Utroligt at der endnu ikke er startet en kamptråd. Debatsiden er godt nok ikke hvad den har været, men måske det afspejler denne kedelige halvsæson. For mit vedkommende virker dette forår som et stort antiklimaks i forhold til sidste sæsons overlevelseskamp, hvor hver eneste kamp var livsvigtig. Det er selvfølgelig rart at AaB ikke igen er impliceret i en drabelig nedrykningskamp, men ret beset består dette forår af 15 træningskampe hvor der ikke er det store på spil for AaB. Måske dette faktum er medvirkende forklaring til det meget pauvre aktivitetsniveau på debatsiden...
Tilbage til kampen i morgen. AaB har det traditionelt meget svært i Parken, hvilket sikkert også bliver tilfældet i morgen aften.
Kampen i Parken mod de forsvarende mestre og aktuelle førerhold
FC København bliver naturligvis meget svær. Objektivt set handler det vel kun om hvor stort AaB taber
Angående selve kampen forventer jeg at FCK bliver spilstyrende og trykker AaB i bund. Det er et scenarie der er set mange gange når AaB har gæstet Parken. Det er ca. 5 år siden AaB sidst har sejret i Parken, hvilket er med til at understrege det aktuelle styrkeforhold mellem de 2 klubber. Jeg synes desværre at AaB i mange år har haft en tendens til at spille meget defensivt/afventende på udebane mod topholdene. Det kan gå hvis holdet har en superdefensiv og er skarpe på omstillinger, men det er ingenlunde tilfældet for AaB.
I det etablerede spil er fck gode til at sætte deres backs samt angribere i scene. Det er derfor afgørende at AaB er meget aggressive og presser fck hårdt. Det er ikke ligefrem en stil AaB plejer at praktisere, men det er afgørende at gøre det i morgen hvis der skal opnås et godt resultat. Benhård fight kombineret med professionelle frispark er nøglen til et godt resultat. Hvis det på den konto koster 10 advarsler vil det ikke gøre noget som helst (så længe det ikke koster udvisninger)!
Et andet muligt scenarie for morgendagens opgør er at FC København overlader meget af spillet til AaB, da de udmærket er klar over hvor ufarlige vi er. FC København er meget stærke på omstillinger, der bliver et andet afgørende punkt at få neutraliseret. Derudover er fcks backs meget offensive, hvilket giver mange modstanderhold store problemer. Endelig er fck uhyggelig gode i luftspillet ved hjørnespark/frispark. Her ser jeg virkelig et kæmpe problem.
Mange har rost de unge spillere (Helenius, Nicolai, Wichmann, Kusk, Ahlmann og Lucas) og de har da også gjort det udmærket. Men hvis vi ser mere faktuelt på det har holdet stadigvæk store problemer med at skabe oplagte målchancer i åbent spil!
Nogle gange kan jeg blive i tvivl om holdet overhovedet træner afleveringsspil ude på Hornevej... Men som andre debattører har fremhævet så er holdets helt store akilleshæl det dårlige tekniske niveau pga. de centrale spilleres elendige teknik (KEP, Lasse, Patrick, Augu, Würtz og Curth).
At skabe målchancer i åbent spil har været et problem i årevis og er stadigvæk et kæmpe issue. Nu er holdet bestemt ikke hvad det har været, men det er alligevel en problemstilling der er trænerens ansvar...
I forhold til startopstillingen håber jeg på følgende AaB line up til kampen:
N. Larsen
P. Kristensen - KEP - Lasse - Ahlmann
Dalsgaard - Würtz - Augu - Due
Curth - Helenius
Bænk: Carsten Christensen, Nicolas G., Wichmann, Kusk, Lucas, Nicolai Thomsen, Kayke og Rolf Toft.
Jeg har taget udgangspunkt i det formodede scenarie for kampen, hvor en stærk defensiv samt giftige omstillinger bliver nøgleord. Jeg har derfor fravalgt Kusk, Wichmann, Lucas og Dalsgaard (som højre back). Jeg formoder at fck bliver spilstyrende og trykker os i bund, det er derfor vigtigt at satse på mere defensive spillere. Dalsgaard har store problemer defensivt når han spiller højre back, det vil virkelig være et kæmpe sats at lade ham spille den position. Patrick er bestemt ikke en særlig god back, men defensivt er han bedre end Dalsgaard.
På midtbanen har jeg fravalgt den unge trio Wichmann, Kusk og Lucas. De fylder simpelthen for lidt defensivt, jeg tror at vi vil blive kørt over hvis de spiller fra start. Derfor har jeg valgt Dalsgaard som højre midt samt Due som venstre midt da de er bedre defensivt.
Spillere som Kusk og Lucas kan så blive indskiftet i løbet af 2. halvleg når der formodentlig skal jagtes et resultat.
Jeg har ikke helt overblik over skade/karantæne situationen hos fck.
Men jeg prøver alligevel at line en formodet fck opstilling op:
Wiland
L. Jakobsen - K. Stadsgaard - Sølvi Ottesen - P. Bengtsson
C. Bolanos - Claudemir - Grinheim - B. Oviedo
C. Santin - Damen
Sikke en startformation, det bliver virkelig svært. Jeg håber på en mirakuløs AaB sejr, men realistisk set tror jeg at vi taber 3-0.