Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 29. jan 2018, 12:56

Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg ved ikke helt præcist hvordan det foregår, men skulle man ende med at få omstødt dommen kunne det være Finanstilsynet blev pålagt at skulle betale sagsomkostningerne.

Jeg mener Iøvrigt at have læst bøden lå på omkring 100.000

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 29. jan 2018, 13:06

Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg tænker på at image vejer tungere end økonomi i den her situation.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Økonomitråden

Indlæg af Patmand » 29. jan 2018, 13:46

Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg har nok overset noget, men hvor har du hørt bøden er på ca. 25000?
Jeg ligger mig fladt ned, det beløb syntes jeg svagt at huske jeg har set nævnt. Men det er måske helt ved siden af.

Jeg syntes nu stadig min pointe holder nogenlunde.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Buzz Killington » 29. jan 2018, 13:50

Patmand skrev:
Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg har nok overset noget, men hvor har du hørt bøden er på ca. 25000?
Jeg ligger mig fladt ned, det beløb syntes jeg svagt at huske jeg har set nævnt. Men det er måske helt ved siden af.

Jeg syntes nu stadig min pointe holder nogenlunde.
Det gør den hvis det netop er i den størrelsesorden, men det afhænger jo netop helt og holdent af det.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Økonomitråden

Indlæg af Patmand » 29. jan 2018, 13:52

Pastorius skrev:
Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg tænker på at image vejer tungere end økonomi i den her situation.
Det kan være rigtigt nok.

Det er en lidt kedelig sag - det er det jo altid når man ikke lever op til nogle krav, men jeg syntes nu ikke det for alvor er en lortesag der kan/vil give AaB større skrammer.
Det kan være andre vurderer det til en lidt mere alvorlig sag end jeg.

Patmand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1629
Tilmeldt: 26. apr 2014, 16:12

Re: Økonomitråden

Indlæg af Patmand » 29. jan 2018, 14:03

Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:
Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg har nok overset noget, men hvor har du hørt bøden er på ca. 25000?
Jeg ligger mig fladt ned, det beløb syntes jeg svagt at huske jeg har set nævnt. Men det er måske helt ved siden af.

Jeg syntes nu stadig min pointe holder nogenlunde.
Det gør den hvis det netop er i den størrelsesorden, men det afhænger jo netop helt og holdent af det.
Jeg var nødt til at lave en hurtig søgning og det her var hvad jeg umiddelbart fandt:
tv2nord.dk skrev:AaB risikerer en bøde på mellem 25.000 og 100.000 kroner efter at være blevet politianmeldt i forbindelse med salget af angriberen Christian Bassogog i februar 2017.
https://www.tv2nord.dk/artikel/AaB-risi ... 000-kroner

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gnu » 29. jan 2018, 14:10

Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til om politianmeldelsen, så ser det ud til at være en ekstremt rigid praksis, som Finanstilsynet har anlagt.

Altså, hvis der opstår en lækage til pressen om et spillersalg, så skal klubben i sin selskabsmeddelelse ikke blot oplyse om salget, men også prisen på spilleren.

I lignende sager har andre klubber fået en bøde på 50 klik. Jeg gætter på, at det er delen om salgsprisen, som AaB bestrider.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Buzz Killington » 29. jan 2018, 14:41

Patmand skrev:
Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:
Buzz Killington skrev:
Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg har nok overset noget, men hvor har du hørt bøden er på ca. 25000?
Jeg ligger mig fladt ned, det beløb syntes jeg svagt at huske jeg har set nævnt. Men det er måske helt ved siden af.

