Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Buzz Killington » 8. mar 2018, 10:20

gravballe skrev:
Gnu skrev:
Yankee skrev:Vi må desværre erkende at Bassogog-pengene er brugt og mere til. Det er positivt at AaB har turdet investere dem, men desværre har det været som at udstyre en 8-årig med et sort American Express. Mon ikke det havde været en god investering at give en dygtig chefscout 7-800.000 om året?

Vi får også lidt indblik i hvor mange penge, vi rent faktisk har investeret eller bundet os til i form af løn og transferafskrivninger. I 2018 har vi lagt ekstra forpligtelser på i størrelsesordenen 15-25 millioner og i 2019-20 nævnes beløbet 10-15 millioner. Tallet var i samme størrelsesorden i 2017 og lidt mindre i 2016. Den forsigtige udlægning er, at AaB har investeret over 50 mio. kr. ekstra i spillertruppen over de sidste to sæsoner! Det kan ikke sammenlignes med nogle perioder under Lynge - det er simpelthen uden sidestykke i AaB's historie.
Det er godt nok helt forrykt, at vi har kylet så mange penge i spillertruppen og fået så ekstraordinært lidt ud af det. Ifølge AaB's udmeldinger var det meningen, at vi skulle toppe i denne sæson, og det ser da også ud til, at vi har investeret derefter. På den sportslige bundlinje, er vi bare uendeligt langt fra målet. Det er vanvittigt, hvis det her ikke får konsekvenser.
Nu er det så også min holdning at vi klart underpræstere i forhold til materialet. Vi høre ikke til i en top 4 med det her matriale, men man burde kunne forvente en 5-6 plads uden problemer. Men nu har vi jo satset på en træner, der ikke udnytter de styrker truppen trods alt også har, men konsekvent tilpasser sig modstanderen. Det er måske også som konsekvens af den nye ligastruktur, at man ikke tør bare køre på, og udvikle sig eget spil.
Men det er jo samme personer der står for både spillerindkøb og træneransættelser, så det er jo lidt hip som hap. Det er deres ansvar uanset. For en god ordens skyld skal jeg lige indskyde at jeg ikke tror andre trænere end MW kunne/kan få ret meget mere ud af spillermaterialet. Dvs. det er indkøbene der har fejlet i ekstrem grad.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Økonomitråden

Indlæg af gravballe » 8. mar 2018, 10:41

Buzz Killington skrev:
gravballe skrev:
Gnu skrev:
Yankee skrev:Vi må desværre erkende at Bassogog-pengene er brugt og mere til. Det er positivt at AaB har turdet investere dem, men desværre har det været som at udstyre en 8-årig med et sort American Express. Mon ikke det havde været en god investering at give en dygtig chefscout 7-800.000 om året?

Vi får også lidt indblik i hvor mange penge, vi rent faktisk har investeret eller bundet os til i form af løn og transferafskrivninger. I 2018 har vi lagt ekstra forpligtelser på i størrelsesordenen 15-25 millioner og i 2019-20 nævnes beløbet 10-15 millioner. Tallet var i samme størrelsesorden i 2017 og lidt mindre i 2016. Den forsigtige udlægning er, at AaB har investeret over 50 mio. kr. ekstra i spillertruppen over de sidste to sæsoner! Det kan ikke sammenlignes med nogle perioder under Lynge - det er simpelthen uden sidestykke i AaB's historie.
Det er godt nok helt forrykt, at vi har kylet så mange penge i spillertruppen og fået så ekstraordinært lidt ud af det. Ifølge AaB's udmeldinger var det meningen, at vi skulle toppe i denne sæson, og det ser da også ud til, at vi har investeret derefter. På den sportslige bundlinje, er vi bare uendeligt langt fra målet. Det er vanvittigt, hvis det her ikke får konsekvenser.
Nu er det så også min holdning at vi klart underpræstere i forhold til materialet. Vi høre ikke til i en top 4 med det her matriale, men man burde kunne forvente en 5-6 plads uden problemer. Men nu har vi jo satset på en træner, der ikke udnytter de styrker truppen trods alt også har, men konsekvent tilpasser sig modstanderen. Det er måske også som konsekvens af den nye ligastruktur, at man ikke tør bare køre på, og udvikle sig eget spil.
Men det er jo samme personer der står for både spillerindkøb og træneransættelser, så det er jo lidt hip som hap. Det er deres ansvar uanset. For en god ordens skyld skal jeg lige indskyde at jeg ikke tror andre trænere end MW kunne/kan få ret meget mere ud af spillermaterialet. Dvs. det er indkøbene der har fejlet i ekstrem grad.
Den største mangel er en extra forsvars spiller, da alle kan se at Blåbjerg og KP ikke er andet end gode indskiftere. men vi har en træner der konsekvent satser på de forkerte spillere, når man ser på hvad AaB melder ud at de gerne vil spille. Hele AaB konceptet er blevet til grin, og man fyre Lars S fordi han ikke spiller AaB stilen til sidst, og så har vi MW der gør nøjagtig det samme. Ja det falder tilbage på Gaarde, man kunne lige så godt have beholdt Lars S og givet ham nogle bedre spillere, for han formåede da at spille ret godt spil det første halve år, indtil alt gik i lort.

