Det store problem

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
række13
Ynglinge
Ynglinge

Det store problem

Indlæg af række13 » 26. mar 2012, 10:49

Nu er det nok 4. gang jeg gør opmærksom på, at vores midtbane ikke dur til den formation og det spil som KN vil spille! Augo og Pølsen er simpelthen ikke dygtige nok uden bold - og Augo er slet ikke med bold, som den offensive midtbane! Jeg forstår SIMPELTHEN ikke, at man ikke indser, at man har 2 af ligaens bedste def. midtbane folk, og så lader dem spille som def. midtbane folk, istedet for at prøve at omskole Augo til en offensiv midtbane, som slet slet ikke flytter sig nok uden bold.

FÅ nu de 2 ned og spille def. midtbane ved siden af hinanden, og det giver så muligheder få at fylde på med offensive folk, som så også MÅ spille offensivt, istedet for vores 2 brede midtbanefolk nu skal være en 2 vejsspiller. Det vil også give vores backs meget mere frihed, at vide der altid ligger 2 def. midtbane folk af den kaliber til at hjælpe de centrale forsvare hvis de bliver fanget for langt fremme.

En opstilling kunne være:

----------- Helenius -----------
Due-----Lucas/Wichman----Dalsgaard/Rolfe
-------Augo------Pølsen-------

Og så ser forsvaret jo nok ud som det plejer - da vi ikke har mega mange alternativer der.

Problemet med den opstilling vi har nu, er at Augo ikke flytter sig nok, og så bliver Pølsen låst - og det ser vores 2 brede midtbanefolk og løber ned for at hjælpe og pludselig er vi 5 mand samlet i et meget lille rum, som gør det ALT for let for modstanderen at lukke ned.

FÅ NU ÆNDRET DEN FORMATION!!!!!!

PS. Noget som jeg også har skrevet før, som Bonde så smukt udtaler sig i Tipsbladet i fredags. "...Det er som om klubberne har indset, at hvis de vil have solgt spillere til en ordenlig pris skal de på landsholdene, og derved bliver de nød til at skole og spille en gang fodbold som passer til landsholdet...." Ergo - vi får aldrig solgt spillere til en dyr nok pris, fordi de går i stå fra U21 og så fremefter.

Jeg forstår det simpelthen ikke - når vi ENDELIG har materialet med vildt mange offensive typer, at vi så forsøger os med en def. midtbane mand som vores offensive omdrejningspunkt!! Jeg FORSTÅR DET IKKE!!!

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Re: Det store problem

Indlæg af Funky » 26. mar 2012, 10:59

række13 skrev:Nu er det nok 4. gang jeg gør opmærksom på, at vores midtbane ikke dur til den formation og det spil som KN vil spille! Augo og Pølsen er simpelthen ikke dygtige nok uden bold - og Augo er slet ikke med bold, som den offensive midtbane! Jeg forstår SIMPELTHEN ikke, at man ikke indser, at man har 2 af ligaens bedste def. midtbane folk, og så lader dem spille som def. midtbane folk, istedet for at prøve at omskole Augo til en offensiv midtbane, som slet slet ikke flytter sig nok uden bold.

FÅ nu de 2 ned og spille def. midtbane ved siden af hinanden, og det giver så muligheder få at fylde på med offensive folk, som så også MÅ spille offensivt, istedet for vores 2 brede midtbanefolk nu skal være en 2 vejsspiller. Det vil også give vores backs meget mere frihed, at vide der altid ligger 2 def. midtbane folk af den kaliber til at hjælpe de centrale forsvare hvis de bliver fanget for langt fremme.

Og så ser forsvaret jo nok ud som det plejer - da vi ikke har mega mange alternativer der.

Problemet med den opstilling vi har nu, er at Augo ikke flytter sig nok, og så bliver Pølsen låst - og det ser vores 2 brede midtbanefolk og løber ned for at hjælpe og pludselig er vi 5 mand samlet i et meget lille rum, som gør det ALT for let for modstanderen at lukke ned.

PS. Noget som jeg også har skrevet før, som Bonde så smukt udtaler sig i Tipsbladet i fredags. "...Det er som om klubberne har indset, at hvis de vil have solgt spillere til en ordenlig pris skal de på landsholdene, og derved bliver de nød til at skole og spille en gang fodbold som passer til landsholdet...." Ergo - vi får aldrig solgt spillere til en dyr nok pris, fordi de går i stå fra U21 og så fremefter.