Jeg syntes nu stadig min pointe holder nogenlunde.
Det gør den hvis det netop er i den størrelsesorden, men det afhænger jo netop helt og holdent af det.
Jeg var nødt til at lave en hurtig søgning og det her var hvad jeg umiddelbart fandt:
tv2nord.dk skrev:AaB risikerer en bøde på mellem 25.000 og 100.000 kroner efter at være blevet politianmeldt i forbindelse med salget af angriberen Christian Bassogog i februar 2017.
https://www.tv2nord.dk/artikel/AaB-risi ... 000-kroner
Så holder din pointe bestemt. Tak for link.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Gamling
Superliga
Superliga
Indlæg: 631
Tilmeldt: 8. jul 2005, 21:48
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: København

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamling » 29. jan 2018, 15:41

En ting er om man har brugt nogle penge på advokater osv. En anden og mere alvorlig ting på de lange bane er de fortsat nedadgående sponsor-, tilskuer- og tv-indtægter, som må forventes at fortsætte nedad, fordi AaB på trods af kraftigt øgede spillerinvesteringer ikke har et produkt, som sponsorer tror kan give deres virksomhed positiv omtale og som tilskuerne - bortset fra den hårde kerne - gider at se på.
Gamling
"Ib Simonsen forever"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 29. jan 2018, 15:58

Gamling skrev:En ting er om man har brugt nogle penge på advokater osv. En anden og mere alvorlig ting på de lange bane er de fortsat nedadgående sponsor-, tilskuer- og tv-indtægter, som må forventes at fortsætte nedad, fordi AaB på trods af kraftigt øgede spillerinvesteringer ikke har et produkt, som sponsorer tror kan give deres virksomhed positiv omtale og som tilskuerne - bortset fra den hårde kerne - gider at se på.
Det er selvfølgelig en kedelig tendens, men jeg tænker at det vi kan gøre - udover at skrue op for salgsarbejdet - er at skabe et slagkraftigt hold, der skaber nogle resultater. Uanset om det ser ud til at lykkes eller ej, er det vel det der arbejdes på højtryk for i AaB hver eneste dag.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 29. jan 2018, 16:17

Pastorius skrev: Det er selvfølgelig en kedelig tendens, men jeg tænker at det vi kan gøre - udover at skrue op for salgsarbejdet - er at skabe et slagkraftigt hold, der skaber nogle resultater. Uanset om det ser ud til at lykkes eller ej, er det vel det der arbejdes på højtryk for i AaB hver eneste dag.
Men det er vel en balancegang. Man kan vel vælge 2 veje: Hammarby ansatte Jakob Michelsen ud fra at de skulle spille boldbesiddende angrebsfodbold ligesom vi gerne vil. Grunden til at han blev fyret var at han, efter lidt halvdårlige resultater midt på sæsonen, valgte at spille lidt mere defensivt og gerne ville følge det op med indkøb i dette vindue, der bakkede den defensive, kontrabaserede spillestil op. Det har Hammarbys VD netop offentliggjort var den altafgørende årsag til at man fyrede ham. At klubbens valgte spillefilosofi ville man ikke gå på kompromis med, specielt ikke med tanke på de sportslige investeringer man havde lavet, og også havde planer om at lave.
I virkeligheden vel helt lig den situation vi har i Aalborg, hvor Wieghorst i stedet har fået carte blanche til at spille defensiv fodbold uden at hans stilling er oppe til overvejelse.
Det er langt, langt fra det der er meldt ud som klubbens måde at ville spille på, og også en type fodbold som ikke appellerer hverken til fans eller sponsorer. Til gengæld er det en spillestil, som minimerer risikoen for at tabe fodboldkampe, og det er jo også en vej til ikke at skulle frygte en fyring.

Hvis man arbejder på højtryk, så skulle man indse at det bedste stoppe op, bruge penge på at tilknytte en chefscout, i stedet for at vi bliver ved med at hælde millioner efter spillere som ikke gør holdet bedre. Det er meget lidt kvalitet vi har fået for de penge vi har brugt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 29. jan 2018, 19:03

