Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
swfc
Landshold
Landshold
Geografisk sted: Midthimmerland

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af swfc » 12. dec 2015, 19:34

Eksil skrev:
swfc skrev:
Hvad er chancen for at Boysen vil tage til Jylland igen? Væk fra Lyngby der rykker op? Come on!
Hvis han ville rejse til Viborg vil han nok også rejse til Aalborg. Lyngby er i økonomiske problemer og kan få svært ved at forstærke til til SL.
Han failede jo i Viborg, så det ville være modigt at prøve Jylland igen
AaB i hjertet

Gamen

Indlæg af Gamen » 12. dec 2015, 22:12

Freddie skrev:
Du har ret i, at Blomqvist måske kan overtales til at lade sig sælge, men han går ikke noget sted hen til en lavere løn. Som alle andre. Det betyder ganske simpelt, at han ikke er salgbar. Altså kommer AaB til at tvinge ham ud, og selskabet kommer til at betale. Utroligt at du med din indsigt ikke kan forstå det. Man kan ikke sælge spillere fra bunden af hierakiet, kun fra toppen, og det er svært nok.

Vi skal selvfølgelig ikke smide Bruhn væk. Han er langt fra opgivet. Hvis du havde fået din vilje havde vi aldrig nogensinde fået en Kasper Kusk. Du er simpelthen bagudskuende, men i talentudvikling er man lige præcis det modsatte.

Naturligvis er Augo ikke tiltænkt en startplads, men han er jo stadig på lønningslisten, og han kan sagtens stadig få enkelte indhop. Det bliver en glidende overgang til hans nye funktioner i AaB.

Jeg siger sgu da ingenting om at AaB ikke skal købe spillere, og at alt skal komme af egen avl. Du aner simpelthen slet ikke hvad du kommenterer på, fordi du ikke holder AaB's strategi op mod det du selv siger, eller det andre siger, og du bruger ikke historien til at se, hvordan tingene skal gøres. Den, der ikke lærer af historien kan ingenting.
Hvad er det for noget vrøvl, Freddie... Så spillere kan ikke prioritere spilletid over løn længere? Det ser vi ellers mange eksempler på hvert transfervindue.

Ja, Augu kan sagtens få enkelte indhop, men han er ikke en spiller man bør regne med når man taler om seriøs konkurrence om pladsen som midtbane - al den stund at han ikke længere holder niveau.

Jo, du har tidligere argumenteret for at vi bare skal erstatte fra egne rækker, så skal alt nok gå godt. Vi er i en helt anden situation, end vi var for bare 2 år siden. Jeg tror enhver kunne se hvor meget det betød for AaB med en type som Andreas Johansson, der var altdominerende i AaB, og havde den fornødne kvalitet i de europæiske kampe.

Vi kan IKKE forvente, at vi bliver ved med at fostre lige gode årgange. Og vi kan i hvert fald næppe producere profiler som Thomsen og Kusk hvert år fremadrettet. Christian Rye var der også store forventninger til, men hans karriere punkterede og i dag spiller han divisionsfodbold. Sådan kan det også ende.

Brugeravatar
Ham der Emil
Allstar
Allstar
Favoritspiller: David Beckham og Martin P
Geografisk sted: 50939

Indlæg af Ham der Emil » 12. dec 2015, 23:03

Gamen skrev:
Freddie skrev:
Du har ret i, at Blomqvist måske kan overtales til at lade sig sælge, men han går ikke noget sted hen til en lavere løn. Som alle andre. Det betyder ganske simpelt, at han ikke er salgbar. Altså kommer AaB til at tvinge ham ud, og selskabet kommer til at betale. Utroligt at du med din indsigt ikke kan forstå det. Man kan ikke sælge spillere fra bunden af hierakiet, kun fra toppen, og det er svært nok.
Hvad er det for noget vrøvl, Freddie... Så spillere kan ikke prioritere spilletid over løn længere? Det ser vi ellers mange eksempler på hvert transfervindue.
Som Gamen skriver, så vil manden måske gerne spille fodbold. Blomqvist har en karriere han skal pleje, hvordan tror du han bedst gør det? Ved at sidde på bænken et stykke tid endnu, eller rykke et niveau ned og vise sig frem? Man kan ikke sælge spillere fra bunden af hierakiet... det er da noget af det værste vrøvl jeg nogensinde har hørt!
Et Hjerte - En Klub

