Kamptråd: AaB - Randers FC, 23.11.2015
Re: Kamptråd: AaB - Randers FC, 23.11.2015
En del af charmen ved fodbold er jo også at man kan brokke sig over dommeren, og give små fejl skylden for et nederlag.
Når det så er sagt, så måtte jeg selv se situationen igennem 3-4 gange før jeg kunne se det. Dommeren er fikseret på den store klynge der står i feltet. Jeg tror måske at Randers spiller lige præcis på det, så handlingen altså er helt bevidst.
Når det så er sagt, så måtte jeg selv se situationen igennem 3-4 gange før jeg kunne se det. Dommeren er fikseret på den store klynge der står i feltet. Jeg tror måske at Randers spiller lige præcis på det, så handlingen altså er helt bevidst.
Det er IKKE charmerende, når fodboldkampe bliver afgjort på klokkeklare dommerfejl.
-
Gnu
- Allstar

- Favoritspiller: Ståle
- Geografisk sted: Din mor
Fejl sker, og det er en del af charmen ved fodbold (ja, det mener jeg faktisk), så nej tak til challenges, tv-billeder og andet gøgl fra amerikansk sport.
Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte, professionelle dommere. Det er i øvrigt klubberne selv, der aflønner dommerne gennem Divisionsforeningen, så hvis klubberne er trætte af for dårlige dommere, kan de jo selv tage initiativ til forbedring.
Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte, professionelle dommere. Det er i øvrigt klubberne selv, der aflønner dommerne gennem Divisionsforeningen, så hvis klubberne er trætte af for dårlige dommere, kan de jo selv tage initiativ til forbedring.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."
- Lucas Andersen 25. juli 2022
- Kristian60
- 1. div

Gnu skrev:Fejl sker, og det er en del af charmen ved fodbold (ja, det mener jeg faktisk), så nej tak til challenges, tv-billeder og andet gøgl fra amerikansk sport.
Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte....
Hvis fejl er charmerende, hvorfor så bruge kræfter på at hæve dommerstandarden - det ville da være mere charmerende at have Tykgaard til at dømme samtlige SL kampe.
-
Gnu
- Allstar

Ja, eller vi kan lade serie 3-dommere til at dømme på superliga-niveau. Eller give en blind abe en fløjte i kæften.Kristian60 skrev:Hvis fejl er charmerende, hvorfor så bruge kræfter på at hæve dommerstandarden - det ville da være mere charmerende at have Tykgaard til at dømme samtlige SL kampe.Gnu skrev:Fejl sker, og det er en del af charmen ved fodbold (ja, det mener jeg faktisk), så nej tak til challenges, tv-billeder og andet gøgl fra amerikansk sport.Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte....
Der er selvfølgelig en nedre grænse, men det kunne måske nok tænke dig frem til, hvis du virkelig prøvede.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."
- astonvilla
- Allstar

- Favoritspiller: Jozo
- Geografisk sted: 9000 !!!!
At der er nogen som synes det er charmerende at der efterhånden er kampafgørende fejlkendelser i hver eneste spillerunde i superligaen finder jeg yderst mystisk.
Men det er nok bare mig.
Men det er nok bare mig.
Bienvenu Bassogog!
- Kristian60
- 1. div

Ideen om at fejl er charmerende har jeg bare meget svært ved at forstå.Gnu skrev:Ja, eller vi kan lade serie 3-dommere til at dømme på superliga-niveau. Eller give en blind abe en fløjte i kæften.Kristian60 skrev:Hvis fejl er charmerende, hvorfor så bruge kræfter på at hæve dommerstandarden - det ville da være mere charmerende at have Tykgaard til at dømme samtlige SL kampe.Gnu skrev:Fejl sker, og det er en del af charmen ved fodbold (ja, det mener jeg faktisk), så nej tak til challenges, tv-billeder og andet gøgl fra amerikansk sport.Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte....
Der er selvfølgelig en nedre grænse, men det kunne måske nok tænke dig frem til, hvis du virkelig prøvede.
Dit argument om ikke at introducere en TV-dommer var at fejl er charmerende.
På en skala fra aber med fløjter til udelukkende perfekte domme, ligger konceptet med en TV-dommer tættere på perfekte domme end hvad vi har i dag. Du mener fejl er charmerende, og vil derfor ikke bevæge dig mod en verden med bedre domme, men alligevel vil du så gøre dommerne bedre?
Jeg ville også have svært ved at se det charmerende i AaB rykke ned og derefter gå konkurs, på grund de estimerede 14 point vi røg i minus på baggrund af afgørende fejlkendelser, som ham fodboldstatistikeren talte det til...
Jeg synes udmærket man kunne gøre dommerne fuldtidsprofessionelle så de tjener ordentligt, og så samtidig sætte barren markant højere. Og så dernæst inkludere brug af ekstra hjælp der inden for 5-10 sekunder kan melde ind til dommeren hvad der skal dømmes, i de kampafgørende situationer.
Jeg synes udmærket man kunne gøre dommerne fuldtidsprofessionelle så de tjener ordentligt, og så samtidig sætte barren markant højere. Og så dernæst inkludere brug af ekstra hjælp der inden for 5-10 sekunder kan melde ind til dommeren hvad der skal dømmes, i de kampafgørende situationer.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!
Hvorvidt det er dét Gnu mener, er jeg ikke sikker på. Men i hvert fald er jeg enig i, at fejldomme er mere charmerende end det alternativ, der hedder TV-replay's.
Bedre dommere ville være at foretrække. Ucharmerende, amerikanske spilpauser med TV-replay's ville være absolut skrækscenariet!
Bedre dommere ville være at foretrække. Ucharmerende, amerikanske spilpauser med TV-replay's ville være absolut skrækscenariet!
-
Nitten
- Landshold

- Favoritspiller: Søren dissing
- Geografisk sted: Nørresundby
Har der været en udtalelse fra dommeren om hvordan han så situationen og om han stadig mener ham dømte korrekt ?
-
Gnu
- Allstar

Vrøvl, det er ikke det, jeg mener, og det er ikke det, jeg har skrevet. Der er selvfølgelig en grænse for, hvor lavt niveau man skal acceptere, og derfor er jeg også fortaler for at give dommerne bedre forhold. Begge dele har jeg allerede skrevet, men du har åbenbart ikke forstået det.Kristian60 skrev:På en skala fra aber med fløjter til udelukkende perfekte domme, ligger konceptet med en TV-dommer tættere på perfekte domme end hvad vi har i dag. Du mener fejl er charmerende, og vil derfor ikke bevæge dig mod en verden med bedre domme, men alligevel vil du så gøre dommerne bedre?Gnu skrev:Ja, eller vi kan lade serie 3-dommere til at dømme på superliga-niveau. Eller give en blind abe en fløjte i kæften.Kristian60 skrev:Hvis fejl er charmerende, hvorfor så bruge kræfter på at hæve dommerstandarden - det ville da være mere charmerende at have Tykgaard til at dømme samtlige SL kampe.Gnu skrev:Fejl sker, og det er en del af charmen ved fodbold (ja, det mener jeg faktisk), så nej tak til challenges, tv-billeder og andet gøgl fra amerikansk sport.Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte....
Men også med fuldtidsprofessionelle dommere, vil der være fejldomme. Det foretrækker jeg så klart, hvis alternativet er challenges og spilstop, fordi kendelser skal ses igennem på tv. Det er muligt, at du ikke forstår det, men det kan jeg ikke rigtig hjælpe dig med.
Og ja, den flydende kamprytme i fodbold samt de fejl og diskussioner, det fører med sig, finder jeg charmerende.
- Poker-One-Kenobi
- Allstar

