MHJ skrev:
Jeg betragter ikke dette forum som en isoleret del af den nordjyske virkelighed. Jeg har en forventning om at de folk der skriver herinde i en minimal grad påvirker den omkringlæggende verden, og vice versa.
Det lyder søgt, i mine ører.
En påstand bør følges af et argument eller en forklaringe: Hvorledes hænger det ikke samme om jeg må spørge?
Dernæst, ja, man kan være mere eller mindre heldig, i.e. der er grader af held. Du er uenig: Er det noget du kan uddybe?
Angående skader vs. udvisning, så forstår jeg ikke spørgsmålet.
Jeg synes som sagt den bekymring du bruger som anledning til at mane til ro er søgt; det hænger ikke sammen at påstå, at lidt ekstra juhu-stemning herinde skal give "problemer" nogle steder hvor det rent faktisk betyder noget. Hvis Lynge himself begyndte at vade rundt med en "Danske Mestre 2012-13"-hat på knolden og sælge tv-rettigheder til næste års AaB-kampe i CL, så kunne vi da snakke om det, men come on...en bette håndfuld fans på et forum som (berettiget) glæder sig over det bedste AaB-spil længe, og så skal de formanes om at huske hvor svært uheldige modstanderne har været, ellers giver det "problemer" (underforstået eller i alt fald antydet: Når modstandernes uheld slipper op og AaB møder "reel" modstand), altså...stop dog.
Dernæst hænger det ikke sammen - for mig - at du i den
grad betoner modstandernes "uheld" overfor det som jeg ser som det bedste, mest sammenhængende AaB-spil i flere år. Holdet har et koncept, som nu har givet godt spil og point mod en række hold som sluttede over AaB sidste sæson. Den enkelte spiller finder mere og mere til rette i konceptet. Folk hæver deres individuelle niveauer til noget, vi for fleres vedkommende ikke har set før. PT er det AaB, som leverer fodbold-oplevelserne i den danske liga. Det kan ændre sig næste runde, ja, men vel ikke før. Jeg har set en række overbevisende AaB-præstationer af så høj kvalitet at jeg ikke ser nogen grund til at miste nattesøvn ved tanken om, at FCM måske får en mand mere klar, at Horsens snart vil være historie i Europa eller at OB næste gang formår at undgå røde kort. Den klare overskrift for mig ovenpå de 3 kampe er, at
AaB har flyttet sig meget i positiv retning - ikke at de har været heldige mod nogle hold som af den ene eller anden årsag måske underpræsterer (hvordan kan man i øvrigt vide det?).
Endeligt, angående grader af held: Det er dig, der påstår at AaB's 'held' ved OB-udvisningen helt får OB's 'held' med diverse AaB-forhold til at "blegne". Det får mig til at spørge, hvor mange skader der så går på en udvisning for at man kan sige, at begge hold har været lige heldige. Jeg spørger naturligvis ikke for at få en beregningsmodel fra dig, men for at antyde, at jeg synes det er en lidt verdensfjern betragtning du lægger for dagen.
Det er ikke i den forstand jeg taler om en portion held. Jeg henviser til at det er et meget usandsynligt kampforløb at en spiller bliver smidt ud så tidligt. Det var heldigt at kampforløbet udartede sig således. Men det er nu heller ikke pointen. Pointen er at vi skal huske hvorfor det blev 4-0, og det har – i min bog – meget at gøre med udvisningen, som jf. min definition, var heldig. eller rettere, et heldigt kampforløb.
Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er heldigt at dommeren giver et kort som SKAL gives. Havde han gjort noget som helst andet havde han ikke fulgt reglerne - og DET havde været heldigt, for OB! Begynder vi på den snak går det da helt skævt, for OB kan ikke klage over et eneste kort, de fik - tværtimod skal de vist være glade for, at Gislason ikke fik et for hans tackling på Ahlman. At kampforløbet så er usædvanligt, javel, og derfor i en overordnet forstand heldigt, jo - det kan vi selvfølgelig nemmest sige efter kampen er afsluttet. I hele 1. halvleg var der ikke mange herinde som skrev om AaB's "held", så det kan du selvfølgelig nemmere tale om når du kender resultatet.
Som jeg har nævnt før, så er heldet i denne henseende det faktum, at vi møder dem i deres 3 kamp på 6 dage (var det vist). I min bog påvirker det hårde program spillerne, hvilket vel også er en del af grunden til at FCK stiller med et halvt reservehold op til europæiske kampe. Men din påstand, så langt jeg følger dig, er at europæiske kampe, ingen indflydelse har på den hjemmelige liga. Her kan jeg blot konstatere at vi er uenige.
Det er en
generel betragtning at deltagelse i europæiske kampe koster kræfter. Jeg er enig i betragtningen. Jeg er
ikke enig i, at den generelle betragtning kan eller bør bruges i forbindelse med Horsens-AaB kampen til ligefrem at fremmane den ene eller anden bekymring i forhold til de positive vinde, der lige nu blæser over AaB. Det ville være at nedtone AaB's flotte udvikling i helt urimelig grad.