Landsholdet

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Landsholdet

Indlæg af Pastorius » 13. dec 2013, 10:43

astonvilla skrev:
Pastorius skrev: De fleste steder overses at Olsens rolle ikke blot er at være træner for et landshold. Hans røde tråd er et projekt der stikker langt dybere, og som jeg er sikker på at DBU har ønsket at sikre også. Morten Olsen har rusket op i hele tankegangen i Dansk fodbold og talentudvikling, og jeg har svært ved at se at ret mange af de kandidater som ellers bliver nævnt som afløsere ville have kapaciteten til at tage over der.
Nej nu må jeg altså træde ind og protestere. Stop!
-Rød tråd...rusket op i hele tankegangen i dansk fodbold?

Olsen står for en dybt forældet form for fodbold. Tværpasninger i en lang uendelighed. På den internationale top scene er vi det landshold der spiller mindst direkte fodbold - og derfor er vi på vej i afgrunden.

Olsen har jo demonstreret med al tydelighed at han ikke formår at nytænke på noget som helst niveau. Det afspejles jo også i hans strategi i at udtage spillere. Han holder stædigt fast i spillere der skulle have være lagt på is for længe siden - i stedet for at udtage netop dem som er hotte i øjeblikket. Som alle andre landstrænere gør det.

At Morten Olsen skulle have rusket op i nogen som helst form for tankegang i dansk fodbold er et udsagn jeg under ingen omstændigheder kan være mere uenig i.

Morten Olsen kan ikke nytænke og derfor spiller landsholdet forfærdelig kedeligt og med usle resultater - og som konsekvens har at folket har vendt landsholdet ryggen.

DBU's forlængelse med Olsen er i mine øjne dødsstødet til det danske landshold som populær samlingstema. Det vil tage årtier at genoprette denne skade, hvis det da nogensinde sker.
Jeg snakker slet ikke om den aktuelle taktik (som jeg godt vil medgive man kan have kritik af), men om at tingene er sat i system på en måde der rækker langt ud over landsholdets rækker. Det Olsen har gjort er at sørge for at der er rigtig mange i DBU der går i samme retning - om retningen er den rigtige, eller smarteste har jeg ikke så meget indsigt til at vurdere.
Med venlig Hilsen
--
Robert

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 13. dec 2013, 11:49

Et landshold skal altid udvikle sig hele tiden.

Den røde tråd kan være en god ide, men det er ikke nok at have startet en rød tråd for 10 år siden og så ikke have udviklet den siden(uden at vide det). Ligesom en god rød tråd også kan overtages af nye folk - vi kan jo godt skifte ud på ungdomslandsholdene, så hvorfor ikke på A-landsholdet ?

Og hvis den røde tråd virkede, så spillede holdet vel også mere inspirerende, fordi alle kendte deres plads i systemet. Jeg kan bare konstatere, at man så har valgt et system/rød tråd, som ikke er publikumsvenligt.

Det mest patetiske i forlængelsen er historien om, at Tyskland og Holland var interesseret i ham, som landstræner for 10 år siden. Hvad rager det os. Rommedahl var også god på landsholdet for 10 år siden, men derfor bør han ikke udtages.

Det kan godt være, at landstræneren ikke skal vise sig på diverse superligastadion. Fair nok. Men vi skal have en landstræner, som enten skaffer resultater eller gør landsholdet publikumsvenligt. Det er ikke lykkedes.
Iøvrigt var hans forbud mod twitter for nogle år siden blot endnu et bevis på, at han ikke har publikumsgenet i sig.

Og så er vores resultater i forhold til de sidste 30 års landsholdsfodbold hverken bedre eller dårligere end de forrige landstrænere. Så udskiftning var oplagt. Hvis der var en opgave, som han ligesom skulle runde af, så kunne det være rimeligt at fortsætte, men det er der heller ikke.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. dec 2013, 12:00

FlæskeFrank skrev: Og så er vores resultater i forhold til de sidste 30 års landsholdsfodbold hverken bedre eller dårligere end de forrige landstrænere. Så udskiftning var oplagt. Hvis der var en opgave, som han ligesom skulle runde af, så kunne det være rimeligt at fortsætte, men det er der heller ikke.
Men rekruteringsmaterialet er klart ringere end længe - det har det i hvert fald været et stykke tid.

