U19, U17 og U15 tråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af troelsh » 26. jan 2018, 22:43

Redwhite skrev:De største talenter vil jo altid slå igennem, for en den største del af talentet er jo netop den mentale del. Det er kun de samme uduelige udviklingschefer/sportschefer og de trænere de ansætter der kan ødelægge det.
Ikke helt enig, i nogle tilfælde er talentet stort men den mentale del halter et godt eksempel på det er Viktor Ahlmann, også er der de omvendte tilfælde som eksempelvis Thomsen der ikke var blandt de største talenter i ungdomsårene

Redwhite
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 84
Tilmeldt: 6. jan 2018, 21:17
Favoritspiller: Marcel Desailly

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Redwhite » 26. jan 2018, 23:06

Viktor havde det rent bold mæssige talent enig, men nok ikke det mentale talent og derfor ikke det samlede talent. Desværre kan de såkaldte sportschefer kun håndtere den første del, men ofte ikke den mentale del, og så er det jo let at påstå det er spillerens skyld, hvis målet ikke nåes. Når virkeligheden ofte er, at det er de "voksne" trænere der ikke har kompentencerne til den fulde udvikling af de største boldmæssig talenter som jeg tror du mener.

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af FIDEL » 27. jan 2018, 00:15

Redwhite skrev:De største talenter vil jo altid slå igennem, for en den største del af talentet er jo netop den mentale del. Det er kun de samme uduelige udviklingschefer/sportschefer og de trænere de ansætter der kan ødelægge det.
Nej det vil de største talenter ikke altid. Se bare på Andreas Bruhn, V. Ahlmann, Kortegaard, Taz, c. Flindt bjerg. Fra andre danske klubber kan f. Eks. Nævnes Mads Tiim, W. El banna, Mads og Andreas Laudrup, Patrick Olsen, d. Norouzi.

Redwhite
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 84
Tilmeldt: 6. jan 2018, 21:17
Favoritspiller: Marcel Desailly

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Redwhite » 27. jan 2018, 13:22

De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af troelsh » 27. jan 2018, 13:39

Redwhite skrev:De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.
Viktor Ahlmann, Mads Timm, Freddy Ady etc. var alle store talenter det er vel indiskutabelt? De havde dog ikke den rette mentale indstilling til at forløse talentet.

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af FIDEL » 27. jan 2018, 20:33

Redwhite skrev:De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.
Du vender det på hovedet. Det er først når de bliver seniorer, at der findes ud af om de har det mentale der skal til. Jeg tror aldrig jeg har hørt om mentalt talent.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Buzz Killington » 27. jan 2018, 20:45

FIDEL skrev:
Redwhite skrev:De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.
Du vender det på hovedet. Det er først når de bliver seniorer, at der findes ud af om de har det mentale der skal til. Jeg tror aldrig jeg har hørt om mentalt talent.
Det er da også først på det niveau du finder ud af om de har fysikken, teknikken og tempoet, til det niveau.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af FIDEL » 27. jan 2018, 21:32

Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Redwhite skrev:De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.
Du vender det på hovedet. Det er først når de bliver seniorer, at der findes ud af om de har det mentale der skal til. Jeg tror aldrig jeg har hørt om mentalt talent.
Det er da også først på det niveau du finder ud af om de har fysikken, teknikken og tempoet, til det niveau.
Jo det klart, men talent skal jo også udføres så det giver resultater. Og det er her hvor det ofte er de talenter, som har måttet arbejde hårdere for at følge med igennem årgangene,der faktisk ender med at få en flottere karriere.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Buzz Killington » 27. jan 2018, 21:46

FIDEL skrev:
Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Redwhite skrev:De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.
Du vender det på hovedet. Det er først når de bliver seniorer, at der findes ud af om de har det mentale der skal til. Jeg tror aldrig jeg har hørt om mentalt talent.
Det er da også først på det niveau du finder ud af om de har fysikken, teknikken og tempoet, til det niveau.
Jo det klart, men talent skal jo også udføres så det giver resultater. Og det er her hvor det ofte er de talenter, som har måttet arbejde hårdere for at følge med igennem årgangene,der faktisk ender med at få en flottere karriere.
Altså, jeg anerkender at der er et betydeligt mentalt aspekt i forhold til hvem der når toppen af poppen, men at være mentalt stærk er vigtigt i forhold til alle niveauer. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste bliver en del af u15. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste af dem der bliver en del af 17, etc for u19 og superligaen. Det er jo ikke sådan at man bare kan coaste sig igennem et elitemiljø og så først bliver testet når man skal op i suppen.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af FIDEL » 27. jan 2018, 22:29

Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Redwhite skrev:De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.
Du vender det på hovedet. Det er først når de bliver seniorer, at der findes ud af om de har det mentale der skal til. Jeg tror aldrig jeg har hørt om mentalt talent.
Det er da også først på det niveau du finder ud af om de har fysikken, teknikken og tempoet, til det niveau.
Jo det klart, men talent skal jo også udføres så det giver resultater. Og det er her hvor det ofte er de talenter, som har måttet arbejde hårdere for at følge med igennem årgangene,der faktisk ender med at få en flottere karriere.
Altså, jeg anerkender at der er et betydeligt mentalt aspekt i forhold til hvem der når toppen af poppen, men at være mentalt stærk er vigtigt i forhold til alle niveauer. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste bliver en del af u15. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste af dem der bliver en del af 17, etc for u19 og superligaen. Det er jo ikke sådan at man bare kan coaste sig igennem et elitemiljø og så først bliver testet når man skal op i suppen.
Når talenter kommer op på seniorniveau er de stadig teenagere, og derfor endnu ikke fuldt udviklede. Det mentale er det vigtigste aspekt hvis man vil slå igennem på eliteniveau. Det vil de fleste eksperter der har med talentudvikling at gøre sige.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Buzz Killington » 27. jan 2018, 22:40

FIDEL skrev:
Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Redwhite skrev:De var jo ikke de største talenter for de havde ikke den mentale del af talentet.
Du vender det på hovedet. Det er først når de bliver seniorer, at der findes ud af om de har det mentale der skal til. Jeg tror aldrig jeg har hørt om mentalt talent.
Det er da også først på det niveau du finder ud af om de har fysikken, teknikken og tempoet, til det niveau.
Jo det klart, men talent skal jo også udføres så det giver resultater. Og det er her hvor det ofte er de talenter, som har måttet arbejde hårdere for at følge med igennem årgangene,der faktisk ender med at få en flottere karriere.
Altså, jeg anerkender at der er et betydeligt mentalt aspekt i forhold til hvem der når toppen af poppen, men at være mentalt stærk er vigtigt i forhold til alle niveauer. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste bliver en del af u15. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste af dem der bliver en del af 17, etc for u19 og superligaen. Det er jo ikke sådan at man bare kan coaste sig igennem et elitemiljø og så først bliver testet når man skal op i suppen.
Når talenter kommer op på seniorniveau er de stadig teenagere, og derfor endnu ikke fuldt udviklede. Det mentale er det vigtigste aspekt hvis man vil slå igennem på eliteniveau. Det vil de fleste eksperter der har med talentudvikling at gøre sige.
Hv... hvad? Jeg kan ikke se du forholder dig til hvad jeg skrev. Desuden er det lidt underligt at tale om hvad der er vigtigst. En person født med et ben, kan være en mental supermand - men han bliver sgu ikke superligaspiller af den grund.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af FIDEL » 27. jan 2018, 23:38

Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Buzz Killington skrev:
FIDEL skrev:
Du vender det på hovedet. Det er først når de bliver seniorer, at der findes ud af om de har det mentale der skal til. Jeg tror aldrig jeg har hørt om mentalt talent.
Det er da også først på det niveau du finder ud af om de har fysikken, teknikken og tempoet, til det niveau.
Jo det klart, men talent skal jo også udføres så det giver resultater. Og det er her hvor det ofte er de talenter, som har måttet arbejde hårdere for at følge med igennem årgangene,der faktisk ender med at få en flottere karriere.
Altså, jeg anerkender at der er et betydeligt mentalt aspekt i forhold til hvem der når toppen af poppen, men at være mentalt stærk er vigtigt i forhold til alle niveauer. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste bliver en del af u15. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste af dem der bliver en del af 17, etc for u19 og superligaen. Det er jo ikke sådan at man bare kan coaste sig igennem et elitemiljø og så først bliver testet når man skal op i suppen.
Når talenter kommer op på seniorniveau er de stadig teenagere, og derfor endnu ikke fuldt udviklede. Det mentale er det vigtigste aspekt hvis man vil slå igennem på eliteniveau. Det vil de fleste eksperter der har med talentudvikling at gøre sige.
Hv... hvad? Jeg kan ikke se du forholder dig til hvad jeg skrev. Desuden er det lidt underligt at tale om hvad der er vigtigst. En person født med et ben, kan være en mental supermand - men han bliver sgu ikke superligaspiller af den grund.
Fysik, teknik, tempo kan trænes, men det mentale er langt sværere at træne. Det mentale er 80 % af at slå igennem. Har du først viljen, så bliver du nok også bedre fysisk, teknisk og tempomæssigt, hvis du virkelig brænder for det. Get it?

