Kender kun Sushi Sushi på Ved Stranden 11 i Aalborg. Har ikke prøvet det selv.jydenfranord skrev:Er der nogen der kan fortælle hvor man kan købe færdiglavet sushi-su i det nordjyske, de par gange jeg selv har lavet det, har det ikke hverken været rigtig godt eller rigtig skidt.
"Jeg søger en....." - tråden
- jernskjorten
- Allstar

- Geografisk sted: Aalborg
Re: "Jeg søger en....." - tråden
- Køllen I Møllen
- Allstar

Jeg søger et startnummer til Aalborgløbet imorgen...
Janteloven eksisterer IKKE!
Søger stadig hjælp til den her, er desværre ikke kommet nærmere svaret, trods en ihærdig indsats fra Jonas.buckster skrev:det er til en tatovering hvor jeg skal ha lavet et billede af min datters højre hånd og så ha skrevet "DEO VINDICE" omkring eller hvordan det nu ser bedst ud, hvad det betyder det og udtale, jeg får det til "gud vil Beskytte" men syntes også der kommer andre udtaler.
jeg søger en engelsk film (dvd) som hedder "Fever Pitch" med danske tekster.... Jeg har forsøgt at google den, men så kommer der en eller anden amerikansk baseball film frem.....
- Køllen I Møllen
- Allstar

Jeg tror de kalder den Fodboldfeber på dansk. Prøv at google det...Klaus skrev:jeg søger en engelsk film (dvd) som hedder "Fever Pitch" med danske tekster.... Jeg har forsøgt at google den, men så kommer der en eller anden amerikansk baseball film frem.....
Klassefilm forøvrigt
-
Thorshauge
Der er sikkert andre der er mere sprogkyndige end jeg (lidt latin i gym.) herinde (eksempelvis Martin???)... Ved at søge lidt på nettet får jeg:buckster skrev:Søger stadig hjælp til den her, er desværre ikke kommet nærmere svaret, trods en ihærdig indsats fra Jonas.buckster skrev:det er til en tatovering hvor jeg skal ha lavet et billede af min datters højre hånd og så ha skrevet "DEO VINDICE" omkring eller hvordan det nu ser bedst ud, hvad det betyder det og udtale, jeg får det til "gud vil Beskytte" men syntes også der kommer andre udtaler.
Deo = Gud
Vindice kommer af Vindex, som betyder "Beskytter"/"Forkæmper"/"Hævner"/"Retfærdiggørende" afhængig af konteksten/fortolkning...
I dette tilfælde, vil jeg tolke det som "Med gud som beskytter" eller "Under gudsbeskyttelse". Hvis det var mig ville jeg nok bare skrive hvad jeg mente på dansk, men held og lykke med tuschen under alle omstændigheder.
- Køllen I Møllen
- Allstar

Oder skrev:Jeg kiggede lige lidt på det, det kamera du har fundet ligner en model lavet specifikt til elgiganten/andre distributører - derfor kan du kun se det solgt hos pixmania (som, hos Trustpilot for lidt på puklen) og elgiganten.Køllen I Møllen skrev:Jeg søger, igen, en teknik-nørd der kan svare mig på om dette videokamera er det rette for mig :
http://www.pricerunner.dk/pi/8-2580471/ ... odukt-Info" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skal bruges til alm "familiebrug", intet fancy.
Jeg undrer mig over følgende fra produktbeskrivelsen :
Indbygget hukommelse : 0
Harddiscstørrelse : 0
Øvrigt : 16GB flash memory
Betyder ovennævnte at man skal købe et hukommelseskort ved siden af for at optage med kameraet, og i så fald hvad er de 16GB flash memory for en størrelse?
Den model du kigger på hedder, som jeg umiddelbart kan se det 205 ellers. Forskellen på 200, 203 og 205 (204) er lagkapaciteten, a hvad jeg kunne se hos Samsung
200: har Ingen intern lagerkapacitet og skal bruge et SDHC kort. (et kort på 16gb kan erhverves til til 2-300 kr.)
203: Har 8gb indbygget + mulighed for udvidelse med kort
205/204: har 16gb indbygget + mulighed for kort
Her er en sammenligning af de 3 hos Edbpriser.
De er allesammen gode, eneste lille ting man kan sætte en finger på, prisen taget i betragtning, er at det kun skyder full-HD i 1080i og ikke p som den skyder 720 i. Men hvis ikke man virkelig går op i det så er det sgu svært at se den store forskel på de 2.
Men til det forbrug du beskriver er langt langt de fleste point-and-shoot videokamerare gode efterhånden og alle disse 3 er klart gode nok til dit behov.
Nu har jeg så haft kameraet i 1½ måned og det virker jo ganske fornuftigt. Dog er jeg ikke helt overbevist om det smarte i det digitale. Jeg har nu ca 100 små klip på ca 1 min til at ligge på min computer i et program der hedder intelli-studio (bras). Det er noget uoverskueligt synes jeg. Det var sgu meget nemmere før hvor man fra bånd brændte 1½ time over på en dvd. Det var meget mere overskueligt... Nu har jeg optaget i HD som fylder det blege og vil gerne have det hele over på en dvd men så starter balladen da godt nok. Jeg har fundet et program (DVD flick) der kan "smelte" alle de små klip sammen til et langt, det tager dog en evighed. Og for at de ikke skal fylde så meget skal jeg nu til at tage hver enkelt klip og konvertere til noget andet end HD.
Nu ved jeg godt at mange ville gemme deres videoklip på computeren og se dem derfra men det fylder jo helt vildt og voldsomt. Og man ender jo med at have halvanden milliard små klip liggende, det bliver da så uoverskueligt så det er til at gro lange klodser af....
Er det bare mig der savner dengang det hele kunne optages direkte på et bånd?
Hvis ikke søger jeg en forklaring
Og ja, har forsøgt at finde noget info på det store inder-net samt hos Samsung men uden held...
- MrBangDK
- Allstar

- Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..
Hey Køllen.
Jeg er heller ikke ekspert på kameraområdet, og kender godt til problematikken. Jeg bruger dog "Windows Live Movie Maker" - programmet importerer alle de små sekvenser ind til en lang "strimmel", og derefter skal jeg selv splitte op. Det er så den "omvendte" pine, men fungerer faktisk ganske godt, for så får jeg hurtigt ryddet op. Let og overskueligt program, hvor du også kan nørde og lave tekst og fade in/out effekter etc.
Jeg plejer at tage en back up af import, som så er den samlede strimmel. Derefter splitter jeg op. Derved ved jeg, at jeg ikke kommer til at miste noget jeg får slettet ved en fejl.
/Bang
Jeg er heller ikke ekspert på kameraområdet, og kender godt til problematikken. Jeg bruger dog "Windows Live Movie Maker" - programmet importerer alle de små sekvenser ind til en lang "strimmel", og derefter skal jeg selv splitte op. Det er så den "omvendte" pine, men fungerer faktisk ganske godt, for så får jeg hurtigt ryddet op. Let og overskueligt program, hvor du også kan nørde og lave tekst og fade in/out effekter etc.
Jeg plejer at tage en back up af import, som så er den samlede strimmel. Derefter splitter jeg op. Derved ved jeg, at jeg ikke kommer til at miste noget jeg får slettet ved en fejl.
/Bang
Ska' vi hak'?
- Køllen I Møllen
- Allstar

MrBangDK skrev:Hey Køllen.
/Bang
Det vil jeg så prøve. Takker.
Hvor gemmer du al din film? Jeg overvejer at købe en ekstern harddisk til formålet...
- astonvilla
- Allstar

- Favoritspiller: Jozo
- Geografisk sted: 9000 !!!!
Mht film og billeder - især af ungerne - vil det jo være det mest forfærdelige at miste, når vi taler det materielle.Køllen I Møllen skrev:MrBangDK skrev:Hey Køllen.
/Bang
Hvor gemmer du al din film? Jeg overvejer at købe en ekstern harddisk til formålet...
Jeg har købt en ekstern disk (de koster simpelthen ingenting i dag), som jeg har lagt i vores bank boks (alternativt hos forældre eller noget). Hvis du har indbrud stjæler de med sikkerhed din computer og eksterne disk, da det er let omsætteligt og ved brand så går det jo samme vej.
Derfor vil jeg foreslå at du lagrer dine film og billeder på en ekstern disk og lager disken "eksternt" også. For så at tage den hjem fra tid til anden og opdatere. Jeg gør det ca en gang i kvartalet.
Bienvenu Bassogog!
- MichaelLarsen
- Landshold

Med hensyn til back-up af billederne kan jeg anbefale Googles Picasa, hvor du udover et nemt program til redigering/persongenkendelse mm., får muligheden for at gemme en kopi af billederne online, så du uanset de værst tænkelige scenarier altid har en sikkerhedskopi af dine billeder.
http://picasa.google.com/#utm_medium=em ... e=pwalogin
Non scholae, sed vitae discimus
- astonvilla
- Allstar

- Favoritspiller: Jozo
- Geografisk sted: 9000 !!!!
Takker - min mere IT kyndige venner ryster også på hovedet over min old school måde at lave back up på. Men jeg lider af akut IT-spasser-syndrom og det er bare mere overskueligt for mig på den gammeldags måde ;o)MichaelLarsen skrev:Med hensyn til back-up af billederne kan jeg anbefale Googles Picasa, hvor du udover et nemt program til redigering/persongenkendelse mm., får muligheden for at gemme en kopi af billederne online, så du uanset de værst tænkelige scenarier altid har en sikkerhedskopi af dine billeder.![]()
Men ja: Din måde er naturligvis langt mere smart.
Bienvenu Bassogog!
Og ellers er der dropbox (følgende link giver lidt ekstra gratis plads til os begge http://www.dropbox.com/referrals/NTU1ODY5Njg5" onclick="window.open(this.href);return false;). Rigtig nemt og overskueligt, som automatisk synkroniserer dine mapper med serveren.astonvilla skrev:Takker - min mere IT kyndige venner ryster også på hovedet over min old school måde at lave back up på. Men jeg lider af akut IT-spasser-syndrom og det er bare mere overskueligt for mig på den gammeldags måde ;o)MichaelLarsen skrev:Med hensyn til back-up af billederne kan jeg anbefale Googles Picasa, hvor du udover et nemt program til redigering/persongenkendelse mm., får muligheden for at gemme en kopi af billederne online, så du uanset de værst tænkelige scenarier altid har en sikkerhedskopi af dine billeder.![]()
Men ja: Din måde er naturligvis langt mere smart.
- Køllen I Møllen
- Allstar

Det var lige det jeg havde i tankerneastonvilla skrev:Mht film og billeder - især af ungerne - vil det jo være det mest forfærdelige at miste, når vi taler det materielle.Køllen I Møllen skrev:MrBangDK skrev:Hey Køllen.
/Bang
Jeg har købt en ekstern disk (de koster simpelthen ingenting i dag), som jeg har lagt i vores bank boks (alternativt hos forældre eller noget). Hvis du har indbrud stjæler de med sikkerhed din computer og eksterne disk, da det er let omsætteligt og ved brand så går det jo samme vej.
Derfor vil jeg foreslå at du lagrer dine film og billeder på en ekstern disk og lager disken "eksternt" også. For så at tage den hjem fra tid til anden og opdatere. Jeg gør det ca en gang i kvartalet.
- Køllen I Møllen
- Allstar

Endnu bedre, omend jeg er ligeså "Oldschool" som AstonVilla. Men det skal da prøves...MichaelLarsen skrev:Med hensyn til back-up af billederne kan jeg anbefale Googles Picasa, hvor du udover et nemt program til redigering/persongenkendelse mm., får muligheden for at gemme en kopi af billederne online, så du uanset de værst tænkelige scenarier altid har en sikkerhedskopi af dine billeder.![]()
- MrBangDK
- Allstar

- Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..
Jeg kører kombi modellen. En gang i kvartalet ryger der en ekstern harddisk i bankboksen, og jeg kører online backup på en server som står hos min svoger. Jeg tager INGEN chancer med billeder og film!!Køllen I Møllen skrev:Endnu bedre, omend jeg er ligeså "Oldschool" som AstonVilla. Men det skal da prøves...MichaelLarsen skrev:Med hensyn til back-up af billederne kan jeg anbefale Googles Picasa, hvor du udover et nemt program til redigering/persongenkendelse mm., får muligheden for at gemme en kopi af billederne online, så du uanset de værst tænkelige scenarier altid har en sikkerhedskopi af dine billeder.![]()
Ska' vi hak'?
- Køllen I Møllen
- Allstar

Du kunne også lægge hele lortet på facebookMrBangDK skrev:Jeg kører kombi modellen. En gang i kvartalet ryger der en ekstern harddisk i bankboksen, og jeg kører online backup på en server som står hos min svoger. Jeg tager INGEN chancer med billeder og film!!Køllen I Møllen skrev:Endnu bedre, omend jeg er ligeså "Oldschool" som AstonVilla. Men det skal da prøves...MichaelLarsen skrev:Med hensyn til back-up af billederne kan jeg anbefale Googles Picasa, hvor du udover et nemt program til redigering/persongenkendelse mm., får muligheden for at gemme en kopi af billederne online, så du uanset de værst tænkelige scenarier altid har en sikkerhedskopi af dine billeder.![]()
- Køllen I Møllen
- Allstar

Jeg har Windows movie maker, mon det er det samme som Windows Live Movie Maker?MrBangDK skrev:Hey Køllen.
/Bang
Heri skal man da vist selv lægge alle de små klip sammen til èn lang film.
Brænder du det over på dvd derefter?
Jeg har brugt hele dagen idag på det lort (bortset fra 2 timer frysende på stadion). Det er sgu et mareridt. Nu er der heller ikke plads nok på computeren til at hente al film ind fra kameraet.
Jeg kan simpelthen ikke finde et sted hvor jeg kan brænde projektet over på dvd fra Windows Live Movie Maker. Kan det passe? Jeg synes heller ikke der er overblik over hvor meget ens projekt fylder hvilket er noget lort, kan kommer jo nemt til at lægge for meget film i et projekt der alligevel ikke kan være på dvd.
Backup er noget svært noget.
Man skal tage højde for flere situationer:
1) Mekaniske problemer (disk eller NAS står af).
2) Softwareproblemer (fejl i backupsoftware ødelægger backuppen, så man gemmer en ubrugelig backup - sker oftest ifm komprimering).
3) Katastrofer (brand, tyveri, vandskade etc.)
Jeg har mistet data på alle tre måder, så jeg har lavet en simpel lille backup-strategi:

1) Er en ekstra disk fordi jeg har flere data end jeg kan opbevare internt i min maskine (er hobbyfotograf).
2) Lokalt backup-drev
3) NAS (med indbygget mulighed for rsync - som mere eller mindre er standard)
4) En vens USB-drev til hans rsync'ede backup
5) Onlinebackup af vigtige data (interne data fra MAC=mindre mængder data < 50 GB).
6) En vens NAS, som han kan få spejlet ved mig.
7) Et USB-drev jeg sætter op hos en ven, koblet til hans NAS og vedligeholdt med rsync.
Ideen i at have to lokale backup'er er selvfølgelig at undgå afhængighed at backup-softwaren. Der skal selvfølgelig vælges to forskellige metoder. Fx. Chronosync til den ene og Time Machine til den anden.
Online-løsningen er både en livrem og seler-ting, samt en mulighed for at tilgå sine data andre steder fra. Jeg vil tro jeg selv kunne begrænse mig til min 2GB-gratiskonto ved dropbox. Ellers er MobileME fx også en mulighed.
Fordelen ved NAS-løsningen er at de er strømeffektive og altid vil være tændt, så man ikke behøver at have en computer tændt, og rsync kan sættes til at køre hver nat (eller blot ugentligt). Ved at bruge USB-diske remote, slipper man for bøvl med hvor meget plads man bruger hos hinanden - man sørger bare for at man har sat en stor nok disk op hos vennen. Svjv pakker rsync også dataene. I det her setup giver det ikke mening at køre med RAID 1, med mindre man har krav til høj oppetid på backup-løsningen.
2) Softwareproblemer (fejl i backupsoftware ødelægger backuppen, så man gemmer en ubrugelig backup - sker oftest ifm komprimering).
Jeg har mistet data på alle tre måder, så jeg har lavet en simpel lille backup-strategi:

1) Er en ekstra disk fordi jeg har flere data end jeg kan opbevare internt i min maskine (er hobbyfotograf).
2) Lokalt backup-drev
5) Onlinebackup af vigtige data (interne data fra MAC=mindre mængder data < 50 GB).
7) Et USB-drev jeg sætter op hos en ven, koblet til hans NAS og vedligeholdt med rsync.
Ideen i at have to lokale backup'er er selvfølgelig at undgå afhængighed at backup-softwaren. Der skal selvfølgelig vælges to forskellige metoder. Fx. Chronosync til den ene og Time Machine til den anden.
Online-løsningen er både en livrem og seler-ting, samt en mulighed for at tilgå sine data andre steder fra. Jeg vil tro jeg selv kunne begrænse mig til min 2GB-gratiskonto ved dropbox. Ellers er MobileME fx også en mulighed.
Fordelen ved NAS-løsningen er at de er strømeffektive og altid vil være tændt, så man ikke behøver at have en computer tændt, og rsync kan sættes til at køre hver nat (eller blot ugentligt). Ved at bruge USB-diske remote, slipper man for bøvl med hvor meget plads man bruger hos hinanden - man sørger bare for at man har sat en stor nok disk op hos vennen. Svjv pakker rsync også dataene. I det her setup giver det ikke mening at køre med RAID 1, med mindre man har krav til høj oppetid på backup-løsningen.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
- MichaelLarsen
- Landshold

Smart, simpel lille backup-strategi derPastorius skrev:Backup er noget svært noget.
2) Lokalt backup-drev
Non scholae, sed vitae discimus