Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Her debatteres aktiviteter på stadion. Forslag til Tifo'er. Sange hørt i forbindelse med fodbold, håndbold og/eller ishockey, samt evt. forslag til nye sange. Også debat om stemning generelt.
Gamen

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Gamen » 15. sep 2017, 17:53

Hanga skrev: Hvad angår meget af Vesttribunens arbejde kan jeg kun bakke op, især i forhold til at lave merchandise, producere Vesttribunen TV osv.

Du kender personerne og grupperne på tribunerne bedre end jeg gør. Mit indtryk har været, at ATK i højere grad koncentrerer sig om TIFO produktion, mens at Auxilia er de mere synlige på og udenfor tribunen, især efter at Røde lader til at have givet megafonen videre? Generelt har jeg haft en opfattelse af, at ATK er trådt lidt mere tilbage i kulissen, i takt med at de "gamle" medlemmer får mindre tid til tribunelivet?

Jeg føler nok lidt at afstanden mellem klacken og resten af tribunen er blevet lidt større end den var for 10 år siden, så der er vi ikke helt enige.
Det ved jeg ikke, jeg synes stadig ATK leverer (og fylder) på tribunen. Målt på deltagelse så er de ligeså stærke som for 10 år siden.

Det var fint at "Røde" gav tjansen videre - der var behov for en ny røst. Det er knap så godt, at det oprindelige afløserteam efterfølgende er skrumpet ind fra 4 til 1 person, men han er til gengæld også dygtig.

Sådan er det jo for alle, og det er da én af grundene til at tribunen ikke er hvad den var engang. Rekrutteringen har været for ringe, og der må vi ældre tage vores del af ansvaret for den udvikling.

Jeg synes ikke afstanden er blevet specielt meget større, men vi kan vel godt blive enige om at stemningen generelt er nedadgående, og at vi pt. er en skygge af hvad vi var engang. Til gengæld er det så min opfattelse at der er en anden og mere vedholdende mentalitet hos kernen end i starten af 00'erne. Rent organisatorisk når de langt mere.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af sulakvelidze » 15. sep 2017, 23:07

Gamen skrev:Jeg taler ikke for noget flertal, udelukkende for mig selv, jeg prøver bare at nuancere din noget bastante holdning om at den pågældende sang er decideret ødelæggende for stemningen og samhørigheden på stadion.
Og det står jeg ved. Dermed ikke sagt, at sen sang er skyld i den matte stemning på stadion. Det er der mange andre grunde til. Men den bringer bare for lidt, og hvis stemningen nogensinde skal brede sig, er det ikke den slags sange, der er vejen frem. Aalborg er ikke Sverige eller England. Aalborg er Nordjylland, og bornertheden eller whatever forhindrer sådan en sang i at brede sig ud over nogle få.
Gamen skrev:Jeg ved ikke hvor meget du ved, og ikke ved. Jeg ved hvad min egen erfaring er, og hvilke råd jeg har fået med mig.
Der er en grund til at jeg i så vidt omfang som muligt opfordrer til, at vores stemningsskabere tager turen til Hammarby-kampe for at blive inspireret. Et samarbejde der bl.a. har ført til mindst 4-5 af de sange, som i dag fylder en del af vores sangkatalog (og som er "rene" nok til at du også roligt kan stemme i på dem).

Din argumentation bliver en anelse patetisk. Den galej gider jeg ikke hoppe med på. Jeg vil gerne drøfte ud fra reelle, brugbare erfaringer omkring vores kampe, og der lytter jeg nu f.eks. noget mere til folk der er vant til at levere Nordens bedste stemning, end til en knotten debatsidebruger.

"AaB - klap klap klap" kan man ikke køre særligt lang tid uden den kører død, derfor de længere chants der både kan øges og sænkes i volumen og intensitet.

Det vigtigste for mig er at spillerne kan mærke at vi er der. Ikke at capo'en skal køre de samme 2-3 sange fra 80'erne for at tilfredsstille et snævert segment af tilskuere som alligevel ikke ellers bidrager, medmindre AaB er foran 3-0 eller sangen startes i kølvandet på en stor målchance.
Vejen frem er ikke at diktere hvilke sange der er stødende og ikke-stødende - det er et fodboldstadion for guds skyld.
Hvem siger, at capoen skal køre de samme 2-3 sange fra 80'erne? Det er lidt ærgerligt, at kritik af enkelte sange skal ændres til, at man mener noget helt andet, end man giver udtryk for. Det er overhovedet ikke befordrende for udvikling i nogen som helst sammenhæng. Jeg har allerede understreget min store ros til stemningsskaberne. Den står jeg ved. Men det bør være muligt at komme med indvendinger om enkelte sange, uden at man skal skydes i skoene, at man vil tilbage til en svunden tid og bare er en gnaven gammel mand.

Min opfordring er, at I/de skal blive ved med det gode arbejde. Men prøv også bare en gang imellem at være åbne for input om sange, tromme osv. Jeg tror ikke, at det vil skade AaB.