Mogens
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Indlæg af Mogens » 14. dec 2015, 14:03

Hvis Spalvis (mod de flestes forventning) ryger i vinterens vindue, tænkte jeg, efter at have set nogle målscorelister, men uden at kende noget som helst til spillerne, at vi evt. skulle kigge mod øst igen? Ofte er spillerne noget billigere, hvilket vi godt kan lide - specielt hvis kvaliteten stadig er høj...

Navnene jeg faldt over er:
Tomas Radzinevicius (FK Süduva Marijampole) og David Arshakyan (FK Trakai). Jeg har egentlig blot noteret mig, at de har scoret henholdsvis 28 og 25 mål indtil videre i sæsonen, men da jeg har rimelig travlt, har jeg end ikke haft tid til at finde yderligere (stærke/svage sider, bedste position, videoer) omkring dem.

Nogle folk herinde ligger inde med megen god (og mærkelig) viden, så det kunne da være, at man har noteret sig disse navne. Og nej, de er ikke taget fra FM...
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 16:45

Mogens skrev:Hvis Spalvis (mod de flestes forventning) ryger i vinterens vindue, tænkte jeg, efter at have set nogle målscorelister, men uden at kende noget som helst til spillerne, at vi evt. skulle kigge mod øst igen? Ofte er spillerne noget billigere, hvilket vi godt kan lide - specielt hvis kvaliteten stadig er høj...

Navnene jeg faldt over er:
Tomas Radzinevicius (FK Süduva Marijampole) og David Arshakyan (FK Trakai). Jeg har egentlig blot noteret mig, at de har scoret henholdsvis 28 og 25 mål indtil videre i sæsonen, men da jeg har rimelig travlt, har jeg end ikke haft tid til at finde yderligere (stærke/svage sider, bedste position, videoer) omkring dem.

Nogle folk herinde ligger inde med megen god (og mærkelig) viden, så det kunne da være, at man har noteret sig disse navne. Og nej, de er ikke taget fra FM...
Med øst mener folk formodentlig Slovenien, Slovakiet og Tjekkiet. Den litauiske liga er kendt for matchfixing og generelt mange niveauer under ligaerne i de tre førstnævnte lande. Arshakyan kender jeg ikke, men Radzinevicius er 34 og ham er der ikke fremtid i.
Jeg vil vove at påstå at flere divisionsangribere kunne nå de 3 øverste pladser på topscorerlisten i A Lyga, hvis de var angribere for Zalgiris, Atlantis, Suduva eller Trakai, så ringe er kvaliteten på banen.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 9000

Indlæg af troelsh » 14. dec 2015, 17:06

Der er også en spiller som mariusz stępiński, en 20-årig polak der har lavet 11 mål i den polske liga i indeværende sæson, så vidt jeg kan se er han dog en anden type end Spalvis

Spørgsmålet er vel også hvor meget man tror på pohl, så vidt jeg ved er han en spiller man tror meget på, men det var V. Ahlmann selvfølgelig også

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 18:20

AaB er ved at udbygge sin scouting-organisation, det er i hvert fald en prioritet i år. Kunne der være ræson i at hive Peter Christiansen ind som chefscout?
Hans filosofi passer på AaB - altid på jagt efter billige, talentfulde spillere, og har været enormt god til at finde nogen med stort udviklingspotentiale. Lidt á la det Lynge altid slog sig op på.
Han virker utroligt sympatisk, og er god til sit arbejde, hvilket de sidste 8 år er et tydeligt bevis på. Randers er vel den klub i DK, der på transferbalancen (ind/ud) har klaret sig allerbedst.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 14. dec 2015, 19:08

