Superligaen 2017/2018

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af FlæskeFrank » 21. okt 2017, 00:18

Gamen skrev:Jeg kommenterede på købet af Sørloth, som isoleret set er et superkøb. Mig bekendt har de ikke hentet en perlerække af angribere som har floppet.

Dernæst skrev jeg, at man sagtens kan bruge penge, så længe man har aktiver (spillere) der kan realiseres. Og det har FC Midtjylland, modsat os. At de vil have 70+ mio. for Onuachu siger jo alt - det kan vi knap nok afhænde vores samlede talentmasse på førsteholdet for lige pt.
Det er en del af deres mere risikofyldte strategi, ikke en del af vores, at levere store spillersalg. Men det gør de også, det gør vi (med undtagelse af et lucky punch med Bassogog) ikke. Det er også derfor de til stadighed spenderer så meget på deres akademi, der vel efterhånden har leveret i omegnen af en kvart milliard i spillersalg de seneste 10 år.
Jeg tror, at vi var mange som tænkte Sørloth netop var en typisk Lynge-signing, da han blev hentet til FCM. Men det virkede ikke til, at vi var med i opløbet.

Mht. prisen ved vi jo blot, at han nok kostede FCM 5 mio kr. i forhold til Groningen. Ikke hvad han kostede ift. Sørloth selv og månedsløn. Det er jo set før, at FCM har betalt folk rigeligt, så de vil smide dem ud næsten gratis - hej Pusic og van der Vaart.

Men jeg synes også det er relevant at undres, hvorfor søren kan FCM ikke få overskud i butikken, når de nu er sådan nogle helvedes karle til at sælge. Det kunne jo godt indikere, at de ikke er særlig gode til at købe(køber for dyrt) eller sælge eller ??? Tilsvarende Brøndby, som blev drøftet tidligere, har også langt til plus-tal på bundlinjen. Problemet for begge er vel, at sålænge de ikke har europæisk gruppespil, så er det dyrt, rigtig dyrt. Og de to klubber har vel tilsammen haft 1 gruppespil de sidste 10 år.

Mht. Bassogog og vores egne salg, så tror jeg, at vi netop her har flyttet os meget med Bassogog-salget. Mange penge, og spilleren leverer for holdet. Det kan sagtens betyde, at de næste spillere også komme op i et højere lag.
- FlæskeFrank

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af KJ » 21. okt 2017, 08:30

[quote="FlæskeFrank"]Mht. prisen ved vi jo blot, at han nok kostede FCM 5 mio kr. i forhold til Groningen. Ikke hvad han kostede ift. Sørloth selv og månedsløn. Det er jo set før, at FCM har betalt folk rigeligt, så de vil smide dem ud næsten gratis - hej Pusic og van der Vaart.

Men jeg synes også det er relevant at undres, hvorfor søren kan FCM ikke få overskud i butikken, når de nu er sådan nogle helvedes karle til at sælge. Det kunne jo godt indikere, at de ikke er særlig gode til at købe(køber for dyrt) eller sælge eller ??? Tilsvarende Brøndby, som blev drøftet tidligere, har også langt til plus-tal på bundlinjen. Problemet for begge er vel, at sålænge de ikke har europæisk gruppespil, så er det dyrt, rigtig dyrt. Og de to klubber har vel tilsammen haft 1 gruppespil de sidste 10 år.[/quote]

Der er vel ikke så meget at undre sig over. Svaret ligger lige for: FCM betaler meget høje beløb i transfersummer, sign on fees og løn. Selvom de jævnligt sælger spillere for høje beløb, og vel også var med i Euro League gruppespillet for nogle sæsoner siden, er det slet, slet ikke nok til at få økonomien til at løbe rundt. P.t. er det dog ikke et problem for FCM, eftersom Benham blot skyder mere aktiekapital ind og låner klubben penge, når likviditeten bliver presset.