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Legum Magister » 22. sep 2017, 22:51

Køllen I Møllen skrev:
Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev: Den æld-gamle traver. "Syng med eller bland dig udenom". Og hvor langt har den bragt os?
Det kan godt være at i England er det vildt fedt at synge om tæsk, patter og bajere. Men hvis det ikke virker i Aalborg hvilken relevans har det så? Englænderne er et tilbagestående folkefærd på grænsen til at være retarderede. De knepper deres egne søskende hvis der ikke er et lækkert får i nærheden. Er det dem vi vil sammenligne os med?
I Sverige er de da nået ret langt med den parole. Mon ikke det er en af årsagerne til at vi sakker voldsomt bagud i forhold til dem? Det er i hvert fald min oplevelse, at de forlængst har forstået, at man også selv har et ansvar for at få en fed stadionoplevelse.

Så fortæl mig hvad der virker i Aalborg? Tilsyneladende ikke, at stemningen bliver ringere og ringere, fordi færre og færre gider ulejlige sig med at bakke op om AaB. Selv Sønderjyske's hovedtribune er der mere gang i end i vores.
Så du konkluderer dermed at de er foran os i Sverige FORDI de synger om pik og patter?

Jeg ved ikke hvad der virker. Men det burde efterhånden stå klart hvad der IKKE virker.
Jeg tror ærlig talt ikke, at det betyder noget som helst for det pågældende element blandt tilskuerne, hvad der virker og hvad der ikke virker i forhold til at skabe en god stemning på stadion.

Hvis ikke man kan andet, kan man altid appellere til laveste mulige fællesnævner. Det er forstemmende, at der er et meget højlydt element, for hvem deres egne behov i den grad står over såvel de øvrige tilskueres som holdets.

I bund og grund skal vi vel prise os lykkelige for, at elementet, hvor reptilhjernen synes at være dominerende, trods alt ikke forfalder til korporlig vold, som det er tilfældet blandt flere andre superligaklubbers tilsvarende personager.

Men det bidrager altså meget lidt til stemningen på stadion, når man grundet infantile provokationer fra endetribunens side opnår en tangibel splittelse mellem AaB's egne tilskuere. Det er muligt, at det er "åh så fedt", at slippe sin indre drengerøv fri og udbasunere mere eller mindre smagløse slagsange; men man opnår altså mere, end blot at udstille sig selv. Man opnår, at store dele af de øvrige tilskuere sidder og krummer tæer, og man opnår, at det bliver langt mindre attraktivt for bl.a. børnefamilier at tage på stadion.

Når medlemmer af "drengerøvselementet" så konfronteres med problematikken i forhold til deres opførsel, så trækker de "med os eller mod os" argumentationen frem, og i en absurd form for cirkulær logik bliver det så, de øvrige tilskuere, der efter "drengerøvselementets" opfattelse, ikke bidrager nok til stemningen, der bliver gjort til problemet. At lysten til at deltage i endetribunens slagsange i høj grad er afhængig af indholdet af disse slagsange, er man mere end villig til at se stort på, og det samme gælder det forhold, at det naturligvis må være i holdets interesse, at opbakningen er så massiv som mulig.

Så længe man kan komme på stadion og få afløb for guderne må vide hvad (frustrationer, indebrændthed, forsmåelse, mangel på opdragelse/dannelse/pli?), så er man efter min erfaring komplet ligeglad med, hvordan stemningen påvirkes, og dermed hvordan stadionoplevelsen og lysten til at deltage i slagsange m.v. bliver for det øvrige publikum og dermed hvilken vokal opbakning holdet får. Stadion er et fristed, hvor man kan udleve sin mig-mig-mig kultur og være komplet indifferent i forhold til andre mennesker.

Jeg så gerne, at fankulturen blev bedre og bredere i AaB, jeg så gerne, at vi fik et publikum, der opmunterer spillerne i samtlige 90 minutter, og jeg så gerne, at opfindsomheden ville indfinde sig når der udvikles nye slagsange. Jeg tror bare ikke på, at der kommer til at ske en positiv udvikling før endetribunen indser, at resten af stadion har andre prioriteter og værdier, end de selv har, hvorfor man må bevæge sig bort fra ekskluderende tilråb/slagsange hvis man vil have resten af stadion med.

Og inden jeg bliver mødt med påstande om andet, så ja, jeg har tilbragt mange år på endetribunen og før da på den gamle ståtribune. At jeg nu er så alderssvækket, at mine knæ ikke kan holde til at stå op i 90 minutter og jeg derfor er flyttet over på siddepladserne, betyder ikke, at jeg ikke kan huske, hvordan det er, at stå blandt de blafrende bannere. Det har altid, som i ALTID været en udfordring for de mere aktive fans, at få engageret det bredere publikum i Aalborg; og i den sammenhæng går man altså ikke AaB's ærinde, ved at sætte sig i modsætningsforhold til resten af stadion.