Jeg bryder mig ikke stort om Olsen, men jeg synes alligevel at debatten og folkestemningen er ensidig, og præget af øjebliksskuffelser over resultaterne - ikke herinde, der har han altid været ugleset, men i pressen generelt, hvor han tidligere mest er blevet rost.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar

Indlæg af Hovedet » 13. dec 2013, 12:18

Jeg må altså lige knytte en kommentar til "på vej udover afgrunden". Danmark kvalificerede sig til VM 2010 og EM 2012 via 1. pladser foran bl.a. Portugal og blev nr. 2 i netop afviklede kvalifikationspulje til VM 2014 på trods af, at vi måtte undvære vores klart stærkeste angriber i over halvdelen af kampene. Kun teknikaliteter og et heldigt overtidsmål fra Italien forhindrede Danmark i en play off - kamp til dette VM.

Ovenstående kan altså ikke med den værste af alle slemme viljer beskrives som "på vej udover afgrunden". På stående fod kan jeg kun erindre, at Tyskland, Italien, Holland, Spanien og England har gjort det bedre i samme periode - altså tre 1. pladser mod Danmarks to 1. pladser og en 2. plads.

Resultaterne i de sidste 4 år er bestemt til at leve med og mere til, med undtagelse selvfølgelig af den komplette skævert mod Armenien i Parken. Jeg er også enig i, at Morten Olsen står for en rød tråd med hensyn til talentarbejde, man bestemt ikke skal undervurdere. Vi kan naturligvis godt stille spørgsmålstegn ved enkeltdispositioner og taktikken ved specifikke kampe, men jeg har svært ved at se, at Morten Olsen ikke forløser det potentiale, der er i den danske landsholdstrup.

Derimod kan jeg sagtens følge kommunikationsproblemet, som kom værst til udtryk ved flæberiet efter sejren i Portugal i 2009. Jo, manden kan være lidt svær at elske og har ikke samme folkelige appel, som eksempelvis en Hamrén kunne have repræsenteret. Og lige angående kommunikation: Referencen til Mortens Olsens forsvundne kæreste tidligere på siden er da så smagløs som noget!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Middelfart

Indlæg af FlæskeFrank » 13. dec 2013, 12:50

Pastorius skrev:Men rekruteringsmaterialet er klart ringere end længe - det har det i hvert fald været et stykke tid.
Det er jo ikke et argument. Ingen af os kan jo huske de tidligere kvalifikationer om de havde gode eller dårlige hold. Vi har altid haft mange spillere sidende på bænken og selvom jeg godt ved, at nogen straks vil hive en statistik frem, som viser, at Olsen har haft mange spillere inde over landsholdet, så er der jo bare ikke ret mange som har fået en reel chance. Ligesom den røde tråd vel skulle give landsholdet et vist bundniveau for selv de elendige spillere viste hvad de skulle. Bundniveauet har så ikke være lavere i snart 30 år.

En landstræner, som har siddet i 14 år bør ikke konsekvent have så mange problemer med at få midterforsvaret til at fungere.

Jeg kan ikke iøvrigt ikke genkende "det dårligere rekrutteringsmateriale". I perioden har vi haft en målmand i ManU, forsvarsspiller i Liverpool, forsvarsspiller i større italienske/tyske klubber, midtbanefolk i større ligaer Tyskland m.v., angriber i Arsenal. Hvor er det lige, at rekrutteringsmaterialet skal blive bedre ? Selvfølgelig ser den kommende periode spændende ud, da flere navne er ved at dukke frem, men modsat ligner Agger ikke spiller, som spiller fast i Liverpool om 1-2 år.

