Flere folk på stadion og bedre stemning

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Brugeravatar
Søndergaard
1. div
1. div
Indlæg: 327
Tilmeldt: 19. jul 2005, 21:44

Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Søndergaard » 7. nov 2017, 19:11

Jeg har ved flere lejligheder læst om, at visse svenske klubber har fået opbygget en kultur med stabilt høje tilskuertal og god stemning, hvor store dele af stadion er deltagende. Både på dette forum er der debattører der refererer til det, men også i denne artikel http://3point.dk/broendbys-svenske-insp ... mer-snart/ bliver det nævnt.

Men er der af jer der ved, hvad de sveske klubber rent faktisk har gjort? Har fanscenen i Aalborg min haft en delegation på 'studietur' - og har AaB?

Jeg tænker, at det kunne være relevant at undersøge hvordan de sveske klubber har haft held og dygtighed til at skabe hype omkring deres kampe, da det evt må kunne overføres til danske forhold, som vel har en del lighed med Sverige?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Pastorius » 7. nov 2017, 19:35

Søndergaard skrev:Jeg har ved flere lejligheder læst om, at visse svenske klubber har fået opbygget en kultur med stabilt høje tilskuertal og god stemning, hvor store dele af stadion er deltagende. Både på dette forum er der debattører der refererer til det, men også i denne artikel http://3point.dk/broendbys-svenske-insp ... mer-snart/ bliver det nævnt.

Men er der af jer der ved, hvad de sveske klubber rent faktisk har gjort? Har fanscenen i Aalborg min haft en delegation på 'studietur' - og har AaB?

Jeg tænker, at det kunne være relevant at undersøge hvordan de sveske klubber har haft held og dygtighed til at skabe hype omkring deres kampe, da det evt må kunne overføres til danske forhold, som vel har en del lighed med Sverige?
Hvornår bliver (hjemme-) kampene spillet og fastlagt i Sverige? Er det med lige så kort varsel og lige så forskellige tidspunkter som i DK?

...men det lyder altså helt urealistisk, når de ikke har indført en kompliceret liga-struktur, med playoff og nedrykningskampe, og en eurocup-plads til nummer 7.
Med venlig Hilsen
--
Robert

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af PeterS » 8. nov 2017, 08:47

Jeg tror ikke der findes et entydigt svar på hvad der er sket i sverige. Men har selv været der et par gange og der en meget anderledes tilgang til, at gå til fodbold. Noget af det mest imponerende for mig er, at der ligesom i Aalborg, ikke er en udløbs dato, man kan bruge som undskyldning for ikke at støtte op om sit hold. Så jeg forestiller mig der er en selvforstærkende effekt, hvis den midaldrende og ældre del fortsætter på tribunen, men nye generationer kommer til.

Kan være vi skal have @gamen på banen, han har et mere indgående kendskab til de fanpolitiske tiltag fra fans sammenslutninger, officiel side fra klubberne, diverse fanklubber og grupperinger har gjort i praksis.

Og som svar på et af spørgsmålene ved jeg også, at vores nu forhenværende SLO har besøgt bla. Hammarby, ligesom DFF også har haft besøg af flere der har holdt foredrag fra den svenske fanscene.

Gamen

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Gamen » 8. nov 2017, 09:03

Søndergaard skrev:Jeg har ved flere lejligheder læst om, at visse svenske klubber har fået opbygget en kultur med stabilt høje tilskuertal og god stemning, hvor store dele af stadion er deltagende. Både på dette forum er der debattører der refererer til det, men også i denne artikel http://3point.dk/broendbys-svenske-insp ... mer-snart/ bliver det nævnt.

Men er der af jer der ved, hvad de sveske klubber rent faktisk har gjort? Har fanscenen i Aalborg min haft en delegation på 'studietur' - og har AaB?