Jacob Weinkouff
Miniput
Miniput
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. nov 2012, 12:23

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Jacob Weinkouff » 25. sep 2017, 11:51

Legum Magister skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev: Den æld-gamle traver. "Syng med eller bland dig udenom". Og hvor langt har den bragt os?
Det kan godt være at i England er det vildt fedt at synge om tæsk, patter og bajere. Men hvis det ikke virker i Aalborg hvilken relevans har det så? Englænderne er et tilbagestående folkefærd på grænsen til at være retarderede. De knepper deres egne søskende hvis der ikke er et lækkert får i nærheden. Er det dem vi vil sammenligne os med?
I Sverige er de da nået ret langt med den parole. Mon ikke det er en af årsagerne til at vi sakker voldsomt bagud i forhold til dem? Det er i hvert fald min oplevelse, at de forlængst har forstået, at man også selv har et ansvar for at få en fed stadionoplevelse.

Så fortæl mig hvad der virker i Aalborg? Tilsyneladende ikke, at stemningen bliver ringere og ringere, fordi færre og færre gider ulejlige sig med at bakke op om AaB. Selv Sønderjyske's hovedtribune er der mere gang i end i vores.
Så du konkluderer dermed at de er foran os i Sverige FORDI de synger om pik og patter?

Jeg ved ikke hvad der virker. Men det burde efterhånden stå klart hvad der IKKE virker.
Jeg tror ærlig talt ikke, at det betyder noget som helst for det pågældende element blandt tilskuerne, hvad der virker og hvad der ikke virker i forhold til at skabe en god stemning på stadion.

Hvis ikke man kan andet, kan man altid appellere til laveste mulige fællesnævner. Det er forstemmende, at der er et meget højlydt element, for hvem deres egne behov i den grad står over såvel de øvrige tilskueres som holdets.

I bund og grund skal vi vel prise os lykkelige for, at elementet, hvor reptilhjernen synes at være dominerende, trods alt ikke forfalder til korporlig vold, som det er tilfældet blandt flere andre superligaklubbers tilsvarende personager.

Men det bidrager altså meget lidt til stemningen på stadion, når man grundet infantile provokationer fra endetribunens side opnår en tangibel splittelse mellem AaB's egne tilskuere. Det er muligt, at det er "åh så fedt", at slippe sin indre drengerøv fri og udbasunere mere eller mindre smagløse slagsange; men man opnår altså mere, end blot at udstille sig selv. Man opnår, at store dele af de øvrige tilskuere sidder og krummer tæer, og man opnår, at det bliver langt mindre attraktivt for bl.a. børnefamilier at tage på stadion.

Når medlemmer af "drengerøvselementet" så konfronteres med problematikken i forhold til deres opførsel, så trækker de "med os eller mod os" argumentationen frem, og i en absurd form for cirkulær logik bliver det så, de øvrige tilskuere, der efter "drengerøvselementets" opfattelse, ikke bidrager nok til stemningen, der bliver gjort til problemet. At lysten til at deltage i endetribunens slagsange i høj grad er afhængig af indholdet af disse slagsange, er man mere end villig til at se stort på, og det samme gælder det forhold, at det naturligvis må være i holdets interesse, at opbakningen er så massiv som mulig.

Så længe man kan komme på stadion og få afløb for guderne må vide hvad (frustrationer, indebrændthed, forsmåelse, mangel på opdragelse/dannelse/pli?), så er man efter min erfaring komplet ligeglad med, hvordan stemningen påvirkes, og dermed hvordan stadionoplevelsen og lysten til at deltage i slagsange m.v. bliver for det øvrige publikum og dermed hvilken vokal opbakning holdet får. Stadion er et fristed, hvor man kan udleve sin mig-mig-mig kultur og være komplet indifferent i forhold til andre mennesker.

Jeg så gerne, at fankulturen blev bedre og bredere i AaB, jeg så gerne, at vi fik et publikum, der opmunterer spillerne i samtlige 90 minutter, og jeg så gerne, at opfindsomheden ville indfinde sig når der udvikles nye slagsange. Jeg tror bare ikke på, at der kommer til at ske en positiv udvikling før endetribunen indser, at resten af stadion har andre prioriteter og værdier, end de selv har, hvorfor man må bevæge sig bort fra ekskluderende tilråb/slagsange hvis man vil have resten af stadion med.

Og inden jeg bliver mødt med påstande om andet, så ja, jeg har tilbragt mange år på endetribunen og før da på den gamle ståtribune. At jeg nu er så alderssvækket, at mine knæ ikke kan holde til at stå op i 90 minutter og jeg derfor er flyttet over på siddepladserne, betyder ikke, at jeg ikke kan huske, hvordan det er, at stå blandt de blafrende bannere. Det har altid, som i ALTID været en udfordring for de mere aktive fans, at få engageret det bredere publikum i Aalborg; og i den sammenhæng går man altså ikke AaB's ærinde, ved at sætte sig i modsætningsforhold til resten af stadion.

