AaB - Nordjyllands stolthed - 10 års deroute

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
9691_3kroner
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Ib Simonsen

AaB - Nordjyllands stolthed - 10 års deroute

Indlæg af 9691_3kroner » 21. jul 2025, 19:22

Jeg er en af dem, der har haft AaB under huden i mange år. Det hele begyndte for mig i slutningen af 80’erne, så jeg har efterhånden oplevet både op- og nedture – mange af dem. Men den krise, vi befinder os i lige nu – og faktisk har været i de sidste 10 år – er uden sidestykke. Den eneste danske klub, der har været igennem en større deroute, er efter min mening Esbjerg. Og desværre må jeg sige, at vi langt fra er færdige med vores nedtur.

Grunden til, at jeg skriver det her, er simpel: Jeg er dybt frustreret. Det, der foregår i AaB lige nu, er simpelthen tragisk. I sæsonen 2013/14 blev vi både mestre og pokalvindere – alt pegede i den rigtige retning, og fremtiden så lys ud. Året efter endte vi som nummer 5 og gik videre fra gruppespillet i Europa League. I de følgende sæsoner lå vi stabilt i midten af tabellen, ofte på en 5. plads, og selv i sværere år undgik vi nedrykning uden de store problemer.

Men stille og roligt begyndte vi at glide baglæns. I starten målte vi os med klubber som Brøndby, FCK, FCM, FCN og AGF. Men i takt med at årene gik, blev det i stedet hold som Silkeborg, Viborg, Lyngby, Horsens og Sønderjyske, vi skulle matche. Det burde have været et klart advarselssignal – og det blinkede med kæmpestore røde lamper.

Katastrofen indtraf i sæsonen 2022/23. Vi hentede blot ét point i de sidste fire kampe og rykkede ned i 1. division – med en trup, der efter min vurdering var alt for god til det. Det var en sæson fyldt med besynderlige beslutninger, men intet var mere uforståeligt end fyringen af Lars Friis og ansættelsen af Erik Hamrén – især i lyset af de resultater Friis netop havde leveret (sejr over Brøndby, nederlag til Randers, sejr over FCM og uafgjort mod Lyngby).

Så trådte SSE22 ind på scenen – og det er dér, vi står nu. Efter en – ganske vist forventet, men rodet – oprykning, begyndte forandringerne for alvor. Erfarne spillere blev forsøgt frosset ud (nogle med held), et væld af uprøvede spillere blev hentet ind, og en træner uden erfaring fra seniorfodbold blev ansat. Resten kender vi: Klubbens – måske i lang tid – sidste Superligasæson endte som endnu et mareridt. En af de mest uforståelige beslutninger i sæsonen 2024/25 var, at man i vinterpausen – hvor truppen havde åbenlyse huller – valgte at hente to norske lejespillere uden nævneværdig førsteholdserfaring. Det var et klart tegn på, hvor galt det står til.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men hvad skal der så ske fremover for at komme på ret køl ?

Som jeg ser det, så er der absolut ingen tvivl om at SSE22 skal ud af klubben HELT ud af klubben, når man 1 kamp inde i sæsonen ikke har fået sportschef og cheftræner på plads, så larmer det helt vildt meget af amatørisme. Når man tror man kan fylde et nordjysk Superligahold med ALDI-discount og overleve som nyoprykker, så larmer det helt vildt meget af amatørisme. Når man fyrer sin nyansatte cheftræner efter 4 kampe og begrundelsen er at man ikke vil i samme retning, så larmer det helt vanvittigt meget af amatørisme. Der er 100% sikkert flere ting der er så hamrende amatøragtigt ved de tyskere hvis jeg tænker lidt mere over tingene ...... nåårh ja, at man siger nej tak til en Dalsgaard (mere end en gang), det stinker også af amatørisme, så kære SSE22, vil i ikke nok fucke ud af mit AaB, for jeg kender ikke min elskede klub mere !!

Der er brug for at vaske tavlen fuldstændig ren, få alle SSE22 fejlkøbene ud af klubben (eller på 2. holdet i Jyllandsserien, hvis de er gode nok)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meningen med dette indlæg var måske ikke så meget debat, men jeg fik da nogle af mine frustrationer ud.

Forza AaB :aabfan:

Hovedet
Allstar
Allstar

Re: AaB - Nordjyllands stolthed - 10 års deroute

Indlæg af Hovedet » 21. jul 2025, 20:35

9691_3kroner skrev:
21. jul 2025, 19:22
Jeg er en af dem, der har haft AaB under huden i mange år. Det hele begyndte for mig i slutningen af 80’erne, så jeg har efterhånden oplevet både op- og nedture – mange af dem. Men den krise, vi befinder os i lige nu – og faktisk har været i de sidste 10 år – er uden sidestykke. Den eneste danske klub, der har været igennem en større deroute, er efter min mening Esbjerg. Og desværre må jeg sige, at vi langt fra er færdige med vores nedtur.

Grunden til, at jeg skriver det her, er simpel: Jeg er dybt frustreret. Det, der foregår i AaB lige nu, er simpelthen tragisk. I sæsonen 2013/14 blev vi både mestre og pokalvindere – alt pegede i den rigtige retning, og fremtiden så lys ud. Året efter endte vi som nummer 5 og gik videre fra gruppespillet i Europa League. I de følgende sæsoner lå vi stabilt i midten af tabellen, ofte på en 5. plads, og selv i sværere år undgik vi nedrykning uden de store problemer.

Men stille og roligt begyndte vi at glide baglæns. I starten målte vi os med klubber som Brøndby, FCK, FCM, FCN og AGF. Men i takt med at årene gik, blev det i stedet hold som Silkeborg, Viborg, Lyngby, Horsens og Sønderjyske, vi skulle matche. Det burde have været et klart advarselssignal – og det blinkede med kæmpestore røde lamper.

Katastrofen indtraf i sæsonen 2022/23. Vi hentede blot ét point i de sidste fire kampe og rykkede ned i 1. division – med en trup, der efter min vurdering var alt for god til det. Det var en sæson fyldt med besynderlige beslutninger, men intet var mere uforståeligt end fyringen af Lars Friis og ansættelsen af Erik Hamrén – især i lyset af de resultater Friis netop havde leveret (sejr over Brøndby, nederlag til Randers, sejr over FCM og uafgjort mod Lyngby).

Så trådte SSE22 ind på scenen – og det er dér, vi står nu. Efter en – ganske vist forventet, men rodet – oprykning, begyndte forandringerne for alvor. Erfarne spillere blev forsøgt frosset ud (nogle med held), et væld af uprøvede spillere blev hentet ind, og en træner uden erfaring fra seniorfodbold blev ansat. Resten kender vi: Klubbens – måske i lang tid – sidste Superligasæson endte som endnu et mareridt. En af de mest uforståelige beslutninger i sæsonen 2024/25 var, at man i vinterpausen – hvor truppen havde åbenlyse huller – valgte at hente to norske lejespillere uden nævneværdig førsteholdserfaring. Det var et klart tegn på, hvor galt det står til.

Men hvad skal der så ske fremover for at komme på ret køl ?

Som jeg ser det, så er der absolut ingen tvivl om at SSE22 skal ud af klubben HELT ud af klubben, når man 1 kamp inde i sæsonen ikke har fået sportschef og cheftræner på plads, så larmer det helt vildt meget af amatørisme. Når man tror man kan fylde et nordjysk Superligahold med ALDI-discount og overleve som nyoprykker, så larmer det helt vildt meget af amatørisme. Når man fyrer sin nyansatte cheftræner efter 4 kampe og begrundelsen er at man ikke vil i samme retning, så larmer det helt vanvittigt meget af amatørisme. Der er 100% sikkert flere ting der er så hamrende amatøragtigt ved de tyskere hvis jeg tænker lidt mere over tingene ...... nåårh ja, at man siger nej tak til en Dalsgaard (mere end en gang), det stinker også af amatørisme, så kære SSE22, vil i ikke nok fucke ud af mit AaB, for jeg kender ikke min elskede klub mere !!

Der er brug for at vaske tavlen fuldstændig ren, få alle SSE22 fejlkøbene ud af klubben (eller på 2. holdet i Jyllandsserien, hvis de er gode nok)

Meningen med dette indlæg var måske ikke så meget debat, men jeg fik da nogle af mine frustrationer ud.

Forza AaB :aabfan:
Nu nævner du i øvrigt vores 2. hold i Jyllandsserien som en passende skraldespand for vores elskede ejers eksperimenter udi alternativ strategi og bæredygtighed. I den anledning må jeg påpege, at dette 2. hold er fuldkommen afsindig ringe. Holdet blev bogstaveligt talt blæst ud af Jyllandsserien med det ene kæmpenederlag efter det andet, herunder 0-13 til VRI og 0-11 til Løgstør (der sluttede næstsidst!).

Om intet intet efterhånden kan komme bag på mig, hvad angår denne klubs evne til at passere nedre grænser, forekommer ovenstående mig alligevel så bizart, at der - trods alt - må findes en forklaring på dette forhold. Det er selvfølgelig logisk, at AaBs 2. hold ikke holder niveau i forhold til tidligere tider, da det nuværende 1. hold har omtrent samme styrke, som vores bedre B-kæder har haft gennem tiderne. Men dette her kan sgu da ikke passe - det er jo langt ringere, end hvad vi traditionelt har haft af 3. hold og fremmelige Old Boys - hold!

Og hvad angår hovedbudskabet, drejer diskussionen sig jo ikke længere om, hvorvidt SSE 22 er en katastrofe eller ej. Det er jo fastslået med syvtommersøm efter syvtømmersøm, hugget i granit og bøjet i neon. SSE 22 har jo også lidt valent erkendt dette forhold og har ligeledes i praksis trukket sig fra klubben - beklageligvis uden at have taget ansvar for deres vanrøgt.

SSE 22 afventer alene en anden investor i forhold til at få deres investering hjem igen. Dette har efterladt AaB i en gidselsituation, hvor det er umuligt at komme videre, samtidig med at klubben systematisk afleverer kapital til SSE 22 og ikke har mulighed for at tiltrække kvalificerede og seriøse mennesker. Dertil kommer de indirekte indtægtstab i form af sponsor, entre og TV - indtægter for slet ikke at tale om det gigantiske imagetab, som klubben ligeledes må bøvle med.

