Jeg var også blot nysgerrig i forhold til økonomien i Sousas kontrakt. Jeg vil ligeledes tilføje, at jeg blot havde hørt det med 3 millioner kroner om året, der - uagtet skattefordelene - i mine øjne udgjorde et mildest talt spinkelt økonomisk grundlag for en 26-årig profil i dansk fodbold i forhold til at skrinlægge samtlige sportslige ambitioner og samtidig forlade et land og et kontinent, hvor han havde mulighed for at realisere både sportsligt og økonomisk potentiale milevidt hinsides saudisk sekundafodbold.
Derfor undrede jeg mig over lønnen på angiveligt 3 millioner kr. om året, der skattefordele inklusive ikke var stort bedre, end hvad han i forvejen tjente i AaB. Slet ikke når man tager i betragtning, at AaB og dansk fodbold som nævnt ville være et langt mere oplagt springbræt til større ligaer - trods AaBs nuværende status - end Saudi Arabiens 3. division. I praksis er Sousa jo gået på fodboldpension midt i sin primetime.
Denne tråd havde været død i flere dage, hvorefter der pludseligt er væltet ind med indlæg - som indeholder endog særdeles divergerende gisninger om økonomien i Sousas selvvalgte saudiske pensionsdiaspora.
Jeg er også helt klart tilbøjelig til at tro, at hans kontrakt er endog markant mere lukrativ end de omtalte 3 millioner kr. I så fald har jeg simpelthen svært ved at få det her til at give mening. Dog lyder 18 millioner kroner om året - sammenlagt altså 54 millioner - voldsomt, om end vi naturligvis skal være opmærksom på, at almindelig transfermæssig logik ikke kan overføres til det saudiarabiske marked.
Drejer det sig derimod om sammenlagt 18 millioner skattefrie kroner fordelt på 6 millioner kroner giver det trods alt mere mening.
Der ligger ej heller moralske overvejelser i mit indlæg. F.eks. havde jeg fuld forståelse for, at Jakub Rinne i en alder af næsten 30 år så en nidobling af en millionløn i AaB som mere attraktivt end alternativet Helsingborg - ud fra devisen om, at han ved en 2-3 år i Saudi Arabien kunne sikre sig selv og sin familie økonomisk for livstid uden at give afkald på en sportslig karriere, der havde toppet. Dét ville jeg fandeme også have gjort, må jeg ærligt tilstå!
Jeg er også helt på det rene med på, at det størstedelen af de mange afrikanske og sydamerikanske spillere, der drager til Europa, - da trods alt kun de færreste ender på brasilianske, argentinske, nigerianske og camerounske landshold og da slet ikke de to førstnævntes - primært drejer sig om at sikre økonomisk overlevelse for sig selv og familien.
Af samme årsag sætter jeg også pris på at være opvokset i et samfund, hvor vi faktisk har råd til også at gøre os moralske tanker.