Jeg er fast inventar på Vest og spiller bl.a. tromme. Jeg er ganske åben for KONSTRUKTIVE forslag, så hvis den kulturelle elite på Nord har nogle af disse til en mig-mig-mig kulturel reptilhjerne, så kom gerne med dem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Hanga » 25. sep 2017, 12:37

Jacob Weinkouff skrev: Jeg er fast inventar på Vest og spiller bl.a. tromme. Jeg er ganske åben for KONSTRUKTIVE forslag, så hvis den kulturelle elite på Nord har nogle af disse til en mig-mig-mig kulturel reptilhjerne, så kom gerne med dem.
Hvis vi sorterer de ukonstruktive indlæg fra, så er der stillet forslag til hvad der kan gøres anderledes.

Reducere trommebrug lidt, mere variation i sangene, lidt mere simple tekster, etc.

Så kunne det være interessant at høre jeres tanker og holdninger hertil.

Det handler om at skabe en stemningsramme som flere ønsker at deltage aktivt i. Det er ikke en nem eller hurtig proces, men en der tager tid.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Jacob Weinkouff
Miniput
Miniput
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. nov 2012, 12:23

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Jacob Weinkouff » 25. sep 2017, 12:54

Hanga skrev:
Jacob Weinkouff skrev: Jeg er fast inventar på Vest og spiller bl.a. tromme. Jeg er ganske åben for KONSTRUKTIVE forslag, så hvis den kulturelle elite på Nord har nogle af disse til en mig-mig-mig kulturel reptilhjerne, så kom gerne med dem.
Hvis vi sorterer de ukonstruktive indlæg fra, så er der stillet forslag til hvad der kan gøres anderledes.

Reducere trommebrug lidt, mere variation i sangene, lidt mere simple tekster, etc.

Så kunne det være interessant at høre jeres tanker og holdninger hertil.

Det handler om at skabe en stemningsramme som flere ønsker at deltage aktivt i. Det er ikke en nem eller hurtig proces, men en der tager tid.
Trommen er en evig balancegang, som hele tiden skal afvejes, hvilket vi forsøger til bedste evne. Men mere simple sange med mere variation? Er det ikke noget selvmodsigende? Vi har en lang række sange, men de kritiseres enten for at være for meget "la la la la", eller også er de for avancerede i teksten.

Det er så én ting. Noget andet er retorikken i hele tråden her. Man skyder stemningsskaberne i skoene, at der ikke er flere der tager aktiv del i stemningen, fordi vores sange er for dumme, primitive, avancerede, eller simple, fordi trommen ikke fungerer ordentligt etc... Samtidig kritiseres stemningsfolket for at skabe en "os-mod-dem kultur", når vi efterspørger en anelse mere initiativ fra en ellers fuldstændig død langside. Men hvorfor er VI på Vesttribunen egentlig mere ansvarlige for at tage initiativet til bedre trommebrug, bedre sange, mm., når nu i har et ønske om at deltage aktivt, hvis bare disse ting bliver ændret? Vi mangler konkrete forslag fra de ikke nuværende stemningsbidragere. Pt. skydes de stemningsaktive bare en masse i skoene, hvorefter man kræver "at hvis vi (langsiden f.eks.) skal deltage aktivt, så er det vores (de nuværende aktive) ansvar at ændre tingene".

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Hanga » 25. sep 2017, 13:51

Jacob Weinkouff skrev: Trommen er en evig balancegang, som hele tiden skal afvejes, hvilket vi forsøger til bedste evne. Men mere simple sange med mere variation? Er det ikke noget selvmodsigende? Vi har en lang række sange, men de kritiseres enten for at være for meget "la la la la", eller også er de for avancerede i teksten.

Det er så én ting. Noget andet er retorikken i hele tråden her. Man skyder stemningsskaberne i skoene, at der ikke er flere der tager aktiv del i stemningen, fordi vores sange er for dumme, primitive, avancerede, eller simple, fordi trommen ikke fungerer ordentligt etc... Samtidig kritiseres stemningsfolket for at skabe en "os-mod-dem kultur", når vi efterspørger en anelse mere initiativ fra en ellers fuldstændig død langside. Men hvorfor er VI på Vesttribunen egentlig mere ansvarlige for at tage initiativet til bedre trommebrug, bedre sange, mm., når nu i har et ønske om at deltage aktivt, hvis bare disse ting bliver ændret? Vi mangler konkrete forslag fra de ikke nuværende stemningsbidragere. Pt. skydes de stemningsaktive bare en masse i skoene, hvorefter man kræver "at hvis vi (langsiden f.eks.) skal deltage aktivt, så er det vores (de nuværende aktive) ansvar at ændre tingene".
Nu lyder det alt sammen så kritisk og det er ikke helt fair. Så jeg vil da gerne fortælle at I generelt gør et super stykke arbejde, opbakningen til AaB er altid 100% og trods en efterhånden lang tør periode sportsligt, så har der været positiv opbakning fra klacken. Her er der sket en virkelig god udvikling på tribunen ift. hvordan folk reagerede for 10-15 år siden, når AaB ikke præsterede.
Der er absolut mange positive ting at fremhæve, som andre også har været inde på. Jeg synes også stadig at TIFO arbejdet er stærkt, især når der har været så stor udskiftning i gruppen som der vist har været. Derudover er man stadig god til at lave Vesttribunen arrangementer, fedt merchandise, klasse indslag på Vesttribunen TV osv.

