Buzz Killington skrev: ↑28. mar 2021, 00:02
Legum Magister skrev: ↑27. mar 2021, 23:11
Ibiza Polar skrev: ↑27. mar 2021, 20:27
Legum Magister skrev: ↑27. mar 2021, 14:59
R Rosenberg skrev: ↑27. mar 2021, 09:43
Burde denne trup ikke være bedre end Randers'? Eller Sønderjyske?
Bedømt på individuelle kvaliteter, så jo; men spillerne i Randers og SønderjyskE har over en bred kam en dimension, som er helt fraværende hos spillerne i AaB - De har hjerte og mandsmod. Randers og SønderjyskE har generelt set ikke spillere, som slår op i banen, når det gør ondt; men derimod spillere, som udmærket ved, at det kræver hård fight og viljen til at løbe til man smager blod, og om nødvendigt save en modstander midt over, hvis man skal begå sig i Superligaen. AaB har, beskrevet i en grov generalisering, godtvejrsspillere, som har brug for deres curlingmødre, så snart de møder modstand.
Jeg er helt sikker på, at der sidder Randers-fans og SønderjyskE-fans, der udtaler præcis det samme om deres hold. Randers har været et point bedre end os i foråret. SønderjyskE har været ringere, så måske er det ikke lige nu, at man skal hive dem frem som de gode eksempler. SønderjyskE som i øvrigt spillede en ynkelig kamp mod os, hvor vi rent faktisk slog dem på vilje og indstilling - ikke teknisk fodbold.
Men derudover så er der også forskel på spillestil. Vi vil gerne spille teknisk (eller det forventer klubben og fansene af holdet), og når det så ikke sidder i skabet, ja, så ser det sgu tit ynkeligt ud. Randers og SønderjyskE skal spille mere simpelt og fysisk. De har et helt hold, der er samlet om, at de skal spille mere simpelt, direkte og fysisk - og de har gjort det i årevis - og derfor ser det aldrig helt vildt håbløst ud, når de ikke helt rammer dagen - i hvert fald ikke for os, som ikke ser dem spille hver runde.
Vores største udfordring er, i mine øjne, at klubben har defineret en spillestil, som vi nu er i gang med at bede den 3. træner om at komme med sit bud på. Da han så ikke har fået det til at spille efter et par kampe, så ændrer vi fokus, fordi vi skal have nogle point - NU. Vi har brug for kontinuitet. Det er ikke sikkert, at Cifuentes er den rette til at forløse potentialet i klubben, men jeg tror simpelthen ikke, at det hjælper noget som helst at skifte ham ud endnu.
Rykker vi ned - eller ender tæt på at rykke ned - så er det altså i lige så høj grad spillerne, der skal se indad. Der er alt for meget potentiale i den her trup til at det overhovedet skal blive relevant. Jeg håber, at Cifuentes sætter alle sejl ind på at perfektionere sin spillestil, at vi overlever uden frygt, og at han og spillerne kan få ro.
Jeg er enig i, at der er en fundamental forskel i, hvad AaB og klubbens tilhængere forventer, og hvad klubber som Randers og SønderjyskE og deres respektive tilhængere forventer, når det kommer til spillestil. AaB har en selvforståelse, der kræver, at der spilles teknisk god fodbold. Det udelukker bare ikke, at man samtidigt finder 11 spillere med rygrad, så man ikke falder fuldstændig fra hinanden, når man møder lidt modgang.
Jeg tror heller ikke, at det vil være løsningen at afskedige Cifuentes; men man er nødt til at få gjort curlingbørnene i truppen klart, at det her er alvor. De er professionelle fodboldspillere, ikke i skånejob, og der skal ydes en indsats, også når spillet ikke fungerer og når solen ikke skinner og når dommeren er dum og når modstanderne tackler igennem og når mor ikke kan redde en fra vejr/dommer/modspillere. Normalt vil der i det interne hieraki være spillere, som går forrest og lægger linjen; men det er svært at se, hvem det skal være i den nuværende trup (særligt når spillere som Lucas Andersen og Kasper Kusk selv er så langt fra at være alfahanner, som tænkes kan) måske Hiljemark; men det kræver nok at han kommer til at spille kontinuerligt.
Jeg kan ikke få øje på evidens for at det
fede er tilfældet. Jeg ser masser af spillere der er villige til at løbe og kæmpe for sagen. Jeg ser nærmere nogle spillere med et mentalt underskud. Dvs. rådvilde spillere med gode tekniske færdigheder, som alligevel ikke formår at ramme en medspiller på 10 meters afstand, eller spillere der tager mange helt forkerte løb i kampene. Og den slags løser man altså bare ikke ved at tale alvorord til spillerne. Den slags løser man ved som træner at have et tydeligt koncept der virker, og ved at kommunikere det med stor tydelighed. Og ud fra den sidste
ufede del af dit indlæg tænker jeg vi er enige om løsningen. Det handler først og fremmes om trænere med et tydeligt og brugbart koncept som kan kommunikere det ud til spillerne, men derudover om at have spillere der i kampens hede kan gå forrest. Enten ved at dirigere spillerne rundt på banen (Hilje), eller, ved at have et spillemæssigt overskud der tager presset fra medspillerne (Lucas).
