Kamptråd: AC Horsens - AaB, 20.08.2018

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, 20.08.2018

Indlæg af Hanga » 22. aug 2018, 10:45

BoT skrev:
22. aug 2018, 09:49
Aha. Jamen så kan vi jo ligeså godt give op.
Jeg er nød til at sige, at det ikke kun er debatsiden der har den holdning til vores 6'ere. Gaardsøe fremhævede det som AaBs største svaghed i seneste udgave af Riposten. Der kommer alt for få fremadrettede afleveringer fra vores centrale midtbane, de får for sjældent vendt spillet og sat gode angreb igang. Så er det da rigtigt at de en sjældent gang imellem får det gjort, senest MC i Horsens kampen, men det sker alt for lidt. Gaardsøe antydede så også at det i lige så høj grad kunne være manglende krav om fremadrettede afleveringer fra Wieghorst, som det er manglende vision hos spillerne. Det med pasninger på tværs og baglæns har jo været gennemgående for MW tidligere, og hos andre trænere af "den gamle" DBU skole - bare tænk på Morten Olsens landshold. Men jeg ser nu heller ikke vores midtbanespillere have evnerne - med undtagelse af Risgaard, som så ikke får chancen.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, 20.08.2018

Indlæg af Frygah » 22. aug 2018, 11:06

Hanga skrev:
22. aug 2018, 10:45
BoT skrev:
22. aug 2018, 09:49
Aha. Jamen så kan vi jo ligeså godt give op.
Jeg er nød til at sige, at det ikke kun er debatsiden der har den holdning til vores 6'ere. Gaardsøe fremhævede det som AaBs største svaghed i seneste udgave af Riposten. Der kommer alt for få fremadrettede afleveringer fra vores centrale midtbane, de får for sjældent vendt spillet og sat gode angreb igang. Så er det da rigtigt at de en sjældent gang imellem får det gjort, senest MC i Horsens kampen, men det sker alt for lidt. Gaardsøe antydede så også at det i lige så høj grad kunne være manglende krav om fremadrettede afleveringer fra Wieghorst, som det er manglende vision hos spillerne. Det med pasninger på tværs og baglæns har jo været gennemgående for MW tidligere, og hos andre trænere af "den gamle" DBU skole - bare tænk på Morten Olsens landshold. Men jeg ser nu heller ikke vores midtbanespillere have evnerne - med undtagelse af Risgaard, som så ikke får chancen.
Er der ikke snart ved at være konsensus om at Risgård ikke kan holde til at spille den centrale midtbane, og det med at han "ikke får chancen" er noget der er skabt herinde? Så sent som i kampen mod Horsens startede han på bænken med forklaringen om at han var fysisk presset, omkring lyske og hofterne?
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, 20.08.2018

Indlæg af Yankee » 22. aug 2018, 12:30

Frygah skrev:
22. aug 2018, 11:06
Er der ikke snart ved at være konsensus om at Risgård ikke kan holde til at spille den centrale midtbane, og det med at han "ikke får chancen" er noget der er skabt herinde? Så sent som i kampen mod Horsens startede han på bænken med forklaringen om at han var fysisk presset, omkring lyske og hofterne?
Men så skal manden jo pensioneres. Med sin manglende fart er den centrale midtbane snart sagt det eneste sted, han kan fungere.

Jeg synes i øvrigt han spiller fremragende når han får chancen som 8'er/10'er - måske skal det så bare kun være af og til.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, 20.08.2018

Indlæg af Pastorius » 22. aug 2018, 12:43

Yankee skrev:
22. aug 2018, 12:30
Frygah skrev:
22. aug 2018, 11:06
Er der ikke snart ved at være konsensus om at Risgård ikke kan holde til at spille den centrale midtbane, og det med at han "ikke får chancen" er noget der er skabt herinde? Så sent som i kampen mod Horsens startede han på bænken med forklaringen om at han var fysisk presset, omkring lyske og hofterne?
Men så skal manden jo pensioneres. Med sin manglende fart er den centrale midtbane snart sagt det eneste sted, han kan fungere.

