Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Eagledrop
Landshold
Landshold
Indlæg: 804
Tilmeldt: 19. apr 2008, 17:24
Geografisk sted: Kolding

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Eagledrop » 2. jul 2020, 10:14

Hovedet skrev:
2. jul 2020, 09:54
Skulle vi nu ikke fokusere på det positive? AaB har fået omtale i et omfang, vi ikke har set siden 2014, pokalfinalen 2020 går over i historien som kult - og hold da op, hvor vi trænger til et opgør med Allan Gaardes leverpostejregime. AaB er kommet tilbage på dagsordenen:

https://politiken.dk/sport/fodbold/art7 ... t-fingeren

Tænk sig. Vi kaldes regelresistente :aabfan:
Det er jo ikke positivt at vi får omtale på den her baggrund. Det er jo bare pinligt.

Plejer vi ikke at sige INGEN over klubben? :thumbsdown: Her satte en lille flok sig over klubben og afbrød spillet på banen. Der burde de/I have selvindsigt nok til at se at det ikke var skide smart. Så er det pisse ligegyldigt om der var numre eller ikke numre på de billetter. Samtlige AaB fans over hele landet bliver i dag konfronteret af deres kollegaer og skal stå og forklare en lille floks opførsel.

Jeg er enig i at Corona reglerne på stadion er fjollet, grænsende til retarderet. Men det er jo ikke kun på stadion, det er mange steder i vores samfund hvor reglerne er hovedløse og uden reel effekt. Men det ændrer ikke på at det denne flok gjorde var særdeles pinligt og uintelligent. Video billederne fra kampen viser jo fint hvordan folk opførte sig.

Det havde sku været sjovere at snakke om at AaB knægtene på banen døde med støvlerne på. Men ikke engang det kan vi snakke om.

Heldigvis får vi en chance igen næste år. Og så må vi jo bare gøre det bedre. Både spillerne, trænerne og fans.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Hovedet » 2. jul 2020, 10:28

Eagledrop skrev:
2. jul 2020, 10:14
Hovedet skrev:
2. jul 2020, 09:54
Skulle vi nu ikke fokusere på det positive? AaB har fået omtale i et omfang, vi ikke har set siden 2014, pokalfinalen 2020 går over i historien som kult - og hold da op, hvor vi trænger til et opgør med Allan Gaardes leverpostejregime. AaB er kommet tilbage på dagsordenen:

https://politiken.dk/sport/fodbold/art7 ... t-fingeren

Tænk sig. Vi kaldes regelresistente :aabfan:
Det er jo ikke positivt at vi får omtale på den her baggrund. Det er jo bare pinligt.

Plejer vi ikke at sige INGEN over klubben? :thumbsdown: Her satte en lille flok sig over klubben og afbrød spillet på banen. Der burde de/I have selvindsigt nok til at se at det ikke var skide smart. Så er det pisse ligegyldigt om der var numre eller ikke numre på de billetter. Samtlige AaB fans over hele landet bliver i dag konfronteret af deres kollegaer og skal stå og forklare en lille floks opførsel.

Jeg er enig i at Corona reglerne på stadion er fjollet, grænsende til retarderet. Men det er jo ikke kun på stadion, det er mange steder i vores samfund hvor reglerne er hovedløse og uden reel effekt. Men det ændrer ikke på at det denne flok gjorde var særdeles pinligt og uintelligent. Video billederne fra kampen viser jo fint hvordan folk opførte sig.

Det havde sku været sjovere at snakke om at AaB knægtene på banen døde med støvlerne på. Men ikke engang det kan vi snakke om.

Heldigvis får vi en chance igen næste år. Og så må vi jo bare gøre det bedre. Både spillerne, trænerne og fans.
Nu er dette selvfølgelig skrevet med et glimt i øjet, og jeg foretrækker også, at vi igen kan trække overskrifter grundet sportslige præstationer. Men den værste skæbne, der kan overgå en fodboldklub, er den sump af ligegyldighed, som AaB har trukket sig selv ned i siden doublen. Vi har helt seriøst ikke fået så megen omtale siden da - alene på Nationen har vi fået 600 kommentarer på gårsdagens tumperier.

