Kamptråd: Viborg FF - AaB 12/09/21 klokken 14:00

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
R Rosenberg
Allstar
Allstar

Re: Kamptråd: Viborg FF - AaB 12/09/21 klokken 14:00

Indlæg af R Rosenberg » 13. sep 2021, 14:26

Mogens skrev:
13. sep 2021, 13:37
RufusTheDog skrev:
11. sep 2021, 14:02
R Rosenberg skrev:
11. sep 2021, 11:25
Hvad var det for en kamp på Viborg Stadion i 90'erne, hvor den mystiske og mytiske, hårfagre og ofte brølende Jacob og hans kammersjuk bl.a. væltede en vogn, der stod på gruset foran den proppede AaB-tribune og også på et tidspunkt ville inde "og danse med de motherfuckere"?
“I er nogle dejlige unge mennesker” som Jakob ville have sagt. Kammersjukken følger stadigvæk AaB. Ægte Vejgaard-stil.
Er det Jacob og Ole, der snakkes om?
Kan sgu ikke huske, om han hed Ole. Men Jacob havde langt garn.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 13. sep 2021, 14:43

FlæskeFrank skrev:
13. sep 2021, 14:00
Generelt er det vel dem, som siger de er erklærede modstandere af moderne fodbold, som ophøjer de statistikker til sandheder de ikke kan bærer.
Baseret på hvad?
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 13. sep 2021, 15:00

Kunji skrev:
13. sep 2021, 14:43
FlæskeFrank skrev:
Generelt er det vel dem, som siger de er erklærede modstandere af moderne fodbold, som ophøjer de statistikker til sandheder de ikke kan bærer.
Baseret på hvad?
Baseret på mine fordomme :cool:

Der var bare en periode, hvor nogle var meget frelste omkring "Moderne fodbold" og hvis man er imod moderne fodbold, så er de utallige statistikker vel en naturlig sideeffekt af dette. Og så er det lidt komisk hvis man så godt kan lide den del, men ikke de andre dele.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 13. sep 2021, 16:57

FlæskeFrank skrev:
13. sep 2021, 15:00
Kunji skrev:
FlæskeFrank skrev:
Baseret på hvad?

Der var bare en periode, hvor nogle var meget frelste omkring "Moderne fodbold" og hvis man er imod moderne fodbold, så er de utallige statistikker vel en naturlig sideeffekt af dette. Og så er det lidt komisk hvis man så godt kan lide den del, men ikke de andre dele.
Det er helt sort snak?

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 13. sep 2021, 17:39

baresi skrev:
13. sep 2021, 11:24
Funky skrev:
13. sep 2021, 11:07
Kampen i går var egentlig lidt atypisk i fht til det, vi har set, og de meldinger, vi har fået fra AaB/Cifuentes. For det har heddet sig indtil nu, at defensiven var stabil, og at spillet på de første 2/3 af banen var ved at være struktureret og effektivt - det var det offensive spil og afslutningsspillet på den sidste tredjedel af banen, man nu fokuserede på at forbedre.

Men i går var vi faktisk enormt effektive, når endelig vi - typisk via spilstop - fik fastholdt spillet på den sidste tredjedel, og kom frem til afslutninger. Kunne vi fastholde bolden på den sidste tredjedel, så blev det som regel farligt. Det store problem var, at vi aldrig fik etableret spillet og presspillet på midtbanen i længere perioder, og vores defensiv var udfordret, såvel på standarder som på kanterne, hvor særligt Ahlmanns side var udfordret. Altså det omvendte billede af det, vi har vænnet os til.