Det er stadig min holdning, at holdet burde ligge stabilt på en 5-6 plads. Vi skaber jo knap nok 5 chancer på en kamp, så er det fanme også svært at være angriber, når en spiller som Børsting skal skabe chancerne....

Både Gaarde og MW burde ryge ud. Jeg ved bare ikke hvem jeg vil erstatte dem med pt....

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gnu » 8. mar 2018, 10:56

En anden ting: AaB vil gerne nedbringe det forventede underskud gennem spillersalg, men hvem er det, der skal sælges? Flores nævnes hele tiden som et salgsobjekt, men det er jo langt fra sikkert, at det kan lade sig gøre. Han er - som så mange af de andre indkøb - nu havnet på bænken, hvis han da ikke er skadet. Så nu er det halmstrå man klynger sig til, at han spiller en god VM-slutrunde og bliver solgt på den baggrund. Men Peru er jo langt fra nogen fodboldstormagt, og kan sagtens risikere at ryge ud med tre nederlag og en bleg indsats.

Det er eddermame et gigantisk sats.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Økonomitråden

Indlæg af FIDEL » 8. mar 2018, 11:05

Gnu skrev:En anden ting: AaB vil gerne nedbringe det forventede underskud gennem spillersalg, men hvem er det, der skal sælges? Flores nævnes hele tiden som et salgsobjekt, men det er jo langt fra sikkert, at det kan lade sig gøre. Han er - som så mange af de andre indkøb - nu havnet på bænken, hvis han da ikke er skadet. Så nu er det halmstrå man klynger sig til, at han spiller en god VM-slutrunde og bliver solgt på den baggrund. Men Peru er jo langt fra nogen fodboldstormagt, og kan sagtens risikere at ryge ud med tre nederlag og en bleg indsats.

Det er eddermame et gigantisk sats.
Under alle omstændigheder bliver Flores solgt.
Der er så mange agenter mfl. tilstede til sydamerikansk fodbold og Flores navn er kendt i europa. Jeg kan sagtens se ham blive solgt til en spansk midterklub eller bundklub eller en russisk klub. Belgisk og Hollandsk fodbold passer ham også rigtig godt.
Så vi behøver ikke være så bange for at han ikke bliver solgt.

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Økonomitråden

Indlæg af BassogogsVen » 8. mar 2018, 11:15

FIDEL skrev:
Gnu skrev:En anden ting: AaB vil gerne nedbringe det forventede underskud gennem spillersalg, men hvem er det, der skal sælges? Flores nævnes hele tiden som et salgsobjekt, men det er jo langt fra sikkert, at det kan lade sig gøre. Han er - som så mange af de andre indkøb - nu havnet på bænken, hvis han da ikke er skadet. Så nu er det halmstrå man klynger sig til, at han spiller en god VM-slutrunde og bliver solgt på den baggrund. Men Peru er jo langt fra nogen fodboldstormagt, og kan sagtens risikere at ryge ud med tre nederlag og en bleg indsats.