Jeg forstår det simpelthen ikke - når vi ENDELIG har materialet med vildt mange offensive typer, at vi så forsøger os med en def. midtbane mand som vores offensive omdrejningspunkt!! Jeg FORSTÅR DET IKKE!!!
Jeg synes der er mange rigtige betragtninger i dit indlæg; det helt centrale er naturligvis, at Augu og Wurtz ikke er - og aldrig bliver - dygtige, kontrollerende offensivspillere. Enig - enig - enig.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Reyad
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib Simonsen
Geografisk sted: 5500

Indlæg af Reyad » 26. mar 2012, 11:20

Jeg er meget tilbøjelig til at være enig, men om det er formationsændring eller en indstillingsændring der skal til er svært at sige. Måske det ene medfører det andet. Jeg synes det ville være meget interessant at skifte formation, men jeg tror ikke det bliver med den her træner, og jeg kan også frygte om vores angribere er stærke nok til at spille alene i front. Forestil dig en helt anonym og ugidelig Helenius alene i front...Det vil altså gøre det offensive spil problematisk, men jeg synes der skal ske noget. Ikke pga af de seneste to kampe, men fordi det offensive spil, ligesom presspillet i øvrigt, manger format og struktur.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 26. mar 2012, 11:42

række13 skrev:Nu er det nok 4. gang jeg gør opmærksom på, at vores midtbane ikke dur til den formation og det spil som KN vil spille! Augo og Pølsen er simpelthen ikke dygtige nok uden bold - og Augo er slet ikke med bold, som den offensive midtbane! Jeg forstår SIMPELTHEN ikke, at man ikke indser, at man har 2 af ligaens bedste def. midtbane folk, og så lader dem spille som def. midtbane folk, istedet for at prøve at omskole Augo til en offensiv midtbane, som slet slet ikke flytter sig nok uden bold.

Såvidt jeg kan se kræver din taktik to ting, vi ikke er i besiddelse af: 1) en angriber der er bevægelig, stærk, og hurtig nok til spille alene på toppen. 2) to hurtige wings. Med det spillermateriale vi har til rådighed har jeg svært ved at forestille mig andet end 2 angribere.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar

Indlæg af Funky » 26. mar 2012, 12:16

MHJ skrev:

Såvidt jeg kan se kræver din taktik to ting, vi ikke er i besiddelse af: 1) en angriber der er bevægelig, stærk, og hurtig nok til spille alene på toppen. 2) to hurtige wings. Med det spillermateriale vi har til rådighed har jeg svært ved at forestille mig andet end 2 angribere.
Jeg synes måske angriberen er det største af de to problemer; som højre wing kunne Dalsgaard sagtens bruges (mange vil nok sige han endda er bedst dér). Due på venstre wing har ikke den samme speed, nej, men besidder i øvrigt så mange offensive kvaliteter, at det nok kunne gå endda.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 26. mar 2012, 12:24

Funky skrev:
MHJ skrev:

Jeg synes måske angriberen er det største af de to problemer; som højre wing kunne Dalsgaard sagtens bruges (mange vil nok sige han endda er bedst dér). Due på venstre wing har ikke den samme speed, nej, men besidder i øvrigt så mange offensive kvaliteter, at det nok kunne gå endda.
Helt enig med Dalle. Men jeg tror Rolfe og Due kommer til at spille bolden meget tilbage i den formation, da de mangler speed, og kun har en spiller foran sig, endda, en ikke særligt bevægelig en af slagsen. Pehrsson spillede i flere kampe med en 4-5-1, og det gik specielt udover Due (som røg til FCN). Dengang havde vi endda Greven, der kunne ligge i hullet bag angrebet.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

række13
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af række13 » 26. mar 2012, 13:28

Helt enig i at Helenius eller Curth måske ikke er de bedste - men Helenius blev også prøvet på ligalandsholdet i den position, så han må jo have nogle forudsætninger som gør, at han kunne blive god. Som enlig angriber, skal han nok heller ikke bevæge sig så meget, da han skal sørge for at ligge centralt og i boksen, da wingerne og backsne meget gerne skulle fylde siderne op.

