Transferønsker vol. 29 (Sommervinduet 20)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Re: Transferønsker vol. 29 (Sommervinduet 20)

Indlæg af BoT » 10. aug 2020, 09:07

Julgranen skrev:
8. aug 2020, 14:30
Men jeg mener stadig at den er forfejlet.

For det passer ganske enkelt ikke. Og desuden kan du jo også vende den om:

Patrick Mortensen brændte overhovedet ikke ligaen af for Sarpsborg. Kun 1 år ud af 4 mulige blev han bedømt til at være blandt de 50 bedste spillere i Tippeligaen, de andre år sluttede han meget længere nede af listen.
I år han har lavet 16 mål for AGF. Han lavede 5 i hans første sæson i Norge.
Andreas Albers var regnet for dårlig til Superligaen - men har haft en rigtig flot sæson i 2. Bundesliga.
Sander Svendsen endte som reservespiller i Hammarby, men har scoret 4. flest mål i Superligaen i år. Igen, et talent der ikke blev forløst.

Og så er det heller ikke rigtigt at Børkeeiet og Eskelinen var markante profiler. Børkeeiet var en del af en gruppe stærke talenter, der fik førsteholdsfodbold i benene i Stabæk: Vetlesen, Brynhildsen, Bohinen og Børkeeiet.
Han var ikke en profil, men regnet som et stort talent, på lige linje med de andre 3.
Eskelinen blev kasseret i Hammarby efter en række lejemål, en spiller de meget gerne ville lykkedes med, da hans far Kaj også var omkring klubben.
Spillede for bundholdet Sundsvall, der rykkede ned i den sæson hvor han skiftede.
Havde været top 4 keeper i ligaen sæsonen inden, men det var også hans første godkendte sæson på seniorniveau.
Efter min mening har det ikke noget med niveau at gøre - men tilfældigheder.

"Igen: Nævn mig spillere, der de seneste 2-3 sæsoner er hentet fra Norge eller Sverige til Superligaen, der har haft væsentlig succes."

Der har stort set ingen trafik været den vej. Men så kunne jeg vende tilbage til Patrick Mortensen, der har stor succes i Danmark, men ikke var særligt imponerende i Norge. Du kan finde eksempler på begge dele i begge ligaer.
Det er dog bl.a. fordi nordmændene introducerer ungdomsspillere langt tidligere end i Danmark at vi har hentet Inge André Olsen og ikke en dansk sportschef. Der er masser af talent, og masser af spillere der kan gøre sig gældende - også i AaB.

Grunden til at Zinckernagel og Junker ligger i front på topscorerlisten, er at de spiller på et af de mest chanceskabende hold i Europa pt., der spiller en 4-3-3, der laves om til 2-3-5 når de er i angreb, med wing backs, der flytter op og så 2 centrale midtbanespillere, der konsekvent lægger sig i mellemrummet mellem forsvar og midtbane.
Det betyder at de to wings strækker forsvaret ud, og så er man konstant i overtal inde centralt mod de to centerforsvarere.
Når de ikke har bolden spiller de med utroligt højt pres, og sørger for at fremtvinge mange boldtab på modstandernes halvdel.
Det er hyper-offensivt, og har været vanvittigt effektivt i mere end én hel sæson nu. Mener at de ligger på knap 2,5 mål i snit for de sidste 40 kampe.
Det har intet at gøre med at de to spillere er middelmådige, men de spiller på et godt hold, ligesom den middelmådige 2. divisionsspiller Patrick Olsen nu også spiller på et bedre hold, hvor han automatisk bliver bedre. Ligesom en lang række af de spillere som er igang med at brænde ligaen af for Bodø/Glimt ikke har været på radaren i andre klubber, men nu rask væk rygtes til klubber i bl.a. Holland og Belgien.

Og så er Anders Christiansen i øvrigt en spiller, som jeg tror alle klubber i Superligaen ville tilknytte, hvis de havde muligheden. Han er forrygende, men nærmest umulig at lokke væk fra Malmö.
BoT skrev:
8. aug 2020, 12:49
Det ser ud til, jeg skal forklare min pointe lidt grundigere:

Fossum er det perfekte eksempel på, hvad jeg mener: Da han var blandt de absolut bedste spillere i Tippeligaen tiltrak han sig interesse fra klubber, som vi ikke kan konkurrere i mod - fx. Hannover. Først da han efter tre år i "udlandet" er åben for at vende tilbage til hjemlige himmelstrøg, har vi en chance. Og vi gør ham da til en af de mest kostbare indkøb i vores klubs historie. Og stadigvæk må vi jo sige, at han ikke ligefrem har sat ligaen eller klubben i brand - selvom jeg bestemt mener, hans indsats er undervurderet herinde.

Ergo: Norske og svenske spillere (eller andre nationaliteter for den sags skyld) fra Allsvenskan eller Tippeligaen, der har niveau til at forstærke AaB, kan vi først hente, når de HAR været en tur forbi udlandet - og måske ikke er lykkedes helt. De spillere, som vi kan være med i konkurrencen om, har (er min påstand) ikke niveau til at forstærke os. Og de vil alligevel være relativt kostbare. Eksempler på det er Eskelinen i AGF, Sivert Heltne Nielsen i Horsens og Tobias Børkeeit i Brøndby. Alle spillere, der var markante navne i deres hjemlige ligaer, men som har måttet sande, at niveauet i Superligaen altså er et andet.

At vi tidligere kunne hente store profiler som Lindstrøm, Klebér og Jozo direkte fra Norge og Sverige skyldtes jo, at Danmark dengang var langt foran Tippeligaen og Allsvenskan rent økonomisk, og at vi havde nogle meget fordelagtige skatteregler.

Igen: Nævn mig spillere, der de seneste 2-3 sæsoner er hentet fra Norge eller Sverige til Superligaen, der har haft væsentlig succes. Fraregnet FCK og FCM.

Og så må jeg altså sige, at grunden til, at Kasper Fisker og Philip Zinckernagel - to absolut middelmådige superligaspillere - kan ligge henholdsvis nr. 1 og p åden delt 3. plads på den norske topscoreliste, siger rigtig meget om niveauet for både forsvarsspillere og angrebsspillere i Norge. Det er heller ikke tilfældigt, at Mike Jensen og AC har været blandt de absolut bedste centrale midtbanespillere i de to ligaer - hvis ikke de to bedste. Der ER niveau-forskel. Og det håber jeg, Inge er klar over.
Nå, jeg zoomede lige ud lidt, men vil da ikke snyde dig for et svar:
Patrick Mortensen er vel den undtagelse, der i fodbold altid kan være. Han er dog også en spiller, som trods alt har lavet godt med mål i alle sine klubber. Men jo, han var fint spottet af AGF - men scorede trods alt også mål i hver tredje kamp i Norge. Men din analyse af, hvorfor Kasper Junker og Philip Zinckernagel pludselig er de pt. to største profiler i Tippeligaen hodler simpelthen ikke vand. De to ville ikke være i nærheden af topscorerlisten i Danmark, selvom de spillede i FCM eller FCK. Der er måske en grund til, at Bodø kan få succes med at spille meget offensiv fodbold - simpelthen, at niveau ikke er bedre?

Og ja: AC ville da være en rigtig god spiller at få til de fleste superligaklubber - men min pointe er netop også, at det igen kun vil være FCM eller FCK, der ville have mulighed for at hente ham - og det endda knapt nok. Malmø kræver ganske givet en høj transfer for ham - fordi han jo ganske simpelt er den bedste centrale midtbanespiller i ligaen. Og det er altså i den klasse, vi skal kigge, hvis vi skal forstærkes reelt - det skal være de absolut bedste spillere fra Allsvenskan eller Tippeligaen, der skal til.

Eskelinen og Børkeeit var to af de allermest lovende spillere - men det er bare ikke godt nok

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar

Indlæg af Kristian » 10. aug 2020, 10:00

Forza skrev:
9. aug 2020, 19:30
Michel Davidsen Fra BT skriver på twitter at “der er noget spændende på vej i AaB”, som han hører det.

