U19, U17 og U15 tråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
jonas386
Allstar
Allstar

Re: U19, U17 og U15 tråden

Indlæg af jonas386 » 20. okt 2024, 14:08

Kunji skrev:
20. okt 2024, 14:04
jonas386 skrev:
20. okt 2024, 13:55
Kunji skrev:
20. okt 2024, 13:50
Baseret på den måde Figo har omtalt ledelsen efterfølgende (ikke i pressen), så var det helt rigtigt at sige farvel. Han havde ingen interesse i at ændre på den måde, man gjorde tingene i hans butik, og han havde/har ingen respekt for det SSE22 kommer med.

Så kan man jo så være i den ene eller anden lejr, og vinderen har altid ret og det der.
Det er da også mit indtryk, at der var tale om en gensidig interesse i at ophæve samarbejdet. Jeg har aldrig tolket det som en fyring på gråt papir. Hvad der så konkret ligger bag ved jeg ikke, men måske du vil uddybe lidt ift. forskellene? Hvad ville tyskerne gøre anderledes, som Larsen ikke kunne acceptere? Rekruttering? Personale? Træningsmetoder? Ikke at du skal referere konkrete samtaler eller andet.

Men det er da ærgerligt at høre en AaB-mand ikke kunne se sig selv i den vej tyskerne har valgt at gå.
Jeg kan ikke give detaljerne om, hvor de var uenige, for det har jeg ganske enkelt ikke fået fortalt. Jeg har blot fået refereret en samtale, hvor Figo over for en mindre gruppe har omtalt tyskerne så nedladende (fagligt), at enten så har vi fået en talentløs ejergruppe, som intet aner om talentudvikling, eller også har Figo en enorm bitterhed over at være blevet kørt ud på et sidespor i AaB, hvilket medførte en opsigelse (den ene eller den anden vej).
Helt fint. Tak for svaret.

Det er ærgerligt at høre.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 20. okt 2024, 14:13

jonas386 skrev:
20. okt 2024, 14:07
Hanga skrev:
20. okt 2024, 14:00
jonas386 skrev:
Kunji skrev:
Baseret på den måde Figo har omtalt ledelsen efterfølgende (ikke i pressen), så var det helt rigtigt at sige farvel. Han havde ingen interesse i at ændre på den måde, man gjorde tingene i hans butik, og han havde/har ingen respekt for det SSE22 kommer med.

Så kan man jo så være i den ene eller anden lejr, og vinderen har altid ret og det der.
Det er da også mit indtryk, at der var tale om en gensidig interesse i at ophæve samarbejdet. Jeg har aldrig tolket det som en fyring på gråt papir. Hvad der så konkret ligger bag ved jeg ikke, men måske du vil uddybe lidt ift. forskellene? Hvad ville tyskerne gøre anderledes, som Larsen ikke kunne acceptere? Rekruttering? Personale? Træningsmetoder? Ikke at du skal referere konkrete samtaler eller andet.

Men det er da ærgerligt at høre en AaB-mand ikke kunne se sig selv i den vej tyskerne har valgt at gå.
Af den smule der er sluppet ud lyder det blandt andet til at handle om hvor hurtigt unge spillere skal rykkes frem og udfordres på højere niveau. Altså at SSE22 vil rykke de bedste talenter hurtigere op i niveau fremfor at lade dem blive med deres årgange.
Men det virker da ikke så kontroversielt, når man læser om hvordan det foregår i andre klubber, både herhjemme og i det øvrige Europa. OB er vist en af de få herhjemme, der insisterer på at holde de unge spillere på de aldersbestemte hold, hvilket har givet god succes i U17 og U19 ligaen, men de har også i årevis lidt under samme syge som os, hvor deres unge spillere aldrig rigtig tager det sidste skridt. Nu går det så lidt bedre i 1. Division kan jeg forstå, men det er også et noget andet niveau.
Det behøver vel heller ikke at være noget kontroversielt, men hvis ikke der er enighed om hvornår unge spillere skal avanceres og hverken SSE22eller Figo har været villige til at ændre synspunkt, er det naturligvis pludselig et problem i samarbejdet. Der kan også være en masse andre årsager, det er bare den eneste jeg har læst/hørt som er sluppet ud omkring det.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 20. okt 2024, 14:19