Det er vel ikke fejldommene, men det faktum at spillet er (tæt på) ens på alle niveauer, som er charmerende? Det vil det ikke være, hvis kampe med tv dækning bliver dømt anderledes end kampe uden, og det synes jeg faktisk er det vigtigste argument for ikke at indføre muligheden for at tage tv billeder i brug i løbet af en kamp. Derudover skal man ikke have set ret meget NFL for at vide at det absolut ikke fjerne diskussioner om fejldomme at man har muligheden for at gennemse spil på tv.Gnu skrev:Vrøvl, det er ikke det, jeg mener, og det er ikke det, jeg har skrevet. Der er selvfølgelig en grænse for, hvor lavt niveau man skal acceptere, og derfor er jeg også fortaler for at give dommerne bedre forhold. Begge dele har jeg allerede skrevet, men du har åbenbart ikke forstået det.Kristian60 skrev:På en skala fra aber med fløjter til udelukkende perfekte domme, ligger konceptet med en TV-dommer tættere på perfekte domme end hvad vi har i dag. Du mener fejl er charmerende, og vil derfor ikke bevæge dig mod en verden med bedre domme, men alligevel vil du så gøre dommerne bedre?Gnu skrev:Ja, eller vi kan lade serie 3-dommere til at dømme på superliga-niveau. Eller give en blind abe en fløjte i kæften.Kristian60 skrev:Hvis fejl er charmerende, hvorfor så bruge kræfter på at hæve dommerstandarden - det ville da være mere charmerende at have Tykgaard til at dømme samtlige SL kampe.Gnu skrev:Fejl sker, og det er en del af charmen ved fodbold (ja, det mener jeg faktisk), så nej tak til challenges, tv-billeder og andet gøgl fra amerikansk sport.Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte....
Men også med fuldtidsprofessionelle dommere, vil der være fejldomme. Det foretrækker jeg så klart, hvis alternativet er challenges og spilstop, fordi kendelser skal ses igennem på tv. Det er muligt, at du ikke forstår det, men det kan jeg ikke rigtig hjælpe dig med.
Og ja, den flydende kamprytme i fodbold samt de fejl og diskussioner, det fører med sig, finder jeg charmerende.
- Elscorpio
- Allstar

- Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Heldigvis blevet dommerfejlen af Tykgaard ikke kampafgørende, men han burde stå frem og anerkende hvis han har begået en fejl.
Men hvordan gør DBU mhs til at kvalitetsstempel superligadommerne?
Men hvordan gør DBU mhs til at kvalitetsstempel superligadommerne?
-
Gnu
- Allstar

Som sagt, den flydende kamprytme, fejlene og den tilhørende diskussion er charmerende.Poker-One-Kenobi skrev:Det er vel ikke fejldommene, men det faktum at spillet er (tæt på) ens på alle niveauer, som er charmerende? Det vil det ikke være, hvis kampe med tv dækning bliver dømt anderledes end kampe uden, og det synes jeg faktisk er det vigtigste argument for ikke at indføre muligheden for at tage tv billeder i brug i løbet af en kamp. Derudover skal man ikke have set ret meget NFL for at vide at det absolut ikke fjerne diskussioner om fejldomme at man har muligheden for at gennemse spil på tv.Gnu skrev:Vrøvl, det er ikke det, jeg mener, og det er ikke det, jeg har skrevet. Der er selvfølgelig en grænse for, hvor lavt niveau man skal acceptere, og derfor er jeg også fortaler for at give dommerne bedre forhold. Begge dele har jeg allerede skrevet, men du har åbenbart ikke forstået det.Kristian60 skrev:På en skala fra aber med fløjter til udelukkende perfekte domme, ligger konceptet med en TV-dommer tættere på perfekte domme end hvad vi har i dag. Du mener fejl er charmerende, og vil derfor ikke bevæge dig mod en verden med bedre domme, men alligevel vil du så gøre dommerne bedre?Gnu skrev:Ja, eller vi kan lade serie 3-dommere til at dømme på superliga-niveau. Eller give en blind abe en fløjte i kæften.Kristian60 skrev:Hvis fejl er charmerende, hvorfor så bruge kræfter på at hæve dommerstandarden - det ville da være mere charmerende at have Tykgaard til at dømme samtlige SL kampe.Gnu skrev:Fejl sker, og det er en del af charmen ved fodbold (ja, det mener jeg faktisk), så nej tak til challenges, tv-billeder og andet gøgl fra amerikansk sport.Dommerne bør dog have langt bedre vilkår end i dag, og vejen til at hæve niveauet går gennem fuldtidsansatte....
Jeg er med på, at der også er dommerdiskussioner i NFL, men eklatante fejldomme, som Henrys hånd på bolden, der sendte Frankrig til VM på bekostning af Irland havde aldrig fået lov til at stå, hvis den situation var gennemset på TV. Det var en hård skæbne for Irland, men i det helt store perspektiv mener jeg faktisk, at den slags er en vigtig del af charmen ved fodbold.
Nok var indsatsen ikke prangende fra dommerens side men mon ikke dem der dømmer superligaen trods alt er toppen af den danske dommerstand?
Det løber vel (desværre) ikke en Collina rundt og dømmer i 1 eller 2 div?
Det laves fejl af dommerne og i tiden flere end normalt, men den konstante negative fokus på dommernes præstation kan udløse flere farvel i stil med Kenn Hansen. Hans fejl til trods var han jo en glimrende dommer og det er en synd og skam han trækker stikket. Alternativet med mere urutinerede folk til at lede kampene synes jeg ikke om.
Sendt fra min HTC One_M8 med Tapatalk
Det laves fejl af dommerne og i tiden flere end normalt, men den konstante negative fokus på dommernes præstation kan udløse flere farvel i stil med Kenn Hansen. Hans fejl til trods var han jo en glimrende dommer og det er en synd og skam han trækker stikket. Alternativet med mere urutinerede folk til at lede kampene synes jeg ikke om.
- NIN
- Allstar