Eagledrop
Landshold
Landshold
Indlæg: 804
Tilmeldt: 19. apr 2008, 17:24
Geografisk sted: Kolding

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Eagledrop » 2. jul 2020, 10:39

Hovedet skrev:
2. jul 2020, 10:28
Eagledrop skrev:
2. jul 2020, 10:14
Hovedet skrev:
2. jul 2020, 09:54
Skulle vi nu ikke fokusere på det positive? AaB har fået omtale i et omfang, vi ikke har set siden 2014, pokalfinalen 2020 går over i historien som kult - og hold da op, hvor vi trænger til et opgør med Allan Gaardes leverpostejregime. AaB er kommet tilbage på dagsordenen:

https://politiken.dk/sport/fodbold/art7 ... t-fingeren

Tænk sig. Vi kaldes regelresistente :aabfan:
Det er jo ikke positivt at vi får omtale på den her baggrund. Det er jo bare pinligt.

Plejer vi ikke at sige INGEN over klubben? :thumbsdown: Her satte en lille flok sig over klubben og afbrød spillet på banen. Der burde de/I have selvindsigt nok til at se at det ikke var skide smart. Så er det pisse ligegyldigt om der var numre eller ikke numre på de billetter. Samtlige AaB fans over hele landet bliver i dag konfronteret af deres kollegaer og skal stå og forklare en lille floks opførsel.

Jeg er enig i at Corona reglerne på stadion er fjollet, grænsende til retarderet. Men det er jo ikke kun på stadion, det er mange steder i vores samfund hvor reglerne er hovedløse og uden reel effekt. Men det ændrer ikke på at det denne flok gjorde var særdeles pinligt og uintelligent. Video billederne fra kampen viser jo fint hvordan folk opførte sig.

Det havde sku været sjovere at snakke om at AaB knægtene på banen døde med støvlerne på. Men ikke engang det kan vi snakke om.

Heldigvis får vi en chance igen næste år. Og så må vi jo bare gøre det bedre. Både spillerne, trænerne og fans.
Nu er dette selvfølgelig skrevet med et glimt i øjet, og jeg foretrækker også, at vi igen kan trække overskrifter grundet sportslige præstationer. Men den værste skæbne, der kan overgå en fodboldklub, er den sump af ligegyldighed, som AaB har trukket sig selv ned i siden doublen. Vi har helt seriøst ikke fået så megen omtale siden da - alene på Nationen har vi fået 600 kommentarer på gårsdagens tumperier.
Jeg har også fået 14 kommentarer på jobbet fra 14 forskellige mennesker. Så dem kan du lægge oveni, sammen med alle de andre kommentarer andre AaB fans får i løbet af dagen. Men sådan går det når man stikker næsen frem. Men jeg gider ikke forsvare at man ikke magter at flytte sig så kampen kunne spilles videre.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Køllen I Møllen » 2. jul 2020, 10:41

Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af alithebeast » 2. jul 2020, 10:45

Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:41
Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Åh nej. Bring endelig ikke fakta i spil.
Hader København!

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Buzz Killington » 2. jul 2020, 10:49

alithebeast skrev:
2. jul 2020, 10:45
Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:41
Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Åh nej. Bring endelig ikke fakta i spil.
Prøv at forklar mig, så stille og roligt, saglig og tydeligt, hvilken relevans det har i forhold til ikke at kunne finde et tomt sæde med mellemrum til sidemanden? Så vidt jeg kan regne ud gør det det nemmere at finde en plads, når man ikke skal bekymre sig om andet end hvorvidt pladsen er tom.

Igen, er dette vitterligt hvad man vil bruge til sit forsvar? At man ikke kunne finde en plads?! Som forældre til små unger er det simpelthen så absurd en undskyldning.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Køllen I Møllen » 2. jul 2020, 10:53

Buzz Killington skrev:
2. jul 2020, 10:49
alithebeast skrev:
2. jul 2020, 10:45
Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:41
Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Åh nej. Bring endelig ikke fakta i spil.
Prøv at forklar mig, så stille og roligt, saglig og tydeligt, hvilken relevans det har i forhold til ikke at kunne finde et tomt sæde med mellemrum til sidemanden? Så vidt jeg kan regne ud gør det det nemmere at finde en plads, når man ikke skal bekymre sig om andet end hvorvidt pladsen er tom.

Igen, er dette vitterligt hvad man vil bruge til sit forsvar? At man ikke kunne finde en plads?! Som forældre til små unger er det simpelthen så absurd en undskyldning.

Jeg forsvarer ingen. Jeg siger bare at det er amatøragtigt at sælge unummererede pladser når der er det præcise antal pladser i brug som der er tilladt. Det ender jo i stoleleg hvor sidste man skal lede hele stadion igennem for at finde den sidste ledige plads. Og nogle her i tråden troede ikke på påstanden om unummererede pladser så jeg ville bare fremlægge beviset. Jeg forsvarer ikke nogen.
Janteloven eksisterer IKKE!

Ibiza Polar

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Ibiza Polar » 2. jul 2020, 10:55

alithebeast skrev:
2. jul 2020, 10:45
Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:41
Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Åh nej. Bring endelig ikke fakta i spil.
Lad nu være med at falde ned på det niveau. Du gør intet godt for dine argumenter.

Det er simpelthen for ringe, at man fra arrangørens side ikke har tildelt konkrete pladser pr. billet. Men det fratager for pokker ikke fans i at tænke logisk og konstruktivt i et forsøg på at løse problemet.

Skal alle arrangørens fejl belyses, ja, selvfølgelig, men den der manglende selvindsigt fra fans side er altså pinlig. Hvis man virkelig mente, at problemet var manglende tildelt plads, så kunne man løse det ved at gøre som ALLE andre på stadion.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Klaus » 2. jul 2020, 11:04

Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:53
Buzz Killington skrev:
2. jul 2020, 10:49
alithebeast skrev:
2. jul 2020, 10:45
Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:41
Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Åh nej. Bring endelig ikke fakta i spil.
Prøv at forklar mig, så stille og roligt, saglig og tydeligt, hvilken relevans det har i forhold til ikke at kunne finde et tomt sæde med mellemrum til sidemanden? Så vidt jeg kan regne ud gør det det nemmere at finde en plads, når man ikke skal bekymre sig om andet end hvorvidt pladsen er tom.

Igen, er dette vitterligt hvad man vil bruge til sit forsvar? At man ikke kunne finde en plads?! Som forældre til små unger er det simpelthen så absurd en undskyldning.

Jeg forsvarer ingen. Jeg siger bare at det er amatøragtigt at sælge unummererede pladser når der er det præcise antal pladser i brug som der er tilladt. Det ender jo i stoleleg hvor sidste man skal lede hele stadion igennem for at finde den sidste ledige plads. Og nogle her i tråden troede ikke på påstanden om unummererede pladser så jeg ville bare fremlægge beviset. Jeg forsvarer ikke nogen.
Enig, det er for dumt, og jeg erklærer mig herved klogere. Det sagt er den pågældende billet beregnet til ståpladser hvor der i stedet for numre var sat kæmpe klistermærker på betonen, hvor man skulle sidde, hvilket de fleste i øvrigt også gjorde. Det tribuneafsnit hvor problemerne opstod var B8 og B10, hvor der er siddepladser med dertilhørende nummerering.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Fabbe » 2. jul 2020, 11:06

Ibiza Polar skrev:
2. jul 2020, 10:55
alithebeast skrev:
2. jul 2020, 10:45
Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:41
Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Åh nej. Bring endelig ikke fakta i spil.
Lad nu være med at falde ned på det niveau. Du gør intet godt for dine argumenter.

Det er simpelthen for ringe, at man fra arrangørens side ikke har tildelt konkrete pladser pr. billet. Men det fratager for pokker ikke fans i at tænke logisk og konstruktivt i et forsøg på at løse problemet.

Skal alle arrangørens fejl belyses, ja, selvfølgelig, men den der manglende selvindsigt fra fans side er altså pinlig. Hvis man virkelig mente, at problemet var manglende tildelt plads, så kunne man løse det ved at gøre som ALLE andre på stadion.
Som Køllen anfører: Man har udsolgt afsnittet. Hvis alle pludselig skulle danne corona-formation, ville det ende i en umulig stoleleg.

Nogle ansvarsløse beslutningstagere i magelig afstand beordrede kontrollører til at effektuere en fuldkommen umulig beslutning.