Hanga skrev:
20. okt 2024, 14:13
jonas386 skrev:
Hanga skrev:
jonas386 skrev:
Kunji skrev:

Af den smule der er sluppet ud lyder det blandt andet til at handle om hvor hurtigt unge spillere skal rykkes frem og udfordres på højere niveau. Altså at SSE22 vil rykke de bedste talenter hurtigere op i niveau fremfor at lade dem blive med deres årgange.
Men det virker da ikke så kontroversielt, når man læser om hvordan det foregår i andre klubber, både herhjemme og i det øvrige Europa. OB er vist en af de få herhjemme, der insisterer på at holde de unge spillere på de aldersbestemte hold, hvilket har givet god succes i U17 og U19 ligaen, men de har også i årevis lidt under samme syge som os, hvor deres unge spillere aldrig rigtig tager det sidste skridt. Nu går det så lidt bedre i 1. Division kan jeg forstå, men det er også et noget andet niveau.
Det behøver vel heller ikke at være noget kontroversielt, men hvis ikke der er enighed om hvornår unge spillere skal avanceres og hverken SSE22eller Figo har været villige til at ændre synspunkt, er det naturligvis pludselig et problem i samarbejdet. Der kan også være en masse andre årsager, det er bare den eneste jeg har læst/hørt som er sluppet ud omkring det.
Klart. Det kan selvfølgelig også være tyskerne har en lidt for aggressiv ide om hvornår spillerne skal rykkes op, og tænker at højere niveau altid er bedre for udviklingen. Men det håber jet da ikke

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Robert Kakeeto
Kontakt:

Indlæg af Moen » 20. okt 2024, 17:46

Buzz Killington skrev:
20. okt 2024, 09:42
Figo kunne Potentielt være verdens bedste til jobbet, samtidig med vi lå i røven af u-ligaerne, og vel også omvendt.
Enig. Der findes ikke en opskrift på den perfekte akademichef i en Superligaklub. Den ideelle sammensætning af kompetencer og visioner for en akademichef i FCK ville ikke nødvendigvis være en succes i AaB. Ligesom med spillere og trænere, så handler en akademichefs 'niveau' også om mere end blot dygtig/ikke dygtig. Man får selvsagt mere output fra en chef, hvis profil flugter med klubbens setup, strategi og visioner, end hvis det forholder sig omvendt. Så bruddet mellem AaB og Figo kan sagtens have været den helt rigtige beslutning for AaB, samtidig med at FCM har fundet den perfekte mand.

Jeg har kæmpe respekt for ham og har altid haft det indtryk, at han er dygtig og at hans tilbagevenden til AaB var stærkt medvirkende til at Akademiet er i fremgang, så jeg er ikke så meget for det der med at hans evner skal tales ned, fordi hans exit var uskønt. Ligesom arbejdet fra hans forgængere var stærkt medvirkende til flere års ringe output fra Akademiet, så er arbejdet under hans ledelse også medvirkende til de positive strømme vi ser nu. Men uanset, er jeg meget fortrøstningsfuld omkring fremtiden og er sikker på, at Akademiet er i trygge hænder med Krogh i front.

Frygah
Allstar
Allstar

Indlæg af Frygah » 20. okt 2024, 21:58

Hanga skrev:
20. okt 2024, 14:13
jonas386 skrev:
Hanga skrev:
jonas386 skrev:
Kunji skrev:

Jeg tænker også der må ligge andet bag, for hvis han tror at FCM ikke er mindst lige så aggressive i rykke talenter op, uanset hvilken konsekvens (udover økonomisk gevinst for klubben) det måtte have for den enkelte spiller, så tænker jeg han lever i en drømmeverden.