Gamen skrev:AaB er ved at udbygge sin scouting-organisation, det er i hvert fald en prioritet i år. Kunne der være ræson i at hive Peter Christiansen ind som chefscout?
Hans filosofi passer på AaB - altid på jagt efter billige, talentfulde spillere, og har været enormt god til at finde nogen med stort udviklingspotentiale. Lidt á la det Lynge altid slog sig op på.
Han virker utroligt sympatisk, og er god til sit arbejde, hvilket de sidste 8 år er et tydeligt bevis på. Randers er vel den klub i DK, der på transferbalancen (ind/ud) har klaret sig allerbedst.

Hvor har du hørt det henne? Synes netop at have læst det modsatte! Det vil være forrygende nyt, og stærkt tiltrængt. Gaardes udtalelser om at man satser på agenters henvendelser og andre tilfældigheder, anser jeg som et vildt konservativt og mangel på visioner, og en naiv tilgang til truppens fremtid.
Er enig i at PC, på papiret, vil være et fremragende aktiv.

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 19:13

Sønderhof skrev: Hvor har du hørt det henne? Synes netop at have læst det modsatte! Det vil være forrygende nyt, og stærkt tiltrængt. Gaardes udtalelser om at man satser på agenters henvendelser og andre tilfældigheder, anser jeg som et vildt konservativt og mangel på visioner, og en naiv tilgang til truppens fremtid.
Er enig i at PC, på papiret, vil være et fremragende aktiv.
Det står i strategiplanen, at det er et fokuspunkt fremadrettet. Og på mødet lød det til at det var næste bølge i de satsninger der skulle gøres - mener at det var Gaarde der nævnte det.
Ja, enig, AaB's scoutingarbejde det seneste årti har været baseret på agentnetværk, og dermed har man også kun øje for et ret begrænset marked. Det ville være skønt at optimere den del af butikken, selvom vi efter sigende kun får brug for det et par gange hvert 5. år, ifølge Freddie og andre...

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 14. dec 2015, 19:49

Gamen skrev: Ja, enig, AaB's scoutingarbejde det seneste årti har været baseret på agentnetværk, og dermed har man også kun øje for et ret begrænset marked. Det ville være skønt at optimere den del af butikken, selvom vi efter sigende kun får brug for det et par gange hvert 5. år, ifølge Freddie og andre...
Jeg kan bare konstatere, at selv om jeg har brugt mange ord på at forklare dig sammenhængen mellem det jeg har skrevet og det AaB har meldt ud, har du ikke fanget et kvidder.

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 20:21

Freddie skrev: Jeg kan bare konstatere, at selv om jeg har brugt mange ord på at forklare dig sammenhængen mellem det jeg har skrevet og det AaB har meldt ud, har du ikke fanget et kvidder.
Når det kommer fra en mand, der fastholder at en fodboldspiller ingen fri vilje har, og at de ikke (som alle andre mennesker) kan vælge at prioritere udfordringer over penge, så har jeg det sådan set fint med at jeg, i din optik, ikke har fanget hvad du mener. AaB skal optimere hele vejen rundt - det handler også om at optimere truppen.

Det er dét vi skal sigte efter som fodboldklub: toppen - europæisk fodbold. For at gøre vores spillere mere attraktive, og mere robuste, og for at øge indtjeningen og synligheden overfor sponsorer.
Når vi har erfarne spillere der råber vagt i gevær, og mener der er en forkert balance på holdet, så skal man tage det alvorligt. Vi har travlt med at understrege hvor interessant vi bliver for spillere, når vi gerne lader dem gå igen. Men ligeså uinteressante bliver vi for spillere der gerne vil lande i en ambitiøs klub.
Og for vores nuværende spillere ikke mindst... Jeg har aldrig set så mange AaB-spillere melde ud, hvor vigtigt transfervinduet er - KEP udtaler at ingen penge kunne gøre det op for det holdet mister hvis Spalvis og Thomsen ryger. Würtz og Risgård har også været meget tydelige i deres udmeldinger.