Jeg er slet ikke fodboldklog nok til at kunne forklare, hvorfor det blev billedet, men jeg så et Viborg-hold som var velforberedt og energisk i presset, de gik særligt hårdt til Ahlmann-siden, de rev og flåede ustraffet i Makaric, som ellers skulle have en nøglerolle som en pålidelig opspilstation, og de stressede os så meget, at vi begyndte at sparke bolden mere og mere frem. Dertil havde de på dagen nogle ret dygtige spillere, særligt deres backs/kanter.
viborg har nemlig kæmpe kredit af den kamp. De kommer jo faktisk med samme udtryk som AaB. Aggressive. tæt på modstanderen. direkte osv.
De gav os problemer specielt på deres standardsituationer. Synes ikke de var decideret farlige i alm. opspil. Men de havde læst os pisse godt.
TIL gengæld synes jeg der er en tendens til et AaB hold der IKKE lægger sig ned og kæmper hvert minut, og det er noget jeg mange gange og år har savnet og som der er kommet under Cifu. Der knokles for hver bold. Og man vil vinde.
Man får også sat 2 offensive kort ind, så man går efter sejren.
Offensiven er ikke forløst og jeg tror ikke vores opstilling er forløst endnu. Synes stadig det er for lidt med prip og makaric som 2 eneste deciderede offensive kort. Men kæft en fed bænk vi har nu.
Og at det er pedro og kusk der scorer er fantastisk. Nu vil jeg gerne have makaric på tavlen igen. Hans energi fejler ingenting. MEn der skal være flere bolde at arbejde med, som ikke er dybdeløb.
SPændende ser det ud, og vores bundniveau er uden tvivl højere. Den kamp igår har vi tabt masser af tidligere.
Stærkt og spændt på at se de kommende kampe. Mon ikke man ryger derud fredag. joooooo det tror jeg nok man gør. :-)
Enig i det hele.

Som jeg ser det er mentaliteten helt klart det som Cifuentes har rykket mest på. Tidligere havde man som regel den følelse, at kom vi først bagud og kampen gik os lidt imod, så blev holdet opgivende og vi havde ingen vej tilbage. Nu ser jeg egentlig bare et AaB hold der fortsætter upåvirket og som tror på at man kan komme tilbage. Det er virkelig dejligt.
Defensivt er vi efterhånden også ret solide, for det meste i hvert fald. Det skulle vi også helst være. Vi stiller med 3 centerforsvarer og to centrale midtbanespillere foran der begge har deres største forcer i det defensive arbejde.

Offensivt er vi slet ikke forløst, og det hænger jo efter min mening meget sammen med, at vi stadig savner offensive kvaliteter på den centrale midtbane, samt noget fart i frontkæden til at strække modstanderen med dybdeløb. Jeg kan egentlig godt li Makaric, men vi spiller ham ofte forkert. Det er jo ikke ham der skal ud at løbe om kap med modstandernes forsvar, nej han skal være omkring boksen til at opsnuse indlæggene og chancerne. Når vi bruger ham som link up spiller, fungerer han fint. Det samme gør Prip, men det duer ikke at de begge ligger og tager den rolle.

Men altså... Vi har fået 15p i 8 kampe trods disse udfordringer. Med et par rigtige udskiftninger på holdet til vinter, kunne det jo gå hen og blive helt sjovt :P
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kunji » 13. sep 2021, 17:41

Yankee skrev:
13. sep 2021, 16:57
FlæskeFrank skrev:
13. sep 2021, 15:00
Kunji skrev:
FlæskeFrank skrev:
Baseret på hvad?

Det er helt sort snak?
Helt og aldeles.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

McMark
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Jakob Ahlmann
Geografisk sted: Malta

Indlæg af McMark » 13. sep 2021, 19:54

MrDomoon skrev:
12. sep 2021, 15:12
McMark skrev:
12. sep 2021, 09:47
MrDomoon skrev:
11. sep 2021, 20:35
Hvad bliver jeres score-forudsætninger?

Jeg tror nok at det kommer til at være et passende 0-1 sejr til AaB med Ferreira som målscorer. :thumbsup:
Jeg ved ikke hvad fanden du ryger, men du må gerne dele ud af det. Tænker Pedro får et kort, men er enig med dig i, at vi vinder 0-1 eller 0-2. Måske Fossum kommer på tavlen igen-igen?
Well... Well... Well... :thumbsup:

(Vil du ha' noget af det?)
Uden tvivl 😂 Det der er noget af det vildeste orakel-shit længe set!
- "Jeg har ikke brug for en træner, der tænker som Morten Olsen. Der er ikke noget mere dødssygt end at kigge på et hold, der har bolden, men som ikke kommer til chancer." - Lynge Jakobsen

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 14. sep 2021, 06:09

Nu fornemmer jeg at mavefornemmelser for en del herinde vejer højere end statistik og andre tal. Jeg vil nu alligevel tillade mig at nævne at vi jf. Tap in's xG tabel har været meget heldige. Dvs. de vurderer at vi har scoret flere mål end vores chancer har været til. Og samtidig har modstanderne brændt forholdsvis mange store chancer imod os. Vi burde efter syvende runde ligge på 10 pladsen i deres tabel. Jeg tvivler på Viborgkampen ændrer på det regnestykke.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Dennis Nielsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Dennis Nielsen » 14. sep 2021, 07:56