Det er eddermame et gigantisk sats.
Under alle omstændigheder bliver Flores solgt.
Der er så mange agenter mfl. tilstede til sydamerikansk fodbold og Flores navn er kendt i europa. Jeg kan sagtens se ham blive solgt til en spansk midterklub eller bundklub eller en russisk klub. Belgisk og Hollandsk fodbold passer ham også rigtig godt.
Så vi behøver ikke være så bange for at han ikke bliver solgt.
Ja, Flores bliver uden tvivl solgt - formodentlig til sommer. Spørgsmålet er bare, hvad man får af indtjening på ham, og hvor meget han kan redde i det regnskab. Der er der mange faktorer, der spiller ind.

Ellers har vi ikke andre salgsobjekter, og bare det siger jo en hel del om både indkøbspolitik og talentudvikling. Faktisk understreger det på det fedeste, hvor skidt det ser ud med begge dele.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 8. mar 2018, 11:26

Og så sætter det også lidt af et spørgsmålstegn ved fortællingen om økonomisk ansvarlige AaB. Hvis man var økonomisk ansvarlige havde man formentlig været langt bedre forberedt på at sikre, at en så markant investering her 1,5 år senere endnu ikke har givet et afkast der kan aflæses i stillingen.
Det her er jo hvad vi er flere der har skrevet om mange gange herinde, at der er brugt langt flere midler end folk tror på bl.a. sign-offs og løn til spillere der ikke har sat noget nævneværdigt aftryk. Det er en decideret katastrofe! Og nu kan man simpelthen ikke friholde den sportslige ledelse for ansvar længere. Det er en forfærdelig dårlig forvaltning af en mulighed som denne klub har sukket efter siden finanskrisen.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Økonomitråden

Indlæg af le Cid » 8. mar 2018, 12:43

Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gnu » 8. mar 2018, 13:00

FIDEL skrev:
Gnu skrev:En anden ting: AaB vil gerne nedbringe det forventede underskud gennem spillersalg, men hvem er det, der skal sælges? Flores nævnes hele tiden som et salgsobjekt, men det er jo langt fra sikkert, at det kan lade sig gøre. Han er - som så mange af de andre indkøb - nu havnet på bænken, hvis han da ikke er skadet. Så nu er det halmstrå man klynger sig til, at han spiller en god VM-slutrunde og bliver solgt på den baggrund. Men Peru er jo langt fra nogen fodboldstormagt, og kan sagtens risikere at ryge ud med tre nederlag og en bleg indsats.

Det er eddermame et gigantisk sats.
Under alle omstændigheder bliver Flores solgt.
Der er så mange agenter mfl. tilstede til sydamerikansk fodbold og Flores navn er kendt i europa. Jeg kan sagtens se ham blive solgt til en spansk midterklub eller bundklub eller en russisk klub. Belgisk og Hollandsk fodbold passer ham også rigtig godt.
Så vi behøver ikke være så bange for at han ikke bliver solgt.
Altså, jeg tror da heller ikke, at han er i AaB til næste sæson, men jeg deler bare ikke den der sikre overbevisning om, at han bliver nem at skyde af. Han er på bænken i AaB hvor han i øvrigt har været anonym, han har tidligere været i Villarreal uden succes, og han er blevet vraget af Feyenoord. Det kan enhver købende klub google sig frem til.

Det er vel lige før, at vi skal være glade, hvis vi får vores investering hjem.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Økonomitråden

Indlæg af BassogogsVen » 8. mar 2018, 13:07

Gnu skrev:
FIDEL skrev:
Gnu skrev:En anden ting: AaB vil gerne nedbringe det forventede underskud gennem spillersalg, men hvem er det, der skal sælges? Flores nævnes hele tiden som et salgsobjekt, men det er jo langt fra sikkert, at det kan lade sig gøre. Han er - som så mange af de andre indkøb - nu havnet på bænken, hvis han da ikke er skadet. Så nu er det halmstrå man klynger sig til, at han spiller en god VM-slutrunde og bliver solgt på den baggrund. Men Peru er jo langt fra nogen fodboldstormagt, og kan sagtens risikere at ryge ud med tre nederlag og en bleg indsats.