Due, Lucas og Rolfe er måske ikke de hurtigste, men de besidder altså mange andre gode offensive kvaliteter som kreativitet, skud, pasning osv. - Se Kahlenberg, Krohn-Deli etc. på landsholdet, de har i perioder også være rigtig gode, men de har jo ikke vanvigtig med speed! Så jeg tror sagtens vores offensive kræfter kan bære det, plus - det at de får lov til at tænke 80% fremad og ikke som nu hvor det er 50/50 - så vil vi se en forløsning af kreative kræfter :) lidt positiv må man gerne være....

Brugeravatar
Bong
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Geografisk sted: 9000

Indlæg af Bong » 26. mar 2012, 15:14

Jeg har længe argumenteret for den formation som også bliver nævnt her i tråden.

Selvfølgelig har vi ikke den perfekte mand til at sætte på toppen, men Helenius kan udvikles til en sådan. Han har alle forudsætningerne for at blive en god boksangriber.

Rolfe, Wichmann, Due, Andersen, Dalsgaard og til dels Patrick Kristensen er jo glimrende løsninger til de offensive pladser.
A slightly more sophisticated hooligan...

række13
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af række13 » 26. mar 2012, 15:16

Men vil det SKE!! vil KN ture gøre det? For det skriger jo til himmel med den formation og de rollefordelinger der er nu....Det kan alle sgu da se.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 26. mar 2012, 15:18

Augo og Wurtz skal slet ikke spille på samme hold. De er jo fuldstændig ens og der bør kun være plads til den ene. At man har købt dem begge hjem er en stor fejl, der er tydeligvis blevet købt med hjertet istedetfor hjernen...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar

Indlæg af Buzz Killington » 26. mar 2012, 15:22

række13 skrev:Men vil det SKE!! vil KN ture gøre det? For det skriger jo til himmel med den formation og de rollefordelinger der er nu....Det kan alle sgu da se.
Jeg er enig i at det ikke har fungeret de sidste to kampe. Længere er jeg ikke enig. Jeg ser bestemt heller ikke din taktik som den nuværende overlegen med vores spillermateriale. Tanken med den nuværende opstilling er netop at vi har kreative wings, der trækker ind i banen, for på den måde at kompensere for at vores centrale midtbane er for deffensivt orienteret. Dertil skal backs skubbe op, og stå for indlæg. Jeg tror faktisk at denne opstilling netop ville fungere perfekt, som mod FCK og tildels LBK, hvis vores centrale midtbane havde været i omdrejninger. Problemet er bare at Augo sidet ude, eller ikke har været klar de to sidste kampe, hvilket er et kæmpe problem uanset om det er en 4-4-2 eller en 4-5-1/4-2-3-1
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

række13
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af række13 » 26. mar 2012, 15:38

MHJ skrev:
række13 skrev:Men vil det SKE!! vil KN ture gøre det? For det skriger jo til himmel med den formation og de rollefordelinger der er nu....Det kan alle sgu da se.
Jeg er enig i at det ikke har fungeret de sidste to kampe. Længere er jeg ikke enig. Jeg ser bestemt heller ikke din taktik som den nuværende overlegen med vores spillermateriale. Tanken med den nuværende opstilling er netop at vi har kreative wings, der trækker ind i banen, for på den måde at kompensere for at vores centrale midtbane er for deffensivt orienteret. Dertil skal backs skubbe op, og stå for indlæg. Jeg tror faktisk at denne opstilling netop ville fungere perfekt, som mod FCK og tildels LBK, hvis vores centrale midtbane havde været i omdrejninger. Problemet er bare at Augo sidet ude, eller ikke har været klar de to sidste kampe, hvilket er et kæmpe problem uanset om det er en 4-4-2 eller en 4-5-1/4-2-3-1
Men nu har du pludselig 4 midtbanespillere centralt hvis wingerne(som du kalder dem) bliver skubbet ind - og de 2 angribere vi har er måske heller ikke de mest bevægelige, så pludselig har du kun 2 backs til at sprede spillet ud, og da det meste af vores opspil foregår i den ene side, så har vi nu 5-7 mand samlet i den side - og det er netop der jeg ser problemet - vi er alt alt alt for nemme at lukke ned, men den her opstilling fordi vores pasningsspil ikke virker når vi ikke har spillerne til at spille i små rum, som pølsen og augo! Vi skal have spredt det spil mere ud, og det får vi altså ikke hvis vores winger trækker ind i banen....

række13
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af række13 » 26. mar 2012, 15:40

Køllen I Møllen skrev:Augo og Wurtz skal slet ikke spille på samme hold. De er jo fuldstændig ens og der bør kun være plads til den ene. At man har købt dem begge hjem er en stor fejl, der er tydeligvis blevet købt med hjertet istedetfor hjernen...
Det vil jeg kun give dig ret i! Men sket er desvære sket!