AaB skal løfte sig som klub. Ikke kun ved brug af unge talenter, men også ved at lede på en højere hylde når der skal hentes spillere udefra. Gaarde mener ikke at vi bør hente en erstatning for Spalvis udefra hvis han sælges - at vi har kvaliteterne i truppen. At sætte sin lid til et mentalt ringvrag, der har mere travlt med at være utilfreds i pressen end præstere til træning og kamp, og en dyrt indkøbt svensker der langt fra har levet op til sin høje løn (og ikke er udpræget målscorer) er måske lige optimistisk nok efter min smag. Det kan ende med at koste klubben europæisk deltagelse, indtjeningsmuligheder og chancen for at bygge videre på vores flotte pointhøst fra sidste sæson.

Lad os håbe vi kan holde på den dejlige litauer lidt endnu...

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 14. dec 2015, 21:03

Gamen skrev:
AaB skal løfte sig som klub. Ikke kun ved brug af unge talenter, men også ved at lede på en højere hylde når der skal hentes spillere udefra. Gaarde mener ikke at vi bør hente en erstatning for Spalvis udefra hvis han sælges - at vi har kvaliteterne i truppen. At sætte sin lid til et mentalt ringvrag, der har mere travlt med at være utilfreds i pressen end præstere til træning og kamp, og en dyrt indkøbt svensker der langt fra har levet op til sin høje løn (og ikke er udpræget målscorer) er måske lige optimistisk nok efter min smag. Det kan ende med at koste klubben europæisk deltagelse, indtjeningsmuligheder og chancen for at bygge videre på vores flotte pointhøst fra sidste sæson.

Lad os håbe vi kan holde på den dejlige litauer lidt endnu...
Du ignorerer simpelhen bare at Blomqvist har en kontrakt. Tror du virkelig at han lader sig presse ud, og tror du virkelig at AaB har så lav en moral, at selskabet ikke honorer sine aftaler. Hvis man ikke gøre det, saver man jo løs i den gren man sidder på.

Resten er kværulanteri. Du aner intet om Helenius' niveau, og bare din måde at beskrive en af de vigtigste spillere gennem de sidste år er forkastelig. Men jeg gider ikke skændes med dig. Stop venligst trolderiet.

9800
Superliga
Superliga
Favoritspiller: Wurtz

Indlæg af 9800 » 14. dec 2015, 21:28

Freddie skrev:
Gamen skrev: Ja, enig, AaB's scoutingarbejde det seneste årti har været baseret på agentnetværk, og dermed har man også kun øje for et ret begrænset marked. Det ville være skønt at optimere den del af butikken, selvom vi efter sigende kun får brug for det et par gange hvert 5. år, ifølge Freddie og andre...
Jeg kan bare konstatere, at selv om jeg har brugt mange ord på at forklare dig sammenhængen mellem det jeg har skrevet og det AaB har meldt ud, har du ikke fanget et kvidder.
Jeg tror ikke AaB ansætter en fuldtids scout. En scout kan se 2, max 3 kampe live på en uge, og det til en pris på anslået 5-600.000 om året. Tror der bliver prioriteret anderledes...

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 21:39

Freddie skrev: Du ignorerer simpelhen bare at Blomqvist har en kontrakt. Tror du virkelig at han lader sig presse ud, og tror du virkelig at AaB har så lav en moral, at selskabet ikke honorer sine aftaler. Hvis man ikke gøre det, saver man jo løs i den gren man sidder på.