Gamen skrev:
Pastorius skrev: Det er selvfølgelig en kedelig tendens, men jeg tænker at det vi kan gøre - udover at skrue op for salgsarbejdet - er at skabe et slagkraftigt hold, der skaber nogle resultater. Uanset om det ser ud til at lykkes eller ej, er det vel det der arbejdes på højtryk for i AaB hver eneste dag.
Men det er vel en balancegang. Man kan vel vælge 2 veje: Hammarby ansatte Jakob Michelsen ud fra at de skulle spille boldbesiddende angrebsfodbold ligesom vi gerne vil. Grunden til at han blev fyret var at han, efter lidt halvdårlige resultater midt på sæsonen, valgte at spille lidt mere defensivt og gerne ville følge det op med indkøb i dette vindue, der bakkede den defensive, kontrabaserede spillestil op. Det har Hammarbys VD netop offentliggjort var den altafgørende årsag til at man fyrede ham. At klubbens valgte spillefilosofi ville man ikke gå på kompromis med, specielt ikke med tanke på de sportslige investeringer man havde lavet, og også havde planer om at lave.
I virkeligheden vel helt lig den situation vi har i Aalborg, hvor Wieghorst i stedet har fået carte blanche til at spille defensiv fodbold uden at hans stilling er oppe til overvejelse.
Det er langt, langt fra det der er meldt ud som klubbens måde at ville spille på, og også en type fodbold som ikke appellerer hverken til fans eller sponsorer. Til gengæld er det en spillestil, som minimerer risikoen for at tabe fodboldkampe, og det er jo også en vej til ikke at skulle frygte en fyring.

Hvis man arbejder på højtryk, så skulle man indse at det bedste stoppe op, bruge penge på at tilknytte en chefscout, i stedet for at vi bliver ved med at hælde millioner efter spillere som ikke gør holdet bedre. Det er meget lidt kvalitet vi har fået for de penge vi har brugt.
Man kan godt blive lidt misundelig på Hammarby - lad os nu se, hvordan de reagerer, hvis den næste træner også får kolde fødder og bliver defensiv. Så er situationen for alvor sammenlignlig.

Jeg er stadig ikke enig i at vi ikke har kvalitet i truppen. Der er selvfølgelig mangler, men indtil vi får en træner der virkelig prøver at spille ordentlig fodbold med de ressourcer han har til rådighed, vil jeg blive ved med at påstå at truppen er langt bedre end de resultater den viser.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hovedet » 29. jan 2018, 21:48

Pastorius skrev:
Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg tænker på at image vejer tungere end økonomi i den her situation.
Måske, men selv på vores eget debatforum fylder den sag jo meget lidt; prøv at sammenligne tråden om den potentielle bøde fra Finansstyrelsen med de glade feriepengedage. Det er jo i det store hele blot et endog meget lille bump på vejen og mener da også, at FCK engang modtog en symbolsk bøde fra samme styrelse, hvilket vi vel blot reagerede på med et løftet øjebryn og ikke mere.

Det er mere alvorligt, at entre- og sponsorindtægter svigter.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 29. jan 2018, 22:47

Hovedet skrev:
Pastorius skrev:
Patmand skrev:Så nogle mener man kan have spenderet et millionbeløb på juridisk bistand, i forsøget på at afværge en bøde i størrelsesordenen kr. 25000?

Det lyder ikke helt gennemtænkt.
Jeg tænker på at image vejer tungere end økonomi i den her situation.
Måske, men selv på vores eget debatforum fylder den sag jo meget lidt; prøv at sammenligne tråden om den potentielle bøde fra Finansstyrelsen med de glade feriepengedage. Det er jo i det store hele blot et endog meget lille bump på vejen og mener da også, at FCK engang modtog en symbolsk bøde fra samme styrelse, hvilket vi vel blot reagerede på med et løftet øjebryn og ikke mere.

Det er mere alvorligt, at entre- og sponsorindtægter svigter.
1) Ja, det er næsten en ikke sag - for andre end fodboldbosser. Principielt er den vigtig, men det har ikke meget med fodbold eller ren økonomi at gøre. Det vil dog nok få stor indflydelse på hvordan klubber skal agere under kontraktforhandlinger, og jeg kunne forestille mig handler der vil gå i vasken, hvis der bliver lækket oplysninger undervejs.