At tage fra AaB af ideologiske årsager i forhold til hans arbejde har jeg dyb respekt for. Jeg ser det bare overhovedet ikke FCM som andet end endnu længere væk fra den ideologi som Figo i tråden her praktiserer, hvorfor jeg synes respekten falder lidt til jorden, og jeg undres over hvor meget han vil gå på kompromis med det der fik ham til at stoppe i AaB.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Dr. Holst
1. div
1. div
Geografisk sted: 9tuz baby baby

Indlæg af Dr. Holst » 26. okt 2024, 17:36

Så idag U19 besejre Horsens 3-2.
Der var chancer til mere, men godt arbejdet hjem til slut. Der var trætte ben ihvertfald.
Arnason på ve back fik 1.halvleg. Virkede lidt hæmmet i sit spil. Shinede ikke idag.
Diagne ve fløj havde muligheder mod de lidt tungere Horsensdrenge, men lykkedes ikke rigtigt idag. Udgik med mulig skade i 2.halvleg, så ikke alvorligt ud.
Dejligt at se at Horsens på trods af de har smidt 10mio i investering i deres u19 hold (havde 8 afrikanere med), ikke er bedre end os.

1.holdets trænerteam, og sportslige stab og en 4-5 spillere fra 1.truppen var med og kigge. Menno gik rundt til hver u19 AaB-spiller da kampen var slut og gav hånd og lidt råd -så lækkert at se.

U19 ligger nu nr 5 af 14 efter 8 kampe, men kan blive overhalet af AGF og FCM bagfra i denne runde.
Se stillingen her:
https://www.dbu.dk/resultater/hold/43_444524/stilling
Al den aktuelle mismod må kanaliseres over i en modstand som kan opbygge og understøtte det vi ønsker at AaB skal være igen og i fremtiden.
Bliv aktiv i https://fanforeningen.dk/alle-indlaeg/

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 27. okt 2024, 10:24

Omkring ungdomshold hørte jeg, at Amager United agtig satsede på 40% af spillerne skulle være fra 2.halvår. Netop for ikke at tabe de udviklingsmæssigt klejne.

Sådan en strategi ville påvirke resultaterne. Måske satser vi bare mere på januarbørn end december børn pt og får derfor bedre resultater end tidligere?
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Rams
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Rams » 27. okt 2024, 11:01

FlæskeFrank skrev:
27. okt 2024, 10:24
Omkring ungdomshold hørte jeg, at Amager United agtig satsede på 40% af spillerne skulle være fra 2.halvår. Netop for ikke at tabe de udviklingsmæssigt klejne.

Sådan en strategi ville påvirke resultaterne. Måske satser vi bare mere på januarbørn end december børn pt og får derfor bedre resultater end tidligere?
Det er nu ikke mit indtryk. Bertram Skovgaard, som vi hentede i B93, banker mål ind i øjeblikket og han er kun 17 år. Håber vi har fået så meget længde vi kan på hans kontrakt for han er vel det største “Home grown” angriber talent siden Kaufmann.
In verbis simus faciles

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Moen » 28. okt 2024, 16:43

FlæskeFrank skrev:

Gennemsnitsalderen på AaBs U19-hold er den 2. laveste i U19 Ligaen ifølge WyScout. Blandt de 9 spillere som ifølge Transfermarkt har fået mest spilletid i år, er 7 af dem førsteårs U19'ere. Nu er det heller ikke så afgørende for U19-spilleres niveau, om de er født i januar eller december. Det handler mere om hvor de er i deres vækst, men som oftest vil der være flere fra første kvartal end sidste kvartal i de ældste årgange, fordi relativt flere fra sidste kvartal er faldet/valgt fra i de yngre år, hvor spillere fra første kvartal typisk præsterer bedre. Men umiddelbart er hverken U15-, U17- eller U19-truppen i AaB særligt domineret af spillere med en stærkere fysik end sine jævnaldrende, sådan som jeg ser det. En del af årsagen til U19-holdets succes er formentligt noget så simpelt at AaBs U19-årgang med 2006+2007 er stærkere end den man havde med 2005+2006 sidste år. Og derudover har de fået en virkelig dygtig træner i Theis Larsen.

