Ny Træner

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Re: Ny Træner

Indlæg af BoT » 16. nov 2020, 13:10

Yankee skrev:
16. nov 2020, 11:23
BoT skrev:
16. nov 2020, 10:51

Beskriv Hamrén succes de seneste år og sæt det i en relation til trænerposten i AaB. Det er der endnu ingen i tråden, der har gjort.
Det er der da. Han var en afholdt og jævnt succesrig træner for Sverige, der som en af de første lykkedes med at få skabt samhørighed mellem Zlatan og resten af landsholdstruppen. De missede VM i 2014 fordi de var meget uheldige og trak Portugal i play-off-kampene, men ellers tog Hamrén dem jo til EM i både 2012 og 2016. Deres slutrundepræstationer var ikke særligt gode, men det er trods alt bedre end ikke at være med.

Med Island har resultaterne altså også været pæne. De har ikke kunnet tage den tredje slutrunde i træk, men det havde også været uhørt med det spillermateriale de har. I stedet er det da imponerende nok at lave 19 point i 10 kvalkamp med et land som Island og derefter slå Rumænien ud af play-off. De taber så den afgørende kvalkamp på udebane i Budapest på to mål til aller-allersidst. Hvis de havde holdt den føring i tre minutter mere, så havde Hamrén fremstået som en mirakelmager.

Alt i alt har Hamréns resultater været rigtig pæne de sidste 10 år. Er de relevante for AaB? Jeg synes det er relevant at Hamrén har en så stærkt ry og så stærk en international erfaring. Selv hvis vi glemmer alt det han lavede i 00'erne med AaB og Rosenborg, så er hans erfaringer som landstræner et kæmpe plus i min bog. Hamrén vil have truppens respekt fra dag 1 og kan sætte ekstraordinært høje krav til spillerne. Han har opnået stor erfaring i at performe i pressede situationer og har udvist stor taktisk forståelse og stærk mandskabsbehandling i alle sine jobs.
Tak for at tage en konstruktiv debat.

Jeg er dog ikke enig med dig i, at han leverede tilfredsstillende med Sverige - men det er en mindre detalje.

Jeg er enig med dig i beskrivelserne af, at han vil komme med en pondus, som fra dag 1 vil skabe respekt blandt spillerne. Men i forhold til taktik og udvikling af holdet, kan jeg ikke se, han kan tage noget med fra sine seneste 10 års arbejde. Rent taktisk har han i hvert fald arbejdet fra et helt andet udgangspunkt end det, vi i AaB har bevæget os henimod lige nu, og som landstræner har man heller ikke samme fokus på spillerudvikling, som man skal have i en i klub, der har som erklæret mål at være en sælgende klub.

Jeg siger ikke, at Hamrén IKKE vil kunne omstille sig og levere - jeg siger, at der for mig at se må findes mange andre kandidater, der er væsentligt bedre rustet til udvikling af både hold og spillere. For som jeg ser det, har vi ingen problemer pt. med disciplin eller professionalisme. Og derfor vil jeg være ked af at risikere både Hamrén status i klubben samt selvfølgelig også den stærke udvikling, som jeg føler, vi er inde i.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 16. nov 2020, 13:51

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/ham ... GrgvLj4P0U

Hamren ikke selv afvisende. Selvfølgelig bliver der sjældent sagt noget konkret i de situationer, men alene det, at han underholder forslaget er da en start.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Johansson

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 16. nov 2020, 14:13

Hamrén kan næsten kun skuffe såfremt han får jobbet. Derudover er der også mange der har et rosenrødt billede af Hamrèn, jeg kan sagtens huske hvor omdiskuteret Hamrén var her på sitet med undtagelse af 07/08 sæsonen.
De andre år var der rigtig mange der gerne havde set at Hamrén havde fået sparket.