2) Jeg synes at justeringen viser at AaB er ret gode til at budgettere. Vi lå ikke i top 6, som vi burde, og det har naturligt afspejling på indtægterne fra TV, Tilskuere og sponsorer. Nu mangler vi bare at se den positive effekt af fx at ligge i top 3 en hel sæson (den tanke er lige til at få våde drømme af - ikke?)
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Økonomitråden

Indlæg af BoT » 30. jan 2018, 10:25

Pastorius skrev:
Gamen skrev:
Pastorius skrev: Det er selvfølgelig en kedelig tendens, men jeg tænker at det vi kan gøre - udover at skrue op for salgsarbejdet - er at skabe et slagkraftigt hold, der skaber nogle resultater. Uanset om det ser ud til at lykkes eller ej, er det vel det der arbejdes på højtryk for i AaB hver eneste dag.
Men det er vel en balancegang. Man kan vel vælge 2 veje: Hammarby ansatte Jakob Michelsen ud fra at de skulle spille boldbesiddende angrebsfodbold ligesom vi gerne vil. Grunden til at han blev fyret var at han, efter lidt halvdårlige resultater midt på sæsonen, valgte at spille lidt mere defensivt og gerne ville følge det op med indkøb i dette vindue, der bakkede den defensive, kontrabaserede spillestil op. Det har Hammarbys VD netop offentliggjort var den altafgørende årsag til at man fyrede ham. At klubbens valgte spillefilosofi ville man ikke gå på kompromis med, specielt ikke med tanke på de sportslige investeringer man havde lavet, og også havde planer om at lave.
I virkeligheden vel helt lig den situation vi har i Aalborg, hvor Wieghorst i stedet har fået carte blanche til at spille defensiv fodbold uden at hans stilling er oppe til overvejelse.
Det er langt, langt fra det der er meldt ud som klubbens måde at ville spille på, og også en type fodbold som ikke appellerer hverken til fans eller sponsorer. Til gengæld er det en spillestil, som minimerer risikoen for at tabe fodboldkampe, og det er jo også en vej til ikke at skulle frygte en fyring.

Hvis man arbejder på højtryk, så skulle man indse at det bedste stoppe op, bruge penge på at tilknytte en chefscout, i stedet for at vi bliver ved med at hælde millioner efter spillere som ikke gør holdet bedre. Det er meget lidt kvalitet vi har fået for de penge vi har brugt.
Man kan godt blive lidt misundelig på Hammarby - lad os nu se, hvordan de reagerer, hvis den næste træner også får kolde fødder og bliver defensiv. Så er situationen for alvor sammenlignlig.

Jeg er stadig ikke enig i at vi ikke har kvalitet i truppen. Der er selvfølgelig mangler, men indtil vi får en træner der virkelig prøver at spille ordentlig fodbold med de ressourcer han har til rådighed, vil jeg blive ved med at påstå at truppen er langt bedre end de resultater den viser.
Jeg synes, det er en helt utroligt naiv tilgang til elitefodbold. Og Hammarby virker for mig som en dybt uprofessionel klub, som måske også forsøger at dække en overilet fyring ind under nogle populistiske påstande om ideologi.

Jeg tvivler oprigtigt på, at der findes ret mange fodboldtrænere, der dybt i deres hjerte har en grundfilosofi om at spille defensivt. De findes selvfølgelig - men langt de fleste trænere har et ønske om at score mål og spille angrebsfodbold. Hvis det vel at mærke er den strategi, der giver dem sejren. For alle trænere - ALLE - har grundlæggende ét mål: At vinde fodboldkampe. Derfor bruger de deres faglighed, erfaring og daglige tætte samarbejde med spillere og trænere til at finde den bedst mulige måde at opnå det mål på - både i forhold til kort og langt sigt.

Og lige meget, hvad nogle vil påstå, har fansene af klubberne grundlæggende det samme mål: At vinde fodboldkampe. I nogle klubber som Barcelona, Bayern, Manchester City, Real Madrid m.fl. er fansene så forkælede, at de kan stille to næsten sidestillede krav: Vinde fodboldkampe OG spille underholdende, offensiv fodbold.

I de fleste andre klubber vil et sådant krav være en utopi. FCK og Rosenborg nærmer sig, men ellers ingen klubber i Skandinavien. Heller ikke Hammarby, som selvfølgelig ikke er så blåøjede, at de 1: reelt tror på, at de til enhver tid både kan vinde fodboldkampe og spille sprudlende angrebsfodbold. 2: ved, at nr. 1 ikke er muligt, men da accepterer ikke at vinde fodboldkampe.