Han uddyber dog ikke mere før han kan få det bekræftet.
Tror vi har svaret her :-) lyder spændende

https://www.bt.dk/superligaen/bt-afsloe ... tus-talent

Bongo123456
Junior
Junior
Geografisk sted: Nibe

Indlæg af Bongo123456 » 10. aug 2020, 10:01

Så er der ny spiller på vej fra Juventus:

Santiago Ocampos

Julgranen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Indlæg af Julgranen » 10. aug 2020, 10:06

Bongo123456 skrev:
10. aug 2020, 10:01
Santiago Ocampos
Så bliver der ingen Valgeir, men forhåbentlig på sigt en værdig konkurrent til Kristoffer Pallesen.

Bongo123456
Junior
Junior
Geografisk sted: Nibe

Indlæg af Bongo123456 » 10. aug 2020, 10:11

Julgranen skrev:
10. aug 2020, 10:06
Bongo123456 skrev:
Santiago Ocampos
Så bliver der ingen Valgeir, men forhåbentlig på sigt en værdig konkurrent til Kristoffer Pallesen.
Ifølge aktiklen er der ikke en konkurrent på sigt, men en konkurrent fra starten:
"I AaB er det angiveligt meningen, at han skal spille med om en startplads på Superliga-holdet og altså udfordre Kristoffer Pallesen, der har siddet på den plads."

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 10. aug 2020, 10:12

Jeg er helt med på det, men han er jo altså 18 år og mangler stadig en del fysisk.
Solgt på en fantastisk U-15 slutrunde, hvor han lavede et hav af assists.
Er i sin tid omskolet fra højre kant til højre back.
Kommer på fri efter kontraktudløb 1/7.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 10. aug 2020, 10:12

Spændende navn og profil selvfølgelig. Jeg begynder dog lidt at fornemme hvor det går hen med Inges indkøb, og jeg er ærlig talt noget bekymret ved hans glæde til eksotiske lottokuponer.

Jeg synes ærligt talt ikke at vi havde særlig gode erfaringer med Flores, især fordi han i tide og utide skulle til Peru for at spille. Det kunne godt være samme problem her. Vi har vel heller ikke længere nogen i truppen der kan spansk? Eller var det Jakob Friis selv der kunne noget?

Det er selvfølgelig et flot stempel at være hentet til af Juventus, men der er nok også en grund til de ikke længere er interesserede, og at næste stop bliver Danmark.

Jeg gider virkelig ikke at vi skal blive sådan en svingdørsklub, hvor obskure lykkeriddere flyver ind og ud, og vi har besvær ved at bevare noget kontinuitet. I stabæk ligner det at han også hentede spillere i overflod, men jeg kan ikke forestille mig at det er derfor han er hentet.

Oh well, held og lykke til campos. Han kan da sikkert noget med en bold, og man kan vel håbe at han rent faktisk ER bedre end Pallesen

Måske min frygt er ubegrundet
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Sauer
Allstar
Allstar

Indlæg af Sauer » 10. aug 2020, 10:13

Han ser spændende ud på YouTube, synes jeg. Hurtig, aggressiv og fin kvalitet i indlæggene.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica

Indlæg af 634 » 10. aug 2020, 10:16

Bongo123456 skrev:
10. aug 2020, 10:11
Julgranen skrev:
Bongo123456 skrev:
Santiago Ocampos
Ifølge aktiklen er der ikke en konkurrent på sigt, men en konkurrent fra starten:
"I AaB er det angiveligt meningen, at han skal spille med om en startplads på Superliga-holdet og altså udfordre Kristoffer Pallesen, der har siddet på den plads."
Bare det ikke giver sprog problemer
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali

Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 10. aug 2020, 10:18

Julgranen skrev:
Bongo123456 skrev:
Santiago Ocampos
Jeg bliver skuffet hvis ikke han starter inde fra dag 1.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 10. aug 2020, 10:18

jonas386 skrev:Spændende navn og profil selvfølgelig. Jeg begynder dog lidt at fornemme hvor det går hen med Inges indkøb, og jeg er ærlig talt noget bekymret ved hans glæde til eksotiske lottokuponer.

Jeg synes ærligt talt ikke at vi havde særlig gode erfaringer med Flores, især fordi han i tide og utide skulle til Peru for at spille. Det kunne godt være samme problem her. Vi har vel heller ikke længere nogen i truppen der kan spansk? Eller var det Jakob Friis selv der kunne noget?

Det er selvfølgelig et flot stempel at være hentet til af Juventus, men der er nok også en grund til de ikke længere er interesserede, og at næste stop bliver Danmark.

Jeg gider virkelig ikke at vi skal blive sådan en svingdørsklub, hvor obskure lykkeriddere flyver ind og ud, og vi har besvær ved at bevare noget kontinuitet. I stabæk ligner det at han også hentede spillere i overflod, men jeg kan ikke forestille mig at det er derfor han er hentet.

Oh well, held og lykke til campos. Han kan da sikkert noget med en bold, og man kan vel håbe at han rent faktisk ER bedre end Pallesen

Problemet med Flores var vel lige så meget, at han var totalt fejlscoutet. Det var jo vanvid at hente på det peruvianske marked når man ikke havde noget scouting. Nkada og Ocampos er trods alt spillere der har spillet i Europa og givet lettere at hente referencer på ligesom man jo nu har en mand der arbejder med data bl.a. ifht scouting. Derudover er der jo masser af talent i de større ligaer som måske ikke slår til der, men er mere end rigeligt til AaB. Derudover er der jo et talent siden Juve hentede ham til at starte med. Tænker det lyder som et salgsobjekt om et par år. Jeg er meget mere tryg ved det her end ved Gaardes eksotiske transfers.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
RAUS RAUS SSE!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 10. aug 2020, 10:20

Denne signing passer vel godt ind i Inges løfter om at hente store talenter. Jeg tror også, vi skal forberede os på, at det bliver denne type spillere, vi får ind i dette vindue. Jeg tvivler stadig på, vi kan hente nye spillere, der både på papiret og de facto kan forstærke os fra dag 1.

Det, der for alvor skal rykke os i den kommende sæson er, at Friis får det taktiske koncept helt på plads, at vores Stjernespillere alle holder et højt niveau, og at dem midt i mellem løfter sig. Altså lidt som AGF gjorde for et år siden.

SkumF
Ynglinge
Ynglinge

Indlæg af SkumF » 10. aug 2020, 10:22

Jakobsen skrev:
10. aug 2020, 10:18
jonas386 skrev:Spændende navn og profil selvfølgelig. Jeg begynder dog lidt at fornemme hvor det går hen med Inges indkøb, og jeg er ærlig talt noget bekymret ved hans glæde til eksotiske lottokuponer.

Problemet med Flores var vel lige så meget, at han var totalt fejlscoutet. Det var jo vanvid at hente på det peruvianske marked når man ikke havde noget scouting. Nkada og Ocampos er trods alt spillere der har spillet i Europa og givet lettere at hente referencer på ligesom man jo nu har en mand der arbejder med data bl.a. ifht scouting. Derudover er der jo masser af talent i de større ligaer som måske ikke slår til der, men er mere end rigeligt til AaB. Derudover er der jo et talent siden Juve hentede ham til at starte med. Tænker det lyder som et salgsobjekt om et par år. Jeg er meget mere tryg ved det her end ved Gaardes eksotiske transfers.

Men det var vel ikke Gaardes eksositske tranfers vi egentligt havde problemer med? De var vel egentligt en okay succes?

Brugeravatar
Kokkefar
Allstar
Allstar

Indlæg af Kokkefar » 10. aug 2020, 10:23

Jakobsen skrev:

Flores havde jo også spillet to år i Europa, så det argument holder vist ikke helt.

donjuul84
Ynglinge
Ynglinge
Favoritspiller: Rasmus Thelander

Indlæg af donjuul84 » 10. aug 2020, 10:23

Synes bestemt det lyder interessant spiller, men er også bange for at det kan være en ny Flores case. Men interessant er det og det burde være en klar forstærkning hvis igennem noget tid har været matchet op mod Juventus a trup.

