Umiddelbart er der ikke den store optimisme at hente, dels grundet den resultat- og spillemæssige krise som holdet pt. befinder sig i, men derudover har vi også en grufuld statistik i Parken. Historikken fortæller sit eget tydelige sprog. I de seneste 9 indbyrdes opgør i Parken mellem FC København og AaB, har AaB tabt 8 kampe, spillet 1 uafgjort og hentet
0 sejre
Med andre ord skal vi spille mod vores suverænt største skrækmodstander, og det tilmed på en udebane hvor vi har det umådelig svært. Det er ganske tankevækkende at vi har det så svært i Parken. Ja nu ved jeg godt at FCK i mange år har været Danmarks suverænt bedste hold, men alligevel så har andre hold klaret sig noget bedre i Parken. Det er jo totalt pinligt at AaB er det modstanderhold som har den værste "track record" i Parken. Hold som OB, AGF og Silkeborg har hentet point i Parken i ny og næ. Det er jo lige før at et hold som HB Køge er en sværere modstander for FCK i Parken end AaB er, hvilket er totalt ydmygende!
Begge hold spillede en anstrengende kamp i går aftes. Vi var desværre ude i forlænget spilletid og straffesparkskonkurrence, med endnu et straffesparksnederlag som resultat. Tror ikke at det betyder at FCK er mere friske end os selv om vi var ude i forlænget spilletid. Europa League kampe spilles i et helt andet tempo og med noget højere intensitet end pokalkampe gør, hvorfor FCK sikkert er mere slidte end AaB er.
Hvis sensationen skal ske søndag aften kræver det, at flere faktorer går op i en højere enhed. Dels skal hele holdet toppræstere, der er ikke råd til at 3-5 spillere underpræsterer. Derudover kræver det også at FCK underpræsterer. Hvis FCK spiller nogenlunde op til deres topniveau så taber vi stensikkert. Desværre sparede FCK et par af deres nøglespillere i form af Bolanos og Nicolai Jørgensen i går.
Vores 2 backs Dalsgaard og Ahlmann får en nøglerolle på søndag. Meget af FCKs kreativitet kommer fra kanterne i form af Bolanos, Nicolai Jørgensen, Pierre Bengtsson og Lars Jacobsen. Det kræver en toppræstation fra Dalsgaard og Ahlmann at neutralisere FCKs kanter, men det kræver også at Dalsgaard og Ahlmann får hjælp fra midtbanekanterne.
Det bliver spændende at se hvilken taktik Kent vælger på søndag. Vi har ofte haft stor boldbesiddelse i Parken, men er blevet straffet hårdt på kontraangreb og dødbolde. Generelt har vi mange farlige boldtab midt på banen hvilket kan gå mod en del hold, men det bliver straffet megahårdt når modstanderen er et kvalitetshold som FCK. Det bliver således altafgørende at minimere antallet af boldtab/tekniske fejl, hvilket er svært med nøglespillere som Augu, Würtz, Curth, Lasse og KEP der ikke ligefrem er tekniske vidundere.
Måske vil Kent forsøge at ændre taktikken på søndag ved at overlade initiativet til FCK. Ikke at jeg tror at det vil hjælpe, vi har ikke holdet der kan parkere bussen foran målet.
Angående selve holdopstillingen tror jeg på følgende line up:
N. Larsen
Dalsgaard - Lasse - KEP - Ahlmann
Kusk - Augu - Würtz - Due
Curth
Helenius
Tror at forsvaret mere eller mindre giver sig selv, men muligvis overtager Patrick pladsen som venstre back på Ahlmanns bekostning. På midtbanen er der et par store spørgsmålstegn i form af Augu og Würtz. Er de klar til kampen og i så fald i hvilken forfatning spiller de i?
Personligt mener jeg at de begge skal spares hvis der er bare den mindste tvivl vedrørende deres skader. Vi har ikke råd til at Augu og Würtz´ skader bliver forværret hvis de kommer for tidligt i aktion. Der kommer andre vigtige kampe efter denne.
I front tror jeg desværre at Kent igen vælger Curth, der er en udmærket presspiller, hvormed vi sikkert kommer til at spille med en massiv 5 mandsmidtbane.
FC København har en stærk og bred trup og stiller måske således op:
Kim Christensen
Lars Jacobsen - Kris Stadsgaard - Ragnar Sigurdsson - Pierre Bengtsson
Cristian Bolanos - Claudemir - Thomas Delaney - Nicolai Jørgensen
Cesar Santin - Andreas Cornelius
Denne opstilling skal tages med noget forbehold da FCK har en stærk trup med mange stærke reservespillere, som f.eks. Sølvi Ottesen, Christoffer Remmer, Kris Stadsgaard,
Michael Jakobsen, Christian Grindheim, Thomas Kristensen og Martin Vingaard mv.
Det kan sagtens tænkes at FCK sparer et par af deres profiler på søndag, da de helt sikkert forventer en stille og rolig sejr kørt hjem på cruise control.
Resultatmæssigt forventer jeg desværre endnu et nederlag i Parken. Succeskriteriet må være at komme helskindet fra Parken med æren i behold, og hvis det lykkes os at score derovre må det jo efterhånden være at betragte som en mindre sensation.
Ciffermæssigt forventer jeg et 3-1 nederlag.