thomasjn skrev:
Det virker lidt imod klubbens (og dine?) værdier at snakke om spillere som varer på lager.
Grunden til at du får opfattelsen af, at jeg ser spillerne som en ting er, at der er penge involveret. Derfor drejer det sig om at få det bedste til den billigste pris.
Men nuvel jeg kan da også lave metaforer. Lad os sige, at du har en vigtig maskine som producerer det der skaber værdi i din virksomhed. Lad os sige, at de dele der pt. sidder i maskinen ikke er særligt robuste, hvilket fører til hyppige nedbrud og derved værditab. Du ved, at du ved en klog men dyrere og lidt risikabel investering som du har råd til kan få meget mere ud af din maskine ved at investere i nogle robuste dele. Dels taber du færre penge ved nedetid og du opnår mere på kortere tid.Endvidere ved du det er bedre at investere i nye dele mens tid er fremfor at vente på maskinen bryder sammen og det bliver meget dyrt at få den igang igen. Så er det vel dumt at nøjes med de billige dele bare fordi man er nærrig.
Jeg ville aldrig udskifte en maskine før jeg har haft en smed eller en elektriker til at kigge på sagen. Hvis han råder mig til at købe nyt, vil jeg se på, hvad behovet er, og det vil jeg handle efter, selvfølgelig med økonomien som en vigtig medspiller.
Men det kan bare ikke sammenlignes med AaB's mandskabssituation. Her er der nogle grunde til at man ikke skal købe overdrevent ind. Det er ganske klart for mig, at hver gang AaB spiller, udvikler de yngste spillere sig en lille smule. Når sæsonen her er slut, har Blåbjerg spillet mere end 60 kampe på ligaholdet. Han er trods sin unge alder en erfaren spiller, der sagtens kan passe ind i AaBs forsvar, specielt fordi han er er ok i hovedspillet, og han er venstrebenet. Det er simpelthen en gave at kunne kaste ham ind, akkurat som det var en gave at kunne smide Thelander ind i stedet for Lasse Nielsen, og Kasper Pedersen ind i stedet for Thelander. Vi får et stortalent op fra U19 og finder endnu et talent et eller andet sted. Så er arvefølgen ved at være sikker. Der er jo slet ingen garanti for, at vi får jackpot via nyindkøb. Vi risikerer under alle omstændigheder, at en ny forsvarer bliver overhalet inden sæsonstarten af Blåbjerg. Hvis jeg var Allan Gaarde ville jeg snakke med Blåbjerg. Sige til ham at vi vil satse på ham, men at forudsætningen er, at vi kan få en kontraktforlængelse. Så er den ged barberet, og vi vil overhovedet ikke blive svækket.
Det får mig i øvrigt til at tænke på, at alle dem, der har sabler Kenneth Emil ned, de ser ham pludselig som en Gud, nu han forsvinder ud af klubben, som de så længe har ønsket. Pludselig er han nærmest uerstattelig.