U19, U17 og U15 tråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af Buzz Killington » 20. feb 2013, 09:55

jonas386 skrev:Selvfølgelig vil vi da alle gerne se folk gå hele vejen som Helenius eller Lucas, men vi må også bare se i øjnene at når en klub som Juventus melder sig på banen og giver en given spiller muligheden for at træne med nogen af de bedste spillere i verden samt blive trænet af nogen af de bedste trænere i verden på nogle af de bedste faciliteter så er det altså svært at overbevise ham om at det er bedre at blive i nordjylland et par år endnu.
Det kan dog samtidig være vigtigt at sende et signal til vores ungdomsspillere om at man ikke bare per automatik kan skifte så snart en stor klub melder sig på banen. Med UEFA's regler om spillere af egen avl kan man forvente at der i fremtiden bliver et endnu større pres på vores talenter både fra agenter og klubber.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 20. feb 2013, 16:19

MHJ skrev:
jonas386 skrev:Selvfølgelig vil vi da alle gerne se folk gå hele vejen som Helenius eller Lucas, men vi må også bare se i øjnene at når en klub som Juventus melder sig på banen og giver en given spiller muligheden for at træne med nogen af de bedste spillere i verden samt blive trænet af nogen af de bedste trænere i verden på nogle af de bedste faciliteter så er det altså svært at overbevise ham om at det er bedre at blive i nordjylland et par år endnu.
Det kan dog samtidig være vigtigt at sende et signal til vores ungdomsspillere om at man ikke bare per automatik kan skifte så snart en stor klub melder sig på banen. Med UEFA's regler om spillere af egen avl kan man forvente at der i fremtiden bliver et endnu større pres på vores talenter både fra agenter og klubber.
Jamen helt enig. På den anden side er det jo også et fint signal at sende til fremtidige talenter at man ikke står i vejen når det rigtige tilbud melder sig. Ikke at jeg mener Juve nødvendigvis var/er det rigtige sted for Jacob Laursen, men det er ikke noget jeg ved. Ved jo ikke hvad de har af planer.

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Kasper Risgård

Indlæg af Erasmus Montanus » 24. feb 2013, 16:44

http://nordjyske.dk/sport/AaB/landshold ... 27/1549#/0" onclick="window.open(this.href);return false;

Ham her gutten må da snart være at finde i AaB, sammen med de 6 andre nordjyder i denne 70 mands trup. Håber at se en del af de AaB'ere i den færdige trup.

Han er, af hvad jeg kan læse mig frem til, angriber.

I årets skoleturnering scorede han 1 mål i to kampe. Ikke imponerende når man tænker på at en af AaBs u17 spillere (Mathias Rævskjær der må være ca. jævnaldrende) scorede 10 mål på to kampe, før de mødte skolen hvor denne Nikolaj Lyngø går. Der scorede han så ét mål, hvor Lyngø også scorede.

http://ekstrabladet.dk/skolefodbold/nyh ... 837137.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kan man selvfølgelig ikke bedømme noget på overhovedet, men jeg ville lige nævne det.

http://www.youtube.com/user/TheLyngoe/videos?view=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette tror jeg er hans kanal på Youtube, (billederne i artiklen passer fint) hvor han har nogle gamle fodboldvideoer, hvis nogle skulle være interesserede i at spilde tid. :-)

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 24. feb 2013, 17:01

Oldager skrev:http://nordjyske.dk/sport/AaB/landshold ... 27/1549#/0

Ham her gutten må da snart være at finde i AaB, sammen med de 6 andre nordjyder i denne 70 mands trup. Håber at se en del af de AaB'ere i den færdige trup.
Mon ikke man fra AaBs side allerede er klar over hans eksistens.
Hvilken position spiller han? Og nogen der ved hvem der 6 AaB'ere er?

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar

Indlæg af Erasmus Montanus » 24. feb 2013, 17:12

jonas386 skrev:
Oldager skrev:http://nordjyske.dk/sport/AaB/landshold ... 27/1549#/0

Mon ikke man fra AaBs side allerede er klar over hans eksistens.
Hvilken position spiller han? Og nogen der ved hvem der 6 AaB'ere er?
Har redigeret mit indlæg med mere info. Jeg tror da bestemt også de kender til ham. De er trods alt glimrende til at "indfange" de nordjyske talenter. :-)

Kender ikke navnene på de unge AaB'ere, men der skulle komme nogle meget talentfulde årgange op de næste år. Ikke fordi deres nuværende årgange ikke er ganske gode ;-)

Lucas Kuskenius
1. div
1. div

Indlæg af Lucas Kuskenius » 1. mar 2013, 13:10

En der kan fortælle mig hvorvidt Jakob Blåbjerg er bedst som venstreback eller centerforsvarer?

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar

Indlæg af Erasmus Montanus » 2. mar 2013, 18:58

u17 vinder 1-0 mod FCK
u19 taber 0-3 mod FCK

Er umiddelbart skuffet over u19, men nu kender jeg ikke noget til kampens forløb.

Mover
2. div
2. div
Geografisk sted: 9210

Indlæg af Mover » 3. mar 2013, 10:52

U17 spillede en flot kamp mod KB. Meget spilstyrende og i perioder god i kombinationsspillet. De manglede dog i flere tilfælde beslutsomhed i de afgørende situationer foran kassen. KBs keeper stod dog også en god kamp. 5 minutter inde i anden halvleg, trak en KB'er AaBs angriber/wing (rødhåret gut - som også scorede kampens mål) som sidste mand. rødt kort og powerplay resten af kampen ned mod KBs mål. AaB scorede 2 minutter før tid på et hovedstød af den nye Erik Bo!

Jannik Pohl og Moses gjorde det godt offensivt, mens en midterforsvar også stod godt defensivt.

U19 var meget spilstyrende i første halvleg. Store chancer til Lukas Spalvis, men skarpheden manglende i visse situationer. Kort ført pausen trækker AaBs keeper et straffespark - KB 1-0.
Anden halvleg var lidt en blandet pose bolcher. AaB kom ikke frem til det score, trods god fight. Men KB gjorde det onde med to fine kasser.
Christian Rye, er en fornøjelse at se på banen. Anfører, med kæmpe personlighed, går forrest, og samtidigt en god fodboldspiller. Han skal nok blive god for Suppen på et tidspunkt. Viktor Ahlman kom ind i anden halvleg.

Der var en ret stærk tværgående vind, så spillet bar præg af de svære forhold.

Næste kamp er på lørdag ude mod Lyngby!

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar

Indlæg af Erasmus Montanus » 3. mar 2013, 13:07

Mover skrev:U17 spillede en flot kamp mod KB. Meget spilstyrende og i perioder god i kombinationsspillet. De manglede dog i flere tilfælde beslutsomhed i de afgørende situationer foran kassen. KBs keeper stod dog også en god kamp. 5 minutter inde i anden halvleg, trak en KB'er AaBs angriber/wing (rødhåret gut - som også scorede kampens mål) som sidste mand. rødt kort og powerplay resten af kampen ned mod KBs mål. AaB scorede 2 minutter før tid på et hovedstød af den nye Erik Bo!

Jannik Pohl og Moses gjorde det godt offensivt, mens en midterforsvar også stod godt defensivt.

U19 var meget spilstyrende i første halvleg. Store chancer til Lukas Spalvis, men skarpheden manglende i visse situationer. Kort ført pausen trækker AaBs keeper et straffespark - KB 1-0.
Anden halvleg var lidt en blandet pose bolcher. AaB kom ikke frem til det score, trods god fight. Men KB gjorde det onde med to fine kasser.
Christian Rye, er en fornøjelse at se på banen. Anfører, med kæmpe personlighed, går forrest, og samtidigt en god fodboldspiller. Han skal nok blive god for Suppen på et tidspunkt. Viktor Ahlman kom ind i anden halvleg.

Der var en ret stærk tværgående vind, så spillet bar præg af de svære forhold.

Næste kamp er på lørdag ude mod Lyngby!
Er det også en kamp du vil overvære og give et referat af?
Problemet med u17 og u19's facebookside er, at de tit undlader at fremhæve banens bedste spillere, hvilket du gør. :-)

Brugeravatar
Erasmus Montanus
Allstar
Allstar

Indlæg af Erasmus Montanus » 3. mar 2013, 21:36

http://fodbold.aabsport.dk/spillergalleri.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu ved jeg ikke om det er mig der er langsom, men Rye, Spalvis, Blåbjerg og Kasper Pedersen har hver fået en spillerprofil.

Jeg troede først at Spalvis og Blåbjerg officielt ville blive en del af førsteholdstruppen til sommer. Dejligt at se dem oppe. Nu mangler vi bare V. Ahlmann og Bruhn fra u19, da de helt sikkert skal være en del superligatruppen. Bruhn er da vel også snart blevet 19?

Brugeravatar
Tifosa9000
Drenge
Drenge

Indlæg af Tifosa9000 » 3. mar 2013, 21:46

Det kan ikke være meget galt med Bruhn. Han går i hvert fald i klasse med Rye og Blåbjerg og jeg mener, Blåbjerg er den yngste af de tre.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. mar 2013, 18:37

Nu ved jeg godt at dette nok ikke hører hjemme i denne tråd men det var den der passede bedst og ville ikke starte en ny tråd.

Hvilke AaB'ere har pt alderen til u21-landsholdet? Det er lige blevet udtaget og vi har kun Nicolai Thomsen med. Det undrer mig at der ikke er andre AaB'ere med?

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 7. mar 2013, 18:51

Køllen I Møllen skrev:Nu ved jeg godt at dette nok ikke hører hjemme i denne tråd men det var den der passede bedst og ville ikke starte en ny tråd.

Hvilke AaB'ere har pt alderen til u21-landsholdet? Det er lige blevet udtaget og vi har kun Nicolai Thomsen med. Det undrer mig at der ikke er andre AaB'ere med?
Det er årgang 1992 og frem, så hele den uforlignelige årgang '91 er ude af billedet. Det udelukker vores egne Wichmann, Helenius, Ahlmann, Kusk plus indkøbene Larsen og Thelander. Alle i årgang '92 eller senere kan komme på U/21. Vi har ikke ret mange stærke navne mellem årgang '91 og '94, som så igen er på et uhørt højt niveau. Så svaret på dit spørgsmål er:

Rolf Toft ('92), Thomsen ('93), Kasper Pedersen ('92) og så selvfølgelig årgang '94, der dog primært er U/19-materiale. Ja, og så Hallur Hansson, der også er årgang '92.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. mar 2013, 19:48

Yankee skrev:
Køllen I Møllen skrev:Nu ved jeg godt at dette nok ikke hører hjemme i denne tråd men det var den der passede bedst og ville ikke starte en ny tråd.

Det er årgang 1992 og frem, så hele den uforlignelige årgang '91 er ude af billedet. Det udelukker vores egne Wichmann, Helenius, Ahlmann, Kusk plus indkøbene Larsen og Thelander. Alle i årgang '92 eller senere kan komme på U/21. Vi har ikke ret mange stærke navne mellem årgang '91 og '94, som så igen er på et uhørt højt niveau. Så svaret på dit spørgsmål er:

Rolf Toft ('92), Thomsen ('93), Kasper Pedersen ('92) og så selvfølgelig årgang '94, der dog primært er U/19-materiale. Ja, og så Hallur Hansson, der også er årgang '92.
Ok, tak. Så giver det mere mening :)

Mover
2. div
2. div

Indlæg af Mover » 8. mar 2013, 11:01

Tænker at det ikke er tilfældigt at der er et spring på 2-3 årgange, hvor vi ikke har talenter der springer i øjene, som Lucas eller Helenius.
Først og fremmest er årgang 91-93 årgangene generelt set over hele landet, ikke særlig talentfulde. Har ikke kunne finde tallene, men DBU rater deres årgange efter talentmassen.

Derudover er hele Talent-organisationen blevet kraftigt eksponeret de seneste 10 år under Morten Olsen, hvor vi først rigtigt nu får at se store talenter, som også kan begå sig internationalt: Fischer, Lucas, Pierre Eriksen osv. I en tidligere alder end hidtil set.

AaB har jo "længe" arbejdet på talentudvikling, men vi må indrømme at det først rigtig har taget fart de seneste 5 år, hvor fuldtidsansatte U17 og U19 trænere er blevet ansat sammen med en talentchef, fordi at AaB har sadlet om, da det på den lange bane ikke har kunne betale sig at hente dyre svenskere og nordmænd. Selvfølgelig har vi haft gode talenter oppe i Superliga truppen, men ikke på samme niveau og antal som vi kommer til at se i de kommende 2-5 år. Jeg vil være lidt fræk og sige at produktet af talentudviklingssatsningen ser vi først i vores nuværende U17 og ned efter.