Jeg kan også godt give dig ret i at der er indlæg i tråden der ikke i orden, men der er altså også konstruktive forslag og dialog. Og vi er ikke alle familiefædre fra Nordjyske tribunen. Det er ganske rigtigt nemt at give bolden videre til jer, men det er nu engang jer der har taktstokken og som sætter dagsordenen. Vi kan ikke bilde os selv andet ind, end at det er jeres vej vi kommer til at følge. Sådan skal det også være! Så kan vi kun komme med input til, hvor den vej måske skal føre hen.

Med mere variation mente jeg at køre lidt flere forskellige sange og i kortere tid ad gangen.
Personligt mener jeg ikke at der kan være tvivl om, at der er flest med i stemningen, når der bliver kørt sange som "Heya AaB, Forza de røde" og lign., end når det er de mere avancerede sange om moderne fodbold og traditioner der ofte kører i ret lang tid ad gangen.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Køllen I Møllen » 25. sep 2017, 16:04

Jacob Weinkouff skrev:
Legum Magister skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Gamen skrev:
Køllen I Møllen skrev: Den æld-gamle traver. "Syng med eller bland dig udenom". Og hvor langt har den bragt os?
Det kan godt være at i England er det vildt fedt at synge om tæsk, patter og bajere. Men hvis det ikke virker i Aalborg hvilken relevans har det så? Englænderne er et tilbagestående folkefærd på grænsen til at være retarderede. De knepper deres egne søskende hvis der ikke er et lækkert får i nærheden. Er det dem vi vil sammenligne os med?
I Sverige er de da nået ret langt med den parole. Mon ikke det er en af årsagerne til at vi sakker voldsomt bagud i forhold til dem? Det er i hvert fald min oplevelse, at de forlængst har forstået, at man også selv har et ansvar for at få en fed stadionoplevelse.

Så fortæl mig hvad der virker i Aalborg? Tilsyneladende ikke, at stemningen bliver ringere og ringere, fordi færre og færre gider ulejlige sig med at bakke op om AaB. Selv Sønderjyske's hovedtribune er der mere gang i end i vores.
Så du konkluderer dermed at de er foran os i Sverige FORDI de synger om pik og patter?

Jeg ved ikke hvad der virker. Men det burde efterhånden stå klart hvad der IKKE virker.
Jeg tror ærlig talt ikke, at det betyder noget som helst for det pågældende element blandt tilskuerne, hvad der virker og hvad der ikke virker i forhold til at skabe en god stemning på stadion.

Hvis ikke man kan andet, kan man altid appellere til laveste mulige fællesnævner. Det er forstemmende, at der er et meget højlydt element, for hvem deres egne behov i den grad står over såvel de øvrige tilskueres som holdets.

I bund og grund skal vi vel prise os lykkelige for, at elementet, hvor reptilhjernen synes at være dominerende, trods alt ikke forfalder til korporlig vold, som det er tilfældet blandt flere andre superligaklubbers tilsvarende personager.

Men det bidrager altså meget lidt til stemningen på stadion, når man grundet infantile provokationer fra endetribunens side opnår en tangibel splittelse mellem AaB's egne tilskuere. Det er muligt, at det er "åh så fedt", at slippe sin indre drengerøv fri og udbasunere mere eller mindre smagløse slagsange; men man opnår altså mere, end blot at udstille sig selv. Man opnår, at store dele af de øvrige tilskuere sidder og krummer tæer, og man opnår, at det bliver langt mindre attraktivt for bl.a. børnefamilier at tage på stadion.

Når medlemmer af "drengerøvselementet" så konfronteres med problematikken i forhold til deres opførsel, så trækker de "med os eller mod os" argumentationen frem, og i en absurd form for cirkulær logik bliver det så, de øvrige tilskuere, der efter "drengerøvselementets" opfattelse, ikke bidrager nok til stemningen, der bliver gjort til problemet. At lysten til at deltage i endetribunens slagsange i høj grad er afhængig af indholdet af disse slagsange, er man mere end villig til at se stort på, og det samme gælder det forhold, at det naturligvis må være i holdets interesse, at opbakningen er så massiv som mulig.

Så længe man kan komme på stadion og få afløb for guderne må vide hvad (frustrationer, indebrændthed, forsmåelse, mangel på opdragelse/dannelse/pli?), så er man efter min erfaring komplet ligeglad med, hvordan stemningen påvirkes, og dermed hvordan stadionoplevelsen og lysten til at deltage i slagsange m.v. bliver for det øvrige publikum og dermed hvilken vokal opbakning holdet får. Stadion er et fristed, hvor man kan udleve sin mig-mig-mig kultur og være komplet indifferent i forhold til andre mennesker.

Jeg så gerne, at fankulturen blev bedre og bredere i AaB, jeg så gerne, at vi fik et publikum, der opmunterer spillerne i samtlige 90 minutter, og jeg så gerne, at opfindsomheden ville indfinde sig når der udvikles nye slagsange. Jeg tror bare ikke på, at der kommer til at ske en positiv udvikling før endetribunen indser, at resten af stadion har andre prioriteter og værdier, end de selv har, hvorfor man må bevæge sig bort fra ekskluderende tilråb/slagsange hvis man vil have resten af stadion med.

Og inden jeg bliver mødt med påstande om andet, så ja, jeg har tilbragt mange år på endetribunen og før da på den gamle ståtribune. At jeg nu er så alderssvækket, at mine knæ ikke kan holde til at stå op i 90 minutter og jeg derfor er flyttet over på siddepladserne, betyder ikke, at jeg ikke kan huske, hvordan det er, at stå blandt de blafrende bannere. Det har altid, som i ALTID været en udfordring for de mere aktive fans, at få engageret det bredere publikum i Aalborg; og i den sammenhæng går man altså ikke AaB's ærinde, ved at sætte sig i modsætningsforhold til resten af stadion.

Jeg er fast inventar på Vest og spiller bl.a. tromme. Jeg er ganske åben for KONSTRUKTIVE forslag, så hvis den kulturelle elite på Nord har nogle af disse til en mig-mig-mig kulturel reptilhjerne, så kom gerne med dem.
Hej Jacob,

Dejligt du blander dig her. Mit konstruktive forslag til dig/jer er at forsøge at tromme lidt "lavere", altså ikke banke så voldsomt på den. Evt ved jeg ikke om man kan købe blødere stikker til den? Jeg synes ofte at trommen overtager hele showet og overdøver sangene. Da vi fik den første tromme på stadion omkring 93 vil jeg tro var pointen at den skulle hjælpe de syngende med at holde rytmen, IKKE overtage den.

Blot et velment forslag ;)
Janteloven eksisterer IKKE!

Gamen

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Gamen » 25. sep 2017, 16:31

Jeg havde lige skrevet verdens længste indlæg her, men så nåede jeg at blive logget ud grundet inaktivitet. Verdammt! Det kommer i aften.

Mvh. Reptilhjernen

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af PeterS » 27. sep 2017, 09:33

Jeg tror de fleste af de stemnings-aktive er mere lydhør overfor forslag end man lige går og tror. Faktisk tror jeg de fleste vil gå meget langt for, at give stemningen noget ekstra.

Og fint der bliver skrevet nogle forslag herinde, men at opliste nogle forudsætninger hen i retningen af en facitliste for derefter ikke at byde videre ind med forslag, får ikke nogle til at gå videre med ideerne. Jeg skal ikke forsøge mig med at foreslå en sang, på andres forudsætninger, for derefter at blive skudt i skoene, at min reptilhjerne ikke har fattet et hak af hvad meningen var. Der er ingen der siger, der skal ligge et færdigt forslag til sange, men forslag til melodier, tekstbidder, videoer der henviser til andre fans eksempelvis, kunne være langt mere brugbart end en, "det skal man ikke gøre liste".

Og efter at have medvirket omkring Vesttribunen i en lang periode, er det desværre utroligt sjældent, der kommer nogle forslag udefra.

Ala
1. div
1. div
Indlæg: 350
Tilmeldt: 4. apr 2014, 20:57

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Ala » 30. nov 2017, 11:12

sulakvelidze skrev:
RufusTheDog skrev:Dem der altid har stået i skudlinien, er dem det ihærdigt prøver at skabe en stemning. Før det bliver ændret, sker der næppe noget. 9 ud af 10 sange er positive AaBsange. Sålænge folk vitterligt boycutter støtten pga. én sang er det endnu mere op af bakke end jeg nogensinde havde troet.
Vi kan godt sidde her 4-5 stk og blive nogenlunde enige, men ingen af os er i stand til at gøre fra eller til.
Så er man måske hurtig til at føle sig i skudlinjen, når man tager på vej over kritik af en enkelt sang. Jeg vil gerne understrege, at min mening om dem, der prøver a skabe stemning, er særdeles positiv. Jeg synes, de gør et pissegodt og AaB-nyttigt arbejde, og hvis alle var som dem, ville ingen tale om svenske tribuner.

Men alle er ikke som dem, og det nytter ikke at forlange det. Det nytter derimod at gå på kompromis med sig selv og sin ret til at synge hvad som helst - i hvert fald hvis man vil have fællessang på stadion. Eller bare fælles stemning. Det kommer der ikke af at synge om at slikke fisse og få tæsk. Og nej, folk boycotter ikke stemning på grund af en sang. Den skaber bare nul og niks samhørighed, og derfor forstår jeg ikke behovet for at synge den på stadion.
'Det er dejligt at være nøgen' er ca. den sang med højst volume, så det passer simpelthen ikke, at det kun er 30 der synger med.

Vi kan til gengæld godt blive enige om, at sangene til tider er for komplicerede eller med for meget lalala, lålålå osv.

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af hje1980 » 15. aug 2019, 09:28

Nu ved jeg ikke om dette er den rigtige tråd at starte dette i, men så må den flyttes.

I forbindelse med FCK's kval kamp den anden mod Røde Stjerne, blev sangen Tsunami spillet i pausen lige inden spillerne går på banen.
Dette gav en vild stemning og fik alle tribunerne op i gear igen.

Kunne man overveje det samme på stadion, således man fra 2. halvleg også er klar med stemning hele vejen rundt?

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Sanchez94 » 15. aug 2019, 10:21

hje1980 skrev:
15. aug 2019, 09:28
Nu ved jeg ikke om dette er den rigtige tråd at starte dette i, men så må den flyttes.

I forbindelse med FCK's kval kamp den anden mod Røde Stjerne, blev sangen Tsunami spillet i pausen lige inden spillerne går på banen.
Dette gav en vild stemning og fik alle tribunerne op i gear igen.

Kunne man overveje det samme på stadion, således man fra 2. halvleg også er klar med stemning hele vejen rundt?
Nej

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af FIDEL » 15. aug 2019, 12:38

Personligt savner jeg "Heyy AaaaaaB" . En god gammel chant, som folk kender - også dem der er født i det forrige årtusinde. :aabfan:

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af hje1980 » 17. aug 2019, 10:21

Sanchez94 skrev:
15. aug 2019, 10:21
hje1980 skrev:
15. aug 2019, 09:28
Nu ved jeg ikke om dette er den rigtige tråd at starte dette i, men så må den flyttes.

I forbindelse med FCK's kval kamp den anden mod Røde Stjerne, blev sangen Tsunami spillet i pausen lige inden spillerne går på banen.
Dette gav en vild stemning og fik alle tribunerne op i gear igen.

Kunne man overveje det samme på stadion, således man fra 2. halvleg også er klar med stemning hele vejen rundt?
Nej
Nej vi skulle nødig prøve noget nyt der kunne løfte stemningen op til 2. halvleg....

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Sanchez94 » 17. aug 2019, 11:23

hje1980 skrev:
17. aug 2019, 10:21
Sanchez94 skrev:
15. aug 2019, 10:21
hje1980 skrev:
15. aug 2019, 09:28
Nu ved jeg ikke om dette er den rigtige tråd at starte dette i, men så må den flyttes.

I forbindelse med FCK's kval kamp den anden mod Røde Stjerne, blev sangen Tsunami spillet i pausen lige inden spillerne går på banen.
Dette gav en vild stemning og fik alle tribunerne op i gear igen.

Kunne man overveje det samme på stadion, således man fra 2. halvleg også er klar med stemning hele vejen rundt?
Nej
Nej vi skulle nødig prøve noget nyt der kunne løfte stemningen op til 2. halvleg....
Det kunne f. eks være at folk sørgede for at ind finde sig på deres plads inden 2. halvlegs start.
Jeg er ikke fortaler for stadion skal omdannes til EDM fest. Hvad er der galt med den vokalelyd som tilskuere kan lave?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Køllen I Møllen » 18. aug 2019, 18:52

Sanchez94 skrev:
17. aug 2019, 11:23
hje1980 skrev:
17. aug 2019, 10:21
Sanchez94 skrev:
15. aug 2019, 10:21
hje1980 skrev:
15. aug 2019, 09:28
Nu ved jeg ikke om dette er den rigtige tråd at starte dette i, men så må den flyttes.

I forbindelse med FCK's kval kamp den anden mod Røde Stjerne, blev sangen Tsunami spillet i pausen lige inden spillerne går på banen.
Dette gav en vild stemning og fik alle tribunerne op i gear igen.

Kunne man overveje det samme på stadion, således man fra 2. halvleg også er klar med stemning hele vejen rundt?
Nej
Nej vi skulle nødig prøve noget nyt der kunne løfte stemningen op til 2. halvleg....
Det kunne f. eks være at folk sørgede for at ind finde sig på deres plads inden 2. halvlegs start.
Jeg er ikke fortaler for stadion skal omdannes til EDM fest. Hvad er der galt med den vokalelyd som tilskuere kan lave?
Den overdøves som regel af den enerverende stortromme som giver en “død” stemning.
Janteloven eksisterer IKKE!

Sanchez94
Superliga
Superliga
Indlæg: 671
Tilmeldt: 20. apr 2015, 16:02
Geografisk sted: Aalborg

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Sanchez94 » 19. aug 2019, 08:28

Køllen I Møllen skrev:
18. aug 2019, 18:52
Sanchez94 skrev:
17. aug 2019, 11:23
hje1980 skrev:
17. aug 2019, 10:21
Sanchez94 skrev:
15. aug 2019, 10:21
hje1980 skrev:
15. aug 2019, 09:28
Nu ved jeg ikke om dette er den rigtige tråd at starte dette i, men så må den flyttes.

I forbindelse med FCK's kval kamp den anden mod Røde Stjerne, blev sangen Tsunami spillet i pausen lige inden spillerne går på banen.
Dette gav en vild stemning og fik alle tribunerne op i gear igen.

Kunne man overveje det samme på stadion, således man fra 2. halvleg også er klar med stemning hele vejen rundt?
Nej
Nej vi skulle nødig prøve noget nyt der kunne løfte stemningen op til 2. halvleg....
Det kunne f. eks være at folk sørgede for at ind finde sig på deres plads inden 2. halvlegs start.
Jeg er ikke fortaler for stadion skal omdannes til EDM fest. Hvad er der galt med den vokalelyd som tilskuere kan lave?
Den overdøves som regel af den enerverende stortromme som giver en “død” stemning.
Som du er blevet opfordret til utallige gange, så er du velkommen på vesttribunen og give dit bidrag med.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Hanga » 19. aug 2019, 10:09

Sanchez94 skrev:
19. aug 2019, 08:28
Køllen I Møllen skrev:
18. aug 2019, 18:52
Sanchez94 skrev:
17. aug 2019, 11:23
hje1980 skrev:
17. aug 2019, 10:21
Sanchez94 skrev:
15. aug 2019, 10:21
hje1980 skrev:
15. aug 2019, 09:28
Nu ved jeg ikke om dette er den rigtige tråd at starte dette i, men så må den flyttes.

I forbindelse med FCK's kval kamp den anden mod Røde Stjerne, blev sangen Tsunami spillet i pausen lige inden spillerne går på banen.
Dette gav en vild stemning og fik alle tribunerne op i gear igen.

Kunne man overveje det samme på stadion, således man fra 2. halvleg også er klar med stemning hele vejen rundt?
Nej
Nej vi skulle nødig prøve noget nyt der kunne løfte stemningen op til 2. halvleg....
Det kunne f. eks være at folk sørgede for at ind finde sig på deres plads inden 2. halvlegs start.
Jeg er ikke fortaler for stadion skal omdannes til EDM fest. Hvad er der galt med den vokalelyd som tilskuere kan lave?
Den overdøves som regel af den enerverende stortromme som giver en “død” stemning.
Som du er blevet opfordret til utallige gange, så er du velkommen på vesttribunen og give dit bidrag med.
Så hvis Køllen stiller sig midt i klacken og foreslår mindre tromme, så kigger I ikke sjovt på ham og beder gammelfar om at fise af? :o ;)

Enig med Køllen - lidt mindre volume på trommen kunne gøre godt. Det overdøver jo direkte vokalen til tider, hvilket vel ikke er jeres hensigt.

Ellers generelt :thumbsup: for stemningsarbejdet i øjeblikket. Især i Herning var der god lyd på!
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

boldspiller
Junior
Junior
Indlæg: 66
Tilmeldt: 3. jun 2017, 16:08
Favoritspiller: Jeppe Curth.

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af boldspiller » 19. aug 2019, 12:43

Lige et opråb fra tribunen i går, søndag i Brøndby.

Jeg er med på, at det er et utaknemmeligt job at være capo, og der har været en del nye omkring tjansen, siden tabet af Røde. Jeg må dog sige, at vi ramte et lavpunkt søndag.

Den nye capo - jeg kender ham ikke - udmærkede sig ved at ville have folks hænder op KONSTANT og især til sange med hurtigklap, som overhovedet ikke passer til at have hænderne op. Det medførte, at folks hænder dels hurtigt røg ned igen og dels ikke kom op næste gang, selvom han nærmest gennem især hele 2. halvleg råbte, at folk skulle tage hænderne op.

Jo, det er fedt, når hele flokken har hænderne oppe, men man kan ikke forlange det hele tiden og til sange, der ikke passer.

Måske det er en meget vanskelig opgave at finde en capo, men det må da være et minimumskrav, at manden med megafonen har været på stadion før? Han kendte tydeligvis ikke koreografierne i hvert fald.

Gennem mine 10 år på away var det noget af det tarveligste, jeg har prøvet. Jeg synes egentlig stemningen i BØF på en regnvåd søndag aften var helt udmærket, men det var IKKE capoens skyld. Beklager, hvis du læser med. Hjem og få læst lektier.

Besvar