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af KJ » 21. okt 2017, 08:41

[quote="Gamen"]Dernæst skrev jeg, at man sagtens kan bruge penge, så længe man har aktiver (spillere) der kan realiseres. Og det har FC Midtjylland, modsat os.[/quote]

Det sejler da for dig... FCM køber IKKE spillere i kraft af, at de har andre spillere, der kan realiseres. FCM køber spillere fordi de har carte blanche til at tabe penge. Benham dækker tabene ind, når året er gået. FCMs forretning har givet dundrende underskud så længe man gider gå tilbage. FCM taber penge på at handle med spillere, og baggrunden for deres købekraft tror jeg alle herinde har indset - måske lige bortset fra dig.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Yankee » 21. okt 2017, 10:04

Frygah skrev:
Jo jo, men der var jo også stor begejstring over Jesper Hansen, og holdningen fra en del herinde var at ham burde AaB have hentet. Han har sgu ikke været overbevisende, især i starten af sæsonen var han ringe. Hvorimod Rinne har været rendyrket kvalitet. Så tingene er måske ikke altid så sort-hvide?
Det har du helt ret i. Jeg var helt vild efter at vi skulle hente Jesper Hansen efter hans eminente sæson i Lyngby, men vi må også sige at han har været en moderat skuffelse i FCM, mens Rinne ligner en markant forstærkning.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Hanga » 21. okt 2017, 11:16

Frygah skrev:
Gamen skrev:
Men selv kompetente sportschefer bør vide, at det er dén slags spillere (til den pris) som AaB skal kunne være med på, hvis man vil have value for money. Et stortalent for under 5 mio. kr, der har alt det vi mangler i vores spil.
Han ville have været et klassisk Lynge-køb, og som jeg skrev samme dag han skrev på for Midtjylland på dette forum - han er et superkøb, alene pga. hans store potentiale. Dominerede á la Cornelius da han bombede sig til kontrakt i Groningen, via leje i Bodø/Glimt.
Jo jo, men der var jo også stor begejstring over Jesper Hansen, og holdningen fra en del herinde var at ham burde AaB have hentet. Han har sgu ikke været overbevisende, især i starten af sæsonen var han ringe. Hvorimod Rinne har været rendyrket kvalitet. Så tingene er måske ikke altid så sort-hvide?
Noget dårligt eksempel eftersom Gamen,som den eneste på dette forum, nævnte Rinne som en mulighed ret tidlig i vinduet. Og så synes jeg da egentlig Jesper Hansen har gjort det fint i FCM? Ikke at jeg vil bytte for Rinne, der ser meget spændende ud!

Jeg må bakke op omkring Sørloth, fremragende spiller FCM har fundet sig der. Hvis man skal tro transfermarkt har de betalt 350.000 euro. Hertil kommer nok en pæn signon fee, men alt andet lige har de haft omkring samme transferomkostning som vi har haft med Safranko. Og vi må altså indrømme, at der er stor niveauforskel mellem de to, så FCM har i dette isolerede tilfælde lavet den klart bedste handel.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af KJ » 21. okt 2017, 11:33

[quote="Hanga"]Jeg må bakke op omkring Sørloth, fremragende spiller FCM har fundet sig der. Hvis man skal tro transfermarkt har de betalt 350.000 euro. Hertil kommer nok en pæn signon fee, men alt andet lige har de haft omkring samme transferomkostning som vi har haft med Safranko. Og vi må altså indrømme, at der er stor niveauforskel mellem de to, så FCM har i dette isolerede tilfælde lavet den klart bedste handel.[/quote]

Hanga, der er ingen herinde, der har påstået, at Sørloth ikke er en glimrende angriber. Og bedre end Safranko for den sags skyld. Det er vist ret åbenlyst.

Diskussionen går på de omkostninger, der er forbundet med FCMs transfer.

Og her må du må lige forklare, hvordan du kommer frem til det resultat, at transferomkostningerne til Sørloth og Safranko er de samme.... I selvsamme sætning bemærker du, at FCM nok har betalt et pænt signon fee til Sørloth - og det skal ikke tælles med? Skal lønnen tælles med? I seneste årsrapport havde AaB personaleomkostninger for 47 mio. kr., mens FCM havde personaleomkostninger for 94 mio. kr. Vil det være en rimelig antagelse at spillerne i FCM oppebærer betydeligt højere lønninger end spillerne i AaB?

Jeg tror, du skal kaste et kritisk blik på din konklusion vedrørende "samme transferomkostning".