FIDEL
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Milan Makaric

Indlæg af FIDEL » 10. aug 2020, 10:24

jonas386 skrev:
10. aug 2020, 10:12
Spændende navn og profil selvfølgelig. Jeg begynder dog lidt at fornemme hvor det går hen med Inges indkøb, og jeg er ærlig talt noget bekymret ved hans glæde til eksotiske lottokuponer.

Delvist enig, MEN slår disse eksotiske lottokuponer til hos os, så kan vi tjene boksen på dem. Særligt når de er inde omkring et landshold.

Julgranen
Allstar
Allstar

Indlæg af Julgranen » 10. aug 2020, 10:25

jonas386 skrev:
Det er noget af en tynd kop te, den argumentation...

Juventus smed også vores gamle ungdomstalent Jacob Barrett på porten, og han udviklede sig til at blive en af de bedste venstre-backs i dansk fodbold, indtil han skiftede fra OB.
De har et væld af spillere, så at de hælder ham ud med badevandet siger ikke så meget.

Jeg kan læse mig til, at han han har leveret rigtig gode slutrunder i det der svarer til Copa America for ungdomshold. Så har han nu nok noget klasse.

Og så er det jo altså det vi har skreget på. Talentmasse, der ikke nødvendigvis er fra Nordjylland.

Mikki89
1. div
1. div
Favoritspiller: Lucas Andersen

Indlæg af Mikki89 » 10. aug 2020, 10:25

jonas386 skrev:

Ah, det er måske lige at stramme den allerede, at kalde hans handler eksotiske på baggrund af en franskmand og Ocampus. Inge er jo generelt blevet rost af fans og medier, for at spinde guld for få penge! Jeg synes han ser spændende ud og det er positivt, at der nu kommer konkurrence til Pallesen! Jeg er dog enig i, at AaB som klub har brændt nallerne før med Flores! Jeg håber, at dette bliver en bedre case!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 10. aug 2020, 10:26

Jakobsen skrev:

Flores havde spillet i Spanien, og klarede sig helt fint internationalt. I AaB gik det ikke fantasktisk, men Wieghorst kunne vel også dræbe fodboldlysten i enhver lejeglad fodboldspiller. Jeg undrer mig stadig over at det ikke gik bedre.

...men det er vrøvl at sammenligne med ham alligevel. Der er vel 200 millioner vesteuropæere ud af 7,8 milliader. At ekskludere de sidste 7.6 milliader som relevant for AaB er nok at begrænse mulighederne lige voldsomt nok. Der er fx et par enkelte sydamerikanere der har klaret sig helt anstændigt i forskellige europæiske ligaer. At Flores ikke klarede sig overbevisende er ikke ensbetydende med at alle andre lignende spillere også gør det.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 10. aug 2020, 10:29

Julgranen skrev:
10. aug 2020, 10:25
jonas386 skrev:
Det er noget af en tynd kop te, den argumentation...

Juventus smed også vores gamle ungdomstalent Jacob Barrett på porten, og han udviklede sig til at blive en af de bedste venstre-backs i dansk fodbold, indtil han skiftede fra OB.
De har et væld af spillere, så at de hælder ham ud med badevandet siger ikke så meget.

Jeg kan læse mig til, at han han har leveret rigtig gode slutrunder i det der svarer til Copa America for ungdomshold. Så har han nu nok noget klasse.

Og så er det jo altså det vi har skreget på. Talentmasse, der ikke nødvendigvis er fra Nordjylland.
Ja, jeg tænker nu også at man undervurderer forskellen på Superligaen og Serie A, hvis man mener at en 18-årig der ikke bliver forlænget på Serie A-mesterhold, ikke skulle kunne være kvalificeret til at konkurrere med Pallesen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Låst