- Favoritspiller: Glenn Hoddle
- Geografisk sted: Vestbyen
- Kontakt:
Re:
Kenn Hansen pointerer jo netop at han ikke smækker med døren på grund af negativ kritik, men stopper fordi at en topdommer gerning i dag, ikke er muligt, når han samtidig skal passe et fuldtidsarbejde og som her, drive en virksomhed ved siden af dommergerningen.fish skrev:Nok var indsatsen ikke prangende fra dommerens side men mon ikke dem der dømmer superligaen trods alt er toppen af den danske dommerstand?
Re:
Men han har jo skullet igennem en lang og sikkert næsten forfærdelig samtale med en streng dommerbedømmer. En ting er den offentlige interesse, men det må være skidt at vide, at man er fejlet på en meget elementær situation. Eneste formildende element er, at det ikke fik indflydelse på resultatet, men det fik dæleme indflydelse på en elendig 1. halvleg.fish skrev:Nok var indsatsen ikke prangende fra dommerens side men mon ikke dem der dømmer superligaen trods alt er toppen af den danske dommerstand?
Re: Re:
Han stopper vel mest fordi han blev forbigået - ret uforståeligt, når nu han var DK's højst rangerede dommer internationalt - til en af de to forsøgdommere på fuld tid. Men selvfølgelig siger han ikke det højt. Som jeg husker det, var han selv noget kort for hovedet i kommentarer til de udnævnelser.NIN skrev:Kenn Hansen pointerer jo netop at han ikke smækker med døren på grund af negativ kritik, men stopper fordi at en topdommer gerning i dag, ikke er muligt, når han samtidig skal passe et fuldtidsarbejde og som her, drive en virksomhed ved siden af dommergerningen.fish skrev:Nok var indsatsen ikke prangende fra dommerens side men mon ikke dem der dømmer superligaen trods alt er toppen af den danske dommerstand?
http://www.bt.dk/superligaen/her-er-dan ... enn-hansen
PS! ...og den samlede danske kritiske sportspresse har selvfølgelig klart belyst alle omstændigheder omkring den udnævnelse.
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
- NIN
- Allstar

- Favoritspiller: Glenn Hoddle
- Geografisk sted: Vestbyen
- Kontakt:
Re: Re:
Enig. Det var sådan set også min pointe, at det var den manglende opakning og mulighed for at dyrke dommer gerningen 100% og ikke negaiv kritik fra lægterne og medierne der fik ham til at trække stikket.Pastorius skrev:Han stopper vel mest fordi han blev forbigået - ret uforståeligt, når nu han var DK's højst rangerede dommer internationalt - til en af de to forsøgdommere på fuld tid. Men selvfølgelig siger han ikke det højt. Som jeg husker det, var han selv noget kort for hovedet i kommentarer til de udnævnelser.NIN skrev:Kenn Hansen pointerer jo netop at han ikke smækker med døren på grund af negativ kritik, men stopper fordi at en topdommer gerning i dag, ikke er muligt, når han samtidig skal passe et fuldtidsarbejde og som her, drive en virksomhed ved siden af dommergerningen.fish skrev:Nok var indsatsen ikke prangende fra dommerens side men mon ikke dem der dømmer superligaen trods alt er toppen af den danske dommerstand?
http://www.bt.dk/superligaen/her-er-dan ... enn-hansen
PS! ...og den samlede danske kritiske sportspresse har selvfølgelig klart belyst alle omstændigheder omkring den udnævnelse.
-
Jesper Schmidt
- Halftime

