Nej da. Det er jo ikke en ærlig samtale mellem to kammerater. Det er virksomhedskommunination. Herunder damage control og crowd pleasing.EINHILL skrev: ↑28. maj 2025, 12:09R Rosenberg skrev: ↑28. maj 2025, 11:56Han siger da ikke, at de vil foretage nogen justeringerne. Det er da den fortolkning af det sagte.EINHILL skrev: ↑28. maj 2025, 10:54Spot on!Hanga skrev: ↑28. maj 2025, 10:36For mig at se virker stormen lige nu ikke særlig velovervejet, og kravene til ejerne virker urealistisk.haghdk skrev: ↑28. maj 2025, 09:40Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg er også bekymret. Men SSE22 er nødt til at komme ud af klubben. Jeg kan ikke se andre måder end ved at presse dem så meget, at de begynder at frygte for deres investering.Hanga skrev: ↑28. maj 2025, 09:30Vi står et ekstremt bekymrende sted lige nu og jeg er for første gang begyndt at frygte at det ender fuldstændig lige så grelt for AaB som det gjorde i Esbjerg. Når klubbens fans og sponsorer på denne måde begynder er at modarbejde ejerskabet og dermed også klubben så er der ingen tvivl om at vi i hvert fald ikke har ramt bunden endnu. SSE22s projekt er soleklart, de SKAL have skåret så meget ind til benet at de kan få en rentabel forretning ud af deres investering pba. de salg af unge spillere vi kan komme til at lave. At omsætningen nu styrtdykker kommer kun til at gøre spareøvelsen større og den smule solidaritet og samarbejde der har været med fanbasen må befinde sig på meget tynd is.
Jeg siger ikke at jeg er modstander af de aktioner der er lavet, men jeg føler omvendt heller ikke at SSE22 virkelig har været så slemme at det er værd at brænde klubben ned for - for det er jo lidt den vej vi er på vej nedad. Uagtet at man føler at de bruger den begrænsede økonomi der er forkert (for mange i staben, konsulentydelse mv.), at de har været inkompetente i deres rekruttering, og man føler at de til tider ikke har handlet ordentligt overfor "gamle AaB'ere", så har deres strategi og indgangsvinkel og strategi trods alt været langt mere professionel og respektfuld end den man så tilsvarende fra det amerikanske ejerskab i Esbjerg og lign. cases.
Jeg ser bestemt også gerne AaB på andre hænder, mest af alt fordi jeg ser at vi får behov for yderligere kapitalindskud, men vi aner ikke hvem det er vi kæmper for pt. Personligt synes jeg at ham Saabye griber sin bejlen helt forkert an ved at puste sig op allevegne, og hvis de gerne vil have os andre med, skylder de at fortælle mere om hvem de er og om deres ønskede projekt med AaB.
De kører det fuldstænding forkert. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg efterhånden har hørt Jan Peters sige at de har lavet fejl, men jeg har endnu ikke hørt hvad SSE22 så vil ændre i deres tilgang. Jeg tror nemlig ikke de vil ændre noget. Jeg er bange for at de VIL have deres model til at virke og at de ikke rokker sig på det område og det vil komme til gøre det endnu værre for os.
Jeg savner også at se hvad andre investorer kan tilbyde. Jeg håber dog, at de forskellige interesserede grupper der skulle være har så meget self-awareness at de ved hvad der kræver af kapital og kun henvender sig hvis de vitterligt har det.
Lidt sort/hvidt stillet op er der 3 veje for AaB rent økonomisk
1) SSE22 strategien (sparemodellen)
AaB skal blive en rentabel forretning med det udgangspunkt vi har, dvs. vi er nød til at få nedbragt vores udgifter så det bedre matcher vores driftsomsætning. Herudover skal der investeres mere i akademiet og unge spillere da mange spillersalg er nøglen til at få overskud og til vækst. Det er den lange, kedelig vej der nok betyder at AaB i en periode må være en divisionsklub. Der skal bygges langsomt op som f.eks. Silkeborg og Viborg har gjort det.
Vi kan så helt med rette diskutere hvor godt SSE22 er kommet igang med dette, det er her min absolut største anke overfor dem ligger. Jeg har virkelig mistet troen på deres evner - men at jage den ud med høtyve og med en fortælling om at de har smadret klubben synes jeg ikke er fair.
2) Den historiske strategi
AaB bliver ved med at have et for højt udgiftsniveau til deres førstehold og kun ved store spillersalg kan man gå i 0. Man er dybt afhængig af at ejerne løbende laver kapitalindskud for at holde driften kørende. De investeringer man laver, laver man hovedsageligt i førsteholdet i stedet for at lave langsigtede investeringer i f.eks. akademiet.
Det er jo sådan vi har kørt i rigtig mange år. En økonomi der ikke hænger sammen og hele tiden med det korte lys på ift. hvordan vi bruger vores penge. Det er f.eks. den strategi folk appellerer til når man siger at AaB skulle have investeret lidt mere i førsteholdet nu her for at undgå nedrykningen som er dyrere - det er jo korrekt men det er også kortsigtet.
3) Investering til sportslig succes (Benham modellen)
Vi får nye ejere der er klar til at smide 300 mio. kr. i AaB for virkelig at lave et stort sats hvor vi investerer tungt både i førsteholdet og i fremtiden (akademiet). Målet er at bide sig fast i toppen i dansk fodbold og dermed øge sin driftsomsætning på denne måde, ligeledes medfører succesen at vi kan sælge vores spillere meget dyrere.
Det er jo modellen vi alle håber på, men findes de ejere derude? Det er der nok ikke mange der tror på. Det virker så bare til at folk bebrejder ejerskabet for ikke at følge den historiske strategi med at fortsætte et overforbrug i førsteholdet af hensyn til næste sæson - i stedet for at tænke 5 sæsoner frem.
Det mest realistiske er at der er nyere ejere der er klar til at følge hovedpunkterne i SSE22 strategien men forhåbentlig kan udføre det langt bedre, altså få meget mere ud af de få penge der er, og samtidig virke mere investeret og forankret i AaBs lokale identitet.
Jeg vil dog tilføje, at Jan Peters selv har erkendt at de har begået fejl i forbindelse med sammensætningen af truppen ift alder/erfaring.
Det siger trods alt, at man har lært noget og vil foretage de retter justeringer.
Nepo-babyen siger jo absolut intet.
Nej, det skriver jeg heller ikke at han siger, men det er da logisk at hvis man erkender sine fejl, så vil man undgå de samme fejl i fremtiden.
Ellers havde man jo ikke erkendt at man havde lavet fejl, men bare fastholdt samme kurs.
De siger jo også, at de ikke skyder flere penge i.
Hvordan synes du, det regnestykke ser ud?