Hamrén skal ikke ha' jobbet af nostalgiske årsager

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Indlæg af Hanga » 16. nov 2020, 14:18

jonas386 skrev:
16. nov 2020, 13:51
https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/ham ... GrgvLj4P0U

Hamren ikke selv afvisende. Selvfølgelig bliver der sjældent sagt noget konkret i de situationer, men alene det, at han underholder forslaget er da en start.
Han gør i hvert fald ikke meget for at nedtone det.

Hvis det var udelukket, kunne han jo godt spille smigret men sige noget i stil med "det ligger ikke i kortene".
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 16. nov 2020, 14:19

Aalborg frederikshavner skrev:
16. nov 2020, 14:13
Hamrén kan næsten kun skuffe såfremt han får jobbet. Derudover er der også mange der har et rosenrødt billede af Hamrèn, jeg kan sagtens huske hvor omdiskuteret Hamrén var her på sitet med undtagelse af 07/08 sæsonen.
De andre år var der rigtig mange der gerne havde set at Hamrén havde fået sparket.

Nu findes der jo så også masser af reelle argumenter for, hvorfor Hamren skulle være et stærkt valg, ligesom der findes argumenter på det modsatte. Det er alt sammen et holdnings spørgsmål. Men helt sikkert er det, at en kapacitet som Hamren ikke vil blive valgt af nostalgiske årsager. Det er jeg 100% sikker på at Inge er helt ligeglad med.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 16. nov 2020, 14:20

BoT skrev:
16. nov 2020, 13:10
Yankee skrev:
BoT skrev:

Beskriv Hamrén succes de seneste år og sæt det i en relation til trænerposten i AaB. Det er der endnu ingen i tråden, der har gjort.
Det er der da. Han var en afholdt og jævnt succesrig træner for Sverige, der som en af de første lykkedes med at få skabt samhørighed mellem Zlatan og resten af landsholdstruppen. De missede VM i 2014 fordi de var meget uheldige og trak Portugal i play-off-kampene, men ellers tog Hamrén dem jo til EM i både 2012 og 2016. Deres slutrundepræstationer var ikke særligt gode, men det er trods alt bedre end ikke at være med.

Med Island har resultaterne altså også været pæne. De har ikke kunnet tage den tredje slutrunde i træk, men det havde også været uhørt med det spillermateriale de har. I stedet er det da imponerende nok at lave 19 point i 10 kvalkamp med et land som Island og derefter slå Rumænien ud af play-off. De taber så den afgørende kvalkamp på udebane i Budapest på to mål til aller-allersidst. Hvis de havde holdt den føring i tre minutter mere, så havde Hamrén fremstået som en mirakelmager.

Alt i alt har Hamréns resultater været rigtig pæne de sidste 10 år. Er de relevante for AaB? Jeg synes det er relevant at Hamrén har en så stærkt ry og så stærk en international erfaring. Selv hvis vi glemmer alt det han lavede i 00'erne med AaB og Rosenborg, så er hans erfaringer som landstræner et kæmpe plus i min bog. Hamrén vil have truppens respekt fra dag 1 og kan sætte ekstraordinært høje krav til spillerne. Han har opnået stor erfaring i at performe i pressede situationer og har udvist stor taktisk forståelse og stærk mandskabsbehandling i alle sine jobs.

Jeg er dog ikke enig med dig i, at han leverede tilfredsstillende med Sverige - men det er en mindre detalje.

Jeg er enig med dig i beskrivelserne af, at han vil komme med en pondus, som fra dag 1 vil skabe respekt blandt spillerne. Men i forhold til taktik og udvikling af holdet, kan jeg ikke se, han kan tage noget med fra sine seneste 10 års arbejde. Rent taktisk har han i hvert fald arbejdet fra et helt andet udgangspunkt end det, vi i AaB har bevæget os henimod lige nu, og som landstræner har man heller ikke samme fokus på spillerudvikling, som man skal have i en i klub, der har som erklæret mål at være en sælgende klub.

