Krisen og nedrykningsspøgelset - mest for bitre debattører

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: Krisen og nedrykningsspøgelset - mest for bitre debattører

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 12:27

jonas386 skrev:
28. mar 2021, 12:13
Og så håber jeg at vi næste gang sigter højere end norsk bundfodbold, uanset at vi har haft held med Kent og Hamren. Klubberne 12-16 i den norske liga er som niveauet lige under de tre stærkeste hold i 1. division, men der henter vi sjovt nok ikke det meste af vores sportslige stab.
Vores 2 mest succesfulde trænere er hentet med baggrund i nøjagtig samme historie.

Niels Frederiksen - floppede i Esbjerg, succes i Lyngby.
Ståle Solbakken - Hentet hos et norsk divisionshold
David Nielsen - Fyret hos en norsk midterklub. Succes i Lyngby.

Der er ingen af dem der er hentet hos store klubber i hverken Norge, Sverige eller Danmark.
Med andre ord er det fuldstændig irrelevant, hvor trænere kommer fra. Langt de fleste dygtige toptrænere i DK hentes internt, med baggrund i spillerkarriere, eller fordi de har et trænertalent.

Der er ingen garanti for at man kan lykkes, trods en flot baggrund. Se bare på Henrik Pedersen, som alle i DK var oppe at støde over pga. hans Red Bull-baggrund. Storfloppede i Tyskland med et Braunschweig-hold som spillede rædselsfuld fodbold, og klarer sig meget middelmådigt med Strømsgodset.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2021, 12:33

jonas386 skrev:
Julgranen skrev:
28. mar 2021, 12:05
baresi skrev:
28. mar 2021, 11:53
men hvis Cifuentes point mæssigt kommer i problemer så er det ikke hysteri - så er det strategisk, at AaBs røv skal reddes. Sådan fungerer virkelighen jo også og specielt i sportens verden. Han har jo heller ikke Al tid til rådighed før man skal kunne se forbedringer. Og med al respekt - vi halter efter pt.
Strategisk er det en falliterklæring, hvis AaB lander på 4 trænere på én sæson, og bestyrelsen har slået ind på en ny kurs, som man så ikke tør følge til dørs.
Såvidt jeg kunne se, fik både Friis, Wieghorst og Kent Nielsen lang snor, trods at de havde lignende dårlige resultatstimer. Derfor er jeg uenig med dig. Cifuentes skal som minimum have en hel opstart, til at fintunet spillerne.
Vi kan ikke blive ved med at famle i mørket. Enten giver man Cifuentes mere tid, eller også efterlader AaB's bestyrelse sig selv midt i skudlinjen.
I både tilfældet Friis og Wieghorst ville jeg ønske at bestyrelsen var trådt ind meget tidligere end tilfældet var. Problemet er ikke at folk som Friis eller Wieghorst fik for lang snor, omend Friis gik selv. Problemet var at de fik jobbet i første omgang, og dernæst var det et problem at de havde så lang snor som tilfældet var.

Og så synes jeg ikke det giver mening at snakke om 3-4 trænere på en sæson. Feher var en midlertidig løsning efter at Friis måtte stoppe med kort varsel. Vi har haft to cheftrænere i denne sæson; Friis og Cifuentes. Feher har ikke fået jobbet og derefter blevet fyret for dårlige resultater.

Og så håber jeg at vi næste gang sigter højere end norsk bundfodbold, uanset at vi har haft held med Kent og Hamren. Klubberne 12-16 i den norske liga er som niveauet lige under de tre stærkeste hold i 1. division, men der henter vi sjovt nok ikke det meste af vores sportslige stab.
Hvilke mulige, realistiske trænere er det du mener vi skulle have hentet i stedet? Det kan gøre alverden til forskel at have den rigtige træner, men hvis man brænder hele budgettet af på træneren, så man ingen spillere kan købe, så kan det jo være ligegyldigt. Vi har ikke haft frit valg på alle hylder. Jeg er enig i at Wieghorst var et fejlskud af rang (og det mente jeg allerede da hans navn blev bragt på bane - han har aldrig vist noget særligt som træner), men Friis var på mange måder et godt bud, og jeg tror stadig vi kunne være kommet langt med ham - han har lært rigtig meget i den tid han fik (og fik ro til at lede efter løsningerne).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2021, 12:40

Hanga skrev:
28. mar 2021, 12:17

Selvfølgelig er træningskampe ikke ligegyldige når man forsøger at implementere en ny træners spillestil. Det er netop der man risikofrit kan arbejde med tingene. Så det er da ikke ligegyldigt at det slet ikke har fungeret for os i træningskampene, og det samme resultat har vi jo så sjovt nok også set ført videre i superligaen. Den bekymring folk havde over hvordan vi sejlede rundt i træningskampene i vinters, har jo vist sig at være helt reelle.

Jeg er enig i at det er for tidligt at kaste Cifuentes under bussen. Men jeg må bare sige, at jeg i min tid som AaB fa ikke kan huske mange perioder, hvor jeg har set et hold hænge så lidt sammen, som jeg synes det gør lige nu. Der er nød til snart at ske tydelige forbedringer hvis man skal bevare den mindste tro på projektet. Det er ikke Cifuentes eller Inges ansvar alene at vi er hvor vi er, men det er deres ansvar at få det trukket i den rigtige retning. Sker der ikke snart en forbedring, vil der skulle træffes svære valg.

