Tak for at tage en konstruktiv debat.Yankee skrev: ↑16. nov 2020, 11:23Det er der da. Han var en afholdt og jævnt succesrig træner for Sverige, der som en af de første lykkedes med at få skabt samhørighed mellem Zlatan og resten af landsholdstruppen. De missede VM i 2014 fordi de var meget uheldige og trak Portugal i play-off-kampene, men ellers tog Hamrén dem jo til EM i både 2012 og 2016. Deres slutrundepræstationer var ikke særligt gode, men det er trods alt bedre end ikke at være med.
Med Island har resultaterne altså også været pæne. De har ikke kunnet tage den tredje slutrunde i træk, men det havde også været uhørt med det spillermateriale de har. I stedet er det da imponerende nok at lave 19 point i 10 kvalkamp med et land som Island og derefter slå Rumænien ud af play-off. De taber så den afgørende kvalkamp på udebane i Budapest på to mål til aller-allersidst. Hvis de havde holdt den føring i tre minutter mere, så havde Hamrén fremstået som en mirakelmager.
Alt i alt har Hamréns resultater været rigtig pæne de sidste 10 år. Er de relevante for AaB? Jeg synes det er relevant at Hamrén har en så stærkt ry og så stærk en international erfaring. Selv hvis vi glemmer alt det han lavede i 00'erne med AaB og Rosenborg, så er hans erfaringer som landstræner et kæmpe plus i min bog. Hamrén vil have truppens respekt fra dag 1 og kan sætte ekstraordinært høje krav til spillerne. Han har opnået stor erfaring i at performe i pressede situationer og har udvist stor taktisk forståelse og stærk mandskabsbehandling i alle sine jobs.
Jeg er dog ikke enig med dig i, at han leverede tilfredsstillende med Sverige - men det er en mindre detalje.
Jeg er enig med dig i beskrivelserne af, at han vil komme med en pondus, som fra dag 1 vil skabe respekt blandt spillerne. Men i forhold til taktik og udvikling af holdet, kan jeg ikke se, han kan tage noget med fra sine seneste 10 års arbejde. Rent taktisk har han i hvert fald arbejdet fra et helt andet udgangspunkt end det, vi i AaB har bevæget os henimod lige nu, og som landstræner har man heller ikke samme fokus på spillerudvikling, som man skal have i en i klub, der har som erklæret mål at være en sælgende klub.
Jeg siger ikke, at Hamrén IKKE vil kunne omstille sig og levere - jeg siger, at der for mig at se må findes mange andre kandidater, der er væsentligt bedre rustet til udvikling af både hold og spillere. For som jeg ser det, har vi ingen problemer pt. med disciplin eller professionalisme. Og derfor vil jeg være ked af at risikere både Hamrén status i klubben samt selvfølgelig også den stærke udvikling, som jeg føler, vi er inde i.