Hmm, jeg må indrømme, at jeg er lidt forvirret over, hvad det egentlig er, du mener. Du bruger meget energi på at argumentere for, at Ultras'ene er nogle fjolser, som med deres fanatisme er direkte destruktive i forhold til at støtte op om fck. Det er jo et helt legalt synspunkt. Men jeg synes at fornemme, at du samtidig mener, at lignende fanatiske fans - fx af AaB - er noget helt andet og mere gyldigt og reelt?Bech skrev:Jeg har i de seneste dage med interesse fulgt med i debatten blandt FCK fans angående de sanktioner som Parken Sport og Entertainment har lagt ned over deres stemningstribune. Her har de fået frataget halvdelen af tribunen, capotårnet, PA-anlæget samt fået lukket den uofficielle merchandisebod hvor Urban Crew tjente deres skillinger med stor succes. Desuden blev der til dagens kamp imod Shamrock Rovers også nedlagt forbud imod uofficielt merchandise såsom hættetrøjer som man ikke måtte bære, samt stickers som man ikke måtte medbringe.
De her sanktioner synes at være en reaktion på tildels de organiserede lysshows som Urban Crew stod for på udebane sidste sæson, men også de enkelte lys som blev brugt på hjemmebane hen imod sæsonens slutning. I Parken har lys ellers traditionelt været sjældne, da de selveproklamerede ultras, Urban Crew, har haft aftaler med Parken om at undgå dette.
Der er naturligvis kæmpe splid imellem FCK fans på grund af dette i øjeblikket. Groft sagt er de delt op i to lejre. De såkaldte "uofficielle ultras" kontra mere almene fan. De "uofficielle" mener at blus ild og røg er for stor en del af deres kultur til at det kan opgives og desuden er de jo ultras og vil ikke lade Parken Sport og Entertainment bestemme over dem, da de jo er vilde ultras og derfor modkultur. Modsat er der så den almene fan, som forsøger at finde et kompromis hvor der er de bedste muligheder for at støtte holdet. Man kan så sætte spørgsmålstegn ved hvor stor en del af deres fankultur det egentligt er. Som firma grundlagt i 1994 har blus jo stortset altid været ulovligt og det kan derfor ikke sammenlignes med eksempelvis vores egen tradition for brugen af blus på tribunen.
Midt i det hele gemmer der sig, for mig at se, en identitets krise for dele af de Københavnske fans. De såkaldte ultras, der støtter firmaet PSE, har med deres påtagede indentitet gjort sig selv skadelig over for deres formål. Nemlig at støtte firmaets fodboldspillere. Fordi de kalder sig ultras og derfor mener at romerlys er en vigtigt del af deres kultur bliver de nu sanktionerede og får ødelagt deres muligheder for at støtte pengemaskinen PSE. På samme tid har de også et problem med det grundlæggende spørgsmål omkring hvad det egentligt er de støtter. Som mange FCK fans har skrevet på Sidelinjen, så støtter de FCK, men ikke PSE delen. Men hvad er det for en del af PSE der egenligt er FCK? Pt. oplever de at alle er imod dem, derfor virker det til at den del af PSE de støtter bliver mindre og mindre og kommer muligvis helt ned til udelukkende spillerne. Som det også er blevet formuleret på Sidelinjen (som iøvrigt er et forum meget magen til debatsiden). Spillere, der skiftes ud fra sæson til sæson. Dette passer naturligvis ikke hvis du spørger de fanatiske FCK-fans, da spillerne jo blot er lejesvende etc etc. Den jargon kender vi godt.
Min pointe er at de støtter sig selv. De elsker at være ultras, de elsker at være umulige, de elsker at være modkultur. Dette skyldes manglen på egentlige rødder i København, ægte værdier og traditioner. Dette lyder muligvis som en romantisering af den moderne fodboldverden, men ikke destro mindre så er det for mig at se hele problemet for de Københavnskefans. De har bildt sig selv ind, at der under PSE er et eller andet klubagtigt, som de kan kaste deres ellers udemærket støtte og kærlighed på. Men når alt kommer til at, så er de ikke andet end plastik og derfor har de brug for noget andet også at elske og valget er faldet på deres kultur. Desværre er fankultur kun berettiget når der er en klub at elske og det er hele den Københavnske fanscenes Achillessene og for mig en glimrende grund til at afsky deres fans..
PS.: Når jeg en dag har bedre tid (og lyst), så finder jeg gerne citater fra ledende UC medlemmer samt andre FCKfans, bestyrelsesmedlemmer fra FCK og lignende til at begrunde den her tese. Indtil da må det stå alene uden dokumentation.
Altså at bare fordi, du mener, FCK er en plastik-klub, så er deres tilhængere også plastik-fans, hvilket gør deres fanatiske støtte direkte afskyelig.
Jeg må til det sige, at jeg ikke kan se nogen som helst forskel på den fanatisme, der omgiver fck med den, der omgiver AaB, Brøndby eller andre klubber. Alle steder er der en fodboldklub, som har nogle tilhængere, der mener, støtten og opbakningen skal være en del vildere og mere fanatisk, end andre fans mener. At det ene "firma" støtter fck og det andet AaB afhænger for mig at se mere af tilfældigheder. Var gutterne fra Copenhagen Casuals og Ultras og hvad de ellers hedder, født og vokset op i Odense, havde de støttet OB med samme fanatisme. Og omvendt.
Så jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen?