da man så skal hente 2-3 centerforsvarer og en wingback før man kan begynde at tænke på resten af banen.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Martino » 10. maj 2017, 14:24

De Fem skrev:
BoT skrev:Altså selv hvis vi forbliver med en 4-backkæde, skal vi hente gerne 3 nye forsvarsspillere: 2 centerbacks og 1 højreback. Så det er jo ikke ligefrem, fordi vi har en fantastisk velfungerende defensiv, som det er.

Og det er altså noget pjat, at man ikke på 1. holdet kan skifte taktik, fordi ungdomsholdene har spillet på en anden måde i et par år. 1. holdet er det klart vigtigste. Så må man omskole ungdomsholdene, så spillerne formår at spille i flere forskellige systemer.

Der står intet sted beskrevet, at AaB SKAL spille 4-4-2!
Nej, det står der ingen steder og førsteholdet spiller naturligvis hvad de vil. Det sagt, så tror jeg ikke der kommer mere end end centerforsvarer og en back ind. At stille med en tre-mandskæde giver endnu flere udfordringer i vinduet, da man så skal hente 2-3 centerforsvarer og en wingback før man kan begynde at tænke på resten af banen.
Jeg mener faktisk at Børsting kunne blive en god wingback. Ser ham slet ikke som kant i vores nuværende system, og slet ikke 10'er eller defensiv angriber, som han også har spillet dette forår. Det er jo ikke forbudt at omskole nuværende spillere.
Jeg savner Winsnes

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5106
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Jakobsen » 10. maj 2017, 14:29

BoT skrev:Man må jo også sige, at det indtil nu har været nærmest usynligt, at vi har skiftet træner. Hvad er detm MW vil og kan, som Lars S ikke gjorde/kunne? Et trænerskift bør ryste posen fuldstændig, når den taktiske struktur ikke er tydeligere, end den har været i AaB. Det er jo intet sted slået fast i granit, at vi skal spille 4-4-2, som det fx er i FCK.
Jeg tror den lille forskel under de to trænere har skyldets truppens sammensætning. Vi har jo ikke nogen spille der er vanvittigt hurtige, kan afdrible en mand, har god fysik osv. Det er en meget grå masse af spillere vi har og det er problemet. Det er jo også det kan man se - kommer vi først bagud så er vi færdige.

Kig på helheden i holdet.
Backs: Mæhle og Ahlmann er gode fremadrettet og har ok speed. Den en er dog meget ufærdig og den anden rusten ovenpå en skade.
Midterforsvaret: Det midterforsvar er på alle måder fejlcastet til den spillestil man gerne vil. Det mangler hurtighed og duelstyrke (Holgersson undtaget) og ingen af dem kan skille sig af med bolden. Det gør det altså svært at give den gas offensivt når man bygger ovenpå det fundament. Det så vi kommer til udtryk ved at Søndergaard lukkede vores midtbane helt ned til sidst og at Wieghorst har haft tendenser til det samme.
Kanterne: Vi har Meilinger, Børsting, Flores og Thellufsen som primært har spillet de positioner. Meilinger slår et godt indlæg og er fornuftig taktisk, men ikke en mand der skaber uro hos modstanderne eller gør de andre gode. Børsting kæmper på livet løs og jeg er vild med vi har sådan en type men han er som type mere end støttespiller for profiler. Så der Flores som aldrig rigtig har stemplet ind og hvor jeg egentlig stadig er i tvivl om hvad han kan. Thellufsen har set spændende ud i nogle kampe, men han er meget ufærdig. Der er altså ingen af de her kanter der er i nærheden af at være rigtigt farligt for vores modstandere.
Central midt: Vi har den solide 6'er i Würtz som stadig er vigtig for holdet selvom hans niveau er dalende. Så har vi Risgård der kunne være noget af den fremadstormende fanden i voldskhed, men han har for det meste været skadet og er derfor slet ikke i omdrejninger til det. Magnus Christensen har været lovende, men han er en spiller der lukker af og ikke en der skaber noget fremad. Abildgaard er tyndt øl og har ikke for alvor imponeret og Sloth har skuffet. All in all har vi altså en midtbane uden de store offensive trusler uanset, hvordan vi stiller. Derfor har begge vores trænere også prøvet mange forskellige ting.
Angrebet. Ja hmmm. Ene har været meget skadet og er milevidt fra sit niveau. Pohl kan faktisk skabe lidt ravage - især hvis vi spiller defensivt men han mangler en spiller han kan linke op med. Sylvestr tror jeg ville fungerede fint ved siden af Rade Prica eller Lukas Spalvis, men som ene mand på toppen dur det ikke. Det er super let for modstanderne at lukke ned for hans dybdeløb og derfor kommer han ikke til sin ret. Grønning er måske virkeligheden som type den bedste makker til de to andre, men er for langt fra et fornuftigt niveau.

Derfor er vi under begge trænere endt der, hvor vi beskytter et svagt forsvar og må krige kampe hjem fordi vi ikke har de store offensive profiler. Derfor er fyrringen af LS også kritisabel da han ikke var vores egentlige problem. Tværtimod skal han have stor ros for at have indset holdets svaghed og krige nogle livsvigtige point hjem i efterårssæonen ved hjælp af yderst pragmatisk fodbold. Allan Gaarde bør sgu sende LS en undskyldning og tak når den her sæson er omme. Og jeg skal blankt erkende jeg aldrig var fan af Søndergaards ansættelse, men ifht. det spillermateriale han havde med at gøre gjorde han det rigtige. At en radikalt anerledes træner er endt ved næsten de samme konklusioner siger en hel del. Jeg tror i øvrigt ikke, at et 3-4-3 system ville gøre den store forskel med de nuværende spillere.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af troelsh » 10. maj 2017, 14:53

Det står intet sted skrevet hvilken formation eller hvilken taktik vi skal anvende.
Jeg kunne dog godt tænke mig, at man blev mere tydeligt hvilken måde man gerne vil spille på, og ikke mindst hvilke typer man ønsker på holdet.

I mesterskabs sæsonen var det meget tydeligt vi spillede 4-4-2 med en diamant på midten, offensive backs, og kanter der trak ind i banen, alle vidste hvad deres opgave var, det var ganske effektivt, og vi skabte utrolig mange chancer.
Jeg siger ikke det præcis er den måde vi skal spille på, men i øjeblikket virker det som om vores trænere er rådvilde, og det smitter af på truppen, og vores offensiv er fuldstændig ufarlig.

Fordelene ved at have en klokkeklar strategi for hvordan man vil spille, er først og fremmest at man skaber kontinuitet på holdet, man skaber en rød tråd fra ungdomsholdene op til superligatruppen, således man får de rigtige typer op i superligatruppen, derudover ved man præcis hvilke typer man skal gå efter når der skal købes nye spillere.

Det virker som om Gaarde udelukkende har set på spillerens cv, når vi har hentet nye spillere, fremfor hvilken type der var tale om, og om spilleren overhovedet passer ind i vores spillestil, og besidder de egenskaber der skal til for at passe ind i den måde vi vil spille på. (Holgersson's manglende teknik, Meilingers manglende fart, Sloths manglende defensive arbejde etc.)

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af Jesper Schmidt » 10. maj 2017, 22:00

troelsh skrev:Det står intet sted skrevet hvilken formation eller hvilken taktik vi skal anvende.
Jeg kunne dog godt tænke mig, at man blev mere tydeligt hvilken måde man gerne vil spille på, og ikke mindst hvilke typer man ønsker på holdet.

I mesterskabs sæsonen var det meget tydeligt vi spillede 4-4-2 med en diamant på midten, offensive backs, og kanter der trak ind i banen, alle vidste hvad deres opgave var, det var ganske effektivt, og vi skabte utrolig mange chancer.
Jeg siger ikke det præcis er den måde vi skal spille på, men i øjeblikket virker det som om vores trænere er rådvilde, og det smitter af på truppen, og vores offensiv er fuldstændig ufarlig.

Fordelene ved at have en klokkeklar strategi for hvordan man vil spille, er først og fremmest at man skaber kontinuitet på holdet, man skaber en rød tråd fra ungdomsholdene op til superligatruppen, således man får de rigtige typer op i superligatruppen, derudover ved man præcis hvilke typer man skal gå efter når der skal købes nye spillere.

Det virker som om Gaarde udelukkende har set på spillerens cv, når vi har hentet nye spillere, fremfor hvilken type der var tale om, og om spilleren overhovedet passer ind i vores spillestil, og besidder de egenskaber der skal til for at passe ind i den måde vi vil spille på. (Holgersson's manglende teknik, Meilingers manglende fart, Sloths manglende defensive arbejde etc.)
Jeg er helt enig, jeg synes vi bevæger os mere og mere i retning for-langt-væk fra den spændende udvikling og tilgang vi havde til hvordan fodbold skal spilles i 2014. Jeg havde forventet at vi fik en træner i Wieghorst, hvor vi skulle bevæge os mere i den retning igen, men det synes jeg vi er enormt langt fra. Jeg efterlyser generelt en lidt mere kompromisløs tilgang, både strategisk og taktisk.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ny sæson - nyt hold - ny taktik!

Indlæg af jernskjorten » 11. maj 2017, 08:31

Jesper Schmidt skrev:Jeg er helt enig, jeg synes vi bevæger os mere og mere i retning for-langt-væk fra den spændende udvikling og tilgang vi havde til hvordan fodbold skal spilles i 2014. Jeg havde forventet at vi fik en træner i Wieghorst, hvor vi skulle bevæge os mere i den retning igen, men det synes jeg vi er enormt langt fra. Jeg efterlyser generelt en lidt mere kompromisløs tilgang, både strategisk og taktisk.
Det har da været en grå omgang med MW indtil videre (og nok også det en del frygtede, da det blev ham), men har han ikke også manglet roen til at arbejde med det taktiske?

Han overtager et hold, der er blottet for gejst og taktisk rygrad efter den sidste tid med Søndergaard.
Han starter lige på og hårdt med at have fem "vind-eller-forsvind"-kampe frem til første deadline i runde 26. Det kikser. Herefter 6 kampe, hvor man med det samme kommer i krise efter 1 point mod SIF og VFF i de to første hjemmekampe. Først i 5. puljekamp er der ro på, og stadig med en trup blottet for selvtillid.

Der skal helt sikkert ske noget, men selv om det er svært at se pt. hvad MW vil, så er det vel reelt først nu, at han kan lege med det taktiske uden at tage alt for store risici. Jeg er helt enig med BoT, i at det er meget svært at se, at vi vinder (eller bare scorer mål) mod Randers, så MW kan lige så godt begynde at eksperimentere frem til 17/18-sæsonen.

Besvar