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af jonas386 » 27. jan 2018, 23:48

buzzkillington skrev:Altså, jeg anerkender at der er et betydeligt mentalt aspekt i forhold til hvem der når toppen af poppen, men at være mentalt stærk er vigtigt i forhold til alle niveauer. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste bliver en del af u15. Alt andet lige er det kun de mentalt stærkeste af dem der bliver en del af 17, etc for u19 og superligaen. Det er jo ikke sådan at man bare kan coaste sig igennem et elitemiljø og så først bliver testet når man skal op i suppen.
I teorien har du sikkert ret. Men der er da klar forskel på at være blandt de bedste (eller den bedste) i sin årgang og konsekvent spille, eller at være blandt de mere "jævne" talenter, der i højere grad skal kæmpe for pladsen og ved hvad det kræver at komme igen. Det er vel den primære forskel på Thomsen og Ahlmann, for at nævne et par åbenlyse eksempler.

EDIT: Formattering. Igen
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Yankee » 28. jan 2018, 09:28

Det er altså noget bragesnak at tale om "mentalt talent" som en eller anden tidsindstillet bombe, der ligger gemt i hver spiller og detonerer når han fylder 19. Når man scouter ungdomsspillere foregår det mens de er 11-15 år. Her scouter man først og fremmest på spilintelligens, spidskompetencer og fysisk vækstpotentiale - men så absolut også modenhed og forældrenes indstilling. Men hvis en spiller bonger ud på de første tre parametre, så tager man selvfølgelig drengen ind og arbejder med det mentale. Det handler bare om at have gjort sin scouting grundigt nok så man ved hvad der skal fokus på når han kommer ind i klubben - eller mens han stadig er hos samarbejdsklubben.

Hvis en spiller når senioralderen, får kontrakt og så viser sig ikke at være mentalt klar til Superliga-fodbold, så peger pilen kun ét sted hen og det er hos talentchefen i klubben. Alle spillere kan modnes, formes og uddannes og gøres klar til senior-livet, hvis man skruer på de rette knapper og har det rigtige setup.

Og væsentligst af alt - så fortsætter den modningsproces jo også i de første seniorår. Der er forskel på at være mentalt klar til at være en del af førsteholdstruppen og få nogle indhop og så at være en del af start-11 og starte 15 kampe i træk. Det er der, det går galt for AaB fordi spillernes uddannelse ikke er rettet mod at de som 19-årige skal gå ind og være stamspillere i Superligaen. Det kræver noget helt andet mentalt og kan knække mange spillere.

I Danmark er talentudviklingen meget centreret omkring træningen, hvilket er en kæmpe styrke. I England og Frankrig handler træning kun om at forebygge skader og spillerne skal i stedet udvikle sig i kampsituationer - meget groft sagt. Der er fordele og ulemper ved begge dele, men i hvert fald skal man ikke forvente at en 19-årig dansk spiller er klar til at bære et Superliga-hold på sine skuldre som en fransk eller engelsk knægt af og til kan være det. Det er simpelthen ikke sådan, vi uddanner vores spillere og så skal vi også lade være med at misbruge dem på den måde, medmindre de har så ekstraordinære færdigheder at de ikke kan holdes tilbage.

Redwhite
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 84
Tilmeldt: 6. jan 2018, 21:17
Favoritspiller: Marcel Desailly

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Redwhite » 28. jan 2018, 11:11

Godt skrevet Yankee.
På tværs af alle idrætsgrene er det eneste fælles træk hos de største talenter viljen til at både at vinde og træne, og den indstilling kommer ikke bare den dag man bliver senior, det kan ses lang tid forinden af de træner og sportschefer som er tæt på de unge talenter. Tager vi vores egen andedam, så lad os bare bruge et kriterie som antal spillede ungdomslandskampe og så sige, at dem der har spillet flest landskampe i de respektive årgange er det største talent, hvilket ikke nødvendigvis er rigtig, så kommer der nogle interessante navne frem.
Årgang 93 Nikolai Thomsen 33
Årgang 94 Lukas Andersen 75
Årgang 95 Jacob Blåbjerg 57
Årgang 96 Jannik Pohl 31
Årgang 97 Morten Rokkedahl 29
Årgang 98 Marco Ramkilde 29
Årgang 99 Wessam 7 (u19)
Årgang 00 Anders Bærtelsen 20 (u18)
Årgang 01 Jeppe Pedersen 18 (u17)
Jeg syntes det ligner at de største talenter viser sig tidligt, og også holder ind i seniortiden.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Yankee » 28. jan 2018, 14:52

