Sæsonen er slut - samlet vurdering
Re: Sæsonen er slut - samlet vurdering
Jeg er enig i at Augo måske ikke har den allermest synlige effekt, såsom at skrige af sine medspillere, eller lave svinske tacklinger når det går skidt, men prøv læg mærke til hvordan han dirigerer spillet får folk med hjem. Problemet ved vores midtbane er imo Würtz. Ikke at han er dårlig, for det synes jeg bestemt ikke han er, der mangler bare noget offensivt.
Jeg synes dog, igen, at det er tydeligt vi skal lægge taktikken om. Jeg har talt for det her mange gange, men det bliver, for mig, mere og mere åbenlyst at når vi har så mange centrale midtbanefolk med kvalitet/potentiale så bør vi altså også udnytte det i højere grad. og bruge 3 folk centralt.
Vi har 2 af ligaens dygtigste defensive midtbanefolk i Augo og Würtz. Derfor skulle man måske sætte en af dem til udelukkende at være defensiv. Det vil beskytte forsvaret bedre når vores backs går med op, og dermed gøre os mindre sårbare overfor evt kontraangreb.
Den rolle ser jeg som skræddersyet til Würtz, han kan så gå med op og fyre et langskud af hvis det er nødvendigt.
Den anden af de 2 skal så være lidt mere 2-vejs, gå lidt med op, rydde lidt op bagude, og være lidt over det hele. En rolle jeg ser som værende perfekt til Augo.
Den 3. spiller skal så være mere eller mindre udelukkende offensiv, her er Nikolaj Thomsen jo perfekt, stort løbepensum, god teknik, udmærket spark og rigtigt fint overblik. I den her siatuation har man så Wichmann som back-up, og med de 2 andre centrale folk taber man altså ikke super meget på at den 3. ikke er et fysisk monster, hvilket vi ellers har gjort når Wichmann har skullet spille centralt. Og det er synd, for han har bestemt potentiale.
Den her centrale midtbane er jeg overbevist om vil dække forsvaret mere, og samtidig skabe meget mere offensivt. Og med de spillere der kommer op næste år (Rye og Bruhn) er der også mere plads til dem. Eller hvertfald til at prøve dem af hvis det er nødvendigt.
Kanterne fungerer i det her tilfælde på samme måde som nu, trækker ind, men fungerer i højere grad som angribere end som kantspillere, og har altså færre defensive pligter. Her vil der også være plads til Enevoldsen (min våde drøm) uden det vil ødelægge chancen for talenterne. Selvfølgelig er der ikke tale om direkte angribere, men nærmere fløjspillere, en rolle jeg er overbevist om passer bedre til både Kusk og Enevoldsen (ja og evt Viktor Ahlmann hvis han kommer op).
Med disse 2 angribere er Helenius heller ikke helt alene i front, der vil være flere mål fra kanterne og midtbanen og mere plads til Helenius til at fordele boldene eller gå selv om nødvendigt.
Jeg synes hvertfald personligt vi nærmere har spillerne til et sådan system end til en rendyrket 4-4-2.
Jeg synes dog, igen, at det er tydeligt vi skal lægge taktikken om. Jeg har talt for det her mange gange, men det bliver, for mig, mere og mere åbenlyst at når vi har så mange centrale midtbanefolk med kvalitet/potentiale så bør vi altså også udnytte det i højere grad. og bruge 3 folk centralt.
Vi har 2 af ligaens dygtigste defensive midtbanefolk i Augo og Würtz. Derfor skulle man måske sætte en af dem til udelukkende at være defensiv. Det vil beskytte forsvaret bedre når vores backs går med op, og dermed gøre os mindre sårbare overfor evt kontraangreb.
Den rolle ser jeg som skræddersyet til Würtz, han kan så gå med op og fyre et langskud af hvis det er nødvendigt.
Den anden af de 2 skal så være lidt mere 2-vejs, gå lidt med op, rydde lidt op bagude, og være lidt over det hele. En rolle jeg ser som værende perfekt til Augo.
Den 3. spiller skal så være mere eller mindre udelukkende offensiv, her er Nikolaj Thomsen jo perfekt, stort løbepensum, god teknik, udmærket spark og rigtigt fint overblik. I den her siatuation har man så Wichmann som back-up, og med de 2 andre centrale folk taber man altså ikke super meget på at den 3. ikke er et fysisk monster, hvilket vi ellers har gjort når Wichmann har skullet spille centralt. Og det er synd, for han har bestemt potentiale.
Den her centrale midtbane er jeg overbevist om vil dække forsvaret mere, og samtidig skabe meget mere offensivt. Og med de spillere der kommer op næste år (Rye og Bruhn) er der også mere plads til dem. Eller hvertfald til at prøve dem af hvis det er nødvendigt.