Hva så med Kusk, wichmann, Lasse, ahlman osv? Jo de er også vores talenter, men her vil jeg mene at der er andre parametere som har spillet ind at de har fået chancen (og grebet den):, den økonomiske krise, AaBs "slagtertur" i organisation, øget fokus på talentudvikling og brug af egne spillere (fordi vi ikke har råd til svenskere/nordmænd mere) og selvfølgelig et godt talent.

For lidt at understrege ovenstående, hvor økonomi og talentudvikling følges ad, så se på FCKs U17 og U19 hold. De har ikke "gode" liga hold, for FCK har ikke behov for at bruge og udvikle egne spillere. De henter dyre danske spillere eller udlandske stortalenter, hvilket afspejler sig i deres talentudvikling. De har den kun fordi UEFA siger man skal have en vis procent af egen avl i 1. Holdstruppen. At der så engang imellem springer et stjernefrø op (Kenneth zohore) er jo fint, men de har sikkert også et kæmpe antal spillere i deres netværk.... Det er ikke tilfældigt at Lyngby, AB, FCN og ikke mindst Brøndby har gode talenter på Superliga niveau - her ved spillerne at de får chancen på topniveau.... Det samme gør de i AaB!

Hellere have sådan en klub, med spillere af egen avl og vinde mesterskabet hvert 15. År, end end klub som FCK, hvor der ikke er meget københavnerblod i årene....

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2013, 12:07

Mover skrev:Tænker at det ikke er tilfældigt at der er et spring på 2-3 årgange, hvor vi ikke har talenter der springer i øjene, som Lucas eller Helenius.
Først og fremmest er årgang 91-93 årgangene generelt set over hele landet, ikke særlig talentfulde. Har ikke kunne finde tallene, men DBU rater deres årgange efter talentmassen.

Derudover er hele Talent-organisationen blevet kraftigt eksponeret de seneste 10 år under Morten Olsen, hvor vi først rigtigt nu får at se store talenter, som også kan begå sig internationalt: Fischer, Lucas, Pierre Eriksen osv. I en tidligere alder end hidtil set.

AaB har jo "længe" arbejdet på talentudvikling, men vi må indrømme at det først rigtig har taget fart de seneste 5 år, hvor fuldtidsansatte U17 og U19 trænere er blevet ansat sammen med en talentchef, fordi at AaB har sadlet om, da det på den lange bane ikke har kunne betale sig at hente dyre svenskere og nordmænd. Selvfølgelig har vi haft gode talenter oppe i Superliga truppen, men ikke på samme niveau og antal som vi kommer til at se i de kommende 2-5 år. Jeg vil være lidt fræk og sige at produktet af talentudviklingssatsningen ser vi først i vores nuværende U17 og ned efter.

Hva så med Kusk, wichmann, Lasse, ahlman osv? Jo de er også vores talenter, men her vil jeg mene at der er andre parametere som har spillet ind at de har fået chancen (og grebet den):, den økonomiske krise, AaBs "slagtertur" i organisation, øget fokus på talentudvikling og brug af egne spillere (fordi vi ikke har råd til svenskere/nordmænd mere) og selvfølgelig et godt talent.

For lidt at understrege ovenstående, hvor økonomi og talentudvikling følges ad, så se på FCKs U17 og U19 hold. De har ikke "gode" liga hold, for FCK har ikke behov for at bruge og udvikle egne spillere. De henter dyre danske spillere eller udlandske stortalenter, hvilket afspejler sig i deres talentudvikling. De har den kun fordi UEFA siger man skal have en vis procent af egen avl i 1. Holdstruppen. At der så engang imellem springer et stjernefrø op (Kenneth zohore) er jo fint, men de har sikkert også et kæmpe antal spillere i deres netværk.... Det er ikke tilfældigt at Lyngby, AB, FCN og ikke mindst Brøndby har gode talenter på Superliga niveau - her ved spillerne at de får chancen på topniveau.... Det samme gør de i AaB!

Hellere have sådan en klub, med spillere af egen avl og vinde mesterskabet hvert 15. År, end end klub som FCK, hvor der ikke er meget københavnerblod i årene....
Lur mig om ikke nogle af dem, der så bare ikke er blomstret op som talenter endnu, kommer efter det, hvis behovet opstår. Kasper Pedersen er ikke en jeg har hørt meget om tidligere (det kan nemt være fordi jeg ikke lytter godt nok efter), men han har fyldt tomrummet ret imponerende op.