Resten er kværulanteri. Du aner intet om Helenius' niveau, og bare din måde at beskrive en af de vigtigste spillere gennem de sidste år er forkastelig. Men jeg gider ikke skændes med dig. Stop venligst trolderiet.
Man behøver nu ikke lader sig presse ud for at skifte arbejdsgiver. Hvis du får et jobtilbud der stiller dig bedre, og din arbejdsgiver er villig til at skille sig af med dig, skifter du så ikke job? Eller omplacerer dig til andre opgaver midlertidigt, indtil du er vokset lidt mere, og kan varetage de opgaver du bliver stillet bedre? Det sker da hver dag rundt omkring i Danmark.
"Honorere sine aftaler". Hvad har det med lav moral at gøre, at se på det behov man selv har, og spillerens eventuelle ønsker? Hvis AaB vurderer at han har bedst af at blive lejet ud, og han selv ønsker at få spilletid, så bliver det da en løsning.

Ved du noget om Helenius' niveau så? Udover at han er nummer 4 i angriberkøen, og ikke spillede sig på i starten af sæsonen hvor han især leverede et par rædderlige indsatser mod hhv. Esbjerg og FC Nordsjælland.

Vigtigste spillere? Hvorhenne? Han har en minimal aktie i holdets succes i denne sæson. Nummer 12 ud af 14 spillere på NORDJYSKE's rangliste, hvilket i øvrigt er meget sigende for en halvsæson hvor man ikke kan skyde skylden på skader længere, og hvor han kun i meget sjældne tilfælde har præsteret.

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 21:50

9800 skrev: Jeg tror ikke AaB ansætter en fuldtids scout. En scout kan se 2, max 3 kampe live på en uge, og det til en pris på anslået 5-600.000 om året. Tror der bliver prioriteret anderledes...
Nu er en chefscout jo ikke ansat til at se 2-3 kampe om ugen. Rapporter om fremtidige modstandere, lokalisering af talenter til ungdomsholdene, udbygning og optimering af klubbens netværk - især internationalt, møder med potentielt kommende spillere, samarbejde tæt med U-trænerne omkring optimering af ungdomsholdenes sammensætning - alt sådan noget er en chefscouts arbejde.
Forskellen på at have en god scouting-afdeling og ikke at have nogen overhovedet, udover et par gamle koryfæer der ser lidt kampe engang imellem, er bl.a. at man kan hente spillere i tide. Og ikke først aktiverer sit netværk når man har mistet en spiller, som vi stort set altid har haft for vane at gøre i AaB.
Andre klubber arbejder flere transfervinduer forud - det har AaB aldrig gjort, men nu har klubben en økonomi der gør, at de er nødt til det. Ellers får vi enormt mange hovsa-løsninger, som vi har været vant til de andre år. Ikke siden Prica (mener jeg) har vi hentet en spiller i god tid, og det gør at vi går glip af mange spilleremner.

Eksil
Allstar
Allstar

Indlæg af Eksil » 14. dec 2015, 22:10

9800 skrev:
Freddie skrev:
Jeg tror ikke AaB ansætter en fuldtids scout. En scout kan se 2, max 3 kampe live på en uge, og det til en pris på anslået 5-600.000 om året. Tror der bliver prioriteret anderledes...
Come on, når jeg ansætter dem i FM koster de maks. 4.500 pr. mdr., det er jo kun en kvart million årligt ;)

Sønderhof
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Indlæg af Sønderhof » 14. dec 2015, 22:16