Kort sagt kan vi ikke komme videre, som sagerne står. Ubehaget for SSE 22 ved at være i AaB er simpelthen mindre end glæden ved de små 1,7 millioner kroner + det løse, som AaB overfører i kapital til foretagendet, mens de venter på at hive pengene hjem igen - hvoraf de stort set ikke har brugt en klejne i øvrigt. Det er jo også komplet absurd, at vi skulle helt frem til den sidste kamp i forrige sæson, før der for alvor blev opponeret mod dette foretagende, skønt det allerede stod klart for mere end et år siden, at AaB var på katastrofekurs.

I Brøndby ville SSE 22 have befundet sig i gabestok og blevet rullet i tjære og fjer og derpå lagt på hjul og stejle alene ved offentliggørelsen af den spillertrup, der præsenteredes til AaBs comeback i Superligaen i fjor! Alle andre steder ville de blot være blevet eskorteret uvenligt og bestemt til den nærmeste afkørsel mod Hamborg. I AaB får katastrofer simpelthen lov til at køre alt for længe; og denne her burde aldrig have fået lov at starte, da det havde krævet et minimumskendskab til kommunikation og fodbold at afsløre dette gudsjammerlige nonsens om "bæredygtighed", "presspil" og "ungdom" og hvad ved jeg. Hvad fanden har Thomas Bælum, der jo ikke er tabt bag af en vogn og dertil har et oprigtigt tilhørsforhold til AaB, egentlig tænkt i den situation, med mindre selvfølgelig de har løjet ham om i hans åbne ansigt, hvad angik deres egentlige intentioner.

Nå, pointen er, at det ikke giver mening at diskutere fremtid, så længe vi må trækkes med d´herrer. Det drejer sig om at holde snuden oven vande; og trods alt burde dette hold altså være stærkt nok til i det mindste at kunne overleve i 1. division (tænk sig, at man skriver sådan noget!), så vi ikke skal ryge helt ned i en Esbjerggryde. Det vil trods alt være noget nemmere, om vi næste år også befinder sig os i 1. division - idet jeg her håber, at vi er befriet for de nuværende lænker.

9691_3kroner
Drenge
Drenge
Favoritspiller: Ib Simonsen

Indlæg af 9691_3kroner » 21. jul 2025, 21:27

Ja, kender godt til niveauet på 2. og 3. holdet, det er meget skræmmende så skidt det er !

Jeg mener jo at nedturen startede i Bælum-tiden, blandt andet set ud fra de hold vi tidligere målte os med sat op imod de hold vi kom til og måle os op mod. Jeg hadede virkelig at hold om Silkeborg og Viborg begyndte og være bedre end os, når vi få år forinden havde alle kort på hånden til og konsolidere os i toppen, men det forspring blev bare stille og roligt pisset væk.

Og så bliver vi altså nød til og få SSE22 kylet ud af Aalborg hurtigst muligt. Der er allerede sket en del fra fansiden af, men der mangler jo stadig det sidste. Det store spørgsmål er bare: Hvad pokker gør vi nu ?

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 21. jul 2025, 21:33

Jeg er klart af den overbevisning, at vi er nødt til at gøre pinen så stor som overhovedet muligt for SSE ved at være i AaB med alle tænkelige lovlige midler. Bernhard Peters og Co. har jo en konsulentforretning, de vil gerne bevise en model gøre sig attraktive overfor at andre klubber kan købe konsulentydelser af dem. Jeg mener, at vi som fans målrette skal arbejde på at udbrede budskabet om hvad de har gjort her til hele fodboldeuropa. Vi skal gøre historien herfra til så stor en møllesten, at det er bedre at komme videre. Jeg er selv lidt i tvivl om, hvordan vi realiserer det her på en måde der bliver hørt, men jeg synes det er en vej at gå. Kunne man få spinnet den i end 50+1 debat og få den tyske fanscene til at kaste sig over det kunne det måske være en mulighed. Det er jo alt andet lige deres hjemmemarked.

Derudover synes jeg egentlig, at diverse investorer i SSE bør forsøges påvirket. Der er jo en masse mennesker der har investerer i, at Hr. Peters leger kong gullerod og mon ikke dem, som ikke er gamle hockeyvenner gerne ser deres investering bedre end det Peters og klovnebussen har gang i pt. Det er de ting vi kan ty til som fanscene udover bannere osv.

Derudover skal vi bare gøre det trels for dem at være i Aalborg når de her. Vi skal opføre os ordentlit at holde os fra vold, trusler osv., men spotter man dem på hotel, restaurant etc. må det være helt legitimt at konfrontere dem. Især taget i betragtning, at skyggeregereringen i Hamburg sjældent stiller sig offentligt frem og står på mål for alt det lort de laver.
RAUS RAUS SSE!

haghdk
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Robbie Fowler
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af haghdk » 21. jul 2025, 22:15

Jeg er helt enig i, at vi som klub simpelthen ikke kan komme videre før SSE22 er helt væk, ikke bare væk fra den daglige drift eller beslutninger om spillerindkøb, men HELT væk.

Det må vel for fanden også, for SSE2, være at foretrække at komme ud med investeringen i behold, og så forsøge et andet sted, end at køre vores klub endnu længere ned i sølet og så stå med et produkt ingen gider at røre ved.