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Frygah » 21. okt 2017, 11:42

Hanga skrev:
Frygah skrev:
Gamen skrev:
Men selv kompetente sportschefer bør vide, at det er dén slags spillere (til den pris) som AaB skal kunne være med på, hvis man vil have value for money. Et stortalent for under 5 mio. kr, der har alt det vi mangler i vores spil.
Han ville have været et klassisk Lynge-køb, og som jeg skrev samme dag han skrev på for Midtjylland på dette forum - han er et superkøb, alene pga. hans store potentiale. Dominerede á la Cornelius da han bombede sig til kontrakt i Groningen, via leje i Bodø/Glimt.
Jo jo, men der var jo også stor begejstring over Jesper Hansen, og holdningen fra en del herinde var at ham burde AaB have hentet. Han har sgu ikke været overbevisende, især i starten af sæsonen var han ringe. Hvorimod Rinne har været rendyrket kvalitet. Så tingene er måske ikke altid så sort-hvide?
Noget dårligt eksempel eftersom Gamen,som den eneste på dette forum, nævnte Rinne som en mulighed ret tidlig i vinduet. Og så synes jeg da egentlig Jesper Hansen har gjort det fint i FCM? Ikke at jeg vil bytte for Rinne, der ser meget spændende ud!

Jeg må bakke op omkring Sørloth, fremragende spiller FCM har fundet sig der. Hvis man skal tro transfermarkt har de betalt 350.000 euro. Hertil kommer nok en pæn signon fee, men alt andet lige har de haft omkring samme transferomkostning som vi har haft med Safranko. Og vi må altså indrømme, at der er stor niveauforskel mellem de to, så FCM har i dette isolerede tilfælde lavet den klart bedste handel.
Med al respekt, så har Gamen jo altså også droppet mange navne herinde. Og misforstå mig ikke, jeg synes det er fedt med hans massive viden omkring især svenske og til dels norske spillere, og at han byder ind med disse. Min pointe var mere, at ham mange af de kritiske fans herinde ønskede til klubben var Jesper Hansen, som ikke har været i nærheden af Rinnes niveau, og hvor FCM tilsyneladende er på jagt efter en forstærkning.

Så jeg synes det er lidt for nemt at sidde og være bagklog herinde når en af de mange spillere som er blevet nævnt som et godt match for AaB, får stor succes i en anden klub. Jeg ville da også ønske vi havde fået Sørloth, men af de mange, mange spillere der er blevet foreslået herinde (igen, hvilket er fedt!), synes jeg ikke vi kan bruge Sørloth som kritikpunkt af AaB. I så fald må man jo kigge hvordan det går alle de spillere der er nævnt, og se hvor mange har fået succes i denne sæson, hvis det skal give mening.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Hanga » 21. okt 2017, 11:47

KJ skrev: Og her må du må lige forklare, hvordan du kommer frem til det resultat, at transferomkostningerne til Sørloth og Safranko er de samme.... I selvsamme sætning bemærker du, at FCM nok har betalt et pænt signon fee til Sørloth - og det skal ikke tælles med? Skal lønnen tælles med?
Hverken du eller jeg kender de nøjagtige tal i de to handler. Så det er udelukkende spekulation ud fra de meldinger der har været i medierne.
Rygterne gik på at vi betalte omkring 3 mio. kr. for Safranko (som jeg husker det), og hvis man skal tro transfermarkt slap FCM med lidt mindre, men har så nok til gengæld betalt en større signon. Måske er deres transfer blevet 1-2 mio. kr. dyrere, det skal ikke kunne afvises. Hertil kommer lønnen, som vi ikke kender. Ingen tvivl om at FCM generelt betaler større lønninger, det behøver vi ikke se i regnskaberne for at vide.

Hvis det er budgettet der har holdt AaB tilbage fra en spiller på Sørloths niveau, så håber jeg at man ved næste angriber signing tillader sig at bruge lidt mere - for det er tydeligt hvor meget sådan en spiller kan løfte sit hold.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

birk
Allstar
Allstar
Indlæg: 2453
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:52

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af birk » 22. okt 2017, 12:30

Hvad var prisen for Hobros stjerne angriber ? Han har satme høj klasse i superligaen

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af troelsh » 22. okt 2017, 15:10

Hanga skrev:
KJ skrev: Og her må du må lige forklare, hvordan du kommer frem til det resultat, at transferomkostningerne til Sørloth og Safranko er de samme.... I selvsamme sætning bemærker du, at FCM nok har betalt et pænt signon fee til Sørloth - og det skal ikke tælles med? Skal lønnen tælles med?
Hverken du eller jeg kender de nøjagtige tal i de to handler. Så det er udelukkende spekulation ud fra de meldinger der har været i medierne.
Rygterne gik på at vi betalte omkring 3 mio. kr. for Safranko (som jeg husker det), og hvis man skal tro transfermarkt slap FCM med lidt mindre, men har så nok til gengæld betalt en større signon. Måske er deres transfer blevet 1-2 mio. kr. dyrere, det skal ikke kunne afvises. Hertil kommer lønnen, som vi ikke kender. Ingen tvivl om at FCM generelt betaler større lønninger, det behøver vi ikke se i regnskaberne for at vide.

Hvis det er budgettet der har holdt AaB tilbage fra en spiller på Sørloths niveau, så håber jeg at man ved næste angriber signing tillader sig at bruge lidt mere - for det er tydeligt hvor meget sådan en spiller kan løfte sit hold.
Fcm har ramt rigtigt med Sørloth, men de har for oftere ramt forbi, og der er jo ingen garanti for at ramme rigtigt selvom man tillader sig at bruge lidt mere, selv fck rammer forbi ganske ofte, selvom de bruger 10-15 millioner når de handler.

Fcm kan tillade sig at bruge mere end os fordi de har en der dækker det årlige tocifrede millionunderskud, det har vi ikke, så vi må forsøge at blive bedre på andre parametre f.eks. scouting og talentudvikling

Brugeravatar
AaB1978
Allstar
Allstar
Indlæg: 2338
Tilmeldt: 19. jul 2005, 13:40
Geografisk sted: Foran fjerneren

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af AaB1978 » 27. okt 2017, 20:34

Ha ha ha

Mtiliga redder bolden på stregen med begge hænder - AGF får IKKE straffespark :)

Og så får Nordsjælland selv straffe 2 minutter senere :cool:

white splash
Allstar
Allstar
Indlæg: 1346
Tilmeldt: 31. jan 2006, 12:47
Favoritspiller: Jimmy Nielsen, Rade Prica og Søren Andersen
Geografisk sted: Aalborg

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af white splash » 27. okt 2017, 20:48

AaB1978 skrev:Ha ha ha

Mtiliga redder bolden på stregen med begge hænder - AGF får IKKE straffespark :)

Og så får Nordsjælland selv straffe 2 minutter senere :cool:
Det er helt godnat. De danske dommere brillerer endnu en gang.
1 2 3 Jimmy er en mur!

seamann

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af seamann » 27. okt 2017, 20:59

white splash skrev:
AaB1978 skrev:Ha ha ha

Mtiliga redder bolden på stregen med begge hænder - AGF får IKKE straffespark :)

Og så får Nordsjælland selv straffe 2 minutter senere :cool:
Det er helt godnat. De danske dommere brillerer endnu en gang.
Straffe nr 2, det til FCN, vidner nu om lidt rygrad hos dommeren. Han ved, at han har lavet en fejl tidligere, men fortsætter med at dømme (korrekt) ud fra hvad han ser.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af frederikshavneren » 27. okt 2017, 21:11

white splash skrev:
AaB1978 skrev:Ha ha ha

Mtiliga redder bolden på stregen med begge hænder - AGF får IKKE straffespark :)

Og så får Nordsjælland selv straffe 2 minutter senere :cool:
Det er helt godnat. De danske dommere brillerer endnu en gang.
Det minder lidt om den håndbold redning Würtz havde i Odense i The Double sæsonen

Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Legum Magister » 27. okt 2017, 22:35

Ja, AGF blev snydt af dommeren; men set over hele kampen var FCN altså det klart bedste hold.

I øvrigt har Mitiliga efterhånden så mange hjerneblødninger, (selvom denne dog ikke var voldelig, som flere af de seneste har været) at han burde overveje at skifte til AGF i stedet for at indstille karrieren. Han ville passe godt ind i galehuset.

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af De Fem » 19. nov 2017, 15:00

Så har Helsingør indtaget deres naturlige position sidst i tabellen. Regner med at de langsomt falder længere og længere bagud. Gejsten er rendt af de projekt hurtigere end mange andre oprykkere.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af doukas » 19. nov 2017, 15:30

De Fem skrev:Så har Helsingør indtaget deres naturlige position sidst i tabellen. Regner med at de langsomt falder længere og længere bagud. Gejsten er rendt af de projekt hurtigere end mange andre oprykkere.
Vel også ganske naturligt med tanke på, at de har solgt deres 4 største profiler. Det kan de færreste oprykkerhold holde til.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af De Fem » 19. nov 2017, 15:59

doukas skrev:
De Fem skrev:Så har Helsingør indtaget deres naturlige position sidst i tabellen. Regner med at de langsomt falder længere og længere bagud. Gejsten er rendt af de projekt hurtigere end mange andre oprykkere.
Vel også ganske naturligt med tanke på, at de har solgt deres 4 største profiler. Det kan de færreste oprykkerhold holde til.
De havde ikke en chance og har gjort det så godt som man forvente. Faktisk har de gjort sig selv en tjeneste ved ikke at hyre en hær af lykkeriddere på gennemfart de ikke har råd til.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Yankee » 19. nov 2017, 16:53

De Fem skrev:
doukas skrev:
De Fem skrev:Så har Helsingør indtaget deres naturlige position sidst i tabellen. Regner med at de langsomt falder længere og længere bagud. Gejsten er rendt af de projekt hurtigere end mange andre oprykkere.
Vel også ganske naturligt med tanke på, at de har solgt deres 4 største profiler. Det kan de færreste oprykkerhold holde til.
De havde ikke en chance og har gjort det så godt som man forvente. Faktisk har de gjort sig selv en tjeneste ved ikke at hyre en hær af lykkeriddere på gennemfart de ikke har råd til.
Joh, men det havde da været rart om de faktisk havde gjort et ærligt forsøg på at blive oppe. Det er sgu lidt for tyndt at stille så dårligt op som de gør uge efter uge. De ender jo med at blive til grin og er også stille og roligt ved at ødelægge den store fodboldentusiasme, der eller var opstået i Helsingør.

Det er lidt ligesom debatsiden ville have at AaB skulle stille med reservehold mod Dynamo Kiev og Steaua Bukarest fordi vi ikke klarede os så godt i ligaen samtidig. Når man har fået spillet sig ind i det varme selskab så skal man sgu også give det et ærligt forsøg i stedet for at lægge sig fladt ned.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5106
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Jakobsen » 19. nov 2017, 23:07

Yankee skrev:
De Fem skrev:
doukas skrev:
De Fem skrev:Så har Helsingør indtaget deres naturlige position sidst i tabellen. Regner med at de langsomt falder længere og længere bagud. Gejsten er rendt af de projekt hurtigere end mange andre oprykkere.
Vel også ganske naturligt med tanke på, at de har solgt deres 4 største profiler. Det kan de færreste oprykkerhold holde til.
De havde ikke en chance og har gjort det så godt som man forvente. Faktisk har de gjort sig selv en tjeneste ved ikke at hyre en hær af lykkeriddere på gennemfart de ikke har råd til.
Joh, men det havde da været rart om de faktisk havde gjort et ærligt forsøg på at blive oppe. Det er sgu lidt for tyndt at stille så dårligt op som de gør uge efter uge. De ender jo med at blive til grin og er også stille og roligt ved at ødelægge den store fodboldentusiasme, der eller var opstået i Helsingør.

Det er lidt ligesom debatsiden ville have at AaB skulle stille med reservehold mod Dynamo Kiev og Steaua Bukarest fordi vi ikke klarede os så godt i ligaen samtidig. Når man har fået spillet sig ind i det varme selskab så skal man sgu også give det et ærligt forsøg i stedet for at lægge sig fladt ned.
Da jeg ikke havde de store planer fredag aften endte jeg med at se Helsingør - Hobro og alt ved den kamp skreg 1. division. Stadion, tilskuertallet og spillet fra begge hold. Helsingør havde dog faktisk overtaget i store dele af kampen så det store spørgsmål er hvorvidt Hobro havde en dårlig eller at Helsingør gjorde Hobro dårlige. Det er nok en mellemting og alt andet end en klar AaB sejr i næste weekend vil være en skuffelse.
Skulle Helsingør have haft en chance skulle derudover nok have gjort mere ala. SønderjyskE da de rykkede op end at ville spille offensivt. Det eneste fede ved Helsingør i Superligaen er at det giver endnu en away tæt på for mit vedkommende.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Besvar