Kanterne fungerer i det her tilfælde på samme måde som nu, trækker ind, men fungerer i højere grad som angribere end som kantspillere, og har altså færre defensive pligter. Her vil der også være plads til Enevoldsen (min våde drøm) uden det vil ødelægge chancen for talenterne. Selvfølgelig er der ikke tale om direkte angribere, men nærmere fløjspillere, en rolle jeg er overbevist om passer bedre til både Kusk og Enevoldsen (ja og evt Viktor Ahlmann hvis han kommer op).
Med disse 2 angribere er Helenius heller ikke helt alene i front, der vil være flere mål fra kanterne og midtbanen og mere plads til Helenius til at fordele boldene eller gå selv om nødvendigt.
Jeg synes hvertfald personligt vi nærmere har spillerne til et sådan system end til en rendyrket 4-4-2.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.
- NIN
- Allstar

- Favoritspiller: Glenn Hoddle
- Geografisk sted: Vestbyen
- Kontakt:
En leder er vel en person som er på slagmarken, og ikke ude med karantæne hver anden kamp? Der ud over er der jo meget andet gemt i erhvervet at være anfører end blot at råbe op på banen og begå frispark. Seks dage om ugen foregår på træningsbanen og i omklædningsrummet. Plus i samspil med trænertemaet.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

- Geografisk sted: Aalborg
Når der tales om Augo/Würtz og deres (åbenlyse) mangler når det gælder offensiven synes jeg to ting er vigtige at påpege:jonas386 skrev:Jeg er enig i at Augo måske ikke har den allermest synlige effekt, såsom at skrige af sine medspillere, eller lave svinske tacklinger når det går skidt, men prøv læg mærke til hvordan han dirigerer spillet får folk med hjem. Problemet ved vores midtbane er imo Würtz. Ikke at han er dårlig, for det synes jeg bestemt ikke han er, der mangler bare noget offensivt.
- Vi spiller det nuværende system med ekstremt offensive backs, og fløje der trækker ind i banen (Kusk som reelt er 10'er i boldbesiddelse), for at modvirke de manglende chanceskabende ting fra Augo og Würtz.
- Vi er udelukkende i stand til at spille dette system, netop fordi vi har to centrale midtbanefolk som fylder så ekstremt meget defensivt. Det mener jeg også er grunden til vi tit har set skidte ud når en af dem har været ude, eller ikke på toppen, balancen på holdet skubbes simpelthen, og mange flere spillere må tage defensive pligter.
Vi spiller måske nok en 4-4-2 når tallene ryger på papir, men jeg synes langtfra der er en rendyrket en af slagsen, og er faktisk vild med den fleksibilitet og næsten totaltfodbold-agtige tilgang man har. Jeg synes den måde der tænkes fodbold i AaB i øjeblikket er den langt mest interessante indenfor landets grænser, og jeg ville nødig se en total omsadling.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

- Geografisk sted: Aalborg
Om der så var 10 anførere i AaB og Augo ikke var en af dem ,tror jeg godt jeg tør garantere at han alligevel ville være manden de andre spillere i truppen først og fremmest ville lytte til, og se som deres leder.frederikshavneren skrev:Fair nok, men jeg er helt uenig. Jeg mener bestemt ikke at Augu egner sig som anfører, da han er alt for "pæn". Jeg savner én anfører der virker som indpisker og som går forrest. En rigtig ledertype mangler vi, og det er Augu ikke (han har mere travlt med at hygge snakke med dommerne, fremfor at sætte holdkammeraterne på plads).Jesper Schmidt skrev:Du er helt væk, Augo er da i dén grad manden som går forrest og får tingene til at hænge sammen. Det KAN man faktisk godt gøre, uden at tænde helt af KEP/Schmeichel-style! Og man er bestemt heller ikke den fødte leder, bare fordi man er manden som kaster sig først ned i en glidende med knopperne forrest.frederikshavneren skrev: i min optik er Augu ikke egnet som anfører. Augu er ikke en der går forrest og opildner holdkammeraterne.
At stille spørgsmål ved Augo som anfører er, ja undskyld mig, tæt på at være det dummeste jeg nogensinde har læst herinde.
I min optik vil KEP eller Würtz være mere egnede, da de er fightertyper som går forrest. De er også bedre til at sætte sig i respekt overfor holdkammeraterne.
Derfor er Augo anfører, og derfor er han den rigtige anfører.