- Geografisk sted: Aalborg
Selv hvis man indførte et eller andet form for system hvor dommeren på ganske kort tid skal tage stilling til om han har taget fejl i en situation, så er det jo ikke ensbetydende med at dommerfejl bliver udryddet. Langt de fleste af de såkaldte fejlkendelser i en kamp ligger så tæt på grænsen, at det selv med slows fra forskellige vinkler kan være svært at se den korrekte afgørelse, det kan være i offside situationer, ved situationer hvor der appelleres for hånd på bolden, eller situationer som Risgaards tackling forleden, hvor det selv i slow er nærmest umuligt at afgøre om der burde dømmes straffe eller ej.
Iøvrigt er jeg på linje med Gnu her, jeg ser ikke noget problem i at der sker dommerfejl i fodbold. Det jeg har et problem med, er når fejlene bliver for store og sker for ofte, som det sker i superligaen i øjeblikket, og det kan altså uden tvivl minimeres kraftigt hvis dommerne bliver dygtigere.
Derudover mener jeg også, som Pastorius nævnte tidligere, at man bør få lavet et organ som ser kampene igennem efter de er afsluttede, og på baggrund af dette uddeler karantænepoint... lad dommeren komme med sine anbefalinger til dette organ, men tag al karantæneafgørelse væk fra dommerne, det har i forvejen ikke nogen indvirkning på den kamp han dømmer, og fratager ham ikke noget af hans autoritet i kampen, og det er håbløst gammeldags at man ikke tager tv-billederne i brug til den slags - EFTER kampene vel at mærke.
Det vil være en ganske udmærket måde at få lært spillerne at "crime doesn´t pay"...noget som mange tydeligvis har det svært ved ellers. Jeg synes f.eks. det er håbløst at dommeren på en gang både skal holde styr på hvad der foregår på banen i ophidsede situationer hvor der måske både er tæt på slagsmål og spillere som har filmet osv. Det ville være logisk at dømme situationerne efter kampen - en forbryder kan jo i andre henseender stadig dømmes, selv om han ikke bliver set i gerningsøjeblikket, og det er virkelig mystisk at det ikke er sådan i fodbold.
- Men afbrydelser i kampene for at lade dommeren se situationer igennem, hvor der alligevel ikke er garanti for at han ender med at træffe den rigtige beslutning...det bliver et meget stort nej tak herfra.
Iøvrigt er jeg på linje med Gnu her, jeg ser ikke noget problem i at der sker dommerfejl i fodbold. Det jeg har et problem med, er når fejlene bliver for store og sker for ofte, som det sker i superligaen i øjeblikket, og det kan altså uden tvivl minimeres kraftigt hvis dommerne bliver dygtigere.
Derudover mener jeg også, som Pastorius nævnte tidligere, at man bør få lavet et organ som ser kampene igennem efter de er afsluttede, og på baggrund af dette uddeler karantænepoint... lad dommeren komme med sine anbefalinger til dette organ, men tag al karantæneafgørelse væk fra dommerne, det har i forvejen ikke nogen indvirkning på den kamp han dømmer, og fratager ham ikke noget af hans autoritet i kampen, og det er håbløst gammeldags at man ikke tager tv-billederne i brug til den slags - EFTER kampene vel at mærke.
Det vil være en ganske udmærket måde at få lært spillerne at "crime doesn´t pay"...noget som mange tydeligvis har det svært ved ellers. Jeg synes f.eks. det er håbløst at dommeren på en gang både skal holde styr på hvad der foregår på banen i ophidsede situationer hvor der måske både er tæt på slagsmål og spillere som har filmet osv. Det ville være logisk at dømme situationerne efter kampen - en forbryder kan jo i andre henseender stadig dømmes, selv om han ikke bliver set i gerningsøjeblikket, og det er virkelig mystisk at det ikke er sådan i fodbold.
- Men afbrydelser i kampene for at lade dommeren se situationer igennem, hvor der alligevel ikke er garanti for at han ender med at træffe den rigtige beslutning...det bliver et meget stort nej tak herfra.