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 26. mar 2012, 19:30

Det store problem er at kvaliteten er sevet ud af vores trup lige så stille og rolig som AaBs pengetank er blevet mindre og mindre, selvom nogle vil påstå noget andet.

Det må gå galt når der kommer så mange unge spillere ind og Augo ikke helt har nået niveauet endnu før han drog til Salzburg.

Erfaringen mangler, så mit håb for denne sæson er at vi holder os over nedrykningsstregen og viljen på holdet til at vinde 2. boldene, samt at gå først i nærkampene kommer tilbage.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 26. mar 2012, 19:50

Jeg er kun til dels enig i, at Würtz/Augu bærer skylden for vores manglende offensive kapabiliteter. Når vi spiller i en pandekageflad 4-4-2 er det slet ikke meningen at det offensive skal komme fra de to - men snarere vores backer, kanter og angribere. Og det er naturligvis dér, skylden ligger.

I forårets kampe har vores eneste våben været Anders Due og Henrik Dalsgaard. De to har været involveret i næsten alt hvad vi har skabt af chancer, og har som de eneste turdet bevæge sig lidt væk fra deres positioner i vores ellers ekstremt statiske formation. Vores venstrekant med Lucas Andersen har kun præsteret i 1. halvleg mod Lyngby, og Nicklas Helenius har været relativt ufarlig lige siden FCK-kampen. På samme måde har vores backs været ALT for defensive og dynamiske.

Løsningen er for mig at se ikke at bringe en umotiveret Wichmann, der er komplet blottet for selvtillid. Snarere bør vi justere vores formation og indstilling til kampene. Jeg så gerne at vi spillede mere direkte og løst. Augustinussen skal være balancespilleren og Würtz skal være den holdende løbespiller, der bruges mange steder i udlandet. På den måde skal Würtz gennem sit løbepensum dække af når Ahlmann eller Patrick kommer med på kanterne. Samtidig skal Due (fra venstrekanten!) og Dalsgaard/Rolfe fra højrekanten være LANGT mere mobile og især søge bagrummet langt bedre. Vi har ikke spillerne til spil i små rum midt på banen, så vi må gøre banen bred med begge backs og så have 4 meget bevægelige offensive kort, der både kan true indad og udaf i banen afhængigt af modstanderens svagheder og opdækningsstrategi. Når vi angriber bør vi lidt have fokus på hvordan vi angriber bedst - og ikke hvordan vi står bedst hvis vi skulle smide bolden væk. Det kræver at spillerne kan løbe de påkrævede kilometer, men her er hvad jeg forestiller mig:

Billede

Det er ikke så afgørende om Curth skal ind for Lucas eller andre enkelte personændringer. Pointen er at når vi angriber, så skal det først og fremmest være med de spillere, der er bedst teknisk og uden bolden. Ligesom vi bør forsvare med de spillere, der er bedst i duel- og positionsspillet, hvilket både Augu og Würtz er. På denne måde kunne vi i mine øjne også opnå en fordel i omstillingsfasen, hvor vi har været sårbare. Ved at stå mere kompakt med en "fri" spiller i Würtz ville vi have en fordel mod 2-mands-angreb, hvad enten det er i en 4-4-1-1 eller 4-4-2, som reelt er de eneste to opstillinger vi møder i Ligaen.

Denne struktur ville naturligvis ikke løse det problem, at vores spillere generelt er for dårlige teknisk og usikre med bolden - hvilket trods alt er den største udfordring vi har i spørgsmålet om det offensive spil.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af limey » 27. mar 2012, 11:19

Generelt enig, Yankee. Den taktik kræver bare et konstant højt niveau både for kantspillerne og vores backs. Og som du også selv insinuerer, vil Kent altid først og fremmest have fokus på, at vi står godt defensivt, når vi taber bolden. Havde vi nu haft en spiller med nok teknik og målfarlighed til at spille den frie rolle bag en (god) targetmand, kunne vi praktisere en 4-5-1 opstilling, men dertil er Wichmann ikke stærk nok.

