Nå, jeg zoomede lige ud lidt, men vil da ikke snyde dig for et svar:Julgranen skrev: ↑8. aug 2020, 14:30Men jeg mener stadig at den er forfejlet.
For det passer ganske enkelt ikke. Og desuden kan du jo også vende den om:
Patrick Mortensen brændte overhovedet ikke ligaen af for Sarpsborg. Kun 1 år ud af 4 mulige blev han bedømt til at være blandt de 50 bedste spillere i Tippeligaen, de andre år sluttede han meget længere nede af listen.
I år han har lavet 16 mål for AGF. Han lavede 5 i hans første sæson i Norge.
Andreas Albers var regnet for dårlig til Superligaen - men har haft en rigtig flot sæson i 2. Bundesliga.
Sander Svendsen endte som reservespiller i Hammarby, men har scoret 4. flest mål i Superligaen i år. Igen, et talent der ikke blev forløst.
Og så er det heller ikke rigtigt at Børkeeiet og Eskelinen var markante profiler. Børkeeiet var en del af en gruppe stærke talenter, der fik førsteholdsfodbold i benene i Stabæk: Vetlesen, Brynhildsen, Bohinen og Børkeeiet.
Han var ikke en profil, men regnet som et stort talent, på lige linje med de andre 3.
Eskelinen blev kasseret i Hammarby efter en række lejemål, en spiller de meget gerne ville lykkedes med, da hans far Kaj også var omkring klubben.
Spillede for bundholdet Sundsvall, der rykkede ned i den sæson hvor han skiftede.
Havde været top 4 keeper i ligaen sæsonen inden, men det var også hans første godkendte sæson på seniorniveau.
Efter min mening har det ikke noget med niveau at gøre - men tilfældigheder.
"Igen: Nævn mig spillere, der de seneste 2-3 sæsoner er hentet fra Norge eller Sverige til Superligaen, der har haft væsentlig succes."
Der har stort set ingen trafik været den vej. Men så kunne jeg vende tilbage til Patrick Mortensen, der har stor succes i Danmark, men ikke var særligt imponerende i Norge. Du kan finde eksempler på begge dele i begge ligaer.
Det er dog bl.a. fordi nordmændene introducerer ungdomsspillere langt tidligere end i Danmark at vi har hentet Inge André Olsen og ikke en dansk sportschef. Der er masser af talent, og masser af spillere der kan gøre sig gældende - også i AaB.
Grunden til at Zinckernagel og Junker ligger i front på topscorerlisten, er at de spiller på et af de mest chanceskabende hold i Europa pt., der spiller en 4-3-3, der laves om til 2-3-5 når de er i angreb, med wing backs, der flytter op og så 2 centrale midtbanespillere, der konsekvent lægger sig i mellemrummet mellem forsvar og midtbane.
Det betyder at de to wings strækker forsvaret ud, og så er man konstant i overtal inde centralt mod de to centerforsvarere.
Når de ikke har bolden spiller de med utroligt højt pres, og sørger for at fremtvinge mange boldtab på modstandernes halvdel.
Det er hyper-offensivt, og har været vanvittigt effektivt i mere end én hel sæson nu. Mener at de ligger på knap 2,5 mål i snit for de sidste 40 kampe.
Det har intet at gøre med at de to spillere er middelmådige, men de spiller på et godt hold, ligesom den middelmådige 2. divisionsspiller Patrick Olsen nu også spiller på et bedre hold, hvor han automatisk bliver bedre. Ligesom en lang række af de spillere som er igang med at brænde ligaen af for Bodø/Glimt ikke har været på radaren i andre klubber, men nu rask væk rygtes til klubber i bl.a. Holland og Belgien.
Og så er Anders Christiansen i øvrigt en spiller, som jeg tror alle klubber i Superligaen ville tilknytte, hvis de havde muligheden. Han er forrygende, men nærmest umulig at lokke væk fra Malmö.
BoT skrev: ↑8. aug 2020, 12:49Det ser ud til, jeg skal forklare min pointe lidt grundigere:
Fossum er det perfekte eksempel på, hvad jeg mener: Da han var blandt de absolut bedste spillere i Tippeligaen tiltrak han sig interesse fra klubber, som vi ikke kan konkurrere i mod - fx. Hannover. Først da han efter tre år i "udlandet" er åben for at vende tilbage til hjemlige himmelstrøg, har vi en chance. Og vi gør ham da til en af de mest kostbare indkøb i vores klubs historie. Og stadigvæk må vi jo sige, at han ikke ligefrem har sat ligaen eller klubben i brand - selvom jeg bestemt mener, hans indsats er undervurderet herinde.
Ergo: Norske og svenske spillere (eller andre nationaliteter for den sags skyld) fra Allsvenskan eller Tippeligaen, der har niveau til at forstærke AaB, kan vi først hente, når de HAR været en tur forbi udlandet - og måske ikke er lykkedes helt. De spillere, som vi kan være med i konkurrencen om, har (er min påstand) ikke niveau til at forstærke os. Og de vil alligevel være relativt kostbare. Eksempler på det er Eskelinen i AGF, Sivert Heltne Nielsen i Horsens og Tobias Børkeeit i Brøndby. Alle spillere, der var markante navne i deres hjemlige ligaer, men som har måttet sande, at niveauet i Superligaen altså er et andet.
At vi tidligere kunne hente store profiler som Lindstrøm, Klebér og Jozo direkte fra Norge og Sverige skyldtes jo, at Danmark dengang var langt foran Tippeligaen og Allsvenskan rent økonomisk, og at vi havde nogle meget fordelagtige skatteregler.
Igen: Nævn mig spillere, der de seneste 2-3 sæsoner er hentet fra Norge eller Sverige til Superligaen, der har haft væsentlig succes. Fraregnet FCK og FCM.
Og så må jeg altså sige, at grunden til, at Kasper Fisker og Philip Zinckernagel - to absolut middelmådige superligaspillere - kan ligge henholdsvis nr. 1 og p åden delt 3. plads på den norske topscoreliste, siger rigtig meget om niveauet for både forsvarsspillere og angrebsspillere i Norge. Det er heller ikke tilfældigt, at Mike Jensen og AC har været blandt de absolut bedste centrale midtbanespillere i de to ligaer - hvis ikke de to bedste. Der ER niveau-forskel. Og det håber jeg, Inge er klar over.
Patrick Mortensen er vel den undtagelse, der i fodbold altid kan være. Han er dog også en spiller, som trods alt har lavet godt med mål i alle sine klubber. Men jo, han var fint spottet af AGF - men scorede trods alt også mål i hver tredje kamp i Norge. Men din analyse af, hvorfor Kasper Junker og Philip Zinckernagel pludselig er de pt. to største profiler i Tippeligaen hodler simpelthen ikke vand. De to ville ikke være i nærheden af topscorerlisten i Danmark, selvom de spillede i FCM eller FCK. Der er måske en grund til, at Bodø kan få succes med at spille meget offensiv fodbold - simpelthen, at niveau ikke er bedre?
Og ja: AC ville da være en rigtig god spiller at få til de fleste superligaklubber - men min pointe er netop også, at det igen kun vil være FCM eller FCK, der ville have mulighed for at hente ham - og det endda knapt nok. Malmø kræver ganske givet en høj transfer for ham - fordi han jo ganske simpelt er den bedste centrale midtbanespiller i ligaen. Og det er altså i den klasse, vi skal kigge, hvis vi skal forstærkes reelt - det skal være de absolut bedste spillere fra Allsvenskan eller Tippeligaen, der skal til.
Eskelinen og Børkeeit var to af de allermest lovende spillere - men det er bare ikke godt nok