Det er den samme danske ynkelig piv om, at vi ikke skal forvente deltagelse ved slutrunderne. Det har vi gjort regelmæssigt i 30 år og derfor må missede kvalifikationer være en bet for enhver dansk landstræner. Særligt når han ikke får os til de afgørende kvalkampe.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Califfen » 13. dec 2013, 13:10

Ja ja vi har da kvalificeret os til en del slutrunder under Olsen, men slutresultatet har meget ofte været det samme. Vi er blevet læst af modstanderne og har intet modsvar, og har måtte forlade turneringen i skam og vanære. Vi er den grad et elendigt slutrundehold. Det har Morten Olsen ikke formået at ændre på. Han har blot stædigt holdt fast i sine kedelige fodboldprincipper. Kvalifikationen er åbenbart nok i sig selv, resten er bonus. Uambitiøst!

Samme grad af mangel på nytænkning og innovation præger debatten om en ny landstræner. Hvorfor i alverden insisterer folk så meget på at den kommende landstræner skal være dansker? Ja, så er det da klart man ikke kan finde oplagte kandidater. Udvid da jeres horisont lidt. Der findes rigtig mange dygtige trænere rundt omkring i verden, som vil kunne udvikle vores landshold. DBU og Morten Olsen har godt nok hjernevasket en større del af befolkningen end man kunne frygte. Magen til snæversynethed skal man lede længe efter.

Hvad er det i øvrigt også for en latterlig retorik at bruge, når MO faktisk udtrykker tilfredshed med den netop overståede kvalifikation? ".. Ja, vi fik en andenplads i kvalen i år, og 2 førstepladser i de to foregangne kvalifikationspuljer, så det går squ ok.. bla bla bla." For helvede, vær nu bare en mand og indrøm, at det har været en fiasko i kvalen i år. Det er så pinligt at høre. Ingen selvjustits overhovedet.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. dec 2013, 13:12

FlæskeFrank skrev: Jeg kan ikke iøvrigt ikke genkende "det dårligere rekrutteringsmateriale". I perioden har vi haft en målmand i ManU, forsvarsspiller i Liverpool, forsvarsspiller i større italienske/tyske klubber, midtbanefolk i større ligaer Tyskland m.v., angriber i Arsenal. Hvor er det lige, at rekrutteringsmaterialet skal blive bedre ? Selvfølgelig ser den kommende periode spændende ud, da flere navne er ved at dukke frem, men modsat ligner Agger ikke spiller, som spiller fast i Liverpool om 1-2 år.
Der er ingen af de nævnte som bare - uden problemer eller skadesforløb - har haft længere stabile forløb som stamspillere i de klubber, og jeg kan stadig ikke komme i tanke om én eneste dansk spiller der er stensikker mand på holdkortet i en europæisk topklub (AJAX - mener jeg er et niveau under den europæiske top - resten af Holland endnu længere nede).
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar

Indlæg af Califfen » 13. dec 2013, 13:14

FlæskeFrank skrev:
Pastorius skrev:Men rekruteringsmaterialet er klart ringere end længe - det har det i hvert fald været et stykke tid.
Det er jo ikke et argument. Ingen af os kan jo huske de tidligere kvalifikationer om de havde gode eller dårlige hold. Vi har altid haft mange spillere sidende på bænken og selvom jeg godt ved, at nogen straks vil hive en statistik frem, som viser, at Olsen har haft mange spillere inde over landsholdet, så er der jo bare ikke ret mange som har fået en reel chance. Ligesom den røde tråd vel skulle give landsholdet et vist bundniveau for selv de elendige spillere viste hvad de skulle. Bundniveauet har så ikke være lavere i snart 30 år.

En landstræner, som har siddet i 14 år bør ikke konsekvent have så mange problemer med at få midterforsvaret til at fungere.

Jeg kan ikke iøvrigt ikke genkende "det dårligere rekrutteringsmateriale". I perioden har vi haft en målmand i ManU, forsvarsspiller i Liverpool, forsvarsspiller i større italienske/tyske klubber, midtbanefolk i større ligaer Tyskland m.v., angriber i Arsenal. Hvor er det lige, at rekrutteringsmaterialet skal blive bedre ? Selvfølgelig ser den kommende periode spændende ud, da flere navne er ved at dukke frem, men modsat ligner Agger ikke spiller, som spiller fast i Liverpool om 1-2 år.

