frederikshavneren skrev:Frygah skrev:frederikshavneren skrev:Spændende hvilke af vores yderst målfarlige angribere som starter mod Football Club Randers
Jeg har lige siddet og studeret kamparkivet, det er deprimerende læsning især for vores angriberes vedkommende. Det ser især helt grelt ud for Helenius.
Han har pr dags dato fået spilletid i 21 ud af de hidtil 22 spillerunder i suppen (Esbjerg away 2. marts fik han ikke spilletid).
I de 21 kampe i suppen Helenius hidtil har spillet har han scoret ét mål i åbent spil og det til trods, at han har spillet 1.198 minutter!
Jeg ser bort fra de to mål han har scoret på straffespark. Faktum er at Helenius senest scorede i åbent spil i Superliga regi d. 9. august (hjemme mod Farum). Det er elendigt og kan ikke bortforklares med rust og manglende chancer.
Jeg tør godt vove at påstå at kritikken havde været langt mere massiv hvis eksempelvis Curth eller SF havde præsteret tilsvarende.
Heldigvis er vi nogle der trods alt godt kan se forskel på Helenius' personlige problemer der har haft massiv indflydelse på hans fodboldspil, og tager det med ind i vurderingen, inden han foreslås henrettet på Gammel Torv. Curth og SF er i min verden en mystisk, og meget en-dimensioneret sammenligning i forhold til Helenius, men det kommer naturligvis også an på hvilken konklusion det er man på forhånd gerne vil have.
Der er ingen der er tilfredse med de manglende mål fra vores angribere, herunder Helenius. Men småhånlige kommentarer synes jeg måske alligevel ikke han fortjener.
Jeg beskriver facts, men skriver da på ingen måde småhånlige kommentarer.
Faktum er at vi i sommers landede det som næsten alle så som et scoop (mig undtaget). Næsten alle forudså at Helenius ville bombe løs, med to tredjedel af sæsonen spillet har jeg så tilladt mig at gøre status.
.
Tallene viser altså at Helenius har scoret ét mål i åbent spil i 21 Superliga kampe (1198 spilleminutter). Uanset hvordan man vender og drejer det så er det yderst skuffende.
Jeg har ikke set på angriberne i de andre klubber, men de stats Helenius har ift. mål/spilleminutter må være noget nær det ringeste i Superligaen.
Det er simpelthen bullshit, sorry.
For det første, er "Spændende hvilke af vores yderst målfarlige angribere som starter mod Football Club Randers (fesen smiley)" ikke småhånlig? I så fald, hvad er den så? Ironisk sjov? Beklager hvis jeg ikke "fattede den" og sad og morede mig over det.
For det andet, så er din hukommelse mildest talt enormt selektiv, hvis du virkelig mener at folk sad og var jublende over en mentalt ødelagt Helenius kom tilbage som AaB redningsmand. Det var jo slet ikke meningen at manden skulle spille i efteråret, i hvert fald slet ikke i det omfang som han har gjort. Såvidt jeg husker, var det da også udmeldingen fra AaB selv. At Spalvis går i stykker, var bare enormt ærgerligt og giver Helenius spilletid hvor det tydeligvis ikke var planen han skulle spille. Jeg ved ikke hvilken verden du lever i, hvor du mener at du "næsten alle så som et scoop" og dermed tog fejl, og du alene havde ret i forhold til alle os andre. Men det er ikke samme verden som mig!
Og ja, Helenius har ikke scoret mål. Det skal man ikke være raketforsker for at fatte. At han så i det små har spillet nogle ganske gode kampe indimellem her på det seneste skal vi naturligvis ignorere - For de kampe han spillede mens han har haft det mentalt pissesvært og lige så stille er begyndt at vende tilbage til en normaltilværelse, skal simpelthen vurderes på lige fod med spillere som Curth og SF.
Det er ufatteligt det skal være så pisse sort-hvid herinde, og hvor ALTING bare skal have en negativ drejning, uanset om det er trænersituationen, Kuhn der ikke bliver træner, Blomquist der spiller 1 dårlig kamp, manglende indkøb eller manglende fyring af Kent. Uagtet at jeg faktisk også er utilfreds med flere af disse forløb, er det som om der sidder folk herinde og nærmest håber det går skidt, så man rigtig kan hævde sig selv med en "Hvad sagde jeg?". Skulle det, gud forbyde det, ske at vi rykker ned engang, så skal vores gode ven AaB 95 98 09 14 nok sidde og skrive "Hvad sagde jeg?", uanset at han har ævlet det samme budskab om nedrykning sæson efter sæson, uden at det er set.
Jeg vælger at se Helenius-situationen som en klub der hjælper en af sine egne, og det er jeg fandme stolt af. Man har sikkert håbet på at der var 5-10% chance for at Helenius fra dag 1 ville tordne mål i kassen, men man har nok været klar over at han med størst sandsynlighed kun kunne bidrage som indskifter efter en lang genstart af fodboldlivet. Jeg håber han får gang i karrieren igen, og får det udlandsophold han fortjener. Og så er jeg sgu ret overbevist om at han husker den klub der tog ham tilbage da det hele ramlede omkring ham, og samlede ham op igen. Det kan godt være at du, og andre, ser det som ligegyldig pladderromantik der er død i moderne fodbold, men jeg kan fandme godt lide at min klub har taget en Helenius tilbage og genskabt glæden til fodbolden hos ham. Derfor synes jeg også det er ualmindelig dårlig stil at være efter ham på den måde, når han netop ikke var tiltænkt en startplads.
I samme ombæring håber jeg da heller ikke at folk begynder at svine en Viktor Ahlmann til hvis han efter et halvt års på førsteholdet ikke brager igennem - Man må sgu da vurdere spillerne individuelt ud fra deres specifikke omstændigheder.
Man bliver fandme deprimeret af den konstante "Glasset er halv tomt" attitude. Hamrén, det glade menneske, ville korse sig!