Hvis du dermed mener, at man bør afskedige Cifuentes, bliver vi ikke enige Buzz. 4 trænere på et år giver ingen mening, og det eneste vi egentlig har lært om Cifuentes er, at han ikke er en brandslukker. Om han vil være i stand til at få implementeret sit spilkoncept og om dette vil få succes, er det alt for tidligt at drage nogen definitiv konklusion om på nuværende tidspunkt.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg har meget svært ved at se, at AaB's spillere har vist den rette indstilling i modgang. Jeg er enig i, at de ofte fremstår rådvilde, når spillet ikke fungerer, og alibiaflevringer og fejlafleveringer står ofte i kø; men jeg mener bestemt ikke, at de har gjort det nemmere for sig selv, ved at lade sig kyse af mere kontantspillende hold og slå op i banen, når fight ellers er allermest påkrævet. Noget af dette er muligvis alene et spørgsmål om perception, og hvilket indtryk holdet efterlader, for der har været kampe, hvor det spillemæssige har været så elendigt, at det næppe ville have hjulpet, om så spillerne havde kæmpet som berserker. Manglen på fight efterlader dog et indtryk af at man ikke blot har spillet en elendig kamp; men at man også enten har opgivet i modløshed, eller at man dybest set er ligeglad, hvilket alt andet lige er et værre indtryk at være efterladt med som tilskuer; end hvis holdet havde gjort alt hvad de kunne; men blot havde tabt til en bedre modstander.
Hovedet skrev: ↑27. mar 2021, 23:55
Bliver det ikke bare sådan en masse løse floskler - "kæmpe til sidste blodsdråbe"? Er der noget som helst, der tyder på, at AaBs spillere ikke "kæmper"? Hvor stor er sandsynligheden for, at man er blevet professionel fodboldspiller i landets bedste række med en fesen indstilling? Rykkede Hobro ned i fjor grundet dårlig indstilling?
I øvrigt er det betegnende, at AaBs mindst slemme kamp i denne sæson blev afviklet på en pløjemark i Vejle, hvor jeg så halvdårligt fodbold på en heldårlig bane med fuldt engagerede spillere. Men der var sgu ingen, der ikke "kæmpede".
Sandheden er den mere ubehagelige, at AaBs spillertrup ikke er særlig god, hvilket er ekstra uheldigt, da vi samtidig har en ny og rådvild træner. Jeg kan ikke se, at vores hold skulle være blot marginalt bedre end OB, Sønderjyske, FCN og Randers.
Floskler og klicheer er floskler og klicheer af en årsag... Og nej, jeg mener bestemt ikke, at AaB's spillere har vist nok fight - skræmmeeksemplet er pokalfinalen mod SønderjyskE, hvor man nærmest skal være lykkelig for blødningerne på lægterne, der kunne tage fokus væk fra, hvad der ellers var en pinagtig indsats, krydret med en anfører, der forlod banen i tårer, hvilket næppe var befordrende for de øvrige beta-gamma-delta-eller hvor langt ned i det græske alfabet man nu skal-hanners tro på at slaget kunne vendes. Holdet mangler en indpisker, der kan løfte moralen og være støtte for de yngre spillere. Om Hiljemark kan påtage sig den rolle må tiden vise; men det kræver nok, at han kommer til at spille mere regelmæssigt.
Hobro er for mig at se en falsk ækvivalens at bringe på banen, da de alene levede på fight og gejst, og spillemæssigt ikke var i nærheden af det niveau, som man med rette kan forvente af spillerne i en AaB-trup, herunder den nuværende.
Kampen mod Vejle var for mig ikke bevis på, at AaB formår at kæmpe; men derimod blot, at Vejle er et endnu dårligere hold; end AaB, og at det teknisk mindst dårlige hold drog fordel af en bane, som ganske enkelt ikke burde have været godkendt til Superligafodbold.
AaB har bestemt store kvalitetsmæssige mangler; men mand for mand vil jeg dog vove den påstand, at man er klart bedre end både SønderjyskE og Randers. OB og FCN - som jeg i øvrigt ikke mener at have draget sammenligninger med i denne debat - er en anden sag. FCN har masser af talent; men lader til at have accepteret en rolle som opfostringsklub, hvor spillerne er på gennemtræk, hvilket sammen med den meget lave gennemsnitsalder giver udsving på grund af manglende kontinuitet. OB vil jeg mene er nogenlunde på niveau med AaB når man sammenligner trupperne; men har underpræsteret værre end AaB siden deres 3 sølvsæsoner, og har samtidigt været skamskudt af en håbløs ledelse, der med to - reelt set tre - fyringer af Michelsen har formået at overgå AaB's farce af en håndtering af Per Westergaard for snart et kvart århundrede siden.