For Inges vedkommende bliver sommervinduet enormt vigtigt. Den oprydning han har haft gang i er ikke meget værd, når de nye breddespillere der hentes ind ikke er bedre. Granli er det værste eksempel, for han leverede et halvlunkent forår, og alligevel blev han signet permanent. Nu er han bænket til fordel for Ross. Alligevel henter vi Hagelskjær ind, som godt nok også skal overraske stort, for at det giver mening. Næh, nu skal vi have lukket de store huller der er i vores start 11'er - en målfarlig angriber og en kompetent højreback er et minimumskrav.
Træningskampe har selvfølgelig et formål - og det er ikke at vinde dem. I vinters havde vi tre forfærdlige træningskampe, og startede med at løbe FCK overende i en halvleg. De var spillet fuldstændig tynde i grad som ingen andre hold har formået i denne halvsæson.

Jeg er dog enig i at det selvfølgelig ikke er helt ligegyldigt hvordan det går resultatmæssigt. Det er noget nemmere at arbejde videre med, når man har fundet noget der fungerer i en træningskamp. Den mod Silkeborg var dog tydeligvis ikke prioriteret til meget andet end at give nogle folk lidt kamptræning, og vi lærte også at vi er sårbare, så snart vi begynder at tage folk med, der ligger udenfor den optimale startellever (ikke nogen stor overraskelse).

Man kan ikke bruge den til at sige meget om vores forfatning, når det går løs igen. Det er altså noget helt, helt andet. Den bekymring vi har, kommer ikke fra træningskampen, men fra et træls forår.
Med venlig Hilsen
--
Robert

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 28. mar 2021, 12:45

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 11:38

Jeg vil vove at påstå, at langt de fleste spillere ser træningskampe som ligegyldige, da de er et resultat af eksperimenter, som sjældent bliver til noget i kampe - f.eks. brug af spillere på totalt uvante pladser, eksperimenterende taktiske greb og opstillinger som ikke bruges andet sted end træningskampe, eller reservekampe.
Og jeg vil vove den påstand, at hvis du har vinderinstikt, ønsker du at vinde uanset om det er en ligakamp, en træningskamp, et spil tænkeboks eller en omgang stangtennis. Og det er så det vinderinstikt, jeg tror, der er nogen, der mangler.
Desuden er det jo skræmmende, at udkantsspillere ikke griber chancen for at vise sig frem, når chancen byder sig - træningskamp eller ej.
Ædruelighedens stemme

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 28. mar 2021, 12:47

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 10:31
R Rosenberg skrev:
28. mar 2021, 10:07
Og jeg kan ikke lade være med at tænke på de perioder, hvor holdet har peaket (2008 og 2014 senest), hvor jeg tror, at vi havde et trænerteam, der netop evnede den del, og kunne få det maksimale ud af hver enkelt spiller og af holdet som en enhed.
For begge trænere gjaldt det dog, at det tog tid før de nåede dertil. Begge havde store problemer med at frembringe en klart defineret spillestil inden da, specielt Kent. Hamrén var i store problemer i sin 2. sæson.
Hamrén havde lidt bedre meritter med Cifuentes med to pokaltitler med et stærkt AIK-hold, og derefter have overpræsteret med bundholdet Örgryte, og modsat med Kent Nielsen, der kom til efter at have storfloppet i 2. sæson med Brøndby. Og derudover klaret sig fint i én sæson med et bundhold, nøjagtig som Cifuentes.
Inden Kent Nielsen tiltrådte i Brøndby, så stod han altså i samme sæson med 2 sejre i 17 kampe for Horsens. Sæsonen forinden havde Horsens overrasket, men sæsonen forinden den var Kent tæt på at blive fyret.
I Brøndby klarede Kent sig forrygende i 1. sæson. I 2 sæson blev han fyret efter 8 kampe uden sejr i træk, heraf 6 nederlag, hvoraf man i 3 af dem lukkede 3, 4, og 4 mål ind på hjemmebane til midter- og bundhold.

Cifuentes følger altså en succesformel vi har fulgt før - at tage trænere, der har overpræsteret som bundholdstrænere.
Jo jo, men de to havde alligevel en evne til at skaffe det omtalte. Og skabe en enhed. Det har ingen præsteret siden.

Og har Cifuentes overpræsteret som træner for et bundhold?
Ædruelighedens stemme

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 28. mar 2021, 12:51

Pastorius skrev:
28. mar 2021, 12:33
jonas386 skrev:
Julgranen skrev:
baresi skrev:
men hvis Cifuentes point mæssigt kommer i problemer så er det ikke hysteri - så er det strategisk, at AaBs røv skal reddes. Sådan fungerer virkelighen jo også og specielt i sportens verden. Han har jo heller ikke Al tid til rådighed før man skal kunne se forbedringer. Og med al respekt - vi halter efter pt.
Strategisk er det en falliterklæring, hvis AaB lander på 4 trænere på én sæson, og bestyrelsen har slået ind på en ny kurs, som man så ikke tør følge til dørs.
Såvidt jeg kunne se, fik både Friis, Wieghorst og Kent Nielsen lang snor, trods at de havde lignende dårlige resultatstimer. Derfor er jeg uenig med dig. Cifuentes skal som minimum have en hel opstart, til at fintunet spillerne.
Vi kan ikke blive ved med at famle i mørket. Enten giver man Cifuentes mere tid, eller også efterlader AaB's bestyrelse sig selv midt i skudlinjen.
I både tilfældet Friis og Wieghorst ville jeg ønske at bestyrelsen var trådt ind meget tidligere end tilfældet var. Problemet er ikke at folk som Friis eller Wieghorst fik for lang snor, omend Friis gik selv. Problemet var at de fik jobbet i første omgang, og dernæst var det et problem at de havde så lang snor som tilfældet var.