MEN jeg frygter helt oprigtigt at Bernhard Peters er så opsat på at vise hvad han kan, at de ikke bare kører os ned i sølet, men trækker os igennem det med hovedet nedad.

Salle17
Allstar
Allstar

Indlæg af Salle17 » 22. jul 2025, 00:31

Jeg må ærligt indrømme, at min kærlighed og lyst til at følge AaB forsvinder mere og mere for hver dag, der går. Jeg orker simpelthen ikke længere at følge med i det cirkus det er blevet til. Det er komplet kaos med et ejerskab, der mildest talt er en hån mod klubben. Det eneste, der overhovedet giver en smule håb, er at der trods alt er nogen, der gider kæmpe for klubben.

calciomania
2. div
2. div

Indlæg af calciomania » 22. jul 2025, 09:54

Nedturen startede vel efter mesterskabet i 2014, hvor successen og de mange ekstra penge blev forvaltet rigtigt dårligt, så i stedet for at bruge successen som springbræt til noget større, hvilede man nok på laurbæerne og troede at successen kom af sig selv og man faldt lidt af på den...

Jeg åbnede for noget siden en tråd om andetholdets deroute. Jeg kunne også have taget tredjeholdet med. Nogle mener, at andetholdet og tredjeholdet intet betyder, men det er jeg uenig i. Når det går dårligt for moderklubbens hold, er det et tegn på at fundamentet i selve klubben vakler. Et stærkt fundament i moderklubben kræver, at man også har nogle rimeligt konkurrencedygtige andet- og tredjehold på seniorniveau - mener jeg.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 22. jul 2025, 10:16

Hvornår nedturen startede kommer an på hvordan man definerer det.

Jeg vil argumentere at nedturen for AaB reelt starter i 00'erne. Ved indgangen hertil var AaB førsteudfordrer til FCK og Brøndby. Da vi går ud af 00'erne er derimod tæt på konkurs og trods et enkelt mesterskab og deraf følgende deltagelse i Champions League, er AaB nu langt fra at være udfordreren til de 2 store. I dette årti er der andre klubber der ligger grundstenene til deres succes, især FCM med deres akademi som senere er hele årsagen til, at de får tiltrukket en investor som Benham. AaB, og de øvrige danske traditionsklubber, tog deres plads i hierarkiet for givet, og har hele tiden for meget fokus på at investere i "næste års hold" fremfor i det længere perspektiv. Og forretningsmæssigt er Per Søndergaard ved at køre os totalt i sænk med hans investeringer.

At vi rejser os og undgår den store deroute der er en god kombination af held (Tim Jansen f.eks.), timing og dygtige folk som Schoors, PEA og Kent. The double holdet burde ikke kunne lade sig gøre men det hele går op i en højere enhed, og vi har også pludselig kortvarigt styr på forretningen igen - men faktum er jo at vi allerede her er røget ned som en midterklub i dansk fodbold rent størrelsesmæssigt og økonomisk, vi har allerede tabt meget terræn og det er tydeligt at der er klubber der buldrer fremad.

Det er klart at nedturen for alvor accelererer herfra og jeg er helt med på at det ikke er 00'erne der gør at vi nu ligger og roder i 1 div. Jeg savner bare ofte erkendelsen af at AaBs fald ned af rangstigen i dansk fodbold altså ikke begyndte efter the double.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

AaBager
1. div
1. div
Favoritspiller: Peter Rasmussen

Indlæg af AaBager » 22. jul 2025, 11:00

calciomania skrev:
22. jul 2025, 09:54
Nedturen startede vel efter mesterskabet i 2014, hvor successen og de mange ekstra penge blev forvaltet rigtigt dårligt, så i stedet for at bruge successen som springbræt til noget større, hvilede man nok på laurbæerne og troede at successen kom af sig selv og man faldt lidt af på den...

Jeg åbnede for noget siden en tråd om andetholdets deroute. Jeg kunne også have taget tredjeholdet med. Nogle mener, at andetholdet og tredjeholdet intet betyder, men det er jeg uenig i. Når det går dårligt for moderklubbens hold, er det et tegn på at fundamentet i selve klubben vakler. Et stærkt fundament i moderklubben kræver, at man også har nogle rimeligt konkurrencedygtige andet- og tredjehold på seniorniveau - mener jeg.
Arh... Du åbnede en debat om, at der var for mange brune mennesker på 2. holdet, mere end en debat om niveauet.

2. holdet er stadig ret så ligegyldigt, da det ikke har noget med 1. div holdet at gøre. Talentfulde spillere på Danmarksserie og 2./3.divisionsniveaui Nordjylland fravælger AaBs 2. hold, for i stedet at spille på 1.holdet i klubber, der kan rykke op. Det giver sig selv.
Legaliser pyro!

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 22. jul 2025, 11:33

Hanga skrev:
22. jul 2025, 10:16

Jeg vil argumentere at nedturen for AaB reelt starter i 00'erne. Ved indgangen hertil var AaB førsteudfordrer til FCK og Brøndby. Da vi går ud af 00'erne er derimod tæt på konkurs og trods et enkelt mesterskab og deraf følgende deltagelse i Champions League, er AaB nu langt fra at være udfordreren til de 2 store. I dette årti er der andre klubber der ligger grundstenene til deres succes, især FCM med deres akademi som senere er hele årsagen til, at de får tiltrukket en investor som Benham. AaB, og de øvrige danske traditionsklubber, tog deres plads i hierarkiet for givet, og har hele tiden for meget fokus på at investere i "næste års hold" fremfor i det længere perspektiv. Og forretningsmæssigt er Per Søndergaard ved at køre os totalt i sænk med hans investeringer.