- Buzz Killington
- Allstar

- Favoritspiller: Lucas Andersen
- Geografisk sted: Aarhus
Hvad mener du egentlig med for "pæn"? Ud fra hvad du skriver, tænker du på typer der tackler igennem, eller ikke kan kontrolere deres temperament. Kan du evt. argumentere for hvorfor den slags type er bedre til at sætte sig i respekt, end en spiller som Augo, der er en mere rolig type?frederikshavneren skrev:Fair nok, men jeg er helt uenig. Jeg mener bestemt ikke at Augu egner sig som anfører, da han er alt for "pæn". Jeg savner én anfører der virker som indpisker og som går forrest. En rigtig ledertype mangler vi, og det er Augu ikke (han har mere travlt med at hygge snakke med dommerne, fremfor at sætte holdkammeraterne på plads).Jesper Schmidt skrev:Du er helt væk, Augo er da i dén grad manden som går forrest og får tingene til at hænge sammen. Det KAN man faktisk godt gøre, uden at tænde helt af KEP/Schmeichel-style! Og man er bestemt heller ikke den fødte leder, bare fordi man er manden som kaster sig først ned i en glidende med knopperne forrest.frederikshavneren skrev: i min optik er Augu ikke egnet som anfører. Augu er ikke en der går forrest og opildner holdkammeraterne.
At stille spørgsmål ved Augo som anfører er, ja undskyld mig, tæt på at være det dummeste jeg nogensinde har læst herinde.
I min optik vil KEP eller Würtz være mere egnede, da de er fightertyper som går forrest. De er også bedre til at sætte sig i respekt overfor holdkammeraterne.
"No dickheads"
Forbyd Pyrus
Forbyd Pyrus
Det er jeg bestemt enig i. Problemet er bare lidt for mig at der kommer for lidt fra den centrale del af midtbanen, og det scenarie jeg beskriver er reelt mere end flytning af en angriber ned som nærmere offensiv midtbane mand. Det giver os flere muligheder defensivt, og flere muligheder offensivt hvor vi ikke nødvendigvis vil være så skide afhængige af at Kusk/Helenius laver et eller andet før vi kan få den i kassen. Og spillestilen som sådan bliver jo ikke ændret, forskellen ligger mere i at vi faktisk kan blive ved med at være lige så offensive, og samtidigt være mindre sårbare overfor kontraer og sådan.Jesper Schmidt skrev: Når der tales om Augo/Würtz og deres (åbenlyse) mangler når det gælder offensiven synes jeg to ting er vigtige at påpege:
- Vi spiller det nuværende system med ekstremt offensive backs, og fløje der trækker ind i banen (Kusk som reelt er 10'er i boldbesiddelse), for at modvirke de manglende chanceskabende ting fra Augo og Würtz.
- Vi er udelukkende i stand til at spille dette system, netop fordi vi har to centrale midtbanefolk som fylder så ekstremt meget defensivt. Det mener jeg også er grunden til vi tit har set skidte ud når en af dem har været ude, eller ikke på toppen, balancen på holdet skubbes simpelthen, og mange flere spillere må tage defensive pligter.
Vi spiller måske nok en 4-4-2 når tallene ryger på papir, men jeg synes langtfra der er en rendyrket en af slagsen, og er faktisk vild med den fleksibilitet og næsten totaltfodbold-agtige tilgang man har. Jeg synes den måde der tænkes fodbold i AaB i øjeblikket er den langt mest interessante indenfor landets grænser, og jeg ville nødig se en total omsadling.
Og på den her måde er der plads til Ene uden det betyder vi skrotter et talent. Derfor synes jeg det vil være ideelt.
Ikke at vi skal bygge hele stilen op omkring en spiller, pointen er mere at det vi ser ud til at få op som de største talenter de næste par sæsoner er fløje og centrale midtbanefolk. Og pengene er ikke ligefrem til det helt store for tiden, så der vil både være plads til vore egne talenter, men også folk udefra.
Vi vil gerne spille mere boldbessidende (er mit indtryk) men det kræver altså også at vi har en midtbane der kan finde ud af at holde på bolden og skabe noget offensivt.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE
Vi klarede os sgu da gonnok.
-
Eisenhower
- 2. div

- Geografisk sted: Albuquerque
Augo er anfører fordi det er vurderet at han er den rette. Som supporter bakker man op om dette, Augo er blevet valgt som anfører af folk som af alle mennesker kender sammensætniningen af AaBs superligamandskab bedst. Er the season of cucumber allerede begyndt?