Og så synes jeg ikke det giver mening at snakke om 3-4 trænere på en sæson. Feher var en midlertidig løsning efter at Friis måtte stoppe med kort varsel. Vi har haft to cheftrænere i denne sæson; Friis og Cifuentes. Feher har ikke fået jobbet og derefter blevet fyret for dårlige resultater.

Hvilke mulige, realistiske trænere er det du mener vi skulle have hentet i stedet? Det kan gøre alverden til forskel at have den rigtige træner, men hvis man brænder hele budgettet af på træneren, så man ingen spillere kan købe, så kan det jo være ligegyldigt. Vi har ikke haft frit valg på alle hylder. Jeg er enig i at Wieghorst var et fejlskud af rang (og det mente jeg allerede da hans navn blev bragt på bane - han har aldrig vist noget særligt som træner), men Friis var på mange måder et godt bud, og jeg tror stadig vi kunne være kommet langt med ham - han har lært rigtig meget i den tid han fik (og fik ro til at lede efter løsningerne).
Jeg husker ikke rækkefølgen eller hvem der konkret var ledige på det tidspunkt. Men jeg anbefalede selv Niels Frederiksen og Jess Thorup herinde. Niels Frederiksen i forbindelse med Wieghorst mener jeg. De var mig bekendt begge ledige

Jakob Friis synes jeg har/havde en rolle at spille i AaB, men ikke som cheftræner. Jeg kunne godt se ham i den rolle som Kuhn havde tidligere med den personlige spillerudvikling, og som bindeleddet mellem ungdomsholdene og førsteholdet. En rolle som jeg senere håbede Feher ville få, men det er jeg ikke så varm på længere.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 13:05

R Rosenberg skrev:
28. mar 2021, 12:47
Og har Cifuentes overpræsteret som træner for et bundhold?
Ja. I Sandefjord sænkede man budgettet med 25-30 % fra oprykningssæsonen til den seneste sæson, hvor budgettet i forvejen var det allerlaveste i Tippeligaen.
Alle medier havde dem som kæmpefavoritter til at rykke ned.
https://www.sportsbibelen.com/no/tabell ... rien-2020/
https://www.sportsbibelen.com/no/jonsso ... rien-2020/
https://www.tv2.no/a/11498431/

Eurosports førende fodboldkommentator udtalte:
Joacim Jonsson mener Marti Cifuentes sitt mannskap knapt har en sjanse til å overleve i Eliteserien.

– Jeg har ment at prestasjonen Ranheim gjorde i 2018 er en av de største noensinne i norsk fotball. Klarer seg Sandefjord i 2020 vil den prestasjonen toppes. Spørsmålet er om ikke dette er den svakeste troppen som vært i Eliteserien på 2000-tallet, skriver han og fortsetter:

– Jeg klarer ikke under noen omstendigheter se hvordan Sandefjord skal klare seg. Klubben sliter også med økonomien og å få anerkjennelse i egen by. Lokalavisen skriver forbausende lite om dem. Ingen vil kjøpe stadion-navnet. Det er ikke bare på banen de er i trøbbel.
Her formåede man:
2 smalle nederlag på 2-1 til Bodø/Glimt, hjemme og ude, et Bodø-hold, som kørte næsten alle andre hold over.
Smalt nederlag og uafgjort mod Rosenborg.
2 sejre over Molde, både hjemme og ude.

Sluttede som nummer 11 af 16 hold i sikker afstand til stregen.

Ibiza Polar

Indlæg af Ibiza Polar » 28. mar 2021, 13:07

jonas386 skrev:
28. mar 2021, 12:51
Jeg husker ikke rækkefølgen eller hvem der konkret var ledige på det tidspunkt. Men jeg anbefalede selv Niels Frederiksen og Jess Thorup herinde. Niels Frederiksen i forbindelse med Wieghorst mener jeg. De var mig bekendt begge ledige
Hvis man nu bare lige render din historik igennem, så er det ganske rigtigt, at du egentlig fremhæver dem begge tidligt. Jess Thorup, fordi han er et trænertalent, der kan udvikle sig, og Niels Frederiksen kan du vist bare godt lidt some træner.

Ikke desto mindre så fremhæver du også Drillo over Jess Thorup i en provokation i FCM-tråden, da han "nok også er bedre end Thorup". Det er før Thorup skifter taktik og FCM pludselig bliver et godt hold igen.

Niels Frederiksen griner du af, da Brøndby-fans fremhæver ham over Zorninger, og så sent som i "Ny træner"-tråden jubler du over, at vi bliver sat i forbindelse med Hamren og Ståle, i stedet for "andre navne og kapaciteter end Wieghorst, Lars Søndergaard, Peter Sørensen, Niels Frederiksen og hvad vi ellers har været sat i forbindelse med ved de 2-3 seneste ansættelser."

Så du er åbenbart kun høj på dine anbefalinger, når de har succes og det lige passer ind.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 13:09

jonas386 skrev:
Hvad har det med Cifuentes-ansættelsen at gøre? Ingen af de to var ledige, da Cifuentes blev ansat - og ingen af de to ville finde AaB interessante.

Frederiksen var U21-landsholdstræner og Thorup træner i FCM. AaB ville have være et trin ned for begge.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 28. mar 2021, 13:27

Pastorius skrev:
28. mar 2021, 12:40
Hanga skrev:

Selvfølgelig er træningskampe ikke ligegyldige når man forsøger at implementere en ny træners spillestil. Det er netop der man risikofrit kan arbejde med tingene. Så det er da ikke ligegyldigt at det slet ikke har fungeret for os i træningskampene, og det samme resultat har vi jo så sjovt nok også set ført videre i superligaen. Den bekymring folk havde over hvordan vi sejlede rundt i træningskampene i vinters, har jo vist sig at være helt reelle.

Jeg er enig i at det er for tidligt at kaste Cifuentes under bussen. Men jeg må bare sige, at jeg i min tid som AaB fa ikke kan huske mange perioder, hvor jeg har set et hold hænge så lidt sammen, som jeg synes det gør lige nu. Der er nød til snart at ske tydelige forbedringer hvis man skal bevare den mindste tro på projektet. Det er ikke Cifuentes eller Inges ansvar alene at vi er hvor vi er, men det er deres ansvar at få det trukket i den rigtige retning. Sker der ikke snart en forbedring, vil der skulle træffes svære valg.

For Inges vedkommende bliver sommervinduet enormt vigtigt. Den oprydning han har haft gang i er ikke meget værd, når de nye breddespillere der hentes ind ikke er bedre. Granli er det værste eksempel, for han leverede et halvlunkent forår, og alligevel blev han signet permanent. Nu er han bænket til fordel for Ross. Alligevel henter vi Hagelskjær ind, som godt nok også skal overraske stort, for at det giver mening. Næh, nu skal vi have lukket de store huller der er i vores start 11'er - en målfarlig angriber og en kompetent højreback er et minimumskrav.
Træningskampe har selvfølgelig et formål - og det er ikke at vinde dem. I vinters havde vi tre forfærdlige træningskampe, og startede med at løbe FCK overende i en halvleg. De var spillet fuldstændig tynde i grad som ingen andre hold har formået i denne halvsæson.

Jeg er dog enig i at det selvfølgelig ikke er helt ligegyldigt hvordan det går resultatmæssigt. Det er noget nemmere at arbejde videre med, når man har fundet noget der fungerer i en træningskamp. Den mod Silkeborg var dog tydeligvis ikke prioriteret til meget andet end at give nogle folk lidt kamptræning, og vi lærte også at vi er sårbare, så snart vi begynder at tage folk med, der ligger udenfor den optimale startellever (ikke nogen stor overraskelse).

Man kan ikke bruge den til at sige meget om vores forfatning, når det går løs igen. Det er altså noget helt, helt andet. Den bekymring vi har, kommer ikke fra træningskampen, men fra et træls forår.
Jeg skrev intet om resultatet i træningskampene, men at vi sejlede (præstationerne). Så jeg er sådan set enig i at resultatet betyder mindre end præstationen, og det var det sidste der bekymrede, for vi var ingenlunde bedre end resultaterne antydede.
Det er rigtigt at vores 1. halvleg mod FCK var super, for så at blive rendt over ende i 2. halvleg. Men som jeg også har skrevet i andre tråde, er vi i øjeblikket bedst når vi primært kan fokusere på vores presspil (som holdt i 45 minutter), og ikke på at skulle skabe kampene. Det er når vi skal spille bolden at vi for alvor kommer i problemer. Hvilket i øvrigt også passer fint med indtrykkene fra træningskampene.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 28. mar 2021, 13:34

Ibiza Polar skrev:
28. mar 2021, 13:07
jonas386 skrev:
Hvis man nu bare lige render din historik igennem, så er det ganske rigtigt, at du egentlig fremhæver dem begge tidligt. Jess Thorup, fordi han er et trænertalent, der kan udvikle sig, og Niels Frederiksen kan du vist bare godt lidt some træner.

Ikke desto mindre så fremhæver du også Drillo over Jess Thorup i en provokation i FCM-tråden, da han "nok også er bedre end Thorup". Det er før Thorup skifter taktik og FCM pludselig bliver et godt hold igen.

Niels Frederiksen griner du af, da Brøndby-fans fremhæver ham over Zorninger, og så sent som i "Ny træner"-tråden jubler du over, at vi bliver sat i forbindelse med Hamren og Ståle, i stedet for "andre navne og kapaciteter end Wieghorst, Lars Søndergaard, Peter Sørensen, Niels Frederiksen og hvad vi ellers har været sat i forbindelse med ved de 2-3 seneste ansættelser."

Så du er åbenbart kun høj på dine anbefalinger, når de har succes og det lige passer ind.
Niels Frederiksen er for mig at se et markant bedre navn end Wieghorst, Søndergaard osv. Han var en del af et spændende trænerkuld i Lyngby der bl.a. også inkluderede Thomas Frank og et tredje navn der er forsvundet i tågerne af min hukommelse. Fin succes på U21 holdet og i Esbjerg. Men derfor vil jeg stadig vove den påstand at Zorniger var en markant mere revolutionær træner i dansk fodbold og han viste sig også som en stor kapacitet i hans BIF tid. I dag ville jeg nok foretrække Frederiksen over Zorniger, men det skyldes mere at jeg er bekendt med sidstnævntes personlighed og ledelsesstil som jeg ikke bryder mig om og som virker nærmest terror-agtig. Det fraregnet, så er Zorniger da så absolut blandt de bedste trænere vi har haft i superligaen de sidste 10-15 år.