Der ligger derfor helt klart langt mere bag fyringen af Michelsen - og en hypotetisk fyring af Wieghorst med samme vage begrundelse er netop en utopi.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 30. jan 2018, 10:28

BoT skrev:
Pastorius skrev:
Gamen skrev:
Pastorius skrev: Det er selvfølgelig en kedelig tendens, men jeg tænker at det vi kan gøre - udover at skrue op for salgsarbejdet - er at skabe et slagkraftigt hold, der skaber nogle resultater. Uanset om det ser ud til at lykkes eller ej, er det vel det der arbejdes på højtryk for i AaB hver eneste dag.
Men det er vel en balancegang. Man kan vel vælge 2 veje: Hammarby ansatte Jakob Michelsen ud fra at de skulle spille boldbesiddende angrebsfodbold ligesom vi gerne vil. Grunden til at han blev fyret var at han, efter lidt halvdårlige resultater midt på sæsonen, valgte at spille lidt mere defensivt og gerne ville følge det op med indkøb i dette vindue, der bakkede den defensive, kontrabaserede spillestil op. Det har Hammarbys VD netop offentliggjort var den altafgørende årsag til at man fyrede ham. At klubbens valgte spillefilosofi ville man ikke gå på kompromis med, specielt ikke med tanke på de sportslige investeringer man havde lavet, og også havde planer om at lave.
I virkeligheden vel helt lig den situation vi har i Aalborg, hvor Wieghorst i stedet har fået carte blanche til at spille defensiv fodbold uden at hans stilling er oppe til overvejelse.
Det er langt, langt fra det der er meldt ud som klubbens måde at ville spille på, og også en type fodbold som ikke appellerer hverken til fans eller sponsorer. Til gengæld er det en spillestil, som minimerer risikoen for at tabe fodboldkampe, og det er jo også en vej til ikke at skulle frygte en fyring.

Hvis man arbejder på højtryk, så skulle man indse at det bedste stoppe op, bruge penge på at tilknytte en chefscout, i stedet for at vi bliver ved med at hælde millioner efter spillere som ikke gør holdet bedre. Det er meget lidt kvalitet vi har fået for de penge vi har brugt.
Man kan godt blive lidt misundelig på Hammarby - lad os nu se, hvordan de reagerer, hvis den næste træner også får kolde fødder og bliver defensiv. Så er situationen for alvor sammenlignlig.

Jeg er stadig ikke enig i at vi ikke har kvalitet i truppen. Der er selvfølgelig mangler, men indtil vi får en træner der virkelig prøver at spille ordentlig fodbold med de ressourcer han har til rådighed, vil jeg blive ved med at påstå at truppen er langt bedre end de resultater den viser.
Jeg synes, det er en helt utroligt naiv tilgang til elitefodbold. Og Hammarby virker for mig som en dybt uprofessionel klub, som måske også forsøger at dække en overilet fyring ind under nogle populistiske påstande om ideologi.

Jeg tvivler oprigtigt på, at der findes ret mange fodboldtrænere, der dybt i deres hjerte har en grundfilosofi om at spille defensivt. De findes selvfølgelig - men langt de fleste trænere har et ønske om at score mål og spille angrebsfodbold. Hvis det vel at mærke er den strategi, der giver dem sejren. For alle trænere - ALLE - har grundlæggende ét mål: At vinde fodboldkampe. Derfor bruger de deres faglighed, erfaring og daglige tætte samarbejde med spillere og trænere til at finde den bedst mulige måde at opnå det mål på - både i forhold til kort og langt sigt.

Og lige meget, hvad nogle vil påstå, har fansene af klubberne grundlæggende det samme mål: At vinde fodboldkampe. I nogle klubber som Barcelona, Bayern, Manchester City, Real Madrid m.fl. er fansene så forkælede, at de kan stille to næsten sidestillede krav: Vinde fodboldkampe OG spille underholdende, offensiv fodbold.

I de fleste andre klubber vil et sådant krav være en utopi. FCK og Rosenborg nærmer sig, men ellers ingen klubber i Skandinavien. Heller ikke Hammarby, som selvfølgelig ikke er så blåøjede, at de 1: reelt tror på, at de til enhver tid både kan vinde fodboldkampe og spille sprudlende angrebsfodbold. 2: ved, at nr. 1 ikke er muligt, men da accepterer ikke at vinde fodboldkampe.

