AaB fans

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
The Point Maker
Junior
Junior
Favoritspiller: Siyabonga Nomvethe

AaB fans

Indlæg af The Point Maker » 16. apr 2012, 13:27

I en tid hvor de fleste emner herinde relatere sig mod personsager, kamptråde osv, er her et forsigtigt forslag til en god debat.

AaB fans er ligesom andre klubbers et bredt folkefærd - men alligevel formår de fleste klubber at give andre en generel opfattelse af hvordan fx. en AaB fan er. Jeg er stolt over at være AaB fan, og mindes stadig min første stadionkamp hvor vi bankede AGF 4-0, og tog de første guldmedaljer... Siden har AaB givet mig rigtig mange oplevelser, ude som hjemme, Spar Nord som A.Enggard.

I og med jeg er blevet ældre, har jeg tænkt mere over hvordan vi som fans, fanklub osv. opfører os. Og her synes jeg at vi skal til at tænke os lidt om. St. Pauli fansene har formået at være i klubben strategiske beslutninger, og derved sammen med klubben gjort det til en kult-klub. Ligeså lidt kreativitet som Würtz, Due og Augo viser for tiden, ligeså lidt kreativitet og stortanke-arbejde synes jeg ASC gør. Dette er ikke en sviner til ASC; da jeg i mange år var stolt medlem, men blot et opråb om at tage ansvaret til sig omkring de strategiske formål som AaB fan.

ASC har for tiden stort behov for at ytre meninger, og solidaritetsaftaler og pyroteknik. Her tror jeg det er vigtigt at ASC skal tænke om hvem de repræsentere når de ytre således. Jeg er sikker på der findes et hav af ASC´er som ikke er enig i denne holdning. ASC er alle 4 tribuner plus tv-kiggere, og derfor synes jeg behovet for at trække supportklubben i den retning er for snæversynet.

Vi har Danmarks bedste fans på mange parametre, men der hvor jeg synes vi viser for lidt format, er i vores valg af sange på stadion. "Søn af en luder", "HADER x antal klubber" er direkte voldsopfordrende, og er vel ikke folks reelle holdning? Jeg hader personligt ikke nogen, men har et trælst forhold til FCM, Tit og ofte synes jeg vi bruger mere tid på at synes andre klubbers navne, end hylde vores egne helte. "Søn af en luder" er direkte usmart både i forhold til at der skal være hyggelig stemning, men også i forhold til at dommeren sgu´nok ikke får et bedre forhold til AaB.

Jeg mener ASC skal komme med holdning til hvordan de gerne vil ses i fremtiden, så A.Enggaard også bidrager til stemningen, og at Spar Nord bliver optimeret og hade-fri. Taget i betragtning af der kun er 2,5 tribune ud af 4 som synger, så skulle der være plads til at optimere atmosfæren på stadion.

Hvordan vil du gerne opfattes som AaB fan?

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: AaB fans

Indlæg af le Cid » 16. apr 2012, 16:44

Jeg er enig i en del af dine betragtninger - specielt ASCs (imø) uheldige udmelding ang. pyroteknik. Eet sted, hvor du dog får enddog meget svært ved at ændre noget, er hadet til omgivelserne. Det er min opfattelse, at rigtig, rigtig mange af fansene på nord virkelig nyder denne del af oplevelsen, og vi har da også en lang historie som det måske mest hadske publikum i DK - her tænker jeg specielt på sagerne med Laudrup den yngre og ham Brömböh spilleren, der blev kaldt morder. Personligt synes jeg også, at en afstemt mængde had bestemt er på sin plads, så længe man ikke går over stregen - det er jo trods alt blevet vores trademark...

Edit: Og for at svare på spørgsmålet - jeg vil gerne opfattes som een, der hader alle modstander mens kampene er i gang, men accepterer alle (minus FCM'ere), når sidste fløjt er lydt...
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Højer-index

jydenfranord
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Indlæg af jydenfranord » 16. apr 2012, 21:41

The Point Maker skrev:I en tid hvor de fleste emner herinde relatere sig mod personsager, kamptråde osv, er her et forsigtigt forslag til en god debat.

AaB fans er ligesom andre klubbers et bredt folkefærd - men alligevel formår de fleste klubber at give andre en generel opfattelse af hvordan fx. en AaB fan er. Jeg er stolt over at være AaB fan, og mindes stadig min første stadionkamp hvor vi bankede AGF 4-0, og tog de første guldmedaljer... Siden har AaB givet mig rigtig mange oplevelser, ude som hjemme, Spar Nord som A.Enggard.