Jeg synes i øvrigt han spiller fremragende når han får chancen som 8'er/10'er - måske skal det så bare kun være af og til.
Fuldstændig enig.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Gamen

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, 20.08.2018

Indlæg af Gamen » 22. aug 2018, 12:49

Frygah skrev:
22. aug 2018, 11:06
Er der ikke snart ved at være konsensus om at Risgård ikke kan holde til at spille den centrale midtbane, og det med at han "ikke får chancen" er noget der er skabt herinde? Så sent som i kampen mod Horsens startede han på bænken med forklaringen om at han var fysisk presset, omkring lyske og hofterne?
Det der er jo så også en lidt søgt forklaring. Mig bekendt er det en problematik han har døjet med i mindst et par år, og som af og til resulterer i at træninger må springes over og at aktivitet må drosles ned. Men han har været relativt fit langt det meste af tiden under Wieghorst, uden én eneste gang det første år at spille i Würtz-Ris konstellationen på midtbanen.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, 20.08.2018

Indlæg af BoT » 22. aug 2018, 15:37

Hanga skrev:
22. aug 2018, 10:45
BoT skrev:
22. aug 2018, 09:49
Aha. Jamen så kan vi jo ligeså godt give op.
Jeg er nød til at sige, at det ikke kun er debatsiden der har den holdning til vores 6'ere. Gaardsøe fremhævede det som AaBs største svaghed i seneste udgave af Riposten. Der kommer alt for få fremadrettede afleveringer fra vores centrale midtbane, de får for sjældent vendt spillet og sat gode angreb igang. Så er det da rigtigt at de en sjældent gang imellem får det gjort, senest MC i Horsens kampen, men det sker alt for lidt. Gaardsøe antydede så også at det i lige så høj grad kunne være manglende krav om fremadrettede afleveringer fra Wieghorst, som det er manglende vision hos spillerne. Det med pasninger på tværs og baglæns har jo været gennemgående for MW tidligere, og hos andre trænere af "den gamle" DBU skole - bare tænk på Morten Olsens landshold. Men jeg ser nu heller ikke vores midtbanespillere have evnerne - med undtagelse af Risgaard, som så ikke får chancen.
Jeg synes virkelig, det er en alt for letbenet slutning, hvor man udelukkende kigger på konklusion og ikke på årsag.
Afleveringer fremad i banen fra den centrale midtbane afhænger jo slet ikke kun af selve spilleren på den centrale midt. De afhænger i langt højere grad af afleveringsmulighederne frem i banen. Altså når den centrale midt modtager bolden, hvad er mulighederne så for den næste aflevering. Disse muligheder afhænger igen af flere forhold:
1: hvor stor en risiko er spilleren/træneren villig til at tage med sin aflevering?
2: hvem er der at aflevere til/mod i en gunstig position jævnfør punkt 1.

Vi kunne fx se det i Horsens-kampen, hvor vores vel nok største chance kom efter en fremragende førstegangsaflevering frem i banen fra Magnus Christensen. Den aflevering er kun mulig rent taktisk, fordi Pallesen tager et rigtig godt løb uden bold og bringer sig i en position, hvor han kan modtage en fremadrettet aflevering.

I første halvleg kommer en anden god mulighed fra en fremadrettet pasning fra Magnus Christensen, da Thellufsen rykker sig fri af sin kantplacering, løber dybt mod boldholder og giver dermed den centrale midt en mulighed for at aflevere fremad i banen, hvilket giver muligheden, hvor Wessam kommer en halv meter for sent til Pohl tværpasning.

Altså: fremadrettede afleveringer fra den centrale midt afhænger af mange ting - selvfølgelig spilleren tekniske evne til at udføre pasningen, men i rigtig høj grad medspillernes løb uden bold for at modtage afleveringen. I lang tid synes jeg især, det har været sidstnævnte element, der har være en forhindring. Det så meget bedre ud i Horsens-kampen.

Besvar