Jeg siger ikke, at Hamrén IKKE vil kunne omstille sig og levere - jeg siger, at der for mig at se må findes mange andre kandidater, der er væsentligt bedre rustet til udvikling af både hold og spillere. For som jeg ser det, har vi ingen problemer pt. med disciplin eller professionalisme. Og derfor vil jeg være ked af at risikere både Hamrén status i klubben samt selvfølgelig også den stærke udvikling, som jeg føler, vi er inde i.
Når nu du afkræver andre konkrete forklaringer og svar, så kunne du jo passende diske op med hvem de "mange andre, bedre rustede" træner er.
Søndergaard? Fiasko.
Wieghorst? Fiasko.
Friis? Fiasko.
Og nej, lad nu være med at foreslå Feher. Han er ikke bedre rustet. Han har været chef for et 2. divisionshold, der væltede fuldstændig.
Hvem ønsker du så? Würtz? Allan K Jepsen? Lasse Steensgaard? En anden assistent eller ungdomstræner?
For det skal vel ikke være en kapacitet?
Ædruelighedens stemme

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 16. nov 2020, 14:23

Hanga skrev:
16. nov 2020, 14:19

Nu findes der jo så også masser af reelle argumenter for, hvorfor Hamren skulle være et stærkt valg, ligesom der findes argumenter på det modsatte. Det er alt sammen et holdnings spørgsmål. Men helt sikkert er det, at en kapacitet som Hamren ikke vil blive valgt af nostalgiske årsager. Det er jeg 100% sikker på at Inge er helt ligeglad med.
Jeg er lige så ligeglad med det, som Inge er. Hamrén er bare en hylde træner, som AaB ellers ikke ville kunne lede på. Og vil kunne medvirke til et endnu stærkere professionelt setup, som i forvejen er styrket voldsomt med Inge Olsen André. Nej tak til flere lærere og fritidspædagoger som trænere i AaB.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Rolden
2. div
2. div

Indlæg af Rolden » 16. nov 2020, 14:50

Smukke Erik udelukker det da ikke. :D

Fra 01:53:

https://www.eurosport.dk/fodbold/uefa-n ... ideo.shtml

Dennis Nielsen
Allstar
Allstar

Indlæg af Dennis Nielsen » 16. nov 2020, 15:04

R Rosenberg skrev:
16. nov 2020, 14:20
BoT skrev:
16. nov 2020, 13:10
Yankee skrev:
BoT skrev:

Når nu du afkræver andre konkrete forklaringer og svar, så kunne du jo passende diske op med hvem de "mange andre, bedre rustede" træner er.
Søndergaard? Fiasko.
Wieghorst? Fiasko.
Friis? Fiasko.
Og nej, lad nu være med at foreslå Feher. Han er ikke bedre rustet. Han har været chef for et 2. divisionshold, der væltede fuldstændig.
Hvem ønsker du så? Würtz? Allan K Jepsen? Lasse Steensgaard? En anden assistent eller ungdomstræner?
Lige præcis.

Det er helt grotesk, at afkræve svar ift Hamrens kompetencer, især når man selv foreslår Feher, som har bevist hvad de seneste år?

Andre afkræves bevis og selv glider man udenom.

Som sidebemærkning vil jeg tilføje, at jeg helst undgår Hamren og får et træner talent.

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 16. nov 2020, 15:08

R Rosenberg skrev:
16. nov 2020, 14:23
Hanga skrev:

Jeg er lige så ligeglad med det, som Inge er. Hamrén er bare en hylde træner, som AaB ellers ikke ville kunne lede på. Og vil kunne medvirke til et endnu stærkere professionelt setup, som i forvejen er styrket voldsomt med Inge Olsen André. Nej tak til flere lærere og fritidspædagoger som trænere i AaB.
Det vil i hvert fald også være et rigtig stærkt valg, når vi nu snakker om at ville involvere os mere i skandinavien. En tidligere landstræner i to nordiske lande, og mestertræner i to andre er svært at hamle op med. Jeg vil gerne se Hamrén tilbage, men jeg håber også at det bliver med et langsigtet øje, og ikke bare fordi han er en god træner der er ledig. Med det mener jeg eksempelvis en aftale der løber tre år, hvor det sidste blandt andet går med at finde en afløser, hvorefter Hamrén går over til en rolle i bestyrelsen eller ledelsen.