I og med jeg er blevet ældre, har jeg tænkt mere over hvordan vi som fans, fanklub osv. opfører os. Og her synes jeg at vi skal til at tænke os lidt om. St. Pauli fansene har formået at være i klubben strategiske beslutninger, og derved sammen med klubben gjort det til en kult-klub. Ligeså lidt kreativitet som Würtz, Due og Augo viser for tiden, ligeså lidt kreativitet og stortanke-arbejde synes jeg ASC gør. Dette er ikke en sviner til ASC; da jeg i mange år var stolt medlem, men blot et opråb om at tage ansvaret til sig omkring de strategiske formål som AaB fan.

ASC har for tiden stort behov for at ytre meninger, og solidaritetsaftaler og pyroteknik. Her tror jeg det er vigtigt at ASC skal tænke om hvem de repræsentere når de ytre således. Jeg er sikker på der findes et hav af ASC´er som ikke er enig i denne holdning. ASC er alle 4 tribuner plus tv-kiggere, og derfor synes jeg behovet for at trække supportklubben i den retning er for snæversynet.

Vi har Danmarks bedste fans på mange parametre, men der hvor jeg synes vi viser for lidt format, er i vores valg af sange på stadion. "Søn af en luder", "HADER x antal klubber" er direkte voldsopfordrende, og er vel ikke folks reelle holdning? Jeg hader personligt ikke nogen, men har et trælst forhold til FCM, Tit og ofte synes jeg vi bruger mere tid på at synes andre klubbers navne, end hylde vores egne helte. "Søn af en luder" er direkte usmart både i forhold til at der skal være hyggelig stemning, men også i forhold til at dommeren sgu´nok ikke får et bedre forhold til AaB.

Jeg mener ASC skal komme med holdning til hvordan de gerne vil ses i fremtiden, så A.Enggaard også bidrager til stemningen, og at Spar Nord bliver optimeret og hade-fri. Taget i betragtning af der kun er 2,5 tribune ud af 4 som synger, så skulle der være plads til at optimere atmosfæren på stadion.

Som Le Cid er jeg enig med dig i at ASC er kommet med nogle uheldige bemærkninger omkring pyroteknik og hele sagen med boy-cut af stemningen er efter min mening heller ikke heldig.

Men det du skriver med de sange der synges, det er jeg slet ikke enig med dig i. Der skal være "kamp" mellem tribunerne, som der er på banen. Dommeren kan og skal accepteres der synges "søn af en luder efter ham" og nej det er naturligvis ikke stor lyrik eller lign. Men jeg tror helt ærligt ikke der er nogen dommere der bider særligt mærke i sådan en sang, det er en del af gamet. Jeg kan heller ikke helt se hvordan det opfordre til vold at man synger "søn af en luder" eller "Hader FCM".

Hvis der var tale om børn eller helt unge der spillede bold og forældre eller andre stod og sang på den måde, så ville jeg da være enig med dig i at det var forkert, men her er der tale om folk der lever af at spille fodbold, de er klar over hvad de går ind til, det er en del af deres "uddannelse".

Hvorfor skal der være en hyggelig stemning på stadion? og hvad er en hyggelig stemning? Er det at sidde arm i arm og synge "sejle op af åen" eller klappe af modstanderen hvis de score og sige "ihhh det var et flot mål".

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Struer

Indlæg af Klaus » 16. apr 2012, 22:18

jydenfranord skrev: Men det du skriver med de sange der synges, det er jeg slet ikke enig med dig i. Der skal være "kamp" mellem tribunerne, som der er på banen. Dommeren kan og skal accepteres der synges "søn af en luder efter ham" og nej det er naturligvis ikke stor lyrik eller lign. Men jeg tror helt ærligt ikke der er nogen dommere der bider særligt mærke i sådan en sang, det er en del af gamet. Jeg kan heller ikke helt se hvordan det opfordre til vold at man synger "søn af en luder" eller "Hader FCM".

Hvis der var tale om børn eller helt unge der spillede bold og forældre eller andre stod og sang på den måde, så ville jeg da være enig med dig i at det var forkert, men her er der tale om folk der lever af at spille fodbold, de er klar over hvad de går ind til, det er en del af deres "uddannelse".

Hvorfor skal der være en hyggelig stemning på stadion? og hvad er en hyggelig stemning? Er det at sidde arm i arm og synge "sejle op af åen" eller klappe af modstanderen hvis de score og sige "ihhh det var et flot mål".
Det handler vel i bund og grund om at vise format... Et af de sjove øjeblikke som AaB-fan var til den europacupkamp, hvor vi tiljublede dommeren under hans opvarmning (var det mod City??) Jeg synes Luder-sangen er pinlig... Det er ikke fordi jeg er snerpet eller noget, men jeg synes simpelthen den burde være under vores niveau. Ove Hust råbet i Århus var klasse - jeg synes nok vi de sidste års tid har oplevet dommere hvis navn kunne gøre dem fortjent til en lignende behandling.

Gnu
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Indlæg af Gnu » 17. apr 2012, 09:49

Jeg kan ikke se problemet i "søn af en luder"-tilråbet. Det har et tilpas upræcist sigte, hvor alle spillere på modstanderholdet eller alle dommere risikerer at få smidt den i nakken. Det er go' gas.

Der, hvor det kammer over for mig, er hvor personlige forhold eller tragedier bliver genstand for smædesange. Fx "Vilfort, hvor er dit barn?" eller "Martin Schmidt, du slog din mor ihjel." Det er på ingen måde i orden.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 17. apr 2012, 11:00

Jeg synes luder sangen hører til alders gruppen, som ikke rigtig ved hvad sex er for noget men gerne vil lære det.
Det er go lir når GF synger til AaB fans at- i er en forstad til Hjørring, at vi er bolche drenge og ålene. Det er også go lir at synge -hader Kjøbenhavn, til KBH holdene.
Vi skal i hvertfald ikke sidde og synge sejler op ad åen-bvadd
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
JFL
1. div
1. div

Indlæg af JFL » 17. apr 2012, 12:02

The Point Maker skrev:I en tid hvor de fleste emner herinde relatere sig mod personsager, kamptråde osv, er her et forsigtigt forslag til en god debat.

Men Point Maker, er det ikke lige præcis hadet, der samler folk? Er det ikke hadet til FCKs fans, som smider romerlys på banen, der får folk på Nordjyske til at rejse sig og råbe "hader København"? Hadet til modstander holdet er en hjørnesten i fankulturen og det at gå til fodbold. Det er noget, der sætter folk op. At gøre Spar Nord tribunen hade-fri ville være at fjerne nerven. Måske ville det skabe en såkaldt "hyggelig" atmosfære, men hvem gider det? Den hyggelige atmosfære er noget man kan skabe hjemme i stuen med en kop kaffe. Og det er slet ikke noget, der vil samle tribunerne.

Og det er utopi at tro, at man kan få Enggaard tribunen til at skabe nogen form for stemning, hvis stemning er at synge med på slagsange. Det vil aldrig ske. Aldrig. Derimod kan det godt ske, at der vil komme vredes/hads udbryd fra personer på den tribune. Og det er sådan det skal være, hvis du spørger mig. Faktisk ville jeg ønske, der var mere had på både Nordjyske og Enggaard. Had er følelser. Følelser er fodbold. Hygge er et forsøg på at neutralisere følelser.

Hadet skal selvfølgelig bruges fornuftigt. Det skal ikke udmynte sig i hverken racistiske angreb eller person angreb, som med Martin Schmit. Det må det aldrig. Men "Søn af en luder" og "Hader København" er hverken det ene eller andet. Jeg synger heller ikke med på søn af en luder, men mange gør det. Det er den, der er populær lige nu. Før har det været "sorte svin", og den er længere over grænsen, hvis du spørger mig. I Spanien synger man også "Sergio Ramos, hijo de puta!". (Sergio Ramos, søn af en luder). Det er had hos Sevillas fans mod Ramos for at skifte til Real Madrid. Had er en del af fodbold verden over. Og skal blive ved med at være det.

Bech
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Mogens Komforbi
Geografisk sted: Vejgaard
Kontakt:

Indlæg af Bech » 17. apr 2012, 14:14

Det virker som om OP har en markant anden holdning til hvordan det skal være at gå til fodbold, end dem der faktisk gør det.
Især i forhold til os på Vesttribunen. Men det gør ikke dine synspunkter mindre interessante eller morsomme.

Har du nogen forslag til hvordan ASC så i praksis skulle gå ind og styre tribunen imod en mere hyggelig retning?
Klappølser og sæder måske? Selvom stemning, i min optik, burde være ASCs primære opgave og alt andet sekundært i forhold til det, så tror jeg også ASC ville få svært ved at gennemføre den slags radikale ændringer på en tribune hvor de har mindre at sige idag, end nogensinde før.
𝖁𝖊𝖏𝖌𝖆𝖆𝖗𝖉 𝕿𝖊𝖗𝖗𝖔𝖗 𝕶𝖔𝖗𝖕𝖘

Brugeravatar
rAaBe
Superliga
Superliga
Geografisk sted: Cape Town (Sydafrika)

Indlæg af rAaBe » 17. apr 2012, 14:36

Temmeligt forsimplet(!) kan man måske opfatte fans eller deres fanskaber ud fra 2 akser
1. Akse hvor fanens opførsel er at sammenligne med en krigers* eller en intellektuels*.
* Med kriger menes der, en der:....råber, synger, intimiderer, truer, agerer på umiddelbare følelser
** Med intellektuel menes der, en der.....distancerer sig, aflæser, observerer, sidestiller og sammenligner, reagerer ikke på (eller undertrykker) umiddelbare følelser,

2. En anden akse hvor samme opførsel beskrives alt efter hvor (i hvilken sfære) fanen befinder sig.

Jeg har lavet et spørgeskema via google-docs, som du kan udfylde anonymt, please udfyld den kun en enkelt gang :-P Du kan se resultatet efter at have udfyldt det og trykket "submit"

Den består af 3 blokke af 6 spørgsmål - du behøver kun udfylde den første. De 6 spørgsmål der gentages 3 gange er ens, men omhandler hvordan du opfatter henholdsvis; dig selv som fan, den ultimative fan og den værst tænkelige fan (af din egen klub).

spørgeskema

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 17. apr 2012, 14:53

rAaBe skrev:Temmeligt forsimplet(!) kan man måske opfatte fans eller deres fanskaber ud fra 2 akser
1. Akse hvor fanens opførsel er at sammenligne med en krigers* eller en intellektuels*.
* Med kriger menes der, en der:....råber, synger, intimiderer, truer, agerer på umiddelbare følelser
** Med intellektuel menes der, en der.....distancerer sig, aflæser, observerer, sidestiller og sammenligner, reagerer ikke på (eller undertrykker) umiddelbare følelser,

2. En anden akse hvor samme opførsel beskrives alt efter hvor (i hvilken sfære) fanen befinder sig.

Jeg har lavet et spørgeskema via google-docs, som du kan udfylde anonymt, please udfyld den kun en enkelt gang :-P Du kan se resultatet efter at have udfyldt det og trykket "submit"

Den består af 3 blokke af 6 spørgsmål - du behøver kun udfylde den første. De 6 spørgsmål der gentages 3 gange er ens, men omhandler hvordan du opfatter henholdsvis; dig selv som fan, den ultimative fan og den værst tænkelige fan (af din egen klub).

spørgeskema
Done. Kriger på debatsiden og intellektuel på vej til stadion :)

Brugeravatar
rAaBe
Superliga
Superliga

Indlæg af rAaBe » 18. apr 2012, 09:28

Poker-One-Kenobi skrev:
rAaBe skrev:Temmeligt forsimplet(!) kan man måske opfatte fans eller deres fanskaber ud fra 2 akser

spørgeskema
Done. Kriger på debatsiden og intellektuel på vej til stadion :)

:D Hehe

Der er 24 der har svaret på spørgeskemaet inklusive mig selv. Jeg håber ikke det er problemer med den videnskabelige hæderlighed der holder andre fra at udfylde det? :) Med mindre vi får 100vis af svar så vil det være svært at sige noget om den typiske debatside brugers fanskab, men det vil måske kunne vise nogen tendenser. Spændende om der er noget overraskelser!

Husk at du kan se det foreløbige resultat af alle svarene i en pæn lille form når du har udfyldt spørgeskemaet

Brugeravatar
rAaBe
Superliga
Superliga

Indlæg af rAaBe » 18. apr 2012, 10:26

The Point Maker skrev:....Dette er ikke en sviner til ASC; da jeg i mange år var stolt medlem, men blot et opråb om at tage ansvaret til sig omkring de strategiske formål som AaB fan.

Helt enig omkring dine betragtninger om at ASC måske bør være mere opmærksomme på hvem det er de repræsenterer når de ytrer sig. Det er vigtigt at man hele tiden holder sig sin kernegruppe af fans for øje, og undgår at skubbe dem fra sig. Når det er sagt, så er mit indtryk at ASC gør et godt arbejde for både forskellige typer fans (inkl. dem der ikke har en stemme) samt klubben.

Med hensyn til sange og tilråb, så er det kun de nederdrægtige der får mine tær til at krølle - herunder henvisning til enkelt spilleres seriøse livs traumer, religion, etnicitet, politisk overbevisning eller seksuelle orientering. Hvis vi f.eks. antager at spilleren eller dommeren hvis mor vi synger om, rent faktisk var lidt af en luder, så er det sku' for lavt.
Et andet perspektiv på/mål for sangene og fanaktiviteter kunne være, at det skal være 100% problemfrit for en familiemor (eller far) at tage sine unge unger med på stadion?
Sangen "hader København" abonnerer jeg selv på nu, selvom jeg for ikke længere siden end jeg kan huske det, syntes den var lige lovlig lav.
Mht. at ligge pres på dommeren - at få ham på vores side - så gad jeg godt vide hvad der evt. har en effekt og hvad der ikke har. Når vi ikke ved det, så bør vi vel heller ikke vurdere antageligheden af sange og tilråb ud fra det.

Personligt vil jeg som AaB fan gerne opfattes som had og fordoms fri. Jeg vil meget nødigt skulle aktivt skjule mit fodbold fanskab fordi det af nogen vil sidestilles med hooligans og ballademagere - det billede stemmer ikke meget lidt overens med hvem jeg er, og ville kunne være direkte skadelig for min karriere (pga. andres fordomme). Hvis jeg var brøndby fan, så ville jeg gøre en bevidst indsats for at skjule mit tilhørsforhold eller i det mindste underspille det, da de associationer det giver er for dårlige.

The Point Maker
Junior
Junior
Favoritspiller: Siyabonga Nomvethe

Indlæg af The Point Maker » 18. apr 2012, 12:53

rAaBe skrev:
The Point Maker skrev:....Dette er ikke en sviner til ASC; da jeg i mange år var stolt medlem, men blot et opråb om at tage ansvaret til sig omkring de strategiske formål som AaB fan.

Helt enig omkring dine betragtninger om at ASC måske bør være mere opmærksomme på hvem det er de repræsenterer når de ytrer sig. Det er vigtigt at man hele tiden holder sig sin kernegruppe af fans for øje, og undgår at skubbe dem fra sig. Når det er sagt, så er mit indtryk at ASC gør et godt arbejde for både forskellige typer fans (inkl. dem der ikke har en stemme) samt klubben.

Med hensyn til sange og tilråb, så er det kun de nederdrægtige der får mine tær til at krølle - herunder henvisning til enkelt spilleres seriøse livs traumer, religion, etnicitet, politisk overbevisning eller seksuelle orientering. Hvis vi f.eks. antager at spilleren eller dommeren hvis mor vi synger om, rent faktisk var lidt af en luder, så er det sku' for lavt.
Et andet perspektiv på/mål for sangene og fanaktiviteter kunne være, at det skal være 100% problemfrit for en familiemor (eller far) at tage sine unge unger med på stadion?
Sangen "hader København" abonnerer jeg selv på nu, selvom jeg for ikke længere siden end jeg kan huske det, syntes den var lige lovlig lav.
Mht. at ligge pres på dommeren - at få ham på vores side - så gad jeg godt vide hvad der evt. har en effekt og hvad der ikke har. Når vi ikke ved det, så bør vi vel heller ikke vurdere antageligheden af sange og tilråb ud fra det.

Personligt vil jeg som AaB fan gerne opfattes som had og fordoms fri. Jeg vil meget nødigt skulle aktivt skjule mit fodbold fanskab fordi det af nogen vil sidestilles med hooligans og ballademagere - det billede stemmer ikke meget lidt overens med hvem jeg er, og ville kunne være direkte skadelig for min karriere (pga. andres fordomme). Hvis jeg var brøndby fan, så ville jeg gøre en bevidst indsats for at skjule mit tilhørsforhold eller i det mindste underspille det, da de associationer det giver er for dårlige.
Synes der er meget fornuft i det du skriver... Måske det også er ok at hade andre, jeg har det bare ikke sådan personligt. Kunne være fedt hvis vores sangtid blev brugt 100 % på AaB navn, spillere osv.

Mht dommereffekten af at kalde hans mor en glædespige, så har jeg ikke dokumentation for at han dømmer mere til os eller andre, min intuition er blot at jeg tror ikke han har mere lyst til at give os et tvivlsomt straffe.... Kunne være fedt med en markedsanalyse blandt dommere, selvom de nok aldrig ville indrømme at de kan påvirkes til at dømme "forkert"

Brugeravatar
rAaBe
Superliga
Superliga

Indlæg af rAaBe » 18. apr 2012, 16:00

Der er nu 41 der har svaret på spørgeskemaet

Der er en lille overraskelse i resultatet - eller en indsigt om du vil - som jeg ikke have forventet. Måske er det ikke den store overraskelse for andre. Du kan se det foreløbige resultat af spørgeskemaet når du har udfyldt det.

Jeg venter med at linke til resultatet indtil imorgen da jeg stadig håber at der er flere der vil svare (det tager maks. 2 minutter) :innocent:

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 18. apr 2012, 17:41

Med kriger, menes der så direkte voldelig overfor andre, eller hvordan?
For jeg vil da mene jeg selv er ret oppe at køre under en kamp, men kunne da aldrig finde på at komme i klammeri med hverken kontrollører eller med/modfans.

EDIT: Så jeg vil da mene at den "værst tænkelige fan" er en der er tilbagelænet på stadion og så går amok udenfor stadions 4 vægge. Intet angreb mod dem der blot sidder og nyder en god fodboldkamp, overhovedet. Men jeg ser da hellere man skråler sin frustration/vrede ud på stadion frem for i byen.
Skal dog ikke afvise jeg har misforstået konceptet :-)
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 18. apr 2012, 17:51

rAaBe skrev:Der er nu 41 der har svaret på spørgeskemaet

Der er en lille overraskelse i resultatet - eller en indsigt om du vil - som jeg ikke have forventet. Måske er det ikke den store overraskelse for andre. Du kan se det foreløbige resultat af spørgeskemaet når du har udfyldt det.

Jeg venter med at linke til resultatet indtil imorgen da jeg stadig håber at der er flere der vil svare (det tager maks. 2 minutter) :innocent:
Meget spændende indtil videre, og sigende når man tænker lidt over det.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
rAaBe
Superliga
Superliga

Indlæg af rAaBe » 18. apr 2012, 18:04

jonas386 skrev:Med kriger, menes der så direkte voldelig overfor andre, eller hvordan?
For jeg vil da mene jeg selv er ret oppe at køre under en kamp, men kunne da aldrig finde på at komme i klammeri med hverken kontrollører eller med/modfans.

EDIT: Så jeg vil da mene at den "værst tænkelige fan" er en der er tilbagelænet på stadion og så går amok udenfor stadions 4 vægge. Intet angreb mod dem der blot sidder og nyder en god fodboldkamp, overhovedet. Men jeg ser da hellere man skråler sin frustration/vrede ud på stadion frem for i byen.
Skal dog ikke afvise jeg har misforstået konceptet :-)
Yderst fair spørgsmål! Se det fremhævet med fed tekst i quoted tekst nedenfor.
rAaBe skrev: Temmeligt forsimplet(!) kan man måske opfatte fans eller deres fanskaber ud fra 2 akser

spørgeskema

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 18. apr 2012, 18:11

Det læste jeg godt. Jeg synes bare spørgsmålet (eller svaret er det nok nærmere) er lidt for bredt :-)

Brugeravatar
rAaBe
Superliga
Superliga

Indlæg af rAaBe » 18. apr 2012, 18:30

jonas386 skrev:
Med kriger, menes der så direkte voldelig overfor andre, eller hvordan?

...

Det læste jeg godt. Jeg synes bare spørgsmålet (eller svaret er det nok nærmere) er lidt for bredt :-)

God pointe! Det kan afgjort godt opfattes forskelligt. Det er dog ikke min hensigt at man med "kriger" opfatter at man er direkte voldelig eller søger/deltager i klammeri. Den svar mulighed eksisterer ikke, og det kan være et udmærket kritikpunkt af undersøgelsesdesignet... Hvis vi f.eks. antog at halvdelen af respondenterne (dem der svarer på spørgeskemaet) rent faktisk er så krigeriske at det er slåskamp og klammeri der er målet, så vil de formentlig nok vælge at svare i det samme felt som den andel der hellere vil synge og råbe - på den måde kunne vi "blindt" få en overrepræsentation i den svar kategori. Jeg har lavet min skala forkert kunne man sige, men har lidt med overlæg prøvet at minimere antallet af svar muligheder, da det gør det nemmere at se tendenser.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 18. apr 2012, 18:45

Udmærket :-) - tak for svarene :)

Besvar