Gamen skrev:
9800 skrev: Jeg tror ikke AaB ansætter en fuldtids scout. En scout kan se 2, max 3 kampe live på en uge, og det til en pris på anslået 5-600.000 om året. Tror der bliver prioriteret anderledes...
Nu er en chefscout jo ikke ansat til at se 2-3 kampe om ugen. Rapporter om fremtidige modstandere, lokalisering af talenter til ungdomsholdene, udbygning og optimering af klubbens netværk - især internationalt, møder med potentielt kommende spillere, samarbejde tæt med U-trænerne omkring optimering af ungdomsholdenes sammensætning - alt sådan noget er en chefscouts arbejde.
Forskellen på at have en god scouting-afdeling og ikke at have nogen overhovedet, udover et par gamle koryfæer der ser lidt kampe engang imellem, er bl.a. at man kan hente spillere i tide. Og ikke først aktiverer sit netværk når man har mistet en spiller, som vi stort set altid har haft for vane at gøre i AaB.
Andre klubber arbejder flere transfervinduer forud - det har AaB aldrig gjort, men nu har klubben en økonomi der gør, at de er nødt til det. Ellers får vi enormt mange hovsa-løsninger, som vi har været vant til de andre år. Ikke siden Prica (mener jeg) har vi hentet en spiller i god tid, og det gør at vi går glip af mange spilleremner.
Var det ikke netop hvad man gjorde med Blomqvist? ;) Ellers er vi enige. Både i din beskrivelse af manglende prioritering af scouting og i Blomqvist-situationen, selvom FF får det til at lyde som om han er valgt ind i et byråd, hvor han SKAL sidde perioden ud. Mon ikke en ung gut som ham heller vil hjem til Sverige og kickstartet karrieren op til en ny sæson, fremfor at rådne op på bænken. - og her snakker vi bænken på reserveholdet! Han er jo trods alt ikke hentet til Monaco, hvor han ved at blive et år ekstra, kan smide 10 millioner på bankbogen. Forskellen på at spille i en midterklub i DK og Sverige er vel ikke den store forskel økonomisk, eller?

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 22:30

Sønderhof skrev: Var det ikke netop hvad man gjorde med Blomqvist? ;) Ellers er vi enige. Både i din beskrivelse af manglende prioritering af scouting og i Blomqvist-situationen, selvom FF får det til at lyde som om han er valgt ind i et byråd, hvor han SKAL sidde perioden ud. Mon ikke en ung gut som ham heller vil hjem til Sverige og kickstartet karrieren op til en ny sæson, fremfor at rådne op på bænken. - og her snakker vi bænken på reserveholdet! Han er jo trods alt ikke hentet til Monaco, hvor han ved at blive et år ekstra, kan smide 10 millioner på bankbogen. Forskellen på at spille i en midterklub i DK og Sverige er vel ikke den store forskel økonomisk, eller?
Blomqvist blev hentet i slutningen af januar-vinduet, og fik debut i marts :-) Så nej. Når man ser på at han ved kontraktskrivelsen blev beskrevet som et talent, de først skal have udbytte af senere, og var en af de spillere der var i spil til den centrale midtbane for bare et år siden, så kan man også næsten regne ud at han sandsynligvis ville få mere i GBG end han får her som talent. I stedet hentede de Sebastian Eriksson på lån, og så fulgte Mads Albæk sommeren efter.

Freddie
Allstar
Allstar

Indlæg af Freddie » 14. dec 2015, 22:45

Gamen skrev:
Vigtigste spillere? Hvorhenne? Han har en minimal aktie i holdets succes i denne sæson. Nummer 12 ud af 14 spillere på NORDJYSKE's rangliste, hvilket i øvrigt er meget sigende for en halvsæson hvor man ikke kan skyde skylden på skader længere, og hvor han kun i meget sjældne tilfælde har præsteret.
Nu stiller du igen spørgsmål, hvis svar du alligevel ikke gider forholde dig seriøst til.
Hvis du har så meget indsigt i fodbold som du prøver at give indtryk af, så ved du udmærket, at målscoring er en holdopgave. Spalvis have næppe scoret 15 mål i sæsonen uden at der har været et hold bag ham.
Holdet fungerede ikke optimalt, da Helenius havde muligheden, efter min mening fordi Thomsen ikke var oppe i gear efter U21-slutrunden. Derfor kom vi til at spille op mod muren mod dels Esbjerg, dels Randers, og derfor var det umuligt for Helenius at komme til chancer. NORDJYSKES rangliste tager jo ikke højde for den slags, og det er jo rigtigt, at Helenius var med i de umulige kampe. Spalvis var heldig at komme ind på holdet lige akkurat da spillet og skabelsen af chancer peakede, og han sparker dem selvfølgelig ind. Derfor kan Helenius ikke komme til og derfor har vi måske ladet ham ruste op på bænken.