Hamren er måske ikke den taktiske profil vi gerne ser, men han har erfaring med at opbygge en stab, og har som landstræner været vant til at have et endda meget vågent øje med hvad der rører sig på den skandinaviske scene. Jeg har sgu savnet de der Wisness, Johansson, Ericsson, Prica, Lindstrøm etc handler, hvor for mig ukendte spillere er gået ind og domineret nærmest fra dag 1.

Jeg husker en anekdote, hvor Hamren var gået til bestyrelsen efter 5 millioner for at hente Alfonso Alves i ôrgryte, men fik nej. Han skiftede i stedet til Malmø, og derefter til hollandsk fodbold for 30 millioner, hvor han ødelagde Eresdivisionen i to sæsoner før han tog til PL for 150 milioner.. Jeg var imponeret over Hamrens succes ift at hente spillere rundt i skandinavien, og evnen til at spotte talent. Jeg synes han var dygtig, og jeg er ked af at vi ikke havde ham med i Champions League.

gravballe
Allstar
Allstar

Indlæg af gravballe » 16. nov 2020, 15:11

Hvis det bliver Erik håber jeg det er fordi han er med på projektet og man ikke bare tager ham pga hans fortid. Jeg vil elske at se ham tilbage forudsat han er med på det nye AaB projekt og han kan omstille sig, og det har jeg måske lidt tvivl om han kan.

Kommer han tilbage må han gerne ringe til kuhn også

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 16. nov 2020, 15:34

jonas386 skrev:
16. nov 2020, 15:08
R Rosenberg skrev:
16. nov 2020, 14:23
Hanga skrev:

Det vil i hvert fald også være et rigtig stærkt valg, når vi nu snakker om at ville involvere os mere i skandinavien. En tidligere landstræner i to nordiske lande, og mestertræner i to andre er svært at hamle op med. Jeg vil gerne se Hamrén tilbage, men jeg håber også at det bliver med et langsigtet øje, og ikke bare fordi han er en god træner der er ledig. Med det mener jeg eksempelvis en aftale der løber tre år, hvor det sidste blandt andet går med at finde en afløser, hvorefter Hamrén går over til en rolle i bestyrelsen eller ledelsen.

Hamren er måske ikke den taktiske profil vi gerne ser, men han har erfaring med at opbygge en stab, og har som landstræner været vant til at have et endda meget vågent øje med hvad der rører sig på den skandinaviske scene. Jeg har sgu savnet de der Wisness, Johansson, Ericsson, Prica, Lindstrøm etc handler, hvor for mig ukendte spillere er gået ind og domineret nærmest fra dag 1.

Jeg husker en anekdote, hvor Hamren var gået til bestyrelsen efter 5 millioner for at hente Alfonso Alves i ôrgryte, men fik nej. Han skiftede i stedet til Malmø, og derefter til hollandsk fodbold for 30 millioner, hvor han ødelagde Eresdivisionen i to sæsoner før han tog til PL for 150 milioner.. Jeg var imponeret over Hamrens succes ift at hente spillere rundt i skandinavien, og evnen til at spotte talent. Jeg synes han var dygtig, og jeg er ked af at vi ikke havde ham med i Champions League.
Bare hans netværk og gigantiske kendskab til skandinavisk fodbold er jo nærmest nok i sig selv. Sammen med hans professionalisme og udstråling.
Og hvis man tror, at trænere bare er sådan nogle statiske størrelser, der kun kan spille ét system, så mangler man grundlæggende viden. Det gælder måske for DBU-skolede novice som Friis, men naturligvis kan en kapacitet som Hamrén bygge sit setup op i forhold til det forhåndenværende materiale. Det er netop noget af det, der adskiller gode og dårlige trænere.
I øvrigt er jeg tyndskide ligeglad med, om en træner spiller 10-0-0, 0-0-10 eller 1-2-8 så længe der stanges sejre og point over disken og vi placerer os i toppen.
Ædruelighedens stemme

jonas386
Allstar
Allstar

Indlæg af jonas386 » 16. nov 2020, 16:01

R Rosenberg skrev:
16. nov 2020, 15:34

Bare hans netværk og gigantiske kendskab til skandinavisk fodbold er jo nærmest nok i sig selv. Sammen med hans professionalisme og udstråling.
Og hvis man tror, at trænere bare er sådan nogle statiske størrelser, der kun kan spille ét system, så mangler man grundlæggende viden. Det gælder måske for DBU-skolede novice som Friis, men naturligvis kan en kapacitet som Hamrén bygge sit setup op i forhold til det forhåndenværende materiale. Det er netop noget af det, der adskiller gode og dårlige trænere.
I øvrigt er jeg tyndskide ligeglad med, om en træner spiller 10-0-0, 0-0-10 eller 1-2-8 så længe der stanges sejre og point over disken og vi placerer os i toppen.
Selvfølgelig kan man omstille sig, men hvis Hamrén grundlæggende har en anden ide om hvordan man vinder fodboldkampe end Inge (og det ved jeg ikke om er tilfældet), så kan det være sværere at finde de rette spillere og lave den bedst mulige trup sammensætning. Det er jo ikke ligefrem ukendt, at nogle trænere i højere grad end andre skal have truppen (eller om ikke andet start-11'eren) formet præcis efter eget hoved før der kan forventes resultater.

R Rosenberg
Allstar
Allstar

Indlæg af R Rosenberg » 16. nov 2020, 16:11

jonas386 skrev:
16. nov 2020, 16:01
R Rosenberg skrev:

Selvfølgelig kan man omstille sig, men hvis Hamrén grundlæggende har en anden ide om hvordan man vinder fodboldkampe end Inge (og det ved jeg ikke om er tilfældet), så kan det være sværere at finde de rette spillere og lave den bedst mulige trup sammensætning. Det er jo ikke ligefrem ukendt, at nogle trænere i højere grad end andre skal have truppen (eller om ikke andet start-11'eren) formet præcis efter eget hoved før der kan forventes resultater.
Det er jo så det, samtaler vil afklare. Desuden er en taktisk strategi jo aldrig mere fast end som så. Allerede under Feher er bremsen jo blevet trukket lidt ift presspil og han har givet fodboldspillerne lov til at spille lidt fodbold i stedet.
Ædruelighedens stemme

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 16. nov 2020, 16:32

R Rosenberg skrev:
16. nov 2020, 16:11
jonas386 skrev:
R Rosenberg skrev:

Det er jo så det, samtaler vil afklare. Desuden er en taktisk strategi jo aldrig mere fast end som så. Allerede under Feher er bremsen jo blevet trukket lidt ift presspil og han har givet fodboldspillerne lov til at spille lidt fodbold i stedet.
Jeg tænker man kan afklare mange ting til en samtale, men det er jo ikke noget vi har adgang til eller som kan danne udgangspunkt for diskussion herinde. Og ud fra hvordan Hamren har spillet siden AaB-tiden så er det en stor ubekendt om Hamren eller andre kan indordne sig under de tanker man gør sig i AaB i år vs for 10 år siden.

Så, er der nogen der kan argumentere for at vi på baggrund af Hamrens taktiske fremgangsmåde de sidste ca. 10 år bør have en begrundet formodning om at han kan passe fint ind?
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Uldahl
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Rade Prica
Geografisk sted: Spanien

Indlæg af Uldahl » 16. nov 2020, 16:59

jonas386 skrev:
R Rosenberg skrev:

Det har han jo bevist som landstræner i Sverige og Island at han kan, der har han jo klaret sig fint med det forhånden værende materiale.