Peter Rudbæk, Kiwomya tilgiver dig
Knivskarp analyse, Jesper. Du rammer hovedet på sømmet. Som tidligere nævnt har vi næsten vundet rub og stub når vi har haft Würtz og Augu på banen samtidig. Når én af dem har manglet er tingene begyndt at vakle og vi har ikke kunnet lukke af.Jesper Schmidt skrev:Når der tales om Augo/Würtz og deres (åbenlyse) mangler når det gælder offensiven synes jeg to ting er vigtige at påpege:
Samtidig er hovedproblemet stadig at vi lukker alt for mange mål ind. 46 mål i 33 kampe er meget højt - faktisk kun to mål bedre end 2010/2011.
-
seamann
Nogenlunde enig - så længe vi alligevel ikke spiller barca-style.Yankee skrev:Knivskarp analyse, Jesper. Du rammer hovedet på sømmet. Som tidligere nævnt har vi næsten vundet rub og stub når vi har haft Würtz og Augu på banen samtidig. Når én af dem har manglet er tingene begyndt at vakle og vi har ikke kunnet lukke af.Jesper Schmidt skrev:Når der tales om Augo/Würtz og deres (åbenlyse) mangler når det gælder offensiven synes jeg to ting er vigtige at påpege:
Samtidig er hovedproblemet stadig at vi lukker alt for mange mål ind. 46 mål i 33 kampe er meget højt - faktisk kun to mål bedre end 2010/2011.
Og forsvaret i sig selv er ikke særligt godt. En keeper på det jævne, 2 gode backs i det offensive og 2 dårlige backs i det defensive + 2 midterstoppere der, hvis vi er flinke, højst er på det jævne defensivt og elendige frem ad banen.
Der vil altid gå mange mål ind mod det forsvar, omend lidt færre med 2 defensive midt.
Problemet er kun at de 2 snegle er så søvndyssende at se på.
De to førstevalg til back-pladserne - Ahlmann og Dalle - er da ikke defensivt ringe. Ahlmann er desværre lidt skrøbelig, og Paddy leverer ikke på helt samme niveau, hvilket vi egentlig ikke kan brokke os for meget over - han er trods alt en nødløsning på pladsen. Dalle fylder rigtig godt både offensivt og defensivt, og er tillige ret driftsikker.seamann skrev:
Nogenlunde enig - så længe vi alligevel ikke spiller barca-style.
Og forsvaret i sig selv er ikke særligt godt. En keeper på det jævne, 2 gode backs i det offensive og 2 dårlige backs i det defensive + 2 midterstoppere der, hvis vi er flinke, højst er på det jævne defensivt og elendige frem ad banen.
Der vil altid gå mange mål ind mod det forsvar, omend lidt færre med 2 defensive midt.
Problemet er kun at de 2 snegle er så søvndyssende at se på.
Problemet i forsvaret er, at vores to ellers udmærkede defensive midtbane-slidere faktisk godt KAN komme på glatis når der bliver spillet hurtigt rundt omkring dem. Augo er ikke sk... hurtig på fødderne, og Wurtz har en kedelig tendens til at oversatse tacklinger lidt. Overfor de bedste/hurtigste driblere i ligaen kan Wurtz og Augo sagtens bruge en hjælpende hånd, og hvis det så er Kusk der eks. skal give den hånd, ja, så går det altså nemt galt. Mange farlige situationer kunne have været afværget denne sæson hvis Wurtz i god tid havde hevet lidt i en trøje i stedet for at satse alt på en tackling, eller Kusk havde hevet i en trøje i stedet for at forsøge at kæle bolden fra modstanderen med fusserne. Ikke farligt spil, men bare lidt kynisme.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."
-
frederikshavneren
- Allstar

- Favoritspiller: messi
http://sporten.tv2.dk/2013-06-06-bruger ... uperligaen" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu skal man altid være varsom med diverse brugerkåringer, da de har en tendens til at favorisere holdene med flest supportere. Det er derfor temmelig overraskende at brugerne hos TV2 i deres kåring af årets superligahold 2012-2013 har valgt Augu og Kusk, som makkerpar på den centrale midtbane. Dels spiller Kusk ikke centralt midt i AaB, men valget af Augu til årets hold er endnu mere overraskende. Især i foråret spillede Augu langt under niveau.
KEP, Lasse, Dalsgaard og Helenius er valgt som reserver i henholdsvis forsvaret og angrebet.
Nu skal man altid være varsom med diverse brugerkåringer, da de har en tendens til at favorisere holdene med flest supportere. Det er derfor temmelig overraskende at brugerne hos TV2 i deres kåring af årets superligahold 2012-2013 har valgt Augu og Kusk, som makkerpar på den centrale midtbane. Dels spiller Kusk ikke centralt midt i AaB, men valget af Augu til årets hold er endnu mere overraskende. Især i foråret spillede Augu langt under niveau.
KEP, Lasse, Dalsgaard og Helenius er valgt som reserver i henholdsvis forsvaret og angrebet.