Blomqvist vil selvfølgelig have sin kontrakt honoreret fuldt ud hvis han skal væk. Det er hans ret og med en nogenlunde ordentlig agent ved sin side slipper AaB ikke. Det er simpel logik for perlehøns, men jeg ved godt, at for dig er det vrøvl.

Men helt ærligt forstår jeg ikke hvorfor jeg gider skrive dette her. Du vil alligevel aldrig nogensinde fatte det, så jeg opfatter det som ren spild af tid.

Gamen

Indlæg af Gamen » 14. dec 2015, 23:17

Freddie skrev:
Nu stiller du igen spørgsmål, hvis svar du alligevel ikke gider forholde dig seriøst til.
Hvis du har så meget indsigt i fodbold som du prøver at give indtryk af, så ved du udmærket, at målscoring er en holdopgave. Spalvis have næppe scoret 15 mål i sæsonen uden at der har været et hold bag ham.
Holdet fungerede ikke optimalt, da Helenius havde muligheden, efter min mening fordi Thomsen ikke var oppe i gear efter U21-slutrunden. Derfor kom vi til at spille op mod muren mod dels Esbjerg, dels Randers, og derfor var det umuligt for Helenius at komme til chancer. NORDJYSKES rangliste tager jo ikke højde for den slags, og det er jo rigtigt, at Helenius var med i de umulige kampe. Spalvis var heldig at komme ind på holdet lige akkurat da spillet og skabelsen af chancer peakede, og han sparker dem selvfølgelig ind. Derfor kan Helenius ikke komme til og derfor har vi måske ladet ham ruste op på bænken.

Blomqvist vil selvfølgelig have sin kontrakt honoreret fuldt ud hvis han skal væk. Det er hans ret og med en nogenlunde ordentlig agent ved sin side slipper AaB ikke. Det er simpel logik for perlehøns, men jeg ved godt, at for dig er det vrøvl.

Men helt ærligt forstår jeg ikke hvorfor jeg gider skrive dette her. Du vil alligevel aldrig nogensinde fatte det, så jeg opfatter det som ren spild af tid.
Selvfølgelig har holdet en aktie i det. Men det skyldes først og fremmest at det er to gode angribere. Spalvis har en træfsikkerhed på over 30 % af hans skud - det er international klasse! Ikke engang topangribere har det, og de har væsentligt bedre spillere omkring sig.
Og Enevoldsen er også både bedre og langt vigtigere for holdet end angrebsreserverne. Spalvis har et sublimt sammenspil med ham, og ingen af dem har rigtigt fungeret godt med Jönsson det seneste år. Spalvis/Jönsson duoen virker en anelse for tung - ingen af dem er specielt hurtige, men her kompenserer Spalvis så med hans placeringsevne og hans løb i feltet.
At Spalvis kommer ind lige når holdet peaker er noget mærkeligt noget. Han har, om nogen, med formidable afslutningsevner været forskellen på succes og fiasko, for han har scoret på langt færre chancer end en angriber normalt skal bruge. Det er primært hans egen fortjeneste.

Enevoldsen var også med i de "umulige" kampe, og han har da overhalet Helenius siden hen. Helenius var endda med i den kamp hvor vi havde suverænt flest chancer, nemlig i Hobro. Det der adskiller ham fra de andre er, og det kan man især se i 1. halvleg fra den kamp, at han konstant lunter rundt derude hvor han ikke skal rende rundt som angriber, imens Enevoldsen konstant gjorde sig selv farlig og tog de rigtige løb.

Jeg ved ikke hvad det er for en verden du lever I, men hvorfor skulle Blomqvist dog ville have sin kontrakt honoreret fuldt ud?! Hvis han får et tilbud fra IFK eller en anden svensk klub om en bedre 4-årig kontrakt, så kan det da sagtens være at aftalen bare bliver at han går uden beregning. Det andet er typisk forbeholdt lejeaftaler, eller aftaler hvor klubben for enhver pris vil af med spilleren og/eller lønnedgangen er så voldsom at en kompensation er nødvendig.

Låst