Der ligger derfor helt klart langt mere bag fyringen af Michelsen - og en hypotetisk fyring af Wieghorst med samme vage begrundelse er netop en utopi.
Den der dybt naive tilgang til fodbold, at spille stort set udelukkende med folk der havde deres forcer i det offensive, har i AaB givet en af de smukkeste sæsoner nogen fodboldfan, nogensinde har oplevet.

Jeg er med på det ikke er vejen til konsistent gode resultater, men jeg mener det er vejen til at kunne gå hele vejen, når man får det til at spille sammen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 30. jan 2018, 10:56

BoT skrev: Jeg synes, det er en helt utroligt naiv tilgang til elitefodbold. Og Hammarby virker for mig som en dybt uprofessionel klub, som måske også forsøger at dække en overilet fyring ind under nogle populistiske påstande om ideologi.

Jeg tvivler oprigtigt på, at der findes ret mange fodboldtrænere, der dybt i deres hjerte har en grundfilosofi om at spille defensivt. De findes selvfølgelig - men langt de fleste trænere har et ønske om at score mål og spille angrebsfodbold. Hvis det vel at mærke er den strategi, der giver dem sejren. For alle trænere - ALLE - har grundlæggende ét mål: At vinde fodboldkampe. Derfor bruger de deres faglighed, erfaring og daglige tætte samarbejde med spillere og trænere til at finde den bedst mulige måde at opnå det mål på - både i forhold til kort og langt sigt.

Og lige meget, hvad nogle vil påstå, har fansene af klubberne grundlæggende det samme mål: At vinde fodboldkampe. I nogle klubber som Barcelona, Bayern, Manchester City, Real Madrid m.fl. er fansene så forkælede, at de kan stille to næsten sidestillede krav: Vinde fodboldkampe OG spille underholdende, offensiv fodbold.

I de fleste andre klubber vil et sådant krav være en utopi. FCK og Rosenborg nærmer sig, men ellers ingen klubber i Skandinavien. Heller ikke Hammarby, som selvfølgelig ikke er så blåøjede, at de 1: reelt tror på, at de til enhver tid både kan vinde fodboldkampe og spille sprudlende angrebsfodbold. 2: ved, at nr. 1 ikke er muligt, men da accepterer ikke at vinde fodboldkampe.

Der ligger derfor helt klart langt mere bag fyringen af Michelsen - og en hypotetisk fyring af Wieghorst med samme vage begrundelse er netop en utopi.
Det er helt fint at du mener der gør det. Men pointen her er, at det gør der i hovedtræk ikke. Michelsen blev ansat med det formål at spille boldbesiddende, angrebslysten fodbold. Det var derfor han fik jobbet, og ikke en anden. Det var sådan han indikerede at han ville spille, hvis han fik de spillertyper han ville have. Derfor fik han en stærk defensiv foræret, med købet af Wiland og Mads Fenger (bl.a.) og man hentede 3 dygtige offensiv-spillere i sommervinduet (som vi vel ikke engang kunne have hentet - Jiloan Hamad, Sander Svendsen og Muamer Tankovic).

Han gik i løbet af året mere og mere over til en defensivt funderet spillestil, kulminerende med en forfærdelig afslutningskamp i Halmstad, der kostede klubben 1 mio. kr. En kamp, der mindede lidt om vores sidste kamp under Søndergaard mod Horsens.
Jeg synes nu der var tegninger til noget, men der er ingen tvivl om at ledelsen meget gerne ville have en mere attraktiv spillestil - det er trods alt en klub der sigter efter top 4 i år eller næste år, og jeg synes faktisk at de handler de lavede var på højt, højt niveau. Det havde de drøftelser om med Michelsen efter sæsonen, men han nægtede at gå ind i det. Samtidig ville han gerne hente nye spillere der passede lidt bedre ind i mere defensiv, kontrabaseret fodbold. Stik imod det han gik ind til jobbet med. Ledelsen var ikke overbevist om at hans defensive fodbold ville vinde tilstrækkeligt med fodboldkampe til at de kunne opfylde deres målsætning.