Det var også en urimelig ordre, lagt på magtesløse kontrollører, og alle var underlagt et uhyrligt pres om, at de ville være skyld i en kæmpeskandale, hvis det ikke blev løst.

Da tilskuere og kontrollører ikke kunne løse det hverken sammen eller hver for sig, så blev pokalfinalens afvikling reddet af de fans, som nogle siger "ødelagde" pokalfinalen, fordi alle andre muligheder var udtømte: De udvandrede frivilligt.

Jeg siger ikke, at ingen ikke kunne have opført sig klogere, men jeg synes, det er noget af en præstation af så mange fulde fans. De ofrede altså deres egen finale, så den kunne spilles.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Ibiza Polar

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Ibiza Polar » 2. jul 2020, 11:13

Jeg er enig, Fabbe.

Men problemet opstår, fordi de først vælger at bryde det regelsæt, som er sat op. For mig at se, har klubberne i høj grad desværre selv skabt den problematik, da man ikke slog ned på den samme opførsel i Superligaen. Enten må man stå ved restriktionerne altid eller slet ikke.

Igen, det her er ikke en diskussion omkring, hvorvidt restriktionerne giver mening, fordi der er jeg helt og holdent på stemningsskabernes side.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af BoT » 2. jul 2020, 11:15

Nu ser jeg folk bruger ord som "skamplet", "skandale", "chok" osv i beskrivelsen af hændelserne på tribunen i går. Men skal vi ikke lige få lidt perspektiv ind i diskussionen, inden automatreaktionerne fra avisernes kommentatorer finder herind? Alene ud fra nogle reaktioner kunne man jo tro, at AaBs fans havde slået folk ihjel eller smadret hele stadion.

Altså helt overordnet: Hvad er det EGENTLIG, folk kritiserer ultra-gutterne for? Er det at stå for tæt? Nja, det PRÆCIS samme gjorde AGF-fans og FCM-fans jo i deres seneste hjemmekampe, og det har der ikke været en eneste reaktion på i medierne. Så det kan vel ikke være en helt generel bekymring for, at de udgjorde en reel smitterisiko.

Er det for ikke at efterfølge stadionspeakerens ordrer om at sprede sig? Det må vel næsten være det. Så lad os kigge på den del: I 20-25 minutter står klacken tæt sammen og skaber en fantastisk stemning. Speakeren siger muligvis en enkelt gang, at man skal holde afstand - men det svarer vel lidt til, at speakere over alle stadions i DK siger, at der ikke må anvendes fyrværkeri, når der kommer gang i et blus. Det har vist heller aldrig for alvor fået hele Danmark til at kamme over i fordømmelse og chok.

Så bliver der netop tændt et par blus, og pludselig sætter kontrollører og myndigheder fut under kedlerne. NU skal der spredning på, og dommeren vælger simpelthen at afbryde kampen. Her kan man med rette kritisere, at gruppen ikke hurtigere accepterede at sprede sig, da det jo er fjollet, at kampen ikke kan fortsætte. Men jeg kan faktisk godt forstå, at man vælger at protestere mod en helt igennem hyklerisk insisteren på nogle regler, der åbenbart KUN gælder for denne kamp. Lidt ligesom vi tilbage på White Hart Lane op til flere gange blev beordret til at sidde ned, da det var et "all-seater-stadium", mens Tottenhams egne fans fik lov at stå op lige ved siden af.

Der har endda tilsyneladende været dårligt tyr på nummereringen af billetter, hvilket man jo fra myndighedernes side nemt kunne have dealet med, inden kampen startede. Hvorfor fløjtede dommeren overhovedet kampen op, når han kunne se, at der stod en gruppe tæt sammen?

Jeg synes også, at denne protest varede for lang tid - folk skulle have indset, at det var en kamp, der ikke kunne vindes, og derfor langt hurtigere sprede sig og forsøge at fortsætte den fremragende stemning, så godt som muligt. Men mit allerbedste bud er, at der var sket NØJAGTIG det samme, hvis det havde været FCK, Brøndby, AGF eller OB, der havde været den ene part i denne finale.