Det er eddermame et gigantisk sats.
Under alle omstændigheder bliver Flores solgt.
Der er så mange agenter mfl. tilstede til sydamerikansk fodbold og Flores navn er kendt i europa. Jeg kan sagtens se ham blive solgt til en spansk midterklub eller bundklub eller en russisk klub. Belgisk og Hollandsk fodbold passer ham også rigtig godt.
Så vi behøver ikke være så bange for at han ikke bliver solgt.
Altså, jeg tror da heller ikke, at han er i AaB til næste sæson, men jeg deler bare ikke den der sikre overbevisning om, at han bliver nem at skyde af. Han er på bænken i AaB hvor han i øvrigt har været anonym, han har tidligere været i Villarreal uden succes, og han er blevet vraget af Feyenoord. Det kan enhver købende klub google sig frem til.

Det er vel lige før, at vi skal være glade, hvis vi får vores investering hjem.
Men på den anden side er han et stort navn på Perus landshold og viser der i øvrigt også, hvorfor han er en af deres kommende helt store stjerner. Og måske klubber ved Middelhavets bredder ser mere på de kompetencer, han udviser der (som han jo ikke ville udvise, hvis ikke han havde dem), end de gør på, hvordan han klarer det i en træt-taktisk mosle-liga som den danske.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 8. mar 2018, 13:25

le Cid skrev:Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
Mæhle kom fra baghjul og viste noget øjeblikkeligt på et svagt AaB-hold. Mig bekendt bliver man ikke solgt på at kunne spille sidelæns og tilbage i en uenelighed. Ingen af de unge har specielt stort potentiale. Og flere af dem er vel snart ude af den kasse hvor man kan kalde dem talenter, f.eks. Pohl. Han har altså været inde omkring Superliga-holdet i 3 år.

white splash
Allstar
Allstar
Indlæg: 1346
Tilmeldt: 31. jan 2006, 12:47
Favoritspiller: Jimmy Nielsen, Rade Prica og Søren Andersen
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af white splash » 8. mar 2018, 13:33

Gamen skrev:
le Cid skrev:Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
Mæhle kom fra baghjul og viste noget øjeblikkeligt på et svagt AaB-hold. Mig bekendt bliver man ikke solgt på at kunne spille sidelæns og tilbage i en uenelighed. Ingen af de unge har specielt stort potentiale. Og flere af dem er vel snart ude af den kasse hvor man kan kalde dem talenter, f.eks. Pohl. Han har altså været inde omkring Superliga-holdet i 3 år.
Det kunne måske være en Ali eller Ramkilde, hvis han nogensinde kommer i gang med at spille.
1 2 3 Jimmy er en mur!

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Økonomitråden

Indlæg af BassogogsVen » 8. mar 2018, 13:39

white splash skrev:
Gamen skrev:
le Cid skrev:Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
Mæhle kom fra baghjul og viste noget øjeblikkeligt på et svagt AaB-hold. Mig bekendt bliver man ikke solgt på at kunne spille sidelæns og tilbage i en uenelighed. Ingen af de unge har specielt stort potentiale. Og flere af dem er vel snart ude af den kasse hvor man kan kalde dem talenter, f.eks. Pohl. Han har altså været inde omkring Superliga-holdet i 3 år.
Det kunne måske være en Ali eller Ramkilde, hvis han nogensinde kommer i gang med at spille.
Jeg sad lige og tænkte det samme. Wessam kunne godt være et potentielt salg, hvis han får lov at udvikle sig og viser, at han kan. Men ellers er der jo ingen andre rigtigt. Fra den nuværende talentmasse omkring SL-holdet er der vel MC, Abildgaard, Ramkilde, Lyngø og Wessam, som med rette kan kaldes talenter.
De to første er ikke salgbare, desuden er de spillertyper, man kan fodre svin med. De to næste aner vi reelt ikke. Den ene er evigt skadet (et skidt varsel så tidligt i karrieren) og den anden har vi ikke set endnu.

Af ikke-talenter har vi vel af salgsobjekter Rinne, Okore, Lesniak, Flores og Safranko. Rinne kan vi godt få et fint beløb for, hvis hans udvikling fortsætter. Men jeg håber, vi holder på ham. En kritisk post, hvor vi trænger til stabilitet. Okore kommer desværre næppe nogensinde tilbage på samme niveau igen, hvorfor et stor-salg af ham til fx PL eller Bundesligaen ikke vil ske. Han er/bliver stadig topklasse i SL, men jeg tvivler på, at han kommer højere igen. Lesniak kunne godt udvikle sig til en kompetent 6'er på Würtz-niveau. Om det rækker til en ordentlig transfer i fremtiden, vil kun denne vise. Safranko bliver (forhåbentlig) skibbet af sted med en pris, der begrænser tabet.