At vi rejser os og undgår den store deroute der er en god kombination af held (Tim Jansen f.eks.), timing og dygtige folk som Schoors, PEA og Kent. The double holdet burde ikke kunne lade sig gøre men det hele går op i en højere enhed, og vi har også pludselig kortvarigt styr på forretningen igen - men faktum er jo at vi allerede her er røget ned som en midterklub i dansk fodbold rent størrelsesmæssigt og økonomisk, vi har allerede tabt meget terræn og det er tydeligt at der er klubber der buldrer fremad.

Det er klart at nedturen for alvor accelererer herfra og jeg er helt med på at det ikke er 00'erne der gør at vi nu ligger og roder i 1 div. Jeg savner bare ofte erkendelsen af at AaBs fald ned af rangstigen i dansk fodbold altså ikke begyndte efter the double.
Helt sikkert rigtigt, men 14' sæsonen var en unik mulighed for at etablere sig helt i toppen. Både GF og BIF var helt væk, FCM var stadig et par år fra at endegyldigt etablere sig som et tophold. Vi havde endda muligheden for igen at vinde et mesterskab i 16/17, og med eksplosionen i transferpriserne i de efterfølgende år kunne meget have set anderledes ud.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 22. jul 2025, 11:43

jonas386 skrev:
22. jul 2025, 11:33
Hanga skrev:

Helt sikkert rigtigt, men 14' sæsonen var en unik mulighed for at etablere sig helt i toppen. Både GF og BIF var helt væk, FCM var stadig et par år fra at endegyldigt etablere sig som et tophold. Vi havde endda muligheden for igen at vinde et mesterskab i 16/17, og med eksplosionen i transferpriserne i de efterfølgende år kunne meget have set anderledes ud.
Jeg er enig i at vi smed alt momentum fra 2014 helt væk.

Men økonomisk var vi ikke et sted der siger at vi kunne gøre hvad du skriver. Vores trup var billig fordi de fleste profiler var kommet fra egne rækker eller fra meget billige transfers (Dalsgaard, AK mv.). Det var jo hele problemet for os - da profilerne smutter (og vi får alt for lidt for dem) forsøger vi først at erstatte dem med nye spillere fra egne rækker, der ikke havde samme talent/niveau, dernæst ved at købe billigt ind hvilket vi slet ikke lykkedes med, og da også slår fejl er Schors hældt ud og Bælum kommet ind og vi begynder at handle relativt dyrt igen, desværre fortsat uden succes.

Der var ikke meget efter 2014 der taler for at AaB havde en god chance for at manifestere sig i toppen af dansk fodbold - men vores forsøg på det var også rædderligt, enig.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 22. jul 2025, 12:06

Hanga skrev:
22. jul 2025, 11:43
jonas386 skrev:
Hanga skrev:

Men økonomisk var vi ikke et sted der siger at vi kunne gøre hvad du skriver. Vores trup var billig fordi de fleste profiler var kommet fra egne rækker eller fra meget billige transfers (Dalsgaard, AK mv.). Det var jo hele problemet for os - da profilerne smutter (og vi får alt for lidt for dem) forsøger vi først at erstatte dem med nye spillere fra egne rækker, der ikke havde samme talent/niveau, dernæst ved at købe billigt ind hvilket vi slet ikke lykkedes med, og da også slår fejl er Schors hældt ud og Bælum kommet ind og vi begynder at handle relativt dyrt igen, desværre fortsat uden succes.

Der var ikke meget efter 2014 der taler for at AaB havde en god chance for at manifestere sig i toppen af dansk fodbold - men vores forsøg på det var også rædderligt, enig.
Det er selvfølgelig svært at sige, men spillere som Meillinger, Flores, Holgerssen, Casper Sloth eller ham svenskeren på midtbanen uden fysik jeg har glemt hvad hedder, var alligevel rimelig prominente navne, men passede af den ene eller anden grund ikke ind.

Jeg er selvfølgelig også helt enig i, at der blev gravet for dybt og grådigt med klubbens egne talenter. Det var ikke udelukkende økonomisk nødvendighed der gjorde vi satsede på spillere som Kasper P, Blåbjerg, Børsting, Magnus Christensen, Theluffsen, Kitten brødrene osv. frem for at udvise større selektivitet og eks prioritetere en stærk defensiv akse.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Pontoppi
1. div
1. div
Favoritspiller: Nomvethe

Indlæg af Pontoppi » 22. jul 2025, 12:14

Hanga skrev:

helt enig.
lad nu være med at lade som om de sidste 10 år har bragt klubben i krise.
når man på 2 år i slut 00erne på ren drift og nedskrivninger kan tabte næsten 200 mio så besvære man klubben i mange år frem…
vi er aldrig kommet os over det og det er åndssvagt at påstå at 2014 var en god mulighed. alle omkring AaB ved at havde man ikke vundet i 2014 var vi gået konkurs… kassen var helt tom og sponsorerne ville ikke længere være med.
os der har været med meget længe Lan jo næsten nævne en håndfuld gange hvor AaB har været tæt på konkurs…

vi har aldrig har haft økonomien til at hoppe på toget. 00erne kostede os store dele af 10erne og hverken Lynge eller gaarde kunne sælge spillere….
hjertet i nord :aabfan:

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 22. jul 2025, 12:37

Hanga skrev:
jonas386 skrev:
Hanga skrev:

Mjaeh sådan både og. Der blev jo brugt penge under Gaarde, men de blev bare brugt så ringe fordi man strategisk ikke var særligt skarpe og endnu dårligere til at udføre.