Jess Thorup er måske ikke noget taktisk geni, men han slår mig på alle måder som klubbens mand og som en robust leder for truppen. Der findes stensikkert andre trænere der er bedre taktisk funderet og da sikkert også trænere med større visioner og bedre talentpleje end Thorup, men af en dansk træner synes jeg han har rigtig mange kvaliteter der kan være meget værd i en superligaklub. Jeg har aldrig påstået andet. At jeg skriver til en FCM fan i FCM tråden, at de kunne hente Drillo når de alligevel spiller drillo-bold, så skal det nok ikke ses som et seriøst indspark om hvem jeg helst ser i AaB.

Anyways, det var to hurtige navne jeg kunne huske og som havde været mere bevendt end Wieghorst og som begge var realistiske på det tidspunkt.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 13:56

jonas386 skrev:
28. mar 2021, 13:34
Anyways, det var to hurtige navne jeg kunne huske og som havde været mere bevendt end Wieghorst og som begge var realistiske på det tidspunkt.
Hvordan kan de være relevante, når de var i andre (og væsentligt mere interessante) ansættelsesforhold?

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 28. mar 2021, 14:06

Julgranen skrev:
28. mar 2021, 13:56
jonas386 skrev:
28. mar 2021, 13:34
Hvordan kan de være relevante, når de var i andre (og væsentligt mere interessante) ansættelsesforhold?
Jess Thorup var i forbindelse med Lars Søndergaard ansættelsen kan jeg se på datoerne. Jeg ser i øvrugt ikke noget problem med at AaB skulle fiske trænere der allerede er på kontrakt. Det er da ikke sikkert, at Frederiksen eller Thorup var interesserede, men ingen skal fortælle mig at hverken Friis, Wieghorst eller Lars Søndergaard var det objektivt bedste AaB kunne få fat i på tidspunktet.

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 28. mar 2021, 15:39

Julgranen skrev:
baresi skrev:
Vi kan ikke blive ved med at famle i mørket. Enten giver man Cifuentes mere tid, eller også efterlader AaB's bestyrelse sig selv midt i skudlinjen, og vi vil for alvor lande i en krise. Bestyrelsen, og dermed også klubbens ejere samt Lynge, har valgt at satse på Cifuentes, efter en grundig proces.
Det er da en totalt falliterklæring hvis man skal fyre cifuentes - enig.
Men man kan jo heller ikke bare beholde ham fordi man har sat sig ind på en kurs man ikke kan få til at virke og så skal være tro mod det.
Hvis AaB er i nedrykningsfare så er der stor sandsynlighed for fyring - andet skriver jeg ikke. Men så skal hans sæde også være varmt.
Men ruger han ikke i problemer så skal han have tid.

Dog er der ikke flere skud i bøssen næste sæson.
Hvis man ikke kan stabilisere sig i top 6 (top4) som er kursen og målsætningen og hvis hans spillestil efter sommervinduet ikke er implementeret - så skiftes der.

baresi
Allstar
Allstar
Favoritspiller: baresi

Indlæg af baresi » 28. mar 2021, 15:41

Hanga skrev:
28. mar 2021, 13:27
Pastorius skrev:
28. mar 2021, 12:40
Hanga skrev:

Jeg skrev intet om resultatet i træningskampene, men at vi sejlede (præstationerne). Så jeg er sådan set enig i at resultatet betyder mindre end præstationen, og det var det sidste der bekymrede, for vi var ingenlunde bedre end resultaterne antydede.
Det er rigtigt at vores 1. halvleg mod FCK var super, for så at blive rendt over ende i 2. halvleg. Men som jeg også har skrevet i andre tråde, er vi i øjeblikket bedst når vi primært kan fokusere på vores presspil (som holdt i 45 minutter), og ikke på at skulle skabe kampene. Det er når vi skal spille bolden at vi for alvor kommer i problemer. Hvilket i øvrigt også passer fint med indtrykkene fra træningskampene.
Hanga hent enig i dine betragtninger - vigtigt at huske hvad nederlag gør for mindsettet..
men jeg håber sgu cifuentes lykkes og kommer igang nu. Men der er lang vej og regningen har bare ikke været der. Og så kan vi ikke blive ved med at beskytte ham ved at snakke om hvad andre trænere har gjort.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2021, 15:44

jonas386 skrev:

Jakob Friis synes jeg har/havde en rolle at spille i AaB, men ikke som cheftræner. Jeg kunne godt se ham i den rolle som Kuhn havde tidligere med den personlige spillerudvikling, og som bindeleddet mellem ungdomsholdene og førsteholdet. En rolle som jeg senere håbede Feher ville få, men det er jeg ikke så varm på længere.
...og jeg tror ikke på nogen af dem, ville have fået succes i AaB - og ingen af dem var rigtigt en mulighed på de tidspunkter. Frederiksen var U21-træner fra 2015 -2019, og Thorup var cheftræner i FCM og siden Gent på de to tidspunkter.

Jeg synes Jacob Friis er vokset og vokset i sin AaB-tid. Han havde mange mangler i starten, men de er blevet færre og færre. Havde han ikke måtte stoppe, så havde vi været et helt andet sted i dag, er jeg sikker på.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2021, 15:54

Hanga skrev:
28. mar 2021, 13:27
Præstationen er også voldsomt afhængig af hvilke savr man ønsker at få. Man prøver gerne nogle andre kombinationer af spillere af, og nogle spillere på andre pladser. Det kan være ganske værdifuldt af få afprøvet forskellige alternativer - også når de viser sig at være ufrugtbare.

Havde vi haft nok træningskampe, kunne vi måske have fået afkræftet at Børsting var et alternativ på HB inden det gjaldt.

Selvfølgelig er det da federe at finde noget der virkelig fungerer, men jo flere ting man udelukker, desto større bliver sandsynligheden også for at finde den bedste opstilling.

Uanset hvad, så synes jeg mest at foråret har bekræftet at det er for voldsomt at mangle tre store profiler fra efteråret (Lucas, Hiljemark og Okore), og oveni mangle Ahlmann og Thelander i nogle (og Pedro i én) kampe til skader og karantæne. Det har intet med Cifuentes evner at gøre. Heller ikke noget med spillernes indstilling eller klubbens kultur. Der er simpelthen for stort et spring ned til erstatningerne.
Med venlig Hilsen
--
Robert

AaBWanKenobi
2. div
2. div

Indlæg af AaBWanKenobi » 28. mar 2021, 16:24

Hvis ikke træningskampe betyder noget, som minimum for spillerne på banen, forstår jeg ikke, hvorfor vi fx spillede mod Silkeborg i fredags. I den nuværende SL-pause skal en træningskamp bruges til at arbejde videre på den spillestil, Cifuentes gerne vil implementere. Hvis ikke det var formålet, kunne de jo lige så godt spille en intern træningskamp og lade være med at bruge tid og kræfter på at arrangere en officiel.
Når man stiller op med et reservehold, får holdet ikke den træning. Derudover risikerer man bygge på en allerede dårlig mental tilstand i truppen, hvilket jo også blev resultatet.
Og hvis man mener, at træningskampe ikke betyder noget, må den logiske konsekvens være, at man heller ikke tillægger noget positivt til træningskampe med fantastisk spil og/eller resultat.

Jeg sidder pt og ser U21 EM, Island - Danmark, og kan konstatere, at AaB overhovedet ikke er repræsenteret med hverken nuværende eller tidligere spillere blandt de 23 mand i truppen. Jeg har ikke fuldstændig styr på historikken, men er det ikke usædvanligt? Og er det ikke ret sigende for Nordkraftens “storhed” og fald til fordel for de senere års fokus på indkøb af ofte tvivlsomme udenlandske spillere?
Jeg er langt fra fortaler for, at naboens søn skal spille, hvis han ikke er god nok, men AaB er vel nærmest gået i den modsatte grøft nu.

Legum Magister
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Indlæg af Legum Magister » 28. mar 2021, 17:11

Buzz Killington skrev:
28. mar 2021, 00:02
Legum Magister skrev:
27. mar 2021, 23:11
Ibiza Polar skrev:
27. mar 2021, 20:27
Legum Magister skrev:
27. mar 2021, 14:59
R Rosenberg skrev:
27. mar 2021, 09:43
Burde denne trup ikke være bedre end Randers'? Eller Sønderjyske?
Bedømt på individuelle kvaliteter, så jo; men spillerne i Randers og SønderjyskE har over en bred kam en dimension, som er helt fraværende hos spillerne i AaB - De har hjerte og mandsmod. Randers og SønderjyskE har generelt set ikke spillere, som slår op i banen, når det gør ondt; men derimod spillere, som udmærket ved, at det kræver hård fight og viljen til at løbe til man smager blod, og om nødvendigt save en modstander midt over, hvis man skal begå sig i Superligaen. AaB har, beskrevet i en grov generalisering, godtvejrsspillere, som har brug for deres curlingmødre, så snart de møder modstand.
Jeg er helt sikker på, at der sidder Randers-fans og SønderjyskE-fans, der udtaler præcis det samme om deres hold. Randers har været et point bedre end os i foråret. SønderjyskE har været ringere, så måske er det ikke lige nu, at man skal hive dem frem som de gode eksempler. SønderjyskE som i øvrigt spillede en ynkelig kamp mod os, hvor vi rent faktisk slog dem på vilje og indstilling - ikke teknisk fodbold.

Men derudover så er der også forskel på spillestil. Vi vil gerne spille teknisk (eller det forventer klubben og fansene af holdet), og når det så ikke sidder i skabet, ja, så ser det sgu tit ynkeligt ud. Randers og SønderjyskE skal spille mere simpelt og fysisk. De har et helt hold, der er samlet om, at de skal spille mere simpelt, direkte og fysisk - og de har gjort det i årevis - og derfor ser det aldrig helt vildt håbløst ud, når de ikke helt rammer dagen - i hvert fald ikke for os, som ikke ser dem spille hver runde.

Vores største udfordring er, i mine øjne, at klubben har defineret en spillestil, som vi nu er i gang med at bede den 3. træner om at komme med sit bud på. Da han så ikke har fået det til at spille efter et par kampe, så ændrer vi fokus, fordi vi skal have nogle point - NU. Vi har brug for kontinuitet. Det er ikke sikkert, at Cifuentes er den rette til at forløse potentialet i klubben, men jeg tror simpelthen ikke, at det hjælper noget som helst at skifte ham ud endnu.