Redwhite skrev:Godt skrevet Yankee.
På tværs af alle idrætsgrene er det eneste fælles træk hos de største talenter viljen til at både at vinde og træne, og den indstilling kommer ikke bare den dag man bliver senior, det kan ses lang tid forinden af de træner og sportschefer som er tæt på de unge talenter. Tager vi vores egen andedam, så lad os bare bruge et kriterie som antal spillede ungdomslandskampe og så sige, at dem der har spillet flest landskampe i de respektive årgange er det største talent, hvilket ikke nødvendigvis er rigtig, så kommer der nogle interessante navne frem.
Årgang 93 Nikolai Thomsen 33
Årgang 94 Lukas Andersen 75
Årgang 95 Jacob Blåbjerg 57
Årgang 96 Jannik Pohl 31
Årgang 97 Morten Rokkedahl 29
Årgang 98 Marco Ramkilde 29
Årgang 99 Wessam 7 (u19)
Årgang 00 Anders Bærtelsen 20 (u18)
Årgang 01 Jeppe Pedersen 18 (u17)
Jeg syntes det ligner at de største talenter viser sig tidligt, og også holder ind i seniortiden.
Enig langt hen ad vejen - dog er det en vigtig pointe, at den mentale styrke kan og skal udvikles og ikke bare er medfødt. En dreng udvikler sig enormt fra han er 12 til han er 19 og den udvikling kan man selvfølgelig påvirke som klub og træner.

For at understøtte din pointe bør ovenstående liste dog kun indeholde ungdomslandsholdene - altså U16 til U19. F.eks. har Nicolaj Thomsen kun fået 11 landskampe mens han var ungdomsspiller, men til gengæld fik han en masse U21-landskampe efter han var slået igennem på vores førstehold. Det er netop et eksempel på at Nicolaj Thomsen ikke var regnet for et megatalent indtil han blev senior.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Pastorius » 28. jan 2018, 15:54

Der kan være et par interessante indspark her - selvom det er andre sportsgrene:

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3950284
https://www.facebook.com/goodsportsNZ/v ... tion=group

Hvad enten man taler om mental styrke, teknisk eller fysisk talent, så er det altså kun potentiale man spotter på. Selv de bedste af dem man udvælger, skal stadig nå at udvilke sig (voldsomt) for at kunne gøre sig gældende på højeste niveau. Gør de ikke det, kan de ikke bruges. Til gengæld kan andre - man ikke spottede - genmmengå den udvikling endnu voldsommere end man havde forestillet sig.

For mig er et godt pejlemærke, når de her spillere - der altid har været vant til at være blandt de allerbedste - møder hård nok modstand til at de selv bliver klar over at de skal udvikle sig markant for igen at blive den bedste, at selv om de træner rigtig meget, så skal der lægges endnu mere tid, trænes endnu hårdere eller leves endnu mere seriøst for at være med. Lige dér er der mange store talenters udvikling der går i stå. Dem der i stedet tager sig sammen, og gør det der skal til for igen at være den bedste, bliver dem der klarer den, og de helt store er dem der er i stand til at gøre det igen og igen gennem deres karriere - også efter de er slået igennem som stjerner.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Pastorius » 28. jan 2018, 16:22

Pastorius skrev:Der kan være et par interessante indspark her - selvom det er andre sportsgrene:

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3950284
https://www.facebook.com/goodsportsNZ/v ... tion=group

Hvad enten man taler om mental styrke, teknisk eller fysisk talent, så er det altså kun potentiale man spotter på. Selv de bedste af dem man udvælger, skal stadig nå at udvilke sig (voldsomt) for at kunne gøre sig gældende på højeste niveau. Gør de ikke det, kan de ikke bruges. Til gengæld kan andre - man ikke spottede - genmmengå den udvikling endnu voldsommere end man havde forestillet sig.

For mig er et godt pejlemærke, når de her spillere - der altid har været vant til at være blandt de allerbedste - møder hård nok modstand til at de selv bliver klar over at de skal udvikle sig markant for igen at blive den bedste, at selv om de træner rigtig meget, så skal der lægges endnu mere tid, trænes endnu hårdere eller leves endnu mere seriøst for at være med. Lige dér er der mange store talenters udvikling der går i stå. Dem der i stedet tager sig sammen, og gør det der skal til for igen at være den bedste, bliver dem der klarer den, og de helt store er dem der er i stand til at gøre det igen og igen gennem deres karriere - også efter de er slået igennem som stjerner.

...og for lige at fortsætte i samme spor - i min egen sport.

Det fortsætter på alle niveauer op gennem karrieren. I basket er de spillere der bliver draftet nået gennem nåleøjet til at være balndt de 400 bedste spillere i verden. De kan på en minimumskontrakt tjene det samme som kun de allerstørste stjerner i de næststørste ligaer.

Alligevel ser man ind imellem at selv første valget (ja de bliver valgt efter et delvist lodtrækningssystem) bliver et flop, og aldrig rigtig kommer til at spille i ligaen. Stort set hvert år ser man at de mest profilere drafts ikke bliver de største stjerner i ligaen.

Michael Jordan blev draftet som nummer 3 i sin årgang. Kobe Bryant som nummer 13. To af de mest lovende i år (Donovan Mitchell og Kyle Kuzma blev draftet som nummer henhv 13 og 27).

Alt sammen for at illustrere at det er meget, meget svært at forudsige, hvem det er, der bliver rigtig gode.

Til sidst et foredrag af Popovich, som er træner for San Antonio Spurs, der som et af de få hold i NBA, altid er gode år efter år, også når deres hidtil største stjerner forsvinder, selvom de sjældent (aldrig) har haft en god lodtrækning til at vælge i draftet. Han kommer bla. ind på hvad det er for kriterier de lægger vægt på når de kigger på nye spillere.

https://www.youtube.com/watch?v=XBZTPtENQCY
(Selvom det handler om Basketball og meget andet, så er han ufattelig klog og nede på jorden omkring mange ting, så den halve time er godt investeret uanset om man ikke lige synes basketball er interessant).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Buzz Killington » 28. jan 2018, 16:25

Yankee skrev:
Redwhite skrev:Godt skrevet Yankee.
På tværs af alle idrætsgrene er det eneste fælles træk hos de største talenter viljen til at både at vinde og træne, og den indstilling kommer ikke bare den dag man bliver senior, det kan ses lang tid forinden af de træner og sportschefer som er tæt på de unge talenter. Tager vi vores egen andedam, så lad os bare bruge et kriterie som antal spillede ungdomslandskampe og så sige, at dem der har spillet flest landskampe i de respektive årgange er det største talent, hvilket ikke nødvendigvis er rigtig, så kommer der nogle interessante navne frem.
Årgang 93 Nikolai Thomsen 33
Årgang 94 Lukas Andersen 75
Årgang 95 Jacob Blåbjerg 57
Årgang 96 Jannik Pohl 31
Årgang 97 Morten Rokkedahl 29
Årgang 98 Marco Ramkilde 29
Årgang 99 Wessam 7 (u19)
Årgang 00 Anders Bærtelsen 20 (u18)
Årgang 01 Jeppe Pedersen 18 (u17)
Jeg syntes det ligner at de største talenter viser sig tidligt, og også holder ind i seniortiden.
Enig langt hen ad vejen - dog er det en vigtig pointe, at den mentale styrke kan og skal udvikles og ikke bare er medfødt. En dreng udvikler sig enormt fra han er 12 til han er 19 og den udvikling kan man selvfølgelig påvirke som klub og træner.

For at understøtte din pointe bør ovenstående liste dog kun indeholde ungdomslandsholdene - altså U16 til U19. F.eks. har Nicolaj Thomsen kun fået 11 landskampe mens han var ungdomsspiller, men til gengæld fik han en masse U21-landskampe efter han var slået igennem på vores førstehold. Det er netop et eksempel på at Nicolaj Thomsen ikke var regnet for et megatalent indtil han blev senior.
Medfødt og medfødt. Afhængigt af hvad man mener med mental styrke så er der en del forskning der peger på at den vigtigste del, nemlig selvkontrol/viljestyrke, behovsudsættelseog og arbejdsmoral (ækvivalente eller delvist overlappende kategorier) bliver etableret meget meget tidligt, og at forskellene mellem dem der meget tidligt scorer lavt og højt, er nogenlunde permanente gennem hele livet. Se e.g. the marshmallow test for en klassiker på området.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af PeterS » 31. jan 2018, 10:42

Vender Rokkedal egentlig tilbage til truppen nu, nogen der ved det?

Besvar