Det var først og fremmest ultroligt naivt at køre så radikal en tilgang til akademiet. Det var ikke realistisk at tro på, at akadamiet kunne blive ved med at levere så godt. Dels fordi spillerne der kom op ikke vare lige så gode som du påpeger, men også til dels fordi at de talenter der kom op ikke på samme måde havde forudsætninger for at lykkes som dem der kom før. Kuldet med Kusk, Thomsen osv. kom op på et hold under Kent, hvor der ikke var så meget pis ifht. spillestil og derudover havde man et rigtigt godt skelet af rutinerede spillere på holdet der gjorde det let at integrere unge spillere. Da Double holdet blev skildt af fik man slet ikke sørget for at bibeholde nogen god rygrad og de unge skulle i højere grad finde ud af og pengen blev brugt dårligt i udlandet.

Man kan med rette pege på niveau hos spillere som Holgersson, Meilinger, Safranko, Flores, Sylvestr, Lesniak, Yann Rolim, Ochs mfl. og nogle af dem var ganske enkelt heller ikke gode nok, men mere foruroligende var jo at ingen af dem rigtigt var castet ordentligt. Holgersson var past prime, men har aldrig nogensinde været en spiller der kunne spille det fodbold AaB ville i de år. Marco Meilinger havde intet af det som en AaB kantspiller skulle have ifht. at være den der indadgående kant. Safranko som man betalte en vis transfer for var ringe, men jo også en spiller der skulle fodres med indlæg som slet ikke er den måde holdet spillede på. Flores skulle være god, men var igen totalt fejlcastet ifht. at AaB mest af alt agerede som om de havde få en "Peruviansk Messi" der kunne afgøre tingene selv og den type er han slet ikke. Et andet eksempel er Sylvestr som jeg tror gemte på et fint Superliganiveau, men han var jo totalt fejlcastet ifht. at det var en boksangriber man manglede.

For mig at se bunder meget af ovennævnte i en noget meget dybere. En strukturel udygtighed i at drive fodboldklub og den går egentlig helt til tops og mange år tilbage.
Jeg ved ikke om man skal sige, at nedturen startede under Lynge for Lynge forvaltede jo bl.a. pengene godt på ind siden når de var der og han kan ikke klandres at Per Søndergaard skulle lege ejendomsmægler med sig selv. Omvendt var det i slut nullerne/start tierne hvor den næste bølge af professionalisering af fodboldklubberne kom og mange af de gamle patriaker i fodboldklubberne røg ud og det blev mere strategi og struktur. Der var Lynge nok for old school medmindre man havde pengene til kun at købe performancespillere. Bl.a. det at få taget økonomi, infrastruktur osv. til et nyt niveau fik man aldrig gjort under Lynge. Selvom jeg er kæmpe Lynge fan vil jeg mene, at der var noget fundament der ikke blev videreudviklet i de år, men det kan ikke tilskrives Lynge alene da hans sidste år blev i skyggen af Per Søndergaards ejendomseventyr så det er eller andet sted fair at argumentere for at nedturen på sin vis startede efter CL/EL eventyret i 2009 med årene omkring 2014 som en outliar. Dog er det i hvert fald også tydeligt, at der ikke var meget etableret struktur i klubben efter at Lynge. Kent og PEA forsvandt i løbet af få år. Der var jo endda masser af talent omkring akademiet med Figo, Friis og Lars Knudsen, som alle er andre steder nu. Der skulle have været meget bedre planer for hvad de forlk skulle i klubben fremadrettet.

Selvom nedturen startede i kølvandet på CL/EL dagene og Søndergaards ejendomme som en møllesten der gjorde, at de næste mange års fokus blev overlevelse så ændrer det her bare slet ikke på, at der har været så rigeligt tid til at fremtidige bestyrelser har kunnet sætte en ny retning og hyre tilpas dygtige mennesker. Det ændrer ikke på, at man har haft rig mulighed for at holde sig ajour med udviklingen og sikre, at man fulgte med den. Derfor er Cubic folkene, Engaard klanene, 1885s folk i bestyrelsen osv. i lige så høj grad skyldige for, at vi er hvor vi er i dag. De har aldrig haft en plan for, hvordan man ville vækste. Man har haft nogle urealistiske ambitioner ifht. de økonomiske rammer man har evnet at skabe og samtidig har man ikke haft god plan for at komme derhen. Det vi har brug for er en "Fodboldens Mads Skjern" for bordenden for der har været alt for meget Damernes Magasin over, hvordan man har drevet AaB.
RAUS RAUS SSE!

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 22. jul 2025, 14:00

Jakobsen skrev:
22. jul 2025, 12:37
Hanga skrev:
jonas386 skrev:
Hanga skrev:

Mjaeh sådan både og. Der blev jo brugt penge under Gaarde, men de blev bare brugt så ringe fordi man strategisk ikke var særligt skarpe og endnu dårligere til at udføre.

Det var først og fremmest ultroligt naivt at køre så radikal en tilgang til akademiet. Det var ikke realistisk at tro på, at akadamiet kunne blive ved med at levere så godt. Dels fordi spillerne der kom op ikke vare lige så gode som du påpeger, men også til dels fordi at de talenter der kom op ikke på samme måde havde forudsætninger for at lykkes som dem der kom før. Kuldet med Kusk, Thomsen osv. kom op på et hold under Kent, hvor der ikke var så meget pis ifht. spillestil og derudover havde man et rigtigt godt skelet af rutinerede spillere på holdet der gjorde det let at integrere unge spillere. Da Double holdet blev skildt af fik man slet ikke sørget for at bibeholde nogen god rygrad og de unge skulle i højere grad finde ud af og pengen blev brugt dårligt i udlandet.

Man kan med rette pege på niveau hos spillere som Holgersson, Meilinger, Safranko, Flores, Sylvestr, Lesniak, Yann Rolim, Ochs mfl. og nogle af dem var ganske enkelt heller ikke gode nok, men mere foruroligende var jo at ingen af dem rigtigt var castet ordentligt. Holgersson var past prime, men har aldrig nogensinde været en spiller der kunne spille det fodbold AaB ville i de år. Marco Meilinger havde intet af det som en AaB kantspiller skulle have ifht. at være den der indadgående kant. Safranko som man betalte en vis transfer for var ringe, men jo også en spiller der skulle fodres med indlæg som slet ikke er den måde holdet spillede på. Flores skulle være god, men var igen totalt fejlcastet ifht. at AaB mest af alt agerede som om de havde få en "Peruviansk Messi" der kunne afgøre tingene selv og den type er han slet ikke. Et andet eksempel er Sylvestr som jeg tror gemte på et fint Superliganiveau, men han var jo totalt fejlcastet ifht. at det var en boksangriber man manglede.

For mig at se bunder meget af ovennævnte i en noget meget dybere. En strukturel udygtighed i at drive fodboldklub og den går egentlig helt til tops og mange år tilbage.
Jeg ved ikke om man skal sige, at nedturen startede under Lynge for Lynge forvaltede jo bl.a. pengene godt på ind siden når de var der og han kan ikke klandres at Per Søndergaard skulle lege ejendomsmægler med sig selv. Omvendt var det i slut nullerne/start tierne hvor den næste bølge af professionalisering af fodboldklubberne kom og mange af de gamle patriaker i fodboldklubberne røg ud og det blev mere strategi og struktur. Der var Lynge nok for old school medmindre man havde pengene til kun at købe performancespillere. Bl.a. det at få taget økonomi, infrastruktur osv. til et nyt niveau fik man aldrig gjort under Lynge. Selvom jeg er kæmpe Lynge fan vil jeg mene, at der var noget fundament der ikke blev videreudviklet i de år, men det kan ikke tilskrives Lynge alene da hans sidste år blev i skyggen af Per Søndergaards ejendomseventyr så det er eller andet sted fair at argumentere for at nedturen på sin vis startede efter CL/EL eventyret i 2009 med årene omkring 2014 som en outliar. Dog er det i hvert fald også tydeligt, at der ikke var meget etableret struktur i klubben efter at Lynge. Kent og PEA forsvandt i løbet af få år. Der var jo endda masser af talent omkring akademiet med Figo, Friis og Lars Knudsen, som alle er andre steder nu. Der skulle have været meget bedre planer for hvad de forlk skulle i klubben fremadrettet.

Selvom nedturen startede i kølvandet på CL/EL dagene og Søndergaards ejendomme som en møllesten der gjorde, at de næste mange års fokus blev overlevelse så ændrer det her bare slet ikke på, at der har været så rigeligt tid til at fremtidige bestyrelser har kunnet sætte en ny retning og hyre tilpas dygtige mennesker. Det ændrer ikke på, at man har haft rig mulighed for at holde sig ajour med udviklingen og sikre, at man fulgte med den. Derfor er Cubic folkene, Engaard klanene, 1885s folk i bestyrelsen osv. i lige så høj grad skyldige for, at vi er hvor vi er i dag. De har aldrig haft en plan for, hvordan man ville vækste. Man har haft nogle urealistiske ambitioner ifht. de økonomiske rammer man har evnet at skabe og samtidig har man ikke haft god plan for at komme derhen. Det vi har brug for er en "Fodboldens Mads Skjern" for bordenden for der har været alt for meget Damernes Magasin over, hvordan man har drevet AaB.
Jeg er helt enig i både analyser og konklusioner.

Jeg husker hvordan vi herinde grinede af Benhams indtog i FCM og Vernons i Farum. Alt imens vi fortsatte som hidtil. Det er netop de skiftende nordjyske ejerne og bestyrelser der har misset mulighederne for at lave en strategi der matcher det 21. århundrede. I det lys gav det god mening at aflevere stafetten til nogen udefra. At vi så her 2 år efter er i frit fald, er et mareridt, som selv de mest pessimistiske af os, ikke havde troet på.