Rykker vi ned - eller ender tæt på at rykke ned - så er det altså i lige så høj grad spillerne, der skal se indad. Der er alt for meget potentiale i den her trup til at det overhovedet skal blive relevant. Jeg håber, at Cifuentes sætter alle sejl ind på at perfektionere sin spillestil, at vi overlever uden frygt, og at han og spillerne kan få ro.
Jeg er enig i, at der er en fundamental forskel i, hvad AaB og klubbens tilhængere forventer, og hvad klubber som Randers og SønderjyskE og deres respektive tilhængere forventer, når det kommer til spillestil. AaB har en selvforståelse, der kræver, at der spilles teknisk god fodbold. Det udelukker bare ikke, at man samtidigt finder 11 spillere med rygrad, så man ikke falder fuldstændig fra hinanden, når man møder lidt modgang.

Jeg tror heller ikke, at det vil være løsningen at afskedige Cifuentes; men man er nødt til at få gjort curlingbørnene i truppen klart, at det her er alvor. De er professionelle fodboldspillere, ikke i skånejob, og der skal ydes en indsats, også når spillet ikke fungerer og når solen ikke skinner og når dommeren er dum og når modstanderne tackler igennem og når mor ikke kan redde en fra vejr/dommer/modspillere. Normalt vil der i det interne hieraki være spillere, som går forrest og lægger linjen; men det er svært at se, hvem det skal være i den nuværende trup (særligt når spillere som Lucas Andersen og Kasper Kusk selv er så langt fra at være alfahanner, som tænkes kan) måske Hiljemark; men det kræver nok at han kommer til at spille kontinuerligt.
Jeg kan ikke få øje på evidens for at det fede er tilfældet. Jeg ser masser af spillere der er villige til at løbe og kæmpe for sagen. Jeg ser nærmere nogle spillere med et mentalt underskud. Dvs. rådvilde spillere med gode tekniske færdigheder, som alligevel ikke formår at ramme en medspiller på 10 meters afstand, eller spillere der tager mange helt forkerte løb i kampene. Og den slags løser man altså bare ikke ved at tale alvorord til spillerne. Den slags løser man ved som træner at have et tydeligt koncept der virker, og ved at kommunikere det med stor tydelighed. Og ud fra den sidste ufede del af dit indlæg tænker jeg vi er enige om løsningen. Det handler først og fremmes om trænere med et tydeligt og brugbart koncept som kan kommunikere det ud til spillerne, men derudover om at have spillere der i kampens hede kan gå forrest. Enten ved at dirigere spillerne rundt på banen (Hilje), eller, ved at have et spillemæssigt overskud der tager presset fra medspillerne (Lucas).
Hvis du dermed mener, at man bør afskedige Cifuentes, bliver vi ikke enige Buzz. 4 trænere på et år giver ingen mening, og det eneste vi egentlig har lært om Cifuentes er, at han ikke er en brandslukker. Om han vil være i stand til at få implementeret sit spilkoncept og om dette vil få succes, er det alt for tidligt at drage nogen definitiv konklusion om på nuværende tidspunkt.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg har meget svært ved at se, at AaB's spillere har vist den rette indstilling i modgang. Jeg er enig i, at de ofte fremstår rådvilde, når spillet ikke fungerer, og alibiaflevringer og fejlafleveringer står ofte i kø; men jeg mener bestemt ikke, at de har gjort det nemmere for sig selv, ved at lade sig kyse af mere kontantspillende hold og slå op i banen, når fight ellers er allermest påkrævet. Noget af dette er muligvis alene et spørgsmål om perception, og hvilket indtryk holdet efterlader, for der har været kampe, hvor det spillemæssige har været så elendigt, at det næppe ville have hjulpet, om så spillerne havde kæmpet som berserker. Manglen på fight efterlader dog et indtryk af at man ikke blot har spillet en elendig kamp; men at man også enten har opgivet i modløshed, eller at man dybest set er ligeglad, hvilket alt andet lige er et værre indtryk at være efterladt med som tilskuer; end hvis holdet havde gjort alt hvad de kunne; men blot havde tabt til en bedre modstander.
Hovedet skrev:
27. mar 2021, 23:55

Bliver det ikke bare sådan en masse løse floskler - "kæmpe til sidste blodsdråbe"? Er der noget som helst, der tyder på, at AaBs spillere ikke "kæmper"? Hvor stor er sandsynligheden for, at man er blevet professionel fodboldspiller i landets bedste række med en fesen indstilling? Rykkede Hobro ned i fjor grundet dårlig indstilling?

I øvrigt er det betegnende, at AaBs mindst slemme kamp i denne sæson blev afviklet på en pløjemark i Vejle, hvor jeg så halvdårligt fodbold på en heldårlig bane med fuldt engagerede spillere. Men der var sgu ingen, der ikke "kæmpede".