Jeg tænker, at det kunne være relevant at undersøge hvordan de sveske klubber har haft held og dygtighed til at skabe hype omkring deres kampe, da det evt må kunne overføres til danske forhold, som vel har en del lighed med Sverige?
Jeg er kommet hos Hammarby de sidste 12-13 år, og har haft dem i Aalborg ved flere lejligheder, ligesom de har været med til udekampe mod bl.a. Tottenham og Manchester. Jeg ved at vores, nu tidligere, fankoordinator har været på studiebesøg i Sverige, sammen med repræsentanter fra de andre danske klubber. AaB har ikke, men det er mit indtryk at man i Divisionsforeningen er meget OBS på hvad de gør anderledes i svensk fodbold. Deroppe har de været helt anderledes gode kommercielt til at skabe hype om et produkt, som kvalitetsmæssigt inde på banen er ringere end det danske. Udenfor er det dog en helt, helt anden sag.

Jeg har tidligere advokeret for at vi, på et helt lavpraktisk niveau, i AaB kunne lære enormt meget af den måde de dyrker klubbens historie, identitet og traditioner på i Hammarby, hvilket gør at der er en helt anden stolthed over at bære klublogoet, klubbens farver og acceptere forskelligheden i måden at støtte klubben på, men ikke niveauet. Deres langsider er ekstremt medlevende og syngende. De er meget bedre til at skabe sammenholdsfølelsen og dyrke vigtigheden af at alle trækker i samme retning. Deres SLO er tidligere højtstående medlem af klubbens firma - men gør et kæmpestort stykke arbejde og er anerkendt hele vejen rundt som værende en enorm drivkraft i organisationen, og en markant katalysator i udviklingen mod at have 20.000+ på stadion - hver gang!
FCK og Brøndby har fankoordinatorer der har bred accept og kender til hele miljøet, kender til alle problematikker på fanscenen og kan arbejde med alle grupper af fans, og samtidig også har gode kontakter internationalt - i stort set alle andre danske klubber har man valgt personer, som ender med at blive kransekagefigurer uden specielt stor (kreativ) frihed i deres arbejde. Det er noget af det første AaB skal lære at gøre rigtigt, for at vise at man tager de her ting alvorligt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Pastorius » 8. nov 2017, 09:22

Gamen skrev:
Søndergaard skrev:Jeg har ved flere lejligheder læst om, at visse svenske klubber har fået opbygget en kultur med stabilt høje tilskuertal og god stemning, hvor store dele af stadion er deltagende. Både på dette forum er der debattører der refererer til det, men også i denne artikel http://3point.dk/broendbys-svenske-insp ... mer-snart/ bliver det nævnt.

Men er der af jer der ved, hvad de sveske klubber rent faktisk har gjort? Har fanscenen i Aalborg min haft en delegation på 'studietur' - og har AaB?

Jeg tænker, at det kunne være relevant at undersøge hvordan de sveske klubber har haft held og dygtighed til at skabe hype omkring deres kampe, da det evt må kunne overføres til danske forhold, som vel har en del lighed med Sverige?
Jeg er kommet hos Hammarby de sidste 12-13 år, og har haft dem i Aalborg ved flere lejligheder, ligesom de har været med til udekampe mod bl.a. Tottenham og Manchester. Jeg ved at vores, nu tidligere, fankoordinator har været på studiebesøg i Sverige, sammen med repræsentanter fra de andre danske klubber. AaB har ikke, men det er mit indtryk at man i Divisionsforeningen er meget OBS på hvad de gør anderledes i svensk fodbold. Deroppe har de været helt anderledes gode kommercielt til at skabe hype om et produkt, som kvalitetsmæssigt inde på banen er ringere end det danske. Udenfor er det dog en helt, helt anden sag.

Jeg har tidligere advokeret for at vi, på et helt lavpraktisk niveau, i AaB kunne lære enormt meget af den måde de dyrker klubbens historie, identitet og traditioner på i Hammarby, hvilket gør at der er en helt anden stolthed over at bære klublogoet, klubbens farver og acceptere forskelligheden i måden at støtte klubben på, men ikke niveauet. Deres langsider er ekstremt medlevende og syngende. De er meget bedre til at skabe sammenholdsfølelsen og dyrke vigtigheden af at alle trækker i samme retning. Deres SLO er tidligere højtstående medlem af klubbens firma - men gør et kæmpestort stykke arbejde og er anerkendt hele vejen rundt som værende en enorm drivkraft i organisationen, og en markant katalysator i udviklingen mod at have 20.000+ på stadion - hver gang!
FCK og Brøndby har fankoordinatorer der har bred accept og kender til hele miljøet, kender til alle problematikker på fanscenen og kan arbejde med alle grupper af fans, og samtidig også har gode kontakter internationalt - i stort set alle andre danske klubber har man valgt personer, som ender med at blive kransekagefigurer uden specielt stor (kreativ) frihed i deres arbejde. Det er noget af det første AaB skal lære at gøre rigtigt, for at vise at man tager de her ting alvorligt.

Jeg prøver lige igen:

Hvornår bliver (hjemme-) kampene spillet og fastlagt i Sverige? Er det med lige så kort varsel og lige så forskellige tidspunkter som i DK?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Gamen » 8. nov 2017, 09:28

Pastorius skrev:
Jeg prøver lige igen:

Hvornår bliver (hjemme-) kampene spillet og fastlagt i Sverige? Er det med lige så kort varsel og lige så forskellige tidspunkter som i DK?
Ja, de er også spredt ud over 3-4 dage som i Danmark. Og ja, tidspunkt og varsel er nogenlunde det samme - i den næstbedste række oplevede Hammarby af og til, at de ikke engang med 3 dages varsel havde fået fastlagt hvornår de skulle spille.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Pastorius » 9. nov 2017, 12:32

Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Søndergaard
1. div
1. div
Indlæg: 327
Tilmeldt: 19. jul 2005, 21:44

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Søndergaard » 9. nov 2017, 16:31

Det er intet mindre end imponerende... But how!? :)

Gamen

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Gamen » 9. nov 2017, 16:36

Søndergaard skrev: Det er intet mindre end imponerende... But how!? :)
Det er på alle ledder og kanter en unik klub med et fantastisk sammenhold, som man ikke kan undgå at blive draget af. De dyrker deres historie og klubbens rødder i helt uhørt grad, og det er nok deres største force.

Brugeravatar
Søndergaard
1. div
1. div
Indlæg: 327
Tilmeldt: 19. jul 2005, 21:44

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Søndergaard » 9. nov 2017, 16:52

Gamen skrev:
Søndergaard skrev: Det er intet mindre end imponerende... But how!? :)
Det er på alle ledder og kanter en unik klub med et fantastisk sammenhold, som man ikke kan undgå at blive draget af. De dyrker deres historie og klubbens rødder i helt uhørt grad, og det er nok deres største force.
Det lyder som noget man ikke kan kopiere, men som noget, der kun kan skabes af fanscenen og folk selv.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 15. jul 2005, 09:03
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Lindmark » 13. nov 2017, 17:48

Gamen skrev:
Pastorius skrev:
Jeg prøver lige igen:

Hvornår bliver (hjemme-) kampene spillet og fastlagt i Sverige? Er det med lige så kort varsel og lige så forskellige tidspunkter som i DK?
Ja, de er også spredt ud over 3-4 dage som i Danmark. Og ja, tidspunkt og varsel er nogenlunde det samme - i den næstbedste række oplevede Hammarby af og til, at de ikke engang med 3 dages varsel havde fået fastlagt hvornår de skulle spille.
I Rusland (som ellers (også) fodboldmæssigt på mange måder er et lorteland) har fodboldforbundet i de seneste sæsoner fastlagt samtlige ligakampe allerede i sommerpausen. Hvis man gjorde det samme her i landet ville man kunne lægge hele sæsonens kampe ind i kalenderen allerede i juni/juli og dermed meget bedre kunne planlægge ikke mindst deltagelse på udebane. Sæsonkortholdere ville vide præcis (bortset fra et par eventuelle pokalkampe) hvad de fik for pengene allerede inden sæsonkortet blev købt. Byens værtshuse kunne sætte et helt sæsonprogram op på væggen og planlægge diverse events i god tid. Osv osv. Kampene er også i den russiske liga spredt ganske meget ud af hensyn til tv, men alle ved det på forhånd og i god tid.
Lindmark / Vendelbokartellet

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Pastorius » 6. dec 2017, 12:05

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ik/6947699

Det bliver så ikke pyroteknik der skal hjælpe på stemningen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Gamen » 7. dec 2017, 22:56

Pastorius skrev:https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ik/6947699

Det bliver så ikke pyroteknik der skal hjælpe på stemningen.
Det kommer UEFA aldrig til at bestemme.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af sulakvelidze » 8. dec 2017, 00:46

Gamen skrev:
Pastorius skrev:https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ik/6947699

Det bliver så ikke pyroteknik der skal hjælpe på stemningen.
Det kommer UEFA aldrig til at bestemme.
Hvordan skal det forstås?