Hvad der skete, da ultra-gruppen så valgte at forlade stadion, ved jeg ikke. Men jeg synes egentlig, det var en fin løsning, omend det lagde en kraftig dæmper på stemningen. Og hvad der skete under tribunen, ved jeg heller ikke, men de videoer, jeg har set, giver bestemt ikke et flatterende billede af politiet.

Nu sidder rigtig mange bag deres tastaturer og proklamerer, at det er en skamplet på AaB, og at de her fans skal udelukkes for evigt. Synes vi virkelig, at den reelle handling rimeligvist retfærdiggør sådan en dom? Kan vi måske endda blive enige om, at hvis ikke dommeren havde afbrudt kampen, villle INGEN overhovedet beklage sig over AaB-fansenes opførsel på tribunen?

Blot lidt perspektiv herfra. Selve kampen har jeg ikke samme reflekterede overvejelser om.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Fabbe » 2. jul 2020, 11:16

BoT skrev:
2. jul 2020, 11:15
Men jeg kan faktisk godt forstå, at man vælger at protestere mod en helt igennem hyklerisk insisteren på nogle regler, der åbenbart KUN gælder for denne kamp. Lidt ligesom vi tilbage på White Hart Lane op til flere gange blev beordret til at sidde ned, da det var et "all-seater-stadium", mens Tottenhams egne fans fik lov at stå op lige ved siden af.
Hæ. Jeg gik ned til bobbyerne på WHL i 2007 og sagde, at de godt kunne glemme det: "VI er fra kontinentet, for fanden".
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Klaus » 2. jul 2020, 11:19

Fabbe skrev:
2. jul 2020, 11:06
Ibiza Polar skrev:
2. jul 2020, 10:55
alithebeast skrev:
2. jul 2020, 10:45
Køllen I Møllen skrev:
2. jul 2020, 10:41
Til de der ikke tro på de unummererede billetter.

https://twitter.com/cb19761976/status/1 ... 94338?s=21
Åh nej. Bring endelig ikke fakta i spil.
Lad nu være med at falde ned på det niveau. Du gør intet godt for dine argumenter.

Det er simpelthen for ringe, at man fra arrangørens side ikke har tildelt konkrete pladser pr. billet. Men det fratager for pokker ikke fans i at tænke logisk og konstruktivt i et forsøg på at løse problemet.

Skal alle arrangørens fejl belyses, ja, selvfølgelig, men den der manglende selvindsigt fra fans side er altså pinlig. Hvis man virkelig mente, at problemet var manglende tildelt plads, så kunne man løse det ved at gøre som ALLE andre på stadion.
Som Køllen anfører: Man har udsolgt afsnittet. Hvis alle pludselig skulle danne corona-formation, ville det ende i en umulig stoleleg.

Nogle ansvarsløse beslutningstagere i magelig afstand beordrede kontrollører til at effektuere en fuldkommen umulig beslutning.

Da tilskuere og kontrollører ikke kunne løse det hverken sammen eller hver for sig, så blev pokalfinalens afvikling reddet af de fans, som nogle siger "ødelagde" pokalfinalen, fordi alle andre muligheder var udtømte: De udvandrede frivilligt.
Det er altså ikke rigtigt. De steder hvor der ikke var numre, var der hvor der normalt er ståpladser og altså ingen nummerering. Til gengæld stod nummeret på tribuneasnkttet der. Når man gik ind på B2, - B4 var der kæmpe klistermærker, der viste hvor man skulle sidde, og da afsnittet ikke var stort burde det kunne lade sig gøre, det samme gælder sikkert nedre B. Ret beset er det vel noget man har valgt at gøre i tiltro til at man ville overholde reglerne og dermed kunne få flere fans ind. Men hvis man på den baggrund giver arrangørerne skylden er det jo det samme som at erklære fodboldtilskuere for idioter. Og skulle man ikke kunne finde ud af det fordi man måske havde fået rigeligt indenbords, kunne man jo bare vise billetten til en kontrollør,. Endeligt er det tankevækkende at Sønderjyskes fans godt kunne finde ud af systemet, så meget klogere er de sgu ikke.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af jonas386 » 2. jul 2020, 11:25

Jeg forstår heller ikke at det var nødvendigt at afbryde kampen midt i det hele. Man kunne vel vente til halvlegen, og lade kampen køre.

Mon det havde noget at gøre med, at ministeren sad der?

Hvad skete der udenfor siden alle røg i futtog?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Fabbe » 2. jul 2020, 11:38

Arrangørerne burde vide, hvad de kunne forvente, nemlig det samme som i de sidste 30 år:

Når man sætter en ramme for et fodboldarrangement med reglement og fysiske faciliteter, så bliver rammerne også udfordret og strukket i.

Her kan man altid sige, at det skal individuelle tilskuere "bare lade være med" og opføre sig ordentligt. Og rigtigt er det.

Men det, der sker, er fuldkommen forventeligt, og det forventelige har man altid et ansvar for, når man er ansvarlig.

Det er forventeligt, at den samme busfuld af fans vil gå sammen ind og give fuld skrald. Man lagde op til, at der skulle være fodboldfest.

Hvis man fra myndigheders sider mener, at det udgør en sundhedstrussel, så skal man tage det forventelige med i alle overvejelser, og man skal lægge en helt anden tilgang, hvor man på forhånd formaner kraftigt om, at man kun kan se "corona-kamp", hvis man sidder ned under hele kampen, og man skal følge hele arrangementet fra start til slut med den bestræbelse, at kampen skal afvikles som all-seating og uden vanlig tilskueradfærd.

Så skulle man eksempelvis fraråde ultras at gå til kampen eller formane dem om, at ingenting kan være, som det plejer at være. Så skulle massevis af kontrollører holde øje med og vejlede folk til at bruge deres siddeplads på stadion korrekt.

I stedet har alting lagt op til, at alt kunne være, som det plejer at være, blot med den forskel, at man skal holde afstand til hinanden.

Så alle ved, at ultras ankommer i samlet rejsefølge. Alle ved, der er tifo. Der bliver drukket og festet uden for stadion. Kontrollørerne lader det hele gå afslappet til, indtil en umulig straksordre tikker ind fra beslutningstagere, som sidder i magelig lang afstand.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Halil » 2. jul 2020, 11:43

BoT skrev:
2. jul 2020, 11:15
Nu ser jeg folk bruger ord som "skamplet", "skandale", "chok" osv i beskrivelsen af hændelserne på tribunen i går. Men skal vi ikke lige få lidt perspektiv ind i diskussionen, inden automatreaktionerne fra avisernes kommentatorer finder herind? Alene ud fra nogle reaktioner kunne man jo tro, at AaBs fans havde slået folk ihjel eller smadret hele stadion.

Altså helt overordnet: Hvad er det EGENTLIG, folk kritiserer ultra-gutterne for? Er det at stå for tæt? Nja, det PRÆCIS samme gjorde AGF-fans og FCM-fans jo i deres seneste hjemmekampe, og det har der ikke været en eneste reaktion på i medierne. Så det kan vel ikke være en helt generel bekymring for, at de udgjorde en reel smitterisiko.

Er det for ikke at efterfølge stadionspeakerens ordrer om at sprede sig? Det må vel næsten være det. Så lad os kigge på den del: I 20-25 minutter står klacken tæt sammen og skaber en fantastisk stemning. Speakeren siger muligvis en enkelt gang, at man skal holde afstand - men det svarer vel lidt til, at speakere over alle stadions i DK siger, at der ikke må anvendes fyrværkeri, når der kommer gang i et blus. Det har vist heller aldrig for alvor fået hele Danmark til at kamme over i fordømmelse og chok.

Så bliver der netop tændt et par blus, og pludselig sætter kontrollører og myndigheder fut under kedlerne. NU skal der spredning på, og dommeren vælger simpelthen at afbryde kampen. Her kan man med rette kritisere, at gruppen ikke hurtigere accepterede at sprede sig, da det jo er fjollet, at kampen ikke kan fortsætte. Men jeg kan faktisk godt forstå, at man vælger at protestere mod en helt igennem hyklerisk insisteren på nogle regler, der åbenbart KUN gælder for denne kamp. Lidt ligesom vi tilbage på White Hart Lane op til flere gange blev beordret til at sidde ned, da det var et "all-seater-stadium", mens Tottenhams egne fans fik lov at stå op lige ved siden af.