Det er den samme danske ynkelig piv om, at vi ikke skal forvente deltagelse ved slutrunderne. Det har vi gjort regelmæssigt i 30 år og derfor må missede kvalifikationer være en bet for enhver dansk landstræner. Særligt når han ikke får os til de afgørende kvalkampe.
Morten Olsen gør jo også rekrutteringen af spillere unødvendigt besværligt, fordi spillerne skal passe lige præcis ind i hans latterlige taktik. Det er fuldstændig til grin, at han ikke kan tilpasse sin taktik efter de bedste spillere til rådighed. Han begrænser sig helt enormt.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 13. dec 2013, 13:22

Califfen skrev: Morten Olsen gør jo også rekrutteringen af spillere unødvendigt besværligt, fordi spillerne skal passe lige præcis ind i hans latterlige taktik. Det er fuldstændig til grin, at han ikke kan tilpasse sin taktik efter de bedste spillere til rådighed. Han begrænser sig helt enormt.
Han har jo faktisk rekrutteret nogle spillere til landsholdet, som har vist sig at have kvaliteten til det, når de spiller på holdet. Men enten er de så blevet skadet elller har skiftet klub og røget på bænken, inden vi rigtig har nået at få glæde af dem.

Vi har én spiller der minder om en stabil, europæisk topspiller og det er Christian Eriksen, der forhåbentligt kan gøre sig gældende stabilt i Tottenham - men på europæisk plan er han altså stadig kun et talent, der måske kan udløse sit potentiale. Agger kommer lige efter.

Spilleren der tit bliver udråbt som vores redningsmand - og forskellen på succes og fiasko når han kan spille, Bendtner, har vel endnu ikke haft et stabilt, godt forløb på mere end en halvsæson i hans karriere, og det er vel tvivlsomt om han nogensinde får det.

Jeg har svært ved at se det har stået så svagt til med danske internationale topspillere, siden før Henning Jensens og Allan Simonsens tid.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar

Indlæg af Califfen » 13. dec 2013, 13:29

FlæskeFrank skrev:Et landshold skal altid udvikle sig hele tiden.

Den røde tråd kan være en god ide, men det er ikke nok at have startet en rød tråd for 10 år siden og så ikke have udviklet den siden(uden at vide det). Ligesom en god rød tråd også kan overtages af nye folk - vi kan jo godt skifte ud på ungdomslandsholdene, så hvorfor ikke på A-landsholdet ?

Og hvis den røde tråd virkede, så spillede holdet vel også mere inspirerende, fordi alle kendte deres plads i systemet. Jeg kan bare konstatere, at man så har valgt et system/rød tråd, som ikke er publikumsvenligt.

Det mest patetiske i forlængelsen er historien om, at Tyskland og Holland var interesseret i ham, som landstræner for 10 år siden. Hvad rager det os. Rommedahl var også god på landsholdet for 10 år siden, men derfor bør han ikke udtages.

Det kan godt være, at landstræneren ikke skal vise sig på diverse superligastadion. Fair nok. Men vi skal have en landstræner, som enten skaffer resultater eller gør landsholdet publikumsvenligt. Det er ikke lykkedes.
Iøvrigt var hans forbud mod twitter for nogle år siden blot endnu et bevis på, at han ikke har publikumsgenet i sig.

Og så er vores resultater i forhold til de sidste 30 års landsholdsfodbold hverken bedre eller dårligere end de forrige landstrænere. Så udskiftning var oplagt. Hvis der var en opgave, som han ligesom skulle runde af, så kunne det være rimeligt at fortsætte, men det er der heller ikke.
AMEN

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Indlæg af Kasper » 13. dec 2013, 15:02

Pastorius skrev:
Eksil skrev:
alithebeast skrev:Næste gang Sjælland skal spille i PSE stiller jeg mig hos udeholdet.. Kan vi ikke lære den gamle døve at ryge og drikke? -så sætter naturen vel en ende for DBUs inkompetente trænervalg. DBU bør kigge mod øst. Der er en fandens dygtig landstrænertræner, der ikke var urealistisk som dansk landstræner.
Ja, Kent fortjente i det mindste en samtale, men spørgsmålet hvor AaB ville være uden ham? Han overtog AaB til nedrykning og holdet dem oppe, fik en 7. plads året efter og så en 5. plads sidste sæson. Det er alt sammen mens holdet har skåret budgettet til omkring det halve. Alt i alt, ikke rigtigt landstræner matriale.
Aalborg ligger ikke ØST for DBU, men vest. ØSt for DBU sidder Hamrén.