Drenge bliver først til mænd når de får chancen - men det er ikke altid at det er de åbenlyse talenter der slår igennem når det gælder, og mange viser måske først deres kvaliteter et stykke op i tyverne.

Havde AaB's økonomi ikke været som den er, er jeg ikke sikker på vi havde stiftet bekendtskab med alle de under 22-årige vi nu har på holdet.

...vi er med andre ord meget enige om mekanismerne.

Mover
2. div
2. div

Indlæg af Mover » 8. mar 2013, 12:14

Øhm... Siger vi ikke det samme, eller misforstår jeg dit indlæg?

Kasper Pedersen er jo et godt eksempel på at du godt kan udvikle dig sent. Det samme med kusk og ene.

Men ikke for at være pessimistisk, men lad os nu først se om han får kontrakt. Lige nu går det godt, men det kan hurtigt vende for en spiller som ingen kendte for en mdr siden og mådke ikke selv havde forventet det som er sket. Han flyver vel på en lyserød sky lige pt - det er vi alle glade for :)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2013, 12:15

Lige den her er jeg ikke sikker på holder længere. Jeg kan se på årgangene omkring min søns (2005), at de (KB) har nogle rigtig gode hold, og er - mindst - lige så aktive som Brøndby med at fiske talenter på hele sjælland. Desuden ligner det også at Brøndbys sportslige nedtur, hvis den mod forventening ikke tager livet af dem snart, kommer til at have længerevarende konsekvenser for deres mulighed for at trække talenter på sjælland. Der er godtnok ikke mange Brøndbytrøjer at se på knægtnene i den alder længere. For blot et par år siden var der næsten ikke andet her på Sjælland. Det var kun Messi-trøjerne der kunne være med i konkurrencen.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2013, 12:15

Mover skrev:Øhm... Siger vi ikke det samme, eller misforstår jeg dit indlæg?

Kasper Pedersen er jo et godt eksempel på at du godt kan udvikle dig sent. Det samme med kusk og ene.

Men ikke for at være pessimistisk, men lad os nu først se om han får kontrakt. Lige nu går det godt, men det kan hurtigt vende for en spiller som ingen kendte for en mdr siden og mådke ikke selv havde forventet det som er sket. Han flyver vel på en lyserød sky lige pt - det er vi alle glade for :)
Jo - jeg gav den også lige en linje ekstra - sikkert efter du har læst indlægget.

Mover
2. div
2. div

Indlæg af Mover » 10. mar 2013, 17:26

U19 Liga - Lyngby

En meget hård vind på tværs af banen, sammen med en kunststofbane i ringe stand, gjorde ikke forholdene perfekte igår. AaB spillede en skidt kamp. Var meget boldbesiddende, mange angreb manglede det sidste. Lyngby kom foran kort inde i 2. Halvleg, hvor AaBs Stefan Kahr ikke fik det rigtige touch i en ufarlig situation, hvilket en Lyngby spillere straffede.
Lukas Spalvis havde en kæmpe chance, men misbrugte den. Har ikke den bedste 1.berøring.

Først kort før tid, kom AaB til chancer som de skulle have udnyttet. 3-4 store chancer, skarpheden manglede.

Viktor Ahlman spillede en skidt kamp, og blev skiftet ud midt i anden halvleg.
Andreas Brun, var stabil spillende, men ikke prangende.

AaB har skiftet målmand i vinterpausen. Hæsum er stoppet, hvilket har givet plads til Rune Mortensen i målet....

U17

Mange gode aktioner, og mange chancer. Men igen manglede skarpheden og de rigtige beslutninger.
Sebastian (den nye Erik bo) gjorde det igen godt på toppen.
Moses opondo startede på en højre back, da den normale back ikke var med. I anden halvleg blev han rykket op på højre kant og var en markant forstærkning rent offensivt. Mange gode aktioner, teknisk og fysisk stærk!

AaBs 6'er, centrale midtbane, Rasmus (ralle) spillede en god kamp efter min mening.

u17 tabte også 1-0' efter en lang bold i dybden som blev flot sat ind af en Lyngby angriber...

Nu går turen til USA for begge hold...

Besvar