Jeg tror ikke vi får vendt den negative spiral så længe SSE22 sidder for bordenden. Forhåbentligt kaster de håndklædet i ringen inden længe, og så må vi håber at afløserne har både kompetencer og penge.

Ligesom der er utallige historier om lange derouter i både DK og det øvrige fodbold-Europa, så findes der altså også det modsatte, som vi skal hæfte vores håb til. Mjällby, der ud af det blå ligger lunt til at blive svenske mestre. Elfsborg der ligeledes har overrasket positiv de seneste år. For 5-10 år siden gjorde Brommapojkarna det fremragende i Europa. Bodø/Glimt er en mærkværdig fortælling om hummelbien der flyver videre nord for polarcirklen mod alle odds.

Jeg har sagt det utallige gange herinde: vi kan "sagtens" vende tilbage til subtoppen af dansk fodbold og overhale Randers, VFF og SIF. Også indenfor et par år eller tre, men det kræver i første omgang at man før stoppet blødningen(få SSE22 ud af klubben), og derefter sammensat en troværdig ledelse, som spillere, agenter og trænere har tillid til og ønsker at være en del af.

calciomania
2. div
2. div

Indlæg af calciomania » 23. jul 2025, 11:11

AaBager skrev:
22. jul 2025, 11:00
calciomania skrev:
22. jul 2025, 09:54

Arh... Du åbnede en debat om, at der var for mange brune mennesker på 2. holdet, mere end en debat om niveauet.

2. holdet er stadig ret så ligegyldigt, da det ikke har noget med 1. div holdet at gøre. Talentfulde spillere på Danmarksserie og 2./3.divisionsniveaui Nordjylland fravælger AaBs 2. hold, for i stedet at spille på 1.holdet i klubber, der kan rykke op. Det giver sig selv.
Jeg synes at mange misforstod mit oplæg. Jeg har intet imod brune mennesker, men jeg mener at det er vigtigt for en dansk fodboldklub at bevare sin identitet og det gør man ikke, hvis andetholdet pludselig har flere arabere, kinesere, polakker eller for den sags skyld sydamerikanere end danskere på holdet. Jeg tror en italiener også ville rynke på næsen hvis f.eks. AC Milan´s andethold havde flere skandinavere end italienere. Jeg ved så godt, at dette ER virkeligheden i mange klubber rundt omkring i Europa, men det synes jeg personligt også er en ærgerligt udvikling, fordi denne tendens med en kæmpe overvægt af udlændinge er med til at udvande det enkelte holds og den enkelte klubs identitetsfølelse.

Før i tiden var der tydelig forskel på spillestilen i f.eks. italiensk, tysk og engelsk fodbold. I dag er det stort set umuligt at se forskel på et italiensk og et engelsk hold, hvad angår spillestillen - da det hele er blevet blandet, således at man kan have et engelsk eller et italiensk hold, hvor der kun er 2-3 italienere eller englændere på holdet. Ligesom mange engelske hold jo trænes af udlændinge, f.eks. netop italienere. Og det synes jeg faktisk er synd. Jeg syntes det var mere charmerende i gamle dage, da der var et tydeligt tilhørsforhold og en tydelig identitet på holdene og i klubberne. Jeg er vokset op med et AaB, hvor langt de fleste bærende spilere på førsteholdet var danskere. Ib Simonsen, Søren Larsen, Søren Thorst, Henrik Vandet Kristensen o.s.v.. Så blev truppen måske krydret med 2-3 udlændinge og det var så DET. Dengang følte folk virkelig, at AaB var DERES hold. I dag kan det være svært at se om AaB egentlig er et dansk, svensk, norsk eller for den sags skyld tysk hold.

Det er jo først sket de sidste par år, at dygtige spillere i så stor grad har fravalgt AaB´s andethold. indtil for 2-3 år siden var andetholdet ret godt og lå stabilt i Danmarksserien. Det er da rigtigt nok, at andetholdet ikke som sådan er et direkte springbræt til førsteholdet. Men jeg mener stadig, at der er vigtigt at have et relativt godt andethold, så unge talenter kan komme op og prøve seniorfodbold på et pænt niveau, som Danmarksserien jo er. Fremfor at de kun spiller ren U19, som er noget andet end seniorfodbold.

At unge talenter nu fravælger AaB´s andethold, kan jo også skyldes, at niveauet er blevet så ringe, som tilfældet er. Lå holdet i den gode ende af Danmarksserien, var der nok flere, som ville blive dér fremfor at søge mod Freja, Vejgaard, NFB o.s.v.

Heldigvis synes jeg at fornemme, at en del af baglandet i AaB godt kan følge, hvad jeg siger. Jeg hører og læser jo om, at mange i baglandet netop er utilfredse med, at der bliver rodet op i klubbens identitet, når mangeårige AaB-folk pludselig skiftes ud med tyskere eller hollændere o.s.v., som intet tilhørsforhold har til klubben eller Nordjylland. Jeg ser tegn på, at tendensen nu er ved at skifte igen, så AaB måske igen kan komme tilbage på lokale danske hænder.

Besvar