Mit umiddelbare indtryk er, at der ikke rigtigt er noget som tyder på, at AaB spiller resultatfodbold og/eller prioriterer tidligt udviklede spillere i ungdomsafdelingen. Jeg har ikke set alle de yngste ungdomshold og kender ikke spillernes fødselsdatoer, men ud fra det jeg har set og hørt er mange af AaBs ikke ret store. Christian Eriksen, som har været blandt de bedste på U17 i denne sæson, spillede primært U15 sidste år, selvom han var U17-spiller, fordi han var udfordret på fysik. Mads Bomholt er også sent udviklet og var markant mindre stærk fysisk end med- og modspillere i det meste af ungdomstiden.

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 28. okt 2024, 16:53

Moen skrev:
28. okt 2024, 16:43
FlæskeFrank skrev:

Gennemsnitsalderen på AaBs U19-hold er den 2. laveste i U19 Ligaen ifølge WyScout. Blandt de 9 spillere som ifølge Transfermarkt har fået mest spilletid i år, er 7 af dem førsteårs U19'ere. Nu er det heller ikke så afgørende for U19-spilleres niveau, om de er født i januar eller december. Det handler mere om hvor de er i deres vækst, men som oftest vil der være flere fra første kvartal end sidste kvartal i de ældste årgange, fordi relativt flere fra sidste kvartal er faldet/valgt fra i de yngre år, hvor spillere fra første kvartal typisk præsterer bedre. Men umiddelbart er hverken U15-, U17- eller U19-truppen i AaB særligt domineret af spillere med en stærkere fysik end sine jævnaldrende, sådan som jeg ser det. En del af årsagen til U19-holdets succes er formentligt noget så simpelt at AaBs U19-årgang med 2006+2007 er stærkere end den man havde med 2005+2006 sidste år. Og derudover har de fået en virkelig dygtig træner i Theis Larsen.

Mit umiddelbare indtryk er, at der ikke rigtigt er noget som tyder på, at AaB spiller resultatfodbold og/eller prioriterer tidligt udviklede spillere i ungdomsafdelingen. Jeg har ikke set alle de yngste ungdomshold og kender ikke spillernes fødselsdatoer, men ud fra det jeg har set og hørt er mange af AaBs ikke ret store. Christian Eriksen, som har været blandt de bedste på U17 i denne sæson, spillede primært U15 sidste år, selvom han var U17-spiller, fordi han var udfordret på fysik. Mads Bomholt er også sent udviklet og var markant mindre stærk fysisk end med- og modspillere i det meste af ungdomstiden.
Interessant.
Udfra de få kampe jeg har set med U19-holdet, så er der en bedre defensiv organisation nu end for bare 3-6 mdr. siden. Samson og Kjøller ser ud til at have fundet melodien som fast makkerpar centralt i forsvaret. Derudover har det hjulpet at få 2 dygtige offensivspillere op fra U17 (V. Møller og Skovgaard).
Anders Noshe bliver jeg nok aldrig klog på. Han må have et kæmpe efterslæb, idet han præsterer absolut intet.

ekni99
2. div
2. div

Indlæg af ekni99 » 29. okt 2024, 20:55

Det kan godt være at det står længere tilbage i tråden, men jeg spørger alligevel.

Hvad er grunden egentlig til at AaBs akademi er gået fra fire stjerne i perioden 22-24 til 3,5 stjerner i perioden 24-26 og faldet fra en 6. plads til en 11. plads?

https://www.dbu.dk/nyheder/2022/maj/tal ... -stjerner/

https://www.dbu.dk/nyheder/2024/maj/46- ... ngslicens/

raekkeettre
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lars Thomsen

Indlæg af raekkeettre » 29. okt 2024, 21:25

ekni99 skrev:
29. okt 2024, 20:55
Det kan godt være at det står længere tilbage i tråden, men jeg spørger alligevel.

Hvad er grunden egentlig til at AaBs akademi er gået fra fire stjerne i perioden 22-24 til 3,5 stjerner i perioden 24-26 og faldet fra en 6. plads til en 11. plads?

Jeg tror vist jeg hørte på et tidspunkt, at de skulle havde været heldige med at få 3,5 i 2023 da de skulle uddele stjerne til de næste 2 år. Alt blev smadret endnu mere under IAO, Krogh og Bælum end det allerede var. Men De har fået styr på det nu, og de skulle vist være ret tæt på 4,5 når vi får besøg igen i 2025 for bedømmelse i perioden 26-28.

ekni99
2. div
2. div

Indlæg af ekni99 » 30. okt 2024, 08:57

raekkeettre skrev:
29. okt 2024, 21:25
ekni99 skrev:

Jeg tror vist jeg hørte på et tidspunkt, at de skulle havde været heldige med at få 3,5 i 2023 da de skulle uddele stjerne til de næste 2 år. Alt blev smadret endnu mere under IAO, Krogh og Bælum end det allerede var. Men De har fået styr på det nu, og de skulle vist være ret tæt på 4,5 når vi får besøg igen i 2025 for bedømmelse i perioden 26-28.
Ok det lyder godt.

Martino1
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Winsnes

Indlæg af Martino1 » 1. nov 2024, 15:10

Spændende at Mads Samson også er udtaget til U-18 landsholdets kommende kampe midt i november.
Nogen der kan sætte lidt flere ord på ham?

kjeldgaard12
Junior
Junior
Favoritspiller: Ib Simonsen

Indlæg af kjeldgaard12 » 2. nov 2024, 22:44

Mads Samson hentet i FCK...måske en ny Otoa

Brugeravatar
Hajen
Allstar
Allstar

Indlæg af Hajen » 3. nov 2024, 01:00

raekkeettre skrev:
29. okt 2024, 21:25
ekni99 skrev:

Stemmer meget godt med, hvad jeg hører fra familiemedlem inside i en af FC klubberne, og 4,5 er vist toppen p.t. - iflg ham har ingen højere score.
Refererer kun uden at fakta-tjekke - er der nogen der scorer top scoren 5 ?

Der er åbenbart rigtig mange ting, der er i spil, når scoren gives - uddannelsesplaner, logistik, tilgængelig fys mm, så håber at @moen og andre med dejligt kendskab til akedemiet vil hjælpe mig her
"He’s a former gambling addict who earned the nickname “Casino Jimmy” back in Denmark, and he still has the occasional smoke after training. In short, he’s human"

Brugeravatar
Moen
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Moen » 3. nov 2024, 01:29

Hajen skrev:
3. nov 2024, 01:00
Stemmer meget godt med, hvad jeg hører fra familiemedlem inside i en af FC klubberne, og 4,5 er vist toppen p.t. - iflg ham har ingen højere score.
Refererer kun uden at fakta-tjekke - er der nogen der scorer top scoren 5 ?

Der er åbenbart rigtig mange ting, der er i spil, når scoren gives - uddannelsesplaner, logistik, tilgængelig fys mm, så håber at @moen og andre med dejligt kendskab til akedemiet vil hjælpe mig her
FCK, FCN og FCM fik 5 stjerner ved seneste tildeling.
Brøndby og OB fik 4,5.
Lyngby og AGF fik 4.
Resten af ligaklubberne fik 3,5.
Billede

kjeldgaard12
Junior
Junior
Favoritspiller: Ib Simonsen

Indlæg af kjeldgaard12 » 7. nov 2024, 08:50

Løse tanker om unge spillere der nogle gange ikke har tålmodighed

Theo Sander står på FCK's U19 og er Danmarks dyreste u19 målmand. Om lidt bliver han for gammel til u19 og bliver sikkert lejet ud.
Bertil Grønkjær står som u17 målmand på AaBs u19....mon Bertil har tålmodighed og venter på chancen i AaB og med tid overhaler Theo?

Brugeravatar
KongGulerod
Landshold
Landshold

Indlæg af KongGulerod » 24. nov 2024, 22:05

On a positive note: Både U17 og U19 slog ÅGF i går.

Er der i øvrigt nogen der ved, hvorfor AaB er stoppet med at uploade højdepunkter fra ungdomskampene?

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 25. nov 2024, 08:34

Næste licensrangering er i foråret 26'? Eller hvordan?
Har tyskerne meldt noget ud ift ambitionen her? Det må være en ambition at få minimum 4 stjerner, og som en start mase os op i top-5 på DBUs liste.

Besvar