...og så synes jeg egentlig at debatten om Olsen er blevet noget unuanceret. Ikke at det overrasker stort, men at hele den samlede stand af sportskommentatorerer står i spidsen for at kritisere forlængelsen. De fleste steder overses at Olsens rolle ikke blot er at være træner for et landshold. Hans røde tråd er et projekt der stikker langt dybere, og som jeg er sikker på at DBU har ønsket at sikre også. Morten Olsen har rusket op i hele tankegangen i Dansk fodbold og talentudvikling, og jeg har svært ved at se at ret mange af de kandidater som ellers bliver nævnt som afløsere ville have kapaciteten til at tage over der. Hamrén er eneste mulige undtagelse jeg lige kan se.

Så skulle der have været et alternativ til Olsen, tror jeg at han skulle have været afløst af to personer. En slags DBU sportschef, der så skulle have ansvaret for at ansætte en landsholdstræner, der kunne føre den linje han ønskede at have på landsholdet, og sikre sammenhængen med resten af talent og trænerstrukturen i DBU. Den slags organisationsændringer er nok svære at håndtere samtidig med at DBU selv skifter ud i ledelsen, så på den led er forlængelsen ikke ulogisk.

Olsen er lidt svær at elske, men det han har præsteret med landsholdet, mener jeg ligger langt over, hvad man kunne forvente i en tid, hvor det har været meget tyndt besat med internationale danske profiler. Man kan sagtens diskutere enkeltbeslutninger som Olsen har taget, som åbenlyst har været forkerte, men den samlede retning og de samlede resultater han har bidraget med, har jeg meget svært ved at se andre kunne have overgået.
Nu skriver du selv om nuancer, kan du så ikke fortælle os unuancerede individer hvad "den røde tråd" indebærer, hvordan den har ændret dansk fodbold og hvorfor en mand i Belgien får roserne for klubbernes talentarbejde?
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. dec 2013, 15:16

Kasper skrev:
Pastorius skrev:
Eksil skrev:
alithebeast skrev:Næste gang Sjælland skal spille i PSE stiller jeg mig hos udeholdet.. Kan vi ikke lære den gamle døve at ryge og drikke? -så sætter naturen vel en ende for DBUs inkompetente trænervalg. DBU bør kigge mod øst. Der er en fandens dygtig landstrænertræner, der ikke var urealistisk som dansk landstræner.
Ja, Kent fortjente i det mindste en samtale, men spørgsmålet hvor AaB ville være uden ham? Han overtog AaB til nedrykning og holdet dem oppe, fik en 7. plads året efter og så en 5. plads sidste sæson. Det er alt sammen mens holdet har skåret budgettet til omkring det halve. Alt i alt, ikke rigtigt landstræner matriale.

...og så synes jeg egentlig at debatten om Olsen er blevet noget unuanceret. Ikke at det overrasker stort, men at hele den samlede stand af sportskommentatorerer står i spidsen for at kritisere forlængelsen. De fleste steder overses at Olsens rolle ikke blot er at være træner for et landshold. Hans røde tråd er et projekt der stikker langt dybere, og som jeg er sikker på at DBU har ønsket at sikre også. Morten Olsen har rusket op i hele tankegangen i Dansk fodbold og talentudvikling, og jeg har svært ved at se at ret mange af de kandidater som ellers bliver nævnt som afløsere ville have kapaciteten til at tage over der. Hamrén er eneste mulige undtagelse jeg lige kan se.

Så skulle der have været et alternativ til Olsen, tror jeg at han skulle have været afløst af to personer. En slags DBU sportschef, der så skulle have ansvaret for at ansætte en landsholdstræner, der kunne føre den linje han ønskede at have på landsholdet, og sikre sammenhængen med resten af talent og trænerstrukturen i DBU. Den slags organisationsændringer er nok svære at håndtere samtidig med at DBU selv skifter ud i ledelsen, så på den led er forlængelsen ikke ulogisk.

Olsen er lidt svær at elske, men det han har præsteret med landsholdet, mener jeg ligger langt over, hvad man kunne forvente i en tid, hvor det har været meget tyndt besat med internationale danske profiler. Man kan sagtens diskutere enkeltbeslutninger som Olsen har taget, som åbenlyst har været forkerte, men den samlede retning og de samlede resultater han har bidraget med, har jeg meget svært ved at se andre kunne have overgået.
Nu skriver du selv om nuancer, kan du så ikke fortælle os unuancerede individer hvad "den røde tråd" indebærer, hvordan den har ændret dansk fodbold og hvorfor en mand i Belgien får roserne for klubbernes talentarbejde?
Hold kæft hvor har jeg ofte undret mig over lige præcis dette. Om jeg begriber at en forstokkethed have-nisse i Belgien som aldrig har besøgt de enkelte superligaklubben kan få del i æren af talentarbejdet. Al det ævl om Morten Olsens røde tråd giver jeg ærlig talt ikke en skid for. Det er muligt at han har dikteret spillestil ned gennem rækkerne for landsholdene men det er sgu klubberne der udklækker talenterne.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Indlæg af astonvilla » 13. dec 2013, 18:13

Køllen I Møllen skrev:
Kasper skrev:
Pastorius skrev:
Eksil skrev:

Hold kæft hvor har jeg ofte undret mig over lige præcis dette. Om jeg begriber at en forstokkethed have-nisse i Belgien som aldrig har besøgt de enkelte superligaklubben kan få del i æren af talentarbejdet. Al det ævl om Morten Olsens røde tråd giver jeg ærlig talt ikke en skid for. Det er muligt at han har dikteret spillestil ned gennem rækkerne for landsholdene men det er sgu klubberne der udklækker talenterne.
Enig. Som jeg skriver tidligere i tråden er al snak om Olsen og hans røde tråd til latter. Manden er blottet for nytænkning og kører vort landshold i grunden.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Indlæg af Lindmark » 13. dec 2013, 19:34

FlæskeFrank skrev:...

Det mest patetiske i forlængelsen er historien om, at Tyskland og Holland var interesseret i ham, som landstræner for 10 år siden. Hvad rager det os.
...
http://heltnormalt.dk/vildtsporty/2013/12/13/090000
Lindmark / Vendelbokartellet

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlæg af Elscorpio » 14. dec 2013, 02:53

Det er en lang ørkenvandring uden nogensinde at få øje på en oase med forlængelsen af Olsen. Han prøver at blive ved med at holde spillere inde i varmen der passer i hans system (f.eks. at Rommedahl blev ved med at få landskampe selvom det er mange år siden han var god)

Så kan vi da efterhånden snart splitte det op i et Jylland Danmark og et Sjælland Danmark landshold.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Schmidt » 14. dec 2013, 04:42

Køllen I Møllen skrev:
Jeg skal ikke ud og holde forsvarstale for Morten Olsen, tværtimod synes jeg bestemt man skulle have stoppet samarbejdet.

Men den røde tråd er da i høj grad noget af det bedste han (og andre) har gjort for dansk fodbold, og man skal da helt ærligt (sorry boys) ikke have fulgt voldsomt meget med for at vide, at det strækker sig langt videre end at et par af vore landshold spiller samme system. Det drejer sig vel i mine øjne først og fremmest om at man i DBU regi forsøger at være "meningsdannende", fordi man over en bred kam har sat sig for at man ikke blot vil bruge de bedste danske spillere på landsholdene, man vil også hjælpe klubberne til at skabe den type spillere som man mener der er brug for i fremtiden. Den hjælp har man så sat i system, og forsøger at hjælpe landets trænere til hvordan man bedst udvikler den slags færdigheder hos unge spillere - gennem træneruddannelserne, og sikkert også seminarer osv. Som eksempel husker jeg et tv program hvor Bordinggård uddybede tankerne om hvordan man burde fremelske legen med bolden, og lade det fysiske og resultatmæssige træde i baggrunden hos de helt unge knægte... ja for netop at hjælpe spillere som vores egen Kusk til at kunne ende hvor han er i dag.

Jeg tror ikke som sådan at den røde tråd har ændret på mængden af talenter i dansk fodbold, og selvfølgelig er det i sidste ende klubberne som skal have den største del af æren hver gang et stort talent popper frem, men den overordnede strategi og de værktøjer man har givet landets trænere er bestemt ikke uden betydning. Vi skal ikke glemme at da man satte projektet i søen var det netop fordi man så de unge danske talenter være sakket lysår agterud i forhold til mange andre nationer på det tekniske, og sådan er det ikke i dag, se bare i vores egen andedam, på det tekniske niveau hos spillere som Lucas, Helenius, Kusk, Thomsen og Ahlmann... de er jo på et helt andet teknisk niveau end vi så hos de talenter som kom frem for 8-10 år siden, og den tendens bliver vel bare endnu mere synlig i de kommende årgange, efter hvad jeg har set.

Dette er selvfølgelig først og fremmest AaB's og ikke DBU's fortjeneste, men når man f.eks. har hørt Figo tale med brændende begejstring om talentarbejdet i AaB, hører man at mange af de samme grundlæggende principper og tanker som den røde tråd indeholder, også er hjørnesten i AaB's talentarbejde, og så er det lige præcist at DBU også fortjener en lille applaus for deres overordede strategi, og måden de har ført det ud i livet på.

- Og det var så den lange måde at sige: "Nej, det er ikke ham belgieren som aldrig ses på superligastadions (hvilket iøvrigt er dybt, dybt kritisabelt) der har æren for at det vælter frem med tekniske talenter i dansk fodbold, men han bør tilskrives en stor del af æren for at DBU i denne forbindelse, efter min mening, for en gangs skyld dygtigt gør noget af det de er sat i verden for, og det var aldrig blevet gennemført uden Morten Olsen som primus motor"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 14. dec 2013, 10:47

Jeg forstår slet ikke den antipati, der eksisterer mod Morten Olsen. Der er masser af kritikpunkter, men det vigtigste er altså RESULTATERNE. Og dem har Olsen med sig. Se på hans kvalifikationsresultater:

VM 2002: Nr. 1 foran bla. VM-favoritterne Tjekkiet
EM 2004: Nr. 1 foran bla. Norge og Rumænien
VM 2006: Nr. 3 i en mareridtsgruppe med Tyrkiet, Ukraine og Grækenland (ét point fra playoff)
EM 2008: Nr. 4 bag bla. Spanien efter skandalekampen mod Sverige
VM 2010: Nr. 1 foran bla. Portugal og Sverige
EM 2012: Nr. 1 foran bla. Portugal og Norge
VM 2014: Nr. 2 bag Italien (ét point fra playoff)

Læg mærke til at Danmark på intet tidspunkt i Morten Olsens tid har været 1. seedet til disse grupper. Alligevel har man vundet 4 ud af 7 kvalifikationsgrupper.
Med disse 4 kvalifikationer ud af 7 mulige ligger Danmark altså markant bedre end mange større lande, der ellers nok har fodboldkultur:
Østrig (1), Irland (2), Belgien (1), Skotland (0), Serbien (2), Polen (2), Tyrkiet (2), Ukraine (2)

Og det er altså i en periode hvor spillermaterialet har været meget tvivlsomt. Daniel Agger er den eneste internationale profil og Grønkjær, Gravesen, Sand, Tomasson og Chr. Poulsen har været etablerede profiler i en af de store ligaer. Samtidig er det meget få spillere, der i en årrække har spillet regelmæssigt i disse ligaer - jeg kan kun få øje på Thomas Sørensen, Martin Jørgensen og Martin Laursen. Disse navne tilsammen giver ikke engang ét hold - og vi snakker altså over en periode på 14 år!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar

Indlæg af Køllen I Møllen » 14. dec 2013, 11:30

Yankee skrev:Jeg forstår slet ikke den antipati, der eksisterer mod Morten Olsen. Der er masser af kritikpunkter, men det vigtigste er altså RESULTATERNE. Og dem har Olsen med sig. Se på hans kvalifikationsresultater:

VM 2006: Nr. 3 i en mareridtsgruppe med Tyrkiet, Ukraine og Grækenland (ét point fra playoff)

Læg mærke til at Danmark på intet tidspunkt i Morten Olsens tid har været 1. seedet til disse grupper. Alligevel har man vundet 4 ud af 7 kvalifikationsgrupper.
Med disse 4 kvalifikationer ud af 7 mulige ligger Danmark altså markant bedre end mange større lande, der ellers nok har fodboldkultur:
Østrig (1), Irland (2), Belgien (1), Skotland (0), Serbien (2), Polen (2), Tyrkiet (2), Ukraine (2)

Og det er altså i en periode hvor spillermaterialet har været meget tvivlsomt. Daniel Agger er den eneste internationale profil og Grønkjær, Gravesen, Sand, Tomasson og Chr. Poulsen har været etablerede profiler i en af de store ligaer. Samtidig er det meget få spillere, der i en årrække har spillet regelmæssigt i disse ligaer - jeg kan kun få øje på Thomas Sørensen, Martin Jørgensen og Martin Laursen. Disse navne tilsammen giver ikke engang ét hold - og vi snakker altså over en periode på 14 år!
Med en anden træner kunne det måske have gået endnu bedre?
Janteloven eksisterer IKKE!

Danni
Landshold
Landshold
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Indlæg af Danni » 14. dec 2013, 14:40

Køllen I Møllen skrev:
Yankee skrev:Jeg forstår slet ikke den antipati, der eksisterer mod Morten Olsen. Der er masser af kritikpunkter, men det vigtigste er altså RESULTATERNE. Og dem har Olsen med sig. Se på hans kvalifikationsresultater:

Med en anden træner kunne det måske have gået endnu bedre?
Det er muligt. Jeg tror nu ikke på, det kan gøres meget bedre. Jeg har somme tider tænkt, om det kunne have gået endnu bedre, hvis opbakningen havde været bedre. Jeg er da en smule misundelig når man ser mange steder i verden, at folket bare støtter ubetinget patriotisk op om landsholdet uanset resultaterne. Sådan en kamp som armenien-kampen tager folk jo ikke i parken for at støtte landsholdet. Her er den generelle opfattelse at den skal de bare vinde. Jeg skal i hvert fald ikke yde noget... Deres angreb koster jo kun i underkanten af 300 mil. I stedet bruger man tid på at kritisere en mands ubetinget fremragende resultater. Hvis ikke han skal kritiseres for enten at udtage for rutinerede spillere eller for at udtage for mange uprøvede... Det eneste land, jeg kan komme i tanke om på danmarks størrelse i hele verden med lign. succes er uruguay. Men for satan hvor er ham der morten olsen dårlig... Det minder mig lidt om de få nordjydere, som syntes AaB bare er for dårlige, selvom de historisk set er fremragende, men bare konsekvent ikke vil støtte det, fordi de selv kan gøre det bedre. Eller de som mener, at hvad der foregår i kommunerne er noget lort, så derfor gider jeg heller ikke at stemme... Lad os nu støtte op om det landshold!!
Til slut vil jeg sige, at mit ønskescenarie er, at vi får succes ved det kommende EM, samtidig med at Thorup får succes med det meget talentfulde U-21-hold og bliver ansat som træner for A-landsholdet i 2016.
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar

Indlæg af Yankee » 14. dec 2013, 17:18

Køllen I Møllen skrev: Med en anden træner kunne det måske have gået endnu bedre?
Hvem? Og hvilke kvalifikationsgrupper skulle vi realistisk have forbedret?

Besvar