Hvad kan man så forvente af det kommende VM?
Jeg forventer ikke et overflødighedshorn af offensiv fodbold, som kommer til at smelte fodboldhjerter verden over. Mange af landsholdsspillerne er præget af det hårde kampprogram i klubberne, hvorfor kontrafodbold og dødbolde sikkert bliver tendensen i Brasilien. Det er ikke så underligt at f.eks. de engelske spillere har svært ved at præstere til slutrunder, det er ikke så mærkeligt hvis de er slidte
(38 Premier League runder, FA Cup, Liga Cup, europæiske kampe samt landskampe i løbet af sæsonen), det er et voldsomt program.
Derudover er der naturligvis den klimatiske faktor i Brasilien, hvor varme og høj luftfugtighed kan gøre at især de europæiske hold må økonomisere med kræfterne.
Desværre er der også faktorer uden for banen som for mig delvist overskygger begivenhederne på banen. Det er besnærende at VM skal afholdes i Brasilien, men at mesterskabet koster et forholdsvis fattigt land et astronomisk beløb og har været præget af kaotiske forberedelser, elendige arbejdsvilkår med dødsfald under konstruktionen af stadions, rydning af favelaer (der har også været rygter om "mordpatruljer" som har ryddet uønskede elementer af vejen) mv. det tegner ikke ligefrem det glansbillede som FIFA så ihærdigt forsøger at bevare.
Hvis jeg vender tilbage til spillet på banen så tror jeg at vinderen kommer fra Sydamerika. Traditionelt klarer de europæiske hold sig skidt når VM afholdes uden for Europa. Hjemmebanefordelen er naturligvis vigtig og jeg tror da også, at enten Brasilien eller Argentina vinder VM.