Buzz Killington skrev:
14. sep 2021, 06:09
Nu fornemmer jeg at mavefornemmelser for en del herinde vejer højere end statistik og andre tal. Jeg vil nu alligevel tillade mig at nævne at vi jf. Tap in's xG tabel har været meget heldige. Dvs. de vurderer at vi har scoret flere mål end vores chancer har været til. Og samtidig har modstanderne brændt forholdsvis mange store chancer imod os. Vi burde efter syvende runde ligge på 10 pladsen i deres tabel. Jeg tvivler på Viborgkampen ændrer på det regnestykke.
Jeg bruger ikke statistikker særlig meget, så jeg spørger lige. Deres stats, er de baseret over hele sæsonen eller udregnet for hver enkelt kamp. Fx kunne en enkelt dårlig kamp eller 2 lede til dårlige stats for hele sæsonstarten.

Dernæst - xg er fin nok, men det er jo heller ikke en definitiv størrelse.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 14. sep 2021, 07:57

Buzz Killington skrev:
Synes du så, det havde været retvisende, hvis AaB havde ligget på en 10. plads nu?
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 14. sep 2021, 08:56

Dennis Nielsen skrev:
14. sep 2021, 07:56
Buzz Killington skrev:
Jeg bruger ikke statistikker særlig meget, så jeg spørger lige. Deres stats, er de baseret over hele sæsonen eller udregnet for hver enkelt kamp. Fx kunne en enkelt dårlig kamp eller 2 lede til dårlige stats for hele sæsonstarten.

Dernæst - xg er fin nok, men det er jo heller ikke en definitiv størrelse.
De er regnet ud pr. kamp og akkumuleret over sæsonen (Viborgkampen er ikke med endnu).

xG er en af de stats der kræver et stort datasæt for at give et retvisende billede (og er i nogen grad en subjektiv stat), men den indikerer da det samme som vi er flere der har talt om, nemlig at vores præstationer ikke helt er gode nok til vores placering.

Generelt har der været store udsving i xG helt hen over midten af sæsonerne, mens det i slutningen ser ud til at nærme sig den reelle tabel.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 14. sep 2021, 09:00

Buzz Killington skrev:
Rigtig fin pointe og nuance at få med.

Wyscout har AaB som nr. 6 i "xG-ligaen" med 10,9 expected points. Det viser også hvor meget små forskelle i beregnet xG kan rykke - det er absolut ikke nogen eksakt videnskab.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 14. sep 2021, 09:05

Yankee skrev:
14. sep 2021, 09:00
Buzz Killington skrev:
Rigtig fin pointe og nuance at få med.

Wyscout har AaB som nr. 6 i "xG-ligaen" med 10,9 expected points. Det viser også hvor meget små forskelle i beregnet xG kan rykke - det er absolut ikke nogen eksakt videnskab.
Absolut, og det er vel også derfor, at man ikke bør sluge statistik råt og ukritisk. Statistik er et supplerende værktøj der kan hjælpe med at analysere sine præstationer, hvor man skal forbedre sig osv. Men det er et ikke et bundlinje resultat.

Jeg er nok en af dem, der stadig er lidt gammeldags, og som føler at jeg relativt nuanceret kan bedømme om vi har fået som fortjent eller ej. Ingen tvivl om at vi nok har fået lidt flere point end vi normalt ville med de præstationer vi har leveret, men hvis vi lå som nr. 10 som tapin foreslår, så ville jeg absolut føle vi havde været uheldige.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 14. sep 2021, 09:33

Funky skrev:
14. sep 2021, 07:57
Buzz Killington skrev:
Synes du så, det havde været retvisende, hvis AaB havde ligget på en 10. plads nu?
Altså hvad maven siger? Jf. tap in er der i deres retfærdighedstabel en forskel på et enkelt point mellem nummer 4 og nummer 10. Så det er ret beset en meget lille forskel. Det vidner om en masse lige kæmpe hvor det er tilfældigheder der har afgjort vinderen. Det er det billede jeg selv har af vores egne kampe og det indbyrdes styrkeforhold.

Så hvis du spørger mig om vi har været nogenlunde på samme niveau som de andre, så ja. Og om det passer nogenlunde med at vi bør være indenfor 1 point af fjerdepladsen? Så igen ja.