Det jo ikke en manager rolle han skal have hos os, selvfølgelig kan han komme med ønsker til Inge og bestyrelsen, men det er dem der sætter udgangs punktet i forhold til økonomien skal være bæredygtig. På det område har jeg ingen tvivl ang Hamren. Han vil være et kanon valg der både kan tiltrække top spillere og sponsorer, samt samarbejds partnere.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Indlæg af Pastorius » 16. nov 2020, 17:29

jonas386 skrev:
16. nov 2020, 15:08
Det der træder allermest igennem fra Hamrén's tid, var hans evne til at få det bedste ud af sine spillere.

Spillere som var afgørende (eller i hvert fald fast spillende) for os under Hamrén og lige efter, har stort set intet vist på andre tidspunkter i deres karriere.

Michael Jakobsen, Martin P, Augo, Danny Califf, Anders Due, Kenneth Stenild, Steve Olfers, for bare at nævne dem jeg lige kan huske. Med Hamrén er det jo lige før jeg tror på at Pallesen kan shine i AaB :)

Mere alvorligt. Jeg er med på at Hamrén ikke passer som fod i hose med det AaB gerne vil, men Inge har tidligere sagt at han ikke er så fokuseret på hvilke pladser vi forstærker, men at det er kvalitet vi får ind. Det er derfor vi ikke fik en ny højre back i transfer vinduet (håber jeg). Om vi tænker det er en god idé eller ej, tror jeg faktisk er ret ligegyldigt. Jeg er næsten sikker på at Inge (og resten af ledelsen) slår til, hvis det er muligt at hente Smukke-Erik, og intet ville gælde mig mere end det.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar

Indlæg af Hanga » 16. nov 2020, 17:52

Søren Sorgenfri mener at vide, at Kjetil Knutsen fra Bodø Glimt er et emnerne, vi er i kontakt med.

https://www.nordicbet.dk/da/blog/fodbol ... -nordmand/
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Aarhus

Indlæg af Buzz Killington » 16. nov 2020, 18:01

Hanga skrev:
16. nov 2020, 17:52
Søren Sorgenfri mener at vide, at Kjetil Knutsen fra Bodø Glimt er et emnerne, vi er i kontakt med.

https://www.nordicbet.dk/da/blog/fodbol ... -nordmand/
Det havde undret hvis Inge ikke havde kigget på ham, specielt med den snak data og at overpræstere i forhold til spillermateriale. Men, man har jo kigget på alle trænere i Norden jf. Inge, så Sorgenfri har da sikkert har ret i at han er et emne mindst i den overfladisk forstand.

Inge har dog også sagt at man har samtaler med 3-4 kandidater i øjeblikket, så hvis rygtet om Kjetil er af nyere dato, så må han jo være en af dem.
"No dickheads"

Forbyd Pyrus

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Geografisk sted: 2000

Indlæg af BoT » 16. nov 2020, 18:13

R Rosenberg skrev:
16. nov 2020, 14:20
Søndergaard? Fiasko.
Wieghorst? Fiasko.
Friis? Fiasko.
Jeg synes faktisk, at hverken Søndergaard eller Friis har været entydigt fiaskoer. Søndergaard satte et hold op til at spille noget af det mest angrebsivrige og effektive fodbold, vi nogensinde har set i efteråret 2015, men det lykkedes ikke at holde fast i/erstatte nogle meget dygtige spillere, og derfor endte det skidt.
Friis har i mine øjne bidraget væsentligt til at flytte AaB et helt andet sted hen, end det hold, han overtog, og han spiller en væsentlig rolle i, at dette job virker særdeles attraktivt.

Jeg ser meget gerne, at man lader Peter Feher få chancen året ud for at danne et ordentligt grundlag at tage en endelig vurdering på. Men derudover er jeg sikker på, at der findes masser af trænernavne med stort potentiale i på markedet, som vi har en realistisk chance for at kunne hyre.

Besvar