række13
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af række13 » 27. mar 2012, 11:26

limey skrev:Generelt enig, Yankee. Den taktik kræver bare et konstant højt niveau både for kantspillerne og vores backs. Og som du også selv insinuerer, vil Kent altid først og fremmest have fokus på, at vi står godt defensivt, når vi taber bolden. Havde vi nu haft en spiller med nok teknik og målfarlighed til at spille den frie rolle bag en (god) targetmand, kunne vi praktisere en 4-5-1 opstilling, men dertil er Wichmann ikke stærk nok.
Hvad med Lucas - jeg ved godt det er et sats! Men blev han ikke prøvet i den position i træningskampene? Og jeg synes han, som type, passer bedre i den centrale rolle fordi han ikke helt har speed nok til kanten, men så tilgengæld kan han operere i meget små rum! Men ham lige bagved en angriber og så augo og pølsen bagved, til at han offensivt kan få noget frihed!

Brugeravatar
Walther
1. div
1. div
Favoritspiller: Med venstre, om morgenen.

Indlæg af Walther » 27. mar 2012, 19:22

række13 skrev:
limey skrev:Generelt enig, Yankee. Den taktik kræver bare et konstant højt niveau både for kantspillerne og vores backs. Og som du også selv insinuerer, vil Kent altid først og fremmest have fokus på, at vi står godt defensivt, når vi taber bolden. Havde vi nu haft en spiller med nok teknik og målfarlighed til at spille den frie rolle bag en (god) targetmand, kunne vi praktisere en 4-5-1 opstilling, men dertil er Wichmann ikke stærk nok.
Hvad med Lucas - jeg ved godt det er et sats! Men blev han ikke prøvet i den position i træningskampene? Og jeg synes han, som type, passer bedre i den centrale rolle fordi han ikke helt har speed nok til kanten, men så tilgengæld kan han operere i meget små rum! Men ham lige bagved en angriber og så augo og pølsen bagved, til at han offensivt kan få noget frihed!
Den idé er jeg ret varm på. Men som du selv nævner, så er det et ret stort sats.
En 4-5-1 formation er noget jeg kan gå og blive lidt småfugtig i bukserne over. Specielt med tanke på hvor ringe Augo og Würtz er til at skille sig af med bolden. Det er alt for tit sket at de er alt for langt fremme, smider en fejlaflevering afsted, og så er der kontra. Det opbyggende spil vil i min optik være bedre hvis de hang længere tilbage, hvor de ikke vil blive fanget så meget på mellemhånd.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."
- Albert Einstein

Brugeravatar
Walther
1. div
1. div
Favoritspiller: Med venstre, om morgenen.

Indlæg af Walther » 27. mar 2012, 19:31

Hov forresten, for lige at slynge noget yderst positivt ind.

Jeg overværede dagens træning, og kan berette at kanterne var flyttet tilbage til deres "rigtige" pladser.
Rolfe i højre, med glimrende indlæg til følge. At både Curth og Helenius så ikke kunne ramme kassen fra 3 meter, er en hel anden snak.
Duen var dog ikke på banen idag, og ej heller Lasse Nielsen. Rygterne vil vide at de sad og kampsvedte på en kondicykel et eller andet sted, mens vi andre nød formiddagssolen.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe."
- Albert Einstein

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Indlæg af le Cid » 27. mar 2012, 19:43

Walther skrev:Hov forresten, for lige at slynge noget yderst positivt ind.

Jeg overværede dagens træning, og kan berette at kanterne var flyttet tilbage til deres "rigtige" pladser.
Rolfe i højre, med glimrende indlæg til følge. At både Curth og Helenius så ikke kunne ramme kassen fra 3 meter, er en hel anden snak.
Duen var dog ikke på banen idag, og ej heller Lasse Nielsen. Rygterne vil vide at de sad og kampsvedte på en kondicykel et eller andet sted, mens vi andre nød formiddagssolen.
Tak for updaten. Nogen idé om, hvorfor Duen og Lasse trænede på kondicykel? Mig bekendt kan de ikke være overbelastede efter de seneste kampe - og hvis det er kondi, der er problemet, er det så ikke bedre at løbe?

Dalsgaard var vel heller ikke med ved træningen i dag, eller hur? Og hvad med Bøge - han var vel klar?
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

Besvar