Jeg tror det er din forestilling der er for romantisk, og det komiske er da netop Wieghorsts begrundelse om, at 2 kampe hvor man lukkede for mange mål ind pga. personlige fejl skulle være den altoverskyggende årsag til at man er gået over til betonfodbold, hvor der er fokus på ikke at tabe, fremfor at vinde. Mon ikke det i stedet handlede om at han begyndte at mærke presset.
Vi kommer aldrig til at spille europæisk med den form for fodbold som vi praktiserer nu, hvor det er fuldstændig uigennemskueligt hvad vi egentlig vil... bortset fra at det som udgangspunkt har været dødkedeligt at se på 80 % af gangene.

Situationerne er da meget sammenlignelige - for begge trænere er blevet ansat på en filosofi, om at spille attraktivt og vinde fodboldkampe.
Nu står Gaarde som komiske Ali og fortæller om klubbens Villarreal-lignende kongstanke om hvordan vi skal spille, mens Wieghorst spiller en gang 90'er Serie A-fodbold. En spillestil som gør at folk bliver væk fra stadion, og som gør at det bliver meget svært at dyrke det potentiale der ligger i vores spillere.
Et hold der spiller grå betonfodbold har sværere ved at sælge sine spillere end et hold der angriber kampene.
Medmindre tingene ændrer sig, så håber jeg Wieghorst er færdig til sommer. Det har været en skændsel at overvære det sidste år... på linje med store dele af tiden under Lars Søndergaard. Og det er ikke AaB værdigt.

Interviewet med Hammarby's VD Henrik Kindlund ligger på fotbollskanalen - interviewet af Olof Lundh. Det er faktisk meget godt (og ærligt).

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Økonomitråden

Indlæg af BoT » 30. jan 2018, 11:26

Min pointe er, at det først og fremmest er resultaterne, der er afgørende for en fodboldklub - og at alt andet er naivt. Fyringen af Michelsen har garanteret rigtig mange forskellige årsager - og en af dem kan udmærket være, at ledelsen ikke troede på, at hans lidt mere defensive spillestil ville vinde nok fodboldkampe. Om holdet ville gøre det, hvis han pludselig satsede mere offensivt, kan jeg så godt have min tvivl om. Jeg har endnu til gode at se et ikke-fungerende hold pludselig begynde at vinde kampe, blot fordi, træneren tager flere offensive chancer.

Det samme gør sig gældende i AaB. Wieghorst vil garanteret aller-helst spille offensivt. Men han og den øvrige sportslige stab har vurderet, at det på kort sigt i efteråret (og måske foråret, hvem ved..), ville give flest point med en mere afventende taktik. Om vi havde haft flere point med en offensiv taktik er rent gætværk - jeg tvivler personligt dybt på det!

Og om Wieghorst er færdig i AaB til sommer afhænger i sidste ende af to ting (som hænger meget tæt sammen) - de samme to ting, som fældede Søndergaard: Har AaB vundet tilstrækkeligt mange fodboldkampe i forhold til forventningerne - og hvis ikke, kan ledelsen se en udvikling i holdet, der giver tro på, at holdet snart vil begynde at vinde fodboldkampe. Ikke andet end det. Du kan stort set ikke vise mig en træner, der er blevet fyret pga. for defensivt spil, hvis hans hold samtidig vandt tilstrækkeligt med kampe. Den slags sker vist kun i Real Madrid.

Lomaha
2. div
2. div
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30. aug 2007, 20:43
Geografisk sted: Ikast

Re: Økonomitråden

Indlæg af Lomaha » 30. jan 2018, 11:29

Nå, men det ser ud til at mysteriet er opklaret - AaB køber Kasper Kusk hjem.https://www.bt.dk/superligaen/kaempe-tr ... -paa-dansk

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 7. mar 2018, 16:26

Underskud på 18-28 mio. i det kommende år forventes. Man må da håbe at vi får lutten for Flores.
Tyndt at se hvor lidt kvalitet vi har fået for pengene...

Besvar