Der har endda tilsyneladende været dårligt tyr på nummereringen af billetter, hvilket man jo fra myndighedernes side nemt kunne have dealet med, inden kampen startede. Hvorfor fløjtede dommeren overhovedet kampen op, når han kunne se, at der stod en gruppe tæt sammen?

Jeg synes også, at denne protest varede for lang tid - folk skulle have indset, at det var en kamp, der ikke kunne vindes, og derfor langt hurtigere sprede sig og forsøge at fortsætte den fremragende stemning, så godt som muligt. Men mit allerbedste bud er, at der var sket NØJAGTIG det samme, hvis det havde været FCK, Brøndby, AGF eller OB, der havde været den ene part i denne finale.

Hvad der skete, da ultra-gruppen så valgte at forlade stadion, ved jeg ikke. Men jeg synes egentlig, det var en fin løsning, omend det lagde en kraftig dæmper på stemningen. Og hvad der skete under tribunen, ved jeg heller ikke, men de videoer, jeg har set, giver bestemt ikke et flatterende billede af politiet.

Nu sidder rigtig mange bag deres tastaturer og proklamerer, at det er en skamplet på AaB, og at de her fans skal udelukkes for evigt. Synes vi virkelig, at den reelle handling rimeligvist retfærdiggør sådan en dom? Kan vi måske endda blive enige om, at hvis ikke dommeren havde afbrudt kampen, villle INGEN overhovedet beklage sig over AaB-fansenes opførsel på tribunen?

Blot lidt perspektiv herfra. Selve kampen har jeg ikke samme reflekterede overvejelser om.
Enig
Uden Synd Ingen Frelse

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Klaus » 2. jul 2020, 12:01

En enkelt ting man kunne have gjort var at fjerne bevægeligheden mellem de enkelte tribuneafsnit og kontrollere billetterne ved indgang til den enkelte tribune ligesom man fx gør i England. Det ville helt sikkert have gjort problemet mindre. Man kunne også have droppet at bruge ståpladserne og dermed accepteret færre tilskuere. Det havde så været træls for dem der godt ville følge reglerne. Skal man endeligt skrive noget positivt, så er det, at de omtalte fans selv gik, så hele tribunen ikke skulle ryddes eller kampen afsluttes.Men det skulle jo slet ikke være kommet der til....

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af Klaus » 2. jul 2020, 12:15

BoT skrev:
2. jul 2020, 11:15
Nu ser jeg folk bruger ord som "skamplet", "skandale", "chok" osv i beskrivelsen af hændelserne på tribunen i går. Men skal vi ikke lige få lidt perspektiv ind i diskussionen, inden automatreaktionerne fra avisernes kommentatorer finder herind? Alene ud fra nogle reaktioner kunne man jo tro, at AaBs fans havde slået folk ihjel eller smadret hele stadion.

Altså helt overordnet: Hvad er det EGENTLIG, folk kritiserer ultra-gutterne for? Er det at stå for tæt? Nja, det PRÆCIS samme gjorde AGF-fans og FCM-fans jo i deres seneste hjemmekampe, og det har der ikke været en eneste reaktion på i medierne. Så det kan vel ikke være en helt generel bekymring for, at de udgjorde en reel smitterisiko.

Er det for ikke at efterfølge stadionspeakerens ordrer om at sprede sig? Det må vel næsten være det. Så lad os kigge på den del: I 20-25 minutter står klacken tæt sammen og skaber en fantastisk stemning. Speakeren siger muligvis en enkelt gang, at man skal holde afstand - men det svarer vel lidt til, at speakere over alle stadions i DK siger, at der ikke må anvendes fyrværkeri, når der kommer gang i et blus. Det har vist heller aldrig for alvor fået hele Danmark til at kamme over i fordømmelse og chok.

Så bliver der netop tændt et par blus, og pludselig sætter kontrollører og myndigheder fut under kedlerne. NU skal der spredning på, og dommeren vælger simpelthen at afbryde kampen. Her kan man med rette kritisere, at gruppen ikke hurtigere accepterede at sprede sig, da det jo er fjollet, at kampen ikke kan fortsætte. Men jeg kan faktisk godt forstå, at man vælger at protestere mod en helt igennem hyklerisk insisteren på nogle regler, der åbenbart KUN gælder for denne kamp. Lidt ligesom vi tilbage på White Hart Lane op til flere gange blev beordret til at sidde ned, da det var et "all-seater-stadium", mens Tottenhams egne fans fik lov at stå op lige ved siden af.

