Hele problemet er jo at vi i DK ikke har teknologien til at kunne måle præcist. Derfor skal den være klar og tydelig. For 10,5 cm er ingenting, da en fram før eller efter kan han være onside, og hvis man ikke er heldig og har et fram præcist det øjeblik den forlader hoved på Samulsen, så er man ude i gætterier når det ikke er klart og tydelig.sulakvelidze skrev: ↑8. maj 2021, 20:31Hele problemet er jo, at "clear and obvious" er et fuldstændig latterligt begreb. For hvornår er noget clear and obvious? Er det ved 10,5 cm? Åbenbart ikke, for det gav jo ballade i går. Men er det så ved 50 cm? Og hvad så, hvis målingen siger 48 cm?
Hvis man skal bruge VAR, er man nødt til at gøre det til et spørgsmål om enten-eller. Ikke et uklart skøn, om noget er "clear and obvious". For så flytter man bare debatten fra dommerkendelser på banen til dommerkendelser på skærmen.
Om det så er 1 cm eller 50 cm er lige meget. Hvis den teknologi, man har vedtaget at bruge, viser, at der er 1 cm offside, er der offside. Det var der i går, og jeg kan egentlig ikke hidse mig op over, at det blev dømt. Jeg ærgrede mig i momentet, men da det så kom frem, at han var 10,5 cm offside, ja så var han jo offside efter fodboldreglerne. Og retfærdigheden skete fyldest, hvor bittert det end var for os.
Det er så bare noget lort, at det ikke altid sker. Så hvis man vil bruge VAR, skal man gøre det konsekvent med samme præmis i stedet for at krænge en clear and obvious-fortolkning, som ALTID vil bero på et skøn ned over det hele. Og så skal man frem for alt gøre det hurtigt. Hvis teknologien ikke er i stand til det endnu, som den er med mållinjeteknologi, må man sætte VAR på pause og arbejde videre med det, indtil det er lynhurtigt og effektivt. Og indtil man har fundet ud af at bruge det på en konsekvent måde.
Jeg er tilhænger af VAR af den simple grund, at det eliminerer en mængde fejl. Men jeg er ikke tilhænger af den måde, man bruger VAR og stadig lader det være et spørgsmål om skøn. Brug det, når det er videnskabeligt effektivt og lynhurtigt i sin eksekvering. Så kan jeg godt leve med, at det er kendelser på en centimeter, der gør forskellen. Hvis bare jeg ved, at det er korrekt.
I UK har de et MEGET mere avanceret udstyr og selv der kan frames gør en kæmpe forskel.
Så han kan lige så godt være onside som offside når vi ikke har et mere klart billed. Derfor mener JEG det er en helt grotesk afgørelse.