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af le Cid » 8. dec 2017, 09:13

sulakvelidze skrev:
Gamen skrev:
Pastorius skrev:https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ik/6947699

Det bliver så ikke pyroteknik der skal hjælpe på stemningen.
Det kommer UEFA aldrig til at bestemme.
Hvordan skal det forstås?
Mon ikke der tænkes på civil ulydighed?
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af NIN » 8. dec 2017, 11:21

Gamen skrev:
Pastorius skrev:https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/u ... ik/6947699

Det bliver så ikke pyroteknik der skal hjælpe på stemningen.
Det kommer UEFA aldrig til at bestemme.
Selvfølgelig gør de det, hvis de virkelig vil. Men det ender det næppe med.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Gamen

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Gamen » 8. dec 2017, 11:53

NIN skrev:
Selvfølgelig gør de det, hvis de virkelig vil. Men det ender det næppe med.
Det var også min pointe. Mange nationale forbund vil være stærkt imod.

Dernæst, så tror jeg ikke der er nogen der lader sig skræmme af mafia-organet UEFA og dets korrupte ledere.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af NIN » 8. dec 2017, 12:06

Gamen skrev:
NIN skrev:
Selvfølgelig gør de det, hvis de virkelig vil. Men det ender det næppe med.
Det var også min pointe. Mange nationale forbund vil være stærkt imod.

Dernæst, så tror jeg ikke der er nogen der lader sig skræmme af mafia-organet UEFA og dets korrupte ledere.
Enig. Det ender sikkert (og forhåbentlig) i en symbolik stramning. Min pointe var, at vælger de at sætte hårdt
mod hårdt og fokuser alene på udelukkelser fra turneringer, tomme tribuner og taberdømt i stedet for bøder, så vil
klubberne være presset, når de ikke kan betale sig fra det. Komisk crossover i disse dage i øvrigt, med fordømmelse
og udelukkelse af Rusland til OL og brede smil og håndtryk til Putin til VM-lodtrækning. Verden er et finurligt sted.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Gamen

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af Gamen » 8. dec 2017, 12:16

NIN skrev: Enig. Det ender sikkert (og forhåbentlig) i en symbolik stramning. Min pointe var, at vælger de at sætte hårdt
mod hårdt og fokuser alene på udelukkelser fra turneringer, tomme tribuner og taberdømt i stedet for bøder, så vil
klubberne være presset, når de ikke kan betale sig fra det. Komisk crossover i disse dage i øvrigt, med fordømmelse
og udelukkelse af Rusland til OL og brede smil og håndtryk til Putin til VM-lodtrækning. Verden er et finurligt sted.
Det vil være umuligt at holde styr på - og ingen af de nationale forbund vil godtage en total udvanding af deres produkt.
Et fodboldforbund som det svenske hvor fordømmelsen længe var hårdere end herhjemme måtte jo sande, at en stor del af den positive udvikling af Allsvenskan som produkt, er bundet op på pyroteknik og særlig indramning omkring kampene. Fjerner man det, forsvinder en markant del af tilskuergrundlaget.
I dag er svenskerne blandt de mest progressive i Europa når det kommer til samarbejde med fans.

Ja, absurd situation.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Flere folk på stadion og bedre stemning

Indlæg af sulakvelidze » 10. dec 2017, 23:40

Gamen skrev:
NIN skrev:
Selvfølgelig gør de det, hvis de virkelig vil. Men det ender det næppe med.
Det var også min pointe. Mange nationale forbund vil være stærkt imod.

Dernæst, så tror jeg ikke der er nogen der lader sig skræmme af mafia-organet UEFA og dets korrupte ledere.
Ok, jeg er glad for, at det var det du mente, og ikke en eller anden oppustet tanke om, at det skulle dem, der elsker pyroteknik, nok selv afgøre.

Besvar