Der har endda tilsyneladende været dårligt tyr på nummereringen af billetter, hvilket man jo fra myndighedernes side nemt kunne have dealet med, inden kampen startede. Hvorfor fløjtede dommeren overhovedet kampen op, når han kunne se, at der stod en gruppe tæt sammen?

Jeg synes også, at denne protest varede for lang tid - folk skulle have indset, at det var en kamp, der ikke kunne vindes, og derfor langt hurtigere sprede sig og forsøge at fortsætte den fremragende stemning, så godt som muligt. Men mit allerbedste bud er, at der var sket NØJAGTIG det samme, hvis det havde været FCK, Brøndby, AGF eller OB, der havde været den ene part i denne finale.

Hvad der skete, da ultra-gruppen så valgte at forlade stadion, ved jeg ikke. Men jeg synes egentlig, det var en fin løsning, omend det lagde en kraftig dæmper på stemningen. Og hvad der skete under tribunen, ved jeg heller ikke, men de videoer, jeg har set, giver bestemt ikke et flatterende billede af politiet.

Nu sidder rigtig mange bag deres tastaturer og proklamerer, at det er en skamplet på AaB, og at de her fans skal udelukkes for evigt. Synes vi virkelig, at den reelle handling rimeligvist retfærdiggør sådan en dom? Kan vi måske endda blive enige om, at hvis ikke dommeren havde afbrudt kampen, villle INGEN overhovedet beklage sig over AaB-fansenes opførsel på tribunen?

Blot lidt perspektiv herfra. Selve kampen har jeg ikke samme reflekterede overvejelser om.
En del af det du skriver er rigtigt. Det som folk åbenbart ikke forstår er, at kampene er afviklet under 2 regelsæt. Det ene, der gælder på stadion, lukker Max 500 personer ind, reelt omkring 250 tilskuere. Til de kampe gælder de almindelige regler om afstand. Klubberne valgte så af uransaglige grunde at samle tilskuerne på mindre afsnit. Da man så lavede planen om at lukke flere ind til kampene lavede man nogle regler for forsøgskampene. Man kunne fx se det på Brøndby Stadion da de mødte FCK, der var de samme regler i funktion. Og det var altså de regler, der var sat i kraft til pokalfinalen, men det har altså ikke det fjerneste med de almindelige superligakampe med 250 tilskuere at gøre.

Og i øvrigt sagde speakeren det ikke "en enkelt" gang, men flere gange måske 5-6 gange. Og mon ikke problemet var, at folk jo gjorde som i gamle dage og samlede sig tæt. Og det var altså ikke kun dem der gik, men mange andre tilskuere. Der manglede simpelthen viljen til at følge reglerne... Jeg forstår sgu godt folk gerne ville lave en fest ud af dagen. Men de her regler kendte vi jo alle, og hvis vi gerne vil til fodbold igen er vi nødt til at overholde reglerne indtil den her virus forsvinder. Alternativet er fodbold for lukkede døre i næste sæson og det vil sgu være for trist.

DenGamleMand
1. div
1. div
Indlæg: 417
Tilmeldt: 29. maj 2017, 11:34

Re: Kort hvidbog over finaleskandalen på tribunen

Indlæg af DenGamleMand » 2. jul 2020, 12:29

Afstandskravet er kommet pga. en livsfarlig virus. Hele landet var lukket voldsomt ned for ganske kort tid siden. Er det virkelig lige nu at man har brug for at signalere ‘Vi er ultras. Vi bestemmer selv dagsorden’? Jeg har altid været (og er stadigvæk) kæmpe fortaler for grupper som Auxilia. Men det som vi så igår var, i mine øjne, et kæmpe selvmål. Hele diskussionen om hvorvidt en billet havde et nummer eller ej er ligegyldig. Det er voksne mennesker - ikke 2.A på udflugt. Jeg er helt sikker på at alle kunne finde en plads. Spørgsmålet er nok mere om man var interesseret i dette?
VAR - nej tak!

Hader AGF.

Besvar