Men den rene mavefornemmelser er nok at vi har spillet til omkring 6 pladsen. Men jeg mener jo så heller ikke man skal lytte for ensidigt til mavsen.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 14. sep 2021, 09:40

Men det, som statistikker og Expected Goals ikke har med er, at mål ændrer kampe. Kommer et hold bagud, vil det mere kompromisløst satse offensivt og presse på, mens et hold der kommer foran ofte vil stille sig længere tilbage på banen. Det så vi fx i AGF-kampen, som garanteret boner negativt ud på Expected-goal-listen. Fordi AGF jo angreb helt desperat til sidst. Havde der stået 0-0 i den kamp ti minutter før tid, havde det nok set væsentligt anderledes ud.

Derfor giver jeg ikke meget for den slags - men fint nok, at det kan give arbejde og materiale til nogle typer på twitter.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 14. sep 2021, 09:49

BoT skrev:
14. sep 2021, 09:40
Men det, som statistikker og Expected Goals ikke har med er, at mål ændrer kampe. Kommer et hold bagud, vil det mere kompromisløst satse offensivt og presse på, mens et hold der kommer foran ofte vil stille sig længere tilbage på banen. Det så vi fx i AGF-kampen, som garanteret boner negativt ud på Expected-goal-listen. Fordi AGF jo angreb helt desperat til sidst. Havde der stået 0-0 i den kamp ti minutter før tid, havde det nok set væsentligt anderledes ud.

Derfor giver jeg ikke meget for den slags - men fint nok, at det kan give arbejde og materiale til nogle typer på twitter.
Jeg har vist spurgt før. For det er ikke tydeligt for mig. Men hvorfor bør det ikke tælle med når AGF øger deres xG i sidste del af kampen? Måske jeg er fatsvag, men jeg mangler nogle mellemregninger. xG tager netop udgangspunkt i hvad der skete i kampen, og ikke i hvad der måske/måske ikke var sket hvis nu...
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 14. sep 2021, 09:56

Buzz Killington skrev:
14. sep 2021, 09:49
BoT skrev:
14. sep 2021, 09:40

Jeg har vist spurgt før. For det er ikke tydeligt for mig. Men hvorfor bør det ikke tælle med når AGF øger deres xG i sidste del af kampen? Måske jeg er fatsvag, men jeg mangler nogle mellemregninger. xG tager netop udgangspunkt i hvad der skete i kampen, og ikke i hvad der måske/måske ikke var sket hvis nu...
Fordi der sandsynligvis var sket noget helt andet, hvis målscoren havde været anderledes. Du kan se, hvordan Marti ændrede sin indskiftning i søndags, fordi viborg udlignede: Kusk blev sat ind i stedet for Magnus. Hold ændrer mentalitet, når de scorer - og det påvirker xG-statistikken. Især de kampe, der er meget lige. Det er jo klart, at hvis en kamp er endt 3-0 og det samme i xG, giver det et helt retvisende billede. Men man kan ikke nødvendigvis konkludere, at en 1-0 sejr, men "nederlag" i xG gør det til en ufortjent sejr.

Brøndby vandt mesterskabet sidste år på at være utroligt skarpe i deres afslutninger. Var det så et ufortjent mesterskab? Det synes jeg ikke.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 14. sep 2021, 09:58

Tager xG højde for en afslutnings kvalitet?
Tager xG højde for den enkelte afslutters selvtillid?
Tager xG højde for "topholdets marginale"?
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 14. sep 2021, 10:06

R Rosenberg skrev:
14. sep 2021, 09:58
Nope.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 14. sep 2021, 10:09

R Rosenberg skrev:
14. sep 2021, 09:58
Det øverste, ja. De to andre kan man ikke rigtigt måle på, selvom man ville.
Når det så er sagt, så er jeg helt enig med BoT, og xG plus expected points er ikke et alternativ til at følge med i en given liga, det er højest et supplement.

Så længe de forskellige udbydere ikke kommer frem til de samme resultater, så kan det aldrig være andet end et kvalificeret gæt.

Dertil har xG det med ikke at tage chancer med der ikke bliver til en afslutning. Så en 100p chance to meter fra mål hvor en spiller sparker forbi bolden tæller slet ikke som en skabt chance.

EDIT: læste første punkt som en afslutters kvalitet
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar