Det synes AaB, AGF og naturligvis Brøndby i hvert fald. Åbenbart. Jeg gør ikke. Jeg synes, at de mange og afgørende tv-penge som minimum bør fordeles efter præstation og ikke ud fra, hvem tv-stationerne dyrker mest. Man har bare fundet på, at det skal være en afgørende parameter. Det er først og fremmest i Brøndbys interesse, ikke i andres.
Desværre har AaB og andre købt den fejlslagne præmis om, at Brøndby i kraft af større tv-tal fortjener et økonomisk forspring rent sportsligt. Jeg kan ikke se nytten for hverken AaB eller superligaen som helhed. Tværtimod ville det gavne alle andre end Brøndby, hvis pengene blev fordelt på baggrund af præstationer og ikke på baggrund af, hvem rettighedsindehaverne ønsker at hype til endnu større tv-tal.
Og hvis det skulle gøre så ondt på Brøndby at tage afsked med det urimelige privilegium, kunne de jo bare erobre det ved at præstere. Lige som i sport på fair vilkår.
PS: Og selvfølgelig ville Superligaen ikke være usælgelig. Tværtimod. En mere jævnbyrdig fordeling af tv-penge ville også øge sandsynligheden for en mere jævnbyrdig Superliga - med forøget målgruppe i Aalborg, Aarhus, Odense, Esbjerg osv. I værste fald ville en billigere tv-aftale næste gang (kan ikke se, hvorfor det skulle ske) først og fremmest gå ud over Brøndby, hvis Superligaens deltagere besluttede en mere fair fordelingsnøgle.
Det er Brøndby, FCK og Viasat, der har fundet på, at seertal skulle afgøre fordelingen af tv-penge. Sådan vat det ikke i de første mange år af Superligaens historie. At AaB, AGF og andre har købt den vanvittige præmis, er er pinligt selvmål og en gigantisk omgang pissen op af benet på de sponsorer, der forsøger at hjælpe AaB med at holde trit med Brøndby og de andre.