Sandheden er den mere ubehagelige, at AaBs spillertrup ikke er særlig god, hvilket er ekstra uheldigt, da vi samtidig har en ny og rådvild træner. Jeg kan ikke se, at vores hold skulle være blot marginalt bedre end OB, Sønderjyske, FCN og Randers.
Floskler og klicheer er floskler og klicheer af en årsag... Og nej, jeg mener bestemt ikke, at AaB's spillere har vist nok fight - skræmmeeksemplet er pokalfinalen mod SønderjyskE, hvor man nærmest skal være lykkelig for blødningerne på lægterne, der kunne tage fokus væk fra, hvad der ellers var en pinagtig indsats, krydret med en anfører, der forlod banen i tårer, hvilket næppe var befordrende for de øvrige beta-gamma-delta-eller hvor langt ned i det græske alfabet man nu skal-hanners tro på at slaget kunne vendes. Holdet mangler en indpisker, der kan løfte moralen og være støtte for de yngre spillere. Om Hiljemark kan påtage sig den rolle må tiden vise; men det kræver nok, at han kommer til at spille mere regelmæssigt.

Hobro er for mig at se en falsk ækvivalens at bringe på banen, da de alene levede på fight og gejst, og spillemæssigt ikke var i nærheden af det niveau, som man med rette kan forvente af spillerne i en AaB-trup, herunder den nuværende.

Kampen mod Vejle var for mig ikke bevis på, at AaB formår at kæmpe; men derimod blot, at Vejle er et endnu dårligere hold; end AaB, og at det teknisk mindst dårlige hold drog fordel af en bane, som ganske enkelt ikke burde have været godkendt til Superligafodbold.

AaB har bestemt store kvalitetsmæssige mangler; men mand for mand vil jeg dog vove den påstand, at man er klart bedre end både SønderjyskE og Randers. OB og FCN - som jeg i øvrigt ikke mener at have draget sammenligninger med i denne debat - er en anden sag. FCN har masser af talent; men lader til at have accepteret en rolle som opfostringsklub, hvor spillerne er på gennemtræk, hvilket sammen med den meget lave gennemsnitsalder giver udsving på grund af manglende kontinuitet. OB vil jeg mene er nogenlunde på niveau med AaB når man sammenligner trupperne; men har underpræsteret værre end AaB siden deres 3 sølvsæsoner, og har samtidigt været skamskudt af en håbløs ledelse, der med to - reelt set tre - fyringer af Michelsen har formået at overgå AaB's farce af en håndtering af Per Westergaard for snart et kvart århundrede siden.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 28. mar 2021, 18:05

AaBWanKenobi skrev:
28. mar 2021, 16:24
Hvis ikke træningskampe betyder noget, som minimum for spillerne på banen, forstår jeg ikke, hvorfor vi fx spillede mod Silkeborg i fredags. I den nuværende SL-pause skal en træningskamp bruges til at arbejde videre på den spillestil, Cifuentes gerne vil implementere. Hvis ikke det var formålet, kunne de jo lige så godt spille en intern træningskamp og lade være med at bruge tid og kræfter på at arrangere en officiel.
Når man stiller op med et reservehold, får holdet ikke den træning. Derudover risikerer man bygge på en allerede dårlig mental tilstand i truppen, hvilket jo også blev resultatet.
Og hvis man mener, at træningskampe ikke betyder noget, må den logiske konsekvens være, at man heller ikke tillægger noget positivt til træningskampe med fantastisk spil og/eller resultat.

Jeg sidder pt og ser U21 EM, Island - Danmark, og kan konstatere, at AaB overhovedet ikke er repræsenteret med hverken nuværende eller tidligere spillere blandt de 23 mand i truppen. Jeg har ikke fuldstændig styr på historikken, men er det ikke usædvanligt? Og er det ikke ret sigende for Nordkraftens “storhed” og fald til fordel for de senere års fokus på indkøb af ofte tvivlsomme udenlandske spillere?
Jeg er langt fra fortaler for, at naboens søn skal spille, hvis han ikke er god nok, men AaB er vel nærmest gået i den modsatte grøft nu.
Det er da såre simpelt. Der er et hav af spillere, der ikke har fået kamptræning længe, fordi Reserveholdsturneringen står stille. Vi står overfor en periode hvor vi har brug for alle mand - så er det da oplagt at give dem spilletid.

Man har omvendt også en række spillere der virker mentalt trætte, har haft uger med 3 kampe pr. uge osv. Derfor delte man kampen op og gav nogle af marginalspillerne masser af minutter i benene.
Nøjagtig som de øvrige Superliga-klubber har gjort i de træningskampe de afviklede på samme tid.
Men I er åbenbart nogen der er væsentligt klogere på hvad man bruger en træningskamp på.

At forsøge at skyde på Inge for at vi ikke har nogle spillere med ved U21-EM er lidt absurd. Det handler nærmere om, at vi de senere år har haft svært ved at skabe unge spillere med kvalitet og spidskompetencer og at de seneste vi skabte lige netop er blevet for “gamle” til U21-EM. Kaufmann spiller ikke og er skadet. Ellers ville han vel være bedste bud.
Sandheden er jo også bare at talenterne ikke står i kø i AaB, og at vi har rykket 3 stykker op uden skyggen af førsteholdsniveau for hver ene spiller der har kunnet bruges til noget.

Det bliver en sovepude for folk i og omkring AaB, for det ser ud af langt mere end det er.

Nordkraften har ikke på noget tidspunkt haft nogen “storhed”, medmindre kriteriet er at det tæller at have en masse talenter der knap nok er gode nok til divisionsfodbold.
For at det skal blive stort skal talenterne være bedre, og have mere klare spidskompetencer, og de skal kunne afsættes.

Besvar