Mærkværdig kamp, der i og for sig var ganske kedsommelig.
Straffesparket, som Kusk fremtvang, og som nogle betegner som tyndt, var i overensstemmelse med reglerne, som de fortolkes i denne sæson. Armen er langt fra kroppen, og bolden kommer langt nok væk fra, til at undtagelsen om, "påskudte bolde fra nært hold" ikke kommer i spil. At Lars Jacobsen mener, at forsvarsspillerens retningsskift skulle have indflydelse på, hvorvidt der er straffe eller ej, er et selvopfundet argument fundet frem til lejligheden.
Det manglende straffespark mod Hannesbo er til gengæld en fejl af uhyrlige dimensioner. Det forhold, at VAR-dommeren end ikke mener, at dommeren skal se situationen igennem er for mig at se det mest ufattelige i en kæde af uforklarlige beslutninger i forbindelse med afvisningen af straffesparket.
AaB blev snydt ved Viborgs andet mål, der i den grad skulle have været underkendt; men i den situation var det kampens dommer, der alene bar skylden, da han gennemså situationen og valgte at dømme, som han nu gjorde. ( I øvrigt i strid med Mikkel Bischoffs påstand om, at situationer, der bliver gennemset af dommeren efter at være blevet varslet af VAR-dommeren ALTID fører til en ændring af det oprindeligt dømte. ) I dagens kamp blev FCN snydt af såvel dommeren som VAR-dommeren. Forseelsen sker direkte foran dommeren, der vendte det blinde øje til, og efterfølgende fejler VAR-dommeren trods utallige TV-vinkler, der alle viste en klokkeklar kontakt, da Hannesbo sparkede forbi bolden og ramte Thychosens ben.
Eneste forklaring, der i øvrigt ikke undskylder den manglende kendelse, er for mig at se, at dommeren og VAR-dommeren begge mener, at Thychosen overspiller situationen. Dog synes jeg ikke, at han gør tilnærmelsesvist så meget ud af sit fald, som f.eks. Grønning i sidste runde, da Pedro sparkede ham over benet. Spørgsmålet er så, om der kan være tale om en form for bias, men jeg følger ikke nok med i FCN's kampe til at vide, om Thychosen er kendt for at filme.
Under alle omstændigheder var det her en kamp, hvor AaB ikke skal være utaknemmelige over dommer- og VAR-indsatsen.