Summa summarum har vi ikke de store salgspotentialer i truppen, som kan pynte på det regnskab, udover Flores. Og han bliver formodentlig solgt på baggrund af andet end sine præstationer i SL.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Kenneth K » 8. mar 2018, 13:47

Gamen skrev:
le Cid skrev:Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
Mæhle kom fra baghjul og viste noget øjeblikkeligt på et svagt AaB-hold. Mig bekendt bliver man ikke solgt på at kunne spille sidelæns og tilbage i en uenelighed. Ingen af de unge har specielt stort potentiale. Og flere af dem er vel snart ude af den kasse hvor man kan kalde dem talenter, f.eks. Pohl. Han har altså været inde omkring Superliga-holdet i 3 år.
Det er meget svært at spotte den mulige Mæhle-historie gentage sig i AaB lige nu, ja. Det er én ting ift. dette. En anden ér, at det virkelig også vil være et halmstrå, man griber ud efter, hvis de tanker findes ude på Hornevej. Og så lille et halmstrå, at det er rimelig uansvarligt overhovedet at overveje nogen form for budgettering på baggrund heraf.

Det eneste talent, vi har i truppen lige nu, som måske måske måske kan lave en kometkarriere i stil med Mæhles, det er vel Wessam. Alle de andre (minus Lyngø og Ramkilde) har fået massevis af chancer på førsteholdet uden at gribe dem på så overbevisende facon, som Mæhle gjorde.

EDIT: Nå, BassogosVen kom mig lige i forkøbet med så godt som identiske betragtninger.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Martino » 8. mar 2018, 13:58

Kenneth K skrev:
Gamen skrev:
le Cid skrev:Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
Mæhle kom fra baghjul og viste noget øjeblikkeligt på et svagt AaB-hold. Mig bekendt bliver man ikke solgt på at kunne spille sidelæns og tilbage i en uenelighed. Ingen af de unge har specielt stort potentiale. Og flere af dem er vel snart ude af den kasse hvor man kan kalde dem talenter, f.eks. Pohl. Han har altså været inde omkring Superliga-holdet i 3 år.
Det er meget svært at spotte den mulige Mæhle-historie gentage sig i AaB lige nu, ja. Det er én ting ift. dette. En anden ér, at det virkelig også vil være et halmstrå, man griber ud efter, hvis de tanker findes ude på Hornevej. Og så lille et halmstrå, at det er rimelig uansvarligt overhovedet at overveje nogen form for budgettering på baggrund heraf.

Det eneste talent, vi har i truppen lige nu, som måske måske måske kan lave en kometkarriere i stil med Mæhles, det er vel Wessam. Alle de andre (minus Lyngø og Ramkilde) har fået massevis af chancer på førsteholdet uden at gribe dem på så overbevisende facon, som Mæhle gjorde.

EDIT: Nå, BassogosVen kom mig lige i forkøbet med så godt som identiske betragtninger.
Der render nogle rigtig store talenter rundt på U19 og U17 og jeg kunne sagtens se en af dem gøre kometkarriere, med dertilhørende salg. Wessam har nogle vilde spidskompetencer og kan de for alvor lære ham også at spille de andre indimellem skal det nok blive spændende med ham. Tror han får chancen fra start inden sæsonen er slut.
Jeg savner Winsnes

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2018, 14:01

le Cid skrev:Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
AaB har ikke skrevet de regner med at sælge spillere for et eller andet millionbeløb. Så havde de indregnet det beløb i forventningerne. De har skrevet at de kigger på muligheden, hvis den skulle opstå.

....og så synes jeg Rinne er fuldstændig overset i diskussionen om slagsemner.

Bortset fra det, så kan der ske alt muligt på kort tid. Det ved vi ikke, og det er vel også ligegyldigt. I sidste ende er det vigtige at holdet begynder at præstere. De vil have en positiv virkninger på resultater og indtægter, det vil have en positiv indvirkning vores mulighed for at sælge vores spillere og det vil gøre debatsiden meget hyggeligere at tjekke.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Økonomitråden

Indlæg af Buzz Killington » 8. mar 2018, 14:06

Kenneth K skrev:
Gamen skrev:
le Cid skrev:Det kan godt være, at Flores lige pt. er vores eneste rigtigt oplagte salgs-emne, men nogle gange kan tingene altså gå hurtigt. Tænk på Mæhle, som kom ud af ingenting og blev solgt for 15(?) mill efter en god sæson. Det er bestemt ikke umuligt, at en af de unge pludselig brager igennem.
Mæhle kom fra baghjul og viste noget øjeblikkeligt på et svagt AaB-hold. Mig bekendt bliver man ikke solgt på at kunne spille sidelæns og tilbage i en uenelighed. Ingen af de unge har specielt stort potentiale. Og flere af dem er vel snart ude af den kasse hvor man kan kalde dem talenter, f.eks. Pohl. Han har altså været inde omkring Superliga-holdet i 3 år.
Det er meget svært at spotte den mulige Mæhle-historie gentage sig i AaB lige nu, ja. Det er én ting ift. dette. En anden ér, at det virkelig også vil være et halmstrå, man griber ud efter, hvis de tanker findes ude på Hornevej. Og så lille et halmstrå, at det er rimelig uansvarligt overhovedet at overveje nogen form for budgettering på baggrund heraf.

Det eneste talent, vi har i truppen lige nu, som måske måske måske kan lave en kometkarriere i stil med Mæhles, det er vel Wessam. Alle de andre (minus Lyngø og Ramkilde) har fået massevis af chancer på førsteholdet uden at gribe dem på så overbevisende facon, som Mæhle gjorde.

EDIT: Nå, BassogosVen kom mig lige i forkøbet med så godt som identiske betragtninger.
Når vi nu snakker om Mæhle og andre talenter, så har jeg enormt svært ved at se begrundelsen for at opsøge sådan et salg igen. Vi mangler kvalitet, og hvis talentet er stort nok til at sikre os et tocifret million beløb, så giver det da netop mening at fastholde spilleren og lade ham når at bidrage på holdet. Vi mangler ikke penge. Hvis vi skal sælge spillere, så skal det være spillere der enten ikke kan bidrage på holdet, eller modne spillere som Flores der er klar på næste trin i karriereplanen.

Skrækscenariet er at vi gør som med Mæhle, hvor vi sælger en spiller der ellers kunne løfte holdet, uden at have den tilstrækkelige tiltrækningskraft og scouting til at hente en fuldgod erstatning. Over hele Pallesens kontraktperiode ender vi med at bruge - slag på tasken - 40% af transfer indtægten fra Mæhle, på en spiller der er dårligere, dyrere i løn, og har en alder hvor selv hvis han slår igennem, er uden videresalgspotentiale. Vi skulle aldrig ha' solgt ham.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 8. mar 2018, 14:15

Gamen skrev:Og så sætter det også lidt af et spørgsmålstegn ved fortællingen om økonomisk ansvarlige AaB. Hvis man var økonomisk ansvarlige havde man formentlig været langt bedre forberedt på at sikre, at en så markant investering her 1,5 år senere endnu ikke har givet et afkast der kan aflæses i stillingen.
Det her er jo hvad vi er flere der har skrevet om mange gange herinde, at der er brugt langt flere midler end folk tror på bl.a. sign-offs og løn til spillere der ikke har sat noget nævneværdigt aftryk. Det er en decideret katastrofe! Og nu kan man simpelthen ikke friholde den sportslige ledelse for ansvar længere. Det er en forfærdelig dårlig forvaltning af en mulighed som denne klub har sukket efter siden finanskrisen.
Jeg synes nu nok man har ageret økonomisk ansvarligt. Som jeg ser det, har AaB holdt hvad man har lovet. Man har geninvesteret det man har tjent på Bassogog og Mæhle (som har været efterlyst af mange de seneste par år, os to inklusiv). At vi så hurtigt kan blive enige om at vi har fået alt alt for lidt ud af de penge, er en anden sag. Og det må og skal være noget bestyrelsen sætter spørgsmålstegn ved.

Med hensyn til underskuddene de kommende år skal man huske, at afskrivninger af kontraktrettigheder kommer til at blive en del af det. Det er ikke en omkostning der påvirker AaBs likviditet, men det indregnes som en omkostning i resultatopgørelsen. Det er ikke kun en forøget lønomkostning der medfører underskuddene, som lader til at være opfattelsen herinde. Folk skal huske at resultatopgørelsen ikke kan sættes lig med hvor mange penge der ryger ind og ud af AaBs pengekasse.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Gamen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Gamen » 8. mar 2018, 14:33

Hanga skrev: Jeg synes nu nok man har ageret økonomisk ansvarligt. Som jeg ser det, har AaB holdt hvad man har lovet. Man har geninvesteret det man har tjent på Bassogog og Mæhle (som har været efterlyst af mange de seneste par år, os to inklusiv). At vi så hurtigt kan blive enige om at vi har fået alt alt for lidt ud af de penge, er en anden sag. Og det må og skal være noget bestyrelsen sætter spørgsmålstegn ved.

Med hensyn til underskuddene de kommende år skal man huske, at afskrivninger af kontraktrettigheder kommer til at blive en væsentligt del af det. Det er ikke en omkostning der påvirker AaBs likviditet, men det indregnes som en omkostning i resultatopgørelsen. Det er ikke kun en forøget lønomkostning der medfører underskuddene, som lader til at være opfattelsen herinde. Folk skal huske at resultatopgørelsen ikke kan sættes lig med hvor mange penge der ryger ind og ud af AaBs pengekasse.
Det kommer vel an på, hvorvidt man anser det for økonomisk ansvarligt at bruge så mange penge på spillere der reelt ikke har tilført holdet noget. Flere af dem har vi formodentlig endda måttet betale for at slippe ud af kontrakten igen. Penge ud af vinduet. Det ser jeg som økonomisk uansvarligt.

Man gør vel altid det at man ved investeringer, hvad enten det er i teknologi eller som her, minimerer sine risici i størst mulig grad. Her burde man i så fald have smidt en brøkdel af den investering efter kvalificerede scouts eller andet, der kunne højne succesraten for de massive investeringer man ville sætte gang i. Det har man ikke gjort, trods at man har vidst at det var et svagt punkt i flere år, jf. Gaardes udtalelser.

Nej nej, men underskuddene fortæller trods alt noget om hvor mange penge vi allerede har investeret i spillere. Det er absolut ikke småpenge.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 8. mar 2018, 14:46

Gamen skrev:
Det kommer vel an på, hvorvidt man anser det for økonomisk ansvarligt at bruge så mange penge på spillere der reelt ikke har tilført holdet noget. Flere af dem har vi formodentlig endda måttet betale for at slippe ud af kontrakten igen. Penge ud af vinduet. Det ser jeg som økonomisk uansvarligt.

Man gør vel altid det at man ved investeringer, hvad enten det er i teknologi eller som her, minimerer sine risici i størst mulig grad. Her burde man i så fald have smidt en brøkdel af den investering efter kvalificerede scouts eller andet, der kunne højne succesraten for de massive investeringer man ville sætte gang i. Det har man ikke gjort, trods at man har vidst at det var et svagt punkt i flere år, jf. Gaardes udtalelser.

Nej nej, men underskuddene fortæller trods alt noget om hvor mange penge vi allerede har investeret i spillere. Det er absolut ikke småpenge.
Fair nok, så er vi nærmere ude i forskellig tolkning af begrebet "økonomisk uansvarlighed". I min ordbog står det for overinvestering eller for risikofyldt investering. AaB har forsøgt at geninvestere det man har tjent, og ikke væsentligt herudover. Det synes jeg ikke er uansvarligt.

At vi ikke har fået gevinst af investeringerne kan vi som sagt lynhurtigt blive enige om, men det er på baggrund af forkerte investeringer fremfor for store investeringer. Den sportslige ledelse har fejlet.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3246
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Brodernumsi » 8. mar 2018, 15:04

Gamen skrev:
Nej nej, men underskuddene fortæller trods alt noget om hvor mange penge vi allerede har investeret i spillere. Det er absolut ikke småpenge.
20,4 millioner i 2017 og 6,8 millioner i 2016 ER småpenge. Du